Opatření rektora č. 47/2025 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Výzva k předkládání žádostí o návratové granty v rámci projektu Návraty K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum RUK Účinnost: 1. října 2025 ****************************************************************************************** * Výzva k předkládání žádostí o návratové granty v rámci projektu Návraty na UK ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Toto opatření upravuje poskytování finanční podpory výzkumným projektům na Univerzitě Karl „Univerzita“) v rámci projektu Návraty na UK, reg. č. CZ.02.01.01/00/24_037/0013839, realizovaném v rámci OP JAK, výzvy č. 02_24_037 Náv je realizace výzkumných tzv. návratových grantů poskytnutých konkrétním řešitelům, výzkumn vracejícím se k výzkumné kariéře po kariérní přestávce. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Pravidla podání žádosti ****************************************************************************************** 1.Oprávněným žadatelem grantové soutěže je hlavní řešitel výzkumného projektu Univerzity s následující kritéria: a.je výzkumným pracovníkem a k datu podání žádosti o návratový grant studentem doktorské programu na Univerzitě nebo disponuje akademickým titulem Ph.D. (či jeho ekvivalentem) b.se aktuálně nachází na kariérní přestávce (tuto skutečnost musí žadatel o návratový grant doložit potvrzením příslušného úřadu či obdobným), nebo od ukončení přestávky po datum podání žádosti o návratový grant neuplynulo více než 12 měsíců (žad grant musí k datu předložení žádosti o návratový grant doložit potvrzení příslušného ú dokládající skutečnost, že doba od kariérní přestávky není delší než 12 měsíců). 2.Kariérní přestávka je období trvající nejméně 180 kalendářních dní, kdy žadatel nemohl z a rodičovské dovolené, dlouhodobé péče nebo dlouhodobé nemoci plně vykonávat činnost v o výzkumu (dále také „VaV“). Kariérní přestávku bylo možné přerušit na období, kdy na stra návratový grant dočasně pominuly důvody osobní překážky. Doba trvání kariérní přestávky před přerušením a po přerušení se sčítá za předpokladu, že přerušení kariérní přestávky součtu 30 kalendářních dní. Minimální délka kariérní přestávky 180 kalendářních dní se prodlužuje o počet kalendářních dní přerušení. 3.Délka realizace návratového grantu je možná v intervalu 2 až 3 roky. 4.Nejvyšší možná částka, o kterou lze žádat, je 10 000 000 Kč. 5.Univerzita vyhlašuje jedno kolo grantové soutěže s tím, že pokud by nebyla vyčerpána sta bude rektorem rozhodnuto, zda dojde k vyhlášení druhého kola grantové soutěže. 6.Žádosti o návratové granty bude možné podávat prostřednictvím IS Věda od 1. 10. 2025 12: nejpozději 3. 11. 2025 12:00 hod. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Struktura žádosti ****************************************************************************************** 1.Žádost se podává elektronicky prostřednictvím IS Věda. 2.Žadatel v žádosti o návratový grant předloží: a.profesní životopis, kde uvede relevantní zkušenosti z oblasti vědy a výzkumu, b.podklady potvrzující soulad s vymezením kariérní přestávky, c.kariérní plán, kde uvede předpokládané budoucí uplatnění v oboru, d.motivační dopis, kterým budou doloženy potřeby žadatele v oblasti výzkumných návratový 3.Návrh návratového grantu (dále také „projekt“) se podává v anglickém jazyce a obsahuje: a.název projektu, b.anotaci projektu, c.popis cílů projektu a z nich vyplývající plánované aktivity, metody výzkumu, výsledky aktivit; d.harmonogram projektu; e.identifikace a popis genderové dimenze v obsahu výzkumu; f.informace o složení pomocného odborného týmu, včetně odborných životopisů jeho členů; g.určení součásti univerzity a pracoviště, kde bude projekt řešen; h.v případě, kdy je hlavním řešitelem student doktorského studijního programu, téma jeho práce a čestné prohlášení, že téma disertační práce není totožné s tématem návratového i.údaje o rozpočtu projektu – struktura a zdůvodnění volby daných jednotek a jejich počt uvedených v příloze „Kalkulačka Aktivita 3_žádost o návratový grant“. 4.Další povinné přílohy žádosti o návratový grant: a.vyjádření děkana fakulty nebo ředitele vysokoškolského ústavu, kde bude návratový gran i.začlenění žadatele o návratový grant do pracoviště, jeho potenciálu pro rozvoj praco potenciálu pro jeho kariérní rozvoj; iizávazku danému žadateli vytvořit podporu při realizaci výzkumu; iidoporučení k realizaci návratového grantu; ivsouladu projektu s výzkumnými záměry/tématy řešenými v rámci organizační jednotky (n fakulta) žadatele o návratový grant; v.souladu záměru návratového grantu s infrastrukturním a přístrojovým vybavením žadate grant, respektive, že žadatel o návratový grant má fakultou nebo vysokoškolským ústa přístup k infrastrukturnímu a přístrojovému vybavení; viuvedení navrhovaného mentora, který bude přidělen fakultou v rámci implementace ment schématu na UK, b.životopis mentora; c.soulad s národní RIS3 strategií; d.v případě, že žadatel bude chtít čerpat příspěvek na péči, doloží čestné prohlášení o příspěvek na péči mimo návratový grant; e.vyplněná Kalkulačka Aktivita 3_žádost o návratový grant. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Rozhodnutí o žádosti ****************************************************************************************** 1.Po ukončení příjmu žádostí bude probíhat hodnoticí proces, který bude ukončen nejpozději 2.O udělení podpory rozhoduje rektor na základě výsledku věcného hodnocení žádostí o návratové granty provedené nezávislými hodnotiteli v souladu s čl. 4.1.2, 4.2 a 4.3 Př Schéma návratových grantů. 3.V případě, že hlavní řešitel udělení podpory odmítne, může rektor rozhodnout o udělení p další žádosti o návratový grant. 4.Na udělení podpory návratového grantu není právní nárok. 5.Na základě rozhodnutí rektora bude uzavřena třístranná smlouva mezi univerzitou, žadatel součástí Univerzity. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Řešení projektu ****************************************************************************************** 1.Každý řešený projekt bude moci být zahájen nejdříve 1. 2. 2026 a ukončen nejpozději 31. 1. 2029. 2.Hlavní řešitel je odpovědný za řádné čerpání přidělené finanční podpory a za dodržení pr návratových grantů, který tvoří přílohu č. 1 tohoto opatření. 3.Čerpání podpory musí odpovídat schválenému rozpočtu. Rozpočet lze v odůvodněných případe základě žádosti podané elektronicky prostřednictvím IS Věda. 4.Součást Univerzity, na které hlavní řešitel realizuje návratový grant, je odpovědná za ř čerpání z rozpočtu v souladu se Schématem návratových grantů, který tvoří přílohu č. 1 t 5.Hlavní řešitel je povinen prostřednictvím IS Věda odevzdat Průběžnou zprávu o činnosti z realizace projektu nejpozději do 14. dne následujícího měsíce. 6.Průběžná zpráva o činnosti obsahuje: a.popis činností za daný měsíc, b.popis výše pracovní kapacity hlavního řešitele a členů pomocného odborného týmu, c.popis pokroku v práci na výstupech, d.popis případných změn projektu oproti projektové žádosti, e.plán činností na další měsíc, f.zprávu o průběhu mobility (bude-li relevantní), g.plán správy dat (bude-li pro danou zprávu relevantní ); h.vyúčtování prostřednictvím Kalkulačky Aktivita 3_realizace návratového grantu a případné další relevantní dokumenty pro každý zvolený jednotkový náklad i.shrnutí práce celého Pomocného odborného týmu v daném měsíci (v případě využití pomocn týmu). 7.Hlavní řešitel je povinen prostřednictvím IS Věda odevzdat Závěrečnou zprávu o činnosti 1 měsíce po ukončení řešení projektu. Mentor doplní ve zprávě závěrečné hodnocení celkov projektu. Finální podobu Závěrečné zprávy o činnosti v listinné podobě podepíše hlavní ř a odevzdají ji Odboru pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity do 1 měsíce od ukončení řeš 8.Závěrečná zpráva obsahuje: a.shrnutí realizace návratového grantu, b.shrnutí dosažených výsledků/výstupů , vč. případných absolvovaných školení v rámci vzd řešitele, c.shrnutí výzkumných nebo vzdělávacích stáží v zahraničí, d.zhodnocení naplnění výzkumných cílů, e.závěrečné vyúčtování prostřednictvím Kalkulačka Aktivita 3_realizace návratového grant relevantní dokumenty pro každý zvolený jednotkový náklad, které doplní fakultní refere f.popis kariérního plánu hlavního řešitele , g.zhodnocení přínosů návratového grantu, které získal hlavní řešitel realizací projektu h.shrnutí práce celého Pomocného odborného týmu za celou realizaci projektu (v případě využití pomocného odborného týmu). ****************************************************************************************** * Čl. 6 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Součástí tohoto opatření je Příloha č. 1 – Schéma návratových grantů. 2.Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dnem 1. října 2025. V Praze dne 30. září 2025 .pdf ke stažení [ URL "UK-15168-version1-or_47_2025_navraty.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-15168-version1-or_47_2025_navraty.docx"] ****************************************************************************************** * Příloha č. 1 – Schéma návratových grantů. ****************************************************************************************** .pdf ke stažení [ URL "UK-15168-version1-or_47_2025_navraty_priloha_c_1___schema_navratovy .doc ke stažení [ URL "UK-15168-version1-or_47_2025_navraty_priloha_c_1___schema_navratovy Pracovní kapacitou je zde myšleno zapojení dané osoby v projektu, a to výší jeho úvazku (F Plán správy dat předkládá hlavní řešitel prvotně po 6 měsících od zahájení realizace proje vždy, když dojde k jeho aktualizaci. Výsledky vznikají v průběhu výzkumné činnosti (např. nová data získaná měřením, analýzou, Výstupy jsou shrnutím výzkumné činnosti a prezentací výsledků získaných realizací grantu ( metodika, poster, přednáška apod.). Výsledky mohou být rovněž výstupy projektu. Nejedná se o kariérní plán ve smyslu opatření rektora č. 28/2021.