Opatření rektora UK č. 8/2000 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze K provedení: čl. 2 odst. 4 Grantové řádu Univerzity Karlovy v Praze Účinnost: 1. červen 2000 Toto Opatření rektora bylo nejprve změněno Opatřením 16 z r. 2001 a následně zrušeno Opatř 2003. ****************************************************************************************** * Zásady vnitřního grantového systému UK (dále jen Zásady) ****************************************************************************************** Po projednání ve Vědecké radě UK dne 9. 3. 2000 vyhlašuji ve smyslu ustanovení čl. 2 odst. řádu Univerzity Karlovy v Praze zásady, které upravují realizaci grantového financování na stanoví zejména: I.Způsob a formu zahájení řízení při rozhodování o udělení vnitřních grantů UK IIPodobu grantové přihlášky a její náležitosti IINáležitosti grantových projektů IVZpůsob posuzování grantových přihlášek V.Kritéria pro posuzování grantových přihlášek VIFinancování GAUK ad I. 1.Zahájení řízení na udělení grantů pro každé nové kolo grantové soutěže se vyhlašuje opat Děje se tak každoročně, (obvykle k datu 1.10. každého kalendářního roku), dle provozních Toto opatření rektora upřesňuje podmínky pro každé nové kolo soutěže. 2.Opatření rektora zejména obsahuje priority pro následující kolo, projednané předem ve vě UK, a pokyny pro jednání Grantové rady a Oborových rad GA UK v souvislosti s posuzováním projektů. Dále obsahuje termíny podávání nových přihlášek, žádostí o pokračování grantov a termínů k předkládání závěrečných zpráv končících projektů, základní pokyny k vyplnění stanovení místa, kam mají být předloženy. 3.Opatření rektora se zasílá děkanům fakult, ředitelům součástí, proděkanům fakult pro věd oddělením vědy na fakultách. Současně je též vystaveno na www stránkách Univerzity Karlo 4.Přihlášku nebo žádost o pokračování grantového projektu může podat zaměstnanec univerzit zapsaný na univerzitě a studující v doktorském studijním programu , což upravuje Grantov Karlovy. Osoba podávající přihlášku nebo žádost o pokračování grantového projektu se pov hlavního řešitele a je za grantový projekt odpovědná. Nositelem projektu je vždy fakulta děkanem, popř. součást, zastoupená ředitelem. Podává-li přihlášku nebo žádost ředitel so děkan, je nositelem projektu Univerzita Karlova zastoupená rektorem. 5.Grantové přihlášky či žádosti o pokračování grantového projektu s neúplnými údaji nebo j nevyhovující, případně předložené po stanoveném termínu, nejsou do řízení o přidělení, r grantových projektů, zahrnuty. 6.Nové i pokračující projekty a závěrečné zprávy se vždy předkládají ve stanoveném termínu fakultu nebo součást odboru vědy RUK. ad II. 1.Formulář grantové přihlášky pro nové projekty se vyplňuje elektronickým způsobem v progr účely speciálně připraveném. Předkládá se ve 4 vyhotoveních písemně na formulářích a sou 3.5". 2.Pro pokračující projekty se formulář přihlášky vyplňuje rovněž elektronickým způsobem, p vyhotoveních a současně na disketě 3.5 ". 3.Formuláře závěrečné zprávy se vyplňují rovněž elektronickým způsobem. Předkládají se ve písemně a současně i na disketě 3.5". 4.Při vyplňování formulářů je zapotřebí dbát průběžně příslušných pokynů v programu uveden vyplnit řádně všechny položky a údaje. Neúplné materiály nemohou být pro další řízení př a podrobné informace jsou uvedeny na stránkách Internetu, popř. v brožuře "Informace ke aktivitám na UK", kterou se vydává každoročně v aktuální podobě odbor vědy RUK. ad. III. 1.Základní podmínkou pro získání grantu UK je předložení kvalitního projektu spolu se sprá formuláři v písemné podobě a na disketě, a jejich odevzdání ve stanoveném termínu. 2.Součástí přihlášky musí být vyjádření děkana příslušné fakulty nebo ředitele příslušné d univerzity. (Podává-li přihlášku student, zapsaný na univerzitě a studující v doktorském programu, musí předcházet vyjádření děkana též vyjádření školitele tohoto studenta. Tepr jeho souhlasu může projekt studenta doporučit děkan fakulty nebo ředitel součásti). 3.Před vyslovením souhlasu děkan (ředitel součásti, rektor) zváží, zda navržený projekt je s vědní koncepcí univerzity, zda lze zajistit jeho provozní zázemí z institucionálních p pracoviště, popř. zda personální složení pracovního týmu odpovídá stanoveným cílům. Souč též zodpovědně posoudit ekonomickou rozvahu projektu i přiměřenost požadovaných částek. 4.Žádosti o nové granty musí vždy obsahovat podrobné údaje o zamýšlených cílech spolu s po ekonomickou rozvahou . 5.Součástí žádosti o pokračování grantového projektu musí být výroční zpráva o dosažených a podrobné zdůvodnění vyčerpaných finančních prostředků za uplynulý rok i finančních pro požadovaných na rok následující. V případě potřeby jsou řešitelé povinni předložit k pos podrobnou dokumentaci k čerpání finančních prostředků. 6.Součástí závěrečné zprávy o výsledcích řešení grantu musí být rovněž podrobné zdůvodnění čerpaných z přidělených finančních prostředků, vyplněný formulář, nazývající se Souhrn d výsledků, a to v českém a anglickém jazyce ve stanoveném rozsahu, a konečně podrobná záv Ve všech výstupech včetně publikací je třeba vždy výslovně uvést, že vznikly na základě částečné finanční podpory ze strany GA UK. 7.Grantové projekty mohou být jedno - až tříleté. 8.Návrhy projektů lze podle tematického zaměření podávat v kterémkoli z oborů vědecké a pe činnosti, realizovaných na Univerzitě Karlově. 9.Projekty lze podávat pro společenskovědní (A), přírodovědnou (B) a pro lékařskou vědní s dvě tyto sekce se dále dělí do podsekcí s ohledem na různorodou škálu vědních oborů v ni Každý z řešitelů je povinen při vyplňování svůj projekt v rámci kódovníku sekcí a podsek zařadit. Přehled sekcí a podsekcí je přílohou tohoto opatření. 10Pokud jsou grantové prostředky přiděleny studentu, určí děkan příslušné fakulty garanta jímž je zpravidla školitel. Podmínkou je, aby byl garant vždy zaměstnancem univerzity. J garant byl současně spoluřešitelem projektu a byl tak zapojen do jeho řešení. Hospodařen finančními prostředky studentům upravuje smlouva. 11Souběh grantových prostředků UK a prostředků získaných pro tentýž projekt z jiných zdroj jinou formou financování je možný, musí však být v grantové přihlášce výslovně uveden. T pokračujících projektů, kde byly v průběhu jejich řešení získány další finanční zdroje. ad IV. 1.Administrativní zajištění chodu vnitřního grantového systému na UK a řízení o přidělení prostředků jednotlivým projektům zabezpečuje odbor vědy RUK. Odbor vědy shromažďuje gran administrativně zajišťuje v součinnosti s orgány vnitřního grantového systému UK jejich základě dosažených výsledků v tomto řízení připravuje přehledy o udělených grantech na p pokračujících projektů. 2.Odbor vědy zpracuje ve stanoveném termínu všechny došlé přihlášky a předloží zpracované jednotlivým oborovým radám. 3.Návrhy grantových přihlášek a pokračujících projektů, i závěrečné zprávy jsou hodnoceny na základě posudků dvou oponentů, z nichž obvykle jeden je mimouniverzitní. Oponenty sta rada dané sekce dle vlastního uvážení anebo výběrem z databáze GAUK. Na základě jejího d se odbor vědy obrací na stanovené oponenty písemně se žádostí o vypracování posudku. Řeš v návrzích svých projektů uvést max. 2 jména doporučených oponentů, k jejich návrhu však není povinna přihlédnout. 4.Oborová rada má právo odmítnout přihlášky nesplňující stanovené požadavky pro podávání g přihlášek. 5.Dojde-li v průběhu řešení projektu ke změně, např. v osobě řešitele či spoluřešitele, je si k tomu souhlas Grantové rady. Písemnou žádost o provedení takovéto změny je třeba adr jejího předsedy. 6.Není-li dosaženo při ukončení grantu předpokládaných cílů, posuzuje se, zda k tomu došlo objektivních důvodů (např. úmrtí, dlouhodobá nemoc, organizační změny nebo přestavba na apod., ale také např. nový objev, posouvající výzkum daného oboru jiným směrem) či nikol je projekt v závěrečném hodnocení posouzen jako nesplněný, je k uvedené skutečnosti přih posuzování otázky přijetí či nepřijetí jiného navrženého projektu téhož řešitele. ad V. 1.Při posuzování navrhovaných projektů sledují oponenti, a následně pak oborové rady určit stanovená kritéria. Jednak jsou to kritéria obsažená ve Vyhlášení příslušného kola vnitř soutěže, která se mohou pro každé nové kolo měnit, a dále kritéria obsažená v standardní hodnotících formulářích pro posuzování projektů. Kopie formulářů jsou přílohou tohoto op 2.Součástí odborného posouzení projektu je i slovní vyjádření oponenta, v němž jsou obsaže připomínky k dílčím odborným problémům projektu, podrobnostem v plánovaném rozpočtu, vho nevhodnosti některých položek a další. Zde se uvádí též výslovné zamítavé vyjádření v př projekt není doporučen k přijetí. Kopii slovního vyjádření oponenta si mohou vyžádat vši o grant. Ti, jimž nebyly grantové prostředky přiděleny, se tak mohou seznámit s důvody o mohli - v případě zájmu - po provedení potřebných úprav a doplnění podat návrh projektu kole. Anonymita oponenta musí být ve vztahu k navrhovateli či řešiteli vždy zachována. P projekt posuzují vždy minimálně dva nezávislí odborníci . V případě pochybnosti může pří rada požádat o vypracování třetího posudku, případně jej může komisionelně vypracovat sa 3.Došlé oponentské posudky zpracovává odbor vědy, který připraví pro oborovou radu přehled jejich pořadí (od nejlépe hodnocených až po ty, které nejsou doporučeny). 4.Oborová rada na základě všech potřebných podkladů, které má k dispozici, stanoví návrh p udělení finančních prostředků novým projektům. U žádostí o pokračování grantových projek některou z následujících variant : • pokračování grantového projektu • ukončení grantového projektu • vyřazení grantového projektu Podrobnosti jsou uvedeny v Grantovém řádu Univerzity Karlovy. Jednání, týkající se posuzování projektů, se považují za důvěrná, rovněž tak i otázky ho před oficiálním zveřejněním. 5.Připravené seznamy úspěšných a neúspěšných žadatelů o grantovou podporu předkládají obor Grantové radě Univerzity Karlovy, která je projedná a své závěry pak předloží k rozhodnu 6.Z finančních prostředků, přidělených GA UK, se udělují granty pouze projektům s nejvyšší a nejvyšším hodnocením. Hlavním důvodem k neudělení grantu je nízká kvalita projektu, vy v hodnocení oponenta. 7.Tentýž projekt je možno podat i v následujícím kole, je ovšem nutno použít formulářů pla rok. 8.Nepřesvědčivost výsledků průběžné zprávy může být důvodem k zastavení grantové podpory p v následujícím roce. 9.Všichni navrhovatelé nových projektů, rovněž tak i řešitelé projektů pokračujících jsou řízení informováni písemnou formou. Odvolání proti rozhodnutí o nepřidělení grantu GA UK v případě, že by došlo k závažnému porušení předpisů, upravujících činnost vnitřního gra na UK. Tyto případy řeší Grantová rada, popř. Dozorčí rada. 10Souhrnná zpráva o výsledcích každého kola vnitřní grantové soutěže se zasílá děkanům fak součástí, proděkanům pro vědeckou činnost, vědeckým oddělením fakult. Tato zpráva se zas ekonomickému odboru RUK, který zodpovídá za dodržování finančních předpisů, eviduje fina přidělené GA UK a provádí příslušné rozdělení finančních prostředků. Současně jsou výsle vystaveny na stránkách Internetu. ad VI. 1.Grantová agentura UK přiděluje finanční prostředky vždy jen na období 1 roku. Výši finan pro GA UK schvaluje v rámci rozpočtu UK každoročně AS UK, rovněž tak i složení těchto pr (neinvestiční, z toho mzdové). 2.Všichni řešitelé jsou povinni přidělené finanční prostředky čerpat v souladu s platnými hospodaření, v souladu s navrženým rozpočtem svého projektu a zejména účelně. Jakékoli z původnímu plánu je třeba při průběžné zprávě anebo při závěrečném vyúčtování podrobně zd vysvětlit. 3.Finanční prostředky nevyčerpané v příslušném kalendářním roce jsou řešitelé povinni vrát prostřednictvím ekonomických útvarů svých pracovišť. V Praze dne 23. května 2000 prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc., v.r. rektor