Opatření rektora č. 13/2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investičn K provedení: - Gestor: EPMO Účinnost: 1. dubna 2025 ****************************************************************************************** * Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investiční rozvoj fakult součástí Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Dle čl. 4 odst. 5 Principů rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově (dále jen schvalovaných Akademickým senátem Univerzity Karlovy (dále jen „UK“) pro každý kalendářní zdroje na investiční rozvoj fakult a dalších součástí UK (dále jen „Fond mimořádné pomoci“ v podrobnostech upravuje postup při podávání žádostí o poskytnutí prostředků z takto aloko financování, jakož i postup posouzení a vyhodnocení žádostí včetně náležitostí rozhodnutí ****************************************************************************************** * Část I. Vymezení účelu pro zisk podpory a způsobu financování ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 2 Základní formy možné podpory ****************************************************************************************** 1.Podpora z fondu mimořádné pomoci (dále jen „podpora“) může být poskytnuta ve formě: a.finanční podpory akcí, u nichž výše kofinancování akce ze zdrojů univerzity přesahuje předpokládaným celkovým rozpočtem akce ve výši minimálně 200 milionů Kč, resp. pro fak s ročním rozepisovaným rozpočtem nižším než 80 milionů Kč ve výši minimálně dvouapůlná realizující fakulty nebo další součásti UK (dále jen „součásti“); b.mimořádné pomoci (na odstranění havárie nebo havarijního stavu); c.úhrady odměny součástem, které zapůjčily své rezervní finanční prostředky dle Opatření 14/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitn spolupráce; d.finanční podpory, tj. půjčky, na úhradu splátek dle Opatření rektora č. 14/2025, Pravi poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce, do celkové výše jedné poloviny ročního příspěvku do Fondu mimořádné pomoci dle Princip e.e) úhrady úroků z případných komerčních úvěrů, jejichž poskytnutí univerzitě bylo nezb nezáporného zůstatku ve Fondu mimořádné pomoci. 2.Žádosti součástí o podporu dle odstavce 1 písm. a) a b) se předkládají prostřednictvím s k rukám rektora ve dvou termínech v kalendářním roce, a to do konce března a do konce zá podávají na akci jako celek, bez ohledu na to, zda podpora bude poskytnuta z Fondu mimoř nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce nebo s využitím jejich kombinace. Podání tyto termíny je možné jen za zcela mimořádných okolností, jejichž řešení neumožňuje odkl termínu podání. O důvodnosti podání žádosti mimo termín a jejím dalším projednání rozhod 3.Pro podporu akcí spadajících do kategorie podle odstavce 1 písm. a) je Odborem výstavby UK (dále jen „RUK“), za spolupráce Ekonomického, personálního a mzdového odboru RUK, ved předběžných avíz žádostí o podporu ze strany součástí. Přitom platí, že: a.avízo součásti předkládají dvakrát ročně v týchž termínech jako se předkládají samotné prostřednictvím spisové služby k rukám rektora, b.avízo součásti předkládají ve struktuře dle vzorového formuláře, který je umístěn na i Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formulá c.pro již evidovaná avíza žádostí jsou součásti povinny oznámit případné aktualizace evi d.zahrnutí předběžného avíza do evidence žádným způsobem nepodmiňuje přidělení podpory ž odstavce 2 v budoucnu. 4.Pro podporu formou mimořádné pomoci podle odstavce 1 písm. b) není, z důvodu povahy těch zpravidla jedná o neplánované situace, obdobná evidence vedena. 5.Úhrady odměn podle odstavce 1 písm. c) neprobíhají na základě žádosti, ale automaticky d na základě ustanovení čl. 2 odst. 9 písm. a) Opatření rektora č. 14/2025, Pravidla pro p prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce. 6.Návrhy na finanční podporu podle odstavce 1 písm. d) předkládá rektorovi Ekonomický, per odbor RUK. Tyto návrhy jsou projednány na zasedání komise pro investiční rozvoj a dislok předloženy na zasedání Akademického senátu UK spolu s podklady pro projednání žádostí dl 7.Úhrady úroků podle odstavce 1 písm. e) neprobíhají na základě žádosti, ale automaticky m závislosti na podmínkách příslušného komerčního úvěru. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Způsob financování ****************************************************************************************** 1.Podpora podle čl. 2 odst. 1 písm. a) a b) má primárně charakter zápůjčky. Podpora formou příspěvku činí maximálně 20 % celkové podpory poskytnuté pro danou jednotlivou akci, kte součtem podpory z Fondu mimořádné pomoci a z nástroje vnitro-univerzitní finanční spolup závažných případech může Akademický senát UK doporučit vyšší míru nevratného příspěvku, 50 %. Při rozhodnutí o poskytnutí nevratného příspěvku se bude posuzovat zejména ekonomi součásti, charakter investiční akce, především ve vztahu k energetické úspornosti, výše podpory jako celku a její vztah k ekonomické situaci součásti. 2.Poskytnutí nevratného příspěvku je vyhrazeno zpravidla na úhradu odměny podle čl. 2 odst a na podporu akcí s přímou vazbou na energetickou úsporu (udržitelnost), resp. vedoucích energetické náročnosti. 3.U podpory charakteru zápůjčky musí být obsahem rozhodnutí vždy i postup splácení ve form splátkového kalendáře, jehož délka (vč. případného odkladu zahájení splácení) zpravidla let, přičemž nepřesáhne 15 let. Ve zvlášť závažných případech může Akademický senát UK d splácení delší, maximálně však 20 let. Počátkem splátkového kalendáře je rok následující byla poskytnuta poslední část zápůjčky. 4.Výše jednotlivých ročních splátek by zpravidla neměla přesáhnout 10 % celkových prostřed rozepisovaných na danou součást v rozpisu příspěvků a dotací za poslední známý rok. Při adekvátnosti výše jednotlivých splátek se přihlíží také k disponibilním zůstatkům fondů reprodukce investičního majetku, fondu provozních prostředků, fondu účelově určených pro rezervního fondu), jejich tvorbě a čerpání za aktuální rok, dva předcházející roky a dál dobu trvání akce a předpokládanou dobu splácení, uvedených ve Studii proveditelnosti, re Zdůvodnění financování akce, které součást povinně zpracovává dle čl. 4 odst. 2. 5.Prostředky Fondu mimořádné pomoci mohou být využity ke krytí nákladů investiční i neinve přičemž jejich rozdělení musí být v žádosti specifikováno. Toto rozdělení je indikativní ****************************************************************************************** * Část II. Náležitosti žádostí a způsob jejich posouzení ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 4 Náležitosti žádostí ****************************************************************************************** 1.Žádosti o podporu podle čl. 2 odst. 2 součásti předkládají ve struktuře dle vzorového fo je umístěn na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sek formuláře“. 2.Povinnou přílohou žádosti o podporu podle čl. 2 odst. 2 písm. a) je Studie proveditelnos je umístěna na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v se formuláře“. 3.Po řádném předložení avíza žádosti o podporu ze strany součásti dle čl. 2 odst. 3 může b přípravy vlastní žádosti ze strany součásti konzultován s příslušnými odbory RUK, zejmén personálním a mzdovým odborem RUK, Odborem výstavby RUK a Oddělením metodiky a řízení in kvestora RUK. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Postup projednání a posouzení žádostí ****************************************************************************************** 1.Rektor rozhodne o každé žádosti individuálně. Rektor při přijímání rozhodnutí přihlíží t jiných žádostí, dostupným prostředkům ve Fondu mimořádné pomoci a v Nástroji vnitro-univ spolupráce a k výhledu čerpání z nich, jakož i k prioritám a strategickým cílům dalšího 2.Rektor podané žádosti předá k projednání a posouzení kvestorovi a prorektorovi s gescí z Kvestor odpovídá za přípravu podkladů pro rozhodnutí rektora o žádostech, a to tak, aby návrhy rozhodnutí projednat nejpozději na červnovém zasedání Akademického senátu UK pro do konce března, a nejpozději na prosincovém zasedání Akademického senátu UK pro žádosti září daného kalendářního roku. 3.Kvestor a prorektor s gescí za rozvoj, ve spolupráci s Ekonomickým, personálním a mzdový Odborem výstavby RUK a Oddělením metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK, jedn posoudí z hlediska naplnění podmínek pro poskytnutí pomoci v rámci dané investiční akce, s přihlédnutím k postupu investiční akce, způsobu jejího financování, zapojení všech pro příslušné součásti, možnosti financování z jiných zdrojů, a to jak zdrojů interních, tak zdrojů externích (úvěrové financování), a to včetně vyhodnocení efektivity takto použite Posouzena budou i další hlediska, která mají pro rozhodnutí o žádosti význam. Pro posouz zejména Studii proveditelnosti dle čl. 4 odst. 2 a metodický postup „Posouzení míry přip a hospodárnosti investičního záměru“, který je k dispozici na intranetu Oddělení metodik investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“ a v případě potřeby si vy dokumentace o další relevantní informace. 4.Všechny podklady k žádosti jsou dále poskytnuty členům Komise pro investiční rozvoj a di zasedání komise je žádost projednána a přijato k ní stanovisko. 5.Pokud některou ze žádostí bude možno profinancovat zcela nebo zčásti z vnitřních zdrojů zprostředkuje kvestor uzavření dohody o zápůjčce dle Opatření rektora č. 14/2025, Pravid poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce. V nástroje může mít pouze formu zápůjčky. 6.V případě potřeby mohou kvestor a prorektor s gescí za rozvoj vyvolat jednání se zástupc součástí UK k projednání všech relevantních skutečností ve vztahu k podané žádosti. 7.Na základě posouzení a případného projednání žádostí kvestor a prorektor s gescí za rozv rektorovi návrh rozhodnutí o jednotlivých žádostech, včetně rozvržení zdrojů financování mimořádné pomoci a z nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Rozhodnutí rektora ****************************************************************************************** 1.Rektor rozhodne o každé žádosti individuálně. Rektor při přijímání rozhodnutí přihlíží i a obsahu ostatních žádostí a zejména pak i k předpokládanému a očekávatelnému investiční jeho prioritám a strategickým cílům, a to v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. 2.Rektor může žádost ponechat v navrhované podobě, může výši podpory snížit nebo změnit zp (viz čl. 3 a čl. 5), než jak byl navržen v žádosti. V odůvodněných případech může rektor odmítnout. Rektor informuje o tomto záměru dotčenou součást UK před projednáním žádosti senátu UK. 3.Rektor předloží jednotlivé žádosti a návrhy rozhodnutí o nich ke stanovisku Akademickém nejpozději na červnové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce březn na prosincové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce září daného ka roku. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech lze konkrétní žádost a návrh rozho Akademickému senátu UK na kterékoliv zasedání během roku. 4.Rektor vydá rozhodnutí po vyjádření Akademického senátu UK. Pokud je podpora poskytována zápůjčky, musí být součástí rozhodnutí vždy i postup splácení ve formě závazného splátko 5.Podpora je poskytnuta v souladu s harmonogramem uvedeným v rozhodnutí, a to na základě ž uvolnění prostředků součásti adresované Ekonomickému, personálnímu a mzdovému odboru RUK upřesněným v rozhodnutí. ****************************************************************************************** * Čl. 7 Projednávání žádostí o úpravu již poskytnutých podpor ****************************************************************************************** 1.V případě vzniku skutečností, které neumožňují realizovat akci a čerpat podporu ve schvá oprávněný zástupce součásti tuto skutečnost bezodkladně projedná s kvestorem, který stan postup. 2.V případě nutnosti úpravy již poskytnuté podpory se pro proces podávání upravené žádosti projednání, posouzení, vyhodnocení i rozhodnutí rektora uplatní ustanovení článků 4, 5 a ****************************************************************************************** * Část III. Ustanovení společná, přechodná a závěrečná ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 8 Společná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Formuláře a metodiky uvedené v tomto opatření, umístěné na intranetu Oddělení metodiky a Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, jsou závazné jak pro součásti pod a avíza žádostí, tak pro RUK a vedení UK v procesu posuzování, hodnocení a rozhodování o 2.Při aktualizaci formulářů a metodik, umístěných na intranetu Oddělení metodiky a řízení Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, je zásadně uplatňováno verzování. verze formuláře nebo metodiky je vždy uvedeno datum vydání nové verze a současně je umož upozornění (notifikace) na vydání nové verze uživatelům, kteří se přihlásili k odběru tě ****************************************************************************************** * Čl. 9 Přechodná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Rozhodnutí, která byla učiněna přede dnem účinnosti tohoto opatření, zůstávají nadále be platnosti. Pro žádosti o změny těchto rozhodnutí se postupuje přiměřeně dle opatření rek základě bylo vydáno původní rozhodnutí. 2.V prvním pololetí 2025 je termín pro podání žádostí a avíz žádostí dle čl. 2 odst. 2 a 3 stanoven na 30. dubna 2025. ****************************************************************************************** * Čl. 10 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Zrušuje se opatření rektora č. 32/2023. 2.Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dne 1. dubna 2025 V Praze dne 31. března 2025 .pdf ke stažení [ URL "UK-14581-version1-or_13_2025_pravidla_mikulas.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-14581-version1-or_13_2025_pravidla_mikulas.docx"] Do této částky je započtena daň z přidané hodnoty ve výši, v níž není nárok na její vrácen V případě nevratné podpory bude z fondu hrazena také jistina úvěru. Tedy lze podat přímo žádost bez předchozího avíza. Zápůjčkou se pro účely tohoto opatření rozumí vratné poskytnutí finančních prostředků z Fo pomoci fakultě nebo další součásti univerzity, a to na základě vnitrouniverzitní dohody uz rektorátem a touto součástí. Zejména stav fondů součásti, jejich vývoj a plánování, hospodářský výsledek součásti za př úspěšnost při podávání projektů, mzdová politika atd. Členy Komise pro investiční rozvoj a dislokace jmenuje rektorka. Zpravidla jsou jejími čle prorektor s gescí za rozvoj, zaměstnanci Odboru výstavby rektorátu, Ekonomického, personál odboru rektorátu, Oddělení metodiky a řízení investic rektorátu a předseda Ekonomické komi senátu UK.