Stanovisko rektora Univerzity Karlovy k návrhu nového zákoníku práce ****************************************************************************************** * Stanovisko rektora Univerzity Karlovy k návrhu nového zákoníku práce ******************************************************************************************                   Univerzita Karlova v Praze Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36    http://www.cuni.cz [ URL "http://www.cuni.cz"]               Dne 4. února 2005 jsem se seznámil s návrhem nového zákoníku práce ze dne 31. ledna 2005, č.j.: 2005/5599 – 52 předložil do vnějšího připomínkového řízení 1. místopředseda vlády a sociálních věcí Ing. Zdeněk Škromach. I když mně nepřísluší rozebírat ani hodnotit mnohé nové úpravy, které tento návrh obsahuje vyjádřit k té části návrhu, která se přímo dotýká veřejných vysokých škol. Změna, kterou b pro vysoké školy přinesl, totiž zrušení vlastní mzdové politiky vysokých škol a její přeno byla nejzásadnějším zásahem do činnosti vysokých škol od schválení zákona o vysokých školá zároveň nejhorším a nejméně pochopitelným obratem ve vývoji chápání úlohy vysokých škol ze listopadu 1989. Zákon o vysokých školách z roku 1998 se připravoval v intenzivních a širokých diskusích př státu, reprezentace vysokých škol a dalších odborníků čtyři roky. Stručně řečeno, dokončil legislativní rámec pro přechod vysokých škol (zahájený zákonem z roku 1990) od státem dire vzdělávacích organizací s jednozdrojovým financováním a malou nutností vlastní aktivní čin samosprávným veřejným institucím s vícezdrojovým financováním, kterým zákon ukládá jasně d povinnosti v oblasti terciálního vzdělávání, vědy a výzkumu, pro které – zároveň s mezinár jako např. Boloňská deklarace – zároveň vytváří konkurenční prostředí. Jedním ze základních atributů samosprávy veřejných vysokých škol je vlastní rozhodování o struktuře zaměstnanců a vlastní mzdová politika. Tyto principy jsou  v platném vysokoškols přímo obsaženy a spolu s právem vytvářet vlastní (ze zákona vyrovnaný) rozpočet a rozhodov získávaných prostředků tvoří nutnou podmínku nejen pro iniciativní chování ve zmíněném kon prostředí, ale v podstatě i pro svobodu bádání jako takovou. Hovořím-li o získávaných pros zcela namístě, vysoké školy dnes již na svou činnost nedostávají žádné plošné dotace, nýbr veřejných rozpočtů získávají výhradně podle výkonových ukazatelů (počty studentů, počty ab část např. na UK dnes činí méně než 50% příjmů, a v otevřených grantových soutěžích, přiče příjmy získávají vlastní činností a ze zdrojů soukromých. A do tohoto prostředí, prostředí odpovídajícího moderním evropským trendům, prostředí nast základě mnohaleté odborné diskuse, prostředí již šest fungujícího bez vážnějších problémů, nového zákoníku práce z pera úředníků MPSV zásadní zvrat. Odnětí pravomoci vysokých škol v předpisy (část 39 návrhu zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákoníku práce, čj a podřízení mezd akademických pracovníků vládním tarifním tabulkám (§ 113 odst. 3 písm. d) návrhu). Zatímco ve svém mzdovém předpise dnes vysoké školy přesně stanoví kvalifikační př tarifní třídy, specifikují vzdělávací, vědecké a další tvůrčí povinnosti profesora, docent vědeckého pracovníka, lektora, stanoví podle své strategie dalšího rozvoje a reálných fina hladiny těchto tříd, velikost osobního ohodnocení, mohou připustit u špičkových, zejména z pracovníků smluvní mzdu apod., tak podle návrhu MPSV o tomto všem bude rozhodovat vláda ce kvalifikačními předpoklady a tarifními tabulkami vydávanými tak, aby mezi jednotlivými tar dané zákonem, aby mladí pracovníci byli administrativně znevýhodněni platovými stupni apod Přímým důsledkem tohoto postupu by v blízké budoucnosti byla ztráta samosprávnosti veřejný v dalších oblastech, podvázání jejich vlastní iniciativy a konkurenceschopnosti a jejich p rychlá ?) proměna zpět ve státní, ministerskými úředníky řízené organizace. Není totiž spo určováním platů zaměstnanců vysokých škol by v brzké době muselo následovat určování velik fondů a v neposlední řadě i určování počtů zaměstnanců, profesory a docenty počínaje a lab techniky konče. Pokládám za těžko uvěřitelné, že v roce 2005 takovýto návrh znamenající nastoupení cesty  zestátnění veřejných vysokých škol a k socialismu ve vysokoškolském vzdělávání, vědě a výz vzniknout, natož být bez jakékoliv konzultace se zákonnou reprezentací vysokých škol ofici Zmíněnou část návrhu zákoníku práce zásadně odmítám a vyzývám politickou reprezentaci Česk takovýto krok směrem k minulosti nedopustila. V Praze dne 7. února 2005 Prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc. ------------------------------------------------ Mgr. Václav Hájek       Mgr. Klára Hamanová Tiskový mluvčí UK     Odbor vnějších vztahů RUK                                     Kontakt a info pro média: V případě jakýchkoli informací či žádostí o zkontaktování, resp. hostů pro vysílání nebo r kontaktujte na níže uvedených číslech. Se srdečným poděkováním za váš zájem o tuto mimořádnou akci tel:                           +420 224 491 248 e-mail:                     pr(zavinac)cuni.cz [ MAIL "pr(zavinac)cuni.cz"]