Opatření rektora č. 18/2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Statut a jednací řád Komise pro etiku ve vědě a výzkumu Univerzity Karlo K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum RUK Účinnost: 1. července 2025 ****************************************************************************************** * Statut a jednací řád Komise pro etiku ve vědě a výzkumu Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** 1.Zřizuje se Komise pro etiku ve vědě a výzkumu Univerzity Karlovy (dále jen „Komise“). 2.Toto opatření rektora upravuje postavení, účel a činnost Komise. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Postavení a činnost ****************************************************************************************** 1.Komise je zřízena za účelem posuzování otázek etiky ve vědě a výzkumu za účelem ochrany vědecké integrity a dobré vědecké praxe na Univerzitě Karlově (dále jen „univerzita“). 2.Komise přijímá podněty žadatelů projektů a rektora a dává k nim stanoviska a metodické p 3.Komise dále poskytuje metodickou podporu fakultám a dalším součástem (fakulty a další so dále jen „součásti univerzity“) v klíčových otázkách etiky ve vědě a výzkumu, zejména v implementace opatření na ochranu dat, metodiky informování účastníků výzkumu o zpracován údajů, etického využívání umělé inteligence, politiky pro identifikaci, hlášení a řízení zájmů, týkajících se duševního vlastnictví, identifikace a řízení rizik spojených s dvoj výzkumu. 4.Administrativní podporu činnosti Komise poskytuje Odbor pro vědu a výzkum rektorátu. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Členství ****************************************************************************************** 1.Komise má nejméně sedm členů. Členy Komise jmenuje a odvolává rektor po vyjádření Vědeck Univerzity Karlovy. Jednoho člena Komise jmenuje rektor na návrh Etické komise univerzit člena Komise jmenuje rektor na návrh Akademického senátu Univerzity Karlovy. 2.Při jmenování členů Komise dbá rektor, aby v ní byly zastoupeny hlavní obory vědy a obla zastoupené na univerzitě a aby byla zajištěna interdisciplinarita a spravedlivý přístup otázkám. 3.Funkční období členů Komise je dvouleté. Členové rady mohou být jmenováni opakovaně. 4.Předsedu a místopředsedu Komise jmenuje a odvolá rektor z členů Komise na základě tajné Komise. Funkční období předsedy a místopředsedy je dvouleté a je podmíněno členstvím v K 5.Členství v Komisi nezakládá nárok na finanční odměnu. 6.Členství v Komisi zaniká a.odstoupením z funkce, b.odvoláním z funkce. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Práva a povinnosti členů ****************************************************************************************** 1.Člen Komise se účastní zasedání Komise a má právo hlasovat o všech záležitostech předlož projednání. 2.Člen Komise má povinnost dodržovat etické standardy ve své práci pro Komisi a vůči unive ****************************************************************************************** * Čl. 5 Projednávané materiály a způsob překládání žádostí ****************************************************************************************** 1.Před podáním podnětu Komisi je žadatel projektu povinen si vyžádat stanovisko komise zab etikou ve vědě a výzkumu na součásti univerzity, kde je projektový návrh předkládán, je- 2.Žadatel projektu může prostřednictvím elektronické spisové služby předložit Komisi žádos etické způsobilosti projektového návrhu vzešlého ze součásti univerzity, a to zejména v na dané součásti univerzity není komise zabývající se etikou ve vědě a výzkumu zřízena, schopna návrh dostatečně posoudit, na čemž se usnesla, nebo poskytovatel podpory vyžaduj Komise jakožto orgánu zabývající se etikou ve vědě a výzkumu na úrovni celé instituce. 3.Rektor může předkládat Komisi podněty zejména ohledně metodických postupů v oblastech tý etiky ve vědě a výzkumu nebo jiných záležitostí spadajících do působnosti Komise. 4.V případě projektů, které představují malé nebo žádné riziko pro účastníky (respondenty předkládá žadatel dle odstavce 2 jako podklad k posouzení stručný popis projektu, vzor i souhlasu a dále čestné prohlášení, v němž prohlašuje splnění podmínek: a.výzkum není realizován na skupinách, které by byly zranitelné (nezletilí, lidé s omeze a obdobné skupiny), nebo b.výzkum představuje pro účastníky jen malé nebo žádné riziko, které je srovnatelné s ri představuje běžný pracovní nebo studijní den. 5.V případě projektů, které mohou představovat střední, nebo velké riziko pro účastníky, m odstavce 2 doplnit navíc oproti odstavci 4: a.popis postupů, které vedou ke snížení rizika pro účastníky a minimalizace negativních účastníky, včetně postupů k odstranění následků klamání, je-li použito, b.podrobný popis rozboru situace, c.odůvodnění nutnosti postupů, které zvyšují riziko pro účastníky, d.je-li ve výzkumu použito klamání, zdůvodnění nutnosti jeho využití a e.jsou-li účastníci ze zranitelné skupin, odůvodnění nutnosti realizovat výzkum na těcht 6.Komise při vydávání stanoviska posuzuje rovněž etické aspekty interdisciplinárního výzku univerzitě, zejména v případech, kdy kombinace různých metod a přístupů vyžaduje specifi zajištění. Při posuzování etických aspektů výzkumných projektů bere v úvahu nejen ochran subjektů, ale také zacházení se zvířaty, geneticky modifikovanými organismy, materiály, a systémy, včetně inovativních technologií, které mohou mít etické dopady. Posuzování za potenciální dopady výzkumu na třetí osoby, veřejnost, životní prostředí a další subjekty na výzkumu nepodílejí, ale mohou být jeho výsledky nebo metodami ovlivněny. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Zasedání a hlasování ****************************************************************************************** 1.Komise se schází podle potřeby, nejméně však čtyřikrát ročně. 2.Zasedání Komise svolává a řídí předseda, místopředseda, nebo předsedou pověřený člen Kom 3.Zasedání Komise je neveřejné, nerozhodne-li ten, kdo zasedání svolal, jinak. 4.Zasedání Komise se koná prezenčně nebo distančně za pomoci prostředků komunikace na dálk umožňují členům Komise zvukovou i obrazovou účast na zasedání v přítomném čase, nebo hyb kombinací prezenčního a distančního způsobu zasedání u části členů Komise. 5.Komise rozhoduje usnesením. Návrh usnesení připravuje předsedou pověřený člen Komise. Ko usnášeníschopná, pokud se hlasování o předloženém projektu účastní nadpoloviční většina Komise. Komise rozhoduje prostou většinou přítomných členů. Členové Komise mohou hlasova zasedání komise (dále jen „per rollam”). V takovém případě je rozhodnutí přijato, pokud přijetí vysloví nadpoloviční většina všech členů Komise. 6.V případě hlasování per rollam předseda nebo místopředseda zašle ostatním členům Komise mailem a členové Komise mají 10 dnů na to, aby se s těmito materiály seznámili a vznesli a námitky. 7.Poté, kdy se k materiálu vyjádří všichni členové Komise, nejpozději však po uplynutí lhů dle předchozího odstavce, mají členové Komise 10 dnů na to, aby se seznámili s připomínk ostatních členů Komise a provedli hlasování. 8.Zápis o tomto hlasování provede předsedou pověřený zaměstnanec rektorátu. 9.Jednání se nemůže účastnit člen Komise, který je v souvislosti s projednávaným návrhem v nebo panují pochybnosti o jeho podjatosti. Každý člen Komise je povinen oznámit předsedo skutečnost, která by mohla vést ke střetu zájmů, a to bezodkladně po seznámení se s proj materiálem. O tom, zda se jedná o střet zájmů, rozhodne předseda Komise; v případě pochy Komise člena Komise z projednávání případu vyloučí. O vyloučení člena z důvodu střetu zá záznam v zápisu z jednání. Je-li pochybnost o podjatosti nebo střetu zájmů předsedy Komi skutečnost rektorovi a nebude se podílet na rozhodování v dané věci. 10V případě negativního stanoviska k projednávané žádosti nebo podnětu je třeba takový pos 11Zápis o jednání Komise pořizuje pověřený zaměstnanec rektorátu. Tento zápis jakož i proj materiály nebo materiály předkládané součástmi univerzity a stanoviska k nim se evidují službě univerzity a nejsou veřejné. Přestože zápisy z jednání Komise nejsou veřejné, záv Komise, které mají obecný dopad nebo obsahují doporučení k budoucí praxi, budou komuniko aktualizovaných metodických pokynů nebo jiných vhodných dokumentů. Tyto materiály budou prostřednictvím univerzitních informačních kanálů tak, aby byly přístupné relevantním su ****************************************************************************************** * Čl. 7 Řešení konfliktu ****************************************************************************************** 1.V případě, že žadatel nesouhlasí se stanoviskem komise součásti univerzity dle článku 5 požádat o přezkum Komisi. Žádost o přezkum musí být podána do 30 dnů od doručení stanovi komise. 2.Komise rozhoduje o žádosti o přezkum pouze na základě předložených materiálů a relevantn Rozhodnutí Komise o přezkumu je konečné. Možnost opakovaného podání žádosti o přezkum ne 3.Předseda Komise zajistí, aby o těchto pravidlech byli žadatelé předem informováni prostř příslušné dokumentace a informačních kanálů. ****************************************************************************************** * Čl. 8 Přechodná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Etická komise univerzity zašle rektorovi návrh na jmenování člena Komise do 3 měsíců ode tohoto opatření rektora. 2.Rektor jmenuje členy Komise do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto opatření rektora. ****************************************************************************************** * Čl. 9 Zrušovací ustanovení ****************************************************************************************** Zrušují se: a.opatření rektora č. 74/2017, Statut Komise pro etiku ve výzkumu Univerzity Karlovy, b.opatření rektora č. 40/2018, Jednací řád Komise pro etiku ve výzkumu Univerzity Karlovy. ****************************************************************************************** * Čl. 10 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** Toto opatření rektora nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dnem 1. července 2025. V Praze dne 22. května 2025 .pdf ke stažení [ URL "UK-14754-version1-or___18_2025___statut_komise_pro_etiku_ve_vede.pd .doc ke stažení [ URL "UK-14754-version1-or___18_2025___statut_komise_pro_etiku_ve_vede.do Etický kodex Univerzity Karlovy vydaný opatřením rektora č. 62/2018, Opatření rektora, kte Etický kodex UK. Čl. 21 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/33/EU ze dne 26. června 2013, kterou se přijímání žadatelů o mezinárodní ochranu.