IV. úplné znění Přílohy č. 8 Statutu UK (neaktuální) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** (Toto znění již není aktuální. Aktuální znění předpisu naleznete zde [ URL "UK-146.ht IV. ÚPLNÉ ZNĚNÍ Přílohy č. 8 STATUTU UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE PRAVIDLA HOSPODAŘENÍ UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE ZE DNE 22. ČERVNA 2009 ****************************************************************************************** * Část I. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova v Praze (dále jen „univerzita“) je podle zákona o vysokých školách ve školou. Za bezprostředního právního předchůdce univerzity se pro účely daňové a obdobné Univerzita Karlova v Praze uvedená v příloze zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, jejích součástí, které byly oprávněny vystupovat v právních vztazích vlastním jménem. 2.Univerzita je právnickou osobou. 3.Univerzita vlastní majetek potřebný k činnostem, pro které byla zřízena. Majetkem univer nemovité a movité věci, byty a nebytové prostory, práva a jiné majetkové hodnoty. 4.O nakládání s majetkem univerzity rozhodují a jejím jménem v souvislosti s tím jednají o čl. 49 statutu. ****************************************************************************************** * Část II. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 2 Rozpočet a rozpočtové provizórium *========================================================================================= Otázky týkající se rozpočtu a rozpočtového provizória jsou upraveny v zákoně o vysokých šk statutu. *========================================================================================= * Čl. 3 Příjmy univerzity *========================================================================================= 1.Finančními prostředky k zajištění provozu univerzity jsou a.příspěvek ze státního rozpočtu, b.dotace ze státního rozpočtu, ze státních fondů a jiných zdrojů státního rozpočtu, c.dotace z evropských strukturálních fondů, d.poplatky spojené se studiem podle čl. 33 statutu a poplatky podle čl. 27 statutu, e.příjmy podle čl. 27, 34 a 36 statutu, f.výnosy z majetku, g.jiné příjmy z rozpočtů územně samosprávních celků a z dalších veřejných zdrojů, h.výnosy z doplňkové činnosti, i.příjmy z darů a dědictví, j.příjmy od nadací a nadačních fondů, k.sdružené finanční prostředky, l.prostředky finančních fondů univerzity, m.úvěry a půjčky, n.příjmy za ubytování, o.příjmy za stravování, p.ostatní příjmy. 2.Finanční prostředky k zajištění investiční činnosti univerzity jsou a.příspěvek ze státního rozpočtu, b.dotace ze státního rozpočtu, ze státních fondů a jiných zdrojů státního rozpočtu, c.dotace z evropských strukturálních fondů, d.jiné příjmy z rozpočtů územně samosprávních celků a z dalších veřejných zdrojů, e.prostředky z vlastních zdrojů fondu reprodukce investičního majetku, f.sdružené finanční prostředky, g.úvěry a půjčky, h.finanční dary účelově určené na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, i.ostatní příjmy. ****************************************************************************************** * Tvorba a užití finančních prostředků ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 3a Příspěvek ze státního rozpočtu *========================================================================================= Dle § 18 odst. 2 a 3 zákona o vysokých školách má univerzita nárok na příspěvek1) ze státn na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Univerzitě přísluší z příspěvek stanovená na základě rozhodných údajů podle stavu k 31. říjnu předchozího kalend Pro výši příspěvku je rozhodující dlouhodobý záměr univerzity a dlouhodobý záměr ministers dalším součástem jsou příspěvek a záloha na příspěvek rozdělovány podle dlouhodobých pravi příjmů univerzity a jejich konkretizace pro daný rok (čl. 48 odst. 3 statutu). Finanční př částek na fakulty a další součásti jsou časově vázány na finanční převody od poskytovatele _____ 1) § 10 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souv (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. *========================================================================================= * Čl. 4 Dotace ze státního rozpočtu *========================================================================================= Na dotaci ze státního rozpočtu má univerzita nárok podle § 18 odst. 2 a 5 zákona o vysokýc Podmínky dotací, jejich užití a zúčtování se řídí obecnými předpisy pro nakládání s prostř rozpočtu2) a dalšími právními předpisy3). Pro výši dotací je rozhodující dlouhodobý záměr dlouhodobý záměr ministerstva. _____ 2) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících záko pravidla), ve znění pozdějších předpisů. 3) Např. zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změn souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění pozdějších předpisů. *========================================================================================= * Čl. 4a Dotace z evropských strukturálních fondů *========================================================================================= Univerzitě mohou být poskytnuty dotace z evropských strukturálních fondů dle podmínek posk *========================================================================================= * Čl. 5 Poplatky *========================================================================================= 1.Poplatky uvedené v čl. 33 odst. 1 písm. b) statutu jsou příjmem stipendijního fondu. 2.Poplatky uvedené v čl. 27 a čl. 33 odst. 1 písm. a) a c) statutu jsou příjmem z hlavní č *========================================================================================= * Čl. 7 Výnosy z majetku *========================================================================================= 1.Výnosy z pronájmu majetku jsou příjmem dílčích rozpočtů fakult a dalších součástí. 2.Výnosy z prodeje movitého majetku uvedeného v čl. 49 písm. a) statutu jsou příjmem unive nestanoví-li rektor jinak. 3.Výnosy z prodeje movitého majetku jsou příjmem dílčích rozpočtů fakult a dalších součást případ podle odstavce 2. 4.Příjmy z prodeje nemovitého majetku jsou pouze příjmem univerzity. *========================================================================================= * Čl. 8 Jiné příjmy z veřejných zdrojů *========================================================================================= Jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů, z rozpočtů územně samosprávných celků veřejných zdrojů jsou podle své povahy příjmem hlavní nebo doplňkové činnosti a podléhají zúčtování podle zvláštních pokynů, popřípadě dohod. *========================================================================================= * Čl. 9 Výnosy doplňkové činnosti *========================================================================================= Doplňková činnost včetně využití jejích výnosů je upravena čl. 24 a předpisem vydaným podl *========================================================================================= * Čl. 10 Příjmy z darů a příjmy od nadací a nadačních fondů *========================================================================================= 1.Příjmy z darů a příjmy od nadací a nadačních fondů jsou příjmy dílčích rozpočtů fakult n součástí, jestliže to stanoví smlouva. 2.Pro účely plnění daňových povinností předkládají fakulty a další součásti kopie smluv po univerzitě do jednoho měsíce od jejich uzavření, nejpozději však do konce běžného kalend *========================================================================================= * Čl. 11 Sdružené finanční prostředky *========================================================================================= 1.Univerzita může po schválení příslušným orgánem sdružovat finanční prostředky s jinými o případě průkazné efektivnosti či jiného prospěchu pro univerzitu. 2.Sdružování prostředků, s nimiž hospodaří orgány fakult a dalších součástí uvnitř univerz základě dohody příslušných děkanů, popřípadě ředitelů dalších součástí. *========================================================================================= * Čl. 12 Úvěry a půjčky *========================================================================================= Úvěry a půjčky lze sjednávat jen, je-li to nezbytné a v nezbytném rozsahu. Jde-li o úvěr n přesahující 10 000 000 Kč, je k jejímu sjednání zapotřebí předchozího vyjádření akademické univerzity. *========================================================================================= * Čl. 12a Výsledek hospodaření univerzity *========================================================================================= 1.Výsledek hospodaření univerzity je součtem výsledků hospodaření fakult a dalších součást účely se výsledek hospodaření upravuje o položky, které nejsou předmětem daně z příjmů p nebo které nelze zahrnout do nákladů či výnosů. Takto upravený výsledek hospodaření je z z příjmů. Po zjištění daňové povinnosti se vyčísluje výsledek hospodaření po zdanění. 2.Výsledek hospodaření po zdanění se do schválení roční účetní závěrky vede jako výsledek schvalovacím řízení. 3.Po schválení roční účetní závěrky je tento výsledek hospodaření přičten k nerozdělenému ztrátě z minulých let. Výsledek hospodaření k rozdělení (dále jen „VH k rozdělení“) vzni případě kladného výsledku této operace za univerzitu jako celek; v takovém případě rekto stanoví podíl fakulty nebo další součásti na VH k rozdělení. ****************************************************************************************** * Fondy ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 12b Fondy *========================================================================================= 1.Univerzita zřizuje tyto fondy:4) a.rezervní fond, b.fond reprodukce investičního majetku, c.stipendijní fond, d.fond odměn, e.fond účelově určených prostředků, f.fond sociální, g.fond provozních prostředků. 2.Jednotlivé fondy jsou tvořeny součtem příslušných dílčích fondů vedených na fakultách a součástech. 3.Vzájemné převody mezi fondy5) mohou být se souhlasem rektora uskutečněny při roční účetn jejího schválení (čl. 12a odst. 2), nebo v důvodných případech i v průběhu kalendářního li návrh rektorovi děkan, vyžádá si předem vyjádření akademického senátu dotčené fakulty 4.Příděly do fondů z VH k rozdělení upravuje opatření rektora. 5.Příděl do dílčích fondů fakult a dalších součástí je možný za předpokladu kladného podíl další součásti na VH k rozdělení po umoření případné ztráty z minulých let. 6.Dílčí fondy dalších součástí, jejichž ředitelům není svěřeno právo hospodaření podle čl. statutu, jsou vedeny u rektorátu; působnost v oblasti nakládání s dílčím fondem takové s osoba, kterou rektor pověří. _____ 4) § 18 odst. 6 zákona o vysokých školách. 5) § 18 odst. 7 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 13 Rezervní fond *========================================================================================= 1.Zdrojem rezervního fondu jsou a.příděl z VH k rozdělení, b.převody z fondů uvedených v čl. 14, 16 a 16c. 2.Rezervní fond lze použít a.na krytí ztrát minulých účetních období b.na převody do fondů uvedených v čl. 14, 16 a 16c. *========================================================================================= * Čl. 14 Fond reprodukce investičního majetku *========================================================================================= 1.Zdrojem fondu reprodukce investičního majetku jsou a.odpisy dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, b.příděl z HV k rozdělení, c.výnosy z prodeje investičního majetku do výše zůstatkové ceny předmětného majetku, d.výnosy z povolených loterií, jiných podobných her a veřejných sbírek určené k investič e.převody z fondů uvedených v čl. 13, 16 a 16c, f.zůstatek příspěvku5). 2.Fond reprodukce investičního majetku lze použít a.k pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotného majetku, b.k úhradě splátek úvěrů a půjček použitých na nabytí nebo zhodnocení dlouhodobého hmotn nehmotného majetku, c.jako doplňkového zdroje financování oprav nebo udržování dlouhodobého hmotného anebo n majetku, d.na převody do fondů uvedených v čl. 13 a 16c. 3.O užití fondu reprodukce investičního majetku se vede detailní operativní evidence v roz náležitostmi stanovenými právními předpisy a opatřením rektora. _____ 5) § 18 odst. 7 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 15 Stipendijní fond *========================================================================================= 1.Zdrojem dílčích stipendijních fondů vedených na fakultách jsou a.uhrazené poplatky uvedené v čl. 33 odst. 1 písm. b) statutu, b.převody daňově uznatelných výdajů podle zvláštního předpisu6). 2.Stipendijní fond lze použít pouze k výplatě stipendií podle stipendijního řádu univerzit 3.Na stipendia musí být v kalendářním roce vyplaceno nejméně 80% prostředků z uhrazených p uvedených v čl. 33 odst. 1 písm. b) statutu a z poplatků, které byly rozhodnutím rektora právní moci, vyměřeny a u nichž, vzhledem k trvajícímu studiu studenta a postupu předpok příslušných ustanoveních přílohy č. 6 statutu a studijního a zkušebního řádu univerzity, že byly uhrazeny. _____ 6) § 24 odst. 2 písm. zr) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších p *========================================================================================= * Čl. 16 Fond odměn *========================================================================================= 1.Zdrojem fondu odměn jsou a.příděl z VH k rozdělení, nejvýše však do výše 3% objemu vyplacených mzdových prostředk období, b.převody z fondů uvedených v čl. 13 a 16c, nejvýše však do výše 2% objemu vyplacených m prostředků v příslušném období. 2.Fond odměn lze použít a.k výplatě odměn podle vnitřního mzdového předpisu univerzity, b.k převodům do fondů uvedených v čl. 13, 14 a 16c. *========================================================================================= * Čl. 16a Fond účelově určených prostředků *========================================================================================= 1.Zdrojem fondu účelově určených prostředků jsou a.účelově určené dary, s výjimkou darů určených na pořízení a technické zhodnocení dlouh b.účelové určené peněžní prostředky ze zahraničí, c.účelově určené veřejné prostředky, včetně prostředků účelové a institucionální podpory vývoje z veřejných prostředků, které nemohly být použity v rozpočtovém roce, ve kterém poskytnuty, a to až do výše 5% objemu účelově určených veřejných prostředků poskytnutý projekty výzkumu a vývoje či výzkumné záměry v daném kalendářním roce; v případě jiné veřejných prostředků do výše 5 % objemu této podpory poskytnuté v kalendářním roce. 2.Prostředky fondu účelově určených prostředků lze použít pouze k účelu, ke kterému byly u poskytnuty. O tvorbě a užití fondu se vede detailní operativní evidence v rozsahu stanov předpisy7) a opatřením rektora dle čl. 31 odst. 1. _____ 7) Též § 18 odst. 10 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 16b Fond sociální *========================================================================================= 1.Zdrojem dílčích sociálních fondů vedených na fakultách a dalších součástech je příděl na fakulty nebo další součásti ve výši nejméně 1,3% objemu nákladů fakulty nebo další součá na mzdy, náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost v předchozím ročním účetním období 2% objemu nákladů fakulty nebo další součásti zúčtovaných na mzdy, náhrady mzdy a odměny pohotovost v příslušném období. 2.Prostředky sociálního fondu lze použít na příspěvek zaměstnanci univerzity a.na penzijní připojištění se státním příspěvkem8) nebo soukromé životní pojištění9) za výši stanovené opatřením děkana nebo ředitele další součásti anebo osoby pověřené rekt 12b odst. 6, b.na zaplacené úroky z úvěru nebo půjčky poskytnuté zaměstnanci univerzity bankou, poboč banky nebo stavební spořitelnou nebo na nenávratnou finanční výpomoc zaměstnanci unive se nachází v akutní, tíživé sociální situaci, stanoví-li tak spolu se základními podmí rektora; podrobnosti mohou být dále upraveny opatřením děkana nebo ředitele další souč pověřené rektorem podle čl. 12b odst. 6. 3.Prostředky sociálního fondu lze dále použít a.na úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců a související s předmětem č univerzity9a), b.na úhradu daňově uznatelných výdajů spojených s udržením nebo zlepšením zdravotního st v mezích potřebnosti pro univerzitu, c.na příspěvek univerzity na stravování ve stravovacím zařízení univerzity, a to do výše opatřením rektora nebo d.na příspěvek univerzity na stravování v cizím stravovacím zařízení nebo prostřednictví stravování, a to do výše stanovené opatřením rektora, za předpokladu, že tak spolu s podmínkami stanoví opatření děkana nebo ředitele další so osoby pověřené rektorem podle čl. 12b odst. 6. 4.Zaměstnanec univerzity, a.jehož pracovní poměr vůči univerzitě trvá alespoň pět let, b.jehož výše pracovního úvazku vůči univerzitě v rámci zařazení na dané součásti univerz nejméně pět let činila 1,0 a c.který má v souladu s příslušnými právními předpisy uzavřené penzijní připojištění nebo životní pojištění, přičemž součet jeho vlastních příspěvků na tyto účely činí alespoň má na dané součásti univerzity nárok na příspěvek na tyto účely v souhrnné výši 500 Kč m 5.Ustavením odstavce 4 není dotčena možnost opatřením podle odstavce 2 písm. a) stanovit, podle odstavce 4 se vyplácí příspěvek vyšší než uvedený v odstavci 4 nebo že se příspěvk dalším zaměstnancům zařazeným na dané součásti. _____ 8) Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách někter souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů. 9) § 6 odst. 9 písm. p) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších pře 9a) 6 odst. 9 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších před *========================================================================================= * Čl. 16c Fond provozních prostředků *========================================================================================= 1.Zdrojem fondu provozních prostředků jsou a.příděl z VH k rozdělení, b.zůstatek příspěvku5), nejvýše však v takové výši, aby byl zachován kladný výsledek hos nebo další součásti za příslušné období celkem, bylo-li takového výsledku dosaženo; př výsledku hospodaření lze nevyčerpaný příspěvek převést jen se souhlasem rektora, c.převody z fondů uvedených v čl. 13, 14 a 16. 2.Prostředky fondu provozních prostředků lze použít na a.financování činností, ke kterým byla univerzita zřízena, b.převody do fondů uvedených v čl. 13, 14 a 16. ****************************************************************************************** * Financování některých potřeb ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 17 Stanovené potřeby *========================================================================================= Univerzita odděleně soustřeďuje prostředky na financování a.zajišťování společenských aktivit, b.odstraňování havárií a zajišťování celouniverzitních aktivit, c.zajišťování mobility studentů a akademických pracovníků. *========================================================================================= * Čl. 18 Společenské aktivity *========================================================================================= 1.Zdrojem pro oddělenou tvorbu prostředků na zajištění společenských aktivit jsou a.peněžité dary včetně darů v cizích měnách, b.dotace z rozpočtů územně samosprávních celků, c.ostatní příjmy. 2.Prostředky soustředěné podle odstavce 1 se používají na činnosti v souladu s určením toh prostředky poskytl, a na nekryté provozní potřeby nezajištěné ve schváleném rozpočtu. *========================================================================================= * Čl. 19 Havárie a celouniverzitní rezervy *========================================================================================= 1.Zdroj financování odstraňování havárií a zajišťování celouniverzitních aktivit je dán op vydaným podle čl. 31 odst. 1. 2.Prostředky soustředěné podle odstavce 1 se používají především na odstraňování havarijní majetku. Jsou čerpány na základě žádostí fakult a dalších součástí doložených rozhodnutí stavebního úřadu, orgánu hygienické služby nebo podobným úředním rozhodnutím, popřípadě posudkem. Součástí žádosti je dále odborný technický návrh odstranění havarijního stavu popřípadě předběžný rozpočet nezbytně nutných nákladů. 3.Prostředky soustředěné podle odstavce 1 lze použít na celouniverzitní aktivity schválené rozpočtu. *========================================================================================= * Čl. 20 Mobilita *========================================================================================= 1.Zdrojem financování mobility studentů a akademických pracovníků jsou a.příjmy od nadací a nadačních fondů včetně příjmů ze zahraničí, b.příspěvky na mobilitu studentů a akademických pracovníků od právnických a fyzických os příjmů ze zahraničí, c.jiné příjmy. 2.Prostředky soustředěné podle odstavce 1 se používají na financování projektů mobility st akademických pracovníků, a to podle podmínek vymezených jednotlivými projekty. ****************************************************************************************** * Část III. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 21 Vedení účetnictví *========================================================================================= 1.Účetní jednotkou ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb, o účetnictví, v platném znění, je univ 2.Fakulty a další součásti vedou účetnictví podle závazného účtového rozvrhu a postupů účt opatřením rektora podle čl. 31 odst. 1. Hlavním rozlišovacím znakem fakult a dalších sou specifický symbol přidělený univerzitou jednotlivým fakultám a dalším součástem. 3.Zpracovaná data se předávají z fakult a z dalších součástí měsíčně k sumarizaci rektorát zvláštního předpisu vydaného podle čl. 31 odst. 1. 4.Za včasnost, věcnou správnost, úplnost a průkaznost zpracovaných podkladů odpovídají děk tajemníci fakult, a ředitelé dalších součástí. 5.Účetní doklady jsou ukládány a archivovány na příslušné fakultě nebo další součásti. 6.Vnitřní účtování mezi fakultami a dalšími součástmi se organizuje v samostatném okruhu v účtových tříd 7 a 8. Obsahová náplň těchto účtů je stanovena jednotně a závazně. Spojova prokazujícím návaznost mezi vnitroorganizačním účetnictvím vedeném v samostatném vnitřní finančním účetnictvím účetní jednotky se jednotně používá účet „395 – Vnitřní zúčtování“ *========================================================================================= * Čl. 22 Účetní doklady *========================================================================================= 1.Pro zpracování účetních dokladů definují fakulty a další součásti číselné řady, kde prvn rozlišovacím znakem je specifický symbol. Seznam číselných řad předají rektorátu. 2.Účetní doklady přijaté ke zpracování od jiných osob nebo vydané jiným osobám musí mít ve náležitosti daňového dokladu. 3.Veškeré hospodářské operace uvnitř univerzity mezi jednotlivými fakultami a dalšími souč realizovány na základě interních účetních dokladů, a to zásadně bez daně z přidané hodno 4.Za věcnou a formální správnost účetních dokladů odpovídají děkani, popřípadě tajemníci f ředitelé dalších součástí. 5.Účetní doklady se zakládají v účetních řadách definovaných podle odstavce 1, zůstávají u prvotního zpracovatele na fakultách a dalších součástech a nejsou součástí převodu dat n řádné uložení dokladů odpovídají k tomu určení zaměstnanci, jejichž povinností je na vyz doklady ke kontrole. *========================================================================================= * Čl. 23 Účetní závěrka *========================================================================================= 1.Za zpracování roční účetní závěrky, její předložení a zúčtování se státním rozpočtem odp Roční účetní závěrka je součástí výroční zprávy o hospodaření (§ 21 odst. 3 písm. a) zák školách). 2.Fakulty a další součásti zpracovávají dílčí účetní závěrku v rozsahu stanoveném opatření 3.Za zpracování dílčí účetní závěrky, její správnost a úplnost odpovídá děkan, popřípadě t nebo ředitel další součásti. 4.Součástí dílčí účetní závěrky je inventarizace majetku, pohledávek a závazků. 5.Roční účetní závěrka se zpracovává za zúčtovací období, tedy k 31. prosinci. 6.Fakulty a další součásti dále předkládají rektorátu měsíčně vybrané údaje účetnictví pod rozsahu stanoveném kvestorem. *========================================================================================= * Čl. 24 Doplňková činnost *========================================================================================= 1.Univerzita provozuje doplňkovou činnost v souladu s § 20 odst. 2 zákona o vysokých školá odst. 6 statutu. 2.Doplňková činnost je v účetnictví sledována samostatně. ****************************************************************************************** * Část IV. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 25 Daň z příjmů *========================================================================================= 1.Povinnosti plynoucí z daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků se přenášejí zpracování mzdové agendy na plátcovy pokladny, tj. na jednotlivé fakulty a další součást daňových povinností je třeba uvést identifikační číslo (IČ) univerzity a specifický symb další součásti. Kopie mzdové rekapitulace a dokladu o zaplacení se zasílá rektorátu. 2.U daně z příjmů právnických osob zpracovává a podává daňové přiznání univerzita za účetn to v souladu s čl. 12a. Ke zpracování této agendy poskytují fakulty a další součásti pot informace. Vnitřní zúčtování daně z příjmů právnických osob upravuje opatření rektora po 1. *========================================================================================= * Čl. 26 Daň z přidané hodnoty *========================================================================================= 1.Univerzita je plátcem daně z přidané hodnoty s měsíčním zdaňovacím obdobím. 2.Děkani, popřípadě tajemníci fakult, a ředitelé dalších součástí odpovídají za řádné zpra dokladů v příslušném měsíčním období, za kontrolu úplnosti dokladů a za kontrolu náležit dokladů. 3.Pro kontrolu podkladů z fakult a dalších součástí se předává rektorátu dílčí daňové přiz počítačové sestavy a kopii záznamní povinnosti, kterou je seznam daňových dokladů na vst výstupu, podepsané k tomu určeným pracovníkem fakulty nebo další součásti. 4.Za správnost dílčího daňového přiznání odpovídá děkan, popřípadě tajemník fakulty, nebo součásti. 5.Originální daňové doklady zůstávají uloženy na fakultě nebo další součásti. K tomu určen předloží na vyzvání ke kontrole. 6.Úplné zpracování účetnictví za minulý měsíc předává fakulta nebo další součást rektorátu dvacátého dne běžného měsíce. 7.K tomu určený pracovník rektorátu zpracuje přiznání k dani z přidané hodnoty a podá toto příslušnému finančnímu úřadu. Současně zabezpečí úhradu daňové povinnosti. 8.Případný podíl daně z přidané hodnoty připadající do nákladů jednotlivých fakult a další určuje na základě výpočtu za univerzitu prováděném v souladu s opatřením rektora podle č 9.Roční vypořádání daně z přidané hodnoty je součástí hospodaření univerzity jako celku. 10V případě vracení daně v rámci zahraniční pomoci se žádá prostřednictvím univerzity ve l zvláštním předpisem určené. Po marném uplynutí lhůty je neuplatněný nárok na vrácení dan hodnoty výdajem fakulty nebo další součásti, která měla nárok uplatnit. *========================================================================================= * Čl. 27 Ostatní daně *========================================================================================= 1.U ostatních daní se na fakultě nebo další součásti připraví příslušné daňové přiznání s bez podpisu a jedna kopie, podepsaná k tomu určeným zaměstnancem, je předána rektorátu. 2.K tomu určený zaměstnanec, zařazený na rektorátu, zabezpečí podání daňových přiznání za celek. *========================================================================================= * Čl. 28 Odvody příspěvků a pojistného *========================================================================================= 1.Odvod příspěvku na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se fakulty nebo další součásti podle místa plátcovy pokladny. Na rektorát se zasílá kopie h o zaplacení odvodů. 2.Odvod pojistného na zdravotní pojištění se provede z fakulty nebo další součásti v návaz rekapitulaci v řádném termínu podle místa pokladny pro všechny zdravotní pojišťovny. Na zasílá kopie hlášení a doklad o provedených platbách. ****************************************************************************************** * Část VI. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 29 Financování některých zařízení *========================================================================================= Univerzita financuje investiční i provozní výdaje svých zařízení, která slouží studentům n univerzity; podrobnosti upravuje opatření rektora podle čl. 31 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 30 Poskytování příspěvků jiným osobám *========================================================================================= 1.Univerzita je oprávněna přispívat vlastním zaměstnancům podle podmínek sjednaných v kole nebo stanovených v předpisu vydaném podle čl. 31 odst. 1 a.až do výše věcných a osobních nákladů (bez ceny potravin) menz zajišťujících stravován univerzity a to na jedno hlavní jídlo denně, b.až do výše 55% ceny jednoho hlavního jídla denně maximálně však do výše 70% stravného podle zvláštních právních předpisů při trvání pracovní cesty 5 - 12 hodin, pokud se za univerzity stravuje v jiných stravovacích zařízeních na základě smlouvy o závodním str 2.Univerzita je oprávněna hradit věcnou a osobní režii menz na poskytování dvou hlavních j studentům až do výše skutečných nákladů. 3.Univerzita je oprávněna poskytovat příspěvek jiným fyzickým osobám než zaměstnancům univ se zvláštními právními předpisy. 4.Univerzita je oprávněna poskytovat příspěvky právnickým osobám zřízeným pro dosahování o prospěšných cílů nebo založeným k poskytování obecně prospěšných služeb veřejnosti, člen právnickým osobám, jejichž je členem, jakož i příspěvky ve prospěch smluvního sdružení z společnému přičinění se o dosažení sjednaného účelu. ****************************************************************************************** * Část VII. ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 31 Další předpisy o hospodaření *========================================================================================= 1.Pro potřeby řízení ekonomických činností uvnitř univerzity a v návaznosti na tato pravid vydává rektor formou opatření předpisy, upravující příslušné okruhy problémů. 2.Fakulty a další součásti jsou oprávněny vydávat v mezích zvláštních právních předpisů, s vnitřních předpisů univerzity, vnitřních předpisů fakulty nebo součásti a předpisů podle podrobnější směrnice o hospodaření. *========================================================================================= * Čl. 32 Přechodné ustanovení *========================================================================================= V průběhu roku 1999 zajistí děkani, popřípadě tajemníci fakult, a ředitelé dalších součást univerzity vyvázání fakult a součástí ze všech obchodních společností, kde měla fakulta ne ke dni 31. 12. 1998 jakékoli obchodní podíly. *========================================================================================= * Čl. 33 Zvláštní ustanovení *========================================================================================= Zmiňují-li zvláštní předpisy úkoly zřizovatele, rozumí se jím v oblasti finančních vztahů ministerstvo. *========================================================================================= * ***** *========================================================================================= Změny Statutu Univerzity Karlovy v Praze, změny každé přílohy a z těchto změn vyplývající vedeny v samostatně číslovaných řadách. Změna Přílohy č. 8 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (první změna) byla schválena Akademi Univerzity Karlovy v Praze dne 12. října 2001. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 8. listopadu 2001 a účinnosti nabyl kalendářního měsíce poté, co nabyla platnosti. Změna Přílohy č. 8 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (druhá změna) byla schválena Akademi Univerzity Karlovy v Praze dne 20. února 2004. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 26. dubna 2004 a účinnosti nabyla p kalendářního měsíce poté, co nabyla platnosti. Změna Přílohy č. 8 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (třetí změna) byla schválena Akademi Univerzity Karlovy v Praze dne 21. dubna 2006. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 31. května 2006 a účinnosti nabyla kalendářního měsíce poté, co nabyla platnosti. Změna Přílohy č. 8 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (čtvrtá změna) byla schválena Akadem Univerzity Karlovy v Praze dne 22. května 2009. Tato změna nabyla platnosti dnem registrac školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 22. června 2009 a účinnosti nabývá kalendářního měsíce poté, co nabyla platnosti. Za správnost IV. úplného znění: JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. předseda Legislativní komise AS UK