Opatření rektora UK č. 11/2001 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy v Praze K provedení: čl. 17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze Účinnost: 1. červenec 2001 ****************************************************************************************** * ORGANIZAČNÍ ŘÁD REKTORÁTU ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Část I. Základní ustanovení *========================================================================================= *========================================================================================= * Čl. 1 *========================================================================================= Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "rektorát") upravuje v soul 17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "univerzita") podrobnosti o vnitřn rektorátu. *========================================================================================= * Čl. 2 *========================================================================================= 1.Rektorát je výkonným aparátem univerzity1). 2.Sídlem rektorátu je Praha. 3.Rektorát užívá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem "Uni v Praze" v případech stanovených právním předpisem2). 4.Rektorát může podle potřeby užívat další razítka v souladu s opatřením rektora3). _____ 1) čl. 3 odst. 5 statutu univerzity. 2) § 3 zákona č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku, státní vlajky a ostatních státních republiky, v platném znění. 3) čl. 63 odst. 2 statutu univerzity. *========================================================================================= * Čl. 3 *========================================================================================= 1.Kromě činností daných statutem univerzity4) zabezpečuje rektorát plnění dalších úkolů, s rektor, nebo v rámci své působnosti kvestor (čl. 19). 2.Rektorát též zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost správní rady un _____ 4) čl. 17 odst. 1 až 4 statutu univerzity. 5) § zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v pla *========================================================================================= * Čl. 4 *========================================================================================= Pro zaměstnance univerzity, kteří jsou zařazeni na rektorátě, je rektorát místem výkonu pr _____ 6) § 29 zákoníku práce. *========================================================================================= * Část II. Organizační útvary rektorátu *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5 ------------------------------------------------------------------------------------------ Na rektorátě jsou zřízeny tato organizační útvary: a.kancelář rektora, b.odbory rektorátu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6 Kancelář rektora ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Kancelář rektora zabezpečuje vykonávání rozhodnutí rektora a případně dalších orgánů uni 2.Kancelář rektora zabezpečuje podmínky pro činnost rektora a v nezbytných případech též p akademického senátu univerzity, vědecké rady univerzity, prorektorů a kvestora. 3.Kancelář rektora zabezpečuje činnost kolegia rektora a porady děkanů (rozšířené kolegium 4.Kancelář rektora zabezpečuje též podmínky pro činnost správní rady univerzity. 5.Kancelář rektora se člení na a.sekretariát rektora, b.kontrolní oddělení, c.organizační oddělení, d.spisovou službu. Do kanceláře rektora se pro pracovněprávní účely zařazuje též kancelář akademického sená sekretariát kvestora a podle potřeby též sekretariáty prorektorů. 6.Sekretariát rektora zabezpečuje administrativní zajištění výkonu funkce rektora. 7.Kontrolní oddělení zabezpečuje provádění kontroly hospodaření a výkonu vnitřní správy un jejích součástí8) a provádí šetření stížností. Současně zabezpečuje v rámci univerzity m v oblasti své činnosti. 8.Organizační oddělení zejména zabezpečuje provoz historické části Karolina, Modré a Zelen univerzitního hotelu a zajišťuje akce pořádané orgány univerzity, popřípadě fakult a dál podmínky pro činnost Historické komise univerzity. Vedoucího organizačního oddělení jmen projednání s kvestorem a vedoucím kanceláře rektora. 9.Vedoucího kanceláře rektora - kancléře - jmenuje po projednání s kvestorem rektor. 10Kancléř řídí9) činnost kanceláře rektora a za její provoz odpovídá rektorovi ____ 7) čl. 47 volebního a jednacího řádu akademického senátu univerzity. 8) čl. 52 odst. 1 statutu univerzity. 9) též § 74 zákoníku práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7 Odbory rektorátu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Odbory rektorátu jsou základními pracovišti rektorátu pro zabezpečení jeho činnosti. 2.Na rektorátě jsou zřízeny tyto odbory: a.odbor pro studium a záležitosti studentů, b.odbor pro vědu a výzkum, c.odbor pro zahraniční styky, d.odbor vnějších vztahů, e.ekonomický odbor, f.právní odbor, g.odbor výstavby, h.informačně-poradenské centrum, i.osobní odbor, j.bezpečnostní odbor. 3.V oblasti své činnosti (čl. 8 až 17) odbory rektorátu zabezpečují koordinační, konzultač evidenční a koncepční činnost a též metodickou pomoc. 4.Odbory rektorátu se podle potřeby člení na oddělení, útvary, popřípadě jiné organizační projednání s vedoucím odboru zřizuje kvestor. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 8 Odbor pro studium a záležitosti studentů ------------------------------------------------------------------------------------------ Odbor pro studium a záležitosti studentů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost prorektorů pro studijní záležitosti a pro sociální záležitosti zejména v těchto oblastech: a.evidence a administrativní zajištění akreditace studijních programů, b.evidence studentů a doklady o studiu, c.přijímací řízení a přezkumné řízení v této věci, d.rozhodování o právech a povinnostech studentů, e.sociální zabezpečení studentů, stipendia, ceny, f.evidence rigorózních zkoušek, g.evidence programů celoživotního vzdělávání. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 9 Odbor pro vědu a výzkum ------------------------------------------------------------------------------------------ Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorekt výzkum zejména v těchto oblastech: a.sběr, zpracování a prezentace výsledků vědecké práce, b.administrativní zajištění činnosti vědecké rady univerzity, c.administrativní zajištění vnitřního grantového systému univerzity, d.rezortní i mimorezortní programy pro vědu a výzkum (zejména GA ČR, výzkumná centra a výz e.ceny pro pracovníky ve vědě a výzkumu (tuzemské i mezinárodní), f.vědeckopedagogické tituly a vědecké hodnosti, g.doktoráty honoris causa, hostující profesoři, emeritní profesoři, tituly udělované in me h.spolupráce univerzity s praxí v oblasti vědy a výzkumu, i.mezinárodní programy a mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a výzkumu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 10 Odbor pro zahraniční styky ------------------------------------------------------------------------------------------ Odbor pro zahraniční styky zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a pror zahraniční styky zejména v těchto oblastech: a.v oblasti univerzitní spolupráce zajišťuje spolupráci s partnery v zahraničí v rámci i.bilaterálních dohod, iiuniverzitních sítí, b.v oblasti mezinárodní spolupráce zajišťuje pro akademickou obec využívání i.kulturních dohod, iimezinárodních vysokoškolsky vzdělávacích programů, zejména pak programů Evropské unie, iimezinárodních vládních a nevládních organizací, c.univerzitní projekty mobility (např. Fond mobility), d.poradenská činnost v oblasti zahraničních styků, e.organizační zabezpečení akcí, pořádaných odborem. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 11 Odbor pro vnější vztahy ------------------------------------------------------------------------------------------ Odbor pro vnější vztahy zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorekt vztahy zejména v těchto oblastech: a.zajišťování a poskytování informací uvnitř a vně univerzity a styk s hromadnými sdělovac b.prezentace činnosti univerzity a pořádaných akcí, včetně vydávání propagačních publikací c.rozšiřování a udržování databáze textového, fotografického a elektronického materiálu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 12 Ekonomický odbor ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Ekonomický odbor zabezpečuje činnost orgánů univerzity tím, že zejména: a.v rámci univerzitní agendy i.zpracovává návrh rozpočtu univerzity, rozpisu neinvestiční dotace státního rozpočtu žádosti o účelové dotace ze státního rozpočtu, iizabezpečuje vnitřní schvalování investičních záměrů, návrhů žádostí o rozdělení syst předkládání dlouhodobých investičních materiálu na MŠMT, iizajišťuje zúčtování se státním rozpočtem, daňové povinnosti, vazby na příslušný fina správně-administrativní agendu bankovního styku, ivzajištuje plnění funkce účetní jednotky za univerzitu a centrální účtárny, zpracován příslušných ekonomických materiálů a plnění výkaznické povinnosti, v.zpracovává návrhy a aktualizace vnitrouniverzitní legislativy upravující oblast hosp univerzity mezd, b.v rámci rektorátní agendy i.zpracovává rozpočet rektorátu, rozpis příslušné části neinvestiční dotace státního r provoz a žádosti o účelové dotace ze státního rozpočtu, iizabezpečuje vnitřní schvalování investičních záměrů, návrhů žádostí o rozdělení syst předkládání příslušných materiálů k rozhodnutí, iizajišťuje plnění funkce účtárny rektorátu, zpracování příslušných částí výkazů a eko materiálů, ivzpracovává návrhy v oblasti hospodaření a mezd na rektorátě. 2.Vedoucí odboru je hlavním ekonomem univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 13 Právní odbor ------------------------------------------------------------------------------------------ Právní odbor zabezpečuje činnost orgánů univerzity tím, že: a.zajišťuje vlastní výkon právní agendy, b.podílí se na přípravě vnitřní legislativy univerzity, c.vykonává poradenskou činnost v právní oblasti v rámci univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 14 Odbor výstavby ------------------------------------------------------------------------------------------ Odbor výstavby zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro ro zejména v těchto oblastech: a.příprava a zajištění investiční výstavby, rekonstrukce, modernizace a opravy budov a zař b.pasportizace nemovitostí, c.generely fakult a zařízení, d.dislokace, e.technická pomoc fakultám a ostatním součástem. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 15 Informačně-poradenské centrum ------------------------------------------------------------------------------------------ Informačně-poradenské centrum (odbor) zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rek pro vnější vztahy zejména v těchto oblastech: a.sběr, zpracování a zveřejňování informací o studiu a celoživotním vzdělávání, b.poskytování informací o možnostech studia v zahraničí a v rámci mezinárodních programů a s tím spojené agendy, c.poskytování informací o dalších činnostech univerzity, d.poskytování poradenských služeb (např. profesní, sociálně-právní, psychologická, pro TZP e.organizace propagačních akcí. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 16 Osobní odbor ------------------------------------------------------------------------------------------ Osobní oddbor zabezpečuje vlastní správu rektorátu, popřípadě součástí univerzity, a zajiš rektora a kvestora v oblasti personální agendy. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 17 Bezpečnostní odbor ------------------------------------------------------------------------------------------ • Bezpečnostní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora s s krizovým managementem, brannou pohotovostí státu, případným válečným stavem a jinými m situacemi zejména v oblasti : • V oblasti krizového managementu, branné pohotovosti státu a jiných mimořádných situací j určována i příslušnými orgány státní správy a územní samosprávy10). _____ 10) např. zákony č. 218/1999 Sb., č. 239/2000 Sb., č. 240/2000 Sb. a č. 148/1998 Sb., v pl *========================================================================================= * Část III. Řízení rektorátu, kvestor *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 18 Vedoucí odborů rektorátu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Vedoucího odboru jmenuje na návrh kvestora rektor. 2.Vedoucí odboru rektorátu řídí9) činnost odboru. 3.Vedoucí odboru je za činnost odboru odpovědný rektorovi nebo příslušnému prorektorovi11) u ekonomického, právního, osobního a bezpečnostního odboru, kde je vedoucí odboru za čin odpovědný rektorovi a kvestorovi. 4.V pracovněprávních a ekonomických otázkách a z hlediska vnitřní správy rektorátu jsou ve podřízeni kvestorovi. _____ 11) § 10 odst. 4 zákona o vysokých školách. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 19 Kvestor ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Kvestor rozhoduje ve věcech univerzity a jedná jejím jménem v záležitostech uvedených v  4 statutu univerzity a v mezích tohoto organizačního řádu. 2.Neurčí-li kvestor jinak, zastupuje jej při řízení rektorátu po dobu jeho nepřítomnosti h ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 20 Pracovní porady ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Kvestor svolává pravidelné pracovní porady vedoucích odborů rektorátu. 2.Kvestor může svolat pracovní poradu všech pracovníků, případně skupin pracovníků, rektor významných pracovních i jiných záležitostí nebo k informování pracovníků o připravovanýc *========================================================================================= * Část IV. Závěrečná ustanovení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 21 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zrušuje se Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy ze dne 20. září 1991 ve znění vš doplňků. 2.Tento organizační řád nabývá účinnosti dnem 1. července 2001. V Praze dne 22. května 2001 prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc., v.r. rektor