Opatření rektora UK č. 23/2004 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Provádění inventarizací majetku a závazků k okamžiku, ke kterému je sestavová K provedení: §§ 29 a 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, vyhlášky č. provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., v platném znění Účinnost: 1. listopad 2004 ****************************************************************************************** * Provádění inventarizací majetku a závazků ****************************************************************************************** I. Působnost opatření Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy v Praze jímž byl svěřen výkon správy majetku ( a další součásti"), jsou povinny provádět inventarizace a ověřovat, zda stav majetku a záv odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. běžného roku.   II. Provedení inventarizace K provedení inventarizace: 1.Ukládám děkanům fakult a ředitelům dalších součástí: • vydat vlastní opatření k provedení inventarizace pro daný rok, zřídit ústřední inventa dílčí inventarizační komise, • zpracovat plán inventarizací, • metodicky vycházet z ustanovení a vzorů uvedených ve Věstníku Ministerstva školství, m tělovýchovy, sešit č.7 z července 2001, část metodická "Vzorový návrh k provedení inve 2001" • provést fyzické inventury k datu 30.11. běžného roku   III. Pokyny k provedení inventarizace Při inventarizaci hospodářských prostředků je nutno dodržet následující postup: • Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškole ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti o způsobu a cílech prováděnýc a o kompetencích a odpovědnostech členů dílčích inventarizačních komisí. Toto proškolení písemně. • Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních kom zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povin prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné o odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předse inventarizační komise fakulty nebo další součásti. • Zaměstnanci odpovědní za majetek musí před zahájením inventur odevzdat ústřední inventar písemné prohlášení o tom, že: • všechny doklady týkající se stavu a pohybu majetku jimi zpracované odevzdali k zúčtová • všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v účetnictví. • Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsaho • předmět inventarizace, • den k němuž byla inventarizace provedena, • den zahájení a ukončení inventury, • způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově), • závady, které se v průběhu inventury vyskytly, • zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou, • samostatnou část inventury majetku postiženého povodní • zapsání skutečného stavu v inventurních soupisech v jednotkách množství, • porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí, • hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotře znehodnocení příslušného majetku, • sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti, • návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů, • návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů, • návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob. • U pozemků a budov se provádí dokladová inventura doložená výpisy z katastru nemovitostí • Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a před • Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura by jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za zp podle ustanovení Zákoníku práce. • Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventariza fakulty nebo další součásti, která vypracuje závěrečný protokol obsahující: • termín zahájení inventury majetku, pokladny a cenin, • termín zahájení dokladovaných inventur, • termín zahájení inventury na skladech, • termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ústřední invent • vyhodnocení výsledků fyzických inventur, včetně samostatné části týkající se majetku p povodní, • vyhodnocení výsledků dokladových inventur, • nápravná opatření k inventarizaci, • návrh na vypořádání inventurních rozdílů, • datum projednání závěrečného protokolu, • podpisy členů ústřední inventarizační komise. Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise ke schválení děkano další součásti. • Schválený závěrečný protokol o inventarizaci předává děkan nebo ředitel další součásti d následujícího roku ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zpr V Praze dne 30. října 2004 prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc., v.r. rektor