Univerzita Karlova a ČVUT představují svůj nejnovější výzkumný projekt ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Tisková zpráva Univerzita Karlova v Praze Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 www.cuni.cz [ URL "http://www.cuni.cz/"] Praha, 17. června 2014 – Projekt „Zůstaň fit“ pomáhá seniorům užívat si aktivní stáří – to mobilní asistenční služby „Zůstaň fit“, která vznikla díky spolupráci výzkumných týmů 1. l Univerzity Karlovy a Fakulty biomedicínského inženýrství Českého vysokého učení technickéh pomoci moderních technologií se senioři nemusejí vzdávat svých aktivit a omezovat svůj poh „Zůstaň fit“ budou mít stále jistotu, že jim v případě nesnází někdo pomůže. Prostřednictv krabičky“ si starší lidé jednoduše zavolají pomoc, ať už jsou kdekoli. Délka lidského života se prodlužuje, avšak adekvátně tomu se nezvyšuje věk, do kterého jso aktivní. Udržování běžných činností přitom vede k výraznému zpomalení stárnutí. U starších těch, kteří žijí sami, ovšem s přibývajícími léty roste strach tyto aktivity provozovat. P na procházky, na nákupy či se starat o vlastní zahrádku. Tím se bohužel stávají čím dál pa „Naším cílem bylo vyvinout inteligentní a přitom jednoduše použitelný systém, který senior stáří aktivně. A to jak bez obav samotných seniorů, kteří si v případě krize budou moci př i bez obav jejich potomků, kteří mohou v případě nutnosti zasáhnout a seniorovi pomoci,“ p univerzitního výzkumného týmu Karel Hána. Důležitá je mobilita Služba pojmenovaná „Zůstaň fit“ je oproti doposud používaným asistenčním službám tísňové p dispozici i mimo jejich domov. Chytrá krabička, kterou senior nosí stále u sebe, dokáže na červeného tlačítka zavolat do asistenčního centra. S uživatelem se ihned spojí operátor, k vyřešit obtížnou situaci, zavolat někomu z rodiny či přivolat záchranku. Přístroj sám hlásí, když tuší krizovou situaci Přístroj také monitoruje pohyb, polohu a další údaje. V případě vzniku krizové situace pak automaticky rozpoznat problém a zajistit pomoc i v situaci, kdy uživatel nemá krabičku u s nedokáže použít. Tato funkce pomáhá například ve chvíli, kdy senior upadne a krabička leží jiné místnosti. Po nějaké době se asistenční centrum samo ozve – krabička začne nahlas mlu může doslova přivolat pomoc. Díky tomu se není třeba obávat rizik a omezovat aktivity; v p pomoc vždy na dosah. „Služba, kterou jsme vyvinuli, lidem pomáhá nezestárnout. Odbourává pocit strachu a je pro případě, že by se něco stalo. Díky tomu senioři mohou být stále aktivní a dělat to, co je projektu Radek Fiala ze společnosti CleverTech, která je spin-off firmou univerzitního výz Nově mohou zákazníci hlídat své rodiče i na svém mobilním telefonu Služba již funguje v několika stovkách rodin. Nově existuje také možnost nainstalovat si a fit – Senior“ do chytrého telefonu s operačním systémem Android. Místo hlavního menu se se objeví tlačítko aplikace „Zůstaň fit“. Přivolat si pomoc je tedy velice jednoduché a rychl Společnost CleverTech zároveň vyvinula novou aplikaci „Zůstaň fit – Family“ pro rodinné př seniora. Díky ní mohou své rodiče či prarodiče pravidelně kontrolovat a řešit s nimi nenad využití call centra. Alarm a volání se jim jednoduše objeví na displeji a zvukovým signále se něco děje. Službu „Zůstaň fit“ uvedl v život transdisciplinární tým vědců z Univerzity Karlovy a z Če technického v Praze. „Na projektu oceňuji přiblížení moderní mobilní technologie seniorské zároveň to, že umí zajistit skutečně kvalitní a funkční oporu,“ říká k novince rektor UK p Služba našla využití i u řady partnerských organizací (například Život 90 či Bezpečný živo Vodafone: „Technologie přinášejí největší užitek tam, kde pomáhají propojovat lidi. 70 pro uvádí, že při provozování svých aktivit využívají pomoc rodiny. Služba, kterou jsme podpoř seniorům mít člena rodiny nebo asistenta vždy po ruce a zůstávat tak aktivní do vysokého v Zapletal, ředitel Nadace Vodafone, která v rámci svého grantového programu „Technologie pr uplynulých šesti letech projekt významně podpořila. Česká služba „Zůstaň fit“ sklízí velký úspěch ve Švédsku – podporuje ji tamní vláda Mimo Českou republiku se služba rozvíjí i v dalších státech Evropské unie, například ve Šv Slovensku. Právě v severských zemích získal projekt „Zůstaň fit“ podporu vlády a obcí. Asi jsou zde velmi rozšířené a současný kabinet podporuje projekty, ve kterých si uživatelé mí asistenčních služeb, tedy těch, které jim poskytují podporu jen z domova, mohou zvolit mob prodloužit si tím aktivní stáří. Jak přístroj funguje v běžném životě? Příklad 1 Senior jde sám se svým psem na procházku do lesa. Při cestě se mu udělá nevolno a posadí s krabičce červené tlačítko, které ho ihned spojí s asistenční službou. Operátor vidí jeho p zeptá se, co jej trápí, a následně zavolá záchrannou službu nebo zkontaktuje rodinu. Do př se seniorem stále v kontaktu. Příklad 2 Senior doma v kuchyni upadne a poraní si nohu. Není schopen vstát a chytrou krabičku má na na ni). Jelikož asistenční služba automaticky hlídá i pravidelný pohyb krabičky, systém po intervalu rozpozná, že se s ní dlouho nic neděje. Operátor se pak sám seniorovi ozve – zač krabičky mluvit. Příklad 3 Syn bydlí v Praze a často si není jistý, zda je jeho maminka na Vysočině v pořádku. Nechce potřeboval by vědět, kdyby se s ní něco dělo. Pořídí jí proto chytrý telefon s aplikací „S nainstaluje aplikaci „Family“. V aplikaci kdykoli vidí, že maminka je v pořádku a momentál procházce v lese. Ona zase může v případě potřeby jednoduše stisknout tlačítko a na synově alarm. V případě krizové události ji systém automaticky rozpozná a sám syna upozorní. Funk polohy je samozřejmě možné vypnout ve chvíli, kdy senior požaduje soukromí. „Chceme, aby naše služba byla pro uživatele co největší oporou. V kartě každého zákazníka kontaktů na blízké osoby zapsány například i léky, které užívá, a další informace, jež jso nesnází potřeba. Vedle toho je možné nastavit pro každého individuální pokyny pro operátor z rodiny kontaktovat v konkrétní časy či dle lokality, kde se senior nachází. Systém tak v rodin i uživatelů,“ uzavírá Radek Fiala. Pro více informací kontaktujte: Ing. Karel Hána, Ph.D. – 1. Lékařská fakulta UK (karel.hana@lf1.cuni.cz Ing. Radek Fiala – Radek Fiala, CleverTech (radek.fiala@clevertech.cz) Za správnost: Mgr. Václav Hájek Tiskový mluvčí UK Odbor vnějších vztahů Univerzita Karlova v Praze tel: +420 224 491 248 e-mail: pr@cuni.cz Univerzita Karlova v Praze Univerzita Karlova byla založená v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 3 vysokoškolské ústavy, 6 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou, další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskytov služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. S více než půl milionem bodů, podle aktuálně platné státní Metodiky hodno vede UK před druhou institucí v pořadí s enormním náskokem. Univerzita má přes 7 800 zaměs téměř 4 300 akademických a vědeckých pracovníků. Na UK studuje více než 52 000 studentů, c jedna šestina všech studentů v ČR, kteří studují ve více než 300 akreditovaných studijních 661 studijními obory. V bakalářských studijních programech studuje téměř 20 000 studentů, téměř 25 000 studentů a v doktorských 8 000 studentů. Téměř 7 500 studentů jsou cizinci. U absolvuje zhruba 9 000 studentů, kteří tradičně patří ke skupině obyvatel ČR s nejnižší ne Nejrůznější kursy celoživotního vzdělávání ročně absolvuje přes 16 000 účastníků. Důraz kl i na mezinárodní spolupráci s prestižními vzdělávacími a vědeckými institucemi. UK uzavřel stovky bilaterálních smluv a 187 mezinárodních partnerských smluv se zahraničními univerzi