XI. úplné znění Statutu UK ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** (Toto znění již není aktuální. Aktuální znění předpisu naleznete zde [ URL "UK-146.h XI. ÚPLNÉ ZNĚNÍ STATUTU UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE ZE DNE 17. ŘÍJNA 2014 My, členové akademického senátu, vyjadřujíce vůli akademické obce Univerzity Karlovy, vycházejíce z historických tradic tohoto nejstaršího vysokého učení ve střední Evropě, vědomi si významu této univerzity pro rozvoj lidského poznání, vzdělanosti a kultury a jej sloužit pravdě a rozvíjet ideály lidství, usilujíce o prohloubení idejí univerzity jakožto společenství, ve kterém jsou vzájemné vzt určovány autoritou duchovní, nikoli mocí, ve kterém jsou zachovávány principy akademických nutný základ existence akademické obce a její činnosti vědecké i učitelské, majíce na zřeteli prohloubení samosprávného a autonomního charakteru univerzity, jakož i j na mocenských či politických strukturách, naplněni snahou umožnit přístup ke vzdělání všem, kdož po něm touží, hlásíce se k myšlence celosvětové spolupráce univerzit nejen jako základu mezinárodního vě ale především jako předpokladu výchovy nových generací k porozumění a toleranci, naplňujíce odkaz těch, kdož za tyto ideály obětovali svou svobodu či životy a vedeni snahou zaujmout v rodině svobodných univerzit místo, které Univerzitě Karlově ode přijali jsme tento s t a t u t ****************************************************************************************** * Část I. Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Základní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále jen "univerzita") je univerzitní veřejnou vysokou školou 1). 2.Úplný název univerzity zní "Univerzita Karlova v Praze" nebo latinsky "Universitas Carol 3.Sídlo univerzity je v Praze 1, Ovocný trh 3/5. 4.Univerzita trvá od svého založení dne 7. dubna 1348. 5.Seznam vysokých škol a fakult, které byly začleněny do univerzity, je uveden v příloze č statutu. __________ 1) § 2 odst. 4 a část druhá zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplněn (zákon o vysokých školách). *========================================================================================= * Čl. 2 Poslání a činnost univerzity *========================================================================================= 1.Posláním univerzity je šíření vzdělanosti a ochrana poznaného, pěstování svobodného myšl vědeckého bádání i svébytné umělecké tvorby a všestranná podpora tvůrčího ducha lidské s 2.Univerzita je samosprávnou veřejnou institucí, která svobodně uskutečňuje tvůrčí vědecko uměleckou a kulturní činnost, jejímž nutným předpokladem jsou akademické svobody a akade Pedagogická činnost na univerzitě je založena na poznatcích vědy včetně výsledků vlastní bádání. 3.Univerzita uskutečňuje všechny typy studijních programů 3), jakož i programy celoživotní 4). 4.Univerzita poskytuje knihovnické a jiné informační služby. 5.Univerzita vykonává nakladatelskou a vydavatelskou činnost související především s vědec pedagogickou činností její akademické obce. 6.Doplňkové činnosti musejí napomáhat naplňovat poslání univerzity 5). 7.Univerzita spolupracuje s domácími a zahraničními vysokými školami, vědeckými a výzkumný jinými právnickými osobami a vytváří podmínky pro účast členů akademické obce na této sp a způsoby spolupráce univerzity s právnickými osobami jsou upraveny smlouvami. __________ 2) § 4 zákona o vysokých školách. 3) § 2 odst. 1 zákona o vysokých školách. 4) § 2 odst. 1 a § 60 zákona o vysokých školách. 5) § 20 odst. 2 zákona o vysokých školách. ****************************************************************************************** * Část II. Organizace a orgány univerzity, akademické prostředí ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 3 Členění univerzity *========================================================================================= 1.Univerzita se člení na fakulty a další součásti. 2.Fakulty jsou základními součástmi univerzity. 3.Dalšími součástmi univerzity mohou být vysokoškolské ústavy, jiná pracoviště pro vzděláv výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost nebo pro poskytování informačn účelová zařízení pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování zejména čl obce nebo k zajišťování provozu školy. 4.Seznam fakult a dalších součástí je uveden v organizačním řádu univerzity obsaženém v př tohoto statutu. V této příloze jsou též uvedena cizojazyčná znění názvů univerzity, faku součástí. 5.Výkonným aparátem univerzity je rektorát. 6.Kromě věcí uvedených v § 24 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně dalších zákonů (zákon o vysokých školách), rozhodují a jednají jménem univerzity orgány věcech nakládání s majetkem univerzity v rozsahu uvedeném v čl. 49 písm. c). 7.Ředitelé dalších součástí rozhodují a jednají jménem univerzity a.ve věcech nakládání s majetkem v rozsahu uvedeném v čl. 49 písm. d), b.v dalších věcech v rozsahu stanoveném opatřením rektora, k němuž se vyjadřuje senát. *========================================================================================= * Čl. 4 Samospráva univerzity *========================================================================================= Samosprávu univerzity vykonávají členové akademické obce univerzity 6) přímo nebo prostřed samosprávných akademických orgánů 7). __________ 6) § 3 zákona o vysokých školách. 7) § 7 odst. 1 a § 25 odst. 1 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 5 Postavení členů akademické obce *========================================================================================= 1.Členové akademické obce mají právo a.navrhovat kandidáty a volit členy akademických senátů a být voleni za členy akademický b.navrhovat způsobem stanoveným tímto statutem nebo statutem fakulty kandidáta na rektor na děkana, c.účastnit se zasedání akademických senátů a vědeckých rad, pokud nejsou zasedání vědeck prohlášena za uzavřená, d.seznamovat se se zápisy z jednání akademických senátů a vědeckých rad, včetně obsahu u e.na udělení slova na shromáždění členů akademické obce, f.obracet se s návrhy, připomínkami a stížnostmi na akademické samosprávné orgány; tyto povinny se jimi zabývat, bez zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. 2.Univerzita podporuje činnost vědeckých, odborných, profesních, studentských, odborových zájmových sdružení sdružujících členy akademické obce, jejichž činnost napomáhá plnit po univerzity; podmínky podpory zájmové činnosti studentů, kteří jsou členy akademické obce pravidly podpory zájmové činnosti studentů, které jsou vnitřním předpisem 7a). 3.Univerzita dbá sociálních potřeb členů akademické obce. Univerzita dbá potřeb členů akad dalších zaměstnanců s dlouhodobým nebo těžkým zdravotním postižením a ve svých činnostec činnostech akademických samosprávných orgánů, činí dostupná opatření pro vyrovnávání jej k uplatnění. 4.Univerzita vytváří podmínky pro pěstování tělesné výchovy a sportu na univerzitě. 5.Členové akademické obce jsou povinni dodržovat vnitřní předpisy 8) univerzity a té fakul akademické obce jsou členy, popřípadě další součásti, na jejímž pracovišti jsou zařazeni 6.Členové akademické obce jsou povinni dbát dobrého jména univerzity. 7.Povinnost dbát dobrého jména univerzity porušuje zejména ten, kdo a.v souvislosti se svým postavením nebo členstvím v akademické obci vědomě, obecně nepři způsobem diskriminuje nebo zvýhodňuje jinou osobu či osoby, b.hrubě poruší nebo opětovně porušuje základní pravidla akademické práce na univerzitě, c.se dopustí podvodného nebo jiného nekalého jednání vůči univerzitě, její součásti, jej studentovi nebo zaměstnanci univerzity, d.d) zneužije nebo jinak nepřijatelně zachází s výsledky studijní, vědecké, výzkumné, um nebo další tvůrčí činnosti jiné osoby ve prospěch své akademické činnosti nebo svého p univerzitě, e.závažně úmyslně poškodí majetek univerzity nebo jej závažným způsobem zneužije ve svůj prospěch, f.vědomě šíří závažné nepravdivé informace o univerzitě, její součásti, jejich orgánu, č obce, studentovi nebo zaměstnanci univerzity. 8.Členové akademické obce svědomitě vykonávají povinnosti, které přijali jako samosprávné orgány nebo členové těchto orgánů. 9.Zaměstnanci, kteří jsou zařazeni na pracovištích více součástí a jsou členy akademické o akademické obce pouze jedné fakulty, a to té, kterou si zvolí; písemné prohlášení o volb změně předloží předsedovi akademického senátu příslušné fakulty. Ustanovení předchozí vě pro studenty zapsané 9) na více fakultách, pokud jde o právo volit a být volen do akadem univerzity. 10Člen akademické obce může současně vykonávat pouze jednu z těchto funkcí: rektor, prorek proděkan, kvestor, tajemník nebo ředitel další součásti univerzity. __________ 7a) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. 8) § 17 a 33 zákona o vysokých školách; pro další součásti srov. § 9 odst. 1 písm. b) záko školách. 9) § 51 odst. 2 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 6 Činnost orgánů *========================================================================================= 1.Orgány univerzity jsou ve své činnosti vázány zákonem o vysokých školách, ostatními práv tímto statutem a ostatními vnitřními předpisy univerzity, jakož i vnitřními předpisy fak součástí. 2.Orgány fakulty nebo další součásti univerzity jsou ve své činnosti vázány zákonem o vyso ostatními právními předpisy, tímto statutem a ostatními vnitřními předpisy univerzity, s ostatními vnitřními předpisy příslušné fakulty anebo vnitřními předpisy příslušné další 3.Jestliže vyjde najevo, že rozhodnutí orgánu univerzity, fakulty nebo další součásti je v právními předpisy nebo vnitřními předpisy univerzity, dané fakulty nebo dané součásti, j povinen učinit všechna dostupná opatření k nápravě, včetně změny nebo zrušení tohoto roz Přiměřeně se postupuje, jestliže tento orgán je v rozporu s uvedenými předpisy nečinný. 4.Při výkonu své působnosti, zejména při rozhodování, dbají orgány univerzity, fakulty neb smyslu akademických svobod a akademických práv 2), principů statutu univerzity vyjádřený preambuli a poslání univerzity (čl. 2 odst. 1). __________ 2) § 4 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 7 Akademický senát univerzity *========================================================================================= 1.Akademický senát 10) univerzity (dále jen "senát") a jeho členové odpovídají za svou čin obci. Při výkonu své funkce nejsou členové senátu vázáni příkazy nebo usneseními orgánů samosprávy fakulty, na níž byli zvoleni, ale pouze svým svědomím a jsou povinni dbát záj jako celku. Člen senátu se dostaví na výzvu akademického senátu fakulty, na které byl zv předsedy, na jeho zasedání. Člen senátu odpoví na otázku týkající se výkonu jeho funkce, akademickým senátem fakulty nebo členem akademické obce na zasedání akademického senátu 2.Na každé fakultě se volí dva členové senátu z řad studentů a dva členové senátu z řad ak pracovníků. Další dva členové senátu z řad akademických pracovníků se volí na dalších so 3.Funkční období členů senátu je tříleté, začíná vždy 1. února. 4.Pro účely voleb se členové senátu dělí do tří sborů. Do prvního, druhého, nebo třetího s začleňují členové senátu volení na fakultách uvedených v první, druhé, nebo třetí části tohoto statutu; v této příloze je též stanoveno, do kterého sboru se začleňují členové s dalších součástech. Funkční období členů senátu z druhého sboru začíná o rok později a f členů z třetího sboru o dva roky později než funkční období členů senátu z prvního sboru 5.Zvoleni jsou vždy dva kandidáti, kteří obdrželi nejvyšší počet hlasů; při rovnosti hlasů 6.Před uplynutím funkčního období členství v senátu zaniká a.společně se zánikem členství v příslušné části akademické obce, na které byl zvolen (o nestanoví-li vnitřní předpis univerzity jinak, b.dnem doručení písemného prohlášení, jimž se člen vzdává členství v senátu, předsedovi c.jestliže senát člena hlasováním zbaví mandátu z důvodu předem neomluvené neúčasti na n sobě jdoucích zasedáních senátu. 7.Jestliže členství v senátu zanikne podle odstavce 6, nastupuje do senátu na zbytek funkč náhradník určený podle volebního řádu senátu. 8.Členem senátu nemůže být dále 11) kvestor, tajemník fakulty nebo ředitel další součásti 9.Orgány senátu jsou předseda, místopředseda, předsednictvo a komise. 10Předsednictvo tvoří předseda, místopředseda a čtyři další členové; každý člen předsednic být z jiné fakulty. Předseda, místopředseda a další členové předsednictva jsou voleni se tajných volbách na dobu jednoho roku a mohou být tajným hlasováním odvoláni; předseda je akademických pracovníků. Členové předsednictva setrvávají v této funkci i po skončení fu člena senátu, a to do zvolení nového předsedy. 11Předseda svolává zasedání senátu a vystupuje za senát navenek. Zastupuje jej místopředse 12Předsednictvo připravuje zasedání senátu. 13Nesnese-li věc odkladu, je v době mezi zasedáními senátu předsednictvo oprávněno usnášet vyjádřeních senátu 11a), pro která není vnitřním předpisem univerzity stanoveno tajné hl vyjádření může předsednictvo přijmout pouze po předchozím informování členů senátu a vyj příslušné komise. Na nejbližším následujícím zasedání senátu se k vyjádření přijatému př koná rozprava; pokud se tak senát usnese, pozbývá vyjádření další platnosti. Tím není do vnitřního předpisu univerzity o mimořádném zasedání senátu. 14Komise jsou iniciační a kontrolní orgány senátu v jednotlivých oblastech jeho působnosti senát; vždy se zřizují komise ekonomická, komise legislativní, komise sociální a komise Předsedou komise je člen senátu zvolený komisí z řad jejích členů. 15Senát je způsobilý se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. Nevyplývá o vysokých školách něco jiného 12), je usnesení přijato, jestliže se pro ně vyslovila na většina přítomných, nejméně však jedna třetina všech členů senátu; u usnesení týkajících předpisů univerzity 13) je zapotřebí, aby se pro ně vyslovily alespoň dvě třetiny přítom senátu, nejméně však nadpoloviční většina všech členů senátu. 16Návrh na přijetí, změnu nebo zrušení vnitřního předpisu univerzity může senátu podat rek jedna pětina členů senátu. Před projednáním návrhu členů senátu si senát vyžádá stanovis 17Návrhy rektora na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí univerzit nebo zrušení společných pracovišť součástí univerzity, na schválení rozpočtu univerzity, pozastavení účinnosti vnitřního předpisu součásti univerzity nebo rozhodnutí anebo jinéh součásti univerzity, na jmenování a odvolání členů vědecké rady univerzity (dále jen "vě návrhy na schválení vnitřních předpisů fakult a dalších součástí mohou být senátem buď s zamítnuty; pozměňovací návrhy členů senátu nejsou přípustné. 18Zasedání senátu se koná nejméně pětkrát za akademický rok. Časový plán zasedání senátu, záznam z jednání senátu, včetně obsahu usnesení, se obvyklým způsobem zveřejňují. Předse svolat zasedání senátu, požádá-li o to alespoň jedna pětina členů senátu. 19Podrobnosti o volbách do senátu a o jednání senátu upravuje volební a jednací řád senátu vnitřním předpisem 14). __________ 10) § 8 a 9 zákona o vysokých školách. 11) § 8 odst. 1 v návaznosti na § 8 odst. 2 zákona o vysokých školách. 11a) § 9 odst. 2 zákona o vysokých školách. 12) § 9 odst. 3 zákona o vysokých školách. 13) § 17 zákona o vysokých školách. 14) § 17 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 8 Spolupráce senátu s dalšími orgány a osobami *========================================================================================= 1.Senát si může vyžádat stanovisko orgánu univerzity, fakulty nebo další součásti. 2.Senát má právo seznamovat se se závěry jednání kolegia rektora a vědecké rady. 3.Pokud senát rozhoduje ve věci fakulty, vyžádá si předem stanovisko akademického senátu a fakulty. *========================================================================================= * Čl. 9 Vědecká rada *========================================================================================= 1.Při jmenování členů vědecké rady 15) dbá rektor, aby v ní byly zastoupeny hlavní obory v studia pěstované na univerzitě. 2.Rektor zpravidla do tří měsíců po svém jmenování předloží senátu návrh na odvolání a jme vědecké rady. 3.Členství ve vědecké radě zaniká a.dnem doručení písemného prohlášení, jimž se člen vzdává členství ve vědecké radě, rekt b.dnem, kdy návrh rektora na odvolání člena vědecké rady schválil senát. 4.Vědecká rada je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů; li ze zákona o vysokých školách něco jiného 16), je usnesení přijato, vysloví-li se pro nadpoloviční většina přítomných. 5.Zasedání vědecké rady svolává rektor nejméně pětkrát za akademický rok. Časový plán zase rady, jakož i stručný záznam z jednání vědecké rady, včetně obsahu usnesení, se obvyklým zveřejňují. Rektor je povinen zasedání vědecké rady svolat, požádá-li o to alespoň třeti rady. 6.Rektor může čestným členem vědecké rady jmenovat význačného vědce, který se významným zp o univerzitu; čestný člen má právo účastnit se zasedání vědecké rady bez práva hlasovat. čestného člena vědecké rady si rektor vyžádá vyjádření senátu. 7.Podrobnosti o jednání vědecké rady upravuje jednací řád vědecké rady, který je vnitřním __________ 15) § 11 a 12 zákona o vysokých školách. 16) § 72 odst. 10 a 11 a § 74 odst. 6 zákona o vysokých školách. 17) § 17 odst. 1 písm. d) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 10 Spolupráce vědecké rady s dalšími orgány a osobami *========================================================================================= 1.Vědecká rada si může vyžádat stanovisko orgánu univerzity, fakulty nebo další součásti. 2.Členům předsednictva senátu a prorektorům univerzity bude na zasedání vědecké rady uděle jestliže o to požádají. *========================================================================================= * Čl. 11 Rektor *========================================================================================= 1.Rektor 18) se dostaví na výzvu senátu nebo jeho předsedy na zasedání senátu. Rektor odpo týkající se výkonu jeho funkce, položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání sená 2.Rektor je představitelem univerzity v reprezentaci vysokých škol podle § 92 odst. 1 písm vysokých školách. 3.Funkční období rektora začíná dnem, ke kterému byl do této funkce jmenován. 4.Volbu kandidáta na funkci rektora vyhlašuje senát tak, aby se konala nejméně 90 dní před funkčního období rektora. 5.Kandidáta na funkci rektora může senátu navrhnout akademický senát fakulty, skupina nejm akademické obce nebo člen senátu, a to zpravidla z profesorů, kteří jsou členy akademick 6.Návrh na odvolání rektora může senátu podat akademický senát fakulty nebo nejméně jedna senátu. 7.Podrobnosti o volbě kandidáta na rektora stanoví volební řád pro volbu rektora, který je volebního a jednacího řádu senátu14). __________ 18) § 10 zákona o vysokých školách. 14) § 17 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 12 Prorektoři *========================================================================================= 1.Univerzita má zpravidla šest stálých prorektorů 19). Úseky činnosti prorektorů stanoví r vyjádření senátu. 2.Prorektor se dostaví na výzvu senátu nebo jeho předsedy na zasedání senátu. Prorektor od týkající se výkonu jeho funkce, položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání sená 3.Prorektor může svolávat porady proděkanů, popřípadě jiných zástupců fakult pro příslušný 4.Rektor určí, který prorektor jej v době nepřítomnosti zastupuje. __________ 19) § 10 odst. 4 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 13 Stálé poradní orgány rektora *========================================================================================= 1.Stálými poradními orgány rektora jsou a.kolegium rektora, b.Grantová rada univerzity, c.Ediční rada univerzity, d.Historická komise univerzity. 2.Členy kolegia rektora jsou zpravidla prorektoři a kvestor univerzity (dále jen "kvestor" 3.Grantová rada univerzity je poradním orgánem rektora pro rozdělování grantových prostřed jmenuje její členy po projednání ve vědecké radě; ustanovení čl. 9 odst. 1 platí obdobně grantovém financování stanoví grantový řád, který je vnitřním předpisem 20). 4.Ediční rada univerzity je poradním orgánem rektora pro ediční činnost. Její členy jmenuj ustanovení čl. 9 odst. 1 platí obdobně. Podrobnosti o ediční činnosti včetně činnosti na vydavatelské stanoví ediční řád, který je vnitřním předpisem 20). 5.Historická komise univerzity je poradním orgánem rektora v otázkách univerzitních tradic péče. Její členy jmenuje rektor. 6.Zápisy ze zasedání stálých poradních orgánů se obvyklým způsobem zveřejňují. __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 14 Porada děkanů *========================================================================================= 1.Rektor svolává porady děkanů k řešení otázek týkajících se univerzity a fakult. 2.Záznam z jednání porady děkanů se obvyklým způsobem zveřejňuje. *========================================================================================= * Čl. 15 Kvestor *========================================================================================= 1.Kvestor 21) je jmenován na základě výběrového řízení. 2.K záměru rektora jmenovat kvestora se vyjadřuje senát. 3.Kvestor je oprávněn nakládat s majetkem univerzity v rozsahu uvedeném v čl. 49 písm. b). 4.Rektor může kvestora pověřit zejména a.řízením rektorátu, b.jednáním jménem univerzity v jiných věcech souvisejících s hospodařením a se správou m c.jednáním jménem univerzity v pracovněprávních věcech zaměstnanců rektorátu, popřípadě součástí, nejde-li o akademické pracovníky. 5.Kvestor se dostaví na výzvu senátu nebo jeho předsedy na zasedání senátu. Kvestor odpoví týkající se výkonu jeho funkce, položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání sená 6.Kvestor spolupracuje při plnění svých úkolů s prorektory. Je oprávněn ukládat úkoly taje fakult 22) (dále jen "tajemník") ve věcech hospodaření a vnitřní správy, které jim přísl a kontrolovat plnění těchto úkolů, nejde-li o ukládání úkolů ve věcech podle § 24 odst. vysokých školách nebo podle čl. 3 odst. 6 tohoto statutu. __________ 21) § 16 zákona o vysokých školách. 22) § 25 odst. 2 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 16 Porada tajemníků *========================================================================================= 1.Kvestor svolává porady tajemníků k řešení otázek týkajících se hospodaření a vnitřní spr fakult. 2.Stručný záznam z jednání porady tajemníků se obvyklým způsobem zveřejňuje. *========================================================================================= * Čl. 17 Rektorát *========================================================================================= 1.Rektorát zabezpečuje potřeby univerzity. Za tím účelem uskutečňuje organizační, koordina poradní, evidenční a kontrolní činnost v oblasti studijní, vědecké, ekonomické, personál vnějších vztahů včetně zahraničních styků a vnitřní správy. 2.Rektorát zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost rektora, prorektorů kvestora a vědecké rady. 3.Rektorát dále po stránce materiální a administrativní zabezpečuje grantové financování n 4.O věcech souvisejících s činnostmi univerzity uvedenými v čl. 2, včetně věcí uvedených v vysokých školách, a v dalších případech stanovených právními předpisy nebo vnitřními pře vede rektorát ústřední evidenci. Fakulty a další součásti jsou povinny poskytovat potřeb rektorátu v rozsahu a způsobem, který stanoví opatřením rektor; v tomto opatření může bý způsob evidence údajů podle § 57 odst. 3 zákona o vysokých školách. 5.Podrobnosti o organizaci rektorátu stanoví jeho organizační řád, který vydá rektor. *========================================================================================= * Čl. 18 Řízení fakult a dalších součástí *========================================================================================= 1.Děkan za svou činnost odpovídá rektorovi; tímto není dotčena působnost děkana ve věcech zákona o vysokých školách. Ředitelé dalších součástí jsou podřízeni rektorovi. 2.Děkan a ředitel další součásti v rozsahu své působnosti odpovídají rektorovi též za účel finančních prostředků, vypořádávání dotací a za řádné hospodaření se svěřeným majetkem u 3.Má-li rektor za to, že některé opatření rozhodnutí nebo úkon orgánu fakulty nebo další s jehož přezkoumávání není jinak upraveno 23), je v rozporu s právními předpisy nebo vnitř univerzity, příslušné fakulty anebo další součásti, upozorní na to tento orgán. Jestliže svém opatření rozhodnutí nebo úkonu trvá, má právo požádat rektora o slyšení. Nestane-li zbytečných průtahů nebo nedojde-li ani po projednání věci ke shodě anebo nebylo-li dosaž podle čl. 6 odst. 3, učiní rektor v mezích své působnosti potřebná opatření k nápravě. O postupuje, jestliže je orgán fakulty nebo další součásti v rozporu s uvedenými předpisy __________ 23) § 50 odst. 7, § 68 odst. 4, § 72 odst. 14 a § 74 odst. 8 zákona  o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 19 Orgány fakult a dalších součástí *========================================================================================= 1.Orgány fakult 24) a ředitelé dalších součástí mají právo se obracet s návrhy, připomínka na samosprávné akademické orgány univerzity a kvestora. Orgány univerzity jsou povinny s bez zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. 2.Samosprávné akademické orgány univerzity a kvestor mají právo obracet se s návrhy a přip orgány fakult a dalších součástí. Orgány fakult a dalších součástí jsou povinny se jimi zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. __________ 24) § 25 odst. 1 a 2 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 20 Pracoviště pro poskytování informačních služeb *========================================================================================= Provoz knihoven, studoven, počítačových center a jiných pracovišť pro poskytování informač řídí provozními řády25), které musejí respektovat potřeby akademické obce. __________ 25) Zejména § 62 odst. 1 písm. g) zákona vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 21 Pořádek v prostorách univerzity *========================================================================================= 1.Při užívání prostor univerzity je každý povinen chovat se tak, aby nedošlo k ohrožení ži nebo majetku, aby žádný člen akademické obce nebyl omezen na svých akademických právech svobodách a aby nebyly narušovány kolegiální vztahy v akademickém prostředí. 2.Podrobnější pravidla k zajištění pořádku při užívání prostor univerzity může stanovit re li o prostory na fakultě, děkan. ****************************************************************************************** * Část III. Studijní programy, studium a studenti ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 22 Studijní program *========================================================================================= 1.Studijní program musí vycházet z některého ze základních vědních oborů a patřit do někte studia. 2.Při přípravě a uskutečňování studijních programů je třeba dbát na efektivní využívání zd související optimální míru integrace vzdělávací činnosti. 3.Studijní program může být uskutečňován a.samostatně jednou fakultou, b.samostatně více fakultami, c.společně více fakultami, d.způsobem podle písmena a), b), nebo c) s podílem vysokoškolského ústavu. 4.U studijních programů uskutečňovaných podle písmena c) musí být stanoveno, na které faku zapsán 9); vnitřními předpisy této fakulty je povinen se řídit. 5.Studijní program může být též uskutečňován ve spolupráci se zahraniční vysokou školou 25 příslušné dohody předkládá po projednání ve vědecké radě fakulty rektorovi děkan. 6.Studijní program se může členit na studijní obory. 7.Studijní program je konkretizován ve studijních plánech. 8.Podrobnosti o studijním programu stanoví studijní a zkušební řád univerzity, který je vn 26). 9.Podrobnosti o předkládání a projednávání návrhů v souvislosti s akreditací studijního pr vnitřní předpis 20). __________ 9) § 51 odst. 2 zákona o vysokých školách. 25a) § 47a zákona o vysokých školách. 26) § 17 odst. 1 písm. f) zákona o vysokých školách. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 23 Zajištění a kontrola uskutečňování studijních programů *========================================================================================= 1.Koordinací obsahové přípravy studijního programu, dohledem nad kvalitou jeho uskutečňová vyhodnocováním a rozvojem studijního programu je pověřen garant studijního programu26a). působností za studijní obor může být pověřen oborový garant; v takovém případě oboroví g radu garantů studijního programu. Je-li to pro daný studijní program vhodné, může být ra ustavena i pro studijní program, který se nedělí na studijní obory, nebo mohou být člens garantů pověřeni další akademičtí pracovníci. 2.Funkcí garanta studijního programu, oborového garanta nebo člena rady garantů může být p habilitovaný akademický pracovník26b). Je-li ustavena rada garantů, je jejím předsedou g programu. 3.Garanta studijního programu, oborového garanta nebo člena rady garantů výkonem funkce a.u studijního programu podle čl. 22 odst. 3 písm. a) pověřuje a odvolává rektor na návr příslušné fakulty po vyjádření její vědecké rady, b.u studijního programu podle čl. 22 odst. 3 písm. b), c) a d) pověřuje a odvolává rekto děkanů zúčastněných fakult, popřípadě ředitele vysokoškolského ústavu, předložený mu p dohodě a po vyjádřeních příslušných vědeckých rad. 4.Garant studijního programu nebo rada garantů připravuje návrhy studijních plánů, které k studijní program. Na základě takového návrhu a po vyjádření příslušné vědecké rady, popř rad, vydá studijní plán děkan příslušné fakulty, popřípadě každý z děkanů zúčastněných f 5.Ustanovení odstavce 3 platí i pro pověřování výkonem funkce a odvolávání členů oborové r studijního programu27). Garant doktorského studijního programu je členem příslušné oboro případě, že se doktorský studijní program člení na více studijních oborů, je garant stud členem alespoň jedné z oborových rad a oboroví garanti jsou členy té oborové rady, jejíž garantují. 6.Oborová rada má nejméně pět členů, nejméně dvě třetiny členů oborové rady musí být z řad profesorů, nejméně jedna třetina členů oborové rady musí být jiné osoby než členové akad příslušné fakulty, popřípadě zúčastněných fakult, alespoň jeden z nich musí být jiná oso akademické obce univerzity. 7.Podrobnosti o působnosti garanta studijního programu, oborového garanta, rady garantů a upravuje opatření rektora, ke kterému se vyjadřuje vědecká rada a senát. 8.Povinností garanta studijního programu, oborového garanta, rady garantů, nebo oborové ra vyžádání podat zprávu o realizaci studijního programu děkanovi, popřípadě děkanům, a rek Uskutečňování studijních programů na fakultě, popřípadě na vysokoškolském ústavu, sousta děkan, popřípadě ředitel vysokoškolského ústavu, který přijímá bezodkladně potřebná opat ______ 26a) § 79 odst. 1 písm. c) zákona o vysokých školách. 26b) § 70 odst. 4 zákona o vysokých školách. 27) § 47 odst. 6 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 24 Přijímání ke studiu *========================================================================================= Přijímání ke studiu na univerzitě včetně přezkumného řízení upravuje řád přijímacího řízen přílohou č. 5 tohoto statutu. *========================================================================================= * Čl. 25 Studium *========================================================================================= Podrobnosti o studiu včetně práv a povinností studentů a pravidel přezkumného řízení při r o právech a povinnostech studentů, jakož i způsobu zveřejňování obhájených závěrečných pra odevzdaných k obhajobě27a), stanoví studijní a zkušební řád univerzity, který je vnitřním __________ 27a) § 47b zákona o vysokých školách. 26) § 17 odst. 1 písm. f) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 26 Podmínky studia cizinců *========================================================================================= 1.Cizinci jsou studia na univerzitě účastni • a) jako studenti podle zákona o vysokých školách, • b) na základě vyhlášených mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána28), • c) na základě dohod o spolupráci uzavíraných ve smyslu § 6 odst. 1 písm. i) zákona o v zejména v rámci mezinárodních programů, programů Evropské unie pro akademickou mobilit s vysokými školami, • d) na základě dohody o účasti na celoživotním vzdělávání. 2.Děkan příslušné fakulty může v případě, že má důvodné pochybnosti o schopnosti uchazeče písm. a) studovat ve studijním programu uskutečňovaném v českém jazyce, stanovit, že sou zkoušky je ověření znalostí českého jazyka; to neplatí, jestliže mezinárodní smlouva, kt republika vázána, stanoví jinak. 3.Při zápisu do studia se ověřuje, zda cizinec má na území České republiky povolen pobyt a další podmínky podle právních předpisů upravujících pobyt cizinců na území České republi 4.Studuje-li cizinec v rámci studijního programu uskutečňovaného v cizím jazyce, je povine poplatek za studium podle čl. 33 odst. 1 písm. c). 5.Podmínky pro přijetí ke studiu podle odstavce 1 písm. b) a c) a studium takto založené s příslušnou smlouvou. 6.Podrobnosti o studiu cizinců podle odstavce 1 písm. b) nebo c) stanoví vnitřní předpis20 __________ 28) § 106 zákona o vysokých školách. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 27 Státní rigorózní zkouška, která není součástí studia *========================================================================================= Postup při přijímání přihlášek ke státní rigorózní zkoušce (§ 46 odst. 5 zákona o vysokých která není součástí studia, podrobnosti o konání těchto zkoušek, jejich průběhu a hodnocen o způsobu zveřejňování obhájených rigorózních prací a prací odevzdaných k obhajobě27a), ja pro stanovení výše poplatku spojených s přijetím přihlášky k této zkoušce a s konáním této pro stanovení úhrady nákladů spojených s těmito zkouškami a přípravou na ně stanoví rigoró vnitřním předpisem20). __________ 27a) § 47b zákona o vysokých školách. 28a) § 46 odst. 5 zákona o vysokých školách. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 28 Výměna studujících *========================================================================================= 1.Zásady a pravidla výměny studujících stanoví dohody o spolupráci uzavřené podle § 6 odst zákona o vysokých školách. 2.Podrobnější podmínky výběru studentů univerzity pro účast na výměně studujících stanoví s děkany příslušných fakult. Stanovené podmínky se zveřejňují na úředních deskách těchto *========================================================================================= * Čl. 29 Oceňování studentů *========================================================================================= Rektor nebo děkan může studentovi udělit pochvalu, cenu nebo věcný dar; pravidla pro jejic stanoví vnitřní předpis20), pravidla pro jejich udělování děkanem může stanovit vnitřní př __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. 29) § 33 odst. 2 písm. g) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 30 Stipendia *========================================================================================= Pravidla pro poskytování stipendií včetně řízení o žádostech a přezkumného řízení stanoví který je vnitřním předpisem30). __________ 30) § 17 odst. 1 písm. g) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 31 Disciplinární přestupky studentů *========================================================================================= Podrobnosti o disciplinárních přestupcích studentů, ukládání sankcí za tyto přestupky, jak disciplinárním řízení včetně přezkumného řízení, upravuje disciplinární řád pro studenty u je vnitřním předpisem31). __________ 31) § 17 odst. 1 písm. h) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 32 Ubytování a stravování studentů *========================================================================================= 1.Vztahy při ubytování a stravování studentů v kolejích a menzách univerzity jsou založeny 2.Pravidla pro poskytování ubytovacích služeb v kolejích univerzity a pro poskytování stra v menzách univerzity, jakož i působnost orgánů součásti univerzity pro zabezpečování těc vztahy mezi těmito orgány a samosprávnými orgány univerzity a samospráva ubytovaných jso řádem pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb, který je vnitřním předpisem20). 3.Poskytování ubytovacích nebo stravovacích služeb studentům může být též zajišťováno pros jiné právnické osoby; v takovém případě jsou podrobnosti o působnosti samosprávných orgá stanoveny vnitřním předpisem podle odstavce 2. __________ 32) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 33 Poplatky spojené se studiem *========================================================================================= 1.Příloha č. 6 tohoto statutu určuje a.výši poplatků za úkony spojené s přijímacím řízením33), b.výši poplatků spojených se studiem jednotlivých bakalářských a magisterských studijníc c.výši poplatků spojených s uskutečňováním studijních programů v cizím jazyce35), d.formu placení a splatnost poplatků uvedených pod písmeny a) až c), jakož i postup při rozhodnutí o vyměření poplatků a při přezkumném řízení a podmínky pro snížení výše pop prominutí anebo pro odložení lhůty jejich splatnosti. 2.Výše poplatků se zveřejňuje36) na úřední desce univerzity a fakulty. __________ 33) § 58 odst. 1 zákona o vysokých školách. 34) § 58 odst. 2 až 4 zákona o vysokých školách. 35) § 58 odst. 5 zákona o vysokých školách. 36) § 58 odst. 6 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 34 Úhrada vybíraná za některé úkony od studentů *========================================================================================= 1.Za úkony určené opatřením rektora, ke kterému se vyjadřuje senát, lze od studentů vybíra výše nákladů, které jsou s těmito úkony spojeny. Výši úhrady stanoví v souladu s tím, co opatření, děkan příslušné fakulty nebo rektor. 2.Bez zaplacení úhrady se úkon uvedený v odstavci 1 neprovede. *========================================================================================= * Čl. 35 Doručování písemností studentům a uchazečům do vlastních rukou *========================================================================================= 1.Písemnosti lze studentům do vlastních rukou doručovat přímo na fakultě. Převzetí písemno potvrdí svým podpisem. Odepření převzít písemnost má účinky doručení; o odepření musí bý záznam. 2.Nepostupuje-li se podle odstavce 1, nebo nepodaří-li se způsobem uvedeným v odstavci 1 p do tří pracovní dní, doručí se písemnost prostřednictvím provozovatele poštovních služeb adresu37). Písemnost je doručena dnem jejího převzetí, nebo dnem, kdy došlo k neúspěšném doručení37a), anebo dnem, kdy marně uplynula desetidenní lhůta k jejímu vyzvednutí, počí kdy byla písemnost uložena v provozovně provozovatele poštovních služeb a adresát byl vy vyzvednutí37b). 3.Jestliže je student zastupován na základě plné moci, doručuje se pouze zástupci, a to pr provozovatele poštovních služeb. Ustanovení odstavce 2 věty druhé platí obdobně. 4.Nepodaří-li se písemnost z jakéhokoli důvodu doručit podle odstavce 2 nebo 3 nebo nespln povinnost hlásit adresu, uloží se písemnost na studijním oddělení děkanátu fakulty a sou o tom vyvěsí na úřední desce fakulty (náhradní doručení na fakultě). Osmý den po uložení je dnem doručení. Tohoto postupu nelze použít u rozhodnutí podle § 68 odst. 3 písm. f) a vysokých školách. 5.Pro doručování písemností do vlastních rukou uchazečům o studium a uchazečům, kteří si p ke státní rigorózní zkoušce, která není součástí studia (čl. 27), platí ustanovení odsta obdobně. __________ 36a) Zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o pošto § 19 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „správní řád“). 37) § 63 odst. 3 písm. b) zákona o vysokých školách. 37a) § 24 odst. 3 a 4 správního řádu 37b) § 23 a § 24 odst. 1 správního řádu. *========================================================================================= * Čl. 36 Celoživotní vzdělávání *========================================================================================= 1.Vztahy při poskytování celoživotního vzdělávání jsou založeny na smlouvě32). 2.Pravidla pro přípravu, schvalování a uskutečňování programů celoživotního vzdělávání, pr z uchazečů a pro stanovení výše úplaty stanoví řád celoživotního vzdělávání, který je vn předpisem20). __________ 32) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 36a Mezinárodně uznávané kursy *========================================================================================= 1.Univerzita uskutečňuje mezinárodně uznávané kursy orientované na zvýšení odbornosti stud absolventů zahraniční vysoké školy37c) (dále jen „mezinárodně uznávaný kurs“). O uskuteč konkrétního mezinárodně uznávaného kursu rozhoduje rektor po vyjádření vědecké rady. Rek období, ve kterém se mezinárodně uznávaný kurs může uskutečňovat. 2.Záměr fakulty nebo vysokoškolského ústavu anebo společný záměr těchto součástí univerzit mezinárodně uznávaný kurs se předkládá rektorovi spolu s vyjádřením vědecké rady fakulty vysokoškolského ústavu. 3.Absolventům mezinárodně uznávaného kurzu vydává univerzita osvědčení a případně též uděl uznávaný titul. 4.Minimální požadavky na průběh a hodnocení studia v mezinárodně uznávaném kursu a podrobn předkládání záměrů uskutečňovat mezinárodně uznávaný kurs, jejich náležitostech a projed zveřejňování informací o mezinárodně uznávaných kursech, o hodnocení těchto kursů, o při do těchto kursů, o platbách za tyto kursy a o vydávání osvědčení a udělování mezinárodně titulů absolventům těchto kursů stanoví opatření rektora. Opatření rektora může též stan podrobnosti upraví opatření děkana fakulty nebo ředitele vysokoškolského ústavu. 5.Opatření rektora a případná opatření děkana fakulty nebo ředitele vysokoškolského ústavu 4 a další informace o mezinárodně uznávaných kursech uskutečňovaných univerzitou se zveř prostřednictvím sítě Internet a uchazeči o přijetí do mezinárodně uznávaného kursu s nim předem seznámeni. 6.Vztahy při poskytování mezinárodně uznávaných kursů jsou založeny na smlouvě32). __________ 37c) § 60a zákona o vysokých školách. 32) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. ****************************************************************************************** * Část IV. Akademičtí pracovníci a ostatní zaměstnanci ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 37 Pracovněprávní vztahy akademických pracovníků *========================================================================================= 1.Pracovní poměr profesorů a docentů se sjednává zpravidla na dobu neurčitou, pracovní pom akademických pracovníků zpravidla na dobu určitou. 2.Před sjednáním pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení prác povinen se v ústřední evidenci vedené podle čl. 17 odst. 4 přesvědčit, zda zamýšlené uza pracovněprávního vztahu není v rozporu s právními předpisy. 3.Pracovními příkazy vydávanými akademickým pracovníkům nelze zasahovat do akademických sv akademických práv. *========================================================================================= * Čl. 38 Výběrové řízení *========================================================================================= 1.Pravidla výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků stanoví řád výběr který je vnitřním předpisem38). 2.Výběrové řízení je možno konat i při přijímání dalších zaměstnanců, zejména vědeckých a pracovníků. __________ 38) § 17 odst. 1 písm. e) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 39 Mzdy *========================================================================================= Pravidla pro stanovení mezd akademických pracovníků a mezd dalších zaměstnanců stanoví v m předpisů39) vnitřní mzdový předpis40). __________ 39) Zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku. 40) § 17 odst. 1 písm. c) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 40 Zvláštní ustanovení o zaměstnancích, kteří nejsou akademickými pracovníky *========================================================================================= Ustanovení čl. 5 odst. 2 až 6 platí pro zaměstnance univerzity, kteří nejsou akademickými obdobně. *========================================================================================= * Čl. 41 Habilitace a jmenování profesorem *========================================================================================= 1.Podrobnosti o předkládání návrhů v souvislosti s akreditací oborů pro habilitační řízení jmenování profesorem stanoví vnitřní předpis20). 2.O akreditaci oboru pro habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem informuje jeho nejbližším zasedání. 3.Podrobnosti o habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem stanoví řád habilitač řízení ke jmenování profesorem, který je vnitřním předpisem20). __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 42 Hostující profesoři *========================================================================================= 1.Učitelé zahraničních vysokých škol, kteří mají postavení srovnatelné s profesory nebo do základě rozhodnutí rektora vydaného na návrh vědecké rady fakulty nebo vysokoškolského ú svého působení na univerzitě užívat pracovní označení "hostující profesor Univerzity Kar 2.Hostující profesoři mají práva a povinnosti členů akademické obce s výjimkou práva volit akademických senátů. ****************************************************************************************** * Část V. Dlouhodobý záměr, výroční zprávy a hodnocení činnosti ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 43 Vypracování dlouhodobého záměru a jeho využití *========================================================================================= 1.Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí či univerzity (dále jen "dlouhodobý záměr univerzity") je základním programovým dokumentem podkladů pro stanovení výše příspěvku nebo dotace na uskutečňování akreditovaných studij programů celoživotního vzdělávání a s nimi spojenou vědeckou, výzkumnou nebo další tvůrč 2.Dlouhodobý záměr univerzity vychází zejména z koncepcí rozvoje univerzity, dlouhodobých a koncepcí rozvoje dalších součástí podílejících se na vzdělávací nebo vědecké činnosti. 3.Při přípravě dlouhodobého záměru univerzity se vychází ze zájmu univerzity jako celku. F součásti uvedené v odstavci 2 se na přípravě podílejí a mohou se k návrhu dlouhodobého z projednáním ve vědecké radě vyjádřit. 4.Z dlouhodobého záměru univerzity se vychází zejména při přípravě změn vnitřní organizace studijních programů a zaměření vědeckého výzkumu. 5.Další44) upřesnění dlouhodobého záměru univerzity se provádí podle potřeby. __________ 41) § 21 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. 42) 18 odst. 4 zákona o vysokých školách. 43) § 27 odst. 1 písm. h) zákona o vysokých školách. 44) Srov. § 9 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 44 Vypracování výročních zpráv a jejich využití *========================================================================================= 1.Výroční zpráva o činnosti a výroční zpráva o hospodaření 45) se zpracovávají na základě podkladů, jakož i výročních zpráv fakult 46) a podkladů z dalších součástí; obsahují též fakult a dalších součástí z pohledu univerzity jako celku. 2.Komentář k výročním zprávám podává senátu rektor, komentářem k výroční zprávě o hospodař kvestora. 3.Závěry výročních zpráv jsou využívány v řídící činnosti a pro účely aktualizace, popřípa upřesnění, dlouhodobého záměru. __________ 45) § 21 odst. 1 písm. a) zákona o vysokých školách. 46) § 27 odst. 1 písm. d) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 45 Obsah a způsob hodnocení činnosti *========================================================================================= 1.Hodnocení činnosti47) na univerzitě spočívá v pravidelném hodnocení efektivnosti organiz pedagogické, vědecké a výzkumné práce, jakož i využití zdrojů. 2.Hodnocení činnosti se provádí jako hodnocení fakult a dalších součástí, jakož i jejich p akademické obce, z hlediska univerzity jako celku. __________ 47) § 21 odst. 1 písm. f) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 46 Pravidla hodnocení činnosti *========================================================================================= 1.Podkladem pro hodnocení činnosti jsou údaje o vstupech a výstupech činnosti univerzity, součástí, průběžně soustřeďované rektorátem. Povinností všech součástí je poskytovat vča pravdivě všechny údaje požadované rektorem. Podkladem pro hodnocení činnosti je též hodn prováděné studenty; jeho pravidla stanoví vnitřní předpis20). 2.Podklady pro hodnocení činnosti posuzuje a návrh závěrů připravuje evaluační komise jmen pro přípravu konkrétní zprávy o hodnocení. Alespoň tři členové evaluační komise musí být než zaměstnanci univerzity; z každé součásti univerzity může být v evaluační komisi nejv tento člen se neúčastní hodnocení činnosti součásti, k níž přísluší. 3.V případě potřeby může rektor nařídit nebo evaluační komise z vlastního podnětu provést šetření. 4.Zpráva o hodnocení každé fakulty nebo další součásti, která se podílí na vzdělávací, věd výzkumné činnosti, se zpracovává nejméně jedenkrát za pět let; při stanovení lhůty se př výsledkům předchozího hodnocení činnosti. __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 47 Výsledky hodnocení činnosti *========================================================================================= Výsledky hodnocení činnosti se po projednání vědeckou radou a po schválení senátem zveřejň nejbližší výroční zprávou o činnosti. Výsledků hodnocení se využívá při vypracování dlouho ****************************************************************************************** * Část VI. Hospodářské věci ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 48 Rozpočet a rozpočtové provizórium *========================================================================================= 1.Dílčí rozpočty fakult a dalších součástí jsou součástí rozpočtu48) univerzity, pokud tak 2.Dílčí rozpočty se sestavují jako vyrovnané. 3.Návrh rozpočtu univerzity vychází ze zásad dlouhodobých pravidel rozdělování příjmů univ vyjádření vědecké rady a senátu stanoví rektor. V souvislosti se schvalováním rozpočtu u na návrh rektora stanoví konkretizaci těchto pravidel pro daný rok a dále na návrh rekto ukazatele důležité z hlediska tvorby a čerpání vybraných položek rozpočtu. 4.Při rozdělování příjmů univerzity se přihlíží zejména k dosaženým výsledkům vzdělávací č dlouhodobému záměru univerzity a dlouhodobým záměrům fakult, k typu a finanční náročnost studijních programů a programů celoživotního vzdělávání a k počtu studentů. Při rozdělov na vědu a výzkum se přihlíží zejména k dosaženým výsledkům vědecké nebo výzkumné práce a náročnosti. 5.Po 1. lednu se rozpočtové hospodaření až do schválení rozpočtu univerzity řídí rozpočtov v jehož rámci lze uskutečnit měsíčně výdaje až do výše jedné dvanáctiny příjmů z příspěv ze státního rozpočtu v minulém kalendářním roce. Rektor je oprávněn činit nezbytná opatř rozpočtového hospodaření. Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového pro zúčtují na rozpočet univerzity po jeho schválení. __________ 48) § 18 odst. 1 zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 49 Nakládání s majetkem *========================================================================================= O nakládání s majetkem univerzity rozhoduje a jejím jménem v souvislosti s tím jedná a.rektor vždy ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 písm. a) až d) zákona o vysokých školách s dary v hodnotě přesahující 100 000 Kč a s předměty kulturní hodnoty, jakož i ve věcech opatřením vyhradí, b.kvestor ve věcech, které nejsou uvedeny pod písmeny a), c) nebo d), c.děkan, popřípadě v rozsahu stanoveném opatřením děkana tajemník, ve věcech majetku, výko je jim svěřen, jde-li o • nájem nebytových prostor, popřípadě nemovitosti, o výměře do 300 m2 za předpokladu, že smlouva uzavírá, nepřesahuje dobu pěti let; to platí i pro jiné smlouvy, z nichž vznik nebytové prostory nebo nemovitost, • nájem služebního bytu v prostorách fakulty zaměstnanci univerzity, • nakládání s movitými věcmi, jejichž pořizovací cena nepřesahuje částku 2 500 000 Kč, • jednání ve věcech souvisejících s řádnou správou svěřeného majetku, d.ředitel další součásti, o níž je v organizačním řádu univerzity stanoveno, že je mu svěř majetku, jde-li o • nakládání s přidělenými finančními prostředky, • jednání ve věcech doplňkové činnosti včetně nakládání s prostředky získanými z této či • nájem nebytových prostor, popřípadě nemovitosti, o výměře do 300 m2 za předpokladu, že smlouva uzavírá, nepřesahuje dobu pěti let; to platí i pro jiné smlouvy, z nichž vznik nebytové prostory nebo nemovitost, • nájem služebního bytu v prostorách další součásti zaměstnanci univerzity, • nakládání s movitými věcmi, jejichž pořizovací cena nepřesahuje částku 2 500 000 Kč, • jednání ve věcech souvisejících s řádnou správou svěřeného majetku. *========================================================================================= * Čl. 50 Uzavírání smluv o užívání nebytových prostor nebo nemovitostí *========================================================================================= 1.K uzavření smluv o nájmu nebytových prostor, popřípadě nemovitostí, které nejsou uvedeny c) nebo d), je zapotřebí předchozího vyjádření senátu; to platí i pro jiné smlouvy, z ni právo užívat nebytové prostory nebo nemovitosti. 2.K uzavření smluv o nájmu nebytových prostor, popřípadě nemovitostí, které jsou uvedeny v c), jakož i smluv, které nejsou uvedeny v čl. 49 písm. c) a které se týkají prostor užív je zapotřebí předchozího vyjádření akademického senátu fakulty; to platí i pro jiné smlo vznikne právo užívat nebytové prostory nebo nemovitosti. Nestanoví-li vnitřní předpis fa není předchozího vyjádření akademického senátu třeba k uzavření těchto smluv v případě, dotčených prostor nepřesahuje 100 m2 a doba, na kterou se smlouva uzavírá, nepřesahuje d *========================================================================================= * Čl. 50a Zakládání právnických osob, vklady majetku univerzity *========================================================================================= 1.Součástí návrhu rektora48a) na založení právnické osoby, nebo na peněžitý anebo nepeněži univerzity do právnické osoby je rozbor, z něhož musí vyplývat, jak navrhovaný záměr při úkolů uvedených v čl. 2 nebo čl. 5 odst. 2 až 4. Předkládá-li podnět v této věci rektoro v něm též vyjádření akademického senátu fakulty k tomuto záměru. 2.Návrh zakládací listiny, stanov nebo obdobného dokumentu právnické osoby, kterou univerz založit, musí být formulován tak, aby univerzitě umožnil plnit úkoly podle odstavce 1 pr výkonných a dozorčích orgánů zakládané osoby. 3.Peněžitý nebo nepeněžitý vklad univerzity do právnické osoby lze učinit za předpokladu, plnění úkolů uvedených v odstavci 148b). __________ 48a) § 15 odst. 1 písm. d) a § 9 odst. 2 písm. c) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 51 Cenová tvorba *========================================================================================= Tvorbu cen výkonů, které nejsou poplatky podle čl. 33 nebo poplatkem podle čl. 27, upravuj předpisy49); ustanovení čl. 34 není tímto ustanovením dotčeno. Každá cena musí být kalkulo __________ 49) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů. *========================================================================================= * Čl. 52 Kontrola hospodaření *========================================================================================= 1.Kontrola hospodaření je prováděna rektorem, periodicky nebo mimořádně, osobami jím pověř základě rozhodnutí rektora nebo usnesení senátu. K provádění kontrol může rektor zřídit útvar rektorátu. 2.Hospodaření podléhá též kontrole senátu50); podrobnosti stanoví volební a jednací řád se 3.Ke kontrole hospodaření musí fakulty a další součásti poskytnout kdykoli všechny potřebn Jednotliví zaměstnanci jsou povinni poskytnout pravdivé a úplné informace. Na vyžádání j podat písemné vyjádření ke kontrolnímu zjištění. 4.Výsledky kontrol se využívají v řídící činnosti i při přípravě dlouhodobého záměru unive __________ 50) § 9 odst. 1 písm. c) zákona o vysokých školách. 14) § 17 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 53 Předpisy o hospodaření a správě majetku *========================================================================================= • Pravidla hospodaření jsou stanovena v příloze č. 8 tohoto statutu. • Pravidla pro správu majetku univerzity upravuje vnitřní předpis20). • Podrobnější pravidla hospodaření a podrobnější pravidla pro správu majetku stanoví statu a vnitřní předpisy dalších součástí, o nichž je v organizačním řádu univerzity stanoveno ředitelům je svěřen výkon správy majetku. __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. ****************************************************************************************** * Část VII. Akademické insignie, obřady a pocty ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 54 Akademické insignie *========================================================================================= 1.Výrazem tradic univerzity jsou akademické insignie univerzity a fakult. 2.Akademické insignie jsou užívány zejména při imatrikulacích a promocích, při slavnostníc akademických senátů a vědeckých rad a při příležitosti zahájení nebo skončení významných života. 3.Akademické insignie jsou nezcizitelným majetkem univerzity a musí být chráněny způsobem jejich významu. 4.Popis akademických insignií je uveden v příloze č. 9 tohoto statutu. Dokumentace akademi je uložena v archivu univerzity. *========================================================================================= * Čl. 55 Taláry a oděvy pedelů *========================================================================================= 1.Univerzitní taláry jsou při imatrikulacích, promocích a dalších slavnostních příležitost užívat a.rektor a prorektoři, b.děkani a proděkani, c.členové předsednictva senátu, d.jiní akademičtí pracovníci, e.kvestor a tajemníci, f.významní hosté univerzity a fakult podle rozhodnutí rektora. 2.Popis talárů a oděvů pedelů stanoví vnitřní předpis20). Dokumentace talárů a oděvů pedel archivu univerzity. __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 56 Imatrikulace, promoce a sliby *========================================================================================= 1.Imatrikulace studentů (slavnostní složení akademického slibu) se konají za účasti rektor prorektora a děkana nebo proděkana příslušné fakulty. Imatrikulační slib zní: "Slibuji, vykonávat práva a plnit povinnosti člena akademické obce Univerzity Karlovy. Slibuji, že slavnou humanistickou a demokratickou tradici Univerzity Karlovy, budu dbát jejího dobré studovat tak, aby má činnost přinášela všestranný užitek." 2.Promoce absolventů (slavnostní slib a převzetí bakalářského, magisterského nebo doktorsk konají za účasti rektora nebo prorektora a děkana nebo proděkana příslušné fakulty. Form znění bakalářských, magisterských a doktorských slibů jsou obsaženy ve statutech fakult. 3.Postup při imatrikulacích a při promocích stanoví řád imatrikulací a promocí, který je v předpisem20). __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 57 Karolinum *========================================================================================= 1.Univerzita užívá budovu Karolina, která je národní kulturní památkou, především jako síd akademických samosprávných orgánů a ke konání akademických obřadů. 2.Poměry Karolina jakožto národní kulturní památky jsou upraveny zvláštními předpisy51). 3.Podrobnosti o užívání Karolina stanoví opatření rektora, k němuž se vyjadřuje senát. __________ 51) Zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů. Usnes z 30. března 1962, bod 15.; registrováno v částce 36/1962 Sb. *========================================================================================= * Čl. 58 Doktoráty honoris causa *========================================================================================= Udělování doktorátů honoris causa a promoce honoris causa upravuje vnitřní předpis20). __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 59 Pamětní medaile univerzity a fakult *========================================================================================= 1.Univerzita a fakulty udělují pamětní medaile akademickým pracovníkům, studentům, jakož i které se zasloužily o rozvoj univerzity nebo fakulty, o rozvoj vědy, vzdělanosti nebo ak svobod. 2.Řád pro udělování medailí univerzity a fakult je vnitřním předpisem20). Dokumentace meda archivu univerzity. __________ 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 60 Emeritní profesoři *========================================================================================= 1.Emeritním profesorem může být jmenován profesor, který z pracovního poměru k univerzitě důchodu nebo který je v důchodu a byl dříve zaměstnán na univerzitě. Emeritní profesory na návrh děkana po vyjádření vědecké rady příslušné fakulty. 2."Emeritní profesor Univerzity Karlovy" je čestný titul, který nezakládá členství v akade univerzity. Emeritní profesoři mají právo účastnit se vědeckého bádání na univerzitě a z používat její zařízení a informační technologie; jinak jmenování emeritním profesorem ne majetkoprávní nároky. Emeritní profesoři mají rovněž právo, aby jim bylo uděleno slovo n členů akademické obce. *========================================================================================= * Čl. 61 Profesoři in memoriam *========================================================================================= 1.Profesorem in memoriam může být jmenován akademický pracovník, který za svého života dos výsledků v pedagogické a vědecké práci a který zemřel v souvislosti s plněním svých prac Profesory in memoriam jmenuje rektor na návrh vědecké rady fakulty a po vyjádření vědeck titul může být udělen i v dalších zvláštního zřetele hodných případech. 2."Profesor in memoriam Univerzity Karlovy" je čestný titul, který nezakládá žádné majetko ****************************************************************************************** * Část VIII. Společná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 62 Znak univerzity *========================================================================================= 1.Znakem univerzity je vyobrazení otisku "pečetidla pražské univerzity", které patří mezi univerzity (čl. 54). 2.Znaku univerzity se používá zejména k označení bakalářských, magisterských, doktorských diplomů, vysvědčení, osvědčení, publikací, tiskovin a korespondence. 3.Znak univerzity je chráněn jako ochranná známka 52). 4.Znak univerzity je vyobrazen v příloze č. 10 tohoto statutu. Zásady používání a ochrany jsou vnitřním předpisem20). Pravidla pro jednotné způsoby grafického užívání znaku unive opatření rektora, ke kterému se vyjadřuje senát. __________ 52) Zákon č. 137/1995 Sb., o ochranných známkách. 20) § 17 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. *========================================================================================= * Čl. 62a Znaky fakult a dalších součástí *========================================================================================= 1.Znak fakulty vyjadřuje identitu fakulty jakožto základní součásti univerzity. 2.Vyobrazení znaku fakulty a jeho používání musí být v souladu s předpisy uvedenými v čl. Znak fakulty musí být volen tak, aby po grafické stránce mohl být v souladu s těmito pře používán se znakem univerzity. 3.Znak fakulty je uveden ve statutu fakulty. Vnitřní předpis fakulty může stanovit zásady ochrany znaku fakulty. 4.Ustanovení odstavců 1 až 3 se vztahují přiměřeně i na znak další součásti, pokud rektor stanoví, že tato součást znak užívá. *========================================================================================= * Čl. 63 Razítka univerzity *========================================================================================= 1.Univerzita používá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem Karlova v Praze" v případech stanovených právním předpisem 53). 2.Podobu a pravidla užívání ostatních razítek stanoví opatření rektora. __________ 53) § 3 zákona ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku, státní vlajky a ostatních stá České republiky, ve znění pozdějších předpisů. *========================================================================================= * Čl. 64 Úřední deska *========================================================================================= 1.Univerzita a každá fakulta má svoji úřední desku. Nestanoví-li vnitřní předpis něco jiné na úřední desce univerzity písemnosti týkající se celé univerzity a na úřední desce faku týkající se fakulty. 2.Úřední deska musí být zřetelně označena a umístěna na dobře přístupném místě v budově re fakulty. 3.Na úřední desce se vyvěšují kromě písemností stanovených zákonem 54) a.informace o začátku akademického roku a o jeho členění na semestry, období výuky a zko prázdnin, jakož i o lhůtě pro zápis, b.informace o termínech a místu konání státních zkoušek, c.informace o termínu a místu konání nejbližšího zasedání senátu nebo akademického senát d.informace o tom, jakým způsobem jsou zveřejněny výroční zprávy, resp. kde do nich lze informace, kde lze nahlédnout do dlouhodobého záměru, e.informace o výši poplatků (čl. 27 a 33) a úhrad vybíraných za některé úkony od student f.informace o výměně studujících (čl. 28), g.sdělení o uložení rozhodnutí doručovaných studentům do vlastních rukou náhradním způso odst. 4); tato sdělení jsou zveřejňována pouze na úředních deskách fakult, h.další informace, o kterých tak stanoví vnitřní předpis univerzity nebo fakulty anebo o rozhodne rektor nebo děkan. 4.Texty vyvěšené na úředních deskách se zpřístupňují rovněž prostřednictvím sítě Internet. __________ 54) § 21 odst. 1 písm. g), § 49 odst. 5, § 75 odst. 1 a § 77 odst. 2 zákona o vysokých ško *========================================================================================= * Čl. 65 Výkladové pravidlo *========================================================================================= Ustanovení tohoto statutu je třeba vykládat ve smyslu principů vyjádřených v preambuli. V vykládá tato ustanovení senát. ****************************************************************************************** * Část IX. Přechodná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 66 Přechodné ustanovení o senátu *========================================================================================= První volby do senátu proběhnou na všech fakultách i na dalších součástech. Volební období v prvním sboru činí jeden rok, v druhém sboru dva roky a v třetím sboru tři roky. Funkční běžet dne 1. února 2000. *========================================================================================= * Čl. 67 Přechodné ustanovení o vnitřních předpisech fakult *========================================================================================= 1.Fakulty, popřípadě další součásti, předloží návrhy nových vnitřních předpisů do tří měsí tento statut nebo obsahově odpovídající vnitřní předpis nabude platnosti, popřípadě ode podle § 33 odst. 4 zákona o vysokých školách. Tyto návrhy musejí být v souladu s platným předpisy univerzity. 2.Do dne schválení nových vnitřních předpisů fakulty senátem se postupuje podle dosavadníh fakulty, pokud neodporuje zákonu o vysokých školách nebo vnitřním předpisům univerzity. *========================================================================================= * Čl. 68 Přechodné ustanovení o studiu na vysokoškolských ústavech *========================================================================================= Pokud je na vysokoškolském ústavu ke dni nabytí účinnosti tohoto statutu uskutečňována pod studijního programu, může rektor rozhodnout, že studenti zapsaní do studia těchto programů matriky studentů přímo na univerzitě. Toto opatření lze přijmout nejdéle do dne, kdy začne 1999/2000. *========================================================================================= * Čl. 69 Zrušovací ustanovení *========================================================================================= Zrušuje se statut univerzity ze dne 29. března 1990 ve znění změn a doplňků. *========================================================================================= * Čl. 70 Ustanovení přechodná a závěrečná *========================================================================================= 1.Do dne, kdy tento statut nabude účinnosti, se postupuje podle dosavadního statutu, pokud zákonu o vysokých školách. 2.Tento statut byl schválen senátem dne 22. ledna 1999*). 3.Tento statut nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělových 4.Tento statut nabývá účinnosti prvního dne druhého kalendářního měsíce následujícího po d platnosti, s výjimkou přílohy č. 5 a 6, které nabudou účinnosti prvního dne akademického __________ *) Změny provedené v rámci registrace byly senátem schváleny dne 16. dubna 1999. 55) § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 26.4.1999. Prof. RNDr. Jan Bednář, Csc., v. r. předseda akademického senátu ****************************************************************************************** * ***** ****************************************************************************************** Vybraná ustanovení změn Čl. 2 Změny Statutu ze dne 28. dubna 2006 (druhá změna) Zvláštní ustanovení Přílohy č. 4 a 7 Statutu Univerzity Karlovy v Praze se zrušují. Čl. 2 Změny Statutu ze dne 22. června 2009 (pátá změna) Zrušovací ustanovení 1.Zrušuje se Řád vysokoškolské koleje Univerzity Karlovy v Praze ze dne 27. října 1999 ve změn . 2.Zrušuje se Řád menzy Univerzity Karlovy v Praze ze dne 14. dubna 2000 ve znění pozdějšíc ****************************************************************************************** * ***** ****************************************************************************************** Změny Statutu Univerzity Karlovy v Praze, změny každé přílohy a z těchto změn vyplývající vedeny v samostatně číslovaných řadách. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (první změna) byla schválena Akademickým senátem Karlovy v Praze dne 20. února 2004. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace Ministerst mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 26. dubna 2004 a účinnosti nabyla prvním dnem kalendářního měsíce poté, co nabyla platnosti. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (druhá změna) byla schválena Akademickým senátem Karlovy v Praze dne 21. dubna 2006. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace Ministerst mládeže a tělovýchovy, registrována byla 28. dubna 2006 a účinnosti nabyla pět dní po naby Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (třetí změna) byla schválena Akademickým senátem Karlovy v Praze dne 2. června 2006. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace Ministerst mládeže a tělovýchovy, registrována byla 30. června 2006 a účinnosti nabyla prvním dnem ka poté, co nabyla platnosti. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (čtvrtá změna) byla schválena Akademi Karlovy v Praze dne 23. ledna 2009. Tato změna nabyla platnosti dnem registrac mládeže a tělovýchovy, registrována byla 30. dubna 2009 a účinnosti nabyla prv poté, co nabyla platnosti. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (pátá změna) byla schválena Akademick v Praze dne 22. května 2009. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace Minis tělovýchovy, registrována byla 22. června 2009 a účinnosti nabývá 1. října 200 Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (šestá změna) byla schválena Akademic Karlovy v Praze dne 3. prosince 2010. Tato změna nabyla platnosti dnem registr mládeže a tělovýchovy, registrována byla 26. ledna 2011 a účinnosti nabyla pět Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (sedmá změna) byla schválena Akademic Karlovy v Praze dne 25. března 2011. Tato změna nabyla platnosti dnem registra mládeže a tělovýchovy, registrována byla 6. dubna 2011 a účinnosti nabývá pět Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (osmá změna) byla schválena Akademick v Praze dne 26. dubna 2013. Tato změna nabyla platnosti dnem registrace Minist tělovýchovy, registrována byla 11. června 2013 a účinnosti nabývá prvním dnem platnosti. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (devátá změna) byla schválena Akademi Karlovy v Praze dne 24. května 2013*. Tato změna nabyla platnosti dnem registr mládeže a tělovýchovy, registrována byla 18. června 2013 a účinnosti nabývá pr po nabytí platnosti. _____ * Akademický senát Univerzity Karlovy v Praze schválil tuto změnu formou dvou nichž první se týkalo změn v čl. 5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze (čl. 1 b ostatních, vždy se stejnou účinností. Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (desátá změna) byla schválena Akademi Karlovy v Praze dne 11. října 2013. Tato změna nabyla platnosti dnem registrac mládeže a tělovýchovy, registrována byla 21. října 2013 a účinnosti nabývá den Změna Statutu Univerzity Karlovy v Praze (jedenáctá změna) byla schválena Akad Karlovy v Praze dne 10. října 2014. Tato změna nabyla platnosti dnem registrac mládeže a tělovýchovy, registrována byla 17. října 2014 a účinnosti nabývá pát Za správnost XI. úplného znění: JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. předseda Legislativní komise AS UK