Aktualizace DZ pro rok 2004/2005 ****************************************************************************************** * Aktualizace Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy v Praze pro rok 2004/2005 ****************************************************************************************** Na základě čl. 43 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze, po schválení Akademickým sen října 2004 vydávám Aktualizaci Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy v Praze pro rok 2004/2005 Univerzita Karlova pokládá za hlavní oblasti své činnosti pro období 2004/2005 následující *========================================================================================= * 1. Vzdělávací činnost *========================================================================================= • Zvyšovat i nadále úspěšnost doktorského studia počínaje zkvalitněním přijímacího řízení, důslednou vícestupňovou kontrolu (oborové rady, vědecké rady fakult a UK) a to při sjedn náročných požadavků na jeho průběh a ukončení v oborově příbuzných programech. • Výrazně pokročit ve strukturaci studijních programů na bakalářské a navazující magisters studijní programy uskutečňované společně více fakultami, případně ve spolupráci s dalším případě bakalářských programů ve spolupráci s VOŠ. • Připravit podmínky pro zavedení jednotného kreditního systému na UK od akademického roku • Podporovat prostupnost studia mezi obory i dalšími prostředky, po dohodě garantů studijn a děkanů fakult formalizovat vzájemné uznávaní plnění studijních povinností mezi fakulta získávání kreditů na jiné fakultě, než na které je student zapsán. • Systematizovat průběžné hodnocení kvality studia s větším využitím hodnocení výuky stude jeho hodnocení absolventy; toto hodnocení koordinovat v rámci UK a učinit ho součástí vz činnosti. • Usilovat o rozšíření nabídky studijních programů akreditovaných v cizím jazyce. • Připravit programy celoživotního vzdělávání založené na spolupráci více fakult poskytují profesní kvalifikaci a podporující kariérní růst. • Dokončit přípravu nástrojů pro zavádění distančních prvků studia tak, aby bylo možné zah systematické začleňování do vzdělávací činnosti. *========================================================================================= * 2. Vědecká a výzkumná činnost *========================================================================================= • Dokončit evaluaci fakult v oblasti vědy a výzkumu podle schválených kritérií a po projed radě UK poskytnout její výsledky fakultám a součástem univerzity k dalšímu využití. • Zahájit řešení nově přijatých výzkumných záměrů a vytvořit podmínky pro jejich vnitřní p evaluaci a pro optimální organizační strukturu jejich řízení na UK; obdobně postupovat u projektů výzkumných center. Na základě těchto hodnocení usilovat v odůvodněných případec zdrojů pro tyto projekty. • Posílit vazbu vědy a výzkumu na vzdělávací činnost podporou projektů zapojujících studen činnosti pracovišť, zejména úpravou studijních programů a zpřesněním pravidel realizace výzkumu. • Doladit, případně upravit podmínky pro podávání a hodnocení projektů v rámci Grantové ag zkušeností s realizací 1. kola; navýšit finanční zdroje pro GA UK. • Zaměřit se na vytváření společných center badatelského výzkumu a doktorských studií se z partnery; vyhodnotit dosavadní aktivity UK v rámcových a dalších programech EU a zásadně činnost univerzity v této oblasti. *========================================================================================= * 3. Zahraniční styky *========================================================================================= • Dokončit přehled prestižních zahraničních univerzit a vědeckých institucí a navrhnout ko rozvoje spolupráce s nimi. • Prohloubit zapojení UK do mezinárodních programů, zejména v rámci EU. • V souladu s prioritami vědecké činnosti UK rozvíjet meziuniverzitní spolupráci, včetně m akademických pracovníků a doktorandů. • Podporovat vytváření společných studijních programů se zahraničními partnery, zejména do • Usilovat o rozšíření možností pro mobilitu studentů. • Zhodnotit dosavadní činnost Fondu mobility UK od jeho založení. *========================================================================================= * 4. Sociální zabezpečení studentů a zaměstnanců *========================================================================================= • Dokončit optimalizaci provozu menz podle schválené koncepce. • Pokračovat v realizaci dosavadní koncepce ubytování studentů a připravit její varianty p změní dotační politika státu v oblasti ubytování. • Prostřednictvím Kanceláře pro studenty se speciálními potřebami nadále rozšiřovat nejrůz v rámci péče o tyto studenty směřující ke zlepšování podmínek pro jejich působení na uni se účastnit grantových a nadačních projektů v této oblasti. • V návaznosti na investiční záměry pokračovat v programu rekonstrukcí a modernizací kolej • V rámci dané legislativy připravit sociální programy pro zaměstnance UK. • Posilovat motivující prvky v systému odměňování zaměstnanců univerzity. *========================================================================================= * 5. Vnější vztahy, informační a poradenské služby *========================================================================================= • Pokračovat v realizaci aktivní komunikační strategie univerzity, zejména partnerstvím s médii a zprovozněním funkční interní databáze univerzitních odborníků. • Připravit k vydání reprezentativní publikaci o univerzitě v české i cizojazyčné mutaci j základních informačních a propagačních materiálů o UK. • Pokračovat ve vydávání internetového časopisu i-Forum a průběžně ho na základě zkušenost zkvalitňovat. • Zahájit vydávání monotématického tištěného časopisu Forum (příp. Forum-digest) • Pokračovat v produkčním a mediálním zajišťování projektu Evropské diskusní fórum. • Zvýšit rozsah a efektivnost informačních a poradenských služeb na UK. *========================================================================================= * 6. Organizace a infrastruktura *========================================================================================= • Nadále systematicky usilovat o zlepšování právních podmínek a hmotného zabezpečení činno • Pokračovat ve vnější i vnitřní evaluaci hlavních činností a organizační struktury univer součástí. • Dokončit realizaci první etapy Informačního systému UK, zahájit realizaci druhé etapy za oblast vědy a výzkumu, zahraničních styků, oběhu dokumentů a hospodaření UK. • Dokončit vydávání průkazů UK pro všechny kategorie osob; zahájit program na zabezpečení vybraných objektů UK. • Podporovat integrování systému vědeckých informací na UK, pokračovat v budování virtuáln knihovny a v přechodu na knihovnický systém Aleph. *========================================================================================= * 7. Investiční akce *========================================================================================= • Rozvinout projekt institucionální spolupráce univerzity s praxí s možným využitím financ Evropských strukturálních fondů. • Na úrovni expertizní činnosti aktualizovat studie minikampusů Albertov a Hostivař. • Realizovat jednotlivé plánované investiční akce zařazené do aktualizované Dokumentace pr podkladů z fakult a součástí • Pokračovat v projektu digitalizace pasportů budov univerzity a fakult. Prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc. rektor UK