Opatření rektora UK č. 6/2010 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací K provedení: Čl. 18a odst. 7  Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 7 Rig Účinnost: 3. května 2010 [zrušeno OR č. 23/2016 [ URL "UK-7615.html "] ] ****************************************************************************************** * Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření upravuje podrobnosti o zpřístupnění závěrečných prací podaných k obhajobě elektronické databáze a stanovuje další pravidla, podmínky, lhůty a další náležitosti pr závěrečných prací. 2.Elektronická databáze závěrečných prací (dále jen „databáze“) se na Univerzitě Karlově ( centrálně zpřístupňuje na adrese http://is.cuni.cz/IS-139.html [ URL "http://is.cuni.cz/ Zpřístupnění závěrečných prací probíhá prostřednictvím digitálního repozitáře UK (dále j 3.V repozitáři se zpřístupňuje text závěrečné práce, texty příloh této práce, abstrakt prá práci, výsledek obhajoby a další údaje o závěrečné práci a její obhajobě uvedené v metod dle čl. 15 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 2 - Přístup do databáze *========================================================================================= 1.Do databáze lze nahlížet anonymně, nebo neanonymně. 2.V rámci anonymního přístupu nelze nahlížet do textu závěrečné práce, příloh nebo posudků 3.Neanonymní přístup je možný buď prostřednictvím přihlašovacích údajů z Centrální autenti UK (osoby se studijním, pracovněprávním nebo jiným evidovaným vztahem k UK), nebo prostř registrace. Platnost jedné registrace pro přístup do databáze je jeden rok. 4.Podmínkou přístupu k textům závěrečných prací, příloh nebo posudků je vyjádření souhlasu nahlížející osoby s tím, že získané informace nebudou použity k výdělečným účelům nebo v studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. *========================================================================================= * Čl. 3 - Závěrečné práce zvláštní povahy *========================================================================================= Text závěrečné práce, jejíž odevzdání v elektronické podobě vylučuje její povaha (např. ně díla), se do databáze neukládá. *========================================================================================= * Čl. 4 - Členění závěrečných prací z časového hlediska *========================================================================================= Z časového hlediska se závěrečné práce dělí do tří skupin: a.„nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b.„starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c.„práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. *========================================================================================= * Čl. 5 - Postup evidence a zveřejňování pro „nové práce“ *========================================================================================= 1.Počínaje 29. 9. 2010 bude elektronická podoba prací povinně ukládána výhradně prostředni Informačního systému Studium (dále jen „systém“). 2.Téma práce a některé další náležitosti uvedené v metodickém materiálu dle čl. 15 odst. 1 systému pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce/školitel. 3.Vlastní text práce, její přílohy, abstrakty a další údaje uvedené v metodickém materiálu odst. 1 vkládá do systému student. Student může dále do systému vložit další údaje o prá metodickém materiálu dle čl. 15 odst. 1. 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 student v systému potvrdí odevzdání elektr práce. Odevzdáním práce v systému student potvrzuje správnost a úplnost vložených soubor soulad s odevzdávanou listinnou podobou práce. Za správnost a úplnost odevzdané elektron a jejích příloh a za soulad (zejména obsahový) této verze s její listinnou podobou odpov 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 student nemůže vložené soubory dále měnit, u popisných může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta studentovi povolí nastavením 6.Vedoucí práce/školitel a oponenti vkládají elektronickou podobu posudků k práci do systé 7.Po vložení všech povinných údajů o práci do systému provede pověřený pracovník fakulty v „finalizace záznamu o práci“. Po provedení této akce a po uplynutí lhůty pro zveřejnění bude záznam o práci automaticky přenesen do repozitáře. *========================================================================================= * Čl. 6 - Postup evidence a zveřejňování pro „starší práce“ *========================================================================================= 1.Do 31. 5. 2010 je možné ukládat elektronickou podobu závěrečných prací přímo do repozitá prostřednictvím k tomu určených importních nástrojů. 2.Od 1. 6. 2010 nebude vkládání prací způsobem dle odstavce 1 možné a bude zahájena přípra „starších prací“ do systému. 3.Po dokončení přípravy dle odstavce 2 pro danou fakultu budou „starší práce“ z této fakul výhradně prostřednictvím systému. Jejich vkládání do systému, včetně posudků vedoucích p oponentů, budou zajišťovat na fakultách osoby k tomu pověřené opatřením děkana podle čl. 4.Po vložení všech povinných údajů o práci do systému provede pověřený pracovník fakulty v „finalizace záznamu o práci“. Po provedení této akce a po uplynutí lhůty pro zveřejnění bude záznam o práci automaticky přenesen do repozitáře. *========================================================================================= * Čl. 7 - Postup evidence a zveřejňování pro „práce před rokem 2006“ *========================================================================================= 1.Pro zveřejnění práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006 je třeba souhlasu studenta s j v elektronické podobě. 2.V případě, že fakulta disponuje souhlasem dle odstavce 1, může práci zveřejnit, a to tak práci, včetně plného textu práce, vloží do systému, odkud bude práce následně automatick repozitáře. 3.Vkládání prací dle odstavce 2 může být na fakultě zahájeno až po tom, co bude pro danou provedena migrace „prací před rokem 2006“ do systému dle čl. 14 odst. 9. *========================================================================================= * Čl. 8 - Formát a velikost souborů k práci, povinné údaje o práci *========================================================================================= 1.Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci, jsou pro „nové práce“ přijímá formátu PDF verze 1.3 a vyšší. Výjimku tvoří příloha práce, která může být v libovolném 2.Přílohy práce jsou vždy vkládány jako jeden soubor. Pokud má práce více příloh rozdělený souborů, musí být tyto soubory před vložením do systému zkomprimovány do jednoho archivu 3.Práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010 jsou přijímány pouze v prohledávatelné ze kterého je možné automatizovaně generovat index. 4.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m 15 odst. 1. 5.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 4, předá student tento dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do systému zajistí ve spoluprá výpočetní techniky UK. 6.Povinné údaje o práci, její obhajobě a okruh povinných a volitelných souborů stanoví met dle čl. 15 odst. 1. 7.Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci, jsou pro „starší práce“ a „pr 2006“ přijímány pouze ve formátu PDF. Výjimku tvoří příloha práce, která může být v libo formátu. Pro formát a velikost souborů platí pro „starší práce“ a „práce před rokem 2006 obdobně a ustanovení odstavce 5 se použije přiměřeně. *========================================================================================= * Čl. 9 - Vyloučení příloh práce ze zveřejnění *========================================================================================= 1.V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahované do p bude příloha práce vyloučena ze zveřejnění. 2.Návrh na vyloučení příloh práce ze zveřejnění se podává prostřednictvím systému. Tento n student při odevzdání práce v systému nebo vedoucí práce/školitel, a to do termínu stano děkana dle čl. 13. 3.Návrh dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek posouzení zaznamená do oprávněná osoba za fakultu jmenovaná děkanem (proděkanem) fakulty, a to nejpozději do pr „finalizace záznamu o práci“ dle čl. 5 odst. 7. 4.Postup dle tohoto článku lze uplatnit pro „nové práce“ a pro „starší práce“. V případě „ podává návrh dle odstavce 2 pověřená osoba dle čl. 6 odst. 3. Pro „práce před rokem 2006 uplatňován nebude; pokud příloha práce obsahuje údaje podle odstavce 1, nebude její elek zpřístupněna. *========================================================================================= * Čl. 10 - Vyloučení práce ze zveřejnění *========================================================================================= 1.V případech, kdy by zveřejněním práce na internetu došlo k porušení právních předpisů ne závazků UK anebo v případě důvodů hodných zvláštního zřetele , bude text práce, včetně j vyloučen ze zveřejnění. 2.Návrh na vyloučení práce ze zveřejnění se podává prostřednictvím systému. Tento návrh po práce/školitel vyznačením do systému. Návrh musí doprovodit zdůvodněním, proč práce nemů zveřejněna. Návrh může být podán kdykoliv po vypsání tématu práce, nejpozději však do pě odevzdání práce studentem. 3.Návrhy podané postupem dle odstavce 2 předává děkan (proděkan) fakulty, a to s uvedením autora práce a zdůvodnění, proč práce nemůže být zveřejněna, bezprostředně po jejich obd prostřednictvím Odboru pro studium a záležitosti studentů RUK. 4.Výsledek posouzení návrhu rektorem zaznamená Odbor pro studium a záležitosti studentů RU 5.Postup podle odstavců 1 až 4 se nevztahuje na zveřejnění dalších údajů o práci, včetně j a posudků (tyto jsou zveřejněny vždy). 6.V případě, kdy elektronická podoba práce není zveřejněna prostřednictvím repozitáře, bud repozitáře informován, že plný text práce je zpřístupněn prostřednictvím věcné databáze odst. 5 Studijního a zkušebního řádu UK, resp. čl. 6a odst. 5 Rigorózního řádu UK, nesta předpis jinak. 7.Postup dle tohoto článku lze uplatnit pro „nové práce“ a pro „starší práce“ podané k obh 2008. V případě „starší práce“ podává návrh dle odstavce 2 pověřená osoba dle čl. 6 odst práce“ podané k obhajobě do 31. 12. 2008 a pro „práce před rokem 2006“ tento postup upla elektronická podoba těchto prací splňujících podmínku dle odstavce 1 zpřístupněna nebude *========================================================================================= * Čl. 11 - Lhůta pro zveřejnění práce *========================================================================================= 1.Ke zveřejnění práce dojde po „finalizaci záznamu o práci“ dle čl. 5 odst. 7 (resp. dle č automaticky po uplynutí stanovené lhůty. Tato lhůta činí 21 kalendářní den ode dne obhaj li dále stanoveno jinak. 2.Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zv práce, a to až na 548 kalendářních dnů ode dne obhajoby práce. Tato žádost se podává pro systému, a to v termínu stanoveném opatřením děkana dle čl. 13. 3.Žádosti dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan). Oprávněná osoba za fakultu jmenovaná d (proděkanem) zaznamená výsledek posouzení do systému. 4.V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a systému exportovány po uplynutí lhůty dle odstavce 1 pouze ostatní údaje o práci, nikoli práce a jejích příloh. Text práce a přílohy budou do repozitáře dodány po uplynutí prodl odstavců 2 a 3. 5.Postup dle tohoto článku lze uplatnit pro „nové práce“ a pro „starší práce“. V případě „ podává návrh dle odstavce 2 pověřená osoba dle čl. 6 odst. 3. Pro „práce před rokem 2006 uplatňován nebude. *========================================================================================= * Čl. 12 - Fakultní koordinátoři *========================================================================================= 1.Na každé fakultě jmenuje děkan ve lhůtě nejpozději do termínu dle čl. 14 odst. 2 jednu k tzv. fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor bude komunikovat ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací výpočetní techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se bude na fakultní koordinátory obra účelem spolupráce při migraci dle čl. 14 odst. 7 a s pokyny k technickému zabezpečení uk 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě, koordinovat migraci dle čl. 14 odst. 7 (příp. migraci dle čl. 14 odst. 9), včetně distri koordinace požadavků na prověření správnosti migrovaných údajů v rámci fakulty, a to v m stanovených v opatření děkana podle čl. 13. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. Tato pověřená osoba bude jmenována do termínu dle čl *========================================================================================= * Čl. 13 - Opatření děkana k evidenci a zpřístupňování elektronické podoby závěrečných pra *========================================================================================= 1.Děkan fakulty, v souladu s čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK a s čl. 6a od Rigorózního řádu UK, vydá opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se evide zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě. 2.Opatření děkana dle odstavce 1 bude obsahovat zejména a.vymezení kompetencí fakultního koordinátora, b.upřesnění rolí jednotlivých pracovišť fakulty, resp. pověřených osob, v procesu eviden zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě, c.upřesnění postupů z hlediska organizace odevzdávání prací studenty do systému (včetně aspektů týkajících se vztahu elektronické a listinné podoby práce), d.upřesnění postupů kontroly a finalizace pořízených záznamů o závěrečných pracích, e.závazné termíny pro jednotlivé kroky procesu evidence a zveřejnění elektronické podoby na fakultě (např. termín, do něhož lze požádat o vyloučení příloh práce ze zveřejnění, něhož lze požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce, apod.). 3.Opatřením děkana dle odstavce 1 mohou být dále stanoveny podmínky a způsob podání přihlá další náležitosti této přihlášky a jejího vztahu k odevzdání elektronické a listinné pod 4.Rektorát UK a Ústav výpočetní techniky UK připraví vzor opatření děkana dle tohoto článk *========================================================================================= * Čl. 14 - Harmonogram *========================================================================================= 1.Vzor opatření děkana dle čl. 13 odst. 4 bude zpracován a zveřejněn do 24. 5. 2010. 2.Děkan fakulty jmenuje fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěreč fakultu dle čl. 12 odst. 1 do 31. 5. 2010. 3.Ředitel Ústavu výpočetní techniky UK jmenuje do 17. 5. 2010 pověřenou osobu dle čl. 12 o období náběhu a stabilizace provozu ukládání prací do systému. 4.Ústav výpočetní techniky UK po jmenování fakultních koordinátorů dle čl. 12 odst. 1 zaji vyškolení. 5.Opatření děkana podle čl. 13 budou vydána nejpozději do 10. 9. 2010. Fakulty, na nichž p mezifakultní studia, připraví návrhy opatření děkana společně a tyto návrhy zašlou nejpo 2010 Odboru pro studium a záležitosti studentů RUK. Do 6. 9. 2010 proběhne za koordinace těchto opatření tak, aby byly odstraněny případné nekompatibility a mohlo dojít k vydání věty první. 6.Vkládání prací odevzdávaných k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, včetně všech údajů potřebn „finalizace záznamu o práci“ dle čl. 5 odst. 7, bude zahájeno 29. 9. 2010 a bude probíha každé práce však nejpozději do 20 dnů od data, kdy proběhla obhajoba práce. 7.Součástí přípravy na vkládání „starších prací“ dle čl. 6 odst. 2 bude migrace stávajícíc „starších pracích“ z knihovního systému a z repozitáře do systému. Tato migrace bude pro od 1. 6. 2010, termín zahájení bude pro každou fakultu individuální a bude dohodnut mezi koordinátorem dle čl. 12 odst. 1 a pověřenou osobou za Ústav výpočetní techniky UK dle č 8.Po dokončení migrace dle odstavce 7 bude fakulta do systému doplňovat chybějící údaje a pracím, provádět kontroly, opravy a doplnění namigrovaných dat. Tato činnost bude: a.pro práce za období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010 dokončena do 30. 9. 2011, b.pro práce za období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009 dokončena do 30. 6. 2012. Doporučuje se, aby byly do systému vloženy též práce za období od 1. 1. 2006 do 31. 12. termínu do 30. 6. 2014. 9.Pokud fakulta bude mít zájem zveřejňovat práce odevzdané k obhajobě před rokem 2006, bud výpočetní techniky UK poskytovat součinnost při jejich migraci do IS Studium a při násle údajů, a to počínaje 1. 4. 2011. Podrobnosti o vkládání těchto prací budou dohodnuty mez koordinátorem dle čl. 12 odst. 1 a pověřenou osobou za Ústav výpočetní techniky UK dle č *========================================================================================= * Čl. 15 - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Podrobnosti o ukládání závěrečných prací do systému budou upraveny metodickým materiálem nejpozději do 5.5.2010 zveřejněn na adrese http://is.cuni.cz/IS-145.html. [ URL "http:// IS-145.html"] 2.Záležitosti týkající se kontroly podobnosti závěrečných prací vložených do systému s jin využitím meziuniverzitního systému Theses.cz budou upraveny dodatkem k tomuto opatření. 3.Opatření rektora č. 39/2009 ve znění opatření rektora č. 4/2010 se zrušuje. *========================================================================================= * Čl. 16 - Účinnost *========================================================================================= Toto opatření nabývá účinnosti dne 3. května 2010. V Praze dne 3. května 2010 .doc ke stažení [ URL "UK-3470-version1-Oprektora1006.doc"] Jde o práce bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní. Viz čl. 18a Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 9 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 9 Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 3 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 3 Rigorózního řádu UK. Je tedy vyloučeno ukládání PDF souborů obsahujících naskenovanou podobu textů bez proveden Např. v případě, kdy tak stanoví právní předpisy nebo smlouva mezi univerzitou a dalším su pro zpracování práce poskytl své interní informace. Např. ohrožení veřejného zájmu, ohrožení bezpečnosti státu nebo závažné hospodářské škody. Zejména v případech, kdy je součástí práce článek či kapitola knihy, která je připravena k vydavatelstvím či jinou třetí stranou.