Strategický záměr UK 2026-2030 ****************************************************************************************** * Strategický záměr UK 2026-2030 ****************************************************************************************** Strategický záměr Univerzity Karlovy 2026-2030 [ URL "UK-15326-version1-sz_2026_2030.pdf"] • Projednán Vědeckou radou Univerzity Karlovy dne 23. října 2025 • Schválen Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 14. listopadu 2025 • Schválen Správní radou Univerzity Karlovy dne 18. listopadu 2025 ****************************************************************************************** * SPOJUJEME STALETÍ, TVOŘÍME BUDOUCNOST OD ROKU 1348 ****************************************************************************************** Úvod Aby Univerzita Karlova dostála jednomu z účelů, pro který byla založena, tj. vzdělávat a p jedince, instituce i společnost, musí sama co nejlépe spravovat a rozvíjet svůj vlastní po výzkumná univerzita přitom musí veškerou svou činnost opírat o hluboké porozumění světu, j pevných základů tvůrčího bádání a vědeckého poznání. Věda a výzkum patří ke klíčovým pilíř života, neboť formují kvalitu výuky a vzdělávání. Jakožto integrální součást veřejného pro i nadále přispívat ke kvalitě života ve společnosti, například v oblastech poskytování špi péče ve fakultních nemocnicích a dalších zdravotnických zařízeních, péče o nastupující gen formou přípravy a dalšího vzdělávání vyučujících základních a středních škol či aktivitami mládež, nebo podpory nejrůznějších skupin populace prostřednictvím sociálních služeb či do aktivit. Univerzita Karlova o naplňování svého poslání, které je definováno v jejím Statutu, pečuje akademické samosprávě, jež je garancí svobodného a kritického bádání a vyjadřování. Strate univerzity, předvídaný zákonem o vysokých školách, je příležitostí pro hlubší reflexi každ univerzitního života, neboť je vyjádřením toho, kam by na základě výzev, jimž aktuálně čel událostí a zkušeností měla Univerzita Karlova v nadcházejícím období směřovat. Strategický záměr Univerzity Karlovy pro léta 2026-2030 se ve třech oblastech soustředí na klíčových priorit. Ty se liší svým rozsahem či nároky na dosažení vytyčených dílčích cílů, dohromady však tvoří budoucí podobu Univerzity Karlovy. Jejich volba vychází z uvědomění, Karlova v současné době nachází, a je podepřena vůlí překročit hranice dneška tak, aby i n spoluutvářela budoucnost vzdělávání, vědy a výzkumu a přispívala ke zlepšování veřejného ž Karlova tak vstupuje do nadcházejících let jako sebevědomá, otevřená a společensky odpověd která si je vědoma své tradice a zároveň intenzivně směřuje k budoucnosti. Jako největší č evropská univerzita si nemůže klást menší cíl než být centrem excelence ve vzdělávání a vý i důvěryhodným partnerem společnosti při řešení zásadních výzev 21. století. Nakolik se podaří naplnit to, co je v našem strategickém záměru vytyčeno, závisí zejména n s ní spojili či ještě spojíme studijní či profesní část svého života; na kultuře univerzit která v sobě soustředí vědomosti a zkušenosti generací, na uplatňování kritického ducha, j pravda, a na hodnotovém ukotvení, které hledí k tomu, co může, má či mělo by být; a v nepo rovněž na světě, v němž právě žijeme. Naše hodnoty Naše společenství a činnost jsou založeny na respektu k hodnotám akademické svobody a inte kritického myšlení, otevřenosti a odpovědnosti. Stavíme na principech rovnosti příležitost a udržitelného rozvoje. Usilujeme o vytváření podnětného a respektujícího prostředí pro vš a členy akademické obce i další zaměstnankyně a zaměstnance. Podporujeme kvalitu, excelenc ve všech oblastech univerzitního života, od výuky a výzkumu až po naši nezastupitelnou rol klíčových výzev dneška. Práci s talenty vnímáme jako zásadní předpoklad rozvoje celé spole jde o studující, mladé vědkyně a vědce nebo zkušené odbornice a odborníky. Podporujeme ote i mezi obory, usilujeme o mezioborovou i mezisektorovou spolupráci a aktivně přispíváme k výzev současnosti. Ve všech těchto oblastech klademe důraz na efektivní a transparentní sp zapojení všech aktérů univerzitního života i veřejnosti do společného směřování. Naše mise Misí Univerzity Karlovy je: • poskytovat kvalitní a široce přístupné vzdělání, které spočívá v předávání znalostí, roz kritického myšlení, kreativity a inovací, osvojování schopnosti rozvíjet se po celý živo odpovědnosti a občanské angažovanosti a pozdvihování jednotlivce i společnosti; • uskutečňovat vysoce kvalitní základní i aplikovaný výzkum, který odpovídá aktuálním i bu společnosti, a to s důrazem na otevřenost, interdisciplinaritu a odpovědný přístup k výz světa; • být oporou společnosti, hybatelem změn, zdrojem expertízy i porozumění; být institucí dů transparentní a odpovědnou, která naslouchá a aktivně vystupuje ve veřejném prostoru; za o demokratické hodnoty, přispívat k naplňování principů udržitelného rozvoje a podporova společnosti na lokální i globální úrovni; být otevřenou, respektující a inkluzivní insti osoby na Univerzitě Karlově a vytvářet inspirativní prostředí pro studium, výzkum, práci osobní růst; podporovat otevřenost vůči světu a aktivní mezinárodní zapojení všech částí Naše vize V roce 2030 by Univerzita Karlova měla být: • uznávanou evropskou výzkumnou univerzitou, která propojuje špičkové vzdělávání, vědu a i • magnetem pro talenty z domova i zahraničí, atraktivní pro studující, vyučující, vědkyně partnery; • místem, kde vznikají nové myšlenky, kde je rozvíjen potenciál lidí s odvahou a předpokla světu a kde vzdělávání i věda jsou propojeny s každodenním životem společnosti; • centrem aktivních spoluprací napříč obory, sektory i hranicemi; • institucí, která je pevně ukotvena v hodnotách svobody, humanismu a odpovědnosti a je př hodnoty hájit; • akademickou samosprávnou komunitou založenou na důvěře a spolupráci, která staví na sdíl sounáležitosti a respektu; • inspirací a oporou nejen pro své studující a zaměstnankyně a zaměstnance, ale i pro celo • důvěryhodným a srozumitelným hlasem ve veřejném prostoru; • institucí sociálně, ekonomicky i environmentálně udržitelnou s jasnou vizí, která jde př správě a řízení, provozu i myšlení. ****************************************************************************************** * NAŠE VÝZVY PRO ROKY 2026-2030 ****************************************************************************************** *========================================================================================= * VZDĚLÁVÁNÍ, VĚDA, VÝZKUM A TVŮRČÍ ČINNOST *========================================================================================= ABSOLVENTKY A ABSOLVENTI UPLATNITELNÍ NYNÍ I V BUDOUCNU: KOMPETENCE, INOVACE A PROSTUPNOST Zaměstnatelnost a zaměstnanost absolventek a absolventů Univerzity Karlovy je napříč obory dlouhodobě velmi vysoká stejně jako jejich spokojenost se studiem. Aby tomu tak bylo i v b univerzita ve své vzdělávací činnosti vedle nezbytného silného teoretického základu i nadá předjímat společenský či technologický vývoj, a to jak ve vztahu k těm, kteří nyní studují k těm, kteří byli či budou členkami a členy jejího společenství. K příkladům z posledního období s výrazným potenciálem proměnit nejen pracovní trh a nárok na jednotlivé profese patří nástup umělé inteligence a s tím související digitalizace, aut robotizace. V současné době, kdy AI hraje stále větší roli ve všech oblastech života, je n studující byli schopni kriticky hodnotit informace a efektivně využívat AI nástroje. Větší třeba klást na rozvoj kritického myšlení a schopnosti analyzovat a hodnotit informace v ko zahrnuje nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, které studujícím umožní orientovat v rychle se měnícím technologickém prostředí. I s ohledem na to je třeba ještě více prohlubovat schopnost studujících přemýšlet tvořivě, v širších souvislostech. To zahrnuje nejen odborné znalosti, ale také schopnost vnímat dop rozhodnutí na společnost a jednat s respektem k etickým principům. Z podnětů, které univerzita díky každoročnímu šetření získává, plyne, že absolventky a abs studiu uvítali větší důraz na provázanost studia s praxí, práci s moderními postupy a tech výuku cizích jazyků, aby byli lépe připraveni na působení v mezinárodním prostředí. Součas měla v co největší možné míře zajistit prostupnost svého vzdělávání. Celoživotní vzdělávání přitom budeme i nadále rozvíjet nejen s ohledem na dlouhodobé uplat absolventek a absolventů, ale v co největší šíři, abychom otevřenou a dostupnou nabídkou k pro veřejnost mohli aktivně podporovat další osobní a profesní rozvoj v jakémkoli věku a b mezi generacemi, místem, které přináší sdílení zkušeností a společné porozumění. • Vzdělávání pro potřeby budoucího trhu práce. (Odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzd pror. pro studijní záležitosti, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí pracovníků.) • Posílíme spolupráci s praxí tak, aby prostupovala celou vzdělávací trajektorií od příp studijních programů, přes stáže a mentoring během studia (např. důsledná propagace a s vybranými domácími i zahraničními institucemi, propojování vyučujících a odbornic a od či specializovanou vzdělávací nabídku, až po uplatnění absolventek a absolventů. • Budeme usilovat o vznik klinické školy jako prostoru pro rozvíjení kompetencí budoucíc rámci jejich pregraduální přípravy i pedagogického výzkumu na fakultách připravujících • Vytvoříme moderní vzdělávací prostředí, které kombinuje nejlepší prvky tradiční výuky AI nástroji a podpoří personalizaci učení, okamžitou zpětnou vazbu, simulace a praktic teoretických znalostí či porozumění individuálním potřebám studujících. Univerzita Kar bude místem, kde se studující naučí nejen teoretické znalosti, ale také praktické dove jim umožní úspěšně využívat AI ve svém profesním i osobním životě. Podpoříme integraci zaměřených na obecnou i oborově specifickou práci s AI do kurikul a zabezpečíme nezbyt kreativní, erudované a odpovědné využívání umělé inteligence ve vzdělávání, včetně zač inteligence do didaktických metod, rozvoje potřebných kompetencí vyučujících, zapojení odborníků pro práci s AI a zajištění přístupu k ověřeným a bezpečným nástrojům. V sync se zaměříme na rozvoj kritického myšlení, schopnost analyzovat a hodnotit informace a využívání AI nástrojů. Studující budou díky tomu aktivně zapojeni do procesu učení pro interaktivních přednášek, diskusí, praktických cvičení a projektů, které využívají AI • Prostupné vzdělávání dostupné po celý život. (Odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků.) • Nabídneme široce zaměřené zejména bakalářské studijní programy s možností započítání p formálního i neformálního vzdělávání (např. kurzy celoživotního vzdělávání, profesní v studium jiného studijního programu) až do výše 60 % kreditů nezbytných pro možnost abs • Abychom ve větší míře ocenili vědomosti, zkušenosti či dovednosti, které naši studujíc se svým studiem nabyli na jiné vzdělávací instituci, zaměříme se na automatické uznává získaných na partnerských univerzitách a na uznávání jejich mimosemestrálních aktivit a letní školy, stáže v institucích, firmách či organizacích, virtuální mobilita) formo splněné studijní povinnosti. • S cílem být ve vzdělávání partnerem, na nějž se lidé s důvěrou obracejí po celý život, ucelenou nabídku kurzů dalšího profesního i zájmového celoživotního vzdělávání včetně třetího věku, a to jak široce a dlouhodobě žádaných kurzů, tak i těch, po nichž je akt či které mohou být pro jejich absolventky a absolventy užitečné do budoucna. • Pozornost budeme věnovat i mikrocertifikátům (upskilling a reskilling) jako novému typ kvalifikace, díky níž si studující i účastníci celoživotního vzdělávání mohou rozšiřov portfolio a jež by do budoucna měla být uznávána jak v České republice, tak mezi evrop Naším cílem je i to, aby existovala prostupnost mezi studijními programy a mikrocertif je to vhodné. RELEVANTNÍ, FLEXIBILNÍ A UDRŽITELNÉ STUDIJNÍ PROGRAMY Univerzita Karlova v současné době napříč všemi třemi cykly vysokoškolského vzdělávání, s akademickými a etickými standardy a v širokém spektru oborů uskutečňuje přibližně 800 stud z nichž je 200 vyučováno v cizích jazycích. Institucionální akreditace, jejíž je nositelko umožňuje samostatně vytvářet, schvalovat a spravovat svou vzdělávací činnost a formulovat na své studijní programy a svou výuku klade, robustní systém hodnocení kvality pak i na zá zpětné vazby reflektovat, nakolik se tyto nároky promítají do každodenní interakce mezi ví tisíci studujícími a čtyřmi tisíci vyučujícími. Tato mohutnost Univerzity Karlovy v sobě skýtá velký potenciál, například pro nabývání mez zkušenosti v prostředí, kde více než pětina studujících přichází z některé z přibližně sto zemí světa, či pro interdisciplinární vzdělávání, ať již v podobě mezifakultních studijníc horizontální i vertikální prostupnosti studia. Současně s sebou nese zvýšené nároky na spr vzdělávací činnosti na univerzitní i fakultní úrovni, jak poukázaly hodnotící zpráva z mez hodnocení, jež Univerzita Karlova před přípravou strategického záměru znovu po pěti letech i vnější hodnocení univerzity Národním akreditačním úřadem. K palčivým příkladům patří otá provázanosti uskutečňovaných studijních programů (např. možné synergie, výstavba kurikul), vyučujících či míra internacionalizace v rámci studia. Trvalým úkolem Univerzity Karlovy je zajišťovat, aby její vzdělávání vycházelo z nejnovějš didaktických postupů a využívalo dostupné nástroje. Míra, do jaké se jí to daří, je dána i ke světu a kritické zpětné vazbě od členek a členů jejího akademického společenství, jejíc absolventů i veřejnosti. • Revize, decentralizace a zjednodušení činností a aktivit souvisejících se vznikem, uskut hodnocením a opětovným udělením oprávnění uskutečňovat studijní program. (Odpovídá: pror kvalitu vzdělávání.) • Do systému tvorby studijních programů zapracujeme nové komponenty, jako jsou specifika nezbytných kroků a analýz před podáním úmyslu akreditovat nový studijní program (např. a důvěryhodný průzkum potřebnosti na trhu práce, uplatnitelnost absolventek a absolven se zainteresovanými stranami včetně zaměstnavatelů a ekonomická rozvaha uskutečňování programu. Jako podmínku pro možnost projednání návrhu studijního programu Radou pro vn stanovíme, že záměr uskutečňovat studijní program, schválený akademickými senáty a věd fakult, obsahuje explicitní vyjádření k těmto aspektům. • Posílíme odpovědnost garantů a garantek, fakultních orgánů a relevantních stakeholderů souvisejících se vznikem, uskutečňováním, hodnocením a opětovným udělením oprávnění us studijní program. Na základě vnitrouniverzitní diskuse a s využitím dobré praxe vytvoř institucionální rámec pro průběžnou reflexi uskutečňování studijního programu (např. v studijní zátěže v ECTS kreditech, vyhodnocení úspěšnosti studia, zahraniční mobility, studujících apod.) a zabezpečení jeho rozvoje. Rada pro vnitřní hodnocení i nadále zůs orgánem univerzity řídícím a definujícím zejména procesy zajišťování kvality s možnost mimořádného hodnocení studijních programů a orgánem vykonávajícím kontrolní činnost vč nápravných opatření. • Zabezpečíme systematickou podporu a vzdělávání garantek a garantů studijních programů vzdělávací aktivity pro nové i stávající garantky a garanty v designu kurikula, objekt apod. včetně témat rovnosti či inkluze) a na základě systematické zpětné vazby, získan každoročních kulatých stolů zaměřených na sdílení dobré praxe napříč univerzitou, posí a hlas při utváření vzdělávací činnosti Univerzity Karlovy. • Revize studijní zátěže studujících a vyučujících. (Odpovídá: pror. pro koncepci a kvalit • S cílem zajistit vyvážené nastavení studijní zátěže studujících i vyučujících zapracuj rozhodování o udělení oprávnění uskutečňovat studijní program a případně i do pravidel pětiletého hodnocení studijního programu rozvahu o stanovení studijní zátěže v ECTS kr celouniverzitní metodiky. I s ohledem na dobrou mezinárodní praxi a uznávání zahraničn by tam, kde tomu nebrání požadavky regulátora profesního vzdělávání, studijní programy složeny z nižšího počtu předmětů s vyšším kreditovým ohodnocením. Proto se v rámci nad reakreditací studijních programů v maximální možné míře zaměříme na důsledné dodržován ohodnocení předmětů v souladu s evropským kreditovým systémem ECTS. • Rozvoj systému sběru, vyhodnocení a implementace podnětů ze zpětné vazby od studujících. pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání.) • Naše univerzita bude místem, kde je zpětná vazba aktivní součástí vzdělávacího procesu podporuje růst a rozvoj všech členek a členů akademické obce. Adekvátní zpětná vazba o ke studujícím je klíčovým nástrojem vzdělávání, který podporuje aktivní učení, rozvoj myšlení a schopnost sebereflexe. S ohledem na tuto maximu vytvoříme prostředí, kde se a přijímat zpětnou vazbu stane běžnou praxí, což podpoří kultivaci akademické obce a r studujících i vyučujících. Zpětná vazba bude zahrnovat také pravidelnou komunikaci mez garantkami a garanty studijních programů, což zajistí, že kvalita výuky bude neustále zlepšována. • Pro podporu inovací v obsahu a organizaci vzdělávací činnosti ve větší míře využijeme od našich studujících, absolventek a absolventů i zaměstnankyň a zaměstnanců; pro zvýš těchto cílových skupin v šetřeních uskutečníme aktivity zaměřené na edukaci ohledně po užitečné zpětné vazby a seznamování respondentek a respondentů nejen s výsledky průzku jejich dopady. • Do procesu získávání zpětné vazby od studujících zahrneme témata bezpečného prostředí přístupu vyučujících. • Internacionalizace studijních programů. (Odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti, pro a kvalitu vzdělávání, čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj. • S ohledem na to, že naším dlouhodobým cílem je, aby na Univerzitě Karlově vzniklo důsl internacionalizované studijní prostředí, kde každý studující může získat mezinárodní z již v rámci studia na univerzitě či díky zahraniční mobilitě, budeme pokračovat v podp v cizojazyčných studijních programech včetně jeho rozvoje na fakultách, kde doposud ne vzniku společných mezinárodních studijních programů typu joint či double degree s vyni zahraničními univerzitami, podpoře doktorského studia pod dvojím vedením (tzv. cotutel výjezdových i příjezdových mobilit včetně sdílení jejich nabídky napříč fakultami. Dyn této pestré mozaiky nástrojů a její systemizace zůstane naším klíčovým cílem i pro nad období. • Pro další rozvoj internacionalizovaného vzdělávání a posilování připravenosti studujíc působení v mezinárodním prostředí a pro podporu včasného dokončování studia budeme tam možné, začleňovat časové úseky vhodné pro uskutečnění fyzické či virtuální mobility (m do akreditací studijních programů. • Posílíme princip Internacionalizace doma ve formě postupného navyšování počtu zahranič řádném studiu. Připravíme speciální nabídku pro uchazečky a uchazeče ze zahraničí ve f formátů stipendií. Zintenzivníme pravidelnou externí komunikaci s cílem představovat u atraktivní instituci první volby pro uchazečky a uchazeče z oblastí pro strategických Karlovu. PODPORA STUDIJNÍ ÚSPĚŠNOSTI: Z UNIVERZITY KARLOVY ODCHÁZEJÍ SPOKOJENÍ A SEBEVĚDOMÍ ABSOLVE Univerzita Karlova je otevřená vzdělávací instituce, k jejímž cílům patří umožnit přístup všem, kdož po něm touží. Do bakalářských a dlouhých magisterských studijních programů, kte představují vstup do vysokoškolského vzdělávání, v posledních letech každoročně vstupuje z tisíc uchazeček a uchazečů s různým zázemím i studijními předpoklady. Třebaže univerzita nemůže zajistit, aby všechna započatá studia byla zakončena nabytým vys vzděláním, tím, že uchazečky a uchazeče o studium přijala do akademického společenství, př odpovědnosti za jejich profesní i osobní budoucnost. Univerzita proto musí vytvořit prostř nejen podporuje akademickou excelenci, ale také usnadňuje cestu ke zdárnému dokončení stud získání kvalifikace v rámci celoživotního vzdělání. Tomu může napomoci i nově rozvíjená fo vzdělávání, mikrocertifikáty, konkrétně cíleně budovaná prostupnost mikrocertifikátů a stu pokud studující opustí studium, aniž by jej zdárně ukončil(a), měl(a) by mít možnost vybra profesní nabídky a odejít z univerzity s národně a evropsky uznávaným certifikátem. Ačkoli se Univerzitě Karlově v posledních pěti letech podařilo dosáhnout některých cílů, k oblasti dokončování studia stanovila (zvýšení míry včasného dokončování u bakalářských a d studijních programů), této oblasti musí i nadále věnovat pozornost a rozvinout taková opat části studujících pomohou s dokončením studia, nebo některých jeho ucelených částí, jež ji mohou být uznány. Příklady mohou být flexibilní vzdělávací cesty a přestupy mezi studijním využívání moderních technologií pro lepší interakci se studujícími či nabídka služeb zaměř individuální potřeby, jež jim umožní lépe se orientovat v profesních perspektivách či pomo duševních či jiných obtíží. • Podpora studijní úspěšnosti. (Odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, čl. kol pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogick akademických pracovníků.) • Připravíme a začneme naplňovat univerzitní strategii podpory studijní úspěšnosti. • Při koncipování a hodnocení studijních programů se zaměříme na to, aby jejich struktur úspěšný průchod studiem (odpovídající studijní zátěž v ECTS kreditech, adekvátně stano výsledky učení) i horizontální (možnost přestupu mezi studijními programy či získání m či jiné kvalifikace v rámci celoživotního vzdělávání) a vertikální prostupnost (gradua • Podpoříme služby přispívající k inkluzivnímu studijnímu prostředí včetně služeb pro st specifickými potřebami a služeb v oblasti psychosociálního poradenství. • Podpoříme opatření přispívající k otevřenému a bezpečnému prostředí včetně definovanýc případě zjištění nevhodného zacházení. • Ve větší míře než dosud podpoříme konání orientačních setkání, vyrovnávacích didaktick volitelných předmětů zejména před zahájením studia a v průběhu 1. ročníku. • Rozšíříme stávající centra podpory výuky, která se primárně zaměřují na rozvoj pedagog kompetencí akademických pracovnic a pracovníků, o aktivity zaměřené na podporu studují učení. Cílem Academic Success Centers bude adresná podpora studujících od prvních ročn tímto účelem vytvoříme síť studentských a akademických tutorek a tutorů, kteří pomohou v jejich rozvoji, a to především prostřednictvím mentoringu, kariérního poradenství či v oblasti strategií učení (doučování, organizace doučovacích skupin, konzultací atd.), její institucionální podporu (nastavení systému, výběru, vybudování sítě na jednotlivý vzdělávání, sdílení zkušeností) a podpoříme vzdělávání pracovnic a pracovníků center p zvyšování jejich kvalifikace a mezinárodní konkurenceschopnosti. • Studijní úspěšnost studujících českých i cizojazyčných studijních programů, včetně těc specifickými potřebami, podpoříme i širokou celouniverzitní dostupností informačních z vyvážené tematické skladbě pro velké i unikátní vědní oblasti. OTEVŘENÉ VÝZKUMNÉ PROSTŘEDÍ Univerzita Karlova se profiluje jako výzkumná univerzita evropského formátu, jejímž klíčov v oblasti vědy je rozvoj excelentního výzkumu v širokém spektru oborů a jež je přirozeným špičkové vědkyně a vědce, mezinárodní výzkumné týmy i mezinárodní projekty. Za tímto účelem musí nejen podporovat vynikající osobnosti se zápalem pro vědu, které svou a svými myšlenkami a objevy posouvají naše pochopení přírody či společnosti a zlepšují kva zejména být univerzitou, kde existují podmínky pro to, aby tento habitus byl standardem. Naším strategickým cílem v oblasti vědy proto je v následujících pěti letech zásadně rozví výzkumné prostředí, které nabízí zázemí pro inovace, rozvoj talentů a mezinárodní i mezise spolupráci, a zvýšit tak konkurenceschopnost Univerzity Karlovy i společenský přínos naší Jedním z vodítek při dosahování toho cíle nám budou závěry, doporučení a výsledky takřka d komplexního hodnocení tvůrčí činnosti ve všech vědních oblastech, jež je koncipováno v sou responsible research assessment a garantováno významnými vědeckými osobnostmi působícími v tomto základě mj. posoudíme, které vědecké oblasti mají zásadní význam pro prosazování výz univerzity, přičemž přihlédneme i k podpoře nových oblastí excelentního výzkumu, strategic řešení komplexních výzkumných otázek, kde je vyžadován multidisciplinární přístup. Institucionální úspěšnost Univerzity Karlovy v rámci soutěže ERC je i díky intenzivní akti letech srovnatelná s celoevropskou a rovněž na výši získaných prostředků je jasně patrné, práci našich vědkyň a vědců i příslušných podpůrných pracovišť Univerzitě Karlově postupně příjmy ze zahraničních zdrojů. Nicméně situace napříč našimi pracovišti se liší a prozatím nedosahujeme takových výsledků jako naši partneři z aliance 4EU+. Pro to, aby univerzita přitahovala zahraniční vědkyně a vědce, je neméně důležité vytvořit mezinárodní prostředí. V tomto úsilí musíme tudíž do budoucna intenzivně pokračovat. • Transformace univerzitních programů na podporu vědy, práce s výsledky hodnocení. (Odpoví vědeckou a tvůrčí činnost.) • Na základě reflexe výsledků mezinárodně garantovaného hodnocení tvůrčí činnosti na Uni v letech 2019–2023 revidujeme program Cooperatio, jenž je naším základním institucioná pro financování a rozvoj vědy na univerzitě. • Zaměříme se na maximální využití potenciálu, příležitostí a synergií, které skýtají ev univerzitní aliance 4EU+ a další vysoce hodnocené partnerské spolupráce a mezinárodní základě identifikace možností excelentního výzkumu, analýzy činnosti a výsledků společ týmů, podpory a rozvinutí již oceněných projektů (např. SEED4EU+), využití grantové po Support Service či přípravy společných žádostí o evropské granty. • Podpora špičkové vědy a strategických oborů. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činn • Podpoříme rozvoj našich profilových oborů a unikátních specializací reflektujících akt společenské výzvy (např. oblast umělé inteligence, digitalizace, udržitelný rozvoj, bi kvantové technologie, kybernetická bezpečnost apod.); se zřetelem na tento záměr mj. r stávající koncept univerzitních center excelence. • Budeme rozvíjet výzkum a inovace zaměřené na řešení globálních, regionálních i lokální oblasti udržitelného rozvoje, a to prostřednictvím podpory multidisciplinárních týmů a propojují odbornice a odborníky z různých vědeckých oblastí. Cílem je vytvářet flexibi prostředí, jež umožní komplexní pohled na aktuální problémy a efektivní převod výsledk • V souladu s naší ambicí systematicky budovat prostředí, které podporuje vznik výzkumný s potenciálem mezinárodní vědecké excelence, což vnímáme jako klíčový směr rozvoje pro Karlovu: • abychom posílili potenciál a kapacity univerzity a všech našich fakult aktivně a dlo přímé evropské financování z unijních programů, připravíme podpůrný rámec pro vědeck bude zahrnovat cílené poradenství, projektovou a administrativní podporu, sdílení kn strategických partnerství, • posílíme naši stávající institucionální podporu pro podávání špičkových grantových ž výrazně zvýšit úspěšnost Univerzity Karlovy v prestižních soutěžích, zejména v progr výzkumné rady (ERC), • zabezpečíme intenzivnější projektovou podporu pro projekty Marie Skłodowska-Curie Ac Postdoctoral Fellowships a COFUND a další obdobná schémata s případnou možností kofi strany univerzity, • vytvoříme motivační rámec pro zapojení našich vědeckých týmů do přípravy strategický projektů, které odrážejí velké finanční priority Evropské unie, a to prostřednictvím informační podpory, sdílení dobré praxe, expertního poradenství či zviditelňování ús případů; k tomuto účelu budeme průběžně sledovat posuny ve financování vědy na evrop využívat vazby na univerzitní aliance, • vytvoříme robustní podpůrnou infrastrukturu na fakultní i univerzitní úrovni, která k domácím i zahraničním grantům, zlepší projektovou podporu a cíleně podpoří mezinár v rámci aliance 4EU+. • S cílem iniciovat vznik výzkumných týmů schopných reflektovat komplexní společenské vý prostřednictvím propojení různých vědeckých perspektiv a úspěšně se zapojit do mezinár grantových soutěží budeme strategicky podporovat interdisciplinární výzkum napříč faku oblastmi, se zvláštním důrazem na integraci společenských a humanitních věd (SSH) s př a technickými obory (STEM) a v souladu s aktuálními a budoucími prioritami evropských programů; tato podpora mj. zahrne cílené mezioborové výzvy, projektovou asistenci, a o odborných workshopů a seminářů. • Podpoříme vzdělávání a rozvoj kompetencí v oblasti intersekcionální dimenze výzkumu, k i gender, s cílem zajistit, aby výstupy výzkumu byly relevantní a přínosné pro rozmani obyvatelstva. • Mezinárodní konkurenceschopnost a internacionalizace. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tv pror. pro zahraniční záležitosti, čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržit • Majíce na zřeteli cíl vytvořit napříč univerzitou plnohodnotné mezinárodní prostředí, • důslednou institucionální dvojjazyčnost pokrývající také služby a příležitosti, • nastavení mezinárodních výběrových řízení pro obsazování akademických a vědeckých po péči o zahraniční zaměstnankyně a zaměstnance včetně podpory pro pečující osoby odpo standardům prestižních evropských univerzit, • revizi a další rozvoj institucionálních nástrojů pro podporu internacionalizace, jak programy pro mobilitu, administrativní podpora pro přípravu mezinárodních projektů n a interkulturní vzdělávání, s cílem sjednotit a zjednodušit související procesy. Tyt by měly být snadno přístupné a přehledné tak, aby je mohli efektivně využívat jak za zaměstnankyně, tak studující. • Otevřená věda a etika výzkumu. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost.) • Výzkumné pracovníky a výzkumné pracovnice univerzity podpoříme ve všech aspektech otev založené na FAIR principech, v oblasti etických aspektů výzkumu i publikování a v obla souvisejících se společenskými a technologickými proměnami univerza. • Podpoříme Open Science a dostupnost datových a znalostních zdrojů pro vědeckou komunit • Rozvineme koncept Citizen Science na Univerzitě Karlově jako součást třetí role univer integrální prvek výzkumu. • Dále podpoříme vzdělávání v začlenění principů udržitelného rozvoje do vědecké a výzku • Modernizace infrastruktury a podpůrných systémů pro výzkum. (Odpovídá: pror. pro vědecko činnost, pror. pro informační technologie) • Investujeme do výzkumných infrastruktur a do digitalizace akademických procesů na univ aliance 4EU+. • Podpoříme infrastrukturu nezbytnou pro implementaci našeho akčního plánu udržitelného genderové rovnosti splňující všechny požadavky Evropské komise a relevantních grantový MLADÁ VĚDA (DOKTORANDI A POSTDOKTORANDI): K VĚDECKÉ ŠPIČCE PROSTŘEDNICTVÍM PRÁCE S TALENTY Podpora doktorského studia a rozvoje mladých vědkyň a vědců je klíčová pro budoucnost kval mezinárodně konkurenceschopného výzkumu i udržitelnosti akademického prostředí. Reflexe st ukazuje, že podmínky doktorského studia na Univerzitě Karlově jsou dosud nejednotné a čast pro špičkové uchazeče a uchazečky, zejména ve srovnání se zahraničím. Proto je nezbytné ha a zkvalitnit struktury doktorských programů, motivovat mladé talenty k výzkumné kariéře a odpovídající institucionální, finanční a sociální zázemí. Strategický záměr počítá s rozvo škol, restrukturalizací grantové podpory, cílenými mobilitními programy a podporou postdok postdoktorandů, včetně těch přicházejících ze zahraničí. Zvláštní důraz je kladen na rovné slaďování osobního a profesního života, a posilování mezinárodní cirkulace talentů prostře jako MSCA nebo aliance 4EU+. Naším cílem je vytvořit otevřené, podporující a konkurencesch pro růst nové generace vědkyň a vědců. • Podpora doktorského studia a talentovaných mladých vědkyň a vědců. (Odpovídá: pror. pro tvůrčí činnost.) • Na vhodné úrovni agregace harmonizujeme struktury a podmínky doktorských studijních pr • Vyhodnotíme účinnost a dopady nově zavedeného systému motivačního rozdělování prostřed stipendia. • Restrukturalizujeme Grantovou agenturu Univerzity Karlovy (případně prostředky alokova prostřednictvím specifického vysokoškolského výzkumu jako celku) s cílem zvýšit efekti transparentnost podpory doktorských projektů, vytvořit atraktivní prostředí pro vědeck doktorandek a doktorandů a zlepšit konkurenceschopnost univerzity v oblasti výchovy ta • Dále rozšíříme podporu pro studující doktorských studijních programů včetně opatření v slaďování kariéry a rodinného života v období doktorského studia a krátce po něm. • Posílíme koncept doktorských škol (doctoral schools) a univerzitní Postdoctoral Hub. • Mezinárodní mobilita doktorandů a postdoktorandů. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí • S cílem posílit mezinárodní zkušenost studujících doktorského studia při výběrových ří jednotlivé typy mobilit budeme upřednostňovat výjezdy doktorandek a doktorandů, popř. speciální mobilitní programy. • Systemizujeme podporu pro postdoktorské pobyty našich absolventek a absolventů na nejl zahraničních univerzitách, například cílenou podporou Marie Skłodowska-Curie Actions O Postdoctoral Fellowships; v rámci toho se zaměříme i na motivaci pro jejich následný n pracoviště Univerzity Karlovy. • Podpoříme přechod absolventek a absolventů doktorského studia na Univerzitě Karlově do kvalifikovaných pozic („Highly qualified PhDs for highly qualified markets“). • Podpora lidského potenciálu a talentů. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, č rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Dále rozvineme systematickou podporu postdoktorandek a postdoktorandů od jejich přijet mentoring až po hodnocení a dlouhodobou spolupráci. • Zvýšíme naši atraktivitu pro vědce, vědkyně, studující i pracovnice a pracovníky s dlo zahraniční zkušeností prostřednictvím návratových grantů a fellowshipů, cílené personá zohledňující mezinárodní praxi, kvalitní institucionální podpory při relokaci a profes a rozvojem otevřeného, internacionalizovaného akademického prostředí s dostatečnými př rozvoj kariéry i mezinárodní spolupráci. • Podpoříme studující rodiče a studující, kteří v průběhu doktorského studia a v období postdoktorandském pečují o jinou osobu, cílenou podporu poskytneme i mladým vědcům a v reprezentovaných skupin či s nějakou formou znevýhodnění. • Vytvoříme kvalitní zázemí a nabídneme adaptační programy pro akademické a vědecké prac přicházející ze zahraničí. • Budeme podporovat vzdělávací a výzkumnou prostupnost mezi národními a mezinárodními in s důrazem na cirkulaci talentů, zejména v rámci aliance 4EU+. Zaměříme se na rozvoj vi professorships, podporu individuálních mobilit skrze programy jako MSCA Postdoctoral F a vytvoření společného MSCA COFUND programu aliance. Tyto nástroje posílí mezinárodní mobilitu výzkumníků a výzkumnic, společné výukové a výzkumné aktivity (např. studijní joint degree, doktorské školy), a přispějí k systematickému budování mezinárodního aka prostředí s odpovídající organizační a institucionální podporou. PARTNERSTVÍ PRO INOVACE: MEZIOBOROVÁ A MEZISEKTOROVÁ SPOLUPRÁCE Univerzita Karlova si je vědoma potřeby posílit svou roli ve znalostní ekonomice a lépe vy potenciál v oblasti inovací a aplikovaného výzkumu. V současnosti je spolupráce s aplikačn nerovnoměrná a často závislá na individuálních iniciativách, chybí systematická podpora tr technologií i širší propojení s podnikatelským, resp. aplikačním, prostředím. Zařazení tét do strategického záměru reaguje na nutnost prohloubit spolupráci jak s průmyslem, startupy tak i s veřejným sektorem, využít existující výzkumné kapacity univerzity pro řešení spole technologických výzev a podpořit inovace i podnikavost napříč akademickou obcí. Nástroje, industrial chairs, hybridní výzkumná centra, programy typu industrial PhD či myšlenkové a inkubátory, umožní Univerzitě Karlově systematicky rozvíjet inovační ekosystém, přispět k hospodářskému rozvoji a nabídnout studujícím nové kariérní příležitosti. • Podpora spolupráce s průmyslem a komerčním sektorem. (Odpovídá: pror. pro vědeckou a tvů • Posílíme spolupráci mezi univerzitou a komerčním i veřejným sektorem v oblasti aplikov • inspirováni dobrou praxí fakult, kde je tento institut již funkční, zavedeme na univ industrial a commercial chairs jako strategický nástroj propojení akademického sekto • podpoříme vytváření hybridních akademicko-průmyslových výzkumných center, • těsněji propojíme Univerzitu Karlovu s podnikatelským a inovačním ekosystémem, včetn firem, startupů a spin-off společností, a aktivně se zapojíme do evropských a národn platforem; zaměříme se na rozvoj startupových programů a technologických inkubátorů celé akademické obci, cílenou podporu interdisciplinárních týmů v oblasti aplikované efektivní využívání grantových a investičních nástrojů pro komercializaci výsledků, • budeme systematicky podporovat výzkumnou spolupráci s veřejnými institucemi státní s samosprávy. • Podpora aplikovaného výzkumu a technologického transferu. (Odpovídá: pror. pro vědeckou činnost.) • Budeme pokračovat v rozvoji systematické strategie pro transfer znalostí a technologií výzkum na Univerzitě Karlově. • Rozvineme programy typu industrial/commercial PhDs jako nástroj spolupráce akademickéh resp. aplikačního sektoru a podpoříme mladé vědkyně a vědce v oblasti průmyslového výz technologického transferu. *========================================================================================= * UNIVERZITA JAKO SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÁ AUTORITA *========================================================================================= POPULARIZACE VĚDY A OTEVŘENÁ A SROZUMITELNÁ KOMUNIKACE JAKO NÁSTROJ PRO ŘEŠENÍ SPOLEČENSKÝ Součástí poslání univerzity jako instituce je přímo přispívat k řešení složitých společens Tato role má narůstající význam. Vysokoškolské instituce nejsou vnímány pouze jako centra vědy a výzkumu, jejich působnost se rozšiřuje i o podporu veřejné debaty, formulaci odborn spolupráci s lokálními, regionálními, národními i mezinárodními institucemi veřejné správy mohly tuto svou roli v co nejširší možné míře naplňovat, musí být srozumitelným, věrohodný hlasem ve veřejném prostoru. K narůstajícím výzvám patří nejen vztah mezi imperativy akademického života (akademická sa bádání, kritické myšlení), etikou a autoritou, ale v poslední době stále více i otázka dův informačně přetíženém veřejném prostoru, v němž technické možnosti dnešní doby zvyšují nár posuzování a odpovědný přístup. Naše aktivní, otevřená, fundovaná a srozumitelná komunikac prostoru, demonstrující vědecký étos a význam vědy, je zásadní pro důvěru ve vědecké výsle • Aktivní zapojení univerzity při řešení klíčových společenských témat a výzev. (Odpovídá: vnější vztahy, pror. pro zahraniční záležitosti, čl. kolegia rektorky pro sociální zálež udržitelný rozvoj.) • Spolu s našimi základními činnostmi, jako jsou holisticky pojatá příprava studujících orientovaný na řešení konkrétních otázek, je povinností univerzity zapojit se i do veř o zásadních společenských problémech a do tvorby veřejných politik. Pro systematické z univerzity do těchto aktivit rozvineme stávající či zavedeme nové mechanismy, jakými j think-tanků a expertních skupin zabývajících se klíčovými společenskými tématy, nabídk a odborníků připravených poskytovat expertní stanoviska vládě, veřejným institucím a m analýza a prezentace výzkumných dat ve veřejné debatě a v rozhodovacích procesech veře Zároveň budeme posilovat povědomí o těchto tématech, jako jsou např. klimatická změna, biodiverzity, stárnutí populace či etika v oblasti umělé inteligence, prostřednictvím informačních aktivit. • Na základě spolupráce s Ministerstvem zahraničních věcí, Ministerstvem školství, mláde tělovýchovy, se zastupitelskými úřady či účastí na diplomatických misích podpoříme zah diplomacii České republiky. • S cílem posilovat vzájemné porozumění a propojování akademické expertízy s potřebami m a být aktivním partnerem v otázkách udržitelného rozvoje, vzdělávací politiky, kulturn řešení sociálních výzev budeme rozvíjet systematickou spolupráci se samosprávami v Pra Hradci Králové na úrovni měst i krajů. • Zvyšování významu a dopadu vědecké práce prostřednictvím cílené popularizace a srozumite zprostředkování vhodných vědeckých výstupů a výsledků transferu. (Odpovídá: pror. pro vn • Na základě výzkumu cílových skupin a jejich potřeb a dalších podnětů doplníme univerzi marketingovou strategii o oblast popularizace a komunikace výsledků vědy a výzkumu. • S cílem zkvalitnění prezentace počinů a výsledků v oblasti vědy, výzkumu, transferu, p komunikace vědy obecně se zaměříme na zvyšování mediální erudice našich vědkyň a vědců pozorností věnovanou jejich juniornímu segmentu včetně studujících doktorského studia, rozšíříme univerzitní základnu mediálně zdatných odbornic a odborníků o další osobnost srozumitelně prezentovat komplexní problémy a možnosti jejich řešení a komunikovat věd • V rámci prezentace a popularizace vědy budeme dbát o vyvážené zastoupení žen a mužů a podporovat zapojení vědců a vědkyň z různých sociálních a kulturních skupin napříč aka prostředím. • Zejména s využitím našeho vzdělávacího centra Didaktikon připravíme a uskutečníme nové popularizační programy a projekty cílené na talentované studující nižších vzdělávacích • Podpora aktivit zaměřených na zapojení veřejnosti do vědeckého poznání. (Odpovídá: pror. vztahy.) • Povědomí veřejnosti o vědeckém výzkumu a jeho společenském přínosu budeme soustavně zv díky realizaci velkých veřejných akcí popularizujících vědu (Noc vědy, Vědafest, Velet aktivit v Kampusu Hybernská (např. FameLab, Café collaborations, Science Café) či naši s vědeckými a vzdělávacími institucemi i veřejnoprávními a soukromými médii v oblasti popularizačních projektů (Wikipedia, Česká televize, Planetum, iniciativa CAERPIN, Eli Národní muzeum aj.). • Posilování transparentní a efektivní komunikace směrem k veřejnosti. (Odpovídá: pror. pr vztahy.) • V rámci trvalého usilování o transparentní a efektivní komunikaci směrem k veřejnosti jednotné značky Univerzity Karlovy jako moderní výzkumné a vzdělávací instituce v Česk i v zahraničí, správu a rozvoj webu univerzity a dalších komunikačních nástrojů koncip aby odpovídaly potřebám moderní společnosti, a zřídíme návštěvnické centrum Univerzity kontaktní místo pro širokou veřejnost. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST, ETIKA A FÉROVOST Lidská společnost v současné době čelí řadě bezprecedentních výzev jako jsou například kli udržení biodiverzity, společenské nerovnosti, změny vynucené technologiemi, zejména digita umělé inteligence, či zvýšená migrace. Univerzita Karlova si je vědoma těchto výzev i své odpovědnosti, a proto musí přispět k jejich řešení prostřednictvím svých aktivit uvnitř i tak příkladem pro celou společnost. V souladu s tím se hlásí k sedmnácti Cílům udržitelnéh dalším mezinárodním, národním i institucionálním strategiím, závazkům a hodnotám v oblasti rozvoje. Principy, cíle a hodnoty, které jsou v dokumentu Organizace spojených národů vyjádřeny, js či menší míře dlouhodobě přítomny v každodenním životě naší univerzity, například v podobě dobrovolnických či spolkových aktivit, jako je Street Law, nebo programů pro veřejnost. Ab Karlova mobilizovala tento svůj vnitřní potenciál k postupné proměně v udržitelnou univerz vzorem pro studující a modelem sociální odpovědnosti pro další společenské aktéry, přijala období svou první strategii udržitelného rozvoje, jejímž hlavním cílem je posunout Univerz roku 2030 směrem k udržitelnějšímu fungování, a to nejen odpovědným přístupem k vlastnímu vzdělávacím a tvůrčím aktivitám. Naším společným cílem je patřit v roce 2030 mezi přední evropské školy, které integrují pr environmentální, sociální a ekonomické udržitelnosti ve svém provozu a aktivitách. Chceme klimaticky neutrální, která snižuje svou environmentální stopu, dbá na férové jednání a na lidských potřeb v dodavatelských řetězcích, chová se zodpovědně a participativně ke svým z zaměstnancům a studujícím v rámci možných zdrojů. Univerzitou, která vzdělává studující s klíčové kompetence pro zvyšování kvality života a naplňování potřeb současných i budoucích a přispívá tak k řešení globálních, regionálních i lokálních výzev svou vědou, výzkumem a dopadem do praxe. Univerzita Karlova chce posílit svou třetí roli a být klíčovou součástí udržitelnosti v lokálním i národním rámci, občanském i korporátním sektoru. Rovné příležitosti, spravedlnost a vysoké etické standardy jsou hodnoty, ke kterým se Univ hlásí, považuje je za ústřední pilíře nejen akademického života, a podporuje a prosazuje j univerzitní i celospolečenské praxi. Dokladem může být, že v současné době na univerzitě s 1 300 studujících s různými specifickými potřebami, což představuje více než dvě procenta počtu studujících a o pět set studujících více než před pěti lety. Univerzita v této oblas důležité, aby se všichni studující i zaměstnanci a zaměstnankyně cítili na univerzitě vítá a zároveň, aby všichni byli vybaveni rovnými šancemi k úspěšnému zakončení studia či dosaž kariérních cílů. Cílem univerzity proto je soustavně vytvářet vstřícné, podporující a inkl budovat a posilovat důvěru v instituci, v její mechanismy a etické principy, které by měly všem, kdo se mohou ocitnout v ohroženém nebo znevýhodněném postavení (např. studující se s potřebami či socioekonomickým znevýhodněním či pečující osoby). • Integrace principů environmentální, sociální a ekonomické udržitelnosti do všech činnost (Odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Prohloubíme vzdělávání orientované na rozvoj klíčových kompetencí pro udržitelný rozvo • S cílem během následujících pěti let ve větší míře začlenit hodnoty a zásady environme a ekonomické udržitelnosti do každodenního provozu a aktivit univerzity budeme: • průběžně naplňovat, vyhodnocovat a aktualizovat naši komplexní strategii udržitelnéh roku 2030, • na všech úrovních univerzity budovat a rozvíjet management udržitelného rozvoje, • podněcovat naši společnou komunitu studujících, zaměstnankyň a zaměstnanců k partici oblasti včetně podílu na přípravě a naplňování strategických dokumentů, reflektovat potřeby a vyrovnávat příležitosti v rámci univerzitního života a posilovat naši soun odpovědné chování skrze komunikaci, osvětové aktivity a budování vztahů mezi univerz • podporovat iniciativy jednotlivců i týmů a mezioborovou spolupráci v oblasti udržite příklady dobré praxe udržitelných aktivit studujících, zaměstnankyň a zaměstnanců a pracovišť napříč univerzitou, • sdílet naše zkušenosti a naši expertízu v lokálním, národním i zahraničním kontextu spolupráci v rámci národních i mezinárodních sítí a platforem zabývajících se touto • Uplatňování principů etiky, rovnosti a odpovědnosti ve všech aspektech univerzitního živ zvyšování povědomí o těchto hodnotách. (Odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti, čl. pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Ucelenou univerzitní politiku v oblasti rovných příležitostí budeme i nadále formulova reflektovaném a aktualizovaném plánu rovných příležitostí. • S cílem podpořit diverzitu a inkluzi v rámci univerzitního prostředí posílíme poradens pro studující a zaměstnané v oblasti inkluze a diskriminace, včetně rozvoje činnosti o institutu, a budeme uskutečňovat tematicky zaměřené akce. • Zlepšíme informovanost univerzitního společenství o klíčových službách a postupech v o a rovných příležitostí, obsahu etických kodexů a způsobech jejich uplatňování i o obla integrity (např. sdílení informací o mechanismech pro ochranu proti plagiátům a neetic vědě i vzdělávání.) a oceníme příklady dobré praxe. • V rámci zajišťování odpovědného přístupu univerzity k sociálně zranitelným skupinám po studující, kteří přicházejí do České republiky z důvodu nucené migrace, prohloubíme sp neziskovými organizacemi na sociálních projektech a rozvineme dobrovolnické a komunitn studující, zaměstnankyně a zaměstnance i veřejnost. *========================================================================================= * SPOLEČNĚ PRO UNIVERZITU *========================================================================================= EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ, SPRÁVA A SPOLUPRÁCE Univerzita Karlova je veliká, mnohooborová univerzita se silnou akademickou samosprávou, k sedmnácti fakult, čtyř vysokoškolských ústavů a devíti dalších podpůrných pracovišť. Zpráv hodnocení, jež byla jedním z podkladů pro přípravu strategického záměru, ve svých závěrech univerzita v předcházejících pěti letech dosáhla „významného pokroku v institucionálním ří v posílení strategického plánování, digitální transformace a koordinace napříč fakultami. vnitřních hodnotících mechanismů a rámce HR Excellence in Research posílily institucionáln kariérního rozvoje. Finanční řízení se zlepšilo díky cíleným iniciativám, jako je program když rozdíly v přidělování zdrojů přetrvávají kvůli decentralizovanému modelu správy. Úsil včetně modernizace studijních a administrativních informačních systémů, přispělo k provozn byť s různou mírou implementace na jednotlivých fakultách. Zatímco harmonizace správy zůst pokrok v mezifakultní spolupráci a standardizaci politik položily základy pro větší instit soudržnost“. Naším záměrem je zde navázat na tento potenciál, ve vybraných oblastech jej d a při kontinuálním hledání rovnováhy mezi „centralizovaným“ a „decentralizovaným“ vytvořit pro to, aby Univerzita Karlova byla silná veřejná instituce v prostředí, které se vyznačuj nejistotami. Například v oblasti financování Univerzita Karlova dlouhodobě hospodaří s kladným hospodář výsledkem, přičemž necelou polovinu jejího rozpočtu představují prostředky získané nad rám institucionálního financování, a to i díky úspěšnosti našich vědkyň a vědců i akademiček a v českých i zahraničních grantových soutěžích, vzdělávání ve studijních programech v cizíc zajišťovanému našimi vyučujícími či rozmanité doplňkové činnosti. Jednotlivé fakulty se vš době liší v tom, do jaké míry tyto zdroje získávají, což s sebou, spolu s podprůměrnou výš veřejných vysokých škol ze strany státu ve srovnání s jinými zeměmi, které jsou členy OECD otázku odměňování zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity či její konkurenceschopnosti v rám i mezinárodního trhu práce. V nejbližších letech se přitom univerzita bude muset vyrovnat snižováním zdrojů z evropských strukturálních a investičních fondů, jež v minulých letech financovat řadu rozvojových aktivit a tvořily nezanedbatelnou část rozpočtu. Pozornost bude třeba v nadcházejícím období věnovat i podpoře vnitrouniverzitní spolupráce procesů a snižování administrativní zátěže pro studující i zaměstnané či efektivitě vnitřn procesů, aby odpovídaly současným požadavkům na řízení a správu akademické instituce včetn využití potenciálu, který v této oblasti nabízí umělá inteligence. • Udržení ekonomické stability Univerzity Karlovy a jejích jednotlivých součástí. (Odpovíd rozvoj, kvestor) • Univerzitní schémata pro rozdělování institucionálních prostředků budeme průběžně aktu návaznosti na priority obsažené v našem strategickém záměru a na vývoj na národní úrov ve větší míře zohledníme internacionalizaci vzdělávání (cizojazyčné studijní programy, programy, zimní a letní školy, nabídka stáží pro studující, předměty v cizích jazycích zahraniční zkušenosti apod.). • S ohledem na zajištění udržitelného financování jednotlivých součástí vytvoříme zázemí všechny fakulty i další součásti mohly podle svého zaměření a potenciálu získávat více rámec základního institucionálního financování. • Posílíme ekonomickou udržitelnost a efektivitu ve všech činnostech univerzity napříkla prostřednictvím vzdělávání zaměstnankyň a zaměstnanců v oblasti správy a řízení, strat pojetí investic, digitalizace či snižování energetické náročnosti objektů a efektivněj univerzitní infrastruktury. • V souvislosti s blížícím se snižováním prostředků alokovaných pro Českou republiku pro kohezních fondů se zaměříme jak na důraznější prioritizaci cílů, na které využijeme pr prostředky, tak vytvoříme podmínky pro postupný přechod na nové či doposud méně využív dotační nástroje, a to i díky soustavnému rozšiřování odborných znalostí a dovedností pracovníků útvarů rektorátu a děkanátů spolupracujících na zajištění projektové agendy ekonomické, personální útvary): kompetence aktivně vyhledávat finanční zdroje dle zamě připravovat vysoce kvalitní a kompetitivní projektové žádosti do jednotlivých výzev s vysoké míry úspěšnosti v těchto dotačních titulech. • Procesní přístup jako předpoklad pro efektivní řízení a rozvoj univerzity. (Odpovídá: pr informační technologie.) • S cílem snížit administrativní náročnost a zátěž při současném zajištění plného soulad legislativou vytvoříme a zavedeme potřebné mechanismy a podporu pro evidenci a průběžn definovaných procesů na univerzitě, přípravu a správu uživatelských rolí a skupin váza přidělené kompetence. • Řízení založené na datech („data driven university“): rozhodování založené na datech jak praxe na všech úrovních univerzity a fakult i nástroj sjednocování postupů na univerzitě pror. pro informační technologie.) • Abychom zajistili, že rozhodování založené na datech se na všech úrovních řízení a spr stane součástí standardní praxe, vytvoříme a implementujeme datovou politiku Univerzit jakožto koncepci správy a ukládání dat, kde všechna data mají svůj jedinečný zdroj a s systém, ustavíme strukturu rolí osob zodpovědných za definici a popis primárních datov zajistíme IT podporu ve formě analytických a transformačních nástrojů poskytujících da a agregaci. • Posílení vnitřního propojení univerzity ve všech oblastech na základě rozvoje nástrojů i komunikace s využitím strategicky zacílených opatření, IT nástrojů i nových schémat pro (Odpovídá: pror. pro informační technologie.) • Pro zlepšení vnitřního přenosu informací napříč Univerzitou Karlovou využijeme, s maxi mírou automatizace, existující IT platformy a fyzické i digitální kanály a definujeme hierarchii rolí osob zodpovědných za interní komunikaci prostřednictvím těchto nástroj • Další rozvoj aktivit spojených s rozvojem a efektivním řízením lidských zdrojů, i v rámc strategie HR Excellence in Research (HR Award). (Odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdr technologie, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických praco • Připravíme a implementujeme férový a transparentní systém odměňování na Univerzitě Kar vazbou na kariérní řády a respektující směrnici EU o transparentnosti v odměňování, kt reflektovat heterogenitu univerzity. • S cílem posílit sounáležitost jednotlivců s institucí zavedeme plošné vzdělávání akade vědeckých i technicko-hospodářských pracovnic a pracovníků v oblasti vnitřních agend u (např. zdroje financování, oblast realizace a zajištění vzdělávací činnosti, oblast vě specifika fungování vysoké školy a jejích součástí). • Protivlivová a kyberbezpečnostní strategie jako pilíř institucionální odolnosti. (Odpoví pror. pro informační technologie.) • V souvislosti s rostoucími riziky nelegitimního ovlivňování a s cílem zvýšení instituc odolnosti a bezpečnosti výzkumného a akademického prostředí Univerzity Karlovy se zamě efektivní a citlivou edukaci zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity a na tvorbu a rozvo bezpečnosti informací, který bude reagovat na neustále se vyvíjející prostředí kyberne zranitelností. MODERNÍ FYZICKÝ I VIRTUÁLNÍ AKADEMICKÝ PROSTOR Univerzita Karlova v posledních letech výrazně investovala obnovy a rozvoje své fyzické in to nejen díky nejrůznějším dotačním titulům, ale i z vlastních zdrojů. Svou historicky vzn jež studující i zaměstnankyně a zaměstnance vystavuje nutnosti přejíždět mezi různými budo především díky výstavbě minikampusů, z nichž některé byly v uplynulém období dokončeny, ja Lékařské fakulty v Plzni či nový kampus Fakulty humanitních studií, a u jiných byla zaháje kde příklady jsou společný kampus Farmaceutické fakulty a Lékařské fakulty v Hradci Králov pro budovaný pro 2. lékařskou fakultu či Biocentrum Kampusu Albertov. Kromě novostaveb pro komplexních či dílčích rekonstrukcí budov pro vzdělávací, výzkumné i jiné účely, přičemž v jsou tyto aktivity i příspěvkem k ochraně kulturního dědictví. Na výraznou potřebu investičních prostředků, jež je vyvolána nutností dokončit či zahájit akcí, Univerzita Karlova v uplynulém období reagovala navýšením zdrojů vyčleňovaných v pří Výstavba nových univerzitních budov, která byla nyní zahájena, případně probíhá či byla do doplnění prostorových kapacit do té míry, že infrastruktura fakult by mohla být saturována znamenat výrazné nároky na univerzitní zdroje a jejich správu. I proto je pro nás výzvou s důraz na strategické pojetí investic a rozvoj infrastruktury tak, aby ve všech aspektech o kladeným na moderní akademický prostor. Vedle fyzické infrastruktury Univerzita Karlova soustavně rozvíjí i svou virtuální infrast IT systémy pro podporu vzdělávání, vědy, řízení i správy, a to s cílem vytvořit moderní, p udržitelný informační ekosystém, který nám poskytne oporu a přinese zjednodušení ve všech univerzitního života. Ačkoli se univerzitě tuto infrastrukturu v posledních letech dařilo modernizovat, například v oblastech distanční a hybridní výuky nebo využívání cloudových s podporují sdílení dat, spolupráci na vědeckých projektech či flexibilní přístup k výukovým příštích pěti letech před námi stojí řada náročných úkolů, například dokončení započaté zá studijního informačního systému. Ambicí univerzity v této oblasti přitom je nejen držet kr utvářet svůj akademický prostor. • Strategické pojetí investic. (Odpovídá: pror. pro rozvoj, pror. pro informační technolog • Při přípravě investic se zaměříme na: • strategické rozvojové priority univerzity, jejích fakult a dalších součástí, včetně vyčíslené potřebnosti a kalkulaci/expertní odhad nákladů na správu a provoz klíčovýc virtuálních infrastruktur, • vytváření materiálních podmínek (včetně potřebného zázemí) pro zavádění progresivníc a nových výukových technologií a zajišťování strojního přístrojového, simulačního a vybavení pro kvalitní výuku, vědu a výzkum; do projektové přípravy nových investiční tímto účelem zapojíme „learning spaces experts”, • zavádění opatření ke snížení energetické náročnosti objektů a zvýšení bezpečnosti v univerzity, • možnost slaďování rodinného a pracovního života v prostorách univerzity. • Dokončíme výstavbu klíčových univerzitních minikampusů a velkých infrastruktur, (např. Hradec Králové, Jinonice, Motol, Veleslavín, Pelc-Tyrolka a areál Ruská) a realizujeme výstavby, modernizace, obnovy a dílčí rekonstrukce budov i sportovišť a sportovních ce k zajištění kvalitních prostorových podmínek a infrastruktury pro vzdělávání, vědu a v volnočasové aktivity. • V oblasti ubytovacích a stravovacích služeb pro studující i zaměstnankyně a zaměstnanc kroky, aby v budoucím období a v návaznosti na programy Ministerstva školství, mládeže bylo možné dobudovat kapacitu našich kolejí, podpoříme rekonstrukce a modernizace stáv infrastruktury, a zlepšíme standard ubytování na základě optimalizace rozsahu, kvality poskytovaných služeb (např. proklientský přístup, dvojjazyčnost). V případě zájmu stud provedeme pilotní ověření nabídky soukromého ubytování zprostředkovávaného univerzitou • Vyhodnotíme studii proveditelnosti a možný přínos výstavby Centrální knihovny Univerzi • S cílem vytvořit interaktivní a přístupné prostředí včetně podpory efektivního a bezpe technologií připravíme a implementujeme koncepci Smart Campus: • i s ohledem na zvyšování uživatelského komfortu a optimalizaci využívání nemovitého (např. energetické úspory či bezpečnost) výrazně zlepšíme digitální datovou základnu a rozvoj univerzitní infrastruktury, například do všech fází výstavby implementujeme cyklus životnosti budov a zajištění souladu s plánovanou legislativou využijeme prin Building Information Management (např. efektivnější správa informací o budovách pros sdíleného datové prostředí CDE, zejména pro fázi přípravy a realizace staveb), pro p našich budov rozvineme jednotný systém pro správu nemovitostí (Computer-Aided Facili a propojíme jej s ostatními univerzitními systémy, například se Studijním informační se systémem Digitální mapy veřejné správy (DMVS), pro analýzy a vizualizace dat budo geografický informační systém (GIS); • vytvoříme celouniverzitní přehled významného přístrojového a IT vybavení univerzity parametry (např. doba použitelnosti, vytížení, umístění, předpokládané zdroje na obn na informační potřebu jednotlivých fakult a součástí a se zřetelem na prioritizaci p přístrojů a informačních technologií a hledání vhodných zdrojů pro tyto účely. • Zavedené a provázané IT systémy. (Odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor.) • Zaměříme se na důslednou realizaci rozvoje a změn IT na bázi digitalizace a elektroniz univerzitou s důrazem na uživatelský komfort a maximální zjednodušení splňující podmín interní legislativy a metodik a jiné nároky, jako jsou kybernetická bezpečnost či ochr údajů. • Postupně přejdeme na novou generaci Studijního informačního systému, který bude modern udržitelný, dynamicky rozvíjený a uživatelsky přívětivý. • Architekturu informačních systémů budeme tvořit na základě vzájemně integrovatelných m využitím servisně orientované architektury (SOA). • Funkcionality IT systémů realizujeme na základě zpracovaných analýz a definovaných pro portál) a napříč univerzitou definovaných rolí a uživatelských skupin. • Připravíme a realizujeme centrální model vývoje, nákupu a správy IT systémů se zajiště celouniverzitní metodickou podporou a poradenstvím (aktivní podpora sdílení znalostí a v oblasti užívání informačních systémů v rámci celé univerzity a mezi akademickou obcí specialistkami a specialisty). • Systematicky podpoříme rozvoj digitálních kompetencí akademických, výzkumných i dalšíc a zaměstnanců, například formou školení, ať již uskutečňovaných v rámci programu Erasm univerzity, i neformálního sdílení zkušeností a celouniverzitního přenosu dobré praxe. • Nové technologie v informační, poradenské i vzdělávací oblasti se zvláštním zaměřením na pror. pro informační technologie.) • Rozvineme platformu pro rychlou tvorbu AI-asistentů podporujících cílové skupiny uvnit • Zprovozníme celouniverzitní platformu Research Software Engineering umožňující nízkopr akademických i vědeckých pracovnic a pracovníků k vlastnímu použití výpočetních techno ve vědě a výuce (zejména technologie AI a výkonné výpočty). PŘÍZNIVÉ PROSTŘEDÍ PRO STUDIUM A PRÁCI A POTKÁVÁNÍ V současnosti jsme svědky dynamických změn v oblasti akademického života a pracovního pros si žádají kontinuální přizpůsobování a inovace, neboť pouze v prostředí, kde panují vstříc podmínky, může každý skutečně rozvinout svůj potenciál. Naše dosavadní aktivity proto zahr well-beingu, inkluze, diverzity a rovnosti příležitostí, a právě tyto hodnoty nás stále ví v mezinárodním univerzitním prostoru, kde je péče o komunitu vnímána jako nezbytná součást působení vysoké školy. Chceme-li být univerzitou první volby pro české i zahraniční kolegyně a kolegy, musí se ty trvale odrážet v našich prioritách. Univerzita Karlova si proto klade za cíl stát se míste studium, ale i profesní rozvoj a osobní pohoda studujících, zaměstnankyň a zaměstnanců i a absolventů patří ke klíčovým prioritám. Dále klademe důraz na otevřenost kampusů pro širší zajištění kvalitní infrastruktury pro neformální setkávání, která přispěje k prohloubení m vztahů a posílení univerzitního ducha. • Aktivní role univerzity při posilování podpůrné atmosféry pro studium i práci. (Odpovídá rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Za účelem posilování vstřícné a podporující atmosféry na univerzitě budeme organizovat diskuse a neformální setkání. • V rámci zajišťování inkluzivního prostředí pro všechny studující zlepšíme informovanos studujících se specifickými potřebami v anglickém jazyce, rozšíříme podporu pro socioe znevýhodněné studující a zajistíme vyšší dostupnost studijních materiálů v digitální p • Naše stávající aktivity v oblasti resilience a wellbeingu posílíme jak na úrovni přímé individuální psychologická sezení či podpůrná skupinová sezení), tak prostřednictvím r nabídky vzdělávacích příležitostí pro rozvoj well-beingu a resilience pro studující i a zaměstnance. Dalším klíčovým krokem bude rozvoj větší informovanosti a osvěty v obla zdraví, která podpoří komunitu Univerzity Karlovy v oblasti destigmatizace duševního z svépomocných technik a zdrojů. Naším dlouhodobým záměrem je rozvoj individuálních i ko kompetencí zvládat krizové nebo zátěžové situace v průběhu života a tím studující vyba dovednostmi pro jejich další kariérní směřování a osobní rozvoj. • Další rozvoj aktivit v rámci projektu HR Excellence in Research (HR Award). (Odpovídá: p rozvoj lidských zdrojů a nové technologie.) • Implementujeme novou Evropskou chartu pro výzkumné pracovnice a pracovníky. • Posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace. (Odpovídá: čl. koleg sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • V průběhu následující pěti let dosáhneme zlepšení ve vybrané oblasti každého ze sedmi ocenění Healthy Campus (management, fyzický pohyb a sport, stravování, prevence onemoc a sociální zdraví, prevence rizikového chování, udržitelnost), jehož cílem je podpořit univerzitní prostředí a zdraví univerzitního společenství. Pro zajištění dlouhodobé ud certifikace a posílení role univerzity v rámci mezinárodní spolupráce vytvoříme plán p aktualizaci a zlepšování ve vybraných kritériích a rozvineme partnerství se zahraniční tuzemskými univerzitami pro sdílení osvědčených postupů a zkušeností. • Zvýšíme povědomí o značce Healthy Campus a jeho obsahu u studujících i uchazeček a uch s cílem zvýšit atraktivitu Univerzity Karlovy jako příznivého místa ke studiu. • Posílíme roli Univerzity Karlovy v rámci mezinárodních iniciativ a projektů zaměřených udržitelnost. • Rozvoj spolupráce mezi různými skupinami akademické obce. (Odpovídá: pror. pro vnější vz kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Posílíme interdisciplinární spolupráci mezi fakultami a dalšími součástmi univerzity d společných studijních programů a kurzů, organizaci mezioborových workshopů a konferenc vědeckých expozic ve vzdělávacím centru Didaktikon. • Abychom posílili komunikaci a spolupráci mezi studujícími a zaměstnankyněmi a zaměstna podpoříme jejich společné projekty, zaměříme se na organizace neformálních setkání a a rozvoj interních komunikačních platforem. • Pro rozvoj příznivého prostředí pro všechny je důležité, aby se jeho členové a členky zapojit do jeho utváření. V souladu s hodnotami rovnosti, diverzity a inkluze je o to aby tato aktivní participace byla podpořena i u těch, kteří čelí nějakým překážkám, ne cítit být součástí většinové komunity. Proto se zaměříme na podporu participace akadem univerzitních aktivitách včetně empowermentu znevýhodněných, zranitelných, nebo podrep skupin. • Posílíme spolupráci se zájmovými spolky při propagaci studia a integraci nastupujících akademické komunity (včetně tutoringu a mentoringu). Současně zástupkyním a zástupcům vzdělávací cykly k rozvoji jejich kompetencí, kteří jako studentští leadeři využijí ve profesním životě. • I nadále budeme naplňovat vizi Kampusu Hybernská jako interdisciplinární inovační plat s významnou komunitní dimenzí, kde naším trvalým úkolem je tvorba výrazného programu, veřejnost i univerzitu. • Otevřený univerzitní kampus. (Odpovídá: pror. pro vnější vztahy, čl. kolegia rektorky pr záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Ve stávajících univerzitních kampusech a budovách budeme hledat příležitosti pro co-wo vznikly společné prostory pro studující (např. využití prostor Kampusu Hybernská) a je stanovíme jako podmínku pro nové prostory („learning spaces“) spolufinancované z unive • Ve větší míře se zaměříme na možné využívání prostor univerzity pro aktivity uskutečňo komunitu všech členek a členů akademické obce. Neformálními akcemi chceme přispět ke v propojení mezi zaměstnankyněmi a zaměstnanci a studujícími. Zajímavými formáty různých oslovovat absolventy i stávající studující. BUDOVÁNÍ A ROZVOJ UNIVERZITNÍ KOMUNITY Budování a dlouhodobý, strategický rozvoj univerzitní komunity napříč generacemi je priori strategickém plánu, protože silná, propojená komunita je základem pro kvalitní akademický Univerzita Karlova si uvědomuje, že vztahy s našimi alumni jsou nezbytné pro zachování kon minulými, současnými a budoucími generacemi studujících. Absolventi a absolventky představ ukončení vzdělávacího procesu (ročně absolvuje přibližně 8 000 studujících), ale jsou nosi hodnot univerzity, kteří mohou přispět svými profesními zkušenostmi, znalostmi a kontakty rozvoji. Posilování těchto vztahů nejen že obohacuje zkušenosti studujících o odborné rady a mentor kteří již působí v praxi, ale také přispívá k posílení spojení mezi akademickým a profesní přístup k budování komunity zajistí dlouhodobou udržitelnost naší univerzity jako otevřené prostoru. • Posilování vztahů s absolventy (alumni) a vytváření možností pro jejich zapojení do živo (např. mentoring, odborníci z praxe podílející se na výuce). (Odpovídá: čl. kolegia rekt sociální záležitosti a udržitelný rozvoj.) • Posílíme roli absolventek a absolventů a jejich propojení se studentskou komunitou: zv našich alumni zapojených jako odbornic a odborníků z praxe do výuky, do mentoringových workshopů či profesního poradenství na základě identifikace a oslovení relevantních ab absolventů, organizaci pravidelných networkingových setkání se studujícími, vytváření sdílení zkušeností a profesních příležitostí či propagace příkladů dobré praxe spolupr skupinou v akademické obci. • Více provážeme absolventskou komunitu se současnými i bývalými zaměstnanci a zaměstnan univerzity, zahraničními studujícími (Erasmus i degree) a dalšími přáteli univerzity. zkušenosti s působením na Univerzitě Karlově se mohou dobře doplňovat a zahrnutí pod j umožní snazší komunikaci know-how i dosah třetí role. • Podpoříme absolventské iniciativy přispívající k životu univerzity. • Aktivně zapojíme absolventky a absolventy do propagačních a náborových aktivit. • Vazbu absolventek a absolventů k Univerzitě Karlově posílíme prostřednictvím komunitní jsou alumni dny, tematická setkání či jiné univerzitní či fakultní akce či díky rozvoj • Budeme aktivně hledat cesty, jak oceňovat přínos odborníků a odbornic z praxe, kteří s výuky, například formou certifikace. Jejich působení je klíčové jak pro kvalitu vzdělá univerzita poskytuje, tak pro propojování akademického a profesního světa. • Nadační fond Univerzity Karlovy jako nástroj podporující studující, zaměstnané a celou i (Odpovídá: kancléřka.) • V návaznosti na schválenou strategii Nadačním fondu Univerzity Karlovy budeme průběžně priority podpory. • Na základě aktivního fundraisingu a oslovování našich absolventek a absolventů, přátel organizace benefičních akcí zvýšíme objem finančních prostředků dostupných prostřednic fondu a budeme akademickou obec pravidelně informovat o jeho aktivitách. Povědomí o je aktivitách budeme cíleně zvyšovat i prostřednictvím posílení marketingových a komunika realizace informační kampaně o jeho významu a dopadu či sdílení informací o jeho účelu rámci akcí pořádaných i podporovaných univerzitou. *========================================================================================= * UKAZATELE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU *========================================================================================= Nakolik se podaří dosáhnout toho, co jsme si v našem strategickém záměru vytyčili, budeme sledovat na základě následujících ukazatelů: 1. Absolventky a absolventi uplatnitelní nyní i v budoucnu: kompetence, inovace a prostupn • uplatnění absolventek a absolventů (míra nezaměstnanosti, průměrná mzda a hodnocení vybr vzdělávací činnosti, jako jsou dostatečnost praxe, příprava na práci v mezinárodním pros AI) • funkční systém uznávání předchozího formálního i neformálního vzdělání • komplexní a funkční systém mikrocertifikátů propojený s aplikační sférou a reflektující dlouhodobé potřeby společnosti 2. Relevantní, flexibilní a udržitelné studijní programy • inovovaný systém tvorby a uskutečňování studijních programů reflektující koncepci vzdělá Univerzitě Karlově • zavedený systém podpory a vzdělávání garantek a garantů studijních programů • podíl zahraničních studujících na celkovém počtu studujících 3. Podpora studijní úspěšnosti: z Univerzity Karlovy odcházejí spokojení a sebevědomí abso • míra dokončování studia v bakalářských a magisterských studijních programech • zavedený systém podpory studentských tutorek a tutorů • spokojenost se studiem 4. Otevřené výzkumné prostředí • podíl zahraničních akademických a vědeckých pracovnic a pracovníků na celkovém počtu aka vědeckých pracovnic a pracovníků • počet udělených ERC grantů • výše prostředků získaných ze zahraničních projektů • všechny open access časopisy vydávané na Univerzitě Karlově splňují mezinárodní standard otevřené vědy 5. Mladá věda (doktorandi a postdoktorandi): k vědecké špičce prostřednictvím práce s tale • míra dokončování studia v doktorských studijních programech • počet postdoktorandek a postdoktorandů • podíl studujících doktorského studia a postdoktorandek/postdoktorandů ze zahraničí či se zkušeností 6. Partnerství pro inovace: mezioborová a mezisektorová spolupráce • počet obsazených industrial/commercial chairs • výnosy z transferu znalostí a technologií 7. Popularizace vědy a otevřená a srozumitelná komunikace jako nástroj pro řešení společen • počet uskutečněných akcí zaměřených na zapojení veřejnosti do vědeckého poznání • počet uskutečněných edukativních a popularizačních programů a projektů v rámci centra Di • zpětná vazba veřejnosti týkající se kvality uskutečněných akcí a programů • 8. Společenská odpovědnost, etika a férovost • míra naplnění cílů Strategie udržitelného rozvoje Univerzity Karlovy: Na cestě k udržite 9. Efektivní řízení, správa a spolupráce • podíl prostředků nad rámec základního institucionálního financování na univerzitě a jedn součástech • funkční procesní portál (metodika, nasazení, počet procesů, rozsah zpracovaných témat, r provozním nasazení) • zavedený systém pro správu identit a rolí (počet napojených systémů, počet rolí a skupin • funkční řízení založené na datech (data governance) 10. Moderní fyzický i virtuální akademický prostor • dokončené univerzitní minikampusy a velké infrastruktury • moderní, propojený, udržitelný a odolný informační ekosystém (podíl agend plně převedený podoby, počet nasazených nových modulů, počet propojených modulů, počty API rozhraní, zp uživatelů) • dokončená modernizace studijního informačního systému • počet modulů/služeb Smart Campus pro studenty a zaměstnance • systém podpory pro zlepšování digitálních kompetencí studujících i zaměstnankyň a zaměst proškolených zaměstnankyň a zaměstnanců, zavedené a využívané technologie RSE a AI, poče asistentů pro různé cílové skupiny a počet jejich uživatelů) 11. Příznivé prostředí pro studium a práci a potkávání • udržení certifikátu HR Award • zlepšení ve vybrané oblasti každého ze sedmi pilířů ocenění Healthy Campus • spokojenost studujících a zaměstnankyň a zaměstnanců s podmínkami a studiem, resp. prací se zvláštním zřetelem na osoby se speciálními potřebami 12. Budování a rozvoj univerzitní komunity • podíl oslovených, kteří zareagovali na komunikaci ze strany Nadačního fondu • výše finančních prostředků dostupných prostřednictvím Nadačního fondu • počet výzev vypsaných Nadačním fondem