Univerzita Karlova propojuje vzdělávání s praxí: Mikrocertifikáty jako odpověď na potře ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** English see below Praha, 26. 6. 2025 – Jak reagovat na technologický vývoj a s ním související proměny trhu Odpovědí mohou být mimo jiné programy s mikrocertifikátem – krátkodobé, cílené vzdělávací které umožňují rychlé doplnění konkrétních dovedností. Právě jejich potenciálu se věnoval stůl Mikrocertifikáty jako most mezi vzděláváním a trhem práce pořádaný Univerzitou Karlov propojila odborníky z akademické sféry, zástupce státní správy, zaměstnavatele i experty n Setkání nabídlo prostor pro otevřenou diskusi, jak mikrocertifikáty využít jako nástroj pr jako možný most mezi vysokým školstvím a praxí. Téma je aktuální – české univerzity včetně s mikrocertifikátem zavádějí, zaměstnavatelé se však s konceptem teprve seznamují a hledaj smysluplně začlenit do svých personálních strategií. Odborníci se věnovali nejen otázce systémové podpory mikrocertifikátů ze strany státu, ale mohou tyto programy pomoci cílovým skupinám, které nejvíce potřebují rychlé doplnění kvali jde o čerstvé absolventy, rodiče vracející se na trh práce, či osoby ohrožené dlouhodobou „Vzdělávání musí být pružné, otevřené změnám a provázané s praxí. Programy s mikrocertifik cestu k posilování konkurenceschopnosti jednotlivců i celé společnosti. Pro jejich další r propojení akademického prostředí, zaměstnavatelů a státní správy. Komunikace mezi těmito s aby tento moderní nástroj skutečně naplnil svůj potenciál,“ říká rektorka Univerzity Karlo Milena Králíčková. Univerzita Karlova zavedla programy s mikrocertifikátem v rámci projektu Zlepšení prostupn na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátů, který byl součástí Národního plánu obnovy vysokých škol pro roky 2022–2024. Projekt vytvořil základ pro systematický rozvoj nabídky mikrocertifikátem, která se nadále rozšiřuje. K dnešnímu dni bylo vydáno 327 těchto osvědč programů a celkově má Univerzita Karlova v nabídce již 75 programů s mikrocertifikátem sch pro vnitřní hodnocení. Kulatý stůl se zabýval také spoluprací mezi vysokými školami a zaměstnavateli. Do diskuse zástupci Úřadu práce ČR, Ministerstva práce a sociálních věcí, Svazu průmyslu a dopravy a kteří rozhodují o podobě politiky zaměstnanosti nebo o výběru a vzdělávání pracovníků v ko firmách. Účastníci kulatého stolu se shodli, že v zájmu dalšího rozvoje agendy mikrocertifikátů a j uplatnitelnosti ve veřejné a soukromé sféře je třeba učinit důležité kroky. Mezi ně patří komunity stakeholderů, nastavení procesu vzájemné komunikace, volba vhodné platformy pro i a poptávky, a rovněž efektivní marketing celého konceptu. „Tuto platformu vnímáme jako začátek systematického dialogu. Nejde o jednorázovou akci, al hlubší spolupráci mezi univerzitami, státem a zaměstnavateli. Všichni máme společný cíl: v má reálný dopad na životy lidí a přispívá k rozvoji společnosti. Univerzita Karlova má v t vysoké ambice – usiluje o to být lídrem nejen v počtu nabízených programů s mikrocertifiká v oblasti spolupráce s veřejným i soukromým sektorem, která je klíčem k jejich skutečné re udržitelnosti,“ popsal David Hurný, člen kolegia rektorky UK, který má na starosti agendu vzdělávání. Univerzita Karlova je jednou z nejaktivnějších institucí v oblasti zavádění mikrocertifiká republice a aktivně spolupracuje s partnery v rámci univerzitní aliance 4EU+. Díky tomu do zkušenosti z mezinárodního prostředí do domácí praxe a podporovat kvalitu i uznatelnost tě vzdělávání i v evropském kontextu. Tisková zpráva ke stažení zde [ URL "UK-14856- version1-2025_06_26_tz_univerzita_karlova_propojuje_vzdelavani_s_praxi___mikrocertifikaty. Univerzita Karlova · založena v roce 1348 · 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni) · 8 800 zaměstnankyň a zaměstnanců · 51 000 studentek a studentů · 8 000 absolventek a absolventů ročně · 16 000 účastnic a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání ročně · 79. místo v žebříčku QS World University Rankings: Europe 2024 ****************************************************************************************** * Charles University connects education with practice: Micro-credentials as a response to needs ****************************************************************************************** Prague, 26 June 2025 – How to respond to technological developments and related changes in market? One answer may be micro-credential programmes – short, targeted educational progra the rapid acquisition of specific skills. Their potential was the focus of a roundtable di 'Micro-credentials as a bridge between education and the labour market', organised by Char (CU). The event brought together experts from academia, government, employers and labour market The meeting provided a space for open discussion on how micro-credentials can be used as a professional growth and as a possible bridge between higher education and practice. This i – Czech universities, including Charles University, are already introducing micro-credenti but employers are only just becoming familiar with the concept and are looking for ways to integrate it into their human resources strategies. The experts not only focused on the issue of systemic support for micro-credentials from t also on how these programmes can help target groups that most need to quickly upgrade thei such as recent graduates, parents returning to the labour market, and people at risk of lo unemployment. "Education must be flexible, open to change and linked to practice. We believe that micro- programmes can strengthen the competitiveness of individuals and society as a whole. The i of the academic environment, employers, and public administration is key to their further Effective communication between these stakeholders will enable this modern tool to truly f potential," says Charles University Rector, Professor Milena Králíčková. Charles University introduced micro-credential programmes as part of the Improving Access Education Through Micro-Credentials project, which formed part of the National Recovery Pl Education Aera for the Years 2022–2024. The project laid the foundation for the systematic micro-credential programmes, which continues to expand. To date, 327 certificates have bee 28 programmes, and Charles University now offers 75 micro-credential programmes that have the Internal Evaluation Board. The roundtable discussion also addressed cooperation between higher education institutions Representatives of the Czech Labour Office, the Ministry of Labour and Social Affairs, the of Industry and Transport, and other decision-makers in employment policy and the selectio workers in specific companies attended the discussion. The roundtable participants agreed that important steps need to be taken to further develo credentials agenda and its applicability in both the public and private spheres. These inc a community of stakeholders, setting up a mutual communication process, selecting an appro for supply and demand interaction, and effectively marketing the entire concept. “We see this platform as the start of a systematic dialogue. It is not a one-off event, bu a catalyst for closer collaboration between universities, the state, and employers. We all same goal: to provide education that has a real impact on people's lives and contributes t development. Charles University has high ambitions in this area — it strives not only to o number of programmes providing micro-credentials, but also to lead the way in collaboratin and private sectors, which is essential for ensuring the relevance and sustainability of t said David Hurný, a member of the Rector's Council of Charles University responsible for l Charles University is one of the most active institutions in the field of micro-credential Republic, actively cooperating with partners within the 4EU+ university alliance. This ena transfer experience from the international environment to domestic practice, supporting th recognition of these new forms of education within the European context. Charles University · founded in 1348 · 17 faculties (14 in Prague, 2 in Hradec Králové and 1 in Pilsen) · 8,800 employees · 51 000 students · 8 000 graduates per year · 16 000 participants in lifelong learning courses per year · 79th place in the QS World University Rankings: Europe 2024