Plán realizace SZ pro rok 2026 ****************************************************************************************** * Plán realizace SZ UK pro rok 2026 ****************************************************************************************** Plán realizace strategického záměru pro rok 2026 [ URL "UK-15327-version1-pr_2026.zip"] • Projednán Vědeckou radou Univerzity Karlovy dne 23. října 2025 • Schválen Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 14. listopadu 2025 • Schválen Správní radou Univerzity Karlovy dne 18. listopadu 2025 *========================================================================================= * ÚVOD *========================================================================================= Plán realizace pro rok 2026 představuje první soubor aktivit a opatření, pomocí nichž bude hodnoty, misi a vizi Univerzity Karlovy, jak jsou vytyčeny ve strategickém záměru univerzi 2026-2030. Tyto aktivity se týkají všech dvanácti klíčových priorit, z?nichž strategický z sestává, a tvoří tak ucelený rámec pro rozvoj univerzity. Zvýšenou pozornost přitom budeme následujícím opatřením, neboť představují náročné výzvy s?potenciálem proměnit prostředí n • Abychom mohli dostát našim prioritám v?oblasti vzdělávací činnosti, jimiž jsou absolvent uplatnitelní nyní i v?budoucnu, relevantní, flexibilní a udržitelné studijní programy a úspěšnosti, zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace programů, která zahrne strategické cíle v oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže předcházející přípravě návrhu studijního programu. • Na základě priorit strategického záměru, závěrů a doporučení z právě dokončeného nezávis mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Karlově, zpětné vazby od č členů akademické obce a vnitrouniverzitní diskuse připravíme návrhy restrukturalizace un programů Cooperatio, UNCE a Grantové agentury Univerzity Karlovy, které představují výra institucionálního financování vědy na univerzitě. • S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důleži univerzitní koncepci „chytrého kampusu“ (Smart Campus) a začneme věnovat se budování kon infrastruktury a vybraných služeb. • Se zřetelem na cíl vytvořit moderní, propojený a udržitelný informační ekosystém, který oporu a přinese zjednodušení ve?všech oblastech univerzitního života, mj. prozkoumáme mo prvků umělé inteligence do systémů a procesů univerzity a pro oblasti s největším přínos podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nového studijn systému) navrhneme použití vhodných řešení, připravíme Datovou strategii Univerzity Karl univerzitní datový katalog, vytvoříme základní technologickou platformu pro ukládání dig popsaných procesů a přiřazených aplikačních služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou s jednotnou správou a prezentační vrstvou, která bude na základě přiřazených rolí přístupn uživatelů, realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti či spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému. *========================================================================================= * VZDĚLÁVÁNÍ, VĚDA, VÝZKUM A TVŮRČÍ ČINNOST *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ ABSOLVENTKY A ABSOLVENTI UPLATNITELNÍ NYNÍ I V BUDOUCNU: KOMPETENCE, INOVACE A PROSTUPNOST ------------------------------------------------------------------------------------------ Vzdělávání pro potřeby budoucího trhu práce. • Na sociálních sítích portálu Charles Abroad začneme průběžně sdílet aktuální nabídku pra na našich zahraničních partnerských univerzitách. (odpovídá: pror. pro zahraniční záleži • Připravíme pedagogickou koncepci a studii proveditelnosti klinické školy. (odpovídá: pro záležitosti) • V rámci začleňování nástrojů umělé inteligence do vzdělávání: • otestujeme vybrané nástroje (např. MS Copilot, OneTutor a NotebookLM) pro podporu výuk individualizovaného učení, • zprovozníme funkcionalitu monitoringu studijních pokroků za pomoci umělé inteligence v Moodle obsahující pluginy pro AI, • v pilotním provozu spustíme službu AI Sandbox, abychom zajistili dostupnost modelů gen inteligence pro zaměstnankyně a zaměstnance i studující. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovn • Podpoříme učitelské studijní obory při tvorbě digitálních pedagogických portfolií. (odpo kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) Prostupné vzdělávání dostupné po celý život. • V oblasti mikrocertifikátů nastavíme systém komunikace směrem k externím uživatelům, a t vytvoření nové webové stránky, která bude sloužit jako vstupní bod pro zájemkyně a zájem vzdělávání, dopracujeme metodiky týkající se vzniku a realizace kumulativních/stohovatel a uznávání mikrocertifikátů jako součásti studia (včetně příslušné úpravy IT systémů) a začlenění této agendy do systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti tak pokrytý celý životní cyklus tohoto typu vzdělávání. (odpovídá: pror. pro studijní záleži kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) • Upravíme přihlašování do programů celoživotního vzdělávání tak, aby reflektovalo jeho rů dané právní úpravou osobních údajů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogic akademických pracovníků) ------------------------------------------------------------------------------------------ RELEVANTNÍ, FLEXIBILNÍ A UDRŽITELNÉ STUDIJNÍ PROGRAMY ------------------------------------------------------------------------------------------ Decentralizace a zjednodušení činností a aktivit souvisejících se vznikem, uskutečňováním, a opětovným udělením oprávnění uskutečňovat studijní program a Revize studijní zátěže stud vyučujících. • Zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace studijního p zahrne strategické cíle oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže ECTS či analýzy př přípravě studijního programu. Naším cílem je stanovit způsob, jak uvedené komponenty zač celého životního cyklu studijního programu tak, aby se staly monitorovanou a vyhodnocova příslušných procesů zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti. (odpovídá: pror kvalitu vzdělávání) • S cílem kodifikovat dobrou praxi a zkušenosti získané v oblasti zajišťování a hodnocení vzdělávací činnosti revidujeme vnitřní předpis Pravidla systému vnitřního zajišťování a kvality na Univerzitě Karlově, a to tak aby umožňovala i aplikaci praxe a pravidel uplat předmětné oblasti v rámci aliance 4EU+, a připravíme opatření rektora, které stanoví prů studijních programů. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) • Pro garanty a garantky studijních programů připravíme ondboardingové materiály a předsta ověříme metodiku a vzdělávací kurzy z oblasti designu kurikula. (odpovídá: pror. pro kon vzdělávání, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracov Rozvoj systému sběru, vyhodnocení a implementace podnětů ze zpětné vazby od studujících. • Budeme pokračovat v rozvoji aplikace pro hodnocení výuky studujícími tak, aby byla nadál společná platforma pro tuto formu zpětné vazby, umožňující sjednocení a komparaci výstup univerzitou a využitelná při zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti či pro (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) • Aktualizujeme webové stránky týkající se celouniverzitních průzkumů (doplnění čerstvých informací o průzkumech v doktorských studijních programech) a posílíme diseminaci výsled institucionálním aktérům (příslušná pracoviště fakult a dalších součástí), tak i směrem a respondentům (nedílnou součástí každé pozvánky k celouniverzitnímu bude odkaz na tyto si odpovídající mohli ověřit, co se děje s jejich zpětnou vazbou a jaké výsledky byly za minulosti). (odpovídá: kvestor) Internacionalizace studijních programů. • Na základě realizace zahraniční marketingové strategie posílíme prostřednictvím Internat Hub nábor kvalitních uchazeček a uchazečů o cizojazyčné studijní programy, zejména takov je vyšší pravděpodobnost zápisu do studia a úspěšného absolvování; celkově posílíme sdíl a zapojení studentských a alumni ambasadorek a ambasadorů do konkrétních aktivit v oblas recruitmentu a budování univerzitní komunity, a to s hlavními cíli zlepšení komunikace a prvních regionálních kapitol. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a rozvoj) • Posuneme uchazečský portál StudyCharles a související projekt chatbota pro zahraniční uc uchazeče do další fáze vývoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti rozvoj) • Připravíme podcasty v angličtině, které zahraničním studujícím např. nabídnou tipy a inf na Univerzitě Karlově a každodenním životě v České republice. (odpovídá: pror. pro vnějš • Rozšíříme nabídku podpůrných programů Ústavu jazykové a odborné přípravy pro zahraniční zájemce o studium v České republice a zlepšíme jejich propagaci, realizujeme novou letní zatraktivní cizojazyčné studijní programy pro zahraniční studující středních škol, nabíd češtiny pro zahraniční expertky a experty i pro zájemkyně a zájemce o studium v cizojazy programech (zejména studium medicíny). (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • Na základě vnitrouniverzitní diskuse posílíme stávající a rozšíříme strategická partners jako jsou Spojené státy americké, Kanada, Taiwan, Austrálie, Japonsko, Izrael, Jižní Kor státy z Jižní Ameriky. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • S cílem podpořit mezinárodní mobilitu našich studujících i zaměstnankyň a zaměstnanců: • zpracujeme rešerši možností externí finanční podpory pro realizaci zahraničních mobili ní členky a členy akademické obce, • aktualizujeme příslušnou část univerzitních webových stránek tak, aby informace o zahr příležitostech byly kompletní, přehledné a uživatelsky přívětivé, • zajistíme nabídku kvalitního cestovního pojištění pro studující vyjíždějící do zahrani cenu formou rámcové smlouvy s pojišťovnou, • dokončíme procesní analýzu postupů při administraci mobilit pro různé nabízené program k jejich sjednocení a zjednodušení pro studující i zaměstnankyně a zaměstnance, • s cílem zjednodušit a sjednotit podmínky vnitrouniverzitních mechanismů studentských a mobilit zahájíme přípravu revize programů Fond Mobility a Point (s prioritizací pro st doktorského studia) a přípravu na vytvoření tzv. Travel Fund pro výjezdy zaměstnankyň • navýšíme počet kombinovaných intenzivních programů (BIP) na univerzitě tak, aby každá nejdříve zkušenost s koordinací tohoto typu internacionalizace doma, • uspořádáme Erasmus+ Staff Week BIP za účasti zahraničních zaměstnankyň a zaměstnanců n partnerských univerzit na téma priority Erasmus+ pro sdílení dobré praxe. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • Prohloubíme spolupráci především se Spojenými státy americkými, Kanadou, Asií, Latinskou Střední Asií, Subsaharskou Afrikou, Západním Balkánem, zeměmi Východního partnerství či Středomoří, a to zejména skrze Erasmus+ mezinárodní kreditovou mobilitu. (odpovídá: pror záležitosti) • Pro studující, kteří přijíždějí na Univerzitu Karlovu v rámci programu Erasmus+ a chtějí připravíme e-learningovou oporu. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • S cílem zvýšit zájem o studium v režimu cotutelle a ve společných studijních programech na sběr zpětné vazby a lepší zacílení informační podpory včetně příslušných webových str kompetence příslušných fakultních pracovníků a pracovnic skrze pravidelné školení týkají s dosavadní praxí, předpisy, metodickými postupy, budeme pokračovat ve spolupráci s part univerzitami v rámci Aliance 4EU+ a novelizujeme příslušné opatření rektora. (odpovídá: koncepci a kvalitu vzdělávání) ------------------------------------------------------------------------------------------ PODPORA STUDIJNÍ ÚSPĚŠNOSTI: Z UNIVERZITY KARLOVY ODCHÁZEJÍ SPOKOJENÍ A SEBEVĚDOMÍ ABSOLVE ------------------------------------------------------------------------------------------ Podpora studijní úspěšnosti. • Připravíme analýzy studijní úspěšnosti pro jednotlivé fakulty, které budou podkladem pro univerzitní strategie v této oblasti, a uskutečníme kulatý stůl ke sdílení dobré praxe o akademické obci, jehož výstupy budou sloužit pro rozvoj koncepce analytického a podpůrné fakulty. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) • Vytvoříme a pilotně otestujeme systém studentských tutorek/tutorů včetně jejich finanční vzdělávání a systém podpory úvodních seznamovacích kurzů pro studující prvních ročníků. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) • Zpřístupníme obsah Digitální knihovny Kramerius Univerzity Karlovy studujícím se speciál v pilotním režimu zprovozníme aplikaci pro evidenci požadavků na digitalizaci studijních pro tuto cílovou skupinu a prostřednictvím této aplikace spustíme automatizované zpracov přizpůsobených dokumentů do repozitáře. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedag kompetencí akademických pracovníků) • V oblasti elektronických informačních zdrojů připravíme podklady pro výběr e-zdrojů, kte Univerzitě Karlově zajištěny v rámci dalšího cyklu CzechELib (2028+), spustíme evidence- pro výběr e-knih nad multioborovými kolekcemi vybranými ve spolupráci knihoven či uskute zaměřená na tuto oblast včetně AI funkcionalit jednotlivých e-zdrojů. (odpovídá: čl. kol pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) ------------------------------------------------------------------------------------------ OTEVŘENÉ VÝZKUMNÉ PROSTŘEDÍ ------------------------------------------------------------------------------------------ Transformace interních programů na podporu vědy, práce s výsledky hodnocení. • Na základě závěrů a doporučení mezinárodního hodnocení vědy na Univerzitě Karlově a zpět jejich fungování připravíme a k vnitrouniverzitní diskusi předložíme první návrhy restru našich univerzitních programů na podporu vědy (Cooperatio, Univerzitní výzkumná centra, agentura Univerzity Karlovy). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • S cílem podpořit moderní nadnárodní vědecký výzkum a v souladu s 4EU+ Strategy 2025-2035 na posílení zapojení našich vědkyň a vědců do aliančních výzev, intenzivnější využívání institucionální podpory 4EU+ cílené na posílení mezinárodních týmů a jejich přípravu k d grantovým výzvám. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) Podpora špičkové vědy a strategických oborů. • V souladu s ambicí systematicky budovat prostředí, které podporuje vznik výzkumných proj potenciálem mezinárodní vědecké excelence, což vnímáme jako klíčový směr rozvoje pro Uni • začneme intenzivněji pracovat se stávajícími hodnotitelkami a hodnotiteli evropských p působícími na univerzitě, vyškolíme další konzultantky a konzultanty návrhů projektů M Curie Actions Postdoctoral Fellowships a budeme poskytovat intenzivní Master class i i konzultace, • uskutečníme Den Horizontu Evropa na Univerzitě Karlově s cílem informovat akademické, administrativní pracovnice a pracovníky o grantových příležitostech a proškolit je v s dovednostech, • v rámci rozvoje institucionální podpory ERC uskutečníme navazující setkání účastníků w Expertní skupiny, koordinátora ERC a odborných garantů z jednotlivých vědních oblastí finalizovat návrhy a odpovědět na případní otázky před podáním žádosti, budeme pokračo mentoringu pro výzkumnice a výzkumníky v oblasti lékařských a farmaceutických věd s dů návrhu, vědeckou excelenci a strategii podání či uskutečníme krátké strukturované konz potenciálními žadateli a expertkami a experty (včetně těch z řad hodnotitelů a úspěšný účelem získání zpětné vazby a navázání kontaktů, • zahájíme neformální setkávání odbornic a odborníků v oblasti administrativní podpory v abychom podpořili sdílení dobré praxe v pre-award i post-award. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • Pro podporu inter- a transdisciplinarity a stimulace zapojování společenskovědně a human pracovišť do evropské spolupráce se budeme i nadále účastnit aktivit sítě European Allia Sciences and Humanities. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) Mezinárodní konkurenceschopnost a internacionalizace. • Ve větší míře využijeme nástroje umělé inteligence pro podporu dvojjazyčnosti na univerz oblasti překladů týkajících se výzkumného prostředí (pracovně-právní vztahy, OTM-Recruit Open Science a správa výzkumných dat, podpora postdoktorandek a postdoktorandů, reforma na aktivity v oblasti mezisektorové spolupráce a transfer technologií aj.). (odpovídá: č rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Zaměříme se na propagaci návratových grantů a zvýšení informovanosti pečujících o podpoř na Univerzitě Karlově k dispozici, a to prostřednictvím specializovaného newsletteru, pr kontaktu s příslušnými pracovišti, na něž se pečující mohou obracet. (odpovídá: pror. pr tvůrčí činnost) • Zvýšíme naši kapacitu služeb péče o předškolní děti díky zahájení činnosti nové dětské s rektorátu, kterou budou moci využívat i zahraniční kolegyně a kolegové, a budeme hledat finanční podpory pro vybudování obdobné infrastruktury v rámci dalších součástí univerzi čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) Otevřená věda a etika výzkumu. • Systematizujeme vzdělávání juniorních výzkumných pracovnic a pracovníků v oblasti otevře (projekty Charleston a Návraty), pro osvětu akademické obce v této oblasti využijeme i w webináře uskutečňované v rámci aliance 4EU+ či připravované Etické desatero pro nakládán daty, do jehož tvorby se zapojíme v rámci národního projektu Národní repozitářová platfo data. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • Zmapujeme možnosti vytvoření a pilotně ověříme platformu pro komunitu open science na Un Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • Revidujeme dokumenty univerzitních komisí pro etiku v souvislosti s řádným nakládáním s daty a aplikací AI, podpoříme širší užití automatizovaných nástrojů pro tvorbu plánů spr (Data Management Plans) a vytvoříme digitální hru, která bude využitelná při vzdělávacíc týkajících se správy výzkumných dat a FAIR dat, a přispěje tak k lepšímu pochopení dané (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • Definujeme minimální parametry kvality open access časopisů vydávaných na Univerzitě Kar skupina vydavatelé, případně autorky a autoři). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí č • Zmapujeme existující projekty Citizen Science na univerzitě, abychom je mohli lépe preze podpořit (sdílení příkladů dobré praxe a zkušeností mezi jednotlivci i výzkumnými týmy, legislativními i etickými otázkami apod.). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnos Modernizace infrastruktury a podpůrných systémů pro výzkum. • Vypíšeme veřejnou zakázku na jednotný systém pro správu výzkumných informací (CRIS) na U Karlově, který usnadní přehled o podaných žádostech o různé typy projektů napříč univerz efektivní administraci získaných projektů či identifikovat slabé i silné stránky v oblas činnosti a vytvořit robustní datovou základnu, jež podpoří strategické rozhodování. Para dokončíme sjednocení dosavadní evidence včetně návazných procesů tak, aby od poloviny ro zahájena fáze implementace nového systému a migrace dat do nového řešení. (odpovídá: pro a tvůrčí činnost, pror. pro informační technologie, kvestor) ------------------------------------------------------------------------------------------ MLADÁ VĚDA (DOKTORANDI A POSTDOKTORANDI): K VĚDECKÉ ŠPIČCE PROSTŘEDNICTVÍM PRÁCE S TALENTY ------------------------------------------------------------------------------------------ Podpora doktorského studia a talentovaných mladých vědkyň a vědců. • Pilotně spustíme mentoring pro studující v doktorských studijních programech. (odpovídá: vědeckou a tvůrčí činnost) • Optimalizujeme portfolium aktivit Platformy doktorského studia, např. připravíme v návaz Standardy doktorských studijních programů Univerzity Karlovy e-learningové školení pro s vybraná témata z oblasti soft skills týkající se vědecko-výzkumné práce. (odpovídá: pror tvůrčí činnost) Mezinárodní mobilita doktorandů a postdoktorandů. • Při rozvíjení mezinárodních partnerství s předními univerzitami a výzkumnými institucemi otázku zajištění kvalitních hostitelských míst pro postdoktorské pobyty našich absolvent doktorského studia. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) Podpora lidského potenciálu a talentů. • V rámci rozvoje systematické podpory pro postdoktorandky a postdoktorandy: • rozšíříme univerzitní Postdoctoral Hub o inzeráty na volné postdoktorandské pozice na Karlově, informace o ResearchComp, nabídku vzdělávání z externích zdrojů a materiály p kariérního rozvoje, • připravíme informační balíček pro nově nastoupivší postdoktorandky a postdoktorandy a a podzimní Welcome Day, aby zde mohli načerpat informace i získat kontakty na své kole • nabídneme přibližně 20 vzdělávacích akcí, které budou obsahově vycházet z Evropského k rámce pro výzkumné pracovníky (ResearchComp), a uskutečníme čtyři akce Postdoctoral fo tématikou (např. problém nebo dilema v kariérním rozvoji), • uskutečníme druhý ročník mentoringového programu, do něhož zapojíme i držitelky návrat a závěrečnou akci pro účastníky prvního běhu, která bude od dalších ročníků sloužit ja alumni programu, • v rámci druhé výzvy programu Charleston vybereme dalších deset postdoktorských projekt na řešení environmentálních a celospolečenských problémů a díky stážím v neakademickýc které jsou pevnou součástí programu, posílíme mezisektorovou spolupráci Univerzity Kar kontinuitu v této oblasti budeme spolupracovat s našimi partnery z aliance 4EU+ na pří společné projektové žádosti pro další výzvu schématu COFUND, • nabídneme postdoktorandkám a postdoktorandům možnost prezentovat svoji práci prostředn • provedeme revizi systému benefitů pro postdoktorandky a postdoktorandy. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) • Rozšíříme stávající podobu Welcome Days pro nové zahraniční zaměstnankyně a zaměstnance relevantní témata z oblasti HR Award a nabídku společensko-integračních setkání pro lepš na Univerzitě Karlově, mezifakultní oborové propojení i poznání nových kultur. (odpovídá rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Pro zahraniční zaměstnance a zaměstnankyně rozšíříme podporu/konzultační služby zejména oblastech, jako jsou nabídka ubytování, řešení daní a sociálního zabezpečení týkajícího systémů v České republice. Do oblasti odvodů zahraničních mezd implementujeme, ve spolup institucemi i alianci 4EU+, nástroje umělé inteligence. (odpovídá: čl. kolegia rektorky záležitosti a udržitelný rozvoj) ------------------------------------------------------------------------------------------ PARTNERSTVÍ PRO INOVACE: MEZIOBOROVÁ A MEZISEKTOROVÁ SPOLUPRÁCE ------------------------------------------------------------------------------------------ Podpora spolupráce s průmyslem a komerčním sektorem. • Začneme budovat pozici Univerzity Karlovy jako leadera na národní a aktivního přispěvate mezinárodní úrovni v oblasti prezentování, publikování a účasti v diskusních panelech na vědeckých a odborných konferencích, fórech, sympoziích a jiných akcích zaměřených na pře technologií a inovace a souvisejících oborů (business, strategy and economics, instituti communication, aj.) (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) Podpora aplikovaného výzkumu a technologického transferu. • Zmapujeme dosavadní praxi na Univerzitě Karlově či další dostupné zkušenosti s uskutečňo profesních doktorátů. Na tomto základě zahájíme celouniverzitní diskusi o této podobě st pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) *========================================================================================= * UNIVERZITA JAKO SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÁ AUTORITA *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ POPULARIZACE VĚDY A OTEVŘENÁ A SROZUMITELNÁ KOMUNIKACE JAKO NÁSTROJ PRO ŘEŠENÍ SPOLEČENSKÝ ------------------------------------------------------------------------------------------ Aktivní zapojení univerzity při řešení klíčových společenských témat a výzev. • Budeme průběžně komunikačně a mediálně pokrývat průřezová témata s celospolečenským přes budou uspořádávány konference, kulaté stoly a další aktivity, jakož i pořádat vlastní ti s vybranými odbornicemi a odborníky napříč klíčovými tématy; pro tyto účely využijeme i podcast věnující se společenským fenoménům. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy) • Povědomí o oblasti udržitelného rozvoje posílíme prostřednictvím dvojjazyčného webu Udrž Univerzita Karlova/Sustainable Development Charles University, příspěvků na sociálních s v univerzitním časopisu Forum, pořádáním a spoluorganizováním propagačních a osvětových (workshopy, konference, přednášky apod.) či podcastu Udržitelná Karlovka. (odpovídá: čl. rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • V oblasti rovných příležitostí, diverzity a inkluze budeme podporovat osvětu např. zapoj do kampaně Organizace spojených národů 16 dní aktivismu proti genderově podmíněnému nási organizací kulatých stolů k relevantním tématům či účastní na nich, na mezinárodní úrovn oblasti budeme věnovat např. v rámci uskupení Coimbra Group. (odpovídá: čl. kolegia rekt sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Na celoevropské úrovni se prostřednictvím v uskupení předních univerzit (zejména Coimbra European University Foundation) zapojíme do diskuse o budoucnosti programu Erasmus+ v pr 2028–2036. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • Využijeme síť krajanských komunit a zahraničních spolupracujících škol pro metodicko-kul a zapojování potomků komunit do studia v České republice, studia češtiny v zahraničí a o dosažených znalostí. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) Zvyšování významu a dopadu vědecké práce prostřednictvím cílené popularizace a srozumiteln zprostředkování vhodných vědeckých výstupů a výsledků transferu. • Rozšíříme marketingovou strategii Univerzity Karlovy o segment popularizace a komunikace a naši databázi odbornic a odborníků schopných srozumitelně prezentovat komplexní problé jejich řešení a komunikovat vědu a transfer o juniornější vědkyně a vědce. (odpovídá: pr vztahy) • S cílem dosáhnout návštěvnosti dvanácti tisíc osob v rozšířených prostorách vzdělávacího Didaktikon připravíme nové edukační programy, které budou reflektovat jak unikátní obory Karlově, tak revizi rámcových vzdělávacích programů, či jedinečnou expozici zaměřenou na inteligenci a poezii, rozšíříme nabídku odpoledních aktivit pro nadané žákyně a žáky zák středních škol a posílíme doprovodné programy Juniorské univerzity Karlovy. Zvláštní důr vzdělávání učitelek a učitelů, kterým budou nabídnuty odborné znalosti a výukové materiá výuku na základních a středních školách. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy) • Zaměříme se na rozvoj značky Univerzity Karlovy jako univerzity první volby pro přenos p technologií a inovační excelenci u národních a zahraničních stakeholderů, partnerů, orgá Evropské komise, současných i budoucích studujících i alumni. (odpovídá: pror. pro vědec činnost) Podpora aktivit zaměřených na zapojení veřejnosti do vědeckého poznání. • Zapojíme se do celorepublikových akcí zaměřených na komunikaci vědy, jako jsou Veletrh v či Noc vědy, kde se budeme rovněž podílet na nově koncipované Noci vědy v Karlovarském k nesídlí žádná instituce, která by do aktivity v minulosti byla zapojena. Ve městech Karl či Sokolov budeme v rámci toho iniciovat zapojení místních entit typu gymnázia, inovační instituce, které přichystají vlastní program. Část programu přitom vždy bude připravena vybrané aktivity popularizačních akcí pak budou cíleně zpřístupňovány rovněž handicapova propagaci vědeckých aktivit fakult/součástí využijeme též společenské, kulturní a sporto organizované pro širokou veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy) • V Kampusu Hybernská uskutečníme akce, jako jsou Cross Talks (propojování vědy s firemní, veřejnou a neziskovou sférou s cílem popularizace vědy), Science Café (propojování různý univerzity s veřejností, vstup univerzity do veřejného prostoru k aktuálním společenským prezentace výzkumu), FameLab (produkce mezinárodní vědeckého soutěžního konceptu na popu mladých vědkyň a vědců na univerzitě), Evropský den jazyků, Den archeologie či Café Coll spolupráci s ambasádami, kulturními centry, obchodními komorami a podobnými institucemi) pror. pro vnější vztahy) Posilování transparentní a efektivní komunikace směrem k veřejnosti. • Modernizujeme rozhraní univerzitních webů včetně průběžné revize struktury a designu těc (odpovídá: pror. pro vnější vztahy) • Posílíme komunikaci směrem k veřejnosti o přínosech strategických investic univerzity (o pro vnější vztahy a pror. pro rozvoj) ------------------------------------------------------------------------------------------ SPOLEČENSKÁ ODOVĚDNOST, ETIKA A FÉROVOST ------------------------------------------------------------------------------------------ Integrace principů environmentální, sociální a ekonomické udržitelnosti do všech činností • Zmapujeme vzdělávací aktivity v oblasti Cílů udržitelného rozvoje na Univerzitě Karlově vytvoříme jejich přehled sloužící jako podklad k posílení tématu v budoucích studijních snazší orientaci studujících se zájmem o vzdělání na poli udržitelného rozvoje. (odpovíd rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Vyhodnotíme první rok implementace Akčního plánu udržitelného rozvoje 2025–2026. (odpoví rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Budeme pokračovat v činnosti odborných pracovních skupin pro oblast udržitelného rozvoje provoz“ (1. Energie a výstavba; 2. Voda, zeleň a biodiverzita; 3. Stravování a odpady a (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Podpoříme univerzitní členství v národních i mezinárodních sítích zabývajících se udržit (např. RCE Czechia, UNICA, 4EU+, Copernicus Alliance), existující i nově vznikající vzdě a platformy této v oblasti (např. časopis Envigogika, platformu Enviwiki aj.) i students iniciativy, jež v rámci svých aktivit věnují udržitelnému rozvoji; realizujeme studentsk oblasti udržitelného rozvoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a rozvoj) Uplatňování principů etiky, rovnosti a odpovědnosti ve všech aspektech univerzitního život zvyšování povědomí o těchto hodnotách. • V rámci péče o duševní zdraví se zaměříme na podporu zvláště zranitelných skupin v této uskutečníme podpůrná skupinová setkání pro LGBTQI+ komunitu, semináře pro studující rodi kapacitu psychologického poradenství pro studující ze zahraničí. (odpovídá: čl. kolegia sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Pro rozvoj inkluzivního a bezpečného prostředí připravíme v gesci Rady pro rovné příleži doporučující a osvětový materiál pro oblast komunikace a řešení situací s osobami v tran transgender a nebinárními studujícími. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální zále udržitelný rozvoj) • Zvýšíme nabídku dobrovolnických příležitostí v sociální, vzdělávací nebo kulturní oblast podpoříme budování komunity občansky odpovědných studujících, kteří získávají kompetence pro oblast dobrovolnictví i pro budoucí uplatnění na trhu práce. Dle aktuální společensk situace se zaměříme na dobrovolnickou podporu ohrožených skupin či regionů. (odpovídá: č rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • S cílem zvýšit počet studujících se specifickými potřebami a omezenými příležitostmi, kt studia absolvují mezinárodní mobilitu, se zaměříme na systematické informování této cílo možnostech finanční podpory, jejich účast na tematických setkáních a užší spolupráci se institucemi. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) • Vyhodnotíme účinnost (počty shlédnutí, účastníků akcí či distribuovaných materiálů, reak obsahy apod.) a budeme sledovat účinky kampaně prevence nevhodného chování na Univerzitě získané poznatky využijeme pro další rozvoj systému podpory poskytované při výskytu nevh a jeho prevenci (např. posílení pozic ombudsmanů a ombudsmanek na jednotlivých fakultách (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Na základě úzké spolupráce v rámci univerzitní sítě ombudsmanek a ombudsmanů budeme zaji informovanost o dostupných službách podpory v oblasti sociálního bezpečí na Univerzitě K (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, ombudsmank • Zaměříme se na podporu sdílení zkušeností uvnitř univerzity v oblasti podpory etického u budeme sledovat novinky v oblasti automatizovaných kontrol a společně hledat i definovat metody kontroly akademické integrity v písemných výstupech studujících včetně kvalifikač (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost) *========================================================================================= * SPOLEČNĚ PRO UNIVERZITU *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ, SPRÁVA A SPOLUPRÁCE ------------------------------------------------------------------------------------------ Udržení ekonomické stability Univerzity Karlovy a jejích jednotlivých součástí. • S cílem posílit zapojení univerzity do méně využívaných dotačních programů rozšíříme por poskytované podpory pro prioritizované, přímo řízené programy Evropské unie (např. Europ Fund). V této souvislosti proběhne jobshadowing vybraných kolegů a kolegyň z relevantníc formou zapojení do konkrétní poradenské činnosti u vybraných projektů, či zahraniční stá kolegů a kolegyň. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, pror. pro rozvoj, ředi • Na základě zkušeností jednotlivých fakult či součástí a průběžně zpracovávaných metodick budeme podporovat sdílení dobré praxe v oblasti správy budov (např. zavádění CAFM), sniž energetické náročnosti či strategického přístupu k plánování investic. (odpovídá: pror. • Zaměříme se na celouniverzitní přístup k pořizování nástrojů generativní umělé inteligen analýzu možného celouniverzitního provozování, poskytování a podpory licencí systému SPS OverLeaf. (odpovídá: kvestor, pror. pro informační technologie) Procesní přístup jako předpoklad pro efektivní řízení a rozvoj univerzity. • Na základě zpracovaného Katalogu služeb IT a nově připravovaného Katalogu agend vytvořím technologickou platformu pro ukládání digitalizovaných popsaných procesů a přiřazených a služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou strukturu s jednotnou správou a prezentační v bude na základě přiřazených rolí přístupná různým typům uživatelů, zejména vedoucím zamě vybrané části přes webový rozcestník i široké univerzitní veřejnosti. (odpovídá: pror. p technologie) Řízení založené na datech („data driven university“): rozhodování založené na datech jako na všech úrovních univerzity a fakult i nástroj sjednocování postupů na univerzitě. • Vytvoříme Datovou strategii Univerzity Karlovy, jež na základě analýz a potřeb zahrne ja spojené s efektivním využíváním datových zdrojů univerzity včetně analytických produktů, evidencí a dokumentací obou skupin aktiv, a sestavíme univerzitní datový katalog, ve kte evidované odpovídající datové zdroje a analytické produkty. (odpovídá: pror. pro informa • Do budovaného datového skladu Univerzity Karlovy integrujeme další datové zdroje, u vybr pravidelně připravovaných sestav, které jsou založeny na studijních datech (vybrané část o činnosti či zprávy o přijímacím řízení) zajistíme automatizovaný export a vizualizaci následně dostupné akademické obci a umožní jednoduché srovnání v čase. (odpovídá: pror. technologie) Posílení vnitřního propojení univerzity ve všech oblastech na základě rozvoje nástrojů int využitím strategicky zacílených opatření, IT nástrojů i nových schémat pro komunikaci. • Pro procesně připravené, dokumentované a popsané služby a aplikace naplníme systém rolí budou automatizovaně přidávat a odebírat oprávnění (realizace technických a business rol potřebných rozhraní implementovaných v rámci Identity Managementu v prostředí MidPoint). pror. pro informační technologie) • Budeme pokračovat v rozvoji cloudových a týmových služeb napříč univerzitou s cílem podp tvůrčí virtuální prostředí pro spolupráci. (odpovídá: pror. pro informační technologie) Další rozvoj aktivit spojených s rozvojem a efektivním řízením lidských zdrojů, i v rámci HR Excellence in Research (HR Award). • Na základě sběru připomínek, analytických podkladů a dosavadních zkušeností vyhodnotíme stávajícího univerzitního systému kariérního rozvoje a provedeme odpovídající úpravy Rám kariérního rozvoje akademických a vědeckých pracovníků a pracovnic a lektorů a lektorek Karlově. Do novelizovaného opatření promítneme i změny, které nastaly v mezidobí, např. habilitačních a jmenovacích řízení či rozvoje pedagogických dovedností. (odpovídá: pror. lidských zdrojů a nové technologie) • Sumarizujeme závěry z vyjednávání ohledně nové Kolektivní smlouvy a jejich možný dopad d odměňování na Univerzitě Karlově. (odpovídá: kvestor) • V souvislosti s transpozicí směrnice Evropské unie o transparentním odměňování provedeme v odměňování mužů a žen. (odpovídá: kvestor) • Zahájíme přípravu a implementaci systému vzdělávání zaměstnankyň a zaměstnanců Univerzit to s ohledem na typovou rozdílnost pozic a kariérní stupeň. (odpovídá: čl. kolegia rekto pedagogických kompetencí akademických pracovníků) • Uskutečníme pilotní běh kurzu vzdělávání (nových) vedoucích pracovnic a pracovníků. (odp kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) Protivlivová a kyberbezpečnostní strategie jako pilíř institucionální odolnosti. • S cílem posílit institucionální odolnost proti nelegitimnímu ovlivňování se zaměříme na univerzitních zaměstnankyň a zaměstnanců o podstatě institucionální odolnosti, a to se z důrazem na aktivity rizikových zemí, posílení obecného povědomí o bezpečnostních hrozbác koordinátorek a koordinátorů protivlivu. Osvětové aktivity zacílíme i na osoby přicházej zemí s cílem vytvořit bezpečné a respektující prostředí, které zajistí akademickou svobo před nátlakem jejich domovských režimů. (odpovídá: kvestor) • Budeme pokračovat v implementaci a rozvoji Systému řízení bezpečnosti informací a zavádě a technických opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti. (odpovídá: kvestor) • Rozšíříme mechanismy změnového řízení o specifické požadavky z oblasti kybernetické bezp základě metodiky definované v Systému řízení bezpečnosti informací a požadované od Národ kybernetickou a informační bezpečnost jako nutná podmínka pro plnění zákonných povinnost pror. pro informační technologie) ------------------------------------------------------------------------------------------ MODERNÍ FYZICKÝ I VIRTUÁLNÍ AKADEMICKÝ PROSTOR ------------------------------------------------------------------------------------------ Strategické pojetí investic • Dokončíme stavební práce na společné budově Lékařské fakulty v Hradci Králové a Farmaceu v Hradci Králové v rámci projektu MEPHARED 2 a projektu Novostavba Centrální budovy Kamp Králové. (odpovídá: pror. pro rozvoj) • Budeme pokračovat stavebními pracemi na projektu Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum. pror. pro rozvoj) • V rámci programového financování budeme pokračovat v realizaci akcí zařazených v program 221 a 133 240 (kompletní a dílčí rekonstrukce a projektová příprava kampusu Fakulty těle sportu). (odpovídá: pror. pro rozvoj) • Dokončíme aktuální rekonstrukce objektů kolejí, zejména rozšíření ubytovací kapacity o 1 koleji Hostivař, vybudujeme bezbariérové ubytování pro studující se speciálními potřebam pokračovat v rekonstrukcích a opravách vnitřního vybavení kolejí i zkvalitňování exterié pro lepší využití (vytvoření multifunkčních venkovních studijních zón) a zahájíme práci proveditelnosti pro výběrové řízení na výstavbu nové koleje v oblasti Pelc-Tyrolka. (odp rozvoj) • Provedeme rešerše ke studii proveditelnosti možné výstavby Centrální knihovny Univerzity (odpovídá: pror. pro rozvoj) • S cílem při strategickém plánování zohlednit nejen výstavbu, ale též provozní náklady na a součástem možnost konzultací přípravy studií proveditelnosti, zejména s ohledem na nas managementu a odhady provozních nákladů. (odpovídá: pror. pro rozvoj) • S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důleži (např. digitalizace procesů s redukcí nároků na uživatele, „chytré“ uživatelské a plateb s maximalizací využití na mobilních platformách, dynamické navigace v budovách, pohyby o energetická efektivita, bezpečnostní koncepty navázané na osoby a další), univerzitní ko kampusu“ (Smart Campus). Dle stanovené koncepce a priorit se začneme věnovat i budování infrastruktury a vybraných služeb. (odpovídá: pror. pro informační technologie, pror. pr • Dokončíme převod veškerých nemovitostí do nového Computer-Aided Facility Management syst (prostorových dispozic), proškolíme pracovnice a pracovníky fakult a dalších součástí v systémem, nastavíme proces aktualizace datové základny (od výdeje dat až po nahrání do s provedeme kontrolu aktuálnosti grafických podkladů budov. (odpovídá: pror. pro rozvoj) • Budeme pokračovat v implementaci systému Building Information Modeling (BIM): proškolíme a pracovníky fakult a dalších součástí v jeho používání i s ohledem na připravovaný „Zák zahájíme práce na výběru a implementaci společného datového prostředí (CDE), zajistíme š fakultních správců nemovitostí pro využívání digitální datové základny a budeme dbát na využívání jednotného systému, aby byla zajištěna pravidelná aktualizace informací. (odpo rozvoj) • Posílíme hardwarovou infrastrukturu pro provoz LMS Moodle a dalších systémů pro online v a digitálních knihoven (např. Digitální repozitář Univerzity Karlovy, Repozitář publikač Univerzity Karlovy, DSpace Clarin, Digitální knihovna Kramerius Univerzity Karlovy a sou pro tvorbu digitálních objektů ProARC, systémy pro služby velkých jazykových modelů AI). pror. pro informační technologie) • Realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti personalist v roce 2027 zahájili rutinní provoz. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvesto • Spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému, do něhož zapojíme součásti univerzity tak, aby jako vzorová pracoviště posloužila pro migraci většiny faku součástí v následujícím roce. Jako součást řešení plánujeme nasazení elektronických oběh prostřednictvím elektronické podpisové knihy a využívání infrastruktury digitální důvěry pror. pro informační technologie, kvestor) • Zprovozníme testovací instanci Digitálního repozitáře Univerzity Karlovy a Repozitáře pu činnosti Univerzity Karlovy na nové verzi softwarové platformy DSpace a připravíme podkl produkční verze těchto repozitářů na tuto novou verzi. (odpovídá: pror. pro informační t • Provedeme celouniverzitní mapování přístrojového vybavení pracovišť Univerzity Karlovy z se digitalizací starých a vzácných tisků, studijní literatury, studijních materiálů pro speciálními potřebami a obdobných typů dokumentů. (odpovídá: pror. pro informační techno Zavedené a provázané IT systémy. • V rámci cíle realizovat Enterprise architekturu Univerzity Karlovy splňující nároky na m škálovatelnost, cloudová řešení a hybridní infrastrukturu, mikroslužby a API-first příst a správu identit, role-based access control, šifrování dat, auditní logy, ochranu proti driven přístup, uživatelskou přívětivost a zajištění automatizace a digitálních workflow • připravíme holistickou koncepci transformace informačního systému univerzity do modulá • s pracovním názvem „WhoIs - Next Generation“ realizujeme Centrální Registr Identit Uni (CRI UK) jako referenční místo identit na univerzitě, které obslouží požadavky centrál ale i lokálních aplikací fakult a součástí, • systém pro správu identit (IdM Midpoint) rozšíříme o nástroje pro správu uživatelsky d skupin identit s možností přebírat existující „skupiny“ z jiných systémů (např. studij a na jejich základě vytvářet skupiny vlastní; tyto nově a systémově zavedené skupiny p propagovat do dalších univerzitních systémů (realizace tvorby týmů v M365, kohort v Mo KISS apod.), • zahájíme transformaci architektury dalších určených systémů v návaznosti na zpracovano transformace informačního systému a infrastruktury informačního systému popsané v rámc architektury. (odpovídá: pror. pro informační technologie) • Rozšíříme nabídku kurzů zaměřených na posilování digitálních kompetencí zaměstnankyň a z univerzity v oblastech užívání kancelářského i specializovaného softwaru a nástrojů uměl (odpovídá: pror. pro informační technologie) • Dokončíme akreditaci Digitálního archivu Univerzity Karlovy jako společné virtuální infr pro trvalé uložení digitálních dokumentů celé univerzity a budeme pokračovat v digitaliz zpřístupňování historických archiválií univerzity pro výuku a výzkum. (odpovídá: kvestor Nové technologie v informační, poradenské i vzdělávací oblasti se zvláštním zaměřením na A • S cílem urychlit a automatizovat vybrané činnosti prozkoumáme možnosti začlenění prvků u do provozních systémů a procesů univerzity a na tomto základě navrhneme pro oblasti s ne (např. AI podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nový studijního informačního systému) použití vhodných existujících řešení či tvorbu vlastníc kde není realistické využití běžně dostupných nástrojů. (odpovídá: pror. pro informační • Vytvoříme celouniverzitní síť fakultních koordinátorek a koordinátorů v oblasti umělé in (odpovídá: pror. pro informační technologie) • Zprovozníme univerzitní řešení pro rychlou tvorbu AI asistentů / chatbotů, vytvoříme v n concept asistenta pro zahraniční uchazečky a uchazeče o studium a uvedeme ho do ostrého základě následné analýzy potřeb realizujeme minimálně další tři asistenty (např. kariérn pro studující, HR asistent pro zaměstnankyně a zaměstnance, IT asistent). Navrhneme a im pravidla pro řízení životního cyklu AI agentů (vývoj, test, produkce, monitoring), inter i pravidla zajišťující bezpečnost řešení, ochranu dat, auditovatelnost i etiku využití A předpisy. (odpovídá: pror. pro informační technologie) • V souladu s celostátní politikou budeme pokračovat v implementaci Aktu o umělé inteligen univerzitní směrnice a doporučení k užívání nástrojů generativní AI na Univerzitě Karlov pror. pro informační technologie) • V rámci platformy Research Software Engineering (RSE) Univerzity Karlovy a dobudovaného v Troji, které poslouží jako základní infrastruktura pro nasazení výzkumných a výukových zahájíme mapování potřeb na univerzitě v této oblasti, vytvoříme informační webové strán systém přidělování podpory, implementujeme první RSE projekty pro biomedicínské a humani nabídneme školení v oblasti efektivního využití nových technologií pro tvorbu aplikací p (odpovídá: pror. pro informační technologie) ------------------------------------------------------------------------------------------ PŘÍZNIVÉ PROSTŘEDÍ PRO STUDIUM A PRÁCI A POTKÁVÁNÍ ------------------------------------------------------------------------------------------ Aktivní role univerzity při posilování podpůrné atmosféry pro studium i práci. • Na základě zpětné vazby od studujících vylepšíme strukturu a obsah anglické verze univer webu o podpoře studentek a studentů se specifickými potřebami, zaměříme se na vstupní in anglicky mluvících uchazeček a uchazečů o studium i krátkodobou příjezdovou mobilitu ohl podpůrných služeb pro tuto cílovou skupinu na Univerzitě Karlově. (odpovídá: čl. kolegia sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Spolu s propagací přihlášky zdarma budeme uchazeče a uchazečky informovat o službách a f během studia včetně nabídek od nadací a nadačních fondů, a to elektronicky i v rámci akc služby pro socioekonomicky znevýhodněné studující rozšíříme o nabídku finanční podpory p seznamovacích a další povinných kurzech během studia a vyhodnotíme mentoring pro tuto cí ukrajinské studující. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržite • Zahájíme práce na novém rozhraní Discovery systému UKAŽ, jež studujícím se specifickými nabídne vyšší přístupnost a kompatibilitu s nástroji pro usnadnění přístupu a dále rozší digitalizovaných materiálů pro studující se zrakovým postižením. (odpovídá: čl. kolegia sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, pror. pro informační technologie) • Rozšíříme dostupnost menstruačních a hygienických potřeb zdarma napříč univerzitou. (odp kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • V oblasti přímé podpory duševního zdraví zvýšíme počty individuálních i skupinových psyc konzultací v češtině, angličtině a případně dalších jazycích, dále rozšíříme a posílíme zaměřených na rozvoj resilience o aktivity, jako jsou kurzy sebeobrany a asertivity, ved rozhovorů nebo tréninků komunitní odolnosti, a zvýšíme počet příspěvků na univerzitních sítích týkajících se psychologické pomoci na Univerzitě Karlově a krizové psychologické oblasti svépomocných materiálů pro psychickou pomoc (v češtině i angličtině) se zaměříme systematickou distribuci napříč univerzitou, ať už prostřednictvím webových stránek univ klíčových míst (koleje, menzy, knihovny, studijní oddělení atp.). (odpovídá: čl. kolegia sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Posílíme a zkvalitníme přímou pomoc studujícím s kariérním rozhodováním, a to jak v rámc tak při přechodu na pracovní trh prostřednictvím in-house poradce, který oproti dosavadn zajišťovanému poradenství nabídne detailnější vhled do situace studujících na Univerzitě proklientský přístup. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržite Další rozvoj aktivit v rámci projektu HR Excellence in Research (HR Award). • V souvislosti s přechodem na novou Evropskou chartu pro výzkumné pracovnice a pracovníky analýzu stavu naplňování jejích principů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro roz zdrojů a nové technologie) • V rámci výběrových řízení posílíme principy OTM-R (Open, Transparent and Merit-based Rec (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie) Posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace. • V rámci posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace: • na základě zkušeností nabytých během procesu certifikace zvýšíme prostřednictvím infor pokračující kampaně povědomí o značce Healthy Campus mezi studujícími i uchazečkami a • zaměříme se na zlepšení univerzitního prostředí zejména v pilířích fyzický pohyb a str základě zavedení služby nutričního poradenství, kurzů zdravého pohybu nebo kurzů sebeo • do univerzitního života začleníme alespoň tři doporučení dobré praxe z mezinárodní sít se značkou Healthy Campus, • zapojíme zástupkyně či zástupce z Univerzity Karlovy do procesu certifikace a evaluace Campus na jiných zahraničních univerzitách, • rozšíříme realizační tým projektu o odbornice a odborníky z klíčových oblastí univerzi (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) Rozvoj spolupráce mezi různými skupinami akademické obce. • Spolu s Hlavním městem Prahou připravíme a k posouzení v rámci programu Science Comes to součástí Horizontu Evropa, předložíme projekt zaměřený na propagaci vědy. (odpovídá: pro vztahy, kancléřka) • Rozšíříme programovou nabídku Studentské Hybernské o nové aktivity studentských spolků v pravidelných akcí pro studující a veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléř • Zahájíme činnost Centra resilience v Kampusu Hybernská a posílíme spolupráci s Centrem p Psychologickými poradnami Filozofické fakulty, v rámci čehož uskutečníme workshopy, podp a preventivní programy zaměřené na duševní zdraví a odolnost studujících i zaměstnankyň univerzity s možným přesahem k široké veřejnosti. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, ka • Uskutečníme alespoň dvě společné aktivity se všemi novými rezidenty Kampusu Hybernská (n výzkum konference, workshop, záměr). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka) • Studentské spolky zapojíme do programu Orientačního týdne, nejméně dvakrát ročně pro ně setkání, abychom je informovali o změnách v systému finanční podpory zájmové činnosti, z potřeby a nabídli jim zapojení do aktivit UK Pointu; na základě těchto setkání a zorgani vzdělávací akce s cílem posílit kompetence členek a členů i vedení studentských spolků. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) Otevřený univerzitní kampus. • Podpoříme zapojení studujících a studentských spolků do programového rozvoje Kampusu Hyb (Studentská Hybernská, festival, diskuze), poskytneme podporu a zázemí studentským proje se podílejí společně studující z různých fakult a které mají dlouhodobější dopad pro bud a zlepšení univerzitní komunity či vysoký společenský či transferový dopad. (odpovídá: p vztahy, kancléřka) • S cílem propojit fakultní a univerzitní pracoviště uskutečníme v Kampusu Hybernská netwo (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka) • V gesci Dobrovolnického centra Univerzity Karlovy zorganizujeme nejméně dvě osvětové akc s neziskovými organizacemi a další aktivity k propojení všech členek a členů akademické dobrovolnickou činnost, sdílení a motivaci ke zvýšení občanské odpovědnosti. (odpovídá: rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) • Budeme pokračovat v realizaci pravidelné série neformálních mezinárodních setkání s názv středa / mezinárodní Wednesday, která jsou určena pro všechny uchazeče a uchazečky, stud studentky, absolventy i absolventy. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležit udržitelný rozvoj) • Propagaci zahraničních příležitostí pro studium i stáže posílíme akcemi typu Study Abroa Erasmus Days, tematické večery propagují mobility v konkrétním regionu či zemi). (odpoví zahraniční záležitosti) ------------------------------------------------------------------------------------------ BUDOVÁNÍ A ROZVOJ UNIVERZITNÍ KOMUNITY ------------------------------------------------------------------------------------------ Posilování vztahů s absolventy (alumni) a vytváření možností pro jejich zapojení do života (např. mentoring, odborníci z praxe podílející se na výuce). • Se záměrem zapojit do univerzitní komunity všechny aktéry, kteří mohou pomáhat šířit dob univerzity a podílet se na jejím rozvoji, otevřeme Klub alumni Univerzity Karlovy komuni současných i bývalých zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity. Komunitu klubu zapojíme i d tematických fakultních i univerzitních akcí (např. NaKarlovku, Den s Univerzitou Karlovo propojit různé cílové skupiny. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti rozvoj) • Prostřednictvím nové části webu Univerzity Karlovy a dalších komunikačních prostředků bu absolventky a absolventy o možnostech aktivního zapojení do dění na univerzitě (akce, vý inovační projekty, pracovní skupiny, či výuka apod.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pr záležitosti a udržitelný rozvoj) • V rámci nového ambasadorského programu alumni Univerzity Karlovy, k jehož cílům patří př k propagaci univerzity v zahraničí či získat nové kontakty, rozvineme aktivity s našimi ambasadorkami a ambasadory, aby sdíleli své zkušenosti (např. příspěvky a rozhovory na s sítích, účast na webinářích pro zájemkyně a zájemce o studium), a podpoříme je v tom, ab regionální kapitoly ve svých zemích. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záleži udržitelný rozvoj) • Rozšíříme portfolio benefitů pro absolventky a absolventy o možnost využívání dalších fa a služeb (sportoviště, lokace na svatby, nové laboratoře apod.) se zvláštní zřetelem na cílovou skupinu. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný r Nadační fond Univerzity Karlovy jako nástroj podporující studující, zaměstnané a celou ins • V rámci Nadačního fondu Univerzity Karlovy vybudujeme stabilní fundraisingový tým, reali u příležitosti výročí založení univerzity, připravíme druhou výzvu podpory ve stávajícíc uskutečníme výzvu spojenou s firemními partnery či akce pro významné alumni (iniciace sp vybranými absolventkami a absolventy jako ambasadory pro fundraisingové kampaně). (odpov