Opatření rektora UK č. 3/2010 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy K provedení: čl. 17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze Účinnost: 1. únor 2010 ****************************************************************************************** * ORGANIZAČNÍ ŘÁD REKTORÁTU UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Část I. - Základní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 *========================================================================================= Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "rektorát") upravuje v soul 17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "univerzita") podrobnosti o vnitřn rektorátu. *========================================================================================= * Čl. 2 *========================================================================================= 1.Rektorát je výkonným aparátem univerzity. 2.Sídlem rektorátu je Praha. 3.Rektorát užívá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem "Uni v Praze" v případech stanovených právním předpisem. 4.Rektorát může podle potřeby užívat další razítka v souladu s opatřením rektora. *========================================================================================= * Čl. 3 *========================================================================================= 1.Kromě činností daných statutem univerzity zabezpečuje rektorát plnění dalších úkolů, sta rektor, nebo v rámci své působnosti kvestor (čl. 19). 2.Rektorát též zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost správní rady un *========================================================================================= * Čl. 4 *========================================================================================= Pro zaměstnance univerzity, kteří jsou zařazeni na rektorátě, je rektorát místem výkonu pr ****************************************************************************************** * Část II. - Organizační útvary rektorátu ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 5 *========================================================================================= Na rektorátě jsou zřízeny tato organizační útvary: a.kancelář rektora, b.odbory rektorátu, c.útvar vnitřního auditu. *========================================================================================= * Čl. 6 *========================================================================================= Kancelář rektora 1.Kancelář rektora zabezpečuje vykonávání rozhodnutí rektora a případně dalších orgánů uni 2.Kancelář rektora zabezpečuje podmínky pro činnost rektora a v nezbytných případech též p dalších orgánů univerzity.  3.Kancelář rektora zabezpečuje činnost kolegia rektora a porady děkanů (rozšířené kolegium 4.Kancelář rektora zabezpečuje též podmínky pro činnost správní rady univerzity. 5.Vedoucího kanceláře rektora – kancléře - jmenuje po projednání s kvestorem rektor. 6.Kancléř řídí činnost kanceláře rektora a za její provoz odpovídá rektorovi. Další působn stanoví rektor. 7.Kancelář rektora se člení na a.sekretariát rektora, b.oddělení kontroly, c.organizační oddělení, d.poradní útvar, e.spisovou službu, f.další organizační útvary, které zřizuje rektor. Do kanceláře rektora se pro pracovněprávní účely zařazuje zejména též kancelář akademick univerzity a sekretariát správní rady. 8.Sekretariát rektora zabezpečuje administrativní zajištění výkonu funkce rektora a kanclé 9.Oddělení kontroly zabezpečuje • a) provádění kontrol výkonu vnitřní správy univerzity a jejích součástí, • b) provádění kontrol hospodaření univerzity a jejích součástí, • c) šetření stížností, • d) činnost v souvislosti se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím znění, ve smyslu opatření rektora č. 19/2001, a současně zabezpečuje v rámci univerzity metodickou pomoc v oblasti své činnosti. Vedou kontroly jmenuje rektor. 10Organizační oddělení zejména zabezpečuje provoz historické části Karolina, Modré a Zelen univerzitního hotelu a zajišťuje akce pořádané orgány univerzity, popřípadě fakult a dál podmínky pro činnost Historické komise univerzity. Vedoucího organizačního oddělení jmen *========================================================================================= * Čl. 7 *========================================================================================= Odbory rektorátu 1.Odbory rektorátu jsou základními pracovišti rektorátu pro zabezpečení jeho činnosti. 2.Na rektorátě jsou zřízeny tyto odbory: a.odbor pro studium a záležitosti studentů, b.odbor pro vědu a výzkum, c.odbor pro zahraniční vztahy, d.odbor vnějších vztahů, e.ekonomický odbor, f.právní odbor, g.odbor analýz a strategií, h.odbor výstavby, i.informačně-poradenské centrum, j.osobní odbor, k.bezpečnostní odbor. 3.V oblasti své činnosti odbory rektorátu zabezpečují koordinační, konzultační, informační koncepční činnost a též metodickou pomoc. 4.Odbory rektorátu se kromě přímého zajišťování činností rektora a příslušných členů koleg výslovně uvedených v čl. 8 až 19 též podílejí na zajišťování činnosti kvestora a kancléř 5.Odbory rektorátu se podle potřeby člení na další oddělení, útvary, popřípadě jiné organi neuvedené v tomto řádu, které po projednání s vedoucím odboru zřizuje kvestor. *========================================================================================= * Čl. 8 *========================================================================================= Odbor pro studium a záležitosti studentů Odbor pro studium a záležitosti studentů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost prorektora pro studijní záležitosti a prorektora pro doktorské studium a akademické kvalif těchto oblastech: a.evidence a administrativní zajištění akreditace studijních programů, b.evidence studentů a doklady o studiu, c.přijímací řízení a přezkumné řízení v této věci, d.rozhodování o právech a povinnostech studentů, e.sociální zabezpečení studentů, stipendia, ceny udělované studentům, f.agenda poplatků spojených se studiem, g.evidence rigorózních zkoušek, h.evidence programů celoživotního vzdělávání, i.výkon právní agendy v oblasti studia. *========================================================================================= * Čl. 9 *========================================================================================= Odbor pro vědu a výzkum 1.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora,  prore vědeckou a tvůrčí činnost a prorektora pro doktorské studium a akademické kvalifikace ze oblastech: a.sběr, zpracování a prezentace výsledků vědecké práce, b.administrativní zajištění vnitřního grantového systému univerzity, c.rezortní i mimorezortní programy pro vědu a výzkum (zejména  GA ČR, výzkumná  centra  záměry ) d.ceny  pro pracovníky ve vědě a výzkumu (tuzemské i mezinárodní), e.vědeckopedagogické tituly a vědecké hodnosti, f.doktoráty honoris causa, hostující profesoři, emeritní profesoři, tituly udělované in g.mezinárodní programy a  mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a výzkumu, včetně progra v této oblasti. 2.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje činnost vědecké rady univerzity. *========================================================================================= * Čl. 10 *========================================================================================= Odbor pro zahraniční vztahy 1.Odbor pro zahraniční vztahy zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a p zahraniční vztahy a mobilitu zejména v těchto oblastech: a.v oblasti univerzitní spolupráce spolupráce s partnery v zahraničí  v rámci i.bilaterálních dohod, iiuniverzitních sítí, b.v oblasti mezinárodní spolupráce využívání i.kulturních dohod, iimezinárodních vysokoškolsky vzdělávacích programů, zejména pak programů Evropské uni iimezinárodních vládních a nevládních organizací, c.univerzitní projekty mobility (např. Fond mobility). 2.V rámci odboru pro zahraniční vztahy je zřízena Evropská kancelář, která zajišťuje zejmé studentů a akademických pracovníků v rámci programů Evropské unie. *========================================================================================= * Čl. 11 *========================================================================================= Odbor pro vnější vztahy 1.Odbor pro vnější vztahy zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prore vztahy zejména v těchto oblastech: a.zajišťování a poskytování informací uvnitř a vně univerzity, b.styk s hromadnými sdělovacími prostředky, c.prezentace činnosti univerzity a pořádaných akcí, včetně vydávání propagačních publika udělování cen a d.rozšiřování a udržování databáze textového, fotografického a elektronického materiálu. 2.V rámci odboru pro vnější vztahy je zřízen útvar tiskového mluvčího, který zabezpečuje ú a zajišťuje činnost rektora zejména v oblasti podle odstavce 1 písm. b). Vedoucí tohoto mluvčí – koordinuje svou činnost též s kancléřem. *========================================================================================= * Čl. 12 *========================================================================================= Ekonomický odbor 1.Ekonomický odbor zabezpečuje činnost orgánů univerzity tím, že zejména a.v rámci univerzitní agendy i.zpracovává návrh rozpočtu univerzity, rozpisu neinvestičních příspěvků a dotací stát na provoz a žádosti o účelové dotace ze státního rozpočtu, iizabezpečuje vnitřní schvalování investičních záměrů, návrhů žádostí o rozdělení syst předkládání dlouhodobých investičních materiálu na MŠMT, iizajišťuje zúčtování se státním rozpočtem, daňové povinnosti, vazby na příslušný fina správně-administrativní agendu bankovního styku, ivzajištuje plnění funkce účetní jednotky za univerzitu a centrální účtárny, zpracován příslušných ekonomických materiálů a plnění výkaznické povinnosti, v.zpracovává návrhy a aktualizace vnitrouniverzitní legislativy upravující oblast hosp univerzity mezd, b.v rámci rektorátní agendy i.zpracovává rozpočet rektorátu, rozpis příslušné části neinvestičních příspěvků  a do rozpočtu na provoz a žádosti o účelové dotace ze státního rozpočtu, iizabezpečuje vnitřní schvalování investičních záměrů, návrhů žádostí o rozdělení syst předkládání příslušných materiálů k rozhodnutí, iizajišťuje plnění funkce účtárny rektorátu, zpracování příslušných částí výkazů a eko materiálů, ivzpracovává návrhy v oblasti hospodaření a mezd na rektorátě. 2.Vedoucí odboru je hlavním ekonomem univerzity. *========================================================================================= * Čl. 13 *========================================================================================= Právní odbor Právní odbor zabezpečuje činnost orgánů univerzity tím, že: a.zajišťuje vlastní výkon právní agendy, b.podílí se na přípravě vnitřní legislativy univerzity, c.vykonává poradenskou činnost v právní oblasti v rámci univerzity. *========================================================================================= * Čl. 14 *========================================================================================= Odbor analýz a strategií 1.Odbor analýz a strategií zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a pror rozvoj zejména v těchto oblastech: a.příprava analytických dokumentů sloužících ke stanovení strategie dalšího rozvoje univ formulaci jejích cílů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, jakož i příprava podkla plnění těchto cílů, b.příprava hlavních strategických dokumentů univerzity, c.příprava hlavních pozičních dokumentů univerzity, d.vyhodnocování strategických materiálů České republiky, Evropské unie, OECD apod., jako klíčových institucí národního a evropského výzkumného a vzdělávacího prostoru, e.projektová agenda v oblasti neinvestičních evropských projektů (ESF, ERDF) a v oblasti programů, f.spolupráce univerzity s komerční sférou a se společenskou praxí. 2.V rámci odboru analýz a strategií jsou zřízeny oddělení analytických činností a oddělení agendy. 3.Oddělení analytických činností zabezpečuje plnění úkolů zejména v oblastech podle odstav d). Vedoucí tohoto oddělení koordinuje svou činnost též s kancléřem. 4.Oddělení projektové agendy zabezpečuje plnění úkolů zejména v oblastech podle odstavce 1 *========================================================================================= * Čl. 15 *========================================================================================= Odbor výstavby Odbor výstavby zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro in a kvestora zejména v těchto oblastech: a.koncepce dlouhodobého a střednědobého rozvoje univerzity zejména v oblastech velkých inv infrastrukturních celků, b.využívání evropských strukturálních fondů a dalších podobných mezinárodních, národních n programů, c.příprava a zajištění investiční výstavby, rekonstrukce, modernizace a opravy budov a zař d.pasportizace nemovitostí, generely fakult a součástí, e.vnitrouniverzitní dislokace, f.technická pomoc fakultám a ostatním součástem. *========================================================================================= * Čl. 16 *========================================================================================= Informačně-poradenské centrum 1.Informačně-poradenské centrum (odbor) zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost r prorektora pro vnější vztahy zejména v těchto oblastech: a.sběr, zpracování a zveřejňování informací o studiu a celoživotním vzdělávání, b.poskytování informací o možnostech studia v zahraničí a v rámci mezinárodních programů tím spojené agendy, c.poskytování informací o dalších činnostech univerzity, d.poskytování poradenských služeb (např. profesní, sociálně-právní, psychologická, pro T e.organizace propagačních akcí. 2.Informačně-poradenské centrum se člení na a.oddělení informačních služeb, b.oddělení poradenských služeb, c.kancelář po studenty se speciálními potřebami. Oddělení informačních služeb zabezpečuje též sběr, zpracovávání, zveřejňování a poskytov oblasti Oddělení informačních služeb zabezpečuje též sběr, zpracovávání, zveřejňování a poskytov oblasti mezinárodní mobility studentů a akademických pracovníků. 3.V záležitostech týkajících se studentů se speciálními potřebami zabezpečuje informačně-p centrum činnost prorektora pro vnější vztahy. *========================================================================================= * Čl. 17 *========================================================================================= Osobní odbor Osobní odbor zabezpečuje vlastní správu rektorátu, popřípadě jiných dalších součástí unive zajišťuje činnost rektora a kvestora v oblasti personální agendy. *========================================================================================= * Čl. 18 *========================================================================================= Bezpečnostní odbor 1.Bezpečnostní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora s s krizovým managementem, brannou pohotovostí státu, případným válečným stavem a jinými m situacemi zejména v oblasti: a.obrany, b.mobilizační přípravy, c.přípravy  k  civilní ochraně,  d.ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství, e.bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, f.požární ochrany. 2.V oblasti krizového managementu, branné pohotovosti státu a jiných mimořádných situací j odboru určována i příslušnými orgány státní správy a územní samosprávy. *========================================================================================= * Čl. 19 *========================================================================================= Útvar vnitřního auditu 1.Útvar vnitřního auditu zabezpečuje na univerzitě výkon interního auditu. 2.Vedoucího útvaru vnitřního auditu jmenuje rektor po projednání ve správní radě univerzit 3.Vedoucí útvaru vnitřního auditu je za činnost tohoto útvaru odpovědný rektorovi. ****************************************************************************************** * Část III. - Řízení rektorátu, kvestor ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 20 *========================================================================================= Vedoucí odborů rektorátu 1.Vedoucího odboru jmenuje na návrh kvestora rektor. 2.Vedoucí odboru rektorátu řídí7 činnost odboru. 3.Vedoucí odboru je za činnost odboru odpovědný rektorovi a příslušnému prorektorovito nep ekonomického, právního, osobního a bezpečnostního odboru, kde je vedoucí odboru za činno odpovědný rektorovi a kvestorovi. 4.V pracovněprávních a ekonomických otázkách a z hlediska vnitřní správy rektorátu jsou ve podřízeni kvestorovi. *========================================================================================= * Čl. 21 *========================================================================================= Kvestor 1.Kvestor rozhoduje ve věcech univerzity a jedná jejím jménem v záležitostech uvedených v 4 statutu univerzity a v mezích tohoto organizačního řádu. 2.Administrativní a podle potřeby též poradenské zajištění výkonu funkce kvestora zabezpeč oddělení - útvar kvestora. *========================================================================================= * Čl. 22 *========================================================================================= Pracovní porady 1.Kvestor svolává pravidelné pracovní porady vedoucích odborů rektorátu. 2.Kvestor může svolat pracovní poradu všech pracovníků, případně skupin pracovníků, rektor významných pracovních i jiných záležitostí nebo k informování pracovníků o připravovanýc ****************************************************************************************** * Část IV. - Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 23 *========================================================================================= 1.Zrušuje se Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy ze dne 22. května 2001 ve znění č. 19/2004 a 22/2004. 2.Tento organizační řád  nabývá účinnosti dnem 1. února 2010. V Praze dne 1. února 2010 Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc. rektor .doc ke stažení [ URL "UK-3429-version1-or1003.doc"] čl. 3 odst. 5 statutu univerzity. § 3 zákona č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku, státní vlajky a ostatních státních sy republiky, v platném znění. čl. 63 odst. 2 statutu univerzity. čl. 17 odst. 1 až 4 statutu univerzity. § 14 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v pla § 34 zákoníku práce. též § 302 zákoníku práce. čl. 47 volebního a jednacího řádu akademického senátu univerzity. např. zákony č. 218/1999 Sb., č. 239/2000 Sb., č. 240/2000 Sb. a č. 148/1998 Sb., v platné Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, v platném znění. § 10 odst. 4 zákona o vysokých školách.