Opatření rektora UK č. 27/2014
******************************************************************************************
*
******************************************************************************************
Název: Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy v Praze
K provedení: čl. 17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze
Účinnost: 15. září 2014
[zrušeno OR č. 2/2017 [ URL "UK-7900.html "] ]
******************************************************************************************
*
******************************************************************************************
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE
ORGANIZAČNÍ ŘÁD REKTORÁTU
******************************************************************************************
* Část I. - Základní ustanovení
******************************************************************************************
*=========================================================================================
* Čl. 1
*=========================================================================================
Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "rektorát") upravuje v soul
17 odst. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (dále jen "univerzita") podrobnosti o vnitřn
rektorátu.
*=========================================================================================
* Čl. 2
*=========================================================================================
1.Rektorát je výkonným aparátem univerzity.
2.Sídlem rektorátu je Praha.
3.Rektorát užívá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem "Uni
v Praze" v případech stanovených právním předpisem.
4.Rektorát může podle potřeby užívat další razítka v souladu s opatřením rektora.
*=========================================================================================
* Čl. 3
*=========================================================================================
1.Kromě činností daných statutem univerzity zabezpečuje rektorát plnění dalších úkolů, sta
rektor, nebo v rámci své působnosti kvestor (čl. 23).
2.Rektorát též zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost správní rady un
*=========================================================================================
* Čl. 4
*=========================================================================================
Pro zaměstnance univerzity, kteří jsou zařazeni na rektorátě, je rektorát místem výkonu pr
******************************************************************************************
* Část II. - Organizační útvary rektorátu
******************************************************************************************
*=========================================================================================
* Čl. 5
*=========================================================================================
Na rektorátu jsou zřízeny tyto organizační útvary:
a.kancelář rektora,
b.kancelář kvestora,
c.odbory rektorátu,
d.oddělení vnitřního auditu.
*=========================================================================================
* Čl. 6 - Kancelář rektora
*=========================================================================================
1.Kancelář rektora zabezpečuje vykonávání rozhodnutí rektora a případně dalších orgánů uni
2.Kancelář rektora zabezpečuje podmínky pro činnost rektora a v nezbytných případech též p
dalších orgánů univerzity.
3.Kancelář rektora zabezpečuje činnost kolegia rektora a porady děkanů (rozšířené kolegium
4.Kancelář rektora zabezpečuje též podmínky pro činnost správní rady univerzity.
5.Vedoucího kanceláře rektora – kancléře – jmenuje rektor.
6.Kancléř řídí činnost kanceláře rektora a za její provoz odpovídá rektorovi. Další působn
stanoví rektor.
7.Kancelář rektora se člení na
a.sekretariát rektora,
b.oddělení kolegia rektora,
c.oddělení kontroly,
d.oddělení analýz a strategií,
e.organizační oddělení,
f.oddělení spisové služby,
g.další organizační útvary, které zřizuje rektor.
Do kanceláře rektora se pro pracovněprávní účely zařazuje zejména též kancelář akademick
univerzity a sekretariát správní rady.
8.Sekretariát rektora zabezpečuje administrativní zajištění výkonu funkce rektora a kanclé
9.Oddělení kontroly zabezpečuje
a.provádění kontrol výkonu vnitřní správy univerzity a jejích součástí,
b.provádění kontrol hospodaření univerzity a jejích součástí,
c.šetření stížností,
d.činnosti v souvislosti se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
a současně zabezpečuje v rámci univerzity metodickou pomoc v oblasti své činnosti.
10Oddělení analýz a strategií zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a č
rektora zejména v těchto oblastech:
a.příprava analytických dokumentů sloužících ke stanovení strategie dalšího rozvoje univ
formulaci jejích cílů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, jakož i příprava podkla
plnění těchto cílů,
b.příprava hlavních strategických dokumentů univerzity,
c.příprava hlavních pozičních dokumentů univerzity a
d.vyhodnocování strategických materiálů České republiky, Evropské unie, OECD apod., jako
klíčových institucí národního a evropského výzkumného a vzdělávacího prostoru.
11Organizační oddělení zejména zabezpečuje provoz historické části Karolina, Modré a Zelen
univerzitního hotelu a zajišťuje akce pořádané orgány univerzity, popřípadě fakult a dál
podmínky pro činnost Historické komise univerzity.
12Vedoucího oddělení kontroly, vedoucího oddělení analýz a strategií a vedoucího organizač
jmenuje rektor.
*=========================================================================================
* Čl. 7 - Kancelář kvestora
*=========================================================================================
1.Kancelář kvestora zabezpečuje administrativní a podle potřeby též poradenské zajištění v
kvestora.
2.Činnost kanceláře kvestora řídí7 kvestor.
*=========================================================================================
* Čl. 8 - Odbory rektorátu
*=========================================================================================
1.Odbory rektorátu jsou základními pracovišti rektorátu pro zabezpečení jeho činnosti.
2.Na rektorátě jsou zřízeny tyto odbory:
a.odbor pro studium a záležitosti studentů,
b.odbor pro vědu a výzkum,
c.odbor zahraničních vztahů,
d.odbor vnějších vztahů,
e.ekonomický odbor,
f.právní odbor,
g.odbor veřejných zakázek,
h.odbor projektové podpory,
i.odbor výstavby,
j.informační, poradenské a sociální centrum,
k.personální odbor,
l.bezpečnostní odbor.
3.V oblasti své činnosti odbory rektorátu zabezpečují koordinační, konzultační, informační
koncepční činnost a též metodickou pomoc součástem univerzity.
4.Odbory rektorátu se kromě přímého zajišťování činností rektora a příslušných členů koleg
výslovně uvedených v čl. 9 až 20 též podílejí na zajišťování činnosti kvestora a kancléř
5.Odbory rektorátu se podle potřeby člení na další oddělení, útvary, popřípadě jiné organi
neuvedené v tomto řádu, které po projednání s vedoucím odboru zřizuje kvestor.
*=========================================================================================
* Čl. 9 - Odbor pro studium a záležitosti studentů
*=========================================================================================
Odbor pro studium a záležitosti studentů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost
prorektorky pro studijní záležitosti, prorektora pro koncepci studia, prorektora pro tvůrč
činnost, prorektora pro vědeckou činnost a dalších rektorem pověřených členů kolegia rekto
těchto oblastech:
a.evidence a administrativní zajištění akreditace studijních programů,
b.problematika kvality vzdělávání a hodnocení výuky,
c.evidence studentů a doklady o studiu,
d.přijímací řízení a přezkumné řízení v této věci,
e.rozhodování o právech a povinnostech studentů,
f.sociální zabezpečení studentů, stipendia, ceny udělované studentům,
g.agenda poplatků spojených se studiem,
h.agenda rigorózních zkoušek,
i.agenda celoživotního vzdělávání,
j.agenda uznávání vzdělání získaného v zahraničí,
k.výkon právní agendy v oblasti studia.
*=========================================================================================
* Čl. 10 - Odbor pro vědu a výzkum
*=========================================================================================
1.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorek
vědeckou činnost, prorektora pro tvůrčí a ediční činnost, prorektora pro akademické kval
prorektorky pro evropskou problematiku a dalších rektorem pověřených členů kolegia rekto
těchto oblastech:
a.sběr, zpracování a prezentace výsledků vědecké, výzkumné a další tvůrčí činnosti,
b.administrativní zajištění vnitřního grantového systému univerzity,
c.rezortní i mimorezortní programy pro vědu a výzkum,
d.ceny udělované akademickým a vědeckým pracovníkům (tuzemské i mezinárodní),
e.vědeckopedagogické tituly a vědecké hodnosti,
f.doktoráty honoris causa, hostující profesoři, emeritní profesoři, tituly udělované in
g.mezinárodní programy a mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a výzkumu, včetně program
v této oblasti a činnosti Evropského centra.
2.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje činnost vědecké rady univerzity.
*=========================================================================================
* Čl. 11 - Odbor zahraničních vztahů
*=========================================================================================
1.Odbor zahraničních vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, pror
zahraniční styky a mobilitu a prorektorky pro evropskou problematiku zejména v těchto ob
a.v oblasti univerzitní spolupráce zajišťování spolupráce s partnery v zahraničí v rámci
i.bilaterálních dohod,
iiuniverzitních sítí,
b.v oblasti mezinárodní spolupráce využívání
i.kulturních dohod,
iimezinárodních vysokoškolsky vzdělávacích programů, zejména pak programů Evropské uni
iimezinárodních vládních a nevládních organizací,
c.univerzitní projekty mobility (např. Fond mobility).
2.V rámci odboru zahraničních vztahů je zřízena Evropská kancelář, která zajišťuje zejména
studentů a akademických pracovníků v rámci programů Evropské unie.
*=========================================================================================
* Čl. 12 - Odbor vnějších vztahů
*=========================================================================================
1.Odbor vnějších vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorekt
vztahy zejména v těchto oblastech:
a.zajišťování a poskytování informací uvnitř a vně univerzity,
b.styk s hromadnými sdělovacími prostředky,
c.prezentace činnosti univerzity a pořádaných akcí, včetně vydávání propagačních publika
předmětů, udělování cen a
d.rozšiřování a udržování databáze textového, fotografického a elektronického materiálu.
2.V rámci odboru vnějších vztahů je zřízen útvar tiskového mluvčího, který zabezpečuje úko
zajišťuje činnost rektora zejména v oblasti podle odstavce 1 písm. b).
*=========================================================================================
* Čl. 13 - Ekonomický odbor
*=========================================================================================
1.Ekonomický odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zej
oblastech:
a.v rámci univerzitní agendy
i.zpracování návrhu rozpočtu univerzity a rozpisu neinvestičních příspěvků a dotací ze
rozpočtu na provoz,
iizabezpečení vnitřního schvalování investičních záměrů a jejich předkládání na MŠMT,
závěrečného vyhodnocení akce,
iizúčtování se státním rozpočtem, daňové povinnosti, vazby na příslušný finanční úřad
administrativní agenda bankovního styku,
ivplnění funkce účetní jednotky za univerzitu a centrální účtárny, zpracování výkazů a
ekonomických materiálů a plnění výkaznické povinnosti,
v.zpracování návrhů a aktualizací vnitrouniverzitní legislativy upravující oblast hosp
na univerzitě,
vimetodika a poradenská činnost pro součásti univerzity v oblasti daní a účetnictví,
b.v rámci rektorátní agendy
i.zpracování rozpočtu rektorátu a rozpisu příslušné části neinvestičních příspěvků a d
rozpočtu na provoz,
iizabezpečení vnitřního schvalování investičních záměrů,
iiplnění funkce účtárny rektorátu, zpracování příslušných částí výkazů a ekonomických
ivzpracování návrhů v oblasti hospodaření a mezd na rektorátě.
2.Vedoucí ekonomického odboru je hlavním ekonomem univerzity.
*=========================================================================================
* Čl. 14 - Právní odbor
*=========================================================================================
Právní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v
oblastech:
a.vlastní výkon právní agendy,
b.podíl na přípravě vnitrouniverzitní legislativy,
c.poradenská činnost pro součásti univerzity v právní oblasti.
*=========================================================================================
* Čl. 15 - Odbor veřejných zakázek
*=========================================================================================
Odbor veřejných zakázek zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestor
těchto oblastech:
a.koordinace činnosti v oblasti veřejných zakázek,
b.zpracování koncepcí veřejných zakázek na univerzitě,
c.metodika a poradenská činnost pro součásti univerzity v oblasti veřejných zakázek,
d.zabezpečení úkolů centrálního nákupu, a to na základě vnitrouniverzitních dohod.
*=========================================================================================
* Čl. 16 - Odbor projektové podpory
*=========================================================================================
Odbor projektové podpory zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorekt
kvestora zejména v těchto oblastech:
a.projektová agenda v oblasti neinvestičního rozvoje financovaná z operačních programů Evr
zejména:
i.monitoring jednotlivých výzev a jejich požadavků,
iievidence projektových žádostí a realizovaných projektů,
iikoordinace a řízení tzv. celouniverzitních projektů,
ivspolupráce a partnerství s externími subjekty,
b.projektová agenda v oblasti investičního rozvoje, zejména
i.monitoring a využívání evropských strukturálních fondů a souvisejících národních zdroj
investiční výstavbu, včetně výstavby univerzitních kampusů,
iikoordinace a supervize přípravy, podávání a realizace tohoto typu projektových žádostí
iikoordinace monitorovacích a závěrečných zpráv,
c.rozvojové programy MŠMT pro veřejné vysoké školy,
d.příprava, koordinace a vyhodnocení Institucionálního plánu univerzity,
e.projekty financované v rámci Fondu vzdělávací politiky MŠMT,
f.koordinace a supervize udržitelnosti projektů.
*=========================================================================================
* Čl. 17 - Odbor výstavby
*=========================================================================================
Odbor výstavby zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro ro
zejména v těchto oblastech:
a.koncepce dlouhodobého a střednědobého rozvoje univerzity zejména v oblastech velkých inv
infrastrukturních celků,
b.příprava a zajištění investiční výstavby, rekonstrukce, modernizace a opravy budov a zař
c.příprava pravidelných manažerských zpráv za oblast velkých investičních projektů,
d.pasportizace nemovitostí, generely fakult a součástí,
e.evidence nemovitého majetku univerzity,
f.příprava podkladů pro vnitrouniverzitní dislokaci,
g.technická pomoc fakultám a dalším součástem univerzity.
*=========================================================================================
* Čl. 18 - Informační, poradenské a sociální centrum
*=========================================================================================
1.Informační, poradenské a sociální centrum (odbor) zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťu
rektora, prorektora pro vnější vztahy, prorektorky pro evropskou problematiku a dalších
pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a.sběr, zpracování a zveřejňování informací o studiu a celoživotním vzdělávání,
b.poskytování informací o možnostech studia v zahraničí a v rámci mezinárodních programů
tím spojené agendy,
c.poskytování informací o dalších činnostech univerzity,
d.poskytování poradenských služeb (např. profesní, sociálně-právní, psychologická, pro s
zaměstnance se speciálními potřebami),
e.organizace propagačních akcí v souvislosti se studijní nabídkou,
f.práce s absolventy,
g.sociální problematika studentů a zaměstnanců.
2.Informační, poradenské a sociální centrum se člení na
a.oddělení informačních služeb,
b.oddělení poradenských služeb,
c.oddělení sociálních služeb,
d.prodejnu propagačních předmětů (UK Point).
3.Oddělení informačních služeb zabezpečuje též sběr, zpracovávání, zveřejňování a poskytov
oblasti mezinárodní mobility studentů a akademických pracovníků. Součástí oddělení infor
je Kancelář pro absolventy.
4.Součástí oddělení sociálních služeb je Kancelář pro sociální záležitosti studentů a zamě
*=========================================================================================
* Čl. 19 - Personální odbor
*=========================================================================================
Personální odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejmé
oblastech:
a.metodika pro personalistiku v rámci univerzity,
b.analýzy a příprava koncepce v oblasti mezd,
c.zpracování návrhu katalogu prací pro univerzitu a jeho změn,
d.administrace pracovních vztahů a další personální agenda v rámci rektorátu a určených da
univerzity,
e.rozvoj lidských zdrojů v rámci rektorátu, vzdělávání a stáže zaměstnanců.
*=========================================================================================
* Čl. 20 - Bezpečnostní odbor
*=========================================================================================
Bezpečnostní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora sou
krizovým řízením, stavem ohrožení státu, případným válečným stavem a jinými mimořádnými si
v těchto oblastech:
a.zajištění plnění úkolů univerzity k přípravě obrany státu a k mobilizační přípravě,
b.civilní ochrana,
c.protipožární ochrana,
d.bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci,
e.zajištění plnění úkolů univerzity vyplývající z předpisů o ochraně utajovaných informací
*=========================================================================================
* Čl. 21 - Oddělení vnitřního auditu
*=========================================================================================
1.Oddělení vnitřního auditu zabezpečuje na univerzitě výkon interního auditu.
2.Oddělení vnitřního auditu je přímo podřízeno rektorovi.
3.Vedoucího oddělení vnitřního auditu jmenuje rektor.
******************************************************************************************
* Část III. - Řízení rektorátu, kvestor
******************************************************************************************
*=========================================================================================
* Čl. 22 - Vedoucí odborů rektorátu
*=========================================================================================
1.Vedoucího odboru jmenuje na návrh kvestora rektor.
2.Vedoucí odboru rektorátu řídí7 činnost odboru.
3.Vedoucí odboru je za činnost odboru odpovědný rektorovi a příslušnému prorektorovi; to n
ekonomického odboru, právního odboru, odboru veřejných zakázek, personálního odboru a be
odboru, kde je vedoucí odboru za činnost odboru odpovědný rektorovi a kvestorovi.
4.V pracovněprávních a ekonomických otázkách a z hlediska vnitřní správy rektorátu jsou ve
podřízeni kvestorovi.
*=========================================================================================
* Čl. 23 - Kvestor
*=========================================================================================
1.Kvestor rozhoduje ve věcech univerzity a jedná jejím jménem v záležitostech uvedených v
4 statutu univerzity a v mezích tohoto organizačního řádu.
2.Kvestor svolává pravidelné porady vedoucích odborů rektorátu a může svolávat porady všec
rektorátu, případně skupin pracovníků.
******************************************************************************************
* Část IV. - Závěrečná ustanovení
******************************************************************************************
*=========================================================================================
* Čl. 24
*=========================================================================================
1.Opatření rektora č. 3/2010 a 12/2014 se zrušují.
2.Tento organizační řád nabývá účinnosti dnem 15. září 2014.
V Praze dne 10. září 2014
.doc ke stažení [ URL "UK-6193-version1-op_rektora_1427.doc"]
čl. 3 odst. 5 statutu univerzity.
§ 2, 5 a 6 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky, v platném z
čl. 63 odst. 2 statutu univerzity.
čl. 17 odst. 1 až 4 statutu univerzity.
§ 14 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v pla
§ 34 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění.
též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění.
čl. 47 volebního a jednacího řádu akademického senátu univerzity.
Např. zákon č. 239/2000 Sb., v platném znění, č. 240/2000 Sb., v platném znění, č. 585/20
znění, a č. 412/2005 Sb., v platném znění.
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, v platném znění.
§ 10 odst. 4 zákona, o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném zně