Opatření rektora UK č. 13/2014 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Statut Rady pro komercializaci výsledků vědy a výzkumu Univerzity Karlovy K provedení: - Účinnost: 12. března 2014 [zrušeno OR č. 1/2017 [ URL "UK-7928.html "] ] ****************************************************************************************** * Statut Rady pro komercializaci výsledků vědy a výzkumu Univerzity Karlovy v Praze ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Základní ustanovení *========================================================================================= Rada pro komercializaci výsledků vědy a výzkumu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen „Rada je poradním orgánem rektora Univerzity v záležitostech komercializace výsledků vědy a výzk *========================================================================================= * Čl. 2 - Složení Rady *========================================================================================= 1.Rada má sedmnáct členů, které jmenuje a odvolává rektor; funkční období členů Rady je tř se skládá z osmi členů zastupujících výzkumné organizace (dále jen „výzkumná sféra“), os zastupujících aplikační sféru a jednoho člena z finanční sféry. Předsedu Rady jmenuje a členů Rady rektor. 2.Podmínkou členství v Radě je písemný souhlas jmenovaného se členstvím spojený se závazke všech důvěrných informacích a skutečnostech, o kterých se v souvislosti s činností Rady citlivých otázkách projednávaných podnětů. 3.Rektor může pro posouzení konkrétního případu na návrh předsedy Rady ustanovit ad hoc da avšak s tím, že počet členů Rady z výzkumné sféry nepřesáhne polovinu ze všech členů Rad odstavce 2 platí pro tyto další členy obdobně. *========================================================================================= * Čl. 3 - Hlavní úkoly Rady *========================================================================================= Mezi hlavní úkoly Rady patří: a.hodnotit a doporučovat komercializační projekty a případně čerpání interních zdrojů v rá Univerzity na proof-of-concept, preseed aktivity a spin-out, b.projednávat výroční zprávy o činnosti Centra pro přenos poznatků a technologií Univerzit CPPT), c.zpracovávat výroční zprávy o činnosti Rady, kterou předkládá rektorovi Univerzity. d.navrhovat aktualizace vnitřních norem Univerzity pro přenos poznatků a technologií a kom e.navrhovat rektorovi ad hoc (oborové) komise pro jednotlivé specializované případy komerc těchto ad hoc komisí platí ustanovení čl. 2 odst. 2 obdobně a počet členů ad hoc komise nepřesáhne polovinu ze všech členů této komise. *========================================================================================= * Čl. 4 - Tajemník Rady *========================================================================================= 1.Tajemník Rady zodpovídá za administrativní a organizační zabezpečení činnosti Rady. 2.Tajemník není členem Rady, má právo se vždy zúčastnit jednání Rady, avšak bez práva hlas 3.Tajemníkem Rady je ředitel Centra pro přenos poznatků a technologií Univerzity. 4.Tajemník vede agendu spojenou s činností Rady a archivuje všechny její dokumenty v soula předpisy. 5.Na tajemníka Rady se vztahuje závazek mlčenlivosti uvedený v ustanovení čl. 2 odst. 2. *========================================================================================= * Čl. 5 - Základní zásady činnosti Rady *========================================================================================= 1.Rada zasedá podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně. Zasedání svolává a řídí předseda 2.Rada projednává žádosti o schválení komercializačního projektu nebo podněty na změny ve normách Univerzity. Tyto žádosti a podněty mohou Radě předkládat všechny fakulty a součá a to prostřednictvím CPPT. 3.Dále Rada přijímá od CPPT každé tři měsíce průběžné zprávy o stavu schválených dílčích p zprávy vyhodnocuje. 4.Člen Rady se nesmí účastnit jakéhokoliv projednávání žádosti, jestliže ve vztahu k této osobám, kterých se žádost týká, lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti. Člen Rady je pod tehdy, pokud se bude jednat o takovém projektu, ve kterém má mít majetkové podíly nebo b řešitelského týmu. 5.Rada poskytne rektorovi Univerzity ke každé věcně projednávané žádosti písemné doporučen součástí je vždy návrh dalšího postupu Univerzity. 6.Rektor Univerzity doporučení Rady může přijmout či odmítnout, případně si vyžádat další stanovisek či vyjádření. 7.Rozhodnutí rektora a zápis z jednání Rady se zveřejňuje na webových stránkách Univerzity nevylučuje právní předpis. 8.Podrobnosti o jednání Rady jsou stanoveny v Jednacím řádu Rady pro komercializaci výsled výzkumu Univerzity Karlovy v Praze, který je přílohou tohoto opatření. *========================================================================================= * Čl. 6 - Závěrečné ustanovení *========================================================================================= Toto opatření nabývá účinnosti dne 12. března 2014. V Praze dne 11. března 2014 prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA rektor UK .doc ke stažení [ URL "UK-5663-version1-op_rektora_1413.doc"] ****************************************************************************************** * Příloha č. 1 k Opatření rektora č. 13/2014 ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Jednací řád Rady pro komercializaci výsledků vědy a výzkumu Univerzity Karlovy v Praze ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= Jednací řád Rady stanoví pravidla pro jednání Rady, postup při přípravě jednání a další po s usneseními Rady. *========================================================================================= * Čl. 2 - Úkony před jednáním Rady *========================================================================================= 1.Zasedání Rady svolává předseda Rady nejméně dvakrát ročně. 2.Předseda je dále povinen svolat Radu do deseti pracovních dnů, pokud Rada obdrží žádost komercializačního projektu, podnět na změnu vnitřních norem podle čl. 5 odst. 2 Statutu o to požádá kterýkoliv člen Rady s uvedením důvodu. Svoláním se rozumí odeslání pozvánek 3. 3.Členové Rady jsou na zasedání pozváni vždy písemně, za což se považuje i elektronická fo odeslaná na emailovou adresu, kterou každý člen Rady sdělí tajemníkovi Rady (dále jen „t Pozvánka musí být doručena nejpozději deseti pracovních dnů před konáním zasedání. 4.Podněty a žádosti určené k jednání Rady se v písemné podobě předkládají tajemníkovi, kte neprodleně seznámí předsedu. Předseda rozhodne o dalším postupu. 5.Předseda může pověřit tajemníka, aby vyzval předkladatele žádosti či podnětu podle čl. 5 Rady k doplnění či dopracování svého podání před vlastním jednáním Rady anebo kdykoliv v jednání. 6.Jednotlivé žádosti a podněty posoudí Rada na svém nejbližším zasedání a rozhodne v co ne termínu. *========================================================================================= * Čl. 3 - Jednání Rady *========================================================================================= 1.Jednání Rady je neveřejné a řídí jej předseda. 2.Před vlastním jednáním Rady podepíší její členové i předseda prezenční listinu, která ob prohlášení o nepodjatosti dle čl. 5 odst. 4 Statutu Rady. 3.Rada je usnášeníschopná, pokud se jednání účastní nadpoloviční většina všech členů Rady. konkrétním případě podjato podle čl. 5 odst. 4 Statutu Rady tolik členů Rady, že Rada ne usnášeníschopná, předseda neprodleně požádá rektora o jmenování dalších ad hoc členů pod Statutu Rady tak, aby Rada mohla hlasovat. 4.Každý člen Rady má při hlasování jeden hlas. Na návrh kteréhokoliv člena Rady je hlasová 5.Tajemník není oprávněn hlasovat, je však oprávněn být při hlasování přítomen. 6.Pro přijetí usnesení Rady je zapotřebí nadpoloviční většiny hlasů přítomných členů Rady, souhlasit alespoň čtyři členové výzkumné sféry. 7.Jednání Rady může být přítomna i další osoba, pokud je to nezbytné k posouzení žádosti n a pokud tak rozhodne předseda. Tato osoba nesmí být seznámena s informacemi uvedenými v 2 Statutu Rady. Pokud je nezbytné osobě sdělit i tyto informace, tajemník před projednán informací zajistí, aby tato osoba podepsala závazek mlčenlivosti ve věci. Toto ustanoven pokud je osoba s těmito informacemi již seznámena, např. pokud se jedná o původce vynále *========================================================================================= * Čl. 4 - Usnesení Rady *========================================================================================= 1.Žádosti o schválení komercializačního projektu jsou hodnoceny kriteriálně (viz čl. 5 toh řádu). Každý člen Rady je povinen se těmito kriterii řídit. 2.Návrh kritérií Rada schválí s dostatečným předstihem před vlastním jednáním Rady. Kritér stanovena na základě požadavků univerzity nebo poskytovatele podpory. Po schválení rekto kritéria zveřejněna. 3.Zápis z každého jednání Rady vypracovává tajemník a předkládá k odsouhlasení předsedovi Rady přítomným na jednání, vždy jednomu z výzkumné sféry a jednomu z aplikační sféry. S předsedy se odsouhlasením rozumí i prokazatelný souhlas vyjádřený elektronickou formou. neshody rozhoduje předseda, své rozhodnutí musí odůvodnit. 4.Ze zápisu Rady budou patrné následující skutečnosti: složení přítomných členů, které díl schváleny či zamítnuty, přijaté a zamítnuté změny ve stávajících dílčích projektech, poč ukončených dílčích projektů, jejich identifikace a důvody jejich předčasného ukončení, p ukončených dílčích projektů a případné doporučení dalších komercializačních aktivit. 5.Po odsouhlasení zápisu předkládá předseda rektorovi Univerzity ke každé projednávané žád písemné usnesení, které obsahuje doporučení dalšího postupu. Toto usnesení zasílá zárove resp. původci podnětu. *========================================================================================= * Čl. 5 - Hlavní kriteria posuzování komercializačních projektů *========================================================================================= 1.V souladu s Národními prioritami orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovac podporovány projekty, které zahrnují pokud možno celý inovační cyklus, tj. od základního aplikovaný výzkum, experimentální vývoj až po využití nových poznatků v inovacích. Zvláš důraz na rozvoj spolupráce s aplikační sférou. 2.V rámci předkládaných projektů je nutné rozvíjet a podporovat vazby mezi univerzitami a institucemi a organizacemi a aplikační sférou, s cílem účinnějšího propojení základního aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. 3.U projektů se posuzuje míra zajištění vlastního financování. Mezi náklady komercializace a vývoje patří například provozní náklady na činnost CPPT, náklady na externí služby, ma aktivity, management ochrany duševního vlastnictví, aj. Systém komercializace výzkumu a využívat nejen nástroje financované z veřejných zdrojů, ale i vyvíjet aktivity pro vytvá finančních zdrojů. 4.Před vlastním hodnocením daného komercializačního projektu přednese tajemník zprávu CPPT formální kontrole dle odstavce 1. 5.Vlastní hodnotící kritéria komercializačního projektu a jejich hodnoty jsou uvedeny v sa dokumentu schvalovaném rektorem Univerzity. např.: „Strategie Univerzity Karlovy v Praze v oblasti komercializace poznatků a technolog postup komercializace výsledků výzkumu a vývoje na fakultách a dalších součástech Univerzi Praze“, příslušné opatření rektora o nakládání s výsledky výzkumu, vývoje a inovací na Uni Praze, Dlouhodobá koncepce proof-of-concept na UK, aj.