Zápis ze zasedání Studijní komise AS UK ze dne 20. ledna 2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zápis ke stažení zde [ URL "UK-14650-version1-studijni_zapis_250120.pdf"] . Přítomní: Pavel Linzer (PF), doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. (MFF), Bc. Jakub Čech (PF), Matěj Karel Mikulčák (LFP), Mgr. Petr Šimůnek (MFF), JUDr. Michal Říha, Ph.D. (PF), doc. Ing. St CSc. (PřF), Mgr. Anna Altová (PřF), Mgr. Daniel Vašek (PřF) Hosté: prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D. (prorektorka UK), doc. RNDr. Martin Vlach, Ph UK), prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D. (prorektor UK), Mgr. Petra Štanclová (kancléřk Karolína Šedivcová (4EU+ local office), Jan Gondek (FSV), Bc. Šimon Karban (PřF) Program 1.Zahájení, schválení programu a zápisu z předchozího zasedání 2.Aktuality z 4EU+: založení nové právnické osoby a minigranty 3.Výsledky dotazníkového šetření uchazečů o studium na UK v AR 2023/2024 4.Postup příprav na reformu Ph.D. studia – OR o standardech doktorských studijních program 5.Průběh příprav reformy studijních vnitřních předpisů UK 6.Rozvoj a podpora studia psychologie na UK 7.Zastoupení studentstva v poplatkové komisi UK 8.Různé *========================================================================================= * 1. Zahájení, schválení programu a zápisu z předchozího zasedání *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání AS UK. Představil návrh programu zasedání, který byl schválen tichým souhlasem. Předseda Linzer se dále dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedá komise AS UK ze dne 7. října 2024 a ze dne 18. listopadu 2024. Připomínky nikdo nevznesl, schválen tichým souhlasem. *========================================================================================= * 2. Aktuality z 4EU+: založení nové právnické osoby a minigranty *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Karolíně vedoucí 4EU+ local office. Mgr. Šedivcová informovala přítomné o nutnosti schválení založení nové právnické osoby, kt zajišťovat koordinaci aktivit aliance 4EU+. Uvedla, že původní entita byla založena v roce německého práva. V průběhu času se však ukázalo jako vhodnější zřízení právní entity v Bru být i odpovídající kancelář. V rámci tohoto kroku bude nová právnická osoba vytvořena podle belgického práva, přičemž f prostředky budou převedeny z Německa a německá entita bude následně uzavřena. Funkčně zůst nezměněna, avšak tento krok vyžaduje schválení všemi partnerskými univerzitami. Mgr. Šedivcová zdůraznila, že dokument primárně ustanovuje nové právní těleso v Belgii, př aliance nepovažovali přechodná ustanovení za nezbytná. Bylo dohodnuto, že „Governing Board protože rektorští představitelé pokračují ve své činnosti, stejně jako další orgány alianc Council naváže na dosavadní strukturu. Governing Board je tvořen rektory, jejichž mandát s obměňuje, podobně jako Management Committee, která je složena z prorektorů. Mgr. Šedivcová dále informovala o chystaném semináři k minigrantům 4EU+, který se bude kon rektorky schváleného kolegiem rektorky na konci prosince. Byly již schváleny minigranty a projekty, přičemž přihlášky je možné podávat do 17. února. Dne 28. ledna proběhne informační webinář, na kterém bude vysvětlen princip minigrantů i z finanční podpory. Registrace na webinář je otevřena do 27. ledna. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, doplnil, že informace o minigrantech již byl webových stránkách. Ve spolupráci s local office a MUDr. Kateřinou Grygarovou byl vytvořen má usnadnit propojování partnerů pro podávání žádostí o minigranty. Přítomné vyzval, aby t dále šířili. Návrh usnesení: Studijní komise AS UK vyjadřuje kladné stanovisko k založení 4EU+ European University Alli Hlasování: 10 (pro)-0 (proti)-0 (zdrž.) Schváleno *========================================================================================= * 3. Výsledky dotazníkového šetření uchazečů o studium na UK v AR 2023/2024 *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod a předal slovo doc. RNDr. Ma Ph.D., prorektoru pro vnější vztahy. Prorektor Vlach představil závěrečné zhodnocení výsledků dotazníkového šetření mezi uchaze Univerzitě Karlově. Tento materiál, který byl projednán na KaPR, shrnuje výsledky dotazník obsaženého v přihláškách ke studiu. Šetření bylo provedeno jako pilotní s řadou kompromisn přičemž jeho hlavním cílem bylo získání zpětné vazby a analýza efektivity náborových aktiv Prorektor Vlach upozornil na některé technické limity související s implementací šetření v Systém neumožňuje jasně rozlišit mezi povinnými a dobrovolnými částmi dotazníku a není sch identifikovat uchazeče, kteří podali více přihlášek. Výsledky je proto nutné interpretovat těmto omezením, zejména v kontextu efektivity jednotlivých náborových akcí. Motivací tohoto konceptu je snaha OVV RUK zmapovat vnímání značky Univerzity Karlovy mezi studium. Před samotným šetřením proběhla rešerše zaměřená na budoucí uchazeče, přičemž sou soustředí na ty, kteří již podali přihlášku. Na dotazníku spolupracovala pracovní skupina Vinopala. Pro dosažení relevantních výsledků je nutné, aby šetření probíhala v tříletém cy Celkový počet respondentů přesáhl 60 tisíc, a to i přes skutečnost, že účast v průzkumu by Získaná data poskytují cenné informace o situaci napříč univerzitou a umožňují objektivně efektivitu prostředků vynaložených na náborové aktivity. Již nyní se rýsuje několik klíčov Nejúčinnějším náborovým nástrojem se ukázaly být dny otevřených dveří, které mají výrazný rozhodování uchazečů. Naproti tomu studijní poradci na středních školách nepředstavují pro přidanou hodnotu, což naznačuje potřebu přehodnotit jejich roli v náborové strategii. Vele potvrdil jako významný prvek oslovování budoucích studentů. U slovenských veletrhů lze poz některé fakulty, avšak zejména lékařské fakulty se jich neúčastní. Tuto skutečnost je prot při alokaci náborových prostředků, aby bylo dosaženo co nejvyšší efektivity. Hlavním cílem šetření je nastavit efektivní zpětnou vazbu mezi uchazeči a fakultami, ident faktory ovlivňující rozhodování o studiu a analyzovat význam jednotlivých typů sociálních procesu. Studie zároveň umožní rozlišit priority bakalářských, navazujících magisterských uchazečů. Výsledky šetření byly poskytnuty fakultám s žádostí o jejich reflexi. Rozprava Kolega Gondek vznesl dotaz ohledně cílů šetření, zejména zda kromě sociálního cítění zahrn jako je vnímání prestiže univerzity. Prorektor Vlach odpověděl, že se jednalo o širokospektrální dotazníkové šetření, které měl Cílem bylo mimo jiné zhodnotit význam univerzitního webu pro uchazeče, ale také efektivitu například veletrhu Gaudeamus, který stojí univerzitu značné finanční prostředky. Bylo tedy zda se tato investice vyplácí. Mgr. Šimůnek se dotázal, zda již existují předběžné výsledky, které by mohly vést k optima přijímacího procesu či náborových strategií. Prorektor Vlach uvedl, že se šetření nachází v prvním roce realizace, a proto bude možné f silnější závěry až po druhém kole sběru dat. Interpretace a analýza dat byly časově náročn rychlost dosažení konkrétnějších závěrů. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, se dále zeptal na problematiku webu cuni.cz, zkoumán pouze univerzitní web jako celek, nebo i jednotlivé fakultní stránky nesoucí tuto Prorektor Vlach vysvětlil, že univerzitní web je pro uchazeče klíčovým informačním zdrojem z hlavních rozcestníků, zejména skrze fakultní stránky. Zdůraznil však, že výsledky šetřen interpretovat s rezervou, přičemž je důležité rozlišovat mezi hlavním univerzitním webem a Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, vyjádřil podporu účasti univerzity na veletr Prorektor Vlach doplnil, že zajímavým zjištěním je skutečnost, že velká část uchazečů se p rozhoduje primárně na základě studijního programu, přičemž samotné jméno „Univerzita Karlo spíše sekundární roli. Návrh usnesení: Studijní komise AS UK bere na vědomí materiál k Výsledkům dotazníkového šetření uchazečů o AR 2023/2024. Schváleno tichým souhlasem *========================================================================================= * 4. Postup příprav na reformu Ph.D. studia – OR o standardech doktorských studijních prog *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod a předal slovo panu prorekto Ladislavu Krištoufkovi, Ph.D., prorektoru pro vědeckou a tvůrčí činnost. Prorektor Krištoufek informoval, že reforma doktorského studia je kontinuálně diskutovaným že příprava podkladových materiálů probíhá pravidelně. V této souvislosti zmínil svou nedá na konferenci pořádané Právnickou fakultou Masarykovy univerzity v Brně, kde zaznělo někol myšlenek. Materiál ke standardům doktorských programů je rozdělen do několika okruhů, přičemž jedním problémů je zajištění financování zvýšených stipendií pro doktorandy. Bylo konstatováno, ž pracovní poměr jsou v této oblasti vyloučeny a že je nutné sladit právní, personální a GDP Aktuálně se pracuje na vytvoření aplikace pro fakulty, která by umožnila kontrolu plnění f podmínek především pro studijní oddělení. Zvýšené nároky na administrativu budou nevyhnute Druhým zásadním tématem je spolupráce s AV ČR, zejména v otázce nových doktorandů. Cílem j vytvoření dodatku ke smlouvě o spolupráci, který by lépe definoval vztahy mezi univerzitou detaily této dohody se aktuálně dolaďují. Přesto zůstává nejistota ohledně některých aspek právních dopadů situace, kdy doktorand přijímaný na základě financování z AV ČR ztratí své na jeho stipendium přejdou na fakultu, která s tím původně nepočítala ve svém rozpočtu. Fa problematice podrobně informovány na nadcházejících jednáních koordinačních rad. Dalším bodem je otázka dalších interních zdrojů financování doktorských stipendií. Současn stipendijního řádu je problematická, protože dle platné legislativy doktorské stipendium j kategorie ex lege neexistuje. V praxi se tedy pracuje s volným stipendijním rámcem, přičem může pocházet z různých zdrojů, například DKVO nebo prostředků specifického VŠ výzkumu. Ex financování však se stipendii přímo nepracují, což znamená, že jakékoli dodatečné příjmy d být smluvně zakotveny (např. formou pracovního poměru). Pro větší právní jistotu je zvažov jednoznačného vymezení uznatelnosti dodatečných příjmů v příloze pracovní smlouvy. Čtvrtým klíčovým bodem jsou standardy doktorských programů a školitelů. Tyto standardy byl projednávány na Kolegium rektorky a jednání budou pokračovat v průběhu února a března. Cíl obou standardů do poloviny roku 2025, přičemž musí následně projít schvalovacím procesem v V souvislosti s podmínkami přijímacího řízení bylo zdůrazněno, že se touto otázkou univerz v letním období, zejména s ohledem na to, že podmínky přijímacího řízení schvalují jednotl senáty. Bylo potvrzeno, že oborové rady samy nerozhodují o přijetí uchazečů – tato pravomo kompetenci děkanů fakult. Důraz byl kladen na to, aby přijímací podmínky nebyly nastaveny (např. automatické přijetí na základě dosažení určitého bodového zisku) a aby obsahovaly u flexibility. Některé fakulty v rámci reformy plánují snížit počet přijímaných doktorandů. byla také možnost přechodu mezi prezenční a kombinovanou formou studia, kdy děkan fakulty nabídnout přijetí do kombinované formy studia. Další výzvou zůstává přesná definice rozdílů mezi prezenční a kombinovanou formou doktorsk současnosti probíhá diskuse o tom, jakým způsobem tyto rozdíly vymezit, přičemž záměrem je rozdílem nebylo pouze financování (tj. že prezenční doktorand pobírá stipendium a kombinov Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, vznesl dotaz ohledně standardů a rozdílů mez formami studia. Konkrétně se zajímal o to, zda nově stanovené standardy budou závazné i pr akreditované doktorské programy a zda je od reformy očekávána aktivní spolupráce fakult př změn. Prorektor Krištoufek odpověděl, že cílem standardů není zavádění přísných kritérií, ale sp transparentního rámce pro doktorské studium, včetně jasné formulace podmínek ukončení. Změ postupně přijímány fakultami, přičemž očekávání směrem k reformě jsou vysoká. Rozprava Bc. Čech vznesl dotaz, zda lze očekávat, že implementace reformy potrvá několik let. Dále možnost „přepínání“ mezi prezenční a kombinovanou formou studia v rámci přijímacího řízení to, že fakulty nebudou uchazeče nabádat k podávání dvou přihlášek, a navrhl možnost zařadi kolonku, kde by uchazeč uvedl preferovanou formu studia. Prorektor Krištoufek odpověděl, že v SIS by měla být možnost prioritizace formy studia zoh v současnosti tato funkcionalita není plně implementována. Fakulty měly možnost jasně stan přijímacího řízení, což vyvolalo velký zájem ze strany fakult. Bc. Čech však upozornil, že v praxi se například na Právnické fakultě UK uchazečům doporuč přihlášky, což bylo součástí dosavadního nastavení. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, doplnil, že na PF UK se plánuje mezimodel pr kombinovaného Ph.D. studia, a proto by bylo vhodné, aby uchazeči měli možnost tuto variant Podotkl, že nabídka kombinované formy studia musí přijít z rozhodnutí fakulty, uchazeč ji jednostranně zvolit. Bc. Čech dále navrhl, aby se přihláška ke studiu rozšířila o obligatorní přílohu, která by formu studia. Dále se dotázal na limity počtu doktorandů na jednoho školitele, přičemž se nebude uvažováno o snížení počtu doktorandů u vedoucích kateder, děkanů či prorektorů. Prorektor Krištoufek informoval, že univerzita aktuálně pracuje s limitem pěti doktorandů souvislosti s požadavky akreditačního úřadu se zvažuje, že by u nehabilitovaných školitelů počet snížen na tři doktorandy. Bc. Čech poznamenal, že omezení počtu doktorandů u funkcionářů dává smysl, avšak je nutné hranice – např. rozdílný počet doktorandů u rektora, děkana a prorektora. Dr. Říha se dotázal, zda budou limity stanoveny striktně normativně, nebo zda bude snaha r specifika jednotlivých fakult a kateder. Poukázal na rozdílný objem práce mezi jednotlivým zdůraznil, že standardy pro nové studijní programy by měly být nastaveny v kontextu oborov Prorektor Krištoufek uvedl, že standardy Ph.D. programů vytvářejí přirozený rámec, který b transparentní, avšak jejich cílem není zásadní změna akreditací. Cílem je pozitivní motiva nikoliv plošné restrikce. Prof. Černý vyjádřil obavu nad zavedením rozdílných limitů pro habilitované a nehabilitova Poukázal na to, že mnozí nehabilitovaní odborníci mají větší kapacity a zkušenosti s grant (např. GAČR), a jsou tedy schopni efektivně školit doktorandy. Docentura nebo profesura se nepropisuje do kvality školitelství. V této souvislosti vznesl druhý dotaz, zda by univerzita neměla upustit od dichotomie mezi kombinovaným doktorským studiem, a přijímat pouze studenty v jednom režimu. Prorektor Krištoufek odpověděl, že rozhodování o této otázce spadá do kompetence jednotliv rad, a univerzita nemůže plošně zrušit kombinovanou formu studia. Některé fakulty s touto pracují, například lékařské fakulty, ale také Právnická fakulta UK. Doc. Brom podpořil Černého a dodal, že mezi nehabilitovanými školiteli je řada excelentníc kteří úspěšně získávají prestižní granty, jako GAČR nebo Primus. Prorektor Krištoufek připustil, že by bylo vhodné specifikovat situace, ve kterých lze pře počtu doktorandů na školitele. Doc. Brom navrhl jednoduché pravidlo: Pokud školitel získává externí financování pro dokto možnost školit více studentů. Naopak pokud školitel financování nemá, nemělo by být umožně stanovený limit. Na závěr jednání prorektor Krištoufek vyzval členy k zasílání připomínek k návrhu standard Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, navrhl jako termín pro odevzdání připomínek prorektor Krištoufek označil za ideální datum. Návrh usnesení: Studijní komise bere na vědomí koncepční materiál a vývoj v oblasti Ph.D. studia. Schváleno tichým souhlasem *========================================================================================= * 5. Průběh příprav reformy studijních vnitřních předpisů UK *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod a informoval o proběhlých ku reformě Studijního a zkušebního řádu (SZŘ). V rámci těchto setkání byla prorektorka Martín řadou podnětů a diskuse se soustředila na zásadní témata reformy. Novelizace vnitřních pře souhrnně en bloc, což zahrnuje také stipendijní a disciplinární řád. Následně předal slovo Markétě Martínkové, Ph.D., prorektorce pro studijní záležitosti. Prorektorka Martínková shrnula plán reformy v třech hlavních krocích. Nejvíce času je věno stále existují některé nejasnosti a otázky k řešení. V rámci proběhlých kulatých stolů byl kritické body, které studenti považují za problematické a vyžadující změnu. Fakulty již obdržely návrhy paragrafového znění, k němuž poskytují zpětnou vazbu. Po jejím možné připravit finální návrh, který bude projednán na kolegiu rektorky. Prorektorka dále února proběhne poslední kulatý stůl, kde by mělo být k dispozici finální paragrafové znění Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, upozornil, že vzhledem k zásadní povaze nové očekávat, že jeho projednání bude vyžadovat dvě zasedání senátu. Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK, doplnila, že s předložením SZŘ do AS UK se počítá na d rezerva je stanovena na květen. Ostatní vnitřní předpisy budou projednávány v květnu, s re v červnu, aby bylo dostatek prostoru pro jejich prodiskutování na kulatých stolech. Bc. Čech vznesl dotaz ohledně možnosti přezkoumání výsledků zkoušek a nárokovatelnosti jej Uvedl, že prosazoval tuto změnu jako součást reformy, avšak narazil na silný odpor předevš Právnické fakulty UK. Podle něj bylo jeho úsilí interpretováno jako snaha o nátlak na rekt vyvolalo negativní reakce na fakultní úrovni. Dále uvedl, že v této otázce nelze očekávat soulad zájmů fakult a studentů, protože fakult chrání svou autonomii. Čech proto zastává názor, že primární diskuse by měla probíhat nejp senátu UK a teprve poté na fakultní úrovni. Prorektorka Martínková odpověděla, že cílem reformy je najít vyvážený kompromis, který chr studentů, ale zároveň nezatěžuje pedagogy nadměrnou administrativou. Zdůraznila, že všichn zájem na tom, aby vnitřní předpisy byly srozumitelné a spravedlivé. Senátor Gogela se dotázal, jak bude nastavena hierarchie mezi univerzitním SZŘ a fakultním Prorektorka Martínková uvedla, že původním záměrem bylo ponechat SZŘ v obecnější podobě, p si fakulty upravovaly ve vlastních předpisech. Tento směr však nebude nijak vynucován a ne směrem k větší centralizaci. Senátor Gogela dále vznesl dotazy na zjednodušení mezifakultního studia a na systém přihla odhlašování ze zkoušek. Prorektorka Martínková uvedla, že mezifakultní studium bylo v návrhu lépe vymezeno, přičem je jeho zjednodušení a zpřehlednění. UK je této otázce otevřená a fakulty budou mít větší jeho implementaci. Bc. Čech upozornil, že fakulty budou přirozeně odporovat jakémukoliv omezování své autonom iluzorní očekávat, že fakulty budou ochotné dobrovolně přijít o své kompetence. Ve většině udržet svou pravomoc, přičemž rektorát na ně občas přenáší odpovědnost za nepopulární opat Navrhl proto, aby hlavní diskuse o reformě probíhala primárně v AS UK, ještě před tím, než dostanou na fakulty. Tento postup by zajistil větší podporu na úrovni univerzity a minimal fakult. Bez usnesení. *========================================================================================= * 6. Rozvoj a podpora studia psychologie na UK *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod s tím, že diskuse navazuje n jednání Studijní komise AS UK a byla připravena na základě podkladů zaslaných Bc. Čechem. Bc. Čech upozornil, že otázka kapacit studia psychologie byla již v minulosti diskutována, konstatování problematické situace nestačí. Podle něj by mělo být cílem dosažení konkrétní Mezi hlavní překážky rozvoje oboru psychologie patří především finanční aspekty, kdy při n kapacit dochází ke krácení financování podle současných principů. Dalším klíčovým bodem je vytvoření mechanismu cílené podpory psychologie, například vyčleněním finančních prostředk tento studijní program. Významným faktorem jsou rovněž prostorové možnosti, kdy rozšíření psychologie závisí na mezifakultní spolupráci. Bc. Čech poukázal na to, že každý z aktérů vnímá jako hlavní problém jiný aspekt situace. se o jednotlivých částech usnesení hlasovalo zvlášť, čímž by bylo možné lépe reflektovat r a dojít k efektivnímu řešení. Paní kancléřka UK tlumočila stanovisko rektorky, která je připravena po únorovém rozšířené rektorky vstoupit do debaty a prodiskutovat připravené podklady. Bc. Čech reagoval s tím, že je důležité formulovat konkrétní kroky a že by proces podpory začít co nejdříve. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, upozornil, že problematika nedostatku psycho celé akademické obce, nicméně není zastáncem specifického bonifikačního financování pouze (Usnesení I.). Podle něj by takový krok měl dopad i na další obory, což není možné zcela p Upozornil, že společenská potřebnost se neomezuje pouze na psychologii. Bc. Čech obhajoval bod I. s tím, že nejde o konkrétní parametry, ale o princip podpory stu jako prioritního oboru. Doc. Brom vyjádřil podporu Usnesení I., ale nesouhlasí s body II. a III. Podle něj není sp podporovat jednotlivé obory, pokud existuje více podobně potřebných oblastí. Navrhl, aby v připravilo širší strategii podpory oborů, které jsou pro společnost klíčové. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, podpořil systémový přístup a vyjádřil pochyb plošného navyšování financí pouze pro jeden obor. Bc. Čech reagoval argumentem, že nedostatek kvalifikovaných odborníků se liší mezi obory. některých technických či přírodovědných oborů, jako jsou jaderná fyzika či učitelství fyzi nízký zájem uchazečů, zatímco u psychologie je situace opačná – zájem uchazečů je enormní, nemá dostatečnou kapacitu pro jejich přijetí. Prorektorka Martínková doplnila, že Česká konference rektorů momentálně projednává návrh k financování psychologických oborů, který by mohlo přijmout MŠMT. Zatím však není jisté, zd zamítnut. Senátor Mikulčák vznesl otázku, co brání zavedení více navazujících magisterských programů Argumentoval tím, že univerzita již provozuje více studijních programů v jiných oblastech, medicína, právo či učitelství, a že rozšíření možností magisterského studia psychologie by počet absolventů bez nutnosti dramatického navýšení bakalářských kapacit. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK navrhl, aby se otázka nových magisterských pr dalším zasedání, kde by se k ní mohli vyjádřit děkani fakult. Prof. Černý vznesl otázku, zda by univerzita neměla hledat inspiraci v zahraničí, napříkla 4EU+. Upozornil, že v některých zemích je běžné, že o skladbě studijních programů nerozhod studenti nebo univerzity, ale didaktičtí odborníci a profesní organizace. Navrhl, aby se UK zaměřila na srovnání přístupů v jiných evropských zemích a hledala inspi optimální nastavení psychologie jako studijního oboru. Martínková souhlasila, že je důleži a metodiku výuky psychologie na zahraničních univerzitách. Závěr diskuse se následně přesunul k tématu možností rozšíření a využití prostor pro výuku FF UK. Návrh usnesení: I. Studijní komise AS UK žádá rektorku UK a kvestora UK, aby v návrhu Principů rozdělování dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2026 bylo zrušeno 10% omezení nárůstu financovatelnéh psychologie. Hlasování: 7 (pro)-0 (proti)-1 (zdrž.) Schváleno Návrh usnesení: II. Studijní komise AS UK žádá rektorku UK a kvestora UK, aby v návrhu Principů rozdělován a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2026 byl zaveden bonifikační mechanismus pro studij psychologie s ohledem na jejich společenskou potřebnost a výrazný převis uchazečů. Hlasování: 4 (pro)-0 (proti)-4 (zdrž.) Neschváleno Návrh usnesení: III. Studijní komise AS UK žádá rektorku UK o zapracování dlouhodobé koncepce navýšení kap programů psychologie na UK, která bude zahrnovat: plán výstavby nových prostor nebo rekons stávajících, systém mezifakultní spolupráce při zajištění výuky, způsob financování navýše přímé podpory MŠMT. Hlasování: 4 (pro)-0 (proti)-4 (zdrž.) Schváleno *========================================================================================= * 7. Zastoupení studentstva v poplatkové komisi UK *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl tento bod. s tím, že téma bylo již pro Sociální komisi AS UK. Prorektorka Martínková informovala, že Poplatková komise UK se aktuálně zřizuje jako porad rektorky. Vyjádřila otevřenost k účasti studentů, avšak s podmínkou, že by studentský zást z relevantního oboru. Konečné rozhodnutí o formě zapojení studentů bude řešeno na předsedn Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, doplnil, že rektorka může nominovat akademic studentského zástupce by bylo možné zvolit jiným způsobem, tak aby zajistil studentskou pe rozhodování komise. Bez usnesení. *========================================================================================= * 8. Různé *========================================================================================= Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, informoval, že na příštím zasedání Studijní věnována pozornost např. oblasti elektronických diplomů na UK. Bc. Čech otevřel otázku motivace akademických pracovníků k tvorbě skript a učebnic, přičem že současná situace není v tomto ohledu příliš příznivá. Podle něj chybí dostatečné pobídk akademiky k této činnosti vedly. V reakci na to navrhl několik možností podpory, jež by mo řešení tohoto problému. Jedním z možných opatření je zařazení tvorby učebnic do kariérního řádu s odpovídajícím bo ohodnocením, čímž by se zvýšila motivace akademiků k sepisování studijních materiálů. Dalš zavedení ocenění za kvalitní učebnice, které by sloužilo jako forma uznání a zároveň jako Čech také navrhl, aby univerzita aktivně podporovala vydávání učebnic v Nakladatelství Kar se předešlo maržím komerčních nakladatelství a učební materiály by tak mohly být cenově do studenty. V této souvislosti se Čech dotázal, zda Univerzita Karlova akademické pracovníky nějakým z personálně motivuje k tvorbě učebnic a zda existuje preference, aby byly vydávány přímo un cílem zajistit studentům finančně dostupnější materiály. Prorektorka Martínková uvedla, že situace se liší obor od oboru, ale že univerzita usiluje odborné literatury pro studenty. Zmínila, že ne všichni akademici se pouští do psaní český již existuje kvalitní zahraniční literatura v daném oboru. Prof. Černý sdílel svou osobní zkušenost s tvorbou učebnice. Zdůraznil, že psaní kvalitníc je velmi časově náročné a že akademici musí najít volný čas vedle svých dalších povinností psaní učebnic smysl pouze tehdy, pokud je učební text přesně přizpůsoben konkrétnímu předm Dále navrhl alternativní přístup, kdy by přednášky byly přepisovány do podoby studijních t vyučujících. Takový přístup by umožnil vytváření strukturovaných učebních materiálů, dopln prvky z prezentací. Také zmínil, že je důležité motivovat i studenty, aby se aktivně zapoj studijních materiálů, například formou studentských poznámkových digestů. Bc. Čech upozornil, že na některých fakultách, jako je Právnická fakulta UK, je potřeba sp odborná literatura, protože zahraniční zdroje často nepokrývají specifika českého právního Poukázal na to, že pokud akademici nejsou motivováni k psaní kvalitních učebnic, studenti vlastní neoficiální podklady, které často obsahují chyby. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, podpořil další diskusi na toto téma a navrhl komise vrátila na některém z příštích jednání. Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK Za správnost: Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK