Plán realizace SZ pro rok 2025 ****************************************************************************************** * Plán realizace SZ UK pro rok 2025 ****************************************************************************************** Plán realizace strategického záměru pro rok 2025 [ URL "UK-14289-version1-pr_sz_uk_2025.pd • Projednán Vědeckou radou 24. října 2024 • Schválen Akademickým senátem 22. listopadu 2024 • Schválen Správní radou 16. prosince 2024 *========================================================================================= * ÚVOD *========================================================================================= Pro rok 2025 si Univerzita Karlova stanovila šest priorit, které shledává pro toto období naléhavými: • V doktorském studiu budeme v návaznosti na novelu zákona o vysokých školách pokračovat v změnách, a to v oblasti studijních a navázaných předpisů (novelizace týkající se oblastí státní doktorská zkouška, výuka, oborové rady, školitelé, standardy doktorských studijní a v oblasti finanční s ohledem na navýšení minimálního stipendia a garantovaného doktors respektive zohlednění kvalitativních parametrů v rozpisu prostředků na stipendia pro stu doktorských studijních programů (ukazatel C) v Principech pro rozdělování příspěvků a do Univerzitě Karlově pro rok 2026. • Dokončíme druhý cyklus mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Kar návaznosti na jeho závěry a doporučení připravíme návrh nového interního programu na pod bude zaměřen na podporu profilových oborů a oborů s potenciálem do budoucna. • V rámci otevřené vědy posílíme implementaci politiky European Open Science Cloud v České Vedle naplňování aktivit vyplývajících projektu Národní repozitářová platforma budeme ko přípravu dalšího projektu ve výzvě Open Science II zaměřeného na rozvoj tematických repo integraci do Národní datové infrastruktury. • Zaměříme se na posílení bezpečnosti na Univerzitě Karlově, zejména dokončíme implementac plánu pro zvýšení ochrany Univerzity Karlovy jakožto měkkého cíle, který počítá s implem plným zprovozněním Krizového informačního a svolávacího systému, vytvoříme a přeneseme s Plány krizové připravenosti na fakultní úroveň, realizujeme cvičení a školení a nácviky akceschopnosti krizových týmů, zaměstnanců i studujících. • Ustavíme a etablujeme virtuální centra pro podporu výuky a učení na fakultách. Centra se Rámcem pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově budou zaměřovat na rozvoj pedagogických související aktivity (např. individuální konzultace k výuce, konzultace k zavádění výsle mentorská podpora). • V rámci postupného rozvoje IT ekosystému a oblasti interní komunikace na UK nasadíme a b rozšiřovat novou mobilní aplikaci Univerzity Karlovy, kde nové funkcionality budou směřo cílovým skupinám studujících a uchazeček a uchazečů, a dále rozšíříme softwarové nástroj komunikaci, aby bylo zajištěno jejich využití napříč univerzitou, a integrujeme fakultní webové platformy do intranetu Univerzity Karlovy. *========================================================================================= * I. NEJLEPŠÍ LIDÉ DĚLAJÍ NEJLEPŠÍ UNIVERZITU *========================================================================================= • Pro podporu talentů na univerzitě: • rozvineme International Welcome Office pro studující ze zahraničí, kde cílem je vhodný koncepčně posilovat nábor kvalitních uchazeček a uchazečů o cizojazyčné studijní progr kanceláře zapojíme české i mezinárodní studující a studentské spolky, • rozpracujeme interní metodiku získávání zahraničních studujících Univerzity Karlovy, • vyhlásíme první výzvu nového univerzitního programu CHARLESTON, z něhož bude financová postdoktorandských pozic, • ve spolupráci s alumni budeme propagovat otevření univerzitního Fondu JUNIOR i pro čes uchazečky a uchazeče, • zahájíme první cyklus mentoringového programu pro juniorní vědecké pracovnice a pracov • do nového vzdělávacího modulu pro postdoktorandky a postdoktorandy zařadíme kurz karie managementu Various Career Pathways for Researchers. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro zahraniční záležitos kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kancléřka, prorektor pro (I.1, I.9) • Pro informování studujících o možnostech, které skýtá aliance 4EU+, využijeme nově ustav + Student Network, rovněž podpoříme výjezdy studujících na konference a workshopy pořáda aliance. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, členka kolegia rektorky pro • Budeme pokračovat v realizaci projektu financovaného z OP JAK (Rozvoj infrastrukturního doktorských studijních programů na Univerzitě Karlově). Současně budou realizovány proje na UK a ERDF Kvalita na UK, jejichž aktivity budou mít dopad také do doktorských studijn již z hlediska materiálně-technického zabezpečení, tak kvality vzdělávání, internacional oblastí). (odpovídá: kvestor, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro str (I.3) • V návaznosti na novelizaci zákona o vysokých školách a s ohledem na zajištění garantovan příjmu studujících v prezenční formě studia novelizujeme Stipendijní řád Univerzity Karl prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti) (I.3) • Další vzdělávání studujících doktorských studijních programů harmonizujeme se vzdělávání projektu CHARLESTON a celkově v širší koncepci dalšího vzdělávání vědeckých pracovnic a (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti • Dopracujeme a zveřejníme Standard školitele/školitelky a Standardy doktorských studijníc příslušné požadavky promítneme do procesů zajišťování kvality studijních programů. (odpo pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitost, prorektor pro koncep vzdělávání) (I.4) • Vyhodnotíme změny v podmínkách přijímacích řízení do doktorských studijních programů a p dalších úpravy za cílem zvýšení úspěšnosti náboru kvalitních studujících. (odpovídá: pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti, prorektor pro koncepci vzdělávání) (I.4) • Za účelem zefektivnění přijímacího řízení a fungování doktorských studijních programů re předpisy týkající se oborových rad. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, studijní záležitosti, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (I.4) • I s cílem podpořit získávání zahraničních studujících budeme v oblasti medializace dokto prostřednictvím všech vhodných komunikačních kanálů pokračovat v propagaci jednotlivých řad doktorandek a doktorandů a úspěchů dosažených našimi studujícími, zaměříme se rovněž financování doktorského studia a postavení studujících v akademické hierarchii. (odpovíd vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro vnější vztahy) (I.5) • Portfolio portálů, které využíváme pro inzerci volných akademických a vědeckých pozic, r národní i mezinárodní weby jako např. vedavyzkum.cz, eures.europa.eu. (odpovídá: kvestor • Aplikaci pro výběrová řízení rozšíříme na základě zkušeností z pilotního nasazení a dopl nové funkcionality (napojení na systém elektronické spisové služby, oblast zástupů a aud (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie) (I.6) • S cílem zvyšovat počet zahraničních a spokojenost všech akademických a vědeckých pracovn působících na univerzitě: • v návaznosti na výsledky interního dotazníkového šetření zaměřeného na služby Staff We z nichž vyplynula potřeba intenzivnější propagace a viditelnosti jeho služeb směrem ke novým zaměstnankyním a zaměstnancům, posílíme spolupráci v této oblasti uvnitř univerz doplňující šetření, o jaké návazné metodické materiály je největší poptávka (oblast da zaměstnankyň a zaměstnanců, aj.), • novým zahraničním kolegům a kolegyním nabídneme inovované intenzivní kurzy češtiny, po specificky zaměřené aktivity integračního charakteru, • implementujeme nástroje umělé inteligence do oblasti odvodů zahraničních mezd, kde bud spolupráce s aliancí 4EU+ a domácími institucemi (např. Dům zahraniční spolupráce a os školy). (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor • Na základě sběru připomínek a dosavadních zkušeností vyhodnotíme fungování stávajícího s kariérního rozvoje a případně upravíme Rámcové principy kariérního rozvoje akademických pracovníků a lektorů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: kvestor) (I.8) • Prostřednictvím nové aplikace pro hodnocení technicko-hospodářských pracovnic a pracovní byla implementována v roce 2024, realizujeme příslušné hodnocení. (odpovídá: kvestor, pr informační technologie) (I.8, I.10) • Zahájíme aplikaci upravených doporučených pravidel pro habilitační a jmenovací řízení, k výslovné propojení hodnocení komisí a vědeckých rad v habilitačním a jmenovacím řízení s hodnocení podle kariérních řádů fakult. (odpovídá: prorektor pro akademické kvalifikace, • V oblasti rozvoje pedagogických dovedností našich vyučujících: • ustavíme a etablujeme virtuální centra pro podporu výuky a učení na fakultách, která s zaměřovat na rozvoj pedagogických kompetencí a na zavádění dalších souvisejících aktiv individuální konzultace k výuce, konzultace k zavádění výsledků učení či mentorská pod • připravíme příručku pro začínající vyučující, • prostřednictvím grantu Paedagogia podpoříme inovace ve výuce, • zorganizujeme další ročník mezinárodní konference platformy Peadagogium. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracov • V oblasti rovných příležitostí: • zahájíme implementaci nového Plánu rovných příležitostí, • zaměříme se na zvýšení informovanosti o podpůrných opatřeních, které univerzita nabízí osobám, • spustíme nové schéma „Návraty“, které je zaměřeno na usnadnění návratu vědcům a vědkyn přestávce (např. mateřské a rodičovské dovolené) zpět do akademických kariér, • v případě získání dotace na vybudování dětské skupiny spustíme provoz této služby, • skrze další profesionalizaci sítě ombudsosob posílíme sociální bezpečí na univerzitě. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13) • Pro zlepšování well-beingu zaměstnankyň a zaměstnanců a studujících: • rozšíříme pravidelné zdravotní prohlídky v rámci preventivního Dne zdraví na Univerzit • v rámci Centra resilience Univerzity Karlovy se kromě vzdělávacích akcí a podpůrných s se zvládání zátěžových situací, psychohygieny a krizové připravenosti zaměříme i na re informačních a osvětových kampaní na téma péče o vlastní duševní zdraví, rozvoj knihov na podporu odolnosti a duševního zdraví a zvýšení rozsahu a rozšíření tematického zábě programu, • navážeme spolupráci se specializovanou firmou, která poskytuje vysoce kvalitní online služby, aby se dostalo podpory těm zaměstnankyním a zaměstnancům, kteří z jakéhokoliv využít poradenské služby nabízené univerzitou, • rozšíříme nabídku uvítacích, adaptačních, a integračních aktivit, kterou poskytuje Int Welcome Office, o lékařské služby a zdravotní pojištění, zvláštní důraz přitom bude kl informační rozměr (kampaně, školení atd.) a budování komunity prostřednictvím students a ambasadorů, housing assistants či členek a členů Buddy programu. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13) • Při naplňování aktivit akčního plánu HR Strategy for Researchers na období 2024-2026 zoh doporučení z druhého kola hodnocení HR Excellence in Research. (odpovídá: rektorka, kves pro strategii a rozvoj) (I.14) • V oblasti vztahů s našimi absolventkami a absolventy: • promítneme zpětnou vazbu, získanou na základě dotazníkového šetření mezi příslušnou cí do činnosti Klubu Alumni, • pomocí cílené komunikační strategie zvýšíme povědomí o činnosti Klubu Alumni a jeho př absolventkami a absolventy, tak i mezi studujícími (studentské kanály, akce), • zintenzivníme kontakty s našimi zahraničními absolventkami a absolventy a ve větší míř do akcí reprezentujících univerzitu (alumni meetupy, veletrhy apod.), abychom posílili Univerzity Karlovy ve vytipovaných zemích. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.15) *========================================================================================= * II. VÝZKUM SCHOPNÝ KONKURENCE NA MEZINÁRODNÍ ÚROVNI *========================================================================================= • Dokončíme druhý cyklus mezinárodního hodnocení tvůrčí činnosti Univerzity Karlovy a v ná závěry a doporučení připravíme návrh nového interního programu na podporu vědy, který bu podporu profilových oborů a oborů s potenciálem do budoucna. (odpovídá: prorektor pro vě činnost) (II.1, II.3, II.4) • Uskutečníme druhé kolo programu Donatio Universitatis Carolin? Chair s navýšenou podporu prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.2) • Zpracujeme podklady a poskytneme součinnost pro uskutečnění dalšího kola hodnocení vysok Metodiky M17+ pro hodnocení výzkumných organizací. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a t (II.3) • Připravíme varianty dalšího rozvoje Grantové agentury Univerzity Karlovy s ohledem na fi zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí („nový zákon 130“), a to v syne reformy doktorského studia. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.5) • V oblasti grantové podpory se vedle udržení kvality poskytované pomoci ze strany Evropsk žadatelkám a žadatelům o ERC granty specificky zaměříme na ustavení systému podpory pro a žadatele z lékařských oborů, jejichž situace je v souvislosti s vykonáváním klinické p od jiných oborů. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro strat (II.6) • Pro zlepšení propagace výsledků univerzitního výzkumu ve veřejném prostoru: • zavedeme nové vzdělávací kurzy a interaktivní workshopy pro vědce i vědkyně včetně stu doktorského studia, zástupkyně a zástupce vedení, oddělení vědy nebo PR fakult zaměřen principy komunikace vědy, používání sociálních sítí či na to, jak komunikovat vědu efe srozumitelně, • v popularizačně-vzdělávacím centru Didaktikon připravíme nové speciální programy jak p tak pro studující, především doktorského studia zaměřené na popularizaci vědy, • zaměříme se na komunikaci úspěšných případů výsledků s ohledem na jejich přínos vycház průmyslové a společenské aplikace a další marketingové aktivity, kde významnou příleži představení vědy a transferu na univerzitě bude světová výstava EXPO, jejíž organizace vzdělávání se univerzita účastní spolu se svou dceřinou společností. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, člen ko pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (II.8, II.10) • Pro podporu transferu znalostí a technologií na univerzitě: • zahájíme realizaci projektu Podpora aktivit Proof of Concept na UK – SIGMA 4, který je podporu projektů s potenciálním uplatněním na trhu za podpory a vedení odborných týmů přenos poznatků a technologií a Charles University Innovations Prague a.s. • představíme nový brand Innovatio Caroli, pod kterým budou společně vystupovat Centrum poznatků a technologií a Charles University Innovations Prague a.s., kde oba týmy úzce podílejí se na realizaci případových studií ve společných pracovních skupinách. • podpoříme založení nových spin-off společností. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (I • V oblasti otevřené vědy: • ve spolupráci s dalšími institucemi posílíme implementaci politiky European Open Scien republice a budeme koordinovat přípravu dalšího projektu European Open Science Cloud, posílení oborově specifických a mezioborových aktivit, zejména vzniku a rozvoje temati repozitářů a jejich integraci do prostředí Národní datové infrastruktury a zajištění F • využijeme našeho partnerství v konsorcionálním projektu Národní repozitářová platforma vlastních postupů a nástrojů v oblasti podpory open science či řešení otázek spojených oblastí vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů, a to včetně koordinace činnosti celostát „Komunita data stewardů”, • rozšíříme služby Centra pro podporu open science o podporu „občanské vědy“ (Citizen Sc • zajistíme metodickou podporu výzkumných pracovnic a pracovníků při využívání instituci repozitáře pro výzkumná data a připravíme příslušné metodické materiály, • aktualizujeme metodiky pro práci s repozitářem publikační činnosti, • zaměříme se na podporu výzkumných pracovnic a pracovníků při tvorbě a aktualizaci plán dat, a pilotně ověříme užití specializovaného systému „Data Stewardship Wizard”, platf kolaborativní a živé plány správy dat, • aktualizujeme Digitální repozitář Univerzity Karlovy a Repozitář publikační činnosti U Karlovy na novou verzi platformy DSpace. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.10) *========================================================================================= * III. VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST A VZDĚLÁNÍ K BUDOUCNOSTI *========================================================================================= • Akademické obci představíme strategii vzdělávací činnosti Univerzity Karlovy a zahájíme koncepci Key Performance Indicators. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzděláv • I v návaznosti na doporučení Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, jež vzeš vnějšího hodnocení univerzity, vyhodnotíme dosavadní pojetí a fungování systému zajišťov hodnocení kvality Univerzity Karlovy a případně připravíme návrhy úprav příslušných vnit předpisů a nově nastavíme synergii mezi akreditačním a hodnotícím procesem tak, aby byl proces v adekvátních případech odpovídajícím způsobem zjednodušen. (odpovídá: prorektor kvalitu vzdělávání) (III.1, III.5) • Roli odborné platformy pro rozvoj kvality vzdělávací činnosti uzpůsobíme s ohledem na da systému hodnocení studijních programů, tak i s ohledem na strategii vzdělávací činnosti aktivity. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1) • Budeme pokračovat v rozvíjení studentských předmětových anket tak, aby nadále docházelo úpravám a aby došlo k vytvoření jednotné elektronické platformy umožňující metodická pro komparace dat, do čehož se postupně budou moci zapojit všechny fakulty. (odpovídá: prore koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1) • Zahájíme práce na univerzitní koncepci k problematice studijní neúspěšnosti a s tím souv podpůrného servisu mezi rektorátem a fakultami. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kval (III.1) • V návaznosti na novelizované opatření rektora ke standardům studijních programů postupně implementujeme nové standardy týkající se jak zavádění výsledků učení na úrovni jednotli tak jednotné metodiky pro výpočet studijní zátěže v rámci ECTS. (odpovídá: prorektor pro kvalitu vzdělávání) (III.1, III.5) • S ohledem na zlepšování dlouhodobé uplatnitelnosti absolventek a absolventů: • při hodnocení studijních programů se více zaměříme na to, aby garantky a garanti studi získali dostatečnou zpětnou vazbu o uplatňování studujících v praxi a od budoucích zam • vyhodnotíme možné přínosy a rizika centrálního zveřejňování pracovních nabídek od exte • rozšíříme Kariérní den na Univerzitě Karlově o specifický program pro studující doktor programů zaměřený na jejich uplatnění ve vědě i v aplikační sféře, • po vyhodnocení pilotních běhů ustálíme harmonogram a náplň Kariérního předmětu a zapoj výuky studující doktorských studijních programů, • v rámci poradenské činnosti se zaměříme na zajištění potřeb zahraničních studujících. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání, členka kolegia rektorky pro soci a udržitelný rozvoj, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademick člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (III.2, I.5) • V rámci systému zajišťování kvality studijních programů budeme usilovat o větší zapojení odborníků z praxe do všech stupňů a procesů zajišťování kvality (akreditace, hodnocení, a opětovné udělení akreditace studijním programům), a to zejména v programech, kde to do standardní. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.4, III.6) • V návaznosti na legislativní změny na národní úrovni upravíme na univerzitě koncepci vzd pedagogických pracovnic a pracovníků. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělá kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.3) • Ve spolupráci s vedením a studentskou reprezentací fakult uskutečňujících pedagogicky a zaměřené obory zpracujeme metodiku zajištění kvality stáží včetně jejich vypisování, dos (geografické, kapacitní, finanční), rozsahu, předem stanovené náplně a jejího splnění a minimálních požadavků na personální zajištění. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvali (III.2, III.3) • Spustíme pilotní sedmiměsíční kurz 4EU+ Diploma Entrepreneurial and Intrapreneurial Proj jenž je určen pro absolventky a absolventy magisterského studia, studující doktorského s postdoktorandky a postdoktorandy z Univerzity Karlovy. (odpovídá: člen kolegia rektorky technologický transfer a bezpečnost) (III.6) • Budeme nadále rozvíjet metodickou a právní podporu jak mezinárodních společných studijní dvojího vedení disertačních prací (cotutelle), aby se vytvářely podmínky k tomu, že se s společných studijních programů/dizertačních prací s dvojím vedením budou udržovat a ideá (odpovídá: doc. Polák) (III.6) • Pro vnitrouniverzitní diskusi připravíme návrh na změnu podpory financování mezinárodníc programů opírající se o výkonové indikátory, aby systém zohlednil více parametrů tohoto počtu studujících včetně náročnosti uskutečňování studijního programu (např. koordinační strategické spolupráce v rámci aliance 4EU+ a podporu spolupráce formou cotutelle. (odpo pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.6) • Podpoříme žádosti o projekty Erasmus Mundus Joint Masters Degree a Marie Curie Sklodowsk a principy zajišťování kvality těchto programů budeme aplikovat formou metodického pokyn vnitřní hodnocení i na naše ostatní společné meziuniverzitní studijní programy. (odpovíd koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.6) • Připravíme jednotný systém uznávání krátkodobé zahraniční zkušenosti (výměnný studijní p stáž, jiná forma krátkodobého výjezdu), a to jak na stránce procesní, tak i technické. ( prorektorka pro studijní záležitosti, prorektorka pro zahraniční záležitosti) (III.7) • Pilotně ověříme instalaci Moodle efektivnivyuka.cuni.cz pro podporu celouniverzitního pr rozvoje didaktických kompetencí akademických pracovnic a pracovníků, otestujeme nové fun kolaborativní práci centra Paedagogium a propojíme mediaservery s Moodlem pro komfortněj videa jako výukového materiálu v rámci blended learningu a distanční výuky. (odpovídá: č rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.8) • Oblast umělé inteligence budeme rozvíjet jako komplexní technologickou, didaktickou i pr problematiku, včetně návrhů na změny interních metodik a předpisů a budeme pokračovat v digitálních kompetencí akademických pracovnic a pracovníků formou školení, konzultací a metodických materiálů. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompete pracovníků) (III.8) • S ohledem na zlepšování míry dokončování studia a integraci studujících do univerzitního • zvýšíme dostupnost kapacit pro organizaci adaptačních kurzů pro budoucí studující prvn preferencí zejména bakalářského studia, • pro prevenci studijní neúspěšnosti využijeme aktivit Centra resilience Univerzity Karl na rozvoj odolnosti, skupinových setkání na podporu při krizových nebo zátěžových situ informačních a osvětových kampaní pro oblast duševního zdraví a prevence vyhoření, roz studentského peer-support systému a knihovny online zdrojů na podporu odolnosti, • zpřehledníme centrální nabídku podpůrných služeb pro studující se specifickými potřeba poradenských služeb, • zaměříme se na segmentovanou komunikaci, tak aby sdílení informací a využití všech nab bylo co nejefektivnější a nízkoprahové, • využijeme i Dobrovolnické centrum Univerzity Karlovy pro zprostředkovávání relevantníc dobrovolnických aktivit, péče o dobrovolnice a dobrovolníky a rozvoj jejich dovedností pravidelných setkávání, tematických workshopů a komunitních celouniverzitních akcí. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání, členka kolegia rektorky pro soci a udržitelný rozvoj) (III.9) • Na úrovni univerzity usnadníme tvorbu kurzů vedoucích k mikrocetrifikátům, při jejich tv metodickou podporu zájemkyním a zájemcům z fakult a rozvineme aktivity směřující k vytvá mezi univerzitou a externími subjekty (včetně projektu Kampus Hybernská) při vytváření n (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracov III.2) • Realizujeme kurz vedoucí k mikrocetrifikátu pro lektorky a lektory vysokoškolské pedagog na českých vysokých školách. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických k akademických pracovníků) (III.10, III.2) • S cílem podporovat rozvoj talentovaných středoškolaček a středoškoláků, jejich přípravu studium a budoucí profesní dráhu a zvýšit jejich zájem o vědeckou a odbornou práci již v se zaměříme na podporu Středoškolské odborné činnosti. (odpovídá: člen kolegia rektorky pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (I.1, III.10, III.2) • Ve spolupráci s „Díky, že můžem“ realizujeme program celoživotního vzdělávání Akademie „ jehož cílem je aktivizovat a vzdělávat žákyně a žáky, resp. čerstvé absolventky a absolv škol, propojit je s odbornicemi a odborníky a podobně smýšlejícími vrstevníky, a pomoci vlastní směřování. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí pracovníků) (III.10, III.2) • V oblasti knihovnických služeb: • připravíme podklady pro výběr elektronických informačních zdrojů v dalším období (2026 předplatného v CzechELib tak, aby i nadále bylo na univerzitě dostupné široké portfoli aktuálních zdrojů reflektujících reálnou potřebu studujících i pracujících; využívání informačních zdrojů budeme i nadále podporovat, včetně distribuce příručky – Praktické na UK – mezi studující a vyučující, • dokončíme implementaci celouniverzitního knihovního systému Alma/UKAŽ, budeme pokračov a zkvalitnění práce univerzitních knihoven, tak aby bylo možné v celostátních systémec informačních zdrojů (zejména Souborný katalog Národní knihovny a projekt Czech Academi Discovery Services) poskytovat služby z našich fondů na efektivním principu kooperativ veřejných prostředků (meziknihovní služby), • do digitalizačního workflow Univerzity Karlovy integrujeme nástroj ARCLib jakožto LTP dlouhodobou archivaci digitálních dokumentů umožňující bitovou i logickou ochranu dat, • zavedeme nové služby pro studující se speciálními potřebami, abychom i jim zajistili d přístup ke studijní literatuře (například příprava provozu samostatného repozitáře pro studijní materiály). (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracov • Dokončíme moduly potřebné pro plnohodnotný akreditovaný digitální archiv a zpracujeme po dokumentaci, abychom mohli podat žádost o akreditaci Archivu Univerzity Karlovy jako dig dle zákona o archivnictví a spisové službě, a zpřístupníme plnohodnotnou digitální badat Univerzity Karlovy, která umožní online přístup k digitálním a digitalizovaným archiváli uživatelských účtů. (odpovídá: prorektor pro akademické kvalifikace) (III.12) *========================================================================================= * IV. INTERNACIONALIZACE JE KRITICKOU PODMÍNKOU KVALITY A KONKURENCESCHOPNOSTI *========================================================================================= • V alianci 4EU+: • zajistíme implementaci 4EU+ Strategie 2025-2035 do interních procesů univerzity, včetn institucionální podpory 4EU+ aktivit, • v návaznosti na projekt Ed-Affiche budeme intenzivně komunikovat s Ministerstvem škols tělovýchovy a Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství s cílem připravit legis pro implementaci European degree label do českého právního systému, • budeme hostit tři zahraniční profesory z Universit? degli Studi di Milano, Sorbonne Un Uniwersytet Warszawski, kteří ve spolupráci s našimi vědkyněmi a vědci budou přechodně výzkumných projektech, tři naše akademické pracovníky vyšleme na partnerské univerzity • zapojíme se do přípravy nových společných studijních programů a rozšíříme nabídku sdíl • implementujeme doporučení External Reviewing Board v oblasti Quality Managementu zaměř úpravy v oblasti technologického zabezpečení blended learningu, sdílení zkušeností a n univerzitních systémů, tak aby naplnily potřeby virtuální mobility a sdílení kurzů v M • podpoříme rozvoj celoživotního vzdělávání pod hlavičkou Professional Learning Academy, • budeme rozvíjet alianční strategii a společný přístup k tvorbě a nabídce mikrocertifik spolupracovat na rozvoji platformy 4EU+ Centre for Innovative and Digital Teaching and • prohloubíme alianční spolupráci v oblastech aplikovaní principů otevřené vědy a vytvář kompatibilního prostředí pro výzkumnice a výzkumníky na všech zúčastněných univerzitác součástí tohoto procesu budou společné vzdělávací kurzy (nejen) pro studující z oblast (odpovídá: členka kolegia rektorky pro 4EU+, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, čl rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (IV.1, III.10) • Posílíme spolupráci s Macquarie University (cotutelle, příprava výzvy joint-seed). (odpo prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.2) • Uskutečníme analýzu fungování strategických center Univerzity Karlovy (Herzlovo centrum studií, Hebraistika a židovská studia, Centrum afrických studií, Institut politologickýc jejím základě provedeme jeho revizi. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) • V souvislosti s naší stávající koordinační rolí v uskupení CENTRAL se budeme podílet na Leadership Academy. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.2) • Ve spolupráci s našimi partnerskými univerzitami a v rámci meziuniverzitních sítí zmapuj mosty na a z univerzitu, abychom jich následně mohli využít pro lepší zacílení náborové studující navazujících magisterských, případně doktorských studijních programů. (odpovíd pro zahraniční záležitosti) (IV.3) • S cílem posilování vazeb v oblastech Severní Ameriky a Asie: • rozvineme společné aktivity s Lahey Medical and Hospital Center (příprava mikrocertifi Erasmus+ či Erasmus Mundus v oblasti Innovation of Healthcare), • budeme pokračovat v implementaci projektu Supply Chain Resilience Centre a spustíme In Integrated Collaboration Project for the University Alliance in the Czech Republic and Academic Alliance in Taiwan s tchajwanskými univerzitami, vše financované tchajwanským školství, • zabezpečíme jednosemestrální pobyty indonéských stipendistek a stipendistů programu In International Student Mobility Awards, • vyvineme diplomatické úsilí směřující k podpoře a rozšíření programu prezidentských st mongolské studující a následně pro české univerzity, • revidujeme a konsolidujeme stávající partnerskou síť s cílem ukončení non-performing c snadnějšího zaměření se na aktivní a kvalitní partnerské univerzity. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.3) • Zaměstnancům a zaměstnankyním univerzity nabídneme inovovanou jazykovou výuku, která odp požadavkům na použití cizího jazyka při profesním rozvoji, tak aby všichni, včetně techn reprezentativně obstáli při kontaktu se zahraničním kolegou či kolegyní. (odpovídá: člen rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.4) • Pro zajišťování dvojjazyčného prostředí na univerzitě ve větší míře využijeme nástroje u inteligence. (odpovídá: kvestor, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udrž (IV.4) • V rámci Ústavu jazykové a odborné přípravy: • navýšíme kapacitu standardizovaných zkoušek pro účely přijímacího řízení na vysokou šk ve státní správě či ve školství a pro účely získávání občanství a trvalého pobytu v Če • dva největší metodické kurzy uzpůsobíme tak, že povedou k zisku mikrocertifikátu, • nově koncipujeme strukturu přípravných programů v českém jazyce pro neslovanské mluvčí • zapojíme ústav do aktivit International Welcome Office pro mezinárodní studující a bud spolupracovat s absolventkami a absolventy jeho kurzů na překlenování propasti mezi če mezinárodními studujícími s cílem podpořit internacionalizaci a studentskou mobilitu. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.5) • Připravíme metodický materiál zaměřený na vysílání zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.6) • V rámci restrukturalizace projektové podpory poskytované Evropským centrem se zaměříme n s hodnotitelkami a hodnotiteli a na to, jak můžeme jejich znalosti zohlednit při příprav návrhů, a rozšíříme poradenství pro program Horizont Evropa o část, která se soustředí n vybraných zemí s nižší úspěšností do rámcových programů, mezi něž patří i Česká republik Initiatives on Widening). (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (IV.7) • Na základě nasbíraných podnětů během fokusních skupin týkajících se mobility osob se spe potřebami: • zmapujeme podmínky podpory studujících a zaměstnaných se specifickými potřebami na par univerzitách a tyto informace budeme efektivně šířit mezi potenciální zájemkyně a záje pobyt, • dále posílíme mezinárodní spolupráci v oblasti inkluzivní mobility, a to zejména díky tematických událostí, účasti na konferencích a rozšiřování inclusive mobility networku zformován již během Blended Intensive Programu Erasmus+ without Barriers – Let’s Go To (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.8) • Ve spolupráci s neziskovými partnerskými organizacemi a kanceláří programu rozšíříme mož dobrovolnictví a občanské angažovanosti pro studující na výměnném pobytu Erasmus+ a přip materiály (manuál pro dobrovolnice a dobrovolníky v anglickém jazyce, interaktivní průvo je motivovat studující k využití maxima příležitostí, které jsou na Univerzitě Karlově k (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.9) • V rámci našeho předsednictví v pracovní skupině Coimbra Group zaměřené na podporu vědy a zorganizujeme setkání na téma využití umělé inteligence v profesi podpory vědy a výzkumu zástupci Evropské komise v Bruselu k tématu Synergií mezi vědou a vzděláváním. (odpovídá pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10) • Prostřednictvím aliance 4EU+ se budeme podílet na projektu FOR-EU4All, ve kterém se evro aliance zavázaly přispívat k realizaci cílů Evropského prostoru vysokoškolského vzdělává výzkumného prostoru (od společného poskytování vzdělávání po mobilitu a spolupráci v dig technologiích až po výzkum a inovace). (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti rektorky pro 4EU+) (IV.10) • Budeme se podílet na projektu RMFramework, jehož cílem je harmonizace národních vědních s Evropským výzkumným prostorem a vytvoření Tailored Training Approaches tak, aby se víc profesionalizovala profese osob zastávajících manažerské a administrativní pozice ve výz prorektorka pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10) *========================================================================================= * V. JEDNOTA V ROZMANITOSTI – SPOJENI ZNAČKOU, SPOJENI PRINCIPY *========================================================================================= • Dobrou zahraniční praxi v oblasti bezpečnosti přeneseme na Univerzitu Karlovu, a to zejm na ochranu měkkých cílů, fyzickou bezpečnost a institucionální odolnost vůči nelegitimní a zaměříme se na investice v oblasti zvyšování bezpečnosti na UK. (odpovídá: člen kolegi znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.1) • Posílíme komunikaci směrem k akademické i širší veřejnosti v oblasti bezpečnosti a zaved cílové skupiny kurz mediální krizové komunikace. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.1) • Ve spolupráci s Radou pro rovné příležitosti připravíme manuál inkluzivní komunikace. (o kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, prorektor pro vnější vzta • V oblasti udržitelného rozvoje: • připravíme a zveřejníme akční plán pro naplňování univerzitní strategie udržitelného r 2025-2026, který zahrne i aktivity podnícené projektem Zelené dovednosti na Univerzitě • rozšíříme a prohloubíme vnitrouniverzitní spolupráci zejména prostřednictvím stávající koordinátorů a koordinátorek udržitelného rozvoje, odborných pracovních skupin pro obl a provoz“ (Energie a výstavba; Stravování a odpady; Mobilita; Zeleň, voda a ekosystémo studentských spolků či dalšího ročníku studentské grantové soutěže, • budeme pokračovat v realizaci celouniverzitního energetického auditu, který zahrne úda a užití energie a zařízení či určení možných příležitostí ke snížení energetické nároč úzce souvisí i snaha zmapovat provedená a aplikovaná opatření pro zamezení plýtvání s zprostředkovat podmínky a požadavky dané v tomto odvětví legislativou či dotačními tit • zaměříme se na monitoring, prevenci vzniku, třídění a další zpracování odpadů (s ohled vývoj zejména na biologicky rozložitelný odpad), čímž podpoříme postupné snižování env stopy ze stravovacích služeb; nabídku udržitelného a zdravého stravování pro studující podpoříme proškolením personálu, • zformulujeme opatření či doporučení pro využívání environmentálně šetrnějších módů dop univerzitou, případně i ve vztahu k mezinárodní mobilitě, • zaměříme se na optimalizaci sběru dat a informací v celouniverzitním měřítku i s ohled Univerzity Karlovy v mezinárodních žebříčcích udržitelnosti. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, výkonná rektorátu) (V.2) • Sounáležitost zaměstnaných i studujících s jejich alma mater podpoříme nejen průběžnými o činnosti univerzity a jejích fakult, ale i medializací studentských spolků a studentsk zaměstnaneckých soutěží (například studentské soutěže UKa! či Podpora udržitelného rozvo prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitel • Propagaci značky Univerzity Karlovy posílíme vizuálním sjednocením hlavních univerzitníc uchazečských) či díky nově vznikajícímu paralelnímu rozhraní typu intranet, zejména doko univerzitního PR brandcloudu a projekt „krizového řešení“ aktualizace celouniverzitního změny promítneme do celouniverzitní šablony Document Globe tak, aby redesignem prošly po a weby fakult, které využívají ke své správě univerzitní systém pro správu obsahu, a při k rozhodnutí, zda systém správy a editace webového obsahu webů univerzity projde zásadně (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy) (V.3) • Rozšíříme portfolio nabízených virtuálních prezentací na nových uchazečských webech Univ které budou k dispozici i zahraničním uchazečkám a uchazečům, čímž doplníme nabídku Dnů pro tuto cílovou skupinu. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektork záležitosti a udržitelný rozvoj) (V.3) • Provedeme revizi stávajícího fungování prodeje propagačních předmětů a připravíme koncep vzniku tzv. Návštěvnického centra Univerzity Karlovy v Celetné ulici, včetně metodiky úč obchodního modelu. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro s záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor) (V.3) • Za účelem posílení vizuální identity Univerzity Karlovy připravíme pravidla pro uvádění zkratek, jazykových mutací a grafické podoby názvů fakult a dalších součástí. (odpovídá: vnější vztahy) (V.3) • Metodicky, administrativně i propagačně podpoříme studentskou spolkovou činnost: spolky a seznámeny se změnami vnitřních předpisů revidovaných v souvislosti s novelou zákona o školách, prostřednictvím vzdělávacích akcí bude jejich zástupkyním a zástupcům poskytnut osobního rozvoje i zvyšování kompetencí k zajištění spolkové činnosti, v rámci celounive bude připraven modul pro správu Buddy programu, který nahradí stávající finančně náročné (odpovídá: prorektorka pro studijní záležitosti, členka kolegia rektorky pro sociální zá udržitelný rozvoj) (V.3) • V prostředí univerzity ověříme využitelnost české verze hry Dilemma game, vyvinuté na Un Rotterdam, která konfrontuje výzkumnice/výzkumníky s obtížnými dilematy v kontextu kriti a podporuje je v rozvoji jejich akademické integrity a profesionality. (odpovídá: člen k pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (V.4) • V souladu s Rámcem pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově realizujeme aktivity podpor 2. Vedení výuky, zejména aktivity, které budou podporovat vyučující (vedení studujících odpovědnosti za vlastní učení, používání technik a strategií pro vytvoření bezpečného pr učení a vedení výuky, která respektuje různorodost studentů). (odpovídá: člen kolegia re rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (V.4) • Posílíme propagaci interního informačního portálu a budeme pokračovat ve sdílení dobré p univerzitou (např. integrace fakultních intranetů do celouniverzitního intranetu). (odpo pro informační technologie, výkonná ředitelka rektorátu) (V.5) • Zajistíme pravidelná školení a uživatelskou podporu pro efektivní využití nástrojů Micro (odpovídá: prorektor pro informační technologie, výkonná ředitelka rektorátu) (V.5) • V oblasti třetí role a služby společnosti posílíme propagaci univerzitních vědeckých výs k externím partnerům prostřednictvím platformy TechZone a rozvineme inkubační proces věd studentských projektů v řízeném a spolu s externími partnery koordinovaném systému. (odp kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.6, V.10) • Dokončíme diskusi týkající se podoby rozepisování fixní části příspěvku a její výstupy p návrhu Principů pro rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2026. O Principů zohledníme kvalitativní parametry v rozpisu prostředků na stipendia pro studují studijních programů a zapracujeme do něj i mechanismus pro zohlednění výsledků druhého c garantovaného hodnocení vědecké práce na univerzitě. (odpovídá: rektorka, kvestor, prore strategii a rozvoj, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (V.7) • Posílíme komunikaci k tématu fundraisingu a budeme vytvářet příznivé podmínky pro podpor výzkumných nebo pedagogických projektů, a navážeme partnerství s firmami, které sdílí vi univerzity a fondu týkající se rozvoje společnosti. (odpovídá: kvestor, kancléřka) (V.8) • Vybereme vhodnou platformu pro centrální evidenci projektů, jež zajistí úplnou evidenci aktivit. (odpovídá: prorektor pro informační technologie) • Po úspěšném pilotním ověření aplikace pro podporu agendy výběrových řízení na pozice aka vědeckých pracovnic a pracovníků na UK dle Řádu výběrového řízení se zaměříme na její pl fakultách a součástech. Současně na vybraných fakultách implementujeme elektronickou pod cest. (odpovídá: prorektor pro informační technologie) • Nadále bude pokračovat centrální metodická podpora přípravy a realizace projektů pro vše součásti UK a snaha o snížení administrativní zátěže ze strany poskytovatelů dotací (ve CZARMA a platformou Ronaldo). (odpovídá: prorektor pro strategii a rozvoj, výkonná ředit (V.9, IV.7) • V popularizačně-vzdělávacím centru Didaktikon zavedeme nové typy workshopů pro zlepšení základních a středních školách (primárně se sídlem v Praze a Středočeském kraji), zaměře základních a středních škol, tvorbu pracovních listů, metodik a inovativních didaktickýc této aktivity zapojíme studující (zejména doktorského studia) oborových didaktik napříč (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy) (V.10) • Implementujeme nový systém pro elektronickou pasportizaci a správu nemovitého majetku un (Computer-Aided Facility Management). (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační techn prorektor pro strategii a rozvoj) (V.11) • Budeme nadále modernizovat infrastrukturní zázemí pro zásadní agendy řízení univerzity ( informační systém, ekonomické agendy, kyberbezpečnost, datová politika, procesní modelov (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie, prorektor pro strategii a rozv rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.11, V.12) • Budeme pokračovat v realizaci výstavby minikampusů v Hradci Králové (MEPHARED 2) a na Al (Biocentrum), v rekonstrukci objektů v Opletalově ulici pro Filozofickou fakultu, v proj na výstavbu sportovního areálu Fakulty tělesné výchovy a sportu, zahájíme rekonstrukci o Rettigové pro Pedagogickou fakultu a výstavbu nové budovy v Motole pro 2. lékařskou faku rektorka, kvestor, výkonná ředitelka rektorátu, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.12) • Budeme pokračovat v realizaci čtyř akcí zařazených do programu 133D221 Rozvoj a obnova u stravovacích kapacit veřejných vysokých škol a provedeme úpravy ve vybraných objektech v a menz vedoucí k jejich plnému či částečnému zpřístupnění pro osoby se speciálními potře kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.12) • V rámci podpory digitalizace budeme distribuovat a propagovat novou univerzitní mobilní rozvineme její další funkcionality s cílem maximálně usnadnit a homogenizovat možnost pr zařízeních, přičemž hlavní důraz bude směrován na studující a uchazečky a uchazeče. (odp pro informační technologie) (V.13) • V rámci podpory studia nasadíme jednotné portálové rozhraní pro studijní informační syst stávající funkcionality s novými moduly a funkcionalitami. (odpovídá: prorektor pro info technologie) (V.13) • Realizujeme plnohodnotné propojení studijního informačního systému s elektronickou spiso podpořené infrastrukturou digitální důvěry s důrazem na maximalizaci komfortu uživatelů, využití vzdáleného podepisování umožňujícího práci i na mobilních zařízeních. (odpovídá: informační technologie) (V.13) • Pro podporu digitalizačních aktivit rozvineme procesní portál s dokumentovanými a schvál čímž zviditelníme a podpoříme enterprise architekturu Univerzity Karlovy. Komplementem p návrhy a realizace rolí v Identity Managementu včetně jejich postupné implementace do ap související aktivitou je potom vytvoření datové strategie univerzity a postupný přechod digitalizované agendy. (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie) (V.13) • Závěry a doporučení z mezinárodního hodnocení toho, jak se univerzitě podařilo naplnit s záměr pro léta 2021-2025, které je zajištěno v rámci Institutional Evaluation Programme asociace univerzit, promítneme do návrhu strategického záměru pro léta 2026-2030 a do no na podporu strategického řízení, bude-li ministerstvem vyhlášen a pojat obdobně jako ten (odpovídá: rektorka, kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.14)