Řád pro hodnocení výuky studenty UK (neaktuální) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** (Toto znění již není aktuální. Aktuální znění předpisu naleznete zde [ URL "UK-146.ht ŘÁD PRO HODNOCENÍ VÝUKY STUDENTY UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. i) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách a podle čl. 46 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy usnesl na tomto Řádu pro hodnocení výuky studenty Univerzity Karlovy, jako jejím vnitřním předpisu: ****************************************************************************************** * Část I. Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Úvodní ustanovení *========================================================================================= Tento řád stanoví pravidla pro hodnocení výuky studenty a bývalými studenty na Univerzitě "univerzita"). *========================================================================================= * Čl. 2 Cíle hodnocení *========================================================================================= Cílem hodnocení výuky studenty a bývalými studenty je a.poskytnout podklady pro hodnocení činnosti fakult a univerzity1), b.přispět k upevňování akademického prostředí zlepšováním pedagogické činnosti na univerzi zdokonalování přípravy, organizace, obsahu, průběhu a návaznosti studia v různých studij popřípadě oborech, jakož i k posilování odpovědnosti učitelů a studentů za kvalitu výuky _____ 1) čl. 45 a 46 statutu univerzity. *========================================================================================= * Čl. 3 Druhy hodnocení *========================================================================================= 1.Hodnocení výuky studenty probíhá jako a.hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech organizované faku všeobecně přístupná anketa po jednotlivých studijních programech, popřípadě oborech, d zapojit všichni studenti, kteří se účastnili výuky (čl. 4 až čl. 9), b.hodnocení výuky v doktorských studijních programech organizované fakultou jako všeobec anketa, do níž se může zapojit každý student doktorského studijního programu (čl. 10), c.hodnocení výuky na univerzitě z hlediska požadavků praxe organizované univerzitou jako se zapojují náhodně vybraní bývalí studenti, kteří studium na univerzitě úspěšně ukonč 2.Hodnocení uvedené v odstavci 1 písm. a) a b) může být organizováno i univerzitou. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 4 *========================================================================================= 1.Hodnocení se provádí ve všech uskutečňovaných bakalářských a magisterských studijních pr 2.Hodnocení podléhá každý studijní předmět, bez ohledu na to, zda jde o předmět povinný, p volitelný, volitelný, popřípadě jinak označený. 3.Hodnocení se provádí nejméně jedenkrát za akademický rok. Hodnoceným obdobím je zpravidl nebo minulé semestry. Provádí-li se hodnocení v závěru semestru, může být hodnoceným obd semestr. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Předmět hodnocení ****************************************************************************************** 1.Hodnocení se týká a.kvality studijního předmětu, b.kvality pedagogické činnosti jednotlivých učitelů, popřípadě učitelů daného pracoviště 2.Hodnocení podle odstavce 1 písm. a) se může blíže týkat především jasného definování cíl organizačního zabezpečení výuky, podnětnosti výuky pro samostatné myšlení, otevírání pro diskusi, návaznosti učiva na další studijní předměty, náročnosti na domácí přípravu a kv materiálů. 3.Hodnocení podle odstavce 1 písm. b) se může blíže týkat především schopnosti motivovat s organizačních schopností, výběru relevantního učiva, jasnosti a srozumitelnosti výkladu, komunikovat se studenty a náročnosti požadavků na studenty. *========================================================================================= * Čl. 6 *========================================================================================= Student má právo účastnit se hodnocení anonymně. *========================================================================================= * Čl. 7 *========================================================================================= 1.Hodnocení má písemnou podobu. Jestliže jsou zajištěny potřebné technické a organizační p mít hodnocení elektronickou podobu. 2.Pro hodnocení se využívá numerické škály. Při hodnocení se poskytuje prostor i pro volné vyjádření konkrétních poznámek a připomínek. *========================================================================================= * Čl. 8 *========================================================================================= Při organizaci hodnocení je třeba dbát na spolehlivost získávaných údajů, včetně toho, že zkreslovány několikanásobnou účastí jedné osoby v anketě. *========================================================================================= * Čl. 9 *========================================================================================= 1.Na obsahové přípravě hodnocení se podílejí garanti studijních programů2), pověření učite 2.Na organizaci hodnocení a zpracování získaných údajů se podílejí pověření studenti, učit zaměstnanci. Zpracování získaných údajů se provádí komisionálně. 3.Na interpretaci výsledků hodnocení se podílejí garanti studijních programů, vedoucí dotč a pověření učitelé. 4.Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzit opatření rektora. 5.Podrobnosti o přípravě, pověřování osob, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana. ____ 2) čl. 23 odst. 1 statutu univerzity. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky v doktorských studijních programech ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 10 *========================================================================================= 1.Hodnocení se provádí nejméně jedenkrát za akademický rok. 2.Ustanovení čl. 5 platí pro hodnocení podle tohoto článku přiměřeně. Předmětem hodnocení školitele a školící pracoviště. 3.Ustanovení čl. 6 až 9 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně s tím, že mluví-li článcích o garantech studijních programů, rozumí se tím oborová rada3). 4.Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzit opatření rektora. 5.Podrobnosti o přípravě, pověřování osob, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana. _____ 3) čl. 23 odst. 6 statutu univerzity. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky na univerzitě z hlediska požadavků praxe ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 11 *========================================================================================= 1.Bližší cíle, oborové zaměření a předmět hodnocení se stanoví případ od případu v projekt ankety. V závislosti na zaměření ankety se volí počet a struktura respondentů. 2.Hodnocení se provádí semestrálně. Anketa se stejným zaměřením se provádí nejméně jedenkr 3.Ustanovení čl. 8 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně. 4.V rámci jedné ankety musí být osloveno nejméně 100 bývalých studentů. Výsledky ankety mo prezentovány jako výsledky hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. c) za předpokladu, že na více než 25 z oslovených. 5.Výsledky hodnocení se projednávají s dotčenými fakultami, popřípadě dalšími součástmi un 6.Podrobnosti o přípravě, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků hodnocení stanoví rektora. ****************************************************************************************** * Využití výsledků hodnocení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 12 *========================================================================================= 1.Výsledky hodnocení jsou využívány v souladu s cíli uvedenými v čl. 2. 2.Na základě průkazných výsledků hodnocení přijímají orgány fakult a vedoucí dotčených pra své působnosti, opatření k odstranění nedostatků ve výuce. K výsledkům hodnocení se přih tvorbě výroční zprávy o činnosti a aktualizace dlouhodobého záměru fakulty nebo univerzi 3.U výsledků hodnocení musí být vždy uvedeno, kolik osob se hodnocení účastnilo a dále úda zapsaných studentů. 4.Výsledky hodnocení a z nich vyplývající návrhy opatření nebo přijatá opatření se vhodným zveřejňují; tímto není dotčeno ustanovení odstavce 5 a 6. Stejným způsobem se zveřejňují garantů a oborových rad studijních programů, vedoucích dotčených pracovišť a případně da zveřejněným slovním připomínkám v oblasti jejich působnosti. 5.Nestanoví-li vnitřní předpis fakulty jinak, mohou být výsledky týkající se jednotlivých zveřejněny pouze u hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. a) nebo b), a to jen v případě, ž k příslušnému učiteli vyjádřilo nejméně 10 % z počtu studentů, kteří mají zapsán přísluš předmět, nejméně však pět studentů. 6.Volné slovní vyjádření týkající se osob jednotlivých učitelů může být zveřejněno bez ohl požadavků podle odstavce 5, ale jen tehdy, nejde-li o anonymní sdělení; před zveřejněním ověřit, kdo je autorem tohoto vyjádření. 7.Učiteli se zaručuje právo stejným způsobem zveřejnit své vyjádření k výsledkům nebo ke s vyjádření, které se ho týkají. ****************************************************************************************** * Hodnocení na vysokoškolských ústavech a dalších součástech univerzity ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 13 *========================================================================================= Pro hodnocení výuky na dalších vysokoškolských ústavech4), popřípadě dalších součástech un přiměřeně použijí ustanovení předchozích článků. Mluví-li se v předchozích ustanoveních o se tím též ředitel vysokoškolského ústavu, popřípadě další součásti univerzity. ________________________________________ 4) čl. 2 organizačního řádu univerzity (příl. č. 2 statutu univerzity). 5) čl. 3 a 4 organizačního řádu univerzity (příl. č. 2 statutu univerzity). ****************************************************************************************** * Společná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 14 *========================================================================================= 1.Tento řád byl schválen akademickým senátem univerzity dne 8. června 2001. 2.Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy 3.Tento řád nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy nab ____ 6) § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 3. září 2001 pod čj. 23 8 Prof. RNDr. Jan Bednář, Csc., v. r. předseda akademického senátu