Princip přenesené ceny, podle nějž za vzdělání student, respektive absolvent zaplatí až ze své mzdy, považuje řada odborníků za nejvhodnější model financování vzdělání, zejména vysokého školství. |
|
Jednu variantu tohoto systému (podobný používají v Austrálii) ověřují školy v zemích jihovýchodní Asie (Čína, Jižní Korea, Filipíny, Thajsko, Hongkong), zatímco v USA zavádějí soukromé školy originální systém My Rich Uncle ("můj bohatý strýček").
Vědci doporučují systém i Česku
Účastníci mezinárodní vědecké konference na téma Lidský kapitál a investice do vzdělání, která se minulý týden konala v Praze již posedmé, se domnívají, že tento model je vhodný i pro Českou republiku.
Poprvé se konference konala v roce 1998 a její osnovatel a tehdejší organizátor Bankovní akademie, a. s. (pozdější spoluzakladatel Vysoké školy finanční a správní), nastolil právě toto téma - najít pro Českou republiku nejvhodnější model financování vzdělání, zejména vysokého školství, který by vedl ke zvýšení kvality a efektivnosti vzdělávacího procesu a k posílení perspektivy co nejlepšího uplatnění absolventů na trhu práce.
Nový model vzdělání by měl vést zároveň ke zkvalitnění vzdělávacích služeb v situaci, kdy jejich poskytovatelé - vysoké školy - budou přímo finančně zainteresováni na profesním uplatnění svých absolventů. Takový model financování se v průběhu předchozích ročníků konference podařilo za přispění zahraničních a domácích expertů nalézt.
V podmínkách České republiky by bylo reálné a schůdné opřít se o dosavadní systém financování vysokých škol státem, ovšem tyto školy by byly oprávněny získávat od absolventů po určitou dobu jisté procento z jejich příjmů, jakmile by dosáhli stanoveného násobku průměrné mzdy.
Procenta pro školu
Příklad: student se zaváže, že jakmile jeho příjem překročí dvojnásobek oficiální průměrné mzdy, bude po dobu 10 let odvádět 5 % ze svého příjmu na konto "mateřské" vysoké školy.
Tento způsob financování nejenže nezužuje finanční dostupnost studia pro veřejnost, ale rozšiřuje finanční zdroje škol a stimuluje je ke zvyšování kvality a efektivnosti služeb, které svým klientům studentům budou poskytovat. Tento způsob financování by mimo jakoukoliv pochybnost pomohl účinně stabilizovat finanční režim vysokých škol.
Starší absolventi pomohou čerstvým
Jedním z následných efektů popisovaného systému financování je podle zkušeností z univerzit v USA vznik kooperujících absolventských sítí.
Starší absolventi školy jsou schopni poskytovat oporu mladším absolventům a ti díky starším kolegům postupují na příjmovém a kariérním žebříčku mnohem dynamičtěji. Promítnuto do vzdělávacího procesu to znamená, že jeho součástí bezpodmínečně musí být tvorba a trénink předpokladů pro týmovou práci.
Vznik takových absolventských sítí je ovšem podmíněn mírou kreativity vysoké školy, která musí být s to poskytovat svým absolventům celoživotní informační servis v jejich profesi, aby díky tomu měli před konkurencí takzvaně navrch. Autorka je spolupracovnicí redakce
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208