Zápis ze zasedání pléna AS UK ze dne 25. dubna 2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zápis ke stažení zde [ URL "UK-14743-version1-zapis_plenum_duben_25___hotovo.pdf"] . Přítomní členové AS UK 1. LF 2. LF Adam Karas prof. MUDr. Jan Trka, Ph.D. Andrea Rashovska Matyáš Uvíra LFP LF HK doc. MUDr. Karel Ježek, Ph.D. MUDr. Tomáš Soukup, Ph.D. MUDr. Anna Malečková, Ph.D. Tomáš Pavelka Paul Lafogiannis Adam Zdráhal FF PF Mgr. Jan Bičovský, Ph.D. JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. Mgr. Karel Šima, Ph.D. JUDr. Michal Říha, Ph.D. Mgr. Richard Keračík Bc. Jakub Čech Jakub Gogela Pavel Linzer FTVS PřF PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. RNDr. Radim Perlín, Ph.D. PhDr. Josef Voráček, Ph.D. RNDr. Roman Šolc, Ph.D. Mgr. Andrea Duchoňová Bc. Šimon Karban Mgr. Veronika Krause Arnošt Polák FSV KTF PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D., DrSc. prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D. Mgr. Bc. Kateřina Šolcová, Ph.D. Veronika Novotná Mgr. Ondřej Kříž PhDr. Jan Křovák Jakub Sobotka ETF FHS doc. Jiří Mrázek, Th.D. Mgr. Alena Marková, Ph.D. Veronika Fenclová Ing. Petr Pavlík, Ph.D. Bc. Jan Tkáčik Bc. Adriana Niziolová Bc. Rafael Daniel Berti Osoby uvedené kurzívou byly přítomné online. Omluvení členové AS UK                                     prof. MUDr. Robert Jech, Ph.D. (1.LF) prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA (1.LF) Leona Petlíková (2.LF) prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. (LFHK) Dále nepřítomni prof. MUDr. Richard Škába, CSc. (2.LF) Bc. Roman Zábrodský (HTF) Mgr. Jan Kranát, Ph.D. (ETF) Hosté prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D., rektorka UK Mgr. Martin Maňásek, kvestor UK Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK MUDr. Josef Fontana, Ph.D., prorektor pro strategickou spolupráci a rozvoj Mgr. et Mgr. Věra Jourová, prorektorka pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D., prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., prorektor pro akademické kvalifikace prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti doc. MUDr. Jan Polák, Ph.D., MBA, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D., prorektor pro informační technologie doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D., prorektor pro vnější vztahy prof. PhDr. Eva Voldřichová Beránková, Ph.D., prorektorka pro zahraniční záležitosti Mgr. et Mgr. David Hurný, člen KR pro rozvoj pedagogických kompetencí AP prof. PhDr. Lenka Rovná, CSc., členka KR pro 4EU+ Ing. Lenka Henebergová, členka KR pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D., ombudsmanka UK Mgr. Jitka Baťková, MBA, výkonná ředitelka RUK prof. Ing. František Zahálka, Ph.D., FTVS, delegát UK v RVŠ Bc. Marek Boňko, FSV, delegát UK v SKRVŠ Amáta Vohradská, tajemnice AS UK Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK Prezenční listina hostů je uvedena na konci zápisu (Příloha č. 1) ****************************************************************************************** * 1. Zahájení a informace od předsednictva AS UK ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, v 10:00 hod. přivítal přítomné členy AS UK i se konalo v Modré posluchárně (Celetná 20). Informoval, že původní bod 5.b „Změna pravidel pro přiznávání stipendií na 3.LF UK“ bude z vypuštěn, jelikož Legislativní komise AS UK přerušila projednávání tohoto vnitřního předpi Informoval, že předsednictvo obdrželo návrh J. M. paní rektorky na zařazení nového bodu č. „Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK“. Předseda AS UK rovněž informoval o obdržených dopisech z Katolické teologické fakulty (KTF týkaly organizace voleb. V této souvislosti připomněl také zprávy delegátů AS UK ve výběro Program zasedání AS UK Předsednictvo AS UK navrhlo program zasedání AS UK. Program byl rozeslán členům AS UK a zv internetových stránkách senátu. 1. Zahájení a informace od předsednictva AS UK 2. Kontrola a schválení zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025 3. Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK 4. Vystoupení J. M. paní rektorky 5. Vyhlášení volby kandidáta na funkci rektora UK 6. Vnitřní předpisy fakult 7. Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025 8. Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého výhledu UK na r 9. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních o na fakultách a součástech UK za rok 2024 10. Právní jednání 11. Informace z pracovních komisí 12. Informace z Rady vysokých škol 13. Různé Návrh usnesení: AS UK schvaluje program zasedání. Hlasování: pro 51, proti 1, zdrželo se 0 Schváleno Hlasování o tajném hlasování Pro 49, proti 1, zdrželo se 2 Schváleno Hlasování o použití hlasovátek dle čl. 9 odst. 8 JŘ AS UK Pro 51, proti 0, zdrželo se 1 Schváleno Ustanovení komise pro tajné hlasování Navrženi byli: Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF), Bc. Šimon Karban (PřF), Mgr. Patrik Sedláček ( Hlasování o komisi pro tajné hlasování Pro 51, proti 0, zdrželo se 3 Schváleno Předsedou komise pro tajné hlasování byl zvolen: Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF). Dr. Farkaš, který informoval o aktuální činnosti předsednictva. Uvedl, že byli nominováni výběrových komisí na pozice vedoucích odborů. Všechny související materiály byly uloženy d jsou členům AS UK k dispozici. Dr. Farkaš dále upozornil na žádost, která byla adresována předsednictvu ve věci pověřenky osobních údajů. V této souvislosti důrazně apeloval na všechny přítomné, aby dbali na zása osobních údajů a nesdíleli informace, které sdíleny být nemají. V oblasti rozpočtu konstatoval, že v letošním roce se očekává zvýšený počet plenárních zas důvodu předsednictvo požádalo pana kvestora o úpravu rozpočtu a povolení přečerpání. Pan k žádosti vyhověl a přislíbil potřebnou rozpočtovou flexibilitu. V rámci agendy předsednictva AS UK dále dr. Farkaš uvedl, že předsednictvo bylo kontaktová republiky. V této záležitosti podával vysvětlení jménem předsednictva osobně. Závěrem připomněl, že v návaznosti na výše zmíněné dopisy z KTF UK, týkající se organizace předsednictvo na svém minulém jednání usnesení, kterým vyzvalo děkana fakulty, aby se zdrž v této věci. Návrh usnesení: AS UK bere na vědomí informace od Předsednictva AS UK. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 2. Kontrola a schválení zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025 ****************************************************************************************** Amáta Vohradská, tajemnice AS UK, informovala o tom, že k návrhu zápisu ze zasedání AS UK žádná připomínka. Návrh usnesení: AS UK schvaluje zápis ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025. Hlasování: pro 55, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 3. Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní re J. M. paní rektorka zahájila své vystoupení konstatováním, že situace na KTF UK je krajní ji nemůže ponechat bez reakce. Uvedla, že tento bod programu je reakcí na sérii výběrových byla na KTF UK nedávno vypsána. Spolu s paní kancléřkou předchozího dne předaly předsednic dokument, který shrnuje podrobnosti této záležitosti. Podle rektorky se jedná o šest konkr řízení, která byla dle jejího názoru vypsána účelově, a to tak, aby nástup nových pracovní proběhl ještě před konáním voleb do Akademického senátu KTF UK. J. M. paní rektorka dále zdůraznila, že její návrh na zrušení těchto výběrových řízení vyc zmocnění, konkrétně z § 9 odst. 1 písm. j) zákona o vysokých školách. Dále se opírá i o čl Jednacího řádu AS UK. V této souvislosti vyzvala senátory a senátorky AS UK, aby rozhodli zrušení těchto výběrových řízení. Podle jejích slov je skutečnost, že nástup nových akademických pracovníků byl plánován těs voleb, z pohledu rektorátu jasným signálem účelového jednání, jehož dopadem by bylo význam elektorátu právě před volbami do AS KTF UK. Uvedená výběrová řízení jsou podle ní účelová své formulace – konkrétní požadavky v nich formulované jsou natolik specifické, že lze dův jejich cílenost. Tuto situaci rektorka označila za velmi politováníhodnou. Vyjádřila se také k osobnímu jednání s děkanem KTF UK, který byl přítomen na jednání. Uved snaží komunikovat otevřeně, a zmínila, že z její strany již bylo učiněno mnoho kroků – jak setkáních, tak i v rámci písemné komunikace. Připomněla rovněž, že děkan KTF byl rozhodnut odvolán, avšak následně podal žalobu, v důsledku čehož soud zatím nerozhodl ve věci merito posunul účinnost odvolání, čímž se děkan dočasně vrátil do funkce. Po návratu děkana na fakultu jej rektorka vyzvala k umírněnosti v jeho postupu, včetně ape nových pracovníků byl realizován až po konání voleb. Tento požadavek rektorka opětovně zdů považuje nástup pracovníků bezprostředně před volbami za zjevně účelový. Rozprava Proděkan KTF doc. Prázný se obrátil na J. M. paní rektorku s žádostí, aby ocitovala plné z právního předpisu, o který svůj návrh opírá, a případně uvedla konkrétní normu, která je p názoru v rozporu s autonomním rozhodnutím fakulty. Upozornil na to, že návrh by neměl být subjektivním dojmu či pocitu, ale na pozitivním právním základě. V reakci na tuto výzvu vystoupila paní kancléřka Štanclová, která uvedla, že rektorát pova výběrová řízení za rozporná se zákoníkem práce. J. M. paní rektorka následně upřesnila, že ve své žádosti adresované předsedovi AS UK, JUD výslovně odkázala na § 9 odst. 1 písm. j) zákona o vysokých školách, jakož i na čl. 31 ods řádu AS UK, jejichž znění ocitovala. Upozornila, že vypsání několika výběrových řízení bez před volbami do AS KTF UK považuje za zjevně účelové. Vyzvala, aby děkan fakulty stanovil pracovníků až po volbách, čímž by se předešlo spekulacím o možném ovlivnění elektorátu. V rozpravě dále vystoupil Bc. Čech, který rektorku doplnil s argumentem, že jednání pana d rozporu nejen s principem férových a regulérních voleb, ale i s ideou akademické samospráv dotaz na děkana KTF, zda mu není trapné, jak okatě účelově byla výběrová řízení vypsána. C pasáže inzerovaných pozic, kde se např. požaduje, aby uchazeč byl „současný nebo bývalý ve diecéze římskokatolické církve pověřený péčí o její management a ekonomii, zároveň současn vedoucí pracovník České biskupské konference, a zároveň současný nebo bývalý vedoucí praco Podle Čecha se z formulací jasně podává, že výběrová řízení byla „ušita na míru“ konkrétní se zároveň de facto potvrdila jejich účelovost. V druhé části svého vystoupení se dotázal přehodnotil své původní stanovisko, kdy na návrh svého odvolání reagoval s pokorou a slíbi respektovat. Pan děkan KTF UK ve své odpovědi uvedl, že výběrová řízení souvisejí s přípravou nového st programu zaměřeného na management církevních a neziskových organizací. O potřebě nových kv pracovníků se dle jeho slov jedná již přibližně dva roky. Zmíněné pozice mají sloužit k za akreditačních požadavků. Odmítl, že by šlo o účelové jednání. K druhé otázce doplnil, že j spočívá v uznání reality a činění kroků, které považuje za spravedlivé. Zdůraznil, že nepo soudu, ale považuje za legitimní, aby činil další kroky po důkladném rozmyšlení. J. M. paní rektorka reagovala kriticky s tím, že ze strany KTF nevidí širší strategii rozv programů. Konstatovala, že fakulta nereagovala ani na výzvy k podpoře malých studijních pr tomu bylo i v rámci programů podporovaných z ESP. Podle jejích slov fakulta prezentuje nov však není zasazen do koncepčního rámce. Dr. Šolcová hájila děkana KTF a připomněla, že od jeho uvedení do funkce čelí značnému tla že děkan usiluje o personální i ekonomickou stabilizaci fakulty a o zachování její specifi Kritizovala, že pokud bude návrhu paní rektorky vyhověno, dojde k dalšímu zhoršení situace která je už tak velmi složitá. Senátor Gogela poukázal na to, že problematika KTF UK se opakovaně vrací na jednání pléna. personálním rozkladu fakulty a o chybějícím externím financování. S nadsázkou připomněl hi Caligulova jmenování koně senátorem a dodal, že i na KTF dochází k situacím, které zpochyb akademického prostředí. V této souvislosti konstatoval, že je třeba vážně uvažovat o změně rámce, neboť stávající systém selhává. Dr. Říha poděkoval za návrh i za rozpravu a otevřel otázku důvodů spěšnosti při vyhlašován řízení. Upozornil, že se jedná o úvazky ve výši 0,1, které neovlivní udržitelnost akredita nerozumí tomu, proč nemohou být nástupy realizovány až po volbách. Děkan KTF na tuto otázk úvazky mají umožnit nástup mladých pracovníků, kteří zajistí kontinuitu výuky. Přijetí pře podle něj umožní připravit výukové materiály a začlenit se do prostředí fakulty. Přiznal, váhal s nástupy a že tento odklad se ukázal jako chyba. Dr. Říha se v doplňující otázce ze možné připravit sylabus nikoliv za čtyři, ale za tři měsíce. Pan děkan odpověděl, že pokud předpřipraven, pak je to reálně možné. V následné reakci Bc. Čech konstatoval, že z vyjádření děkana vyplývá, že jej formulace vý nezahanbují. Zdůraznil, že pokud mají výběrová řízení skutečně sloužit k přípravě nového s programu, mělo by jít o snahu najít nejlepší kandidáty, nikoliv formulovat podmínky tak sp výběr na jedinou osobu. Podle něj harmonogram i specifikace výběrových řízení svědčí o jej Dr. Bičovský vyjádřil přesvědčení, že další debata k tomuto bodu již postrádá smysl, neboť podle něj zjevná. Navrhl proto ukončit rozpravu. Dr. Šolc vyjádřil podporu návrhu rektorky. Upozornil, že problémy na KTF nejsou systémovým samosprávy jako takové, ale dlouhodobým specifikem samotné fakulty. Citoval usnesení AS KT dubna, které vyzývá děkana, aby výběrová řízení probíhala v souladu s příslušným řádem a a kroků, které by mohly vést ke zpochybnění platnosti nadcházejících voleb. Proděkan doc. Prázný v závěru rozpravy opětovně vyjádřil pochybnosti nad právním rámcem ná že se dosud neobjevila konkrétní právní norma, která by byla výslovně porušena, a varoval rozprava neřídila dojmy a vnějšími postoji, které mohou být vůči fakultě či jejímu vedení něj J. M. paní rektorka zasahuje do dění na fakultě ve větší míře, než je vhodné. J. M. paní rektorka ve své závěrečné reakci odmítla nařčení ze zaujatosti. Uvedla, že od p mandátu aktivně a systematicky nabízí pomoc menším fakultám, zejména teologickým, a to jak sdílených služeb (např. právní agenda, veřejné zakázky), tak i ve formě ekonomické podpory rozdělování příspěvků a dotací. Zdůraznila, že vždy dbá na respektování autonomie fakult a rozhodně nesměřují k nátlaku. V neposlední řadě vystoupil Mgr. Linzer, který vyjádřil politování nad celou situací a ozn děkana KTF za zjevně účelové. Uvedl, že situaci by zcela vyřešilo, kdyby děkan stanovil ná nových pracovníků až po volbách do AS KTF UK. Podle něj děkan nezdůvodnil věrohodně, proč učinit, a záměr je podle něj zcela zřejmý. Dále pokračovala rozprava rovněž nad souvisejícími tématy, která se týkala především vztah teologické fakulty UK k vedení univerzity, respektive k Univerzitě Karlově jako celku. Dis rovněž otázka zachování akademické samosprávy fakult, význam a dopady termínů nástupu osob rámci probíhajících výběrových řízení na KTF UK ve vztahu k datu plánovaných voleb do Akad KTF UK, jakož i obecné principy správy vnitřních záležitostí na KTF UK. Dalším předmětem d samotná opodstatněnost vypsaných výběrových řízení. V rámci rozpravy opět zazněly již dříve uplatněné argumenty ze strany vedení KTF UK i osta senátorů a senátorek. Několik členů AS UK se opakovaně vyslovilo pro ukončení diskuse k to programu, s odkazem na skutečnost, že podstatné skutečnosti již byly důkladně probrány a p jednotlivých stran zřetelně vyjádřeny. Proděkan KTF UK doc. Prázný v této fázi jednání znovu vystoupil a upozornil, že pokud návr výběrových řízení bude schválen, vedení fakulty zvažuje obrátit se na soudní orgány. V pořadí řečníků v rozpravě dále vystoupili: Bc. Karban (PřF), dr. Štauberová (AS KTF), Ka Brož (děkan KTF), dr. Farkaš (MFF), Mgr. Kříž (KTF), J. M. paní rektorka, Bc. Černá, (AS K Prázný (proděkan KTF), dr. Perlín (PřF), dr. Šolc (PřF), dr. Říha (PF), dr. Greger (PedF) (FHS). Návrh usnesení: AS UK na návrh J. M. paní rektorky podle § 9 odst. 1 písm. j) zákona č. 111/1998 Sb., o vy a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a čl. 31 Jednacího řádu následující výběrová řízení vyhlášená děkanem KTF UK k obsazení pracovních míst akademický KTF UK 1. docent/docentka (AP3) – akademický pracovník, obor a zaměření: teorie práva, kanonické dne 28. 3. 2025; 2. docent/docentka (AP3) – akademický pracovník, obor a zaměření: dějiny evropské kultury, estetikou a etikou, vypsáno dne 28. 3. 2025; 3. odborný asistent/odborná asistentka (AP2) – akademický pracovník, obor a zaměření: lati křesťanská latinská literatura, vypsáno dne 28. 3. 2025; 4. lektor/lektorka (L2) – akademický pracovník, obor a zaměření: management církevních org teologie církevního společenství, vypsáno dne 28. 3. 2025; 5. odborný asistent/odborná asistentka (AP2) – akademický pracovník, obor a zaměření: bioe teologie, vypsáno dne 9. 4. 2025; 6. asistent/asistentka (AP1) – akademický pracovník, obor a zaměření: dogmatická teologie, 4. 2025. Tajné hlasování: pro 52 pro, proti 4, zdrželo se 3 Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Vystoupení J. M. paní rektorky ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní re Rozpočet, ekonomika, zákony J. M. paní rektorka zmínila novelu zákona o vysokých školách, přičemž upozornila na probíh výběru předsedy Rady NKÚ a nominace členů a členek této rady. Dále informovala o přípravě vědě, který je v současné době projednáván v podvýboru PSP ČR. Dne 4. dubna 2025 proběhlo jednání ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka v Senátu PS ČR, jehož hlavn právě připravovaný zákon. J. M. paní rektorka dále sdělila, že Česká konference rektorů a Rada vysokých škol se účas pracovní skupiny Úřadu vlády ČR, která se zabývá otázkou kontraktového financování vysokýc Z jednání ČKR, které se konalo dne 3. dubna 2025 v Ostravě, paní rektorka předala informac sekce 3 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy oznámili záměr navrhnout v rámci vnit navýšení příspěvku na vzdělávání pro veřejné vysoké školy na rok 2026 o 6 miliard korun. V dvou letech se uvažuje o dalším navýšení o 5 miliard korun ročně. Úpravy pravidel pro rozd a dotací však zatím zmíněny nebyly. Bylo upozorněno na nutnost sledovat vývoj počtu zapsan roce 2025, aby nedošlo k poklesu oproti roku 2024, s výjimkou studijních programů podpořen typu P a F. Ministerstvo plánuje semináře zaměřené na změny vyplývající z novely zákona, z nichž mnohé spuštěny. Na Univerzitě Karlově jsou k těmto změnám poskytovány informace prostřednictvím oblasti pregraduálního, tak i doktorského studia. Změny se týkají mimo jiné také oblasti n V přípravě je rovněž nový program na podporu strategického řízení vysokých škol, který by menší počet strategických cílů. Ve druhé polovině roku 2025 je plánováno hodnocení velkých infrastruktur. Personální změny J. M. paní rektorka sdělila, že s účinností od 1. května 2025 bude agendou vnějších vztahů prorektorka Věra Jourová a vedením Odboru vnějších vztahů (OVV) bude pověřen Mgr. Miroslav informovala, že s panem prorektorem Petrem Fontanou dospěla k dohodě o ukončení jeho působ kolegia rektorky na pozici prorektora pro strategii a rozvoj ke konci května letošního rok HR V rámci agendy HR byly poskytnuty informace o probíhajících výběrových řízeních na pozice CPPT a na pozici tiskového mluvčího, resp. vedoucího oddělení komunikace. Zároveň byly pře ukončení pracovního poměru s vedoucími odborů v rámci Rektorátu Univerzity Karlovy, konkré Strategický záměr J. M. paní rektorka informovala o rozeslání prvního úvodního návrhu strategických priorit záměru Univerzity Karlovy pro období 2026–2030 k připomínkám. Přítomné požádala o zaslání nejpozději do 12. května 2025. Ostatní J. M. paní rektorka zároveň pozvala přítomné na tradiční Zahradní slavnost Univerzity Karl uskuteční dne 23. června 2025 od 18.00 hodin v zahradách Senátu Parlamentu České republiky V oblasti podpory studijního zázemí J. M. paní rektorka oznámila otevření nových studoven otevírací dobou – nově na Evangelické teologické fakultě a na 1. lékařské fakultě, přičemž také studovny na Právnické fakultě a v centru Krystal. Rozprava Dr. Farkaš zmínil, že ho zaujala zmínka o potřebě sledování počtů zapsaných studentů v por 2024. Upozornil, že v případě doktorských studijních programů je však trend opačný a refor snižování stavů. Vznesl dotaz, jaký vzkaz tímto krokem MŠMT vlastně vysílá. J. M. paní rektorka reagovala s tím, že aktuálně je sledováno udržení celkového počtu zaps a že tato čísla se berou v souhrnu. Uvnitř univerzity přitom existují fakulty, které samy navýšení počtů studentů. Vyjádřila přesvědčení, že i přes pokles počtu doktorandů dojde k pregraduálním programům, a proto tuto situaci nepovažuje za ohrožující. Pan kvestor doplnil, že se počítá celkový počet studentů, a to jak v prezenční, tak i komb studia. Upozornil, že tlak ministerstva směřuje ke snižování počtu doktorandů právě v prez kombinovanou formou lze tento pokles částečně kompenzovat. Dr. Farkaš následně vznesl otázku ohledně připravovaného programu na podporu strategického škol. Zajímalo jej, zda omezený záběr tohoto programu bude znamenat i menší finanční objem univerzitu, zejména v oblasti doktorského studia. J. M. paní rektorka odpověděla, že pokud jde o objem finančních prostředků, očekává se zac stejné výše jako doposud, včetně prostředků, které dosud směřovaly do decentralizovaných C očekává spíše nárůst, nicméně jednání stále probíhají a zatím neexistuje žádné oficiální p Dělení prostředků by však mělo probíhat podle obdobných pravidel jako dosud. Dr. Farkaš rovněž upozornil, že výběrová řízení na pozice v rámci EPMO a Bezpečnostního od proběhla. Pan kvestor potvrdil, že ve výběrovém řízení na EPMO zvítězil pan Ing. Moser, který v souč jako pověřený vedoucí. V případě Bezpečnostního odboru byl vybrán Mgr. Barták, který přich Univerzitu Karlovu a nastoupí do funkce k 1. srpnu 2025. Dr. Farkaš se následně dotázal na důvod ukončení spolupráce s panem prorektorem Fontanou. J. M. paní rektorka uvedla, že důvodem nebylo žádné konkrétní pochybení ani osobní konflik dohoda, která by mohla přinést nový impulz. Na to navázal senátor Linzer s doplňujícím dotazem, proč je zapotřebí nový impulz, pokud v a co si pod tímto impulzem konkrétně představit. J. M. paní rektorka zdůraznila, že dohoda vzájemná a že se jedná o velmi náročnou agendu, která nyní potřebuje nový pohled. To bylo plně řečeno ve veřejném vyjádření. Pan prorektor Fontana následně vystoupil s potvrzením, že se s paní rektorkou dohodli na t agenda vyžaduje jiný přístup a že je vhodné, aby ji převzal nový člověk. Senátor Linzer uvedl, že necítí, že by jeho otázky byly zcela zodpovězeny. Vznesl dotaz, k tuto dohodu a proč je nový pohled nezbytný, zvláště když zatím nebyl oznámen přímý nástupc taková situace by mohla ohrozit samotné řízení agendy. J. M. paní rektorka odpověděla, že impuls ke změně vzešel od ní a že plán na pokračování a přičemž komunikace o nástupci již probíhá. Dr. Perlín reagoval s tím, že rozumí vyjádření paní rektorky, nicméně poukázal na obecnou případech ukončení spolupráce se v oficiálních prohlášeních často uvádějí neutrální či poc i když skutečné důvody mohou být jiné. Vyjádřil přání, aby bylo respektováno statusu quo b spekulací. J. M. paní rektorka na to uvedla, že nikdo nemůže zpochybnit pracovitost a důslednost kole práci. Prof. Trka uvedl, že odchod pana prorektora Fontany z funkce považuje za částečné řešení u Vyjádřil však nesouhlas s tím, že se o této změně dozvěděl z médií, a nikoli oficiální ces nenašel ani na webu univerzity a považuje to za nedůstojné. Dotázal se rovněž, zda pan pro odchází z vedení univerzity zcela, nebo pouze dochází k přesunu na jinou pozici. J. M. paní rektorka uznala chybu v komunikaci a vysvětlila, že oznámení o změně rozeslala předposledního dne velikonočních svátků, přičemž opomněla zajistit zveřejnění na webu univ Potvrdila, že pan prorektor Fontana skutečně ukončí své působení ve vedení univerzity a ne členem kolegia rektorky. Zároveň uvedla, že by uvítala jeho spolupráci při dokončování něk například v rámci příprav Principů či Strategického záměru. Dr. Farkaš se znovu vyjádřil k otázce odpovědnosti za činnost pana prorektora Fontany a uv odborem došlo k významným pochybením, včetně zásadní chyby při kontrole hospodaření. Vznes zda část agendy pana prorektora Fontany přechází na paní prorektorku Jourovou, zejména s o univerzálnější roli, a jak bude zajištěna kontinuita vyjednávání s Evropskou komisí. J. M. paní rektorka uvedla, že strategický záměr je tvořen v rámci širší pracovní skupiny že se na něm podílejí i osoby, které dříve danou agendu vedly. Potvrdila, že pan prorektor pokračovat ve vedení univerzity, ale některé dílčí úkoly s ním mohou být konzultovány. Zmí zdroje jsou v gesci více členů vedení, včetně ní samotné, kvestora a budoucího prorektora, člověk není jediným kanálem komunikace. Mgr. Šimůnek otevřel téma kontroly hospodaření a sdělil, že v minulosti požadoval spolu s skupinou informace o příjmech pana Slámy. Na některé otázky odpověď nedostal, a proto sená žádost podle zákona č. 106/1999 Sb. Následně obdrželi podklady s přehledem odměn celého ko přičemž z časových souvislostí bylo možné identifikovat konkrétní osoby. Upozornil na nesr například chybějící odměnu pana Slámy za prosinec 2023. Dále porovnával data z více tabule odlišnosti v údajích o mzdách. Vznesl dotaz, jaké údaje univerzita tedy skutečně posílá na finanční úřad nebo ČSSZ, a která z předložených čísel jsou pravdivá. J. M. paní rektorka reagovala, že univerzita řeší velké množství žádostí podle zákona č. 1 příslušní pracovníci jsou těmito žádostmi zahlceni. Přislíbila, že společně s kvestorem po zlepšení tohoto stavu. Sama tyto údaje nezpracovává a není schopna zodpovědět podrobné dot na starosti zásadní agendu univerzity. Připustila, že dochází k chybám, například v přepoč úmyslně. Pan kvestor doplnil, že odpovědi na žádosti velmi závisí na přesném znění dotazu. Potvrdil mezi jednotlivými žádostmi byly odlišnosti a že stanoviska ÚOOÚ ovlivnila, jaké informace zveřejňovány. Upozornil, že v prosinci 2023 pan Sláma již nebyl členem kolegia rektorky, c v údajích. Dr. Greger poděkoval všem, kteří se věnují kontrole a analýze údajů, a zdůraznil, že i pře univerzita směřuje kupředu. Vyjádřil přání, aby se údaje o odměňování začaly zveřejňovat p Připojil se k výhradám vůči formě zveřejnění informace o odchodu pana prorektora Fontany z se, zda J. M. paní rektorka plánuje do konce funkčního období další personální změny. J. M. paní rektorka uznala, že nedostatečné zveřejnění změny bylo jejím pochybením, a zopa informaci měla předat i OVV. Současně potvrdila, že v tuto chvíli žádné další personální z rektorky neplánuje. Dále sdělila, že na Ekonomické komisi AS UK byla dohodnuta pravidelná publikace údajů o odměňování. Dr. Farkaš se na závěr vrátil k problematice datové základny. Uvedl, že paní rektorka ve s uváděla důraz na řízení univerzity na základě dat, a proto považuje za alarmující, pokud n dotazy přicházejí tři odlišné odpovědi. Upozornil, že mzdová agenda je klíčovou součástí ř J. M. paní rektorka odpověděla, že otázka správného vyhodnocování osobních údajů je složit vyžaduje konzultace s ÚOOÚ. Připustila, že správa dat je dlouhodobým slabým místem univerz v oblasti studijní agendy došlo k výraznému pokroku. V oblasti ekonomiky však univerzitu s nejednotná metodika napříč fakultami, což komplikuje zpracování a odpovědi na žádosti. Na závěr vystoupila paní prorektorka Jourová, která v reakci na dotaz pana Farkaše prohlás své předchozí funkce nesmí vykonávat žádnou činnost, která by zahrnovala lobbying vůči Evr Uvedla, že nemůže ani nechce přebírat agendu vyjednávání s EK po panu prorektorovi Fontano velmi náročné portfolio. Potvrdila však, že převezme agendu po kolegovi Vlachovi a na tuto těší. Návrh usnesení: AS UK bere na vědomí informace od J. M. paní rektorky. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 5. Vyhlášení volby kandidáta na funkci rektora UK ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a informoval o harmonogramu, předsednictvo AS UK. Návrh usnesení: AS UK vyhlásil volbu kandidáta na funkci rektora Univerzity Karlovy a schválil harmonogram lhůta pro podávání návrhů na kandidáta    středa 1. října 2025, do 18:00 hod., představování kandidátů                             pátek 24. října 2025 a volba kandidáta                                           pátek 31. října 2025; v případě neúspěšné volby: lhůta pro podávání návrhů na kandidáta    pátek 14. listopadu 2025 do 18:00 hod., představování kandidátů                             pátek 21. listopadu 2025 a volba kandidáta                                           pátek 28. listopadu 2025; a zmocnil předsedu AS UK, aby o této skutečnosti písemně informoval děkany a předsedy akad fakult UK, ředitele součástí UK, a zároveň je požádal, aby v tomto smyslu informovali člen UK. Hlasování: pro 50, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 6. Vnitřní předpisy fakult a dalších součástí ****************************************************************************************** Tento bod uvedl dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, a představil došlé ná vnitřních předpisů. Materiály byly řádně zveřejněny ve veřejné části webu AS UK. J. M. pan předložila k došlým návrhům kladné stanovisko. *========================================================================================= * 6.a. Změna Organizačního řádu CERGE *========================================================================================= Dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK v předloženému návrhu souhlasné stanovisko. Návrh usnesení: AS UK schvaluje návrh změny Organizačního řádu CERGE. Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno *========================================================================================= * 6.b. Druhá novela Jednacího řádu LFP UK *========================================================================================= Dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK v předloženému návrhu souhlasné stanovisko. Návrh usnesení: AS UK schvaluje návrh Druhé novely Jednacího řádu LFP UK. Hlasování: pro 46, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 7. Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025 ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu. Pan kvestor uvedl, že rozpis příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2025 byl zpr standardním způsobem na základě již dříve schválených principů pro rozdělování těchto pros principy byly projednány a schváleny Akademickým senátem UK v červnu předchozího roku. Pan kvestor dále sdělil, že na základě těchto principů, a rovněž v návaznosti na podklady poskytnuté Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, byl připraven konkrétní rozpis. následně rozeslán k připomínkování tajemníkům jednotlivých fakult Univerzity Karlovy. Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komi doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Rozprava Dr. Farkaš upozornil na skutečnost, že rektorát jako centrum Univerzity Karlovy získá v dů prostředků přibližně o 50 milionů Kč více než v předchozím roce. Vznesl dotaz, jakým způso dodatečné finanční prostředky využity. Pan kvestor v odpovědi uvedl, že z tohoto navýšení bude částka 10 milionů Kč alokována ÚVT finance využity na podporu činností navazujících na pořízení technologií a vybavení v rámc financovaných z Národního plánu obnovy. Další prostředky budou směřovány na EPMO, kde budo pracovní úvazky související s ekonomickou metodikou, řízením cashflow a vnitrobankovním sy K navýšení rozpočtu dojde rovněž v kanceláři kvestora, kde byla v loňském roce zřízena poz ředitelky a nově vzniklo Oddělení metodiky a řízení investic. Dále dojde k navýšení rozpoč rektorky, kde byla dosud řada aktivit financována z fondu provozních prostředků, který byl Jedná se mimo jiné o agendu ombudsmanky, GDPR a další dílčí agendy. Zvýšení rozpočtu se tý spisové služby, kde vznikla nová metodická pozice. Dvě nové pozice budou vytvořeny v rámci Ústřední knihovny, a to v souvislosti s projektem Navýšení financí je plánováno rovněž na Bezpečnostním odboru, v oblasti právního odboru i kybernetické bezpečnosti. Kvestor konstatoval, že těchto oblastí je skutečně mnoho a jde o rozvojových aktivit. Dr. Farkaš v reakci uvedl, že řada z uvedených činností byla již v minulosti představena. zvláště zaujala situace v odboru kyberbezpečnosti, který má v rámci Principů již alokovaný Kč. Připomněl, že v uplynulém roce tento odbor tyto prostředky nevyčerpal a část alokace b bezpečnostní odbor. V této souvislosti vznesl dotaz, jak je nynější navýšení prostředků od ani loňská suma nevyčerpala. Pan kvestor v odpovědi vysvětlil, že mnohé aktivity se v roce 2024 realizovaly pouze v ome zpravidla po dobu přibližně šesti měsíců. V roce 2025 proto bude zapotřebí na tyto aktivit dvojnásobek prostředků, aby mohly běžet po celý rok. U odboru kyberbezpečnosti kvestor upo že jeho činnost přesahuje úzce chápanou kybernetickou bezpečnost a zahrnuje například i op v oblasti protivlivové činnosti. V roce 2025 bude nutné zpracovat technickou dokumentaci a akcelerovat příslušné aktivity. Univerzitu navíc v blízké době čeká kontrola ze strany Nár pro kybernetickou a informační bezpečnost a zároveň bude nutné implementovat směrnici NIS přijetí celé řady nových opatření. Dr. Bičovský uvedl, že v kontextu nárůstu prostředků pro některé odbory považuje za neadek u jiných odborů dochází ke snižování rozpočtu – například v oblasti zahraničních vztahů. V přesvědčení, že podporu by si zasloužil například UK Point a další univerzitní součásti. D navrhovaná alokace považována za finální. Pan kvestor v reakci uvedl, že ke snížení rozpočtu dochází skutečně na některých odborech, tam, kde se podařilo některé činnosti nebo pracovní úvazky zafinancovat z projektových pro Zdůraznil, že v některých případech se jedná o účetní snížení, nikoliv o reálný pokles dis prostředků. Příkladem je vyčlenění centrálních nákladů, jako je například příspěvek na zam benefity (např. stravenkový paušál), do centrální rezervy rektorátu. Tím došlo ke snížení jednotlivých odborů, aniž by byly fakticky omezeny jejich provozní možnosti. Doc. Brom vznesl dotaz, kdy bude rozpis příspěvků a dotací projednáván Správní radou Unive Pan kvestor informoval, že projednání ve Správní radě je plánováno na 5. května 2025. Návrh usnesení: AS UK schvaluje Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025 a doporučuje jej předložit Sp schválení. Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 8. Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého výhledu UK na ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu. Pan kvestor v úvodu připomněl, že zpracování a předložení návrhu provozního a kapitálového univerzity, stejně jako střednědobého výhledu, je zákonnou povinností dle zákona o vysokýc podléhá schválení všemi příslušnými orgány univerzity. Uvedl, že stejně jako v předchozím materiál projednáván Správní radou Univerzity Karlovy dne 5. května 2025. Rozpočet na rok 2025 je podle jeho slov sestaven jako vyrovnaný s kladným saldem. V hlavní konkrétně v provozní části rozpočtu, univerzita plánuje hospodařit s částkou 15,9 miliardy činnost činí přibližně 460 milionů Kč, takže celkový objem finančních prostředků, se který 2025 pracovat, dosahuje přibližně 16,3 miliardy Kč. V kapitálové části rozpočtu, tj. v oblasti investic, došlo oproti předchozím letům k výraz Pro rok 2025 se počítá s investicemi ve výši 5,2 miliardy Kč. Tento nárůst je dle kvestora především významným přísunem prostředků z Národního plánu obnovy, který tvoří klíčový zdro investičních záměrů. Pan kvestor rovněž informoval, že na základě připomínky, kterou obdržel až po úterním zase komise Akademického senátu UK, byla po dohodě s J. M. paní rektorkou provedena drobná modi předloženého materiálu. Konkrétně upozornil na opravu v kapitole 7, která se týká kapitálo v tabulce s příkladem čerpání fondu rozvoje investičního majetku v roce 2025 došlo v původ chybě. Tato chyba byla v předloženém materiálu již opravena. Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komi doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Návrh usnesení: AS UK schvaluje Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého vý 2026 a 2027 ve znění modifikace předkladatele a doporučuje jej předložit Správní radě UK k Hlasování: pro 47, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 9. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činnosti univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2024 ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo PhDr. Kateřin Ph.D., ombudsmance UK. Paní ombudsmanka v úvodu svého vystoupení zdůraznila význam pravidelného a transparentního monitorovaných období, přičemž uvedla, že rok 2024 si v mnoha ohledech zachoval obdobné tr rok 2023, který byl prvním rokem institucionálního působení univerzitní ombudsmanky na UK. upozornila na proměnu rozložení jednotlivých složek činnosti. Zmínila, že v roce 2024 došlo ke změně proporcí mezi jednotlivými oblastmi činnosti – vedl práce se intenzivně rozvíjela realizace systémových opatření. Významnou součástí činnosti podpora fakult v aktivitách ombudsosob a rozvíjení jejich kapacit. Dále ombudsmanka uvedla spolupráce s dalšími vysokými školami v České republice v tématech, která akademické insti přesahují rámec jednotlivých univerzit. Mezi klíčové trendy roku 2024 uvedla ombudsmanka pokles počtu podaných podnětů ve srovnání Uvedla však, že tento pokles nelze interpretovat jako výraz zásadního zlepšení akademickéh nýbrž jako důsledek posílení kompetencí a aktivit ombudsosob na jednotlivých fakultách, kt pro uživatele systému přirozenějším kontaktním místem. Naopak významně narostl objem systé která kancelář ombudsmanky navrhovala, pilotně ověřovala a zaváděla do praxe. Zaznělo rovněž, že byla fakultám poskytována intenzivní podpora v oblasti vzdělávací, konc supervizní. Výrazně se rozšířila spolupráce s ostatními vysokými školami, především s Masa univerzitou, přičemž řada společných aktivit měla systémový charakter s přesahem na další instituce. Mezi hlavní novinky v činnosti kanceláře ombudsmanky v roce 2024 patřila příprava a pilotn školení v oblasti sociálního bezpečí. Dále byla zveřejněna metodika pro šetření podnětů na chování, jejíž příprava byla časově velmi náročná a zahrnovala širokou mezioborovou diskus pozornost byla věnována i tematice blízkých vztahů na akademické půdě, která představuje k citlivou oblast s dopady na prostředí univerzity jako celku. Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK seznámila členy AS UK se stanovi třetí roli AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Rozprava Prof. Zahálka se v obecné rovině dotázal na postupy po identifikaci nevhodného chování. Za jaké míry kancelář ombudsmanky pokročila na základě získané zkušenosti v navazujících kroc se dotázal, jaké jsou další kroky po samotném zjištění nevhodného chování a jakým způsobem ombudsmanky následně nabízí řešení. Současně vyjádřil porozumění pro omezený rozsah formál který je s funkcí ombudsmanky spojen. Paní ombudsmanka v reakci uvedla, že otázka účinného zamezení opakování nevhodného chování původci je velmi citlivou a křehkou záležitostí. Pokud u dané osoby nedojde k reflexi toho je závadné, bývá nutné projít společně celým procesem šetření až do jeho závěru, jímž je v k podnětu. Většinou je toto stanovisko doprovázeno souborem doporučení a návrhů opatření, ombudsmanky se již během šetření snaží o jejich vyjednání a připravenost k přijetí. Cílem doporučení nebyla přijímána ex post, ale stala se součástí ozdravného procesu ještě v průb podnětu. Zároveň ombudsmanka zdůraznila, že ne každý případ umožňuje předběžné vyjednání nápravných se nicméně snaží působit ozdravně již v průběhu samotného šetření, což často přináší pozit atmosféru a vztahy na pracovišti. Nicméně, jak dodala, tento účinek nelze zaručit, neboť p projevuje limitace ombudsmanské práce – absence formální pravomoci nařizovat konkrétní opa Návrh usnesení: AS UK vzal na vědomí materiál „Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombu kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2024“. Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 1 Schváleno ****************************************************************************************** * 10. Právní jednání ****************************************************************************************** *========================================================================================= * 10.a. Návrh smlouvy o dílo na základě zadávacího řízení na veřejnou zakázku s názvem: „C centrum TV pro studenty SSP – vertikální mobilita studentů se SP“ *========================================================================================= JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu. Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komi doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Návrh usnesení: AS UK po projednání návrhu Smlouvy o dílo na stavební práce, týkající se projektu „Celouni TV pro studenty SSP – vertikální mobilita studentů se SP“, spočívající v zajištění vertiká studentů se specifickými potřebami, kterou bude uzavírat UK s vybraným uchazečem, doporuču smlouvy předložit Správní radě UK k předběžnému posouzení. Hlasování: pro 46, proti 0, zdrželo se 1 Schváleno *========================================================================================= * 10.b. KaM – Zřízení věcného břemene v Břevnově – parc. č. 605/2 – PREdistribuce, a.s. – *========================================================================================= JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu. Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomick která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Návrh usnesení: AS UK po projednání návrhu smlouvy o zřízení věcného břemene na pozemku univerzity parc. č Břevnov (Kajetánka) ve prospěch PREdistribuce, a.s. doporučuje tento návrh smlouvy předlož UK k vydání předchozího písemného souhlasu k jejímu uzavření. Hlasování: pro 49, proti 0, zdrželo se 0 Schváleno ****************************************************************************************** * 11. Informace z pracovních komisí ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, vyzval předsedy pracovních komisí AS UK, aby informovali o činnosti komisí. Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl, že komise aktuálně řeší dva hlavní di Prvním z nich je navýšení kapacity v oboru psychologie, druhým pak příprava elektronických komise věnuje tématu Studijního a zkušebního řádu, které je projednáváno průběžně. Doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D., předseda Ekonomické komise AS UK, informoval, že komise v upl pracovala na zadání forenzního auditu. Členové připomínkovali první kolo návrhu, následně vazbu od vedení univerzity a v současnosti připravují finální podobu zadání, která bude ná plénu AS UK. Komise se dále zabývala návrhem odměňovacího řádu vedení univerzity a připrav tohoto dokumentu. Věnovala se také principům pro rozpočet na rok 2026. V rámci své činnost komise rovněž informována o navýšení rozpočtu AS UK o 20 %. Další projednávanou oblastí by extramurálního členství v Ekonomické komisi, přičemž zaznělo, že celkově se činnost komisí příprav nové verze Jednacího řádu AS UK. JUDr. Michal Říha, Ph.D., předseda Legislativní komise AS UK, informoval, že komise zaseda jednání se týkalo druhé části Studijního a zkušebního řádu, druhé pak bylo věnováno fakult Projednávána byla také Příloha č. 2 Statutu UK. V případě 3.LF UK bylo projednávání přeruš chybělo přechodné ustanovení. Zaznělo také, že Ediční řád FSV UK bude předložen znovu v ko Jonáš Vala, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl, že komise projednala tři hlavní body: i) studentských e-mailových schránek na FTVS a MFF, ii) proces ověřování uživatelů na Univerz iii) podnět týkající se zavádění elektronických průkazů a čteček. V této souvislosti vyjád spolupráci s ÚVT v této agendě. PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK, informoval, že komise se zabýva oblastmi. Mezi nimi jmenoval především: i) nastavení standardu školitele na UK, zejména po doktorandů na jednoho školitele, ii) otázky spojené se Studijním a zkušebním řádem, a to z vypracování závěrečných prací v jiném jazyce, než je jazyk daného studijního programu, iii standardní délky doktorského studia a plnění studijních povinností v rámci individuálního a iv) problematikou jmenovacích a habilitačních řízení. Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla, že komise vyslechla pre Vlacha, který informoval o novinkách v oblasti komunikace a PR. Představeny byly také různ například návrh na sjednocení loga UK, plán krizového řešení univerzitního webu, závěrečná činnosti Didaktikonu a rovněž předání agendy od pana prorektora Vlacha k paní prorektorce se komise zabývala otázkou možného střetu zájmů ve výběrovém řízení na pozici bývalé tisko Přívětivé. V neposlední řadě bylo otevřeno téma udržitelného stravování. Bc. Jakub Čech, zástupce předsedkyně Petiční komise AS UK, uvedl, že komise v daném období nicméně projednala doručené podněty. V této souvislosti vyzval vedení univerzity k předlož podkladů. Následně bude podnět předložen k projednání formou per rollam. Rozprava Dr. Říha se vyjádřil k připomínkám týkajícím se Studijního a zkušebního řádu. Upozornil, ž již přeložen, což znamená, že prostor pro jeho zásadní přepracování je nyní omezený. V tét zdůraznil, že je nutná aktivní součinnost všech členů, kterým na obsahu dokumentu záleží. k předkládání konkrétních pozměňovacích návrhů v případě, že se jim některé pasáže nelíbí, pozdějším nedorozuměním či nespokojenosti. Návrh usnesení: AS UK bere na vědomí informace z pracovních komisí. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 12. Informace z Rady vysokých škol ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Zahálko Prof. Zahálka sdělil, že v posledním období proběhlo několik zasedání Rady vysokých škol. témata, která byla projednávána, patřila zejména finalizace tezí nového zákona o vysokých nominace do Rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství (NAÚ). Uvedl, že návrh již dokončen a předán příslušným aktérům, přičemž poznamenal, že některými byl tento návrh příliš konzervativní. Dále informoval, že v rámci nominací byla za Univerzitu Karlovu navržena zástupkyně pro ob Zmínil také, že v rétorice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR zaznívá záměr n prostředky v souladu s připravovanou strategií rozvoje vysokého školství. Prof. Zahálka rovněž informoval o nedávném zasedání předsedů akademických senátů, na němž obecné otázky týkající se činnosti vysokoškolských samospráv. V rámci diskuze byla otevřen skutečného dopadu navyšování prostředků ze strany státu, přičemž zazněla kritika nedostate k realizaci praktické výuky, zejména v oborech zdravotnického charakteru, kde dochází k na studentů, avšak bez odpovídající infrastruktury pro odbornou praxi. Následně se slova ujal Dr. Červinka, který informaci prof. Zahálky doplnil. Uvedl, že ve s týdne proběhlo jednání se zástupci Národního akreditačního úřadu, kteří představili nový p Tento model bude v nejbližším období implementován do řady procesů na univerzitách, přičem bude mimo jiné i definice kvality výukové činnosti. Dále informoval o nominaci zástupce Univerzity Karlovy do Rady NAÚ a avizoval konání Kulat tématu tzv. graduation rate, tedy úspěšnosti dokončení studia. Sdělil, že na tomto kulatém zajímaví hosté a přislíbil, že jakmile bude stanoven přesný termín, bude rozeslána formáln Návrh usnesení:  AS UK bere na vědomí informace z Rady vysokých škol. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 13. Různé ****************************************************************************************** JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda Akademického senátu Univerzity Karlovy, informoval na jednání předsednictva AS UK byl schválen harmonogram zasedání AS UK a jeho pracovních k semestr akademického roku 2025/2026. Tento harmonogram bude zveřejněn na webových stránkác bude rozeslán všem členům a členkám e-mailem. V rámci tohoto bodu vystoupil rovněž Mgr. Kříž, který jménem senátu poblahopřál panu prof. životnímu jubileu. Poděkoval mu za jeho dlouholetou a obětavou službu ve prospěch Univerzi vyjádřil uznání za jeho přínos almae matri. Návrh usnesení:  AS UK bere na vědomí informace z bodu Různé. Schváleno tichým souhlasem JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, poděkoval senátorům za jejich účast na zased uvedl, že příští zasedání AS UK se bude konat 20. června 2025. JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. předseda AS UK Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK ****************************************************************************************** * Příloha č. 1 – Prezenční listina hostů ******************************************************************************************             Prezenční hosté ThLic. Mgr. Karolína Štauberová (KTF) doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (děkan KTF) doc. PhDr. Aleš Prázný, Ph.D. (proděkan KTF) Mgr. Jan Pačes (PřF, předseda HVK AS UK) RNDr. Michal Červinka, Ph.D. (FSV, delegát v RVŠ) Mgr. Sylvie Boumová (OZV RUK) Mgr. Sandra Gancarz (KTF) Adéla Zdráhalová (LFP) Adéla Křížová (LFHK) Oskar Vogl (ETF) Aleksandra Puzanova (ČTK) JUDr. Michael Kučera (HTF)             Online hosté Barbora Kulhová (KTF) Bc. Alena Černá (KTF) Bc. Hedvika Bauerová (FHS) Bc. Jana Jasanová (Organizační oddělení RUK) Bc. Tomáš Novotný (OVV RUK) Bc. Tsisana Mtchedlishvili (CUIP) Bc. Viktor Neuwirth (RUK) doc. David Vopřada, Dr. (KTF) doc. Ing. Milan Jakubek, Ph.D. (1.LF) doc. MUDr. Aleš Kroužecký, Ph.D. (předseda AS KTF UK) doc. PharmDr. Mgr. Martin Krátký, Ph.D. (předseda AS FaF) doc. PharmDr. Mgr. Martin Krátký, Ph.D. (předseda AS FaF) doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (FSV) doc. PhDr. Miroslav Petr, Ph.D. (děkan FTVS) doc. RNDr. Michal Jeníček, Ph.D. (předseda AS PřF) doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc. (děkan MFF) Ing. Blanka Svobodová (tajemnice MFF) Ing. Hana Nejedlá (EPMO) Ing. Jan Bělonožník (FHS) Ing. Jiří Brandtlík (Odbor výstavby RUK) Ing. Karel Mozr, MBA (vedoucí EPMO RUK) Ing. Karel Svoboda (KTF) Ing. Ladislav Bůcha (Odbor výstavby RUK) Ing. Michael Bláha (BO RUK) Ing. Michaela Kristová (KTF) Ing. Petr Bulíček, MBA (1.LF) Ing. Petr Kostelecký (Odbor výstavby RUK) Ing. Valérie Hůrská (BO RUK) Ing. Vít Kluger (ÚVT) Jiří Krechl (CzechInvest) JUDr. Jan Wagner (PO RUK) JUDr. Marta Kociánová (PO RUK) Karel Mikulčák (LFP) Lenka Lehmannová (UK POINT) Martin Shabu (MF DNES) Mgr. Adéla Jiroudková (vedoucí OVaV RUK) Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (vedoucí OSZS RUK) Mgr. Anna Altová, Ph.D. (PřF) Mgr. Anna Štemberová (LFP) Mgr. Barbora Marusičová (OSZS RUK) Mgr. Bc. Daniel Steindler (OVAK RUK) Mgr. et Mgr. Šárka Vohlídalová (vedoucí Centra Carolina) Mgr. Hana Kubecová (OKVA RUK) Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK) Mgr. Jakub Řebíček (CUIP) Mgr. Jan Bárta (vedoucí PO RUK) Mgr. Jan Popelka (ÚVT) Mgr. Jan Tesárek (UK POINT) Mgr. Jiří Chvátal (OAS RUK) Mgr. Jiří Valenta (CERGE-EI) Mgr. Jitka Baťková, MBA (výkonná ředitelka RUK) Mgr. Katrin Tarkhounová (PO RUK) Mgr. Klára Öhman (OVV RUK) Mgr. Michael Drašar (FF) Mgr. Miroslav Čermák (OVV RUK) Mgr. Nikola Majsniarová (RUK) Mgr. Ondřej Daniel, Ph.D. (OVaV RUK) Mgr. Tereza Vrublová (OVV RUK) Mgr. Tomáš Gec (FSV) Mgr. Tomáš Konečný (UK POINT, FF) PhDr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D. (ředitelka ÚJOP) PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (RUK) PhDr. Julie Hubeňáková, Ph.D. (OVaV RUK) PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (KTF) prof. Ing. Stanislav Kmoch, CSc. (1.LF) prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. (děkan 1.LF) prof. MUDr. Pavel Martásek, DrSc. (1.LF) prof. PharmDr. Tomáš Šimůnek, Ph.D. (proděkan FaF) prof. RNDr. Jan Hála, DrSc. (MFF) prof. RNDr. Zdeněk Doležal, Dr. (proděkan MFF) RNDr. Věra Šťastná, Ph.D. (OAS RUK)