Zápisy do předmětů, přihlašování k rozvrhu, přihlašování na zkoušky ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Verze 01 ****************************************************************************************** * Zápisy do předmětů a přihlašování k rozvrhu ****************************************************************************************** Zápis do předmětů je prováděn: 1.prostřednictvím webových aplikací IS Studium – jde o tzv. „předběžný zápis“, 2.programem Student – jde o tzv. „závazný zápis“. *========================================================================================= * Předběžný zápis *========================================================================================= Student se může předběžně zapsat do předmětu buď sám (aplikací „Zápis předmětů a rozvrhu“) zapsat vyučující předmětu nebo osoba s tímto oprávněním za pracoviště garantující výuku př „Zápis studentů do předmětů“). V případě, že se do předmětu zapisuje student, může jeho zápis probíhat v jednom z těchto 1.Jen zápis do předmětů – používá se zejména na fakultách, které nemají rozvrh výuky veden 2.Současný zápis do předmětů a rozvrhu – student si současně se zápisem předmětu musí vybr rozvrhové lístky, kdy bude docházet na výuku předmětu. 3.Dvoufázový zápis – nejprve do předmětů (ve stanoveném časovém období) a teprve následně k předmětům zapsaným v prvním kole zápisu) – tento režim používají zejména ty fakulty, k počet paralelek pro výuku předmětu až podle počtu studentů předběžně zapsaných do předmě V případě, že si student zapisuje předmět, jehož výuku garantuje jiná fakulta, může docház studenta dojít ke kombinaci těchto režimů, protože režim zápisu se řídí nikoli fakultou st fakultou, která garantuje výuku daného předmětu. Poznámka: Původní aplikace „Zápis předmětů“ a „Přihlašování k rozvrhu“, v nichž probíhal z a přihlašování k rozvrhu odděleně, již byly vyřazeny z provozu. Student si v aplikaci „Zápis předmětů a rozvrhu“ zapisuje povinné a povinně volitelné před studijního plánu (uvedené v blocích u tohoto plánu) na záložce „Zápis (standard)“ a volite záložce „Zápis (vlastní)“. Při předběžném zápisu studentem není možné překročit limit pro počet studentů zapsaných do kapacitu předmětu) nebo na konkrétní rozvrhových lístek, je-li kapacita u předmětu nebo ro nastavena. Probíhá-li současně zápis do předmětů a přihlašování k rozvrhu, je zápis na pře vázané rozvrhové lístky prováděn jako jedna akce, která se buď povede jako celek, anebo ne tedy kapacita předmětu nastavena, ale je nastavena kapacita jednotlivých rozvrhových lístk aplikace zajistí, že student se nemůže zapsat na předmět, aniž by si vybral příslušný rozv čímž tedy zajistí, že kapacita předmětu je správně odvozena od kapacity příslušných rozvrh V případě, že do předmětu zapisuje studenta vyučující, může jej zapsat buď jen do předmětu studentů do předmětů“), anebo přímo na konkrétní rozvrhový lístek (aplikací „Rozvrh NG“). může bez omezení do svých předmětů zapisovat i studenty z jiných fakult. Vyučující předmětu může na předmět či rozvrhový lístek zapsat studenty i nad limit předmět lístku. *========================================================================================= * Konfigurace předběžného zápisu *========================================================================================= Chování aplikace „Zápis předmětů a rozvrhu“ je závislé zejména na těchto dvou faktorech: • nastavení Harmonogramu akademického roku v programu Parametry, • parametrech aplikace „Zápis předmětů a rozvrhu“ nastavovaných ve „Správě SIS“. ------------------------------------------------------------------------------------------ Harmonogram akademického roku ------------------------------------------------------------------------------------------ Pro umožnění zápisu ze strany studenta je třeba, aby v Harmonogramu akademického roku pro akademický rok a semestr existovala událost s kódem „WPREDMST“ nebo „WPREDMSTPR“ a pro při rozvrhu událost s kódem „ROZVST“. Pro zápis ze strany vyučujícího je třeba událost s kódem Kombinace událostí WPREDMST (resp. WPREDMSTPR) a ROZVST ovlivňuje, ve kterém z výše uveden zápis do předmětů probíhá: • jen zápis předmětů – aktuálně je platná událost WPREDMST nebo WPREDMSTPR a není platná u • současný zápis do předmětů a rozvrhu – aktuálně je platná jak událost WPREDMST nebo WPRE událost ROZVST, • dvoufázový zápis – nejprve je platná pouze událost WPREDMST nebo WPREDMSTPR a následně p ROZVST. Předběžný zápis studentů může probíhat ve dvou základních fázích: • tzv. přednostní zápis (událost harmonogramu s kódem „WPREDMSTPR“) – v této fázi si stude zapisovat pouze ty předměty, které má uvedeny jako povinné nebo povinně volitelné ve své plánu, • zápis všech předmětů (událost harmonogramu s kódem „WPREDMST“) – v této fázi si student všechny předměty z výukové nabídky své fakulty i dalších fakult UK, které mají aktuálně zápisu všech předmětů. Uvedené dvě události by se neměly (pro jednu fakultu, akademický rok a semestr) časově pře překrývají-li se, má přednost přednostní zápis. Fáze zápisu závisí na nastavení fakulty, jejíž předmět si student chce zapsat; student si současně zapisovat předměty dle přednostního zápisu (obvykle z fakulty svého studia) i vol na jiných fakultách (mají-li aktuálně povolen zápis do předmětů v harmonogramu). Kromě tohoto rozlišení je možné zápis podrobněji načasovat (např. časově oddělit zápis pro prezenční a kombinované formy studia) pomocí filtrů připojených k jednotlivým událostem Ha akademického roku. Při definování filtrů je třeba si uvědomit mimo jiné následující záleži • filtr v sobě implicitně nezahrnuje fakultu studenta; není-li to tedy filtrem explicitně fázi zápisu všech předmětů si předmět mohou zapisovat i studenti jiných fakult než fakul předmět, • v případě definování filtru dle studijního stavu studenta je pro aktivní studia třeba za aktivní studijní stavy (tedy stavy s kódy S, O, D, R, U a V), ne jen stav S (studuje). ------------------------------------------------------------------------------------------ Parametry aplikace „Zápis předmětů a rozvrhu“ ------------------------------------------------------------------------------------------ Klíčové parametry aplikace nastavované ve „Správě SIS“ jsou: • parametr „menu“: • volby „zapsat_filtr“ a „zapsat_plan“ by určitě měly být nastaveny na hodnotu „true“; t ovlivňují zobrazení záložek „Zápis (vlastní)“ a „Zápis (standard)“ studentovi; nemá-li aplikaci povolenu záložku „Zápis (vlastní)“, nemůže si zapsat žádné jiné předměty než uvedeny ve studijním plánu; • volba „kontrola“ by rovněž měla být nastavena na hodnotu „true“, tato volba ovlivňuje, k dispozici záložku „Kontrola“, na níž by si měl požádat o kontrolu správnosti zápisu • volba „zapsat_blok“ bude obvykle nastavena na hodnotu „false“ – jde o volbu, která se pro nižší ročníky nekreditního studia, kdy studijní oddělení předpřipravilo studentům bloku seznam předmětů, které si v daném ročníku mají zapsat; • parametr „rozvrhng“ – pro správnou funkčnost přihlašování k rozvrhu musí být nastaven na „rozvrhng“, neboť staré verze rozvrhových aplikací již byly na UK vyřazeny z provozu; • parametr „volitelne“ by měl být nastaven na hodnotu „true“, ovlivňuje, které předměty se k zápisu na záložce „Zapsat (vlastní)“ – při hodnotě „true“ se nabízejí pouze předměty , nastaveny atributy „Povolen pro zápis po webu“ a „Volitelný předmět“ (to by na UK měly m všechny předměty určené k zapisování po webu, a naopak nenastaveny tzv. „interní předmět „předměty“ typu přidělené kredity apod.); • parametr „zamek_zapisu“ – je-li parametr nastaven na hodnotu „true“, má student k dispoz „Ukončit zápis“, kterým svůj zápis prohlásí za dokončený a uzamkne jej pro další změny, pak může provést pouze studijní oddělení fakulty formou závazného zápisu; • parametr „body“ – určitě by měl být nastaven na hodnotu „VBODY“, při této hodnotě se pod (kreditní/nekreditní) studentovi zobrazují u jednotlivých předmětů buď počty kreditů, ne • parametr „limit_prednostni“ – parametr bude zpravidla nastaven na hodnotu „false“, při h student ve fázi přednostního zápisu při zápisu povinně volitelných předmětů může zapsat do limitu příslušné skupiny povinně volitelných předmětů, další si pak může zapsat až ve všech předmětů; • parametr „kontrola“ může nabývat tří hodnot: • hodnota „jednoduchá (normal)“ – student si může zapsat jakýkoliv předmět, kontrola, zd rekvizity pro jeho zápis, bude provedena až po provedení zápisu na záložce „Kontrola“; • hodnota „vynucená (enforced)“ – student si může zapsat pouze předměty, které si tzv. o zápis – student nejprve označí předměty, které by si chtěl zapsat, a na záložce „Kontr o provedení kontroly, která mu umožní zapsat si pouze ty z označených předmětů, pro ně rekvizity, tyto předměty si pak může ve druhém kroku zapsat; • hodnota „none (žádná)“ – student si může zapsat libovolný předmět bez ohledu na jeho r kontrola není prováděna (tato volba by se neměla používat); • parametr „kontrola_splnenych“ – volba „kontrola_aktivni“ by měl být nastaven na hodnotu „true“ měla opodstatnění pouze v některých případech nekreditního studia; • parametr „predmety_bez_rl“ – parametr má smysl pouze v režimu, kdy je povoleno přihlašov ovlivňuje, zda si student může zapsat předmět, pro nějž nejsou vytvořeny rozvrhové lístk • parametr „rl_pouze_zapis“ – parametr má smysl pouze v režimu, kdy je povoleno přihlašová hodnota „true“ umožní, aby si student zapsat předmět, aniž by se přihlásil na konkrétní (obvykle je používána hodnota „false“, hodnota „true“ má obvykle smysl jen v ojedinělých • parametr „max_predmetu“ – parametr by měl být nastaven na hodnotu 0, která znamená, že p které si student může zapsat, není omezen; • parametr „rl_blok“ – parametr ovlivňuje, zda v případě, kdy se student odhlásí z plně ob rozvrhového lístku, se může na jeho místo ihned zapsat jiný student, nebo zda mezi těmit událostmi musí být určitá časová prodleva – parametr mohou využít fakulty, u nichž probí zápis do předmětů, jako ochranu před možným „prodáváním termínů“ mezi studenty při zápis *========================================================================================= * Kontrola správnosti zápisu studentem *========================================================================================= Student by si měl na závěr předběžného zápisu zkontrolovat správnost zápisu, tedy že pro v zapsané předměty jsou splněny jejich rekvizity. To provede na záložce „Kontrola“ tlačítkem kontrolu“. Žádosti o kontrolu jsou zpracovávány dávkově, výsledek kontroly tedy není znám obvykle zhruba do jedné minuty. Výsledek kontroly si student zobrazí tlačítkem „Obnovit vý kontrola dosud neproběhla, zobrazí se po stisku tohoto tlačítka pouze informace o tom, že nebyla provedena. V případě, že prováděna vynucená kontrola (v konfiguraci aplikace má parametr „kontrola“ h (enforced)“ – viz výše), musí student provést kontrolu výše popsaným způsobem již před vla předmětů, aby se mu předměty tzv. odemkly pro zápis Provedení kontroly správnosti zápisu je možné vynutit administrativně, např. tak, že bez p kontroly se předběžný zápis nepovažuje za platný a nebude studijním oddělením fakulty potv Student a tím převeden na zápis závazný. *========================================================================================= * Závazný zápis *========================================================================================= Předměty zapisované studentům v programu Student jsou považovány za závazně zapsané. Tímto potvrzovat zápis předmětů předběžně zapsaných po webu i zapisovat další předměty bez toho, studenti před tím měli předběžně zapsány. Při zápisu nového předmětu v programu Student však nedojde k přihlášení studenta na příslu lístky, toto přihlášení pak musí provést student nebo vyučující předmětu dodatečně. Z toho doporučuje předměty, k nimž existují rozvrhové lístky, tímto způsobem nezapisovat, ale vžd předběžně zapsat prostřednictvím webové aplikace (pro případ potřeby je možné pro tuto akc odpovídající roli i referentkám studijního oddělení). Závazný zápis předmětů v programu Student by studijní referentka měla provést až po tom, c • ověří, že student má právo zapsat se do příslušného úseku studia (byla provedena kontrol studijních povinností za předchozí úsek studia s pozitivním výsledkem), • byla ověřena správnost volby předmětů předběžně zapsaných studentem na webu. Při závazném zápisu jsou vždy kontrolovány rekvizity předmětů. Studijní referentka má možn studentovi i předměty, jejichž rekvizity nejsou splněny – činí tak vždy pouze na základě s resp. proděkana pro studium, uděleného v souladu s vnitřními předpisy. Při závazném zápisu jsou kontrolovány kapacity předmětů. Studijní referentka má možnost za předmětu i nad kapacitu. Měla by však tak činit pouze po domluvě s vyučujícím příslušného pracovištěm garantujícím předmět. ****************************************************************************************** * Přihlašování na zkoušky ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Vypsání termínu zkoušky *========================================================================================= Vyučující vypisují termíny zkoušek v modulu „Termíny zkoušek – vypisování“. Vyučující moho vypisovat jen v období, které je dáno událostí s kódem „WTERMUC“ v Harmonogramu akademické fakultu garantující výuku předmětu, akademický rok a semestr. Při vypsání termínu zkoušky • datum a čas konání, • místo konání (výběrem z číselníku učeben fakulty), • kapacitu, tedy maximální počet studentů, kteří mohou být v daný termín zkoušeni, • datum, do kdy se studenti mohou na termín přihlašovat, • datum, do kdy se studenti mohou z termínu odhlašovat, • předmět nebo předměty, který bude na daném termínu zkoušen, • zda je u předmětu s examinací zápočet + zkouška nebo kolokvium + zkouška nutné získat zá kolokvium před přihlášením na termín zkoušky. Poznámka: Vypsání termínu zkoušky na dané místo a čas neprovádí automaticky rezervaci dané modulu „Rozvrh NG“, ani jinak nezajišťuje, že nedojde ke kolizi termínu zkoušky v dané mís zkoušku či akcí. Proto je vhodné nejprve provést rezervaci místnosti pro zkoušku v modulu teprve pak vypsat termín zkoušky. *========================================================================================= * Přihlášení na termín zkoušky *========================================================================================= Studenti se na vypsané termíny zkoušek přihlašují v modulu „Termíny zkoušek – přihlašování mohli přihlašovat na zkoušky k předmětům dané fakulty, musí být v Harmonogramu akademickéh fakultu nastavena událost s kódem „WTERMST“. U předmětů zakončených examinací zápočet + zkouška nebo kolokvium + zkouška se student nem na termín zkoušky, dokud nezískal zápočet nebo kolokvium z daného předmětu, nastavil-li to při vypisování termínu zkoušky. ------------------------------------------------------------------------------------------ Parametry aplikace „Termíny zkoušek – přihlašování“ ------------------------------------------------------------------------------------------ Klíčové parametry aplikace nastavované ve „Správě SIS“ jsou: • parametr „odstup_neomluv“ – má-li parametr hodnotu „true“, student se nemůže přihlásit n zkoušky, nemá-li zapsánu známku (nebo výsledek „neklasifikován“) s pozdějším datem, než posledního termínu, na který byl student přihlášen; • parametr „hlidat_obs“ – je-li nastaven, umožňuje studentovi zařadit se do fronty čekatel termínu zkoušky při jeho plném obsazení, hlídání je pak možné ve dvou režimech: • hodnota „M“ – aplikace pošle v případě uvolnění místa na termínu čekatelům mail, • hodnota „P“ – aplikace automaticky přehlásí prvního studenta ve frontě na uvolněné mís • parametr „odhl_kap“ – parametr ovlivňuje, zda v případě, kdy se student odhlásí z plně o termínu, se může na jeho místo ihned přihlásit jiný student, nebo zda mezi těmito dvěma být určitá časová prodleva – parametr mohou využít fakulty, u nichž probíhá přihlašování hromadně, jako ochranu před možným „prodáváním termínů“ mezi studenty. Student se může přihlásit na zkoušku z předmětu i tehdy, nemá-li splněny rekvizity pro abs předmětu. Vyučující však má možnost, je-li pro danou fakultu nastaven parametr „req“ aplik zkoušek – vypisování“, provést před konáním zkoušky kontrolu splnění rekvizit a automatick ze seznamu přihlášených studenty, kteří nemají splněny rekvizity předmětu. Při tomto škrtn zkoušky je odeslán mail studentovi i vyučujícímu. Poznámka: Přihlásí-li se student na zkoušku a na zkoušku se nedostaví, ani se ze zkoušky n možné mu tento zkouškový pokus klasifikovat známkou „neprospěl“. V případech, kdy to expli fakultní pravidla pro organizaci studia, je možné studentovi v takovém případě daný zkoušk v IS Studium jako neklasifikovaný. Pro možnost zadávání neklasifikovaných pokusů je třeba Parametry na záložce „Student 1“ nastavit parametr „Lze evidovat propadlé termíny zk.“. ****************************************************************************************** * Výběr tématu kvalifikační práce ****************************************************************************************** Témata kvalifikačních prací lze vypisovat: • prostřednictvím webové aplikace „Vypisování témat prací“, • v programu Student. Jak vyučují v aplikaci „Vypisování témat prací“, tak studijní referentka v programu Studen tématu práce přiřadit studenta. Jinak se student může k tématu práce přihlásit sám prostře „Výběr práce“. K jednomu tématu práce je možné přiřadit pouze jednoho studenta. Zpracovává-li několik stu nebo i stejnojmennou práci, je třeba ji do IS Studium vložit tolikrát, kolik studentů ji b Při vypisování tématu práce uvádí vyučující, pro který studijní obor nebo obory je daná pr studijních oborů je možné uvést pouze tehdy, je-li parametr „vice_oboru“ v konfiguraci apl témat prací“ pro danou fakultu nastaven na hodnotu „true“). Vypisovat témata prací pro daný akademický rok je možné jen tehdy, je-li aktuálně platná u Harmonogramu akademického roku s kódem „WDIPLUC“. Student se k tématu práce přihlásí v modulu „Výběr práce“. Přihlásit se může, je-li aktuál v Harmonogramu akademického roku s kódem „WDIPLST“. Poznámka: Tato část materiálu bude doplněna a rozšířena, až budou uvedeny do provozu funkc související s vytvořením databáze plných textů kvalifikačních prací. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vypracováno: 01. 06. 2009 Zveřejněno: 03. 06. 2009 Vypracovali: Sc Mgr. Martin Maňásek, Mgr. Michal Josífko Mgr. oddělení pro informační systém univerzity, vedoucí oddělení ÚVT UK