Zápis ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 15. května 2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zápis ke stažení zde [ URL "UK-14870-version1-tretirole_zapis_250515_verejny.pdf"] Přítomní: Tereza Entlerová (3. LF UK), Bc. Rafael D. Berti (FHS UK), Mgr. Jan Bičovský, Ph Jakub Čech (PF UK), Mgr. Andrea Duchoňová (FTVS UK), RNDr. Andrej Farkaš (MFF UK), Viktori UK), Bc. Šimon Karban (PřF UK), PhDr. Zdeňka Kudláčková, Ph.D. (FaF UK), Paul Lafogiannis Petlíková (2. LF UK), Mgr. Petr Šimůnek (MFF UK), Ngoc Hung Hoang (3. LF UK) Hosté: Mgr. et Mgr. Věra Jourová (prorektorka UK), Mgr. Petra Štanclová (kancléřka UK), pr Králíčková, Ph.D. (rektorka UK), prof. JUDr. Jan Kuklík DrSc. (prorektor UK), Mgr. et Mgr. (člen KR), Mgr. Miroslav Čermák (OVV RUK), Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK), Mgr. Terez RUK), Mgr. Tomáš Vokáč, Ph.D., MBA (Hyb4City), RNDr. Tereza Martínková Bártlová, Ph.D. (Hy Program: 1.Zahájení a schválení programu zasedání Komise pro třetí roli 2.Schválení zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 2é.3.2025 3.Informace z PR UK 4.Vize, mise a dlouhodobá strategie Nadačního fondu UK 5.Rozvojová studie Kampus Hybernská pro období 2026-2030 se zapojením Univerzity Karlovy p Hyb4City 6.Různé ****************************************************************************************** * 1. Zahájení a schválení programu zasedání Komise pro třetí roli ****************************************************************************************** Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, přivítala přítomné a zahájila z změnit program prohozením bodů 4 a 5 (Rozvojová studie a Nadační fond UK) na žádost, která zahájením zasedání. Připomínky, otázky ani protinávrhy k této změně programu nebyly vznese pozměněný program byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Schválení zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 20.03.2025 ****************************************************************************************** Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, se dotázala, zda má někdo z čle připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli AS UK ze dne 20. března 2025. Zápis schválen tichým souhlasem v režimu revizí. Připomínky k tomuto bodu nebyly vzneseny. ****************************************************************************************** * 3. Informace z PR UK ****************************************************************************************** Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slov Věře Jourové, prorektorce pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie; pověřené řízením vztahů. Paní prorektorka Jourová navázala na debatu z předchozího zasedání a uvedla, že nyní infor k němuž došlo od posledního zasedání komise. Uvedla, že bylo nezbytné provést určité perso na příslušném odboru. Mimo jiné sdělila, že vedením Odboru vnějších vztahů RUK byl pověřen Čermák a zastupujícím vedením Oddělení komunikace je nově MgA. Šárka Bukvajová. Paní prorektorka informovala, že proběhla řada věcných debat o budoucím směřování agendy a je udržet vysoký standard činností – jak v dokončování dosavadních projektů, tak při zahaj iniciativ. Dále informovala o aktuálním personálním obsazení Oddělení komunikace a o jeho Zdůraznila, že v oblasti krizové mediální komunikace jsou procesy nyní konsolidované, přič princip tzv. „dvou párů očí“. Paní prorektorka uvedla, že jí záleží na tom, aby výstupy Un byly jasné, srozumitelné a fakticky správné. V této souvislosti je kladen důraz na pečlivý Dále paní prorektorka sdělila, že dne 15. července 2025 nastoupí do funkce tiskového mluvč Bumba, jenž vzešel jako vítěz z transparentního výběrového řízení. Do jeho nástupu jsou na procesy s ohledem na stávající personální kapacity. Informovala také o personálním stavu Oddělení marketingu a představila rámcový přehled plá zbývající část roku 2025. Uvedla, že aktuálně probíhá výběrové řízení na dodavatele market Zatím není znám vítěz a paní prorektorka není členkou výběrové komise. Zdůraznila, že po v na maximální míře participace při tvorbě strategie, která by neměla být „produktem na klíč společné práce reflektující potřeby univerzity. Následně informovala o personálním obsazení Oddělení médií a jeho agendě. V souvislosti s Didaktikon vyjádřila záměr osobně dohlížet na to, zda jsou marketingové aktivity dostatečn největšího počtu návštěvníků. Uvedla, že považuje za vhodné období zvýšit zájem základních o tuto aktivitu. Na závěr svého vystoupení paní prorektorka vyzvala přítomné k zasílání podnětů a návrhů. Z Univerzita Karlova by měla být institucí, která aktivně přispívá k modernizaci postupů. Ko na následující měsíce budou formovány začátkem září ve spolupráci s týmem. Do té doby bude námětů, s nimiž se počítá pro další práci. V této souvislosti navrhla možnost uspořádání m setkání v září, které by se soustředilo na novou marketingovou strategii, jejíž spuštění s právě do té doby. V návaznosti na vystoupení paní prorektorky doplnil Mgr. Čermák, který informoval o blížíc výběrové komise, jež se uskuteční dne 16. května 2025. Komise bude rozhodovat mezi čtyřmi spolupráci na marketingové strategii. Předpokládá se zapojení nejen příslušného odboru rek rovněž fakult a dalších součástí univerzity. Dále uvedl, že na příštím zasedání komise na prezentovány informace týkající se webu, zprávy o uchazečské sezóně, výhledu post-absolven dalších témat. Rozprava Dr. Bičovský vznesl dotaz týkající se zmiňované potřeby posílení marketingu projektu Didak Paní prorektorka Jourová uvedla, že jde o její osobní názor, vycházející z přesvědčení, že dostatečně sdělit, že Didaktikon existuje a že jde o atraktivní platformu pro popularizaci technických oborů. Zdůraznila, že tento trend by měla Univerzita Karlova aktivně rozvíjet. Dr. Bičovský dále uvedl, že by bylo vhodné „obrátit proud“, tedy nejen Didaktikon více pro zmapovat aktuální stav jeho fungování. Poukázal na skutečnost, že současné personální kapa k uspokojení poptávky. Podle jeho názoru je nezbytné projekt podpořit jak finančně, tak pr Paní prorektorka Jourová na to reagovala s tím, že plánuje osobní návštěvu Didaktikonu, ab seznámila s jeho provozními a prostorovými podmínkami. Zdůraznila, že je na počátku své ag projekt Didaktikon ji velmi zaujal a považuje za důležité, aby byl více zakořeněn ve veřej Dr. Farkaš se dotazoval na případné plány na rozšíření Didaktikonu. Podle závěrů z výroční absence možnosti expanze jedním z největších problémů tohoto projektu. Dále upozornil na r personálním zajištěním komunikačních a webových aktivit. Konkrétně zmínil, že Ing. Kůstkov sama a že kolega odpovědný za anglickou verzi webu ukončí svou činnost. V této souvislosti bude personální zajištění do budoucna řešeno a zda se plánuje posílení a stabilizace Odděl Paní prorektorka Jourová ujistila, že oblast webu je prioritou a že se aktuálně hledá náhr odcházející pracovníky. Uvedla, že o rozdělení kapacit se diskutovalo na nedávné poradě a všechny oblasti dostupnými prostředky. Mgr. Čermák potvrdil, že právě oblast webové prezentace je v současnosti slabým místem a v že na příštím zasedání komise již budou moci být představeny konkrétnější kroky a návrhy ř Ing. Kůstková vyjádřila naději, že nástup nového tiskového mluvčího přinese oddělení potře Vyzdvihla jeho zkušenosti z prostředí rozhlasu a jeho know-how, které by mohly významně př chodu celého týmu. Zároveň podotkla, že letní měsíce budou z hlediska interní práce velmi Dr. Farkaš znovu apeloval na jasnější vyjádření k otázce, zda dojde k posílení personálníc vnějších vztahů UK, a to především v souvislosti s rozvojovými aktivitami a kapacitou Oddě Paní prorektorka Jourová v reakci uvedla, že za odcházející pracovníky je hledána náhrada sil v rámci týmu bude průběžně přizpůsobováno podle priorit. Dodala, že se nepočítá s nomi celkového počtu zaměstnanců, ale s efektivnějším využitím stávajících kapacit. Mgr. Čermák informoval, že MgA. Šárka Bukvajová má jako zastupující vedoucí plný pracovní jako další dvě kolegyně. Kolegyně Vrublová má částečný úvazek a zároveň působí na Odboru b což se osvědčilo jako efektivní propojení. Uvedl, že jde o velmi schopnou kolegyni. Paní prorektorka Jourová dále doplnila, že za kolegyni Klusákovou, která měla plný úvazek je rovněž hledána náhrada. Uvedla, že příchod nového tiskového mluvčího bude představovat a očekává, že v září bude tým již plně konsolidován. Dr. Farkaš následně vznesl dotaz k plánované marketingové strategii – konkrétně k tomu, ja ní očekává a jaké bude její praktické využití. Mgr. Čermák odpověděl, že cílem je vytvořit přehledný „guideline“ pro komunikaci a brand n prostředí, ale i v zahraničí. Strategie má sjednotit existující výstupy, jako jsou nový vi slogan, a stanovit jasný rámec pro období 2026–2030. Dokument bude sloužit jako základní m jednotlivé fakulty budou moci přizpůsobit podle svých specifik a potřeb. Paní prorektorka Jourová doplnila, že se bude jednat o „vodítko“ a součást zadávací dokume požadavek na praktický manuál. Mgr. Čermák upřesnil, že výstupem bude skutečně manuál, který bude možné adaptovat nebo př prostřednictvím budou definována jednotná pravidla pro zásadní oblasti komunikační a marke univerzity. Na závěr rozpravy vystoupila předsedkyně Komise, Tereza Entlerová, která se dotázala paní Jourové, zda má představu o spolupráci s Komisí pro komunikaci a PR UK (KaPR UK), v němž z fakult a jehož hlavním cílem je sloužit jako diskuzní platforma. Paní prorektorka Jourová ujistila, že KaPR UK bude nadále fungovat beze změn a že zachován považuje za klíčové. Uvedla, že ve druhé polovině června se plánuje výjezdní zasedání toho orgánu, které bude mít exekutivní pracovní charakter. Návrh usnesení: Komise pro třetí roli AS UK bere informace z PR UK tichým souhlasem na vědomí. Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Rozvojová studie Kampus Hybernská pro období 2026-2030 se zapojením Univerzity Karlov Hyb4City ****************************************************************************************** Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod. Uvedla, že da podruhé projednáván na červnovém zasedání komise, přičemž bude vyžádána doplňující dokumen doposud chybí. Zdůraznila potřebu věnovat se nejen samotné rozvojové studii, ale také fung Hyb4City. Dále oznámila, že na příštím zasedání budou přítomni i zástupci iniciativy Stude a zástupci Didaktikonu. Komise by se podle jejích slov měla dále zaměřit na efektivitu říz údaje o realizovaných akcích a další související aspekty. Následně předala slovo Mgr. Tomáši Vokáčovi, Ph.D., MBA, vedoucímu platformy Hyb4City. Dr. Vokáč okomentoval předložený materiál a uvedl, že Kampus Hybernská je společným strate projektem Univerzity Karlovy a Hlavního města Prahy. Po pěti letech fungování projektu doš roce k vyhodnocení této spolupráce – k identifikaci oblastí, které se osvědčily, a naopak vyžadují změny. Rada Kampusu Hybernská současně zadala zpracování dvou rozvojových studií. předpokládá, že celou činnost kampusu bude zajišťovat obecně prospěšná společnost Kampus H zatímco druhá varianta předpokládá zachování účasti Univerzity Karlovy prostřednictvím pla Dr. Vokáč uvedl, že předložená rozvojová studie je obsáhlá a snaží se komplexně definovat strategické priority projektu. Mezi tyto priority zařadil zejména podporu interdisciplinar spolupráce, realizaci třetí role univerzity a třetí role vědy, rozvoj studentské komunity, jejích aktivit, aktivity vedoucí k internacionalizaci a podporu odolnosti a duševní pohody V rámci kampusu funguje pět klíčových součástí: i) Didaktikon, označený jako nejvýznamnějš Studentská Hybernská; iii) Hyb4City; iv) Hub pro psychosociální vývoj a wellbeing, do něho Centrum péče o duši – psychologická poradna FF UK; a v) Podcastové studio. Dr. Vokáč uvedl, že v nejbližší době je plánováno rozšíření Hubu pro psychosociální rozvoj Centra resilience. Tím by měla být posílena mezioborová kapacita v oblasti duševního zdrav kampusu. Dále informoval, že v současné době Kampus Hybernská disponuje personálním zajištěním ve v přepočtených úvazků. Rozpočet činí přibližně 12 milionů Kč, z čehož 6,5 milionu Kč je urče náklady, zbytek připadá na náklady provozní. Na závěr dr.Vokáč uvedl, že spolu s kolegy připravuje pravidelné kvartální vyhodnocení, je bude průběžně informovat relevantní orgány o aktuálním stavu a vývoji činnosti Kampusu Hyb jednotlivých součástí. Rozprava Paní předsedkyně Entlerová uvedla, že považuje za pozoruhodné, že takto rozsáhlý projekt v univerzity je na půdě Komise projednáván teprve potřetí. Uvedla, že rozvojová studie se k náhodou prostřednictvím informace od Dr. Bičovského. Podle jejího názoru měla být projedná této komisi a senát by s ní měl být seznámen. Oznámila svůj záměr navrhnout hlasování o to dokumenty by měly být Komisi oficiálně předloženy. Projekt Kampusu Hybernská přirovnala k skříňce“ a ocenila snahu o předkládání informací, přičemž však zdůraznila nutnost větší so této souvislosti připomněla, že se Komise k tomuto tématu vrátí i na červnovém zasedání. J. M. paní rektorka ujistila, že ze strany vedení univerzity je sdílení informací vítáno. by vedení vědělo o zájmu Komise, dokumenty by byly poskytnuty dříve. Potvrdila, že projekt plnou podporu a že univerzita do něj vkládá nemalé prostředky. Vyjádřila přesvědčení, že a Kampusu Hybernská fungují a přibývá v jejich rámci smysluplných projektů. Dodala, že veden na tento projekt hrdé. Paní kancléřka doplnila, že z jejího pohledu není problém jakékoli podklady Komisi poskytn že dokumenty ke Kampusu Hybernská byly předloženy již v roce 2021, nicméně nedokáže zpětně byla tehdy projednána i v rámci této komise. Paní předsedkyně Entlerová dále kriticky uvedla, že PR činnost Kampusu Hybernská vůči orgá senátu UK je podle jejího názoru nedostatečná. V případě, že by měly být požadovány vyšší prostředky, je nezbytné, aby byl Akademický senát UK náležitě informován – což se doposud Paní kancléřka reagovala s tím, že na přípravě rozvojové studie se podílela i paní Andrea členka Studentské komory AS UK, a to z iniciativy vedení. Dále uvedla, že studenti byli vy zástupce do hodnotící komise pro výběrové řízení na Studentskou Hybernskou. Uvedla, že z j muselo dojít k nedorozumění, nikoliv k úmyslnému opomenutí. Dr. Farkaš upozornil, že žádný oficiální požadavek směrem ke Studentské komoře AS UK zazna není tedy správné tvrdit, že studentští zástupci byli řádně osloveni. Paní kancléřka v reakci uvedla, že informaci skutečně předala zástupkyni studentské komory kolegiu rektorky. Pokud tedy nedošlo k jejímu předání dále, nejde dle jejích slov o pochyb Bc. Čech upozornil, že to, že je některý student členem kolegia rektorky a zároveň členem automaticky zaměňovat s formálním informováním Akademického senátu UK nebo jeho orgánů. Paní předsedkyně Entlerová uzavřela tuto část diskuse s tím, že paní Rashovská není přítom o její osobě není na místě. Vyzvala k návratu k rozpravě o samotné rozvojové studii. Dr. Farkaš se dotázal na záměr aktualizace partnerské smlouvy mezi Univerzitou Karlovou a Prahou. Konstatoval, že dle smlouvy není možné v prostorách Kampusu Hybernská vykonávat na nebo školení. Dr. Vokáč potvrdil, že v současné době v kampusu neprobíhá standardní výuka fakult. Uvedl, sice konají, ale nejedná se o hospodářskou činnost univerzity – tedy nejsou zde realizován Dr. Farkaš se dále dotázal, zda plánovaná aktualizace smlouvy reaguje na skutečnost, že v realizovány kurzy CPPT UK v rámci systému mikrocertifikátů, které jsou zpoplatněné, a tudí dosavadní partnerskou smlouvou. Paní kancléřka potvrdila, že právě tento bod je jedním z důvodů pro záměr aktualizace. Dle vedení univerzity usiluje o možnost výjimek pro realizaci mikrocertifikátů, které považuje součást rozvojových aktivit. Na následný dotaz Dr. Farkaše, jaké další body by měla aktualizovaná smlouva obsahovat, pa odpověděla, že úpravy by měly odpovídat cílům definovaným v rozvojové studii. Zásadní změn slov nepředpokládají; hlavním problémem zůstává otázka hospodářské činnosti. Dr. Farkaš se dále dotázal na postoj Hlavního města Prahy k rozšíření aktivit v kampusu. P je vlastníkem objektu a určuje, co je možné v prostorách kampusu vykonávat. Vyjádřil obavu připraví rozvojovou studii, jejíž části město nemusí schválit. Paní kancléřka uvedla, že jednání s hlavním městem jsou v běhu a nebyla dosud uzavřena. Sd tématu uskuteční další jednání, kterého se zúčastní i paní rektorka. Dr. Farkaš otevřel také otázku propagace. Upozornil na dlouhodobě diskutované problémy s r komunikace univerzity na sociálních sítích a dotázal se, zda bude propagace Kampusu Hybern s Odborem vnějších vztahů UK a zahrnuta do nové marketingové strategie. Dr. Vokáč uvedl, že s touto koordinací se počítá, avšak zároveň připustil, že stávající ko aktivitách Kampusu Hybernská je nejednoznačná a málo přehledná. Podle jeho slov je pozitiv má vlastní propagaci, protože cílí na jinou cílovou skupinu. Současný stav však nepovažuje domnívá se, že Univerzita Karlova by měla být v komunikaci o svých aktivitách na Hybernské Paní kancléřka doplnila, že relevantní obsah z Kampusu Hybernská je sdílen také prostředni oficiálních univerzitních komunikačních kanálů, jako jsou centrální účty na Instagramu a F poznamenala, že nelze sdílet veškerý obsah bez rozdílu. Dr. Farkaš dále upozornil na otázku udržitelnosti projektu z hlediska financování. Uvedl, je provoz Kampusu Hybernská financován z Programu na podporu strategického řízení vysokých však časově omezený. Upozornil, že v příštím roce má být objem prostředků v tomto programu se, jakým způsobem bude zajištěno financování kampusu v delším časovém horizontu. J. M. paní rektorka uvedla, že MŠMT plánuje vyhlášení nové výzvy v rámci téhož programu, p Karlova předpokládá, že se jí podaří do něj opětovně zařadit provoz Kampusu Hybernská. Uve nelze předjímat, kolik priorit bude ministerstvo akceptovat, ale očekává, že částky nebudo než v minulosti. Přesnější informace budou podle ní známy v polovině června po vyhlášení n Dr. Farkaš se na závěr dotázal na personální zajištění. Upozornil, že nynější vedoucí oddě současnosti působí pouze na zkrácený úvazek, zatímco jeho předchůdce byl zaměstnán na plný se, zda bude možné na tomto úvazku naplnit požadavky vyplývající z plánovaných rozvojových Dr. Vokáč uvedl, že aktuálně je přesvědčen, že to možné je, nicméně nedokáže předjímat bud personální potřeby projektu v delším časovém rámci. Dr. Farkaš vznesl dotaz na paní kancléřku a paní rektorku, zda bude chystané výběrové říze vedoucího Kampusu Hybernská vypsáno na plný, či částečný úvazek. Paní kancléřka odpověděla, že výběrové řízení bude vypsáno na celý úvazek. Doplnila, že čl komise bude mimo jiné také dr. Bičovský. J. M. paní rektorka uvedla, že ředitel Hyb4City i při zkráceným úvazku odvedl značné množs považuje za důležité zohlednit při posuzování potřebné míry úvazku. Dr. Farkaš upozornil, že s ohledem na nové aktivity navržené v rozvojové studii bude náplň rozšířena a bude vyžadovat vysokou míru angažovanosti. Zároveň požádal, aby na příští zase byla předložena data o procentuální vytíženosti jednotlivých prostor Kampusu Hybernská. Vy že všechny nové aktivity navržené ve studii nebude možné uskutečnit bez omezení stávajícíc prostory kampusu jsou již nyní značně vytížené. Navrhl využít tato data i jako argument př rozšíření prostor s Hlavním městem Prahou. Paní kancléřka přislíbila, že na příští jednání Komise bude sdílena odpověď připravená v r radního města, která obsahuje vytíženost prostor za roky 2023 a 2024, včetně přehledu činn rezidentních subjektů. Uvedla, že jde o komplexní zprávu. Dr. Vokáč potvrdil, že v některých částech kampusu, jako je Didaktikon nebo Studentská Hyb dosaženo maximální kapacity. Upozornil, že objekt není ve vlastnictví univerzity, což komp do prostor, například do dosud nevyužívaných sklepních prostor. Ty by mohly být využity až a kolaudaci, což je otázka dalšího jednání s městem. Dodal, že celková lokalita jako takov přetížená, aby bylo nezbytné přemístit se jinam. Dr. Bičovský vyjádřil pochybnost nad možností rekonstrukce dalších prostor v kontextu dosa zkušeností, zejména s rozšířením Didaktikonu. Připomněl, že i Studentská Hybernská měla v problémy se získáváním nových prostor. Dr. Vokáč reagoval, že společně s kolegyní Bártlovou hledají cesty, jak Didaktikon rozšíři něj další finanční prostředky, včetně grantového financování. Uvedl, že Didaktikon se poda což umožňuje důstojně odměňovat lektory. Vysvětlil dále situaci kolem prostor Studentské H některé prostory, zejména tzv. „prostor D“, jim nebyly dříve dostupné. V současnosti jsou aktivity v těchto prostorách, zatímco jiné, jako prostor „E.0“, nejsou zkolaudovány. Zdůra lze v některých případech přimhouřit oko, ale univerzita nese odpovědnost, pokud by došlo incidentu. Proto považuje za nezbytné drobné rekonstrukce a kolaudaci k zajištění bezpečné prostor. Dr. Bičovský vznesl dotaz týkající se financování v rámci Programu na podporu strategickéh škol. J. M. paní rektorka uvedla, že vyhlášení nové výzvy se očekává v polovině června, s uzavře roku. K tomu bude v červnu navázán i kulatý stůl ke strategickému záměru, přičemž samotné se očekává na září. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy očekává tzv. strategický však nebyly zveřejněny konkrétní časové harmonogramy. Bude se jednat o šest hlavních prior stanovených dílčích indikátorů. Hodnocení se bude odehrávat po třech letech – pokud minist univerzita strategické cíle splnila, bude možné navýšení prostředků; pokud ne, dojde ke kr bude mít pětiletý finanční rámec. Dr. Bičovský následně otevřel otázku obecné koncepce Prahy jako univerzitního města. J. M. paní rektorka s touto vizí souhlasila a uvedla, že se ji snaží dlouhodobě komunikova Magistrátu hlavního města Prahy. Vyzdvihla, že v metropoli působí řada veřejných vysokých zásadní roli, a podpora myšlenky univerzitního města je podle jejího názoru zcela namístě. Bc. Karban se dotázal, zda je v rámci strategického záměru plánováno prohloubení spoluprác iniciativami, a konkrétně poukázal na praxi úplatného pronajímání prostor v Kampusu Hybern spravuje Studentská Hybernská. Navrhl zavedení transparentního systému, například veřejně přehledu obsazenosti prostor nebo otevřených soutěží na jejich využití. Dr. Vokáč ujistil, že zpoplatňování studentských spolků se neplánuje. Uvedl, že část Kampu primárně pro studentské aktivity, což považuje za zásadní. Potvrdil existenci rezervačního připustil, že není jisté, zda je dostatečně využíván a komunikován směrem ke spolkům. Dr. Farkaš připomněl, že již dříve byla se studentskými spolky diskutována možnost podpory prostřednictvím menších grantových programů, například z ambasád nebo nadací. Uvedl, že na z velvyslanectví USA či nadace ČEZ jsou vhodné pro menší akce v rozsahu do 100 tisíc Kč. D tato možnost podpory komunitního života promítla i do rozvojové studie. Dr. Vokáč uvedl, že by bylo vhodné, aby byl do činnosti Kampusu zapojen pracovník, který b věnoval přípravě grantových žádostí. Bc. Karban dále upozornil, že v rozvojové studii je uveden záměr vytvořit tzv. kurátorovan spolupráci se studentskými iniciativami. Dotázal se, zda bude iniciativa na straně Student nebo zda budou spolky aktivně oslovovány. Dr. Vokáč uvedl, že očekávání jsou oboustranná. Osobně považuje za přirozenější, pokud spo vedení kampusu samy, avšak vzhledem ke strategickým prioritám univerzity je zapotřebí i pr z druhé strany. Paní předsedkyně Entlerová vznesla dvě závěrečné otázky. První se týkala organizační budou a Centra interdisciplinární a mezisektorové spolupráce, zda bude toto centrum vystupovat s například Didaktikon. Dr. Vokáč odpověděl, že Centrum interdisciplinární a mezisektorové spolupráce bylo interně upraveným názvem tak, aby lépe odpovídala prostředí univerzity a je v plánu, že tento náze Hyb4City. Druhá otázka paní předsedkyně směřovala k výběrovému řízení – zda budou v hodnotící komisi Bičovského i zástupci Didaktikonu nebo Studentské Hybernské, s ohledem na úzkou spolupráci s vedením kampusu a požádala paní kancléřku o účast těchto zástupců ve výběrové komisi. Paní kancléřka uvedla, že složení komise zatím nebylo definitivně rozhodnuto, avšak jakmil bude o něm Komise informována. Dodala, že výběrové řízení bude vypsáno v řádu několika dní komise sestavena. Návrh usnesení: Komise pro třetí roli AS UK bere pracovní verzi rozvojové studie Kampusu Hybernská pro obd zapojením UK prostřednictví oddělení Hyb4City tichým souhlasem na vědomí. Schváleno Na závěr rozpravy paní předsedkyně Entlerová uvedla, že Komise pro třetí roli AS UK požadu následujících podkladů na červnové zasedání: · Partnerská smlouva mezi Hlavním městem Prahou a Univerzitou Karlovou · Závěrečná zpráva z evaluace partnerského projektu Kampus Hybernská · Statistika návštěvnosti akcí organizovaných přímo platformou Hyb4City a Studentskou Hybe · Přehled využití jednotlivých místností v budovách A a D, včetně specifikace subjektů, kt využily (studenti, externí společnosti, fakulty, rektorát) · Přehled přerozdělování finančních prostředků v rámci platformy Hyb4City a jejích součást · Rozepsaná organizační struktura platformy Hyb4City, včetně poradních orgánů a komisí · Přehled pracovních úvazků v rámci Hyb4City a jejich způsob financování Paní předsedkyně konstatovala, že tyto podklady jsou nezbytné pro plnohodnotné projednání rozvojové studie na následujícím jednání Komise. ****************************************************************************************** * 5. Vize, mise a dlouhodobá strategie Nadačního fondu UK ****************************************************************************************** Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a?předala slov Vokáčovi, Ph.D., MBA. Dr. Vokáč uvedl, že cílem je postupné budování instituce, která vznikla v roce 2020 jako k Univerzity Karlovy pro přijímání a správu darů od dárců, zejména z řad absolventů (alumni) ačkoliv UK disponuje rozsáhlou alumni komunitou, její potenciál zůstává z velké části nevy pět základních hodnot Nadačního fondu UK: integrita, spolupráce, inovace, různorodost a di podpora excelence. Zdůraznil, že fond se zaměřuje na všechny tři pilíře univerzity – vzdělávání, vědu a výzku Cílem není hromadění prostředků, ale jejich investování prostřednictvím konzervativních ná přerozdělování výnosů na podporu univerzitních aktivit. V současnosti existují tři tematic podfondy, např. Fond na podporu studentů skandinavistiky nebo Fond odolnosti zaměřený na w procesy jsou popsány ve zveřejněném dokumentu včetně pravidel transparentního nakládání s je rovněž fundraisingová strategie a strategie práce s alumni. Dr. Farkaš upozornil na to, že nadační fond by neměl být prostředkem pro financování indiv či nákupy vybavení laboratoří. Podle jeho názoru by měl zůstat nástrojem pro podporu celou projektů, nikoliv jednotlivců. Zároveň se dotázal na panel pro posuzování darů – vyjádřil případných darech nerozhodovaly orgány univerzity, ale výhradně správní rada fondu. Dr. Vokáč souhlasil s důležitostí nezávislosti fondu. Uvedl, že správní rada Nadačního fon členů – dva jsou jmenováni rektorkou, dva AS UK a jeden je členem správní rady univerzity. návrh zřízení tzv. „etické darovací komise“, která by posuzovala dary přesahující 1 milion reputačního rizika. Inspirací byl obdobný model na University of Cambridge. V této komisi zastoupení i AS UK, přičemž její členové by měli mít znalosti v oblasti práva a etiky. Dr. Bičovský uvedl, že rozhodovací pravomoci by měla mít především správní rada fondu, nik byla zachována nezávislost. Vyjádřil očekávání ohledně konkrétních návrhů řešení. J. M. paní rektorka informovala o jednání s rektorkou University of St. Andrews, která nab zkušeností v oblasti fundraisingu. Tato nabídka zatím nebyla postoupena Dr. Vokáčovi, ale může být využita, neboť St. Andrews je strategickým partnerem UK. Dr. Bičovský dále připomněl zkušenosti s prací nadačních fondů na jiných univerzitách v rá např. na Univerzitě ve Varšavě. Paní předsedkyně Entlerová vznesla dotaz ohledně plánované aktivizace alumni komunity, jak materiálu. Zajímala se, zda Nadační fond UK spolupracuje s Klubem Alumni v rámci UK Pointu Dr. Vokáč uvedl, že téma bude podrobněji prezentováno na příštím zasedání Komise. Uvedl vš Alumni vnímají z hlediska fundraisingu jako do značné míry nefunkční – především proto, že systematicky využíván k navazování kontaktu s absolventy ohledně dárcovství. Uvedl, že stu sociologie FF UK zpracovaly kvalitní analýzu ohledně alumni. Na 22 000 adres byl rozeslán bylo obdrženo 688 odpovědí – číslo, které je z hlediska fundraisingu považováno za velmi p část oslovených ovšem nereagovala, mimo jiné proto, že na ně univerzita nemá aktuální kont Na to reagovala paní prorektorka Jourová dotazem, co univerzita vlastně těmto absolventům Dr. Vokáč odpověděl, že právě nabídka přidané hodnoty je zásadní slabinou současného nasta vytvoření pocitu sounáležitosti nelze očekávat pozitivní interakci či podporu ze strany ab Dr. Farkaš poznamenal, že k efektivnímu zapojení alumni bude třeba hlubší spolupráce s Klu Dr. Vokáč reagoval, že se s Klubem Alumni aktivně spolupracuje a jeho pracovnice mají upří zlepšit. Agenda, kterou spravují, je však velmi rozsáhlá. Přesto podle něj dosud univerzit nepracovala s alumni ve směru aktivního zapojení. Tento pohled vychází z perspektivy Nadač Dr. Bičovský uvedl, že by bylo vhodné více integrovat celou univerzitu do práce s alumni – prostřednictvím sociologických výzkumů, ale například i zapojením absolventů do výuky, pře se studenty. Klíčové je zjistit, co absolventy zajímá, jak se chtějí zapojit a co jim univ nabídnout zpět. Paní prorektorka Jourová doplnila, že při přebírání agendy vnějších vztahů diskutovala se univerzitami o způsobech posilování komunikace a identity. Uvedla, že v zahraničí – jak v Evropě – je základem silného alumni vztahu koncept „belonging“, tedy pocitu příslušnosti a Vyzdvihla, že univerzita by měla absolventům nabízet konkrétní formy uznání a respektu, na na slavnostní akce, symbolická vyjádření vděčnosti či osobní kontakt s vedením univerzity. měl být do budoucna zvážen. Bc. Karban reagoval na návrh dr. Bičovského a upozornil, že část absolventů se více identi fakultami než s univerzitou jako celkem, částečně i díky činnosti studentských spolků. Dom spolky by mohly mít kapacitu podílet se na práci s alumni, například v rámci menších proje čerstvými absolventy. Dr. Vokáč uzavřel diskusi uvedením, že spolupráce se studentkami sociologie byla vynikajíc strany dr. Bičovského. V budoucnu plánuje spolupráci i s kolegy z katedry marketingu FSV U v oblasti cílení na mladší absolventy. Návrh usnesení: Komise pro třetí roli AS UK bere podklady ohledně vize, mise a dlouhodobé strategie NF UK Hlasování: 13 (pro) – 0 (proti) – 0 (zdrž.) Schváleno ****************************************************************************************** * 6. Různé ****************************************************************************************** Bc. Čech otevřel téma odměňování, jež bylo v minulosti na Komisi opakovaně projednáváno a přijata série usnesení. Konkrétně připomněl požadavek na předložení akčního plánu k odstra nerovností v odměňování v rámci Univerzity Karlovy a dále vyjádřil žádost, aby prostředky rozpočtu MŠMT určeného na vzdělávací a tvůrčí činnost byly prioritně alokovány fakultám, k systematicky podprůměrné. Dotázal se na aktuální stav v této věci. J. M. paní rektorka uvedla, že tato problematika je primárně předmětem jednání Ekonomické Ve spolupráci s panem kvestorem na tématu pracovali, avšak v danou chvíli neměla k dispozi materiál. Uvedla, že se předpokládá, že otázka odměňování bude předmětem další diskuse v r principy. Bc. Čech uvedl, že se nebrání diskusi na půdě Ekonomické komise AS UK, avšak vzhledem k je omezenému prostoru na obdobná témata považuje za důležité, aby se otázka spravedlivého odm v rámci Komise pro třetí roli AS UK. Zároveň připomněl, že Komise se na minulém zasedání v plýtvání potravinami v menzách a uvedl, že na červnové jednání bude pravděpodobně přizvána Kolejí a menz UK, případně budou vyžádány písemné materiály. Paní prorektorka Jourová reagovala s tím, že v případě konkrétních návrhů ohledně omezován potravinami by bylo vhodné téma medializovat v rámci vnější komunikace univerzity. Podle j oblast, v níž může univerzita jít příkladem a která je veřejností dobře srozumitelná. Bc. Čech dále informoval o aktuální agendě knihoven. Uvedl, že Sociální komise AS UK přija jehož součástí je doporučení paní rektorce zařadit do Strategického záměru pro období 2026 výstavby centrální univerzitní knihovny. J. M. paní rektorka v reakci sdělila, že návrh bude včleněn do Strategického záměru ve for vypracovat studii proveditelnosti projektu. Uvedla, že do roku 2030 nelze očekávat získání na samotnou výstavbu, a že se jedná o téma, které je nyní komunikováno také se státní sprá aktuálně nepředstavuje hlavní prioritu univerzity. Bc. Čech doplnil, že by bylo vhodné zvážit možnost, aby Univerzita Karlova měla vlastní sa v připravované budově Národní knihovny, obdobně jako má ČVUT svou část v Národní technické navrhl, že pokud stát plánuje výstavbu nové budovy Národní knihovny na Letné, mělo by být o navrácení prostor Klementina Univerzitě Karlově, neboť historicky sloužilo jako ústřední Posledním tématem, které Bc. Čech vznesl, byla otázka transparentnosti mzdových rozpětí v inzerátech. Uvedl, že rektorát již tuto praxi zavedl, nicméně jednotlivé fakulty ani další univerzity, jako např. Ústav jazykové a odborné přípravy UK (UJOP UK), tak často nečiní. V přesvědčení, že by Univerzita Karlova měla v této oblasti směřovat k větší transparentnost souvislosti avizoval návrh konkrétního usnesení. Návrh usnesení: Komise pro třetí roli AS UK žádá rektorku UK o předložení návrhu, který zakotví do vnitřní povinnost uvádět v inzerátech na pracovní pozice mzdové rozpětí. Hlasování: 13 (pro) – 0 (proti) – 0 (zdrž.) Schváleno Paní předsedkyně Entlerová informovala o termínu příštího zasedání Komise pro třetí roli A uskuteční ve čtvrtek 19. června 2025 od 15:00 hodin v malé zasedací místnosti. Navržený program jednání zahrnuje následující body: 1. PR agenda – krizové řešení webu, návštěvnické centrum 2. Informační den Na Karlovku – zapojení celouniverzitních studentských spolků 3. Kampus Hybernská – navazující projednání rozvojové studie a vyžádaných podkladů 4. Koncept slavnostního večera k 17. listopadu 5. Materiály z předsednictva AS UK 6. Nominace do KaPR Paní předsedkyně dále navrhla doplnění a zpřesnění webových stránek Komise pro třetí roli Z následné debaty vyplynulo, že červnové zasedání bude obsahovat velmi rozsáhlou agendu, a Komise shodli na potřebě uspořádat v červnu mimořádně dvě zasedání. Paní předsedkyně Entle že všem členům a členkám Komise zašle krátký dotazník k časovým možnostem, aby bylo možné termín druhého červnového jednání. Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK Za správnost: Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK