Opatření rektora UK č. 9/2011 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady Univerzitních výzkumných center K provedení: - Účinnost: 12. srpna 2011 [zrušeno OR č. 43/2017 [ URL "UK-8330.html "] ] ****************************************************************************************** * Zásady Univerzitních výzkumných center ****************************************************************************************** Čl. 1 Úvodní ustanovení Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“) v souladu se svým Dlouhodobým záměrem vyhlašuje UNiverzitních výzkumných CEnter (dále jen „UNCE“ nebo „centrum“) jako účelovou podporu mla perspektivních akademických pracovníků v rámci nejkvalitnějších skupin základního výzkumu. Čl. 2 Soutěžní podmínky 1.Vědecko-výzkumná činnost centra musí mít věcně ucelený charakter a spadat do činností, v kolektiv centra již prokazatelně dosáhl mezinárodně uznávaných výsledků. 2.Řešitelský kolektiv tvoří a.řešitelé-senioři (dále jen „senioři“), kterými jsou habilitovaní akademičtí pracovníci úvazkem na univerzitě alespoň 0,75, b.řešitelé-junioři (dále jen „junioři“), kterými jsou akademičtí pracovníci univerzity s nebo Th.D., avšak nejdéle do konce osmého kalendářního roku následujícího po roce, ve titul obdrželi ; v odůvodněných případech lze za juniory považovat v rámci jednoho cen dva akademické nebo vědecké pracovníky univerzity s ukončeným vysokoškolským vzděláním kalendářním roce podání projektu nedovršili věk 33 let, c.ostatní akademičtí a vědečtí pracovníci univerzity, d.studenti doktorských studijních programů na univerzitě a e.techničtí a odborní pracovníci univerzity. 3.Řešitelský kolektiv tvoří nejméně sedm juniorů a nejméně tři senioři. Tatáž osoba může b seniora nebo v pozici juniora uvedena pouze na jednom projektu centra a může být v této pouze jednoho řešitelského kolektivu. 4.Hlavním řešitelem centra je jeden ze seniorů. 5.Odbornou úroveň projektu garantují především senioři. 6.Maximální doba činnosti centra je šest let. Čl. 3 Finanční prostředky 1.Finanční podpora projektu UNCE může činit nejvýše 7,5 mil. Kč ročně. 2.Finanční prostředky se dělí na a.mzdové prostředky, které se dále dělí na i) mzdové prostředky pro seniory, ii) mzdové prostředky pro juniory a iii) mzdové prostředky pro ostatní pracovníky, b.odvody na sociální a zdravotní pojištění ve výši stanovené právními předpisy a na tvor fondu ve výši uplatňované fakultou (vysokoškolským ústavem) v rozmezí 1-2% z příslušné c.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotného majetku; tyto náklady je mož do konce třetího roku činnosti centra, d.provozní náklady a služby , e.stipendia, f.doplňkové a režijní náklady ve výši maximálně 20% součtu nákladů podle písmena a), b), 3.Mzdové prostředky požadované pro juniora mohou být nejvýše 18 000 Kč měsíčně (216 000 Kč nemohou, vztaženo ke kalendářnímu roku, přesáhnout jednu polovinu fakultou (vysokoškolsk v projektu garantované celkové minimální výše mzdy tohoto pracovníka na toto období . Do minimální výše mzdy lze zahrnout pouze tarifní mzdu a osobní ohodnocení. Přidělené mzdov juniorovi vyplácet pouze formou tarifní mzdy a osobního ohodnocení. 4.Mzdové prostředky pro juniory musí v každém roce činnosti centra tvořit nejméně 75% všec prostředků. 5.Podíl prostředků podle odstavce 2 písm. a) a b) musí v každém roce činnosti centra tvoři finančních prostředků podle odstavce 2 písm. a), b) a d) až f). 6.Podíl všech prostředků podle odstavce 2 písm. c) může tvořit nejvýše 20% celkových finan pro první tři roky činnosti centra. Čl. 4 Podávání projektů 1.Součástí projektu je zejména a.popis projektu, b.popis stávajícího a požadovaného přístrojového zajištění, c.údaje o seniorech a juniorech, d.souhrnné údaje o dalších pracovnících a studentech, e.stručný odborný životopis seniorů a juniorů, včetně publikací za posledních pět let a f.specifikace požadovaných finančních prostředků na první rok činnosti centra, g.rámcový přehled předpokládaných požadovaných finančních prostředků na další roky činno včetně specifikace plánovaných nákladů na pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotné termínů jeho pořízení. 2.V projektu mohou být uvedeny i osoby, které se členy řešitelského kolektivu-juniory mají než v den zahájení činnosti centra, ne však déle než šest měsíců po tomto termínu; podmí odst. 3 a čl. 3 odst. 4 až 6 tímto nejsou dotčeny. 3.Fakulta nebo vysokoškolský ústav anebo více těchto součástí univerzity společně podává p řešitele rektorátu. Projekt musí být podán jako společný, mají-li v řešitelském kolektiv nebo senioři z více součástí univerzity. 4.Podpisy děkana nebo ředitele vysokoškolského ústavu stvrzují zejména formální správnost garance minimálních mezd juniorů. Čl. 5 Hodnotící komise 1.Projekty jsou hodnoceny dvěma odbornými komisemi - komisí pro přírodovědnou a lékařskou pro společensko-humanitní oblast (dále jen „komise“). 2.Komise projednává a posuzuje projekty (čl. 6) a dále provádí hodnocení průběžných a závě projektů (čl. 7). 3.Komise je nejméně jedenáctičlenná. Nejméně jeden člen komise není zaměstnancem univerzit nemůže být rektor, prorektor, děkan nebo proděkan fakulty anebo ředitel vysokoškolského 4.Členy komise navrhuje vědecká rada univerzity (dále jen „VR UK“). Členy komise jmenuje a rektor. 5.Komise si ze svých členů zvolí svého předsedu a místopředsedu. Předseda svolává a řídí j místopředseda zastupuje předsedu v jeho nepřítomnosti, jinak v rozsahu předsedou určeném 6.Komise je usnášeníschopná, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny všech jejích členů, včet místopředsedy. Komise se usnáší nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů. 7.Členství v komisi je nezastupitelné a je honorováno. Členové komise podepisují prohlášen a o střetu zájmů, včetně závazku o nepodjatém hodnocení projektů. 8.Z jednání komise se pořizuje písemný záznam, který podepisuje předseda nebo místopředsed Čl. 6 Hodnocení projektů 1.Projekt, který neobsahuje všechny požadované údaje nebo nesplňuje podmínky podle čl. 2 o 6 anebo čl. 3 a kde nebyla ani na výzvu zjednána do pěti pracovních dnů náprava, nebude 2.Při hodnocení projektů se posuzuje zejména kvalita publikací navrhovaných seniorů a juni posledních pět let, složení řešitelského kolektivu, kvalita projektu, jeho významnost, o souvislost s dosavadní publikační činností řešitelů a též přiměřenost finančních nákladů 3.Komise přiřadí každému projektu z řad svých členů, vyjma předsedy a místopředsedy, hlavn – zpravodaje. Předseda poté přiřadí projektu z řad členů komise dva další nezávislé posu jejichž totožnost je známa pouze předsedovi. 4.Posuzovatelé do termínu hodnotícího zasedání komise vyhodnocují projekty individuálně a sdělovat si vzájemně ani třetím osobám o projektech jakékoliv informace. 5.Každý posuzovatel hodnotí projekty jemu přiřazené slovně a rovněž seřadí projekty podle a přidělí jim bodové hodnocení. Bodové ohodnocení se přiděluje celočíselným počtem bodů; stanoví v metodickém materiálu pro činnost komisí. 6.Komise při hodnotícím zasedání porovná hodnocení posuzovatelů a v diskusi zhodnotí každý následně vypracuje výsledné pořadí projektů, včetně návrhu na udělení či neudělení finan U projektů, které navrhuje financovat, uvede návrh výše finančních prostředků. Jestliže stanovení pořadí projektů zásadním způsobem odchýlí od hodnocení posuzovatelů a má-li ta na udělení některého projektu, je povinna toto stanovisko zvlášť odůvodnit. 7.Komise má právo si vyžádat externí posudek, pro jehož posuzovatele a zpracování platí čl druhá a odstavec 2, 4 a 5 obdobně. 8.K návrhům komise se vyjadřuje VR UK. 9.O udělení nebo neudělení projektu rozhoduje na základě stanoviska VR UK rektor. Součástí rozhodnutí je přiznání finančních prostředků pro první rok činnosti centra a plánovaná v prostředků pro další roky. 10Proti rozhodnutí rektora lze ve lhůtě 15 dní ode dne jeho zveřejnění podat rektorovi nám námitku projedná Dozorčí rada grantového financování a doporučí rektorovi způsob jejího Rozhodnutí rektora o námitce je konečné. Čl. 7 Smlouva, průběžná a závěrečná kontrola a zpráva o činnosti centra 1.Přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi upravuje smlouva uzavíraná mezi uni fakultou nebo vysokoškolským ústavem anebo v případě společného projektu všemi dotčenými hlavním řešitelem. 2.Hlavní řešitel je odpovědný za řádné čerpání a hospodárné využívání přidělených prostřed upravuje smlouva. 3.Součástí smlouvy je též závazek hlavního řešitele a fakulty (vysokoškolského ústavu) a.převést nevyčerpané finanční prostředky zpět univerzitě, b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků a c.poskytnout potřebnou součinnost při podávání žádosti univerzity Ministerstvu školství, tělovýchovy v souvislosti se záměrem pořídit z prostředků centra dlouhodobý hmotný neb majetek. 4.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty (vysokoškol 5.Přehled vynaložených finančních prostředků, včetně údajů o změnách ve složení seniorů a úplných údajů o dalších členech řešitelského kolektivu, se odevzdává každoročně; ustanov 4 platí obdobně. Nedílnou součástí přehledu je i žádost o přidělení finančních prostředk kalendářní rok. O této žádosti rozhoduje rektor (prorektor podle čl. 8 odst. 1), který s stanovisko příslušné komise nebo zpravodaje projektu centra; toto stanovisko si vyžádá v žádost zásadně odchyluje od uděleného projektu centra. 6.Průběžná kontrola činnosti centra se koná zejména prostřednictvím semináře s prezentacem juniorů. Tento seminář se koná alespoň dvakrát ročně; o jeho programu a termínu konání h dostatečným předstihem informuje prostřednictvím rektorátu rektora, VR UK a komisi. 7.Průběžná zpráva o činnosti centra se odevzdává po prvních dvou letech činnosti centra ne li tak v konkrétním případě na návrh komise nebo VR UK rektor. Průběžná zpráva obsahuje dosavadní činnosti centra, seznam publikačních výstupů juniorů a celkové slovní zhodnoce 8.V případě neuspokojivé vědecko-výzkumné činnosti centra, závažných pochybení v činnosti změn řešitelského kolektivu, kterými byly porušeny podmínky podle tohoto opatření nebo z odborná úroveň centra, navrhne komise zastavení činnosti centra nebo snížení jeho finanč zpravidla k prvnímu dni následujícího kalendářního roku. K návrhu se vyjadřuje VR UK, o rozhoduje rektor. 9.Závěrečná zpráva o činnosti centra se odevzdává do tří měsíců po ukončení činnosti centr zpráva obsahuje zejména popis celkové činnosti centra, seznam publikačních výstupů junio slovní zhodnocení výsledků. Čl. 8 Společná ustanovení 1.Soutěž UNCE a postupy dle tohoto opatření koordinuje prorektor pro vědeckou a tvůrčí čin administrativně je zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Univerzita vyčleňuje v rámci svého rozpočtu pro soutěž UNCE, jakož i pro její zabezpečen prostředků z institucionální podpory dlouhodobého koncepčního rozvoje , popř. z jiných z prostředků vyčleněných pro UNCE na část pro centra v oblasti přírodních a lékařských věd centra v oblasti humanitních a společenských věd se provede zejména s ohledem na zabezpe úspěšnosti projektů v těchto oblastech. Kritérium úspěšnosti se vztahuje zejména k počtu celkovému počtu juniorů v projektech. 3.Na vymezení působnosti a odpovědnosti Dozorčí rady grantového financování při soutěži a se vztahuje čl. 4 odst. 1 až 5 a 10 Grantového řádu univerzity obdobně. 4.Základní informace o soutěži UNCE, jejích výsledcích, včetně záznamů z jednání komisí a center se obvyklým způsobem zveřejňují. 5.Termín zahájení činnosti center, termín vyhlášení soutěže, termín pro podávání projektů, zveřejnění výsledků soutěže a termíny pro podání přehledů vynaložených finančních prostř průběžných a závěrečných zpráv se stanoví opatřením rektora. V tomto opatření se mohou s další termíny a administrativní náležitosti. Čl. 9 Závěrečná ustanovení 1.Věcný záměr tohoto opatření byl projednán na poradě děkanů dne 20. června 2011 a ve VR U 2011. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 12. srpna 2011. V Praze dne 10. srpna 2011 .doc ke stažení [ URL "UK-3755-version1-OR1109.doc"]