Opatření rektora UK č. 17/2003 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze K provedení: čl. 2 odst. 4 Grantového řádu Univerzity Karlovy v Praze Účinnost: 1. prosinec 2003 ****************************************************************************************** * Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze (dále jen Zásady) ****************************************************************************************** Po projednání ve Vědecké radě UK dne 27. 11. 2003 vyhlašuji ve smyslu ustanovení čl. 2 ods řádu Univerzity Karlovy v Praze tyto Zásady, které upravují realizaci grantového financová opatřením se současně zrušuje opatření rektora č. 8/2000 ve znění opatření rektora č. 16/2 Obsah Zásad: I.Způsob a forma zahájení řízení při rozhodování o udělení vnitřních grantů UK IIGrantová přihláška a její náležitosti IIGrantový formulář IVPosuzování grantové přihlášky V.Financování grantového projektu VIZpůsob zveřejňování výsledků grantové soutěže   ad I. 1.Základní podmínkou pro získání grantu UK je předložení kvalitního projektu. 2.Zahájení řízení na udělení grantů pro každé nové kolo grantové soutěže se každoročně vyh rektora, které předem projednává VR UK. 3.Opatření rektora obsahuje zásady pro hodnocení projektů, odpovídající prioritám univerzi vědecké a výzkumné činnosti. Dále obsahuje pokyny pro jednání Grantové rady UK a Oborový v souvislosti s posuzováním a hodnocením projektů, termíny podávání nových přihlášek, žá pokračování grantového projektu a termíny k předkládání závěrečných zpráv končících proj základních pokynů k vyplnění přihlášek, a event. další nezbytné administrativní náležito 4.Opatření rektora se zasílá děkanům fakult a ředitelům součástí ke zveřejnění obvyklým zp je též vystaveno na www stránkách Univerzity Karlovy. ad II. 1.Přihlášku nebo žádost o pokračování grantového projektu může podat zaměstnanec univerzit školitelem nebo vedoucím diplomové práce, nebo student zapsaný na univerzitě a studující studijním programu, anebo v magisterském studijním programu, ve kterém mu již bylo zadán práce. Osoba podávající přihlášku nebo žádost o pokračování grantového projektu se po je považuje za hlavního řešitele a je za grantový projekt odpovědná. Podává-li přihlášku st pracovník fakulty či součásti, vyjadřuje se k jejímu přijetí příslušný děkan či ředitel. musí být též uvedena jména a další údaje o osobách, které mají být členy navrhovaného ře týmu. Je-li žadatelem student, je členem navrhovaného řešitelského týmu vždy jeho školit diplomové práce; je-li žadatelem zaměstnanec univerzity, je členem řešitelského týmu vžd studenti, jejichž disertační práce nebo diplomová práce a nebo jejich části se týkají na tématu projektu. 2.Před svým vyjádřením děkan fakulty (ředitel součásti) zváží, zda navržený projekt je v s dlouhodobými záměry fakulty a univerzity. Dále zváží, zda lze zajistit projektu potřebné zázemí z prostředků pracoviště, popř. zda personální složení pracovního týmu je reálné n stanoveným cílům. Podmínkou je též písemný souhlas členů řešitelského týmu s účastí v na projektu (dle čl. 6, odst. 3 Grantového řádu UK), který bude přílohou projektu. Současně posoudit ekonomickou rozvahu projektu i přiměřenost požadovaných částek. 3.Žádosti o nové granty musí vždy obsahovat podrobné údaje o zamýšlených cílech spolu s ko ekonomickou rozvahou na příslušný kalendářní rok. 4.Součástí žádosti o pokračování grantového projektu musí být výroční zpráva o dosažených spolu s podrobným komentovaným vyúčtováním vyčerpaných finančních prostředků za uplynulý třeba předložit podrobný komentovaný rozpis požadovaných finančních prostředků pro násle případě potřeby je každý řešitel povinen předložit podrobnou dokumentaci k čerpání použi prostředků. 5.Dojde-li v průběhu řešení projektu ke změně, např. v osobě řešitele či spoluřešitele, je si k tomu souhlas Grantové rady UK. Písemnou žádost o provedení změny je třeba adresovat předsedy. 6.Součástí závěrečné zprávy o výsledcích řešení grantu musí být rovněž podrobné komentovan výdajů čerpaných z přidělených finančních prostředků, vyplněný formulář (tzv. Souhrn dos výsledků) v českém a anglickém jazyce v předem stanoveném rozsahu, a konečně podrobná zá Ve všech výstupech včetně publikací je třeba vždy výslovně uvést, že vznikly na základě částečné finanční podpory ze strany GAUK. 7.Grantové projekty mohou být jedno - až tříleté. 8.Projekty lze podávat pro společenskovědní (A), přírodovědnou (B) a lékařskou (C) vědní s řešitelů je povinen při vyplňování formulářů svůj projekt v rámci kódovníku sekcí a přeh studijních programů (v odůvodněných případech magisterských studijních programů) správně 9.Souběh grantových prostředků UK a prostředků získaných pro tentýž projekt z jiných zdroj však být v grantové přihlášce výslovně uveden. Totéž se týká pokračujících projektů, pro průběhu jejich řešení získány další finanční zdroje. 10Grantové přihlášky či žádosti o pokračování grantového projektu s neúplnými údaji nebo j nevyhovující, případně předložené po stanoveném termínu, nejsou do řízení o přidělení, r grantových projektů zahrnuty. 11Přihláška, resp. žádost o pokračování grantového projektu, i závěrečná zpráva o řešení g projektu, se podává hromadně rektorátu prostřednictvím příslušné fakulty nebo součásti, žadatele. ad III. 1.Formulář grantové přihlášky pro nové projekty se vyplňuje elektronickým způsobem v progr účely speciálně připraveném. Předkládá se též ve 4 vyhotoveních písemně na vytištěných f Obdobný pokyn platí i pro formulář projektů pokračujících. 2.Formulář závěrečné zprávy se vyplňuje rovněž elektronickým způsobem. Předkládá se také p vyhotoveních. 3.Při vyplňování formulářů je zapotřebí dbát průběžně příslušných pokynů v programu uveden vyplnit všechny položky a údaje. Neúplné materiály nemohou být pro další řízení přijaty. podrobné informace jsou vystaveny a každoročně novelizovány na www stránkách odboru pro rektorátu, případně jsou též k dispozici v tištěné aktualizované podobě. ad IV. 1.Administrativní zajištění chodu vnitřního grantového systému na UK a řízení o přidělení prostředků jednotlivým projektům zabezpečuje odbor pro vědu a výzkum RUK. Má za úkol shr přihlášky, administrativně zajistit v součinnosti s orgány vnitřního grantového systému posuzování, a na základě dosažených výsledků v tomto řízení připravit přehledy o udělený podporu nových i pokračujících projektů. 2.Odbor pro vědu a výzkum zpracuje ve stanoveném termínu všechny došlé přihlášky a předlož přehledy jednotlivým oborovým radám. 3.Návrhy grantových přihlášek a pokračujících projektů včetně závěrečných zpráv jsou hodno radami na základě posudků dvou oponentů, z nichž obvykle jeden je mimouniverzitní. Opone oborová rada dané sekce. Na základě jejího doporučení se odbor pro vědu a výzkum obrací oponenty písemně se žádostí o zpracování posudku. Řešitelé mohou v návrzích svých projek dvě jména doporučených oponentů, k jejich návrhu však oborová rada není povinna přihlédn 4.Oborová rada odmítne přihlášky nesplňující stanovené požadavky pro podávání grantových p 5.Při posuzování navrhovaných projektů sledují oponenti a následně pak oborové rady GAUK p kriteria. Jednak jsou to kriteria obsažená ve vyhlášení příslušného kola vnitřní grantov mohou být opakovaně totožná anebo se pro každé nové kolo měnit, a dále kriteria obsažená používaných hodnotících formulářích pro posuzování projektů. Kopie formulářů jsou příloh opatření. 6.Součástí odborného posouzení projektu je i slovní vyjádření oponenta, v němž jsou obsaže připomínky k dílčím odborným problémům projektu, podrobnostem v plánovaném rozpočtu, vho nevhodnosti některých položek a další. Zde se uvádí též výslovné zamítavé vyjádření v př projekt není doporučen k přijetí. Kopii slovního vyjádření oponenta si mohou vyžádat v p všichni žadatelé o grant. Ti, jimž nebyly grantové prostředky přiděleny, se tak mohou se odmítnutí, aby po event. potřebných úpravách a doplnění mohli podat návrh projektu v pří Anonymita oponenta musí být ve vztahu k navrhovateli či řešiteli vždy zachována. Platí z projekt posuzují vždy minimálně dva nezávislí odborníci. V případě pochybnosti může přís rada požádat o vypracování třetího posudku, případně jej může komisionelně vypracovat sa 7.Došlé oponentské posudky zpracovává odbor pro vědu a výzkum RUK, který připraví pro obor přehled projektů podle jejich pořadí - od nejlépe hodnocených až po nedoporučené k přije 8.Oborová rada na základě všech podkladů, které má k dispozici, stanoví návrh pořadí pro u finančních prostředků novým projektům. U žádostí o pokračování grantových projektů navrh následujících variant: • pokračování grantového projektu • ukončení grantového projektu • vyřazení grantového projektu. 9.Podrobnosti upravuje Grantový řád Univerzity Karlovy. Veškerá jednání, týkající se posuz se považují za důvěrná, rovněž tak i otázky hodnocení projektů v období před oficiálním výsledků. 10Nízká kvalita projektu, vyjádřená v hodnocení oponenta, je hlavním důvodem finanční pros Důvodem odmítnutí může být též např. nepřesvědčivá konstrukce rozpočtu projektu nebo nev řešitelského týmu. Nepřesvědčivost výsledků průběžné zprávy může být důvodem k zastavení podpory projektu v následujícím roce. 11Není-li při ukončení grantu dosaženo předpokládaných cílů, posuzuje se, zda k tomu došlo objektivních důvodů (např. úmrtí, dlouhodobá nemoc, organizační změny na pracovišti, pře popř. též nový objev, posouvající výzkum daného oboru jiným směrem) či nikoliv. Tato sku vždy uvedena v závěrečném písemném hodnocení splnění projektu. Pokud je projekt v závěre posouzen jako nesplněný z jiných než závažných důvodů, nelze po dobu následujících tří l grantový projekt témuž hlavnímu řešiteli, nerozhodne-li rektor jinak. 12Připravené seznamy úspěšných a neúspěšných žadatelů o grantovou podporu předkládají obor Grantové radě UK, která je projedná a své závěry předkládá rektorovi UK k rozhodnutí. 13Všichni navrhovatelé nových projektů, rovněž tak i řešitelé projektů pokračujících jsou řízení informováni písemnou formou. Odvolání proti rozhodnutí o nepřidělení grantu GAUK případě, že by došlo k závažnému porušení předpisů, upravujících činnost vnitřního grant UK. Tyto případy řeší Grantová rada UK, popř. Dozorčí rada GAUK. ad V. 1.GAUK přiděluje pokaždé finanční prostředky vždy jen na období jednoho roku. Výše finančn pro jeden projekt nesmí přesáhnout částku 300.000,-Kč pro kalendářní rok. 2.Hlavní řešitel je oprávněn s přidělenými finančními prostředky nakládat v souladu s plat o hospodaření, v souladu s navrženým a schváleným rozpočtem svého projektu a zejména úče dodatečných změn původně plánovaných částek v souvislosti s realizací projektu, které př z objemu přidělených prostředků, je grant automaticky ukončen. Změny menšího rozsahu je vysvětlit a zdůvodnit komentářem v průběžné zprávě anebo v závěrečném vyúčtování. 3.Pokud jsou prostředky pro grantové projekty (dále jen "grantové prostředky") přiděleny s třeba vždy upravit zvláštní smlouvou za účelem ochrany přidělených finančních prostředků 4.Finanční prostředky nevyčerpané v příslušném kalendářním roce jsou řešitelé povinni vrát ad VI. 1.Souhrnná zpráva o výsledcích každého kola vnitřní grantové soutěže se zasílá děkanům fak součástí k dalšímu informování jejich pracovišť obvyklou formou. Zpráva se dále zasílá e odboru RUK, který odpovídá za dodržování finančních předpisů, eviduje finanční prostředk a provádí příslušné rozdělení těchto prostředků fakultám a součástem UK. Současně jsou v kola vystaveny na www stránkách k informaci akademické obce i mimouniverzitních zájemců. 2.Výsledky a hodnocení grantových projektů, ukončených v určitém kalendářním roce, se zveř formou. Současně jsou tyto výsledky vystaveny na www stránkách a v tištěné podobě formou dávají na vědomí též VR UK, AS UK i event. dalším zájemcům.  V Praze dne 28. listopadu 2003 prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc., v.r. rektor