Opatření rektora UK č. 25/2008 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Minimální standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se sp Univerzitě Karlově K provedení: - Účinnost: 1. říjen 2008 ****************************************************************************************** * Minimální standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciálními p Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** I. Úvod (preambule) Posláním tohoto dokumentu je v souladu s platnými právními předpisy deklarovat a definovat uchazečů o studium se speciálními potřebami, kteří se připravují na budoucí povolání studi Karlově v Praze (dále jen Univerzita). Každý člověk má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu.[1] V souladu s právní vnitřními předpisy Univerzity mají studenti a uchazeči o studium se speciálními potřebami získat vysokoškolské vzdělání jako jejich zdraví kolegové. Je tedy povinností Univerzity p studentovi a uchazeči o studium se speciálními potřebami takovou podporu nebo úpravy studi jejichž cílem je kompenzace důsledků postižení projevujících se v akademickém životě. To znamená průběžně odstraňovat architektonické, komunikační a informační bariéry a zejmén a.srovnatelné podmínky přijímacích zkoušek, dílčích zkoušek a dalších kontrol studia a stá závěrečných (doktorských) zkoušek, b.dostupnost výukových místností, c.přístupnost informací předávaných při výuce a ostatních informací předávaných Univerzito d.maximální možnou samostatnost výběru stravování i ubytování a jejich vhodnost vzhledem k studenta, e.poučený a lidskou důstojnost respektující přístup všech zaměstnanců Univerzity. Poskytované služby a úpravy realizované s cílem dosáhnout přístupnosti jakékoli oblasti ak nesmějí snižovat studijní nároky, tzn. každý student Univerzity musí prokázat stejné průbě výsledky pro dosažení požadované kvalifikace.[2] Univerzita zaručuje plnohodnotnou účast studentů s postižením ve všech oblastech akademick společenského života.[3] Univerzita zaručuje ochranu informací týkajících se postižení studenta nebo jeho zdravotní považuje je za zcela důvěrné (v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních úda některých zákonů). Univerzita dbá sociálních potřeb členů akademické obce a dalších zaměstnanců s dlouhodobým těžkým zdravotním postižením a ve svých činnostech, jakož i v činnostech akademických samo činí dostupná opatření pro vyrovnání jejich příležitostí k uplatnění.[4] [1] Listina základních práv a svobod ze dne 16. prosince 1992, čl. 26. [2] Statut minimálních standardů pro univerzity, které jsou členy UNICA. [3] Statut minimálních standardů pro univerzity, které jsou členy UNICA. [4] čl. 5 Statutu UK. II. Student či uchazeč o studium se speciálními potřebami Studentem či uchazečem o studium se speciálními potřebami se rozumí takový student či ucha který vzhledem k vrozené nebo získané povaze svého zdravotního stavu vyžaduje modifikaci p řízení, studijních podmínek, odstranění fyzických překážek, popř. jiné zvláštní úpravy pro za účelem úspěšného průběhu studia. Dokument rozeznává tyto skupiny studentů či uchazečů o studium se speciálními potřebami: a.osoby s pohybovým postižením, b.osoby se zrakovým postižením, c.osoby se sluchovým postižením, d.osoby se specifickými poruchami učení, e.osoby s psychologickými a psychiatrickými poruchami, f.osoby s chronickým somatickým onemocněním nebo oslabením g.a osoby s kombinovaným postižením. III. Cíl Cílem činnosti Univerzity vytyčeným v tomto dokumentu je umožnit všem studentům a uchazečů ohledu na povahu a stupeň jejich postižení, rovný přístup ke vzdělání, rozvoji jejich osob tvůrčích, intelektuálních i tělesných schopností v rozsahu jejich plného potenciálu. V kompetenci garantů jednotlivých studijních programů je stanovovat speciální požadavky na jiné předpoklady uchazeče o studium, které jsou nutné pro řádné plnění studijních povinnos studia a/nebo řádný výkon profese, nebo tyto požadavky navrhovat. Cílem činnosti je rovněž podpora a prosazování celoživotního učení osob se zdravotním post a usnadnění účinného a úspěšného přechodu mezi všemi vzdělávacími stupni a mezi školou a z [5] Akční plán Rady Evropy na podporu práv a plného zapojení osob se zdravotním postižením (2006-2015) z 5. dubna 2006. IV. Nástroje Pro dosažení cílů dle čl. III. jsou uplatňovány následující nástroje: a.poskytování kvalitních informací studentům a uchazečům o studium se speciálními potřebam souvisí činnosti podporující kvalitní komunikaci pracovníků Univerzity zainteresovaných jakož i činnosti vedoucí ke zvyšování informovanosti pedagogů v této problematice, b.uplatňování mechanismů podpory poskytované studentům se speciálními potřebami v průběhu VII) včetně vytváření speciálních studijních podmínek dle typu a stupně postižení, c.bezbariérové přístupy do objektů Univerzity a zajištění přístupnosti vybavení kolejí a m vyhl. č. 369/2001 Sb.)[6], d.zvyšování povědomí akademické obce v oblasti studentů a uchazečů se speciálními potřebam řádného přístupu k této skupině studentů a jejich specifickým potřebám výuky na různých oborech, e.poskytování asistence při studiu na Univerzitě s cílem kompenzovat znevýhodnění studenta kontrol studia a činnostech s nimi souvisejících, f.technická vybavení univerzitních pracovišť sloužící pro potřeby všech uchazečů o studium speciálními potřebami, g.poskytování dalších forem podpory spadajících do kompetence každé z fakult, h.monitorování oblasti podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciálními činností s ním souvisejících. [6] Dlouhodobý záměr UK. V. Organizační a funkční schéma systému podpory studentů a uchazečů o studium se speciálními potřebami na Univerzitě Karlově Na celouniverzitní úrovni působí Kancelář pro studenty se speciálními potřebami (dále jen činnosti zabezpečuje koordinační, konzultační, informační, evidenční a koncepční činnost a pomoc v oblasti potřeb studentů a uchazečů o studium se speciálními potřebami.[7] Kancelář pro studenty se speciálními potřebami je integrální součástí Informačně poradensk Rektorátu Univerzity. Kancelář zejména: • zajišťuje informovanost o službách Univerzity pro studenty se speciálními potřebami, dop aktualizuje speciální webovou stránku, aktualizuje a každoročně vydává informační brožur její cílenou distribuci • věnuje zvláštní pozornost studentům se speciálními potřebami studujícím v prvních ročníc • poskytuje poradenství a aktivně se zasazuje o řešení individuálních studijních záležitos speciálními potřebami • koordinuje služby a další pomoc studentům se speciálními potřebami na Univerzitě (např. studiu) • za účelem řádného plnění studijních povinností studentů se speciálními potřebami spolupr kontaktními osobami pro studenty se speciálními potřebami na fakultách, s pracovníky stu a dalších pracovišť Univerzity a s ostatními odděleními IPC Univerzity • koordinuje celouniverzitní projekty zaměřené na oblast podpory studentů se speciálními p • spolupracuje s obdobnými pracovišti na jiných vysokých školách a se zájmovými organizace s postižením • vyjadřuje se ke stavebním úpravám prostor Univerzity, včetně kolejí i menz a vybavování studenty se speciálními potřebami, jde-li o úpravy dotýkající se studentů se speciálními • sleduje nové podněty, nové metody, nová zařízení aj., informuje o nich, event. iniciuje na UK • na celouniverzitní úrovni monitoruje oblast podpory poskytované studentům a uchazečům o speciálními potřebami a činností s ní souvisejících Za oblast podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciálními potřebami je úrovni odpovědná kontaktní osoba. Kontaktní osoba je při své činnosti v úzké spolupráci se vyučujícími, Kanceláří, studijním oddělením, speciálními pracovišti, příslušnými katedrami Kontaktní osoba je jmenována děkanem příslušné fakulty. Úkoly kontaktní osoby: • v případě, že uchazeč o studium žádá v přihlášce zohlednění svého specifika, navázat s n účelem projednání a přípravy modifikovaného přijímacího řízení, přičemž obecně platí, že úprava by se měla odchylovat od běžného postupu v co nejmenší možné míře (informaci o uc předává studijní oddělení) • spolupracovat s relevantními pracovišti v rámci Univerzity (např. katedry, ústavy a spec pracoviště) na přípravě modifikovaného přijímacího řízení • informovat studenty se speciálními potřebami o službách poskytovaných Univerzitou a faku aktualizovat informace pro studenty a uchazeče o studium na internetových stránkách přís • rozvíjet činnosti, které usilují o zvyšování informovanosti zaměstnanců fakult v problem se speciálními potřebami, usilovat o formování takového akademického prostředí, které bu vůči studentům se speciálními potřebami • seznamovat absolventy fakult s informačními zdroji týkajícími se zaměstnávání osob se sp potřebami a monitorovat jejich vstup na trh práce • na fakultní úrovni monitorovat oblast podpory poskytované studentům a uchazečům o studiu potřebami a činností s ní souvisejících a informovat o jejím stavu Kancelář • informovat vyučující o účasti studentů se speciálními potřebami na jejich výuce • po dohodě a ve spolupráci s vyučujícím zajišťovat tlumočníky do/z českého znakového jazy transliterátory do/ze znakové češtiny, vizualizátory mluvené češtiny a zapisovatelské sl nahrávání kurzu na zvukový resp. audiovizuální nosič[8] • spolupracovat s příslušnými katedrami, ústavy a speciálními pracovišti na převedení stud do formy použitelné pro studenta se specifickými potřebami • spolupracovat na řešení individuálních studijních záležitostí a modifikací studijních po prostředí • přijímat, konzultovat a případně realizovat návrhy studentů na zlepšení přístupnosti uče budov a ostatních prostor Univerzity V kompetenci každé z fakult Univerzity je zřizovat specializovaná informačně poradenská pr zajišťování potřeb studentů a uchazečů o studium, tedy i studentů se speciálními potřebami Speciální pracoviště pro podporu studentů se speciálními potřebami Speciální pracoviště jsou zřizována na půdě jednotlivých fakult. Jejich služby jsou však z každému studentovi se speciálními potřebami či jinému subjektu podpory studentů se speciál Univerzitě. Spektrum nabídky služeb zahrnuje zejména tyto činnosti: • poradenství a poskytování služeb různým skupinám studentů se speciálními potřebami • individuální a modifikovaná výuka • technická podpora minimalizující důsledky zdravotního postižení při plnění kontrol studi nimi souvisejících • prezenční a absenční půjčování knih a studijních materiálů (včetně cizojazyčné literatur • sportovní aktivity a sportovní poradenství Významným zdrojem podpory je pro studenta se speciálními potřebami konkrétní vyučující. Ka být v dostatečném časovém předstihu informován o tom, že jeho výuku bude navštěvovat stude potřebami. Při své činnosti je v úzké spolupráci s kontaktní osobou příslušné fakulty, pop pracovišti. Základními povinnostmi vyučujícího je: • uplatňovat individuální, poučený a lidskou důstojnost respektující přístup ke studentům • je-li to účelné, připravit modifikovanou podobu dílčího či závěrečného plnění kontrol st se však měla odchylovat od běžného postupu jen v nejmenší nutné míře • s využitím kompenzačních, technických a výukových pomůcek garantovat studentům přístup k předávaným při výuce ve formě, která je pro ně přístupná[9] • svým přístupem nesnižovat studijní nároky kladené na studenty • je-li to možné, ve výuce v maximální míře uplatňovat multisenzoriální přístup [7] Organizační řád Rektorátu UK. [8] Zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči. [9] Statut minimálních standardů pro univerzity, které jsou členy UNICA. VI. Přijímací řízení ke studiu Každý uchazeč o studium musí splnit podmínky stanovené Řádem přijímacího řízení Univerzity studiu na Univerzitě přijat. Pokud uchazeč o studium požaduje modifikaci přijímacího řízení vzhledem ke svému druhu pos být součástí přihlášky ke studiu písemná zdůvodněná žádost doplněná lékařskou zprávou nebo relevantního odborného pracoviště. Po přijetí takovéto přihlášky studijní oddělení neprodleně informuje kontaktní osobu fakul prozkoumá ve spolupráci s příslušným proděkanem příslušné fakulty žádost o modifikaci přij Kontaktní osoba naváže s uchazečem o studium osobní kontakt, zjistí povahu a rozsah specif a navrhne ve spolupráci s příslušným proděkanem, s příslušnou katedrou či ústavem modifika zkoušky. Navrhovaná úprava se má odchylovat od běžného postupu v nejmenší nutné míře. Dále připravenost uchazeče o studium využívat standardních technologií, které jsou pro překonán specifických bariér k dispozici (kompenzační pomůcky, výpočetní technika, znalost českého nebo hmatového písma apod.). Uvedený postup je třeba realizovat tak, aby byl v souladu s Řádem přijímacího řízení Unive případnými navazujícími fakultními vnitřními předpisy nebo opatřeními. VII. Podpora studentů se speciálními potřebami v průběhu studia Podpora spočívá v následujících mechanismech: • modifikace jednotlivých kontrol studia s ohledem na individuální potřeby studenta (zajiš osoba ve spolupráci s příslušnou katedrou či ústavem, popř. speciálním pracovištěm) • modifikace studijních podmínek a prostředí za účelem řádného plnění studijních povinnost kontaktní osoba, Kancelář, speciální pracoviště) • poskytování informací studentům o systému podpory, který Univerzita nabízí (zajišťuje ko Kancelář) • přijímání, konzultování a případná realizace návrhů studentů na zlepšení přístupnosti uč materiálů, budov a ostatních prostor Univerzity ve spolupráci s příslušnými odpovědnými Univerzity (zajišťuje kontaktní osoba) • organizace asistence při studiu (zajišťuje Kancelář) Student, který požaduje modifikaci studijních podmínek a prostředí, je povinen předložit l o svém zdravotním stavu nebo vyjádření relevantního odborného pracoviště na příslušném stu Zahraniční studenti se speciálními potřebami mohou při svém studijním pobytu využít stejný které Univerzita nabízí českým studentům se speciálními potřebami. Za zabezpečení těchto s zahraniční odbor rektorátu Univerzity a příslušné oddělení děkanátu fakulty ve spolupráci kontaktními osobami. VIII. Modifikace studijních podmínek a prostředí Na základě písemné žádosti studenta může děkan povolit absolvování jednoho nebo více úseků individuálního studijního plánu, jehož průběh a podmínky zároveň stanoví.[10] 1.Studenti s pohybovým postižením Příslušná katedra či ústav je povinen zajistit pro konání přijímacího řízení, výuky a pl studijních povinností v průběhu studia bezbariérové prostory. Rozvrhy jednotlivých studijních plánů studijních programů a oborů jsou koncipovány tak, a semináře konaly v těch prostorách, které jsou pro studenty přístupné a pokud možno umí blízkosti bezbariérových toalet. Výjimkou mohou být speciálně vybavené výukové prostory. Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia. Úprava by se však měla odchylovat od běžného postupu nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služeb speciáln Pro řádné plnění studijních povinností a činností s nimi souvisejícími lze využívat asis studiu, popř. smluvního osobního asistenta. 2.Nevidomí a slabozrací studenti Vyučující předá v elektronické formě studentům před zahájením výuky osnovu předmětu a př studijní literatury. Student je oprávněn po předchozí domluvě s vyučujícím pořizovat zvukový záznam z výuky a využívat výhradně ke studijním účelům pro vlastní potřebu, popř. během výuky využívat ji vybavení a pomůcek. Vyučující ve spolupráci s kontaktní osobou, případně speciálním pracovištěm zajistí stud převést potřebnou studijní literaturu a jiné studijní materiály do elektronické podoby. materiály použije výhradně ke studijním účelům pro vlastní potřebu. Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia. Úprava by se však měla odchylovat od běžného postupu nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služeb speciáln Pro řádné plnění studijních povinností, a to zejména za účelem zpřístupňování informací souvisejících s plněním studijních povinností, lze využívat asistenta při studiu, popř. asistenta. 3.Neslyšící a nedoslýchaví studenti Vyučující předá studentům před zahájením výuky osnovu předmětu a přehled výchozí studijn Rozvrhy jednotlivých studijních plánů studijních programů a oborů jsou koncipovány tak, konala přednostně v těch prostorách, které jsou pro studenty speciálně přizpůsobené, tj. odhlučněných, s kobercem, se sálovou smyčkou apod. Student je oprávněn po předchozí domluvě s vyučujícím pořizovat zvukový a/nebo obrazový posléze jej využívat výhradně ke studijním účelům pro vlastní potřebu, popř. během výuky technického vybavení a pomůcek. Kontaktní osoba po dohodě a ve spolupráci s vyučujícím zajišťuje dle konkrétních potřeb tlumočníky do znakového jazyka a zapisovatele výuky. Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia. Úprava by se však měla odchylovat od běžného postupu nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služeb speciáln Pro řádné plnění studijních povinností, a to zejména za účelem zpřístupňování informací souvisejících s plněním studijních povinností, lze využívat asistenta při studiu, popř. asistenta. 4.Studenti se specifickými poruchami učení Student je oprávněn po předchozí domluvě s vyučujícím pořizovat zvukový a/nebo obrazový posléze jej využívat výhradně ke studijním účelům pro vlastní potřebu, popř. během výuky technického vybavení a pomůcek. Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia spočívající zejména v navýšení časového limitu a úprav ve kterém je studijní povinnost splňována. Úprava by se však měla odchylovat od běžného v nejmenší nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služ pracovišť. Pro řádné plnění studijních povinností, a to zejména za účelem zpřístupňování informací souvisejících s plněním studijních povinností, lze využívat asistenta při studiu, popř. asistenta. 5.Studenti s psychologickými a psychiatrickými poruchami Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia. Úprava by se však měla odchylovat od běžného postupu nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služeb speciáln Pro řádné plnění studijních povinností, a to zejména za účelem zpřístupňování informací souvisejících s plněním studijních povinností, lze využívat asistenta při studiu, popř. asistenta. 6.Studenti s chronickým somatickým onemocněním či oslabením Po předchozí domluvě mezi vyučujícím a studentem může být provedena modifikovaná verze d závěrečného plnění kontrol studia. Úprava by se však měla odchylovat od běžného postupu nutné míře. Pro přípravu modifikovaného plnění kontrol studia lze využít služeb speciáln Pro řádné plnění studijních povinností, a to zejména za účelem zpřístupňování informací souvisejících s plněním studijních povinností, lze využívat asistenta při studiu, popř. asistenta. [10] Studijní a zkušební řád UK. IX. Ubytování Studenti, kteří jsou uznáni osobami dlouhodobě zdravotně postiženými nebo dlouhodobě těžce postiženými dle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, §9 odst. 2 písm. b) a c průkazu ZTP a ZTP/P jsou při posuzování žádostí o ubytování zvýhodněni. X. Závěrečná ustanovení Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. října 2008. V Praze dne 26. září 2008 Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc. rektor .doc [ URL "UK-3053-version1-or0825.doc"] ke stažení