Zápis ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 22. ledna 2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zápis ke stažení zde [ URL "UK-14651-version1-it_zapis_250122.pdf"] Přítomní: RNDr. Andrej Farkaš (MFF), Bc. Marek Boňko (FSV), PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph. Mikulčák (LFP), Andrea Rashovska (1. LF), Mgr. Petr Šimůnek (MFF), Jonáš Vala (3. LF), Mgr (PF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT), Hosté: prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (prorektor UK), Mgr. Martin Maňásek (kvestor UK), I Ph.D. (ÚVT), Ing. Vít Kluger (BO RUK), Mgr. Dagmar Hanzlíková (ÚK UK), Ing. Milan Janíček Radka Římanová, Ph.D. (ÚK UK), Ing. Jakub Malina (ÚVT UK), Ing. Roman Paveza (CIT UK), pro Krištoufek, Ph.D. (prorektor UK) Program: 1.Schválení programu a zápisů z minulých zasedání 2.Update k datovému skladu UK 3.Vývoj v oblasti IT na UK 4.Podnět k funkčnosti portálu průkazu UK 5.Podnět k funkčnosti KISS 6.Různé ****************************************************************************************** * 1. Schválení programu a zápisů z minulého zasedání ****************************************************************************************** RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK přivítal všechny přítomné a zahájil zase IT AS UK. Návrh programu byl schválen tichým souhlasem. Dr. Farkaš se dále dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Ko ze dne 9. října 2024 a z 6. prosince 2024. Z jeho strany byly vzneseny připomínky, které b Další připomínky ze strany ostatních členů komise nebyly zaznamenány. ****************************************************************************************** * 2. Update k datovému skladu UK ****************************************************************************************** Pozn.: Tento bod byl v rámci jednání Komise oproti schválenému programu projednán až po bo k funkčnosti KISS. RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Ph Krištoufkovi, Ph.D., prorektoru pro vědeckou a tvůrčí činnost. Prorektor Krištoufek prezentoval koncept institucionálního datového repozitáře Univerzity skladu UK). Ve své prezentaci objasnil jeho účel a funkci, přičemž zdůraznil, že systém sl výzkumných dat, například podkladových dat k vědeckým článkům. Upozornil na důležitost kur správy, zpřístupnění a dlouhodobého uchování dat, což přirovnal k roli knihoven. Současně institucionální datový repozitář není. Dále představil trojstrannou spolupráci mezi Ústavem formální a aplikované lingvistiky Mat fyzikální fakulty UK (ÚFAL MFF UK), Ústřední knihovnou UK (ÚK UK) a Ústavem výpočetní tech UK). V rámci prezentace také seznámil členy komise s konceptem národní repozitářové platfo součástí národního projektu OP JAK Open Science I. Cílem tohoto projektu je vytvoření pros repozitářů a definování požadavků na jejich fungování. Do projektu jsou zapojeny i ÚFAL MF Prorektor dále vysvětlil důvody vzniku institucionálního repozitáře a jeho klíčové vlastno něž patří kontrola přístupu k datům, kontrola kvality a správy dat. Zmínil, že obdobné ins repozitáře provozují i zahraniční univerzity, například Univerzita v Heidelbergu, Varšavsk Univerzita v Miláně. Součástí prezentace byl také přehled současného stavu projektu a plán na nejbližší období, především v horizontu druhého a třetího čtvrtletí roku 2025. Dále pře podpory správy výzkumných dat, které se soustředí na otázky "kam data ukládat?", "co uklád daty pracovat?". Rozprava Dr. Farkaš ocenil dosavadní pokrok v realizaci projektu a poděkoval za prezentované inform v průběhu roku 2025 se očekává širší implementace systému a zdůraznil potřebu, aby uživate stanovené standardy, zejména v kontextu politiky výzkumných dat. Doplnil, že je žádoucí na i další datové zdroje a motivovat výzkumníky k vkládání alespoň minimálních datasetů (tzv. zlepšení citovatelnosti výzkumných výstupů. V této souvislosti rovněž poukázal na nutnost vůči cílovým uživatelům. Dr. Římanová krátce představila nástroj FAIR Wizard, který slouží k automatizovanému manag dat. Informovala, že v současné době probíhají školení k tomuto nástroji. Bez usnesení. ****************************************************************************************** * 3. Vývoj v oblasti IT na UK ****************************************************************************************** RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo panu pro Skopalovi, Ph.D., prorektoru pro informační technologie. Prorektor Skopal informoval o aktuálním vývoji v oblasti studentských a zaměstnaneckých e? Uvedl, ÚVT RUK poskytoval nejen technickou podporu, ale také PR k tomuto tématu. FTVS UK j Opatření děkana, které zahrnuje celý balík služeb a vztahuje se i na zaměstnance fakulty. obdobné opatření, avšak zaměřené výhradně na studentské e-maily. 2. LF UK plánuje implemen dalšího akademického roku. Prorektor dále informoval, že se v současné době dokončuje Opatření rektora, na jehož příp také kolegyně Sýkorová. Toto opatření se bude vztahovat výhradně ke studentským e?mailům. bude předložen do pátku k posouzení právnímu odboru, aby mohl být následně projednán na ko schválen. Současně bylo zdůrazněno, že toto opatření nebude v rozporu s již existujícími O jednotlivých fakult. Prorektor Skopal rovněž zmínil, že Ústřední knihovna UK pomohla připravit propagační kampa e-mailům. Do budoucna bude nutné dále zkonsolidovat dostupné informační zdroje. ÚVT RUK má jednotný web k tématu M365, který bude určen nejen studentům, ale i zaměstnancům univerzit sjednotit a harmonizovat všechny dílčí weby do jedné hlavní platformy, která zajistí přehl jednotnější komunikaci v této oblasti. Rozprava k tématu e-mailů Dr. Farkaš upozornil, že návody k e-mailovým službám se na různých webech liší – ať už jde fakult, ÚVT RUK či dalších univerzitních jednotek. Zdůraznil, že propagační kampaň ke stud by měla být jednotná. Dále se dotázal, zda bude kampaň realizována ještě během letního sem až v pozdějším období. Podle něj by bylo vhodnější spustit ji v průběhu semestru, kdy je v studentů, než například během zkouškového období nebo letních měsíců. Prorektor Skopal odpověděl, že některé fakulty budou muset tuto problematiku řešit okamžit již mají letáky a další podpůrné materiály. Připustil, že část kampaně bude centrální, avš provedení a komunikace budou záviset na jednotlivých fakultách. Ty si budou muset propagač přizpůsobit svým podmínkám, což není možné z centrální úrovně plně ovlivnit. Dr. Farkaš podotkl, že v předchozích diskusích bylo dohodnuto, že propagační kampaň má být centrální, aby studenti byli dostatečně informováni o existenci studentských e-mailových ú využití. Přesto souhlasil s tím, že intenzivnější komunikace ze strany fakult je potřebná. zdůraznil, že je důležité nezapomínat na centrální část kampaně, která by měla zajistit ši mezi studenty. Dr. Římanová uvedla, že fakultní informační kanály s tímto počítají. Ujistila přítomné, že studentským e-mailům je univerzální a dostupný všem. Ohledně informačních kanálů zmínila, má fakultní kontakty pro komunikaci na sociálních sítích v 4–5 oblastech. Dále navrhla, že měly být komunikovány plošně. Zmínila rovněž význam porad studijních proděkanů, které řídí Martínková a které se konají každých 14 dní – mohou sloužit jako další platforma pro efekt této oblasti. Prorektor Skopal informoval, že všem studentům je garantována 15GB e-mailová schránka a 20 na OneDrive. Kolega Briežnik oslovil fakulty s dotazem na případná omezení kapacit. Někter dlouhodobě nepočítají s využíváním těchto služeb a stanovily si vlastní limity, například Prorektor ujistil přítomné, že univerzita se bude držet původního závazku 15GB kapacity, a nerovnosti mezi studenty jednotlivých fakult. Dodal, že systém financování bude upraven ta jednodušší a efektivnější, než kdyby se kapacity rozpočítávaly na jednotlivé licence. V rámci diskuse Dr. Farkaš navrhl, aby Studentská komora AS UK zvážila realizaci dotazníko které by zmapovalo skutečné potřeby a poptávku studentů ohledně velikosti e-mailových schr souvisejících služeb. Senátor Vala upozornil, že postoj fakulty, která stanoví minimální kvóty, nemusí odpovídat služeb studenty. To, že fakulta nepředpokládá využívání služby, neznamená, že ji studenti nechtějí. Dr. Farkaš dodal, že mnoho studentů si vůbec neuvědomuje, že e-mailovou schránku mohou akt což vede k nižší míře využívání služby. Navrhl, aby se univerzita držela stanovených kvót vyčkala na první reálná data z fakult, které systém již implementovaly. Jako příklad uvedl univerzitní e-mailovou platformu přecházejí i někteří vyučující. Prorektor Skopal závěrem navrhl, že by bylo vhodné připravit metodiku či jiný podpůrný dok studentům a zaměstnancům jasně vysvětlil, jak univerzitní e-mailové služby správně využíva RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, ukončil rozpravu k tématu studentských předal slovo Ing. Malinovi, který informoval o aktuálním vývoji univerzitní mobilní aplika Ing. Malina sdělil, že práce na mobilní aplikaci probíhají dle harmonogramu a v souladu s jakýchkoliv zdržení. V průběhu aktuálního týdne byly dokončovány požadavky na vývoj, zejmé dat. Současně byl zahájen přechod do produkčního prostředí, přičemž finální přípravy na uv provozu se blíží ke konci. Dalším plánovaným krokem je provádění zátěžových testů, které mají zajistit spolehlivost a jejím oficiálním spuštěním. Pan Malina také informoval, že OVV RUK aktuálně prezentuje mob veletrhu Gaudeamus. Dále připomněl, že oficiální zveřejnění aplikace je plánováno na 31. ledna 2025, kdy bude ke stažení na Google Play i Apple Store. Před oficiálním spuštěním se však plánuje testová s vybranou skupinou studentů (10–20 osob), o čemž bylo jednáno i na setkání s paní rektork souvislosti byl vznesen požadavek na vytipování vhodných studentů, kteří by se do testován Rozprava k tématu mobilní aplikace Dr. Farkaš doplnil, že v pondělí obdržel od prorektora Vlacha pokyn, aby poskytl seznam st o testování měli zájem. Odpověď zatím neodeslal, protože byl mimo kancelář, avšak počítá s zájemcům nabídne možnost účasti v testování. Ing. Malina uvedl, že jakmile obdrží seznam studentů, budou osloveni a budou jim zajištěny testování aplikace. Dr. Farkaš se následně dotázal, zda se na veletrhu Gaudeamus mobilní aplikace pouze prezen zároveň sbírá zpětná vazba od návštěvníků. Ing. Malina odpověděl, že nemá přesné informace o tom, jak to OVV RUK naplánovalo, nicméně názoru se aplikace na veletrhu pouze ukazuje. Očekává, že sběr zpětné vazby proběhne až v vybrané skupiny studentů před jejím oficiálním spuštěním. Bez usnesení. ****************************************************************************************** * 4. Podnět k funkčnosti portálu průkazu UK ****************************************************************************************** RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a shrnul problematiku s portálem průkazů na UK. Dr. Farkaš upozornil na problémy, které se vyskytly při prodlužování platnosti průkazů, ze nesprávné fungování platební brány. Studenti si stěžovali, že platba kartou nebyla akcepto platba přes Google Pay fungovala. Navíc platební brána nespolupracovala správně a v někter nedošlo k doručení potvrzení o platbě. Další podněty ze zpětné vazby naznačovaly, že se některým studentům portál správně neoteví problematické, protože UK Point na tento portál často odkazoval. Dr. Farkaš upozornil, že objevily v období, kdy byl portál nejvíce potřebný, a vyjádřil politování nad tím, že jeji směrem ke studentům proběhla až po novém roce, přestože bylo avizováno, že v prosinci měl plném provozu. Dr. Kalika přiznal, že řešení problémů bylo komunikováno až po jeho odjezdu, a uvedl, že s několik typů chyb. Prvním problémem bylo to, že při spuštění portálu některé platby proběh ověření, což se týkalo jen několika desítek případů. Doplnil, že podrobnější statistiky by Malina. Ing. Malina uvedl, že vývoj aplikace stále probíhá a zbývají drobné technické nedostatky. chybami zmínil grafické nesrovnalosti a problém se zobrazováním zaměstnaneckých průkazů, k vyskytoval zejména u zaměstnanců s více aktivními kartami. Co se týče statistik, Ing. Malina uvedl, že si od spuštění portálu prodloužilo licenci při Z celkového počtu případů byla chybovost přibližně u 10 uživatelů, což podle něj znamená v selhání. Zdůraznil, že zavedení tohoto systému ušetřilo desítky hodin práce zaměstnancům v UK Pointu a zároveň studentům čas, který by jinak museli věnovat cestě na fyzické prodlouž Dr. Farkaš shrnul, že na 2800 úspěšných prodloužení připadalo jen několik desítek chyb, př okolností se na komisi dostaly právě tyto problematické případy. Ing. Malina připustil, že to je možné, a dodal, že většina problémů byla způsobena nepokrý specifických výjimek, které jsou průběžně odstraňovány. Mgr. Horký sdělil, že se na portál přihlásil a pokusil se prodloužit svůj ISIC, avšak syst chybovou hlášku s informací, že platba nebyla ověřena pomocí 3D Secure, a to přesto, že pl Pay. Dr. Kalika potvrdil, že právě toto je jeden z hlavních problémů, které se vyskytly. Uvedl, platební brány automaticky odmítají platby, pokud nejsou ověřeny prostřednictvím 3D Secure přesná příčina problému zatím není odladěna, ale týká se pouze nižších desítek případů. Dalším typem problémů bylo potvrzení platby, přičemž hlavním zdrojem komplikací bylo uklád Centrálním úložišti dokumentů (CÚD). Dr. Kalika uvedl, že tato problematika byla postupně nyní funguje správně. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK se seznámila s chybami portálu průkazů a žádá ÚVT o dořešení chyb vzni platbách za průkazy přes platební bránu. 8 pro – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 5. Podnět k funkčnosti KISS ****************************************************************************************** RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a shrnul klíčové podnět krizového informačního systému KISS, který byl použit při incidentu na Právnické fakultě U Dr. Farkaš upozornil na dvě hlavní roviny problému. První se týká časové prodlevy při info kdy byl systém KISS aktivován až po zveřejnění informace policií a médii. To vedlo k situa nebyli včas informováni oficiální cestou. Druhým problémem byla forma zaslaných zpráv – SM podepsané a přicházely z generického čísla, které se běžně využívá pro distribuci různých i e-mailová komunikace byla opožděná a postrádala podpis, což mohlo u příjemců vyvolat poc důvěryhodnosti. Z těchto důvodů někteří studenti propadli panice, protože informace nebyly komunikovány ry srozumitelně. RNDr. Farkaš také upozornil, že po ukončení poplachu nebyl dostatečně vyjasn absencích, což vedlo k situacím, kdy studentům byly započítány absence či propadnuté zkouš Ing. Kluger uvedl, že problematika byla již projednávána s tajemnicí MFF UK. Připustil, že nedostatky byly známy – například nepodepsané SMS zprávy. Dále zmínil, že délka SMS zprávy limit, protože zpráva může obsahovat pouze 160 znaků. Pokud by byla delší, systém by musel dvojnásobné množství zpráv, což prodlužuje odesílání a zvyšuje náklady. Dále uvedl, že implementace KISS na fakultách probíhá různým tempem. Některé fakulty mají integrován, zatímco jiné jej teprve nastavují. Právnická fakulta UK má KISS již implemento dříve testováno v rámci cvičného poplachu. Podivil se nad tím, že studenti PF UK nevěděli, právě z KISS, protože na fakultě probíhala masivní informační kampaň. Ke konkrétní situaci na PF UK dne 19. prosince 2024 Kluger uvedl, že policie nemá povinnos informovat, protože v dané chvíli primárně řeší zákrok. Fakulta má možnost KISS využít buď zprávě, nebo k vyhlášení ohrožení života. Policie současně uvedla, že oficiální kanál pro krizových situacích je platforma X (dříve Twitter), protože potřebuje informovat nejen uni média a širokou veřejnost. Ing. Kluger dále zdůraznil, že pro zrychlení reakce je klíčové, aby zprávy odesílal pracov který se nachází přímo na místě, ideálně s možností zastupitelnosti. V současné době dochá procesů, aby se situace neopakovala. Dr. Farkaš reagoval s tím, že podle jeho informací policie informovala vedení PF UK přibli před zveřejněním informace na sociálních sítích, přičemž na místě už byli policisté přítom Upozornil, že právě v této době byla mezi studenty největší panika, které by bylo možné za stručnou informací – například pouhým sdělením, že vedení situaci monitoruje a je v kontak Ing. Kluger uvedl, že tato konkrétní událost nebyla součástí scénáře KISS, protože šlo o v která nevyžadovala bezprostřední vyhlášení ohrožení života. Fakulty mají v systému možnost informativní zprávu, která se nyní optimalizuje. Potvrdil, že prodleva 10 minut mezi zjišt a rozesláním zpráv byla způsobena tím, že se čekalo na ověření informací, aby se nešířily zavádějící informace. Dr. Farkaš vyjádřil nesouhlas s informováním studentů o samotné výhrůžce, protože by to mo paniku. Zároveň však zdůraznil potřebu připraveného scénáře pro podobné situace, který by a nepanikářskou komunikaci. Jako vhodný příklad uvedl sdělení informující o zásahu složek záchranného systému na fakultě s ujištěním, že vedení situaci monitoruje, a výzvou k zacho dodržování pokynů bezpečnostních složek. Prorektor Skopal vznesl otázku, zda by tímto způsobem nebyl nechtěně informován i útočník, mařit policejní zásah. Dr. Farkaš oponoval, že pokud už jsou na místě složky IZS, tak je pozdě, protože informace takovém případě stejně rychle šíří mezi studenty. Ing. Kluger souhlasil s tím, že přesné scénáře pro různé situace je třeba optimalizovat. U univerzita aktuálně spolupracuje s krajským ředitelstvím policie, aby byly krizové situace efektivněji. Současně se zvažuje rozšíření funkcionality KISS, včetně možnosti aktivace kr přímo na fakultách, například prostřednictvím recepčních pracovníků. Mgr. Šimůnek vznesl otázku, zda by KISS nemohla aktivovat přímo policie, pokud by na tísňo volalo větší množství lidí. Ing. Kluger vysvětlil, že policie KISS aktivovat nemůže, protože univerzita je pro ni pouz subjekt, stejně jako jakákoli jiná instituce. Aktivace systému tedy musí zůstat na UK. Senátor Vala podpořil návrh Dr. Farkaše s tím, že i minimální předběžná informace může výr situaci. Kritizoval skutečnost, že studenti se o incidentu dozvěděli primárně z médií a ne kanálů UK, což nepřispělo k důvěře v systém krizové komunikace. Ing. Kluger připustil, že univerzita se bude snažit zlepšit rychlost reakce, ale nechce sl co nelze splnit. Upozornil, že pokud by univerzita rozeslala zprávu typu „situace je pod k následně by došlo k eskalaci, mohlo by to mít vážné důsledky. Závěrem Kluger informoval, že plánuje integraci KISS do mobilní aplikace UK, což by umožni cílenější informování studentů. Zvažuje se také možnost, aby při aktivaci KISS na univerzi vyskočilo upozornění (například v případě aktivního útočníka). Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK vítá zavedení povinného podepisování SMS zpráv z KISSu a revizi emailo Komise pro IT AS UK doporučuje, aby SMS vždy odcházela s názvem, který jasně určí, že se j 7 pro – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 6. Různé ****************************************************************************************** RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, oznámil, že se po pěti letech vedení Ko rozhodl ve své funkci nepokračovat. V závěru svého působení se rozloučil se členy komise a za spolupráci. Mgr. Horký následně vyjádřil poděkování dr. Farkašovi za jeho dlouholeté vedení komise a o Zdůraznil, že byl rád za jeho přístup a práci, kterou během svého působení odvedl. Zároveň zda by měl někdo zájem ujmout se vedení komise v nadcházejícím období. Připomněl, že sám b této komise a že dr. Farkaš se jejího vedení ujal před pěti lety, kdy významně přispěl k j Senátor Mikulčák rovněž poděkoval dr. Farkašovi za jeho práci a navrhl usnesení. Návrh usnesení: „Komise pro IT AS UK děkuje RNDr. Andreji Farkašovi za jeho působení v roli předsedy Komis 6 pro – 1 proti – 0 zdrž. Schváleno Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK Za správnost: RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK