III. úplné znění Volebního a jednacího řádu Akademického senátu UK (neaktuální) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** (Toto znění již není aktuální. Aktuální znění předpisu naleznete zde [ URL "UK-146.ht III. ÚPLNÉ ZNĚNÍ VOLEBNÍHO A JEDNACÍHO ŘÁDU AKADEMICKÉHO SENÁTU UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE ZE DNE 15. ČERVNA 2015 Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. b) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách usnesl na tomto Volebním a jednacím řádu akademického senátu Univerzity Karlovy, jako jejím vnitřním předpisu: ****************************************************************************************** * Část I. - Volební řád pro volby do akademického senátu Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Vyhlášení voleb *========================================================================================= 1.Volby do příslušného sboru akademického senátu Univerzity Karlovy (dále jen "univerzita" měsíci listopadu. Volby vyhlásí předsednictvo akademického senátu univerzity (dále jen “ senátu”) do konce měsíce září. Neučiní-li tak, vyhlásí volby rektor. 2.Na fakultě, na níž se podle jejího vnitřního předpisu mohou provést volby do akademickéh částečně či úplně elektronicky pomocí počítačové sítě, lze na základě usnesení akademick fakulty provést tímto způsobem i volby do akademického senátu univerzity. Musí být zajiš podmínek podle zákona o vysokých školách. Usnesení podle předchozí věty musí být spolu s o technických podrobnostech organizace, průběhu a zabezpečení takových voleb oznámeno hl komisi. Případné námitky členů akademické obce fakulty se zasílají akademickému senátu f volební komisi. Hlavní volební komise ve lhůtě třiceti dní od doručení usnesení senátu z k podmínkám konání voleb. Konat volby elektronicky lze jen se souhlasným stanoviskem hla komise. 3.Konkrétní termín a místo nebo místa konání voleb stanoví akademický senát fakulty tak, a o dva a nejvýše o čtyři po sobě následující dny, kdy se na fakultě koná výuka, tak, aby možno hlasovat na každém stanoveném místě nejméně čtyři hodiny. U voleb konaných na dalš univerzity učiní uvedený úkon předsednictvo senátu; volby se konají v pracovních dnech. 4.Usnesení o vyhlášení voleb se bezodkladně zveřejňuje na úřední desce univerzity a na úře dotčených fakult. Údaje podle odstavce 2 musí být zveřejněny na úřední desce fakulty, v dalších součástech univerzity na úřední desce univerzity, nejpozději 21 dnů před prvním *========================================================================================= * Čl. 2 - Seznamy *========================================================================================= 1.Nejpozději do 15 dnů před prvním dnem voleb (čl. 1 odst. 2) vypracuje děkanát fakulty a akademického senátu fakulty a.seznam studentů, kteří jsou členy akademické obce fakulty, b.seznam akademických pracovníků, kteří jsou zařazeni na fakultě. 2.Předseda akademického senátu fakulty vyškrtne ze seznamů podle odstavce 1 osoby, které s účely voleb do akademického senátu univerzity jinou fakultu (čl. 5 odst. 9 statutu unive tak a.ze seznamu podle odstavce 1 písm. a) seznam voličů, kteří jsou oprávněni volit členy a senátu univerzity z řad studentů, b.ze seznamu podle odstavce 1 písm. b) seznam voličů, kteří jsou oprávněni volit členy a senátu univerzity z řad akademických pracovníků. 3.Ustanovení odstavce 2 se přiměřeně použije i pro osoby, které jsou současně akademickými studenty téže fakulty. Osoba, která si nezvolí, zda bude volební právo vykonávat do akad univerzity jako akademický pracovník, nebo jako student, ho vykonává jako akademický pra 4.Nejpozději do 15 dnů před prvním dnem voleb vytvoří rektorát seznam akademických pracovn zařazeni na dalších součástech univerzity a předá jej tajemníkovi akademického senátu un jen “tajemník senátu”), přičemž v seznamu zvlášť vyznačí osoby, které jsou současně zařa z fakult. *========================================================================================= * Čl. 3 - Volební komise *========================================================================================= 1.Zřizují se hlavní volební komise a dílčí volební komise. Dílčí volební komise se zřizuje fakultu. Na dalších součástech univerzity působí jedna dílčí volební komise. 2.Předsedu, místopředsedu a pět dalších členů hlavní volební komise jmenuje akademický sen na návrh předsednictva senátu z řad akademické obce univerzity na čtyři roky. Nikdo nemů více než dvakrát za sebou. Každý z členů musí vykonávat volební právo do akademického se na jiné fakultě, nebo na dalších součástech univerzity. 3.Předsedu a další členy, popřípadě náhradníky za členy dílčí volební komise na fakultě jm akademický senát fakulty, jejich počet stanoví s ohledem na počet míst, na nichž se koná aby na každém místě byli stále přítomni alespoň dva členové dílčí volební komise. Dílčí pro další součásti jmenuje předsednictvo senátu. 4.V případě, že člen volební komise přijme kandidaturu ve volbách, jeho členství ve volebn Členství dále zaniká vzdáním se funkce nebo spolu se zánikem členství v akademické obci uvolněné místo musí být neprodleně jmenován jiný člen. 5.Hlavní volební komise je oprávněna kontrolovat činnost dílčích volebních komisí; z podně uskuteční kontrolu v potřebném rozsahu neprodleně. Kontrolu vykonává prostřednictvím svý členů. *========================================================================================= * Čl. 4 - Kandidáti *========================================================================================= 1.Za kandidáta může být navržen akademický pracovník nebo student, který je členem akademi příslušné fakulty, u dalších součástí akademický pracovník, který je zařazen na některé neplatí o akademických pracovnících a studentech, kteří si zvolili pro výkon práva volit do akademického senátu univerzity jinou fakultu, popřípadě další součást (čl. 5 odst. 8 univerzity). 2.Navrhovat kandidáty může každý člen akademické obce příslušné fakulty, nebo akademický p zařazený na další součásti. 3.Nestanoví-li akademický senát fakulty, popřípadě předsednictvo senátu, jinak, musí být p předány pověřeným členům příslušné dílčí volební komise nejpozději jeden týden před prvn později podaným návrhům nelze přihlédnout. 4.S přijetím kandidatury musí navržený vyslovit písemný souhlas; vyjádření kandidáta vyžád komise. 5.Na fakultách a dalších součástech se mohou konat předvolební shromáždění. Předvolební sh konat ve dnech voleb. *========================================================================================= * Čl. 5 - Kandidátní listiny, hlasovací lístky a další úkony k přípravě voleb *========================================================================================= 1.Dílčí volební komise zveřejní kandidátní listiny alespoň dva dny před prvním dnem voleb. listina obsahuje jmenný seznam kandidátů z řad studentů, nebo kandidátů z řad akademický Další údaje může určit akademický senát fakulty, popřípadě předsednictvo senátu. 2.Dílčí volební komise zajistí prostřednictvím děkanátu fakulty, popřípadě rektorátu, vyti hlasovacích lístků. Údaje na hlasovacím lístku musí být uvedeny tak, aby jednotlivé kand možno zaměnit. Hlasovací lístek musí být vyhotoven tak, aby hlasování bylo možno provést zpravidla křížkováním či kroužkováním předtištěných jmen. 3.Dílčí volební komise provede kontrolu a zapečetění schránek pro odevzdávání hlasovacích *========================================================================================= * Čl. 6 - Průběh voleb *========================================================================================= • 1. Ve volební místnosti nebo jinak určeném prostoru pro hlasování musí být umožněna úpra lístků tak, aby bylo zajištěno tajné hlasování. • 2. Volič prokáže svoji totožnost přítomným členům dílčí volební komise. U voleb na další učiní volič, který je v seznamu zvlášť vyznačen (čl. 2 odst. 3), před přítomnými členy d komise prohlášení o tom, že si pro účely voleb do akademického senátu univerzity nezvoli fakult (čl. 5 odst. 8 statutu univerzity). • 3. Po provedení úkonů podle odstavce 2 je voliči vydán hlasovací lístek pro volbu studen hlasovací lístek pro volbu akademických pracovníků. • 4. Každý volič může hlasovat pouze jednou. • 5. Volič na hlasovacím lístku označí nejvýše dva kandidáty; je-li označeno více kandidát označení s jistotou rozpoznat, je hlas neplatný. *========================================================================================= * Čl. 7 - Výsledky voleb *========================================================================================= 1.Výsledky voleb zjišťuje dílčí volební komise. Vyhodnocení výsledků se provede nejpozději následující po posledním dni voleb. 2.Zvoleni jsou vždy ti dva z navržených akademických pracovníků a ti dva z navržených stud získají nejvyšší počet hlasů. Dojde-li na druhém a třetím místě, nebo i na dalších míste pro zvolení kandidáta, k rovnosti hlasů, určí to, kdo je zvolen, los. Losování provede d komise. 3.Zjištěné výsledky předá předseda dílčí volební komise nebo jím pověřený člen dílčí voleb bezodkladně hlavní volební komisi. Vzor protokolu o průběhu a výsledcích voleb stanoví h komise. 4.Zjištěné výsledky se zveřejňují na úřední desce univerzity a na úředních deskách dotčený 5.Proti přípravě, průběhu a výsledkům voleb může podat volič stížnost hlavní volební komis nejpozději do osmi dnů ode dne zveřejnění výsledků voleb. Stížnost musí být písemná a mu uvedeny důvody. Hlavní volební komise posoudí platnost volby do 21 dnů ode dne, kdy obdr podle odstavce 3, popřípadě stížnost. 6.Skutečnost, že kandidát byl platně zvolen, vyhlásí předseda hlavní volební komise nebo j hlavní volební komise na prvním zasedání akademického senátu univerzity konaném po 1. ún členovi se předá písemné osvědčení. *========================================================================================= * Čl. 8 - Opakování voleb *========================================================================================= 1.Volby se opakují tehdy, došlo-li k pochybení, které mohlo mít vliv na to, kdo byl zvolen takovému pochybení, pokud jde o pořadí náhradníků, platí, že náhradníci od místa, kde k včetně, nejsou zvoleni. 2.Opakování voleb z důvodu uvedeného v odstavci 1 se nemůže uskutečnit, pokud již bylo čle písemné osvědčení. 3.O opakování voleb rozhoduje hlavní volební komise nebo dílčí volební komise; dílčí voleb své rozhodnutí bezodkladně hlavní volební komisi. 4.Pro opakované volby platí přiměřeně ustanovení o volbách. *========================================================================================= * Čl. 9 - Náhradníci *========================================================================================= 1.Kandidáti, kteří nebyli zvoleni, jsou pro příslušné funkční období náhradníky v pořadí p získaných hlasů. To neplatí, jestliže kandidát obdržel hlasy méně než 10 % těch voličů z fakulty, popřípadě z dalších součástí, kteří se dostavili k volbám. Ustanovení čl. 7 ods platí obdobně. 2.Náhradníka povolává hlavní volební komise na výzvu předsedy akademického senátu univerzi “předseda senátu”). Ustanovení čl. 7 odst. 6 platí obdobně. Náhradník může povolání píse učiní-li tak bezodkladně. V takovém případě zůstává náhradníkem a za člena senátu je pov náhradník; odmítne-li povolání náhradník poslední v pořadí, postupuje se dle čl. 10. 3.Člen senátu, který se vzdal mandátu, může v písemném prohlášení o vzdání se mandátu záro že hodlá nadále zůstat náhradníkem. 4.Člen senátu, který byl zvolen jako student a řádně ukončil bakalářský studijní program a téže fakultě do navazujícího magisterského studijního programu nebo řádně ukončil magist program a přihlásil se na téže fakultě do doktorského studijního programu, může písemně že hodlá nadále zůstat náhradníkem. Prohlášení musí být do sedmi dnů ode dne ukončení st předsedovi akademického senátu fakulty, který je bezodkladně předloží předsednictvu sená případě bude první náhradník v pořadí povolán do senátu až po zápisu do studia tohoto uc bude další náhradník v pořadí povolán do senátu po nabytí právní moci rozhodnutí o nepři ke studiu, nejdéle však po čtyřech měsících ode dne doručení prohlášení; není-li uchazeč studiu přijat, přestává být náhradníkem. 5.Ustanovení odstavce 4 platí obdobně, pokud jde o postavení náhradníka z řad studentů. 6.Každý se může vzdát svého postavení náhradníka. Písemné prohlášení se doručuje předsedov senátu fakulty, který je bezodkladně předloží předsednictvu senátu; účinky nastávají dne předsedovi akademického senátu fakulty. *========================================================================================= * Čl. 10 - Doplňovací volby *========================================================================================= 1.Doplňovací volby se konají v případě, že na uvolněné místo člena akademického senátu uni náhradník nebo všichni náhradníci povolání odmítli. Doplňovací volby se nemusejí konat v místo bylo uvolněno v posledních devíti měsících funkčního období a jestliže se na tom u senát fakulty. 2.Pro doplňovací volby platí přiměřeně ustanovení o volbách. 3.Nezvolení kandidáti v doplňovacích volbách se nestávají náhradníky. ****************************************************************************************** * Část II. - Jednací řád akademického senátu univerzity ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Oddíl první - Obecná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 11 - Časový plán zasedání *========================================================================================= 1.Časový plán zasedání akademického senátu univerzity sestavuje předsednictvo senátu na ob semestru. 2.Časový plán zasedání se zasílá a.všem členům akademického senátu univerzity (dále jen "člen senátu"), b.rektorovi, prorektorům, kvestorovi a dalším členům kolegia rektora, c.akademickým senátům fakult, děkanům a ředitelům dalších součástí k jejich informaci a fakultách a dalších součástech, d.zástupcům univerzity v Radě vysokých škol (čl. 33 odst. 2) a jejich náhradníkům, jsou- Rady vysokých škol náhradníci ustanoveni. 3.Časový plán zasedání se zveřejňuje na úřední desce univerzity. *========================================================================================= * Čl. 12 - Řádná a mimořádná zasedání *========================================================================================= 1.Řádná zasedání akademického senátu univerzity svolává jeho předseda podle schváleného ča změně termínu řádného zasedání může rozhodnout předsednictvo senátu. 2.Mimořádné zasedání svolává předseda senátu do deseti dnů ode dne, kdy obdržel žádost rek alespoň jedné pětiny všech členů senátu, nevyplývá-li ze žádosti lhůta delší. Předmětem být jen záležitosti, které nesnesou odkladu; žádost musí být doprovázena podkladovým mat 3.Termín a místo konání řádného zasedání musí být oznámen osobám a orgánům uvedeným v čl. popřípadě dalším osobám, které se mají účastnit zasedání, alespoň deset dnů předem; term konání mimořádného zasedání alespoň tři dny předem. *========================================================================================= * Čl. 13 - Zahájení a řízení jednání *========================================================================================= 1.Jednání lze zahájit, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů senátu. Jestliže se zasedání zjistí (čl. 19 odst. 3), že počet přítomných členů klesl pod tuto hranici, jedn minutách trvání takového stavu ukončí. 2.Jednání řídí předseda senátu nebo jím pověřený člen předsednictva (dále jen „předsedajíc *========================================================================================= * Čl. 14 - Program zasedání *========================================================================================= 1.Program jednotlivých zasedání navrhuje předsednictvo senátu. Vychází přitom především ze vysokých školách, z vnitřních předpisů univerzity, z usnesení akademického senátu univer jiných orgánů univerzity a z návrhů členů senátu. 2.Navržený program zasedání musí být oznámen způsobem stanoveným v čl. 12 odst. 3. V naléh může předsednictvo senátu návrh dodatečně doplnit nebo jinak změnit. 3.Po zahájení jednání umožní předsedající členům senátu předložit doplňovací nebo pozměňov programu zasedání. Právo předložit takové návrhy přísluší rovněž rektorovi. Ten, kdo pod návrh, je povinen odůvodnit jeho naléhavost. 4.O navrženém programu zasedání, jakož i o doplňovacích nebo pozměňovacích návrzích podle 3 se usnáší akademický senát univerzity. Pozdější změny programu zasedání nejsou přípust *========================================================================================= * Čl. 15 - Odročení jednání *========================================================================================= 1.Není-li po šesti hodinách jednání schválený program vyčerpán, může předsednictvo senátu o odročení jednání. Jednání může být odročeno i v případě, že nemohlo být zahájeno pro n potřebného počtu členů senátu za 45 minut od oznámeného začátku zasedání, nebo namísto u čl. 13 odst. 1 věty druhé. O odročení rozhodne předsednictvo senátu vždy, nesnesou-li zb programu odklad do příštího řádného zasedání. 2.Jednání lze odročit i v případě, že byl hrubě narušen jeho průběh. 3.Jednání může být odročeno nejvýše na 14 dnů. Termín a místo zasedání, na němž bude pokra odročeném jednání, je třeba zvlášť oznámit osobám a orgánům uvedeným v čl. 11 odst. 2 je jestliže tyto osoby nebo zástupci orgánů nebyli na odročeném jednání přítomni. Oznámení bezodkladně. *========================================================================================= * Čl. 16 - Projednávání jednotlivých bodů programu *========================================================================================= 1.Jednotlivé body programu se projednávají zpravidla na základě písemných podkladových mat materiály předkládá navrhovatel, který žádá o projednání, předsednictvu senátu, a to nej dnů přede dnem zasedání akademického senátu univerzity; tato lhůta se nevztahuje na mimo ani na zvláště upravené případy. Písemné podkladové materiály se bezodkladně zpřístupňuj prostřednictvím neveřejné části internetových stránek univerzity a zasílají se členům se s oznámením o termínu a místě konání zasedání podle čl. 12 odst. 3. Písemné podkladové m zasílat elektronickou formou, pokud si člen senátu nevyhradí, že mu mají být všechny neb zasílány ve vytištěné podobě; podrobnosti o elektronické komunikaci musí být k dispozici senátu a zpřístupněny podle předchozí věty. Člen senátu může také písemně požádat, aby m podobě byly zasílány i dokumenty podle čl. 11 a 14. O této žádosti rozhoduje předseda se 2.V jednoduchých případech lze se souhlasem předsednictva senátu nebo v průběhu zasedání s akademického senátu univerzity bod programu projednat bez písemného podkladového materiá akademický senát univerzity kdykoli v průběhu jednání usnese, že bez písemného podkladov nebude věc projednávat, příslušný bod se z programu zasedání vypustí. 3.Úvodní slovo při projednávání bodu programu přednese navrhovatel nebo člen předsednictva člen komise akademického senátu univerzity (dále jen "komise senátu"). 4.Předsednictvo senátu může k jednání přizvat navrhovatele, zpracovatele a další osoby, po vhodné vzhledem k řádnému projednání věci. Navrhovateli nebo zpracovateli udělí předseda projednávání příslušného bodu programu slovo. Osoby, které je nutno k jednání přizvat, j v ustanoveních oddílu druhého. 5.Pokud jsou vyžádaná stanoviska orgánů univerzity nebo součásti předkládána písemně, je z předat předsednictvu senátu nejpozději tři dny před zasedáním senátu. 6.Jestliže se akademický senát univerzity kdykoli v průběhu jednání usnese, že podkladové nedostačující, upustí od dalšího projednávání příslušného bodu programu. *========================================================================================= * Čl. 17 - Rozprava *========================================================================================= 1.Ke každému bodu programu se koná rozprava. V rozpravě mohou vystoupit osoby uvedené v čl popřípadě pověření zástupci orgánů tam uvedených. 2.Do rozpravy se mohou přihlásit i jiné osoby. Udělení slova těmto osobám může akademický odepřít. 3.Přihlášky do rozpravy se podávají předem předsednictvu senátu, nebo v průběhu jednání an rozpravě předsedajícímu. 4.Při zahájení rozpravy oznámí předsedající předem přihlášené řečníky a uděluje jim postup pořadí, v jakém se přihlásili. Poté postupně uděluje slovo řečníkům, kteří se přihlásili rozpravě. 5.Akademický senát univerzity se může usnést na omezení řečnické doby až na dobu tří minut 6.Člen senátu má právo na faktickou poznámku, kterou reaguje na průběh rozpravy. Slovo mu ihned, jakmile skončí ten, kdo právě hovoří. Přednesení faktické poznámky nesmí přesáhno 7.S výjimkou projednávání návrhů uvedených v čl. 7 odst. 16 statutu univerzity a nevyplývá zvláštních ustanovení tohoto řádu něco jiného, mohou členové senátu v rozpravě přednést pozměňovací návrhy k návrhům obsaženým v písemných podkladových materiálech nebo přednes slově podle čl. 16 odst. 1 nebo 2. 8.Navrhovatel může svůj návrh upravit nebo doplnit podle průběhu rozpravy, pokud se akadem univerzity neusnesl, že změny předloženého návrhu nepřipouští. 9.Na závěr rozpravy bude uděleno slovo navrhovateli nebo zpracovateli, jestliže o ně požád 10Předsedající může navrhnout ukončení rozpravy, pokud je zřejmé, že její pokračování nemů objasnění projednávané věci. 11Nikdo nesmí být nikým přerušován, když vystupuje v rozpravě; to neplatí pro upozornění p že řečníkovi může být odňato slovo. Výjimečně je předsedající oprávněn odejmout slovo to a.přes předchozí upozornění nemluví k projednávané věci nebo zneužije práva na faktickou kterýkoli člen senátu může vznést proti takovému postupu námitku, o níž rozhodne nepro senát univerzity, b.překročí řečnickou dobu určenou podle odstavce 5 nebo lhůtu stanovenou v odstavci 6. 12O bodech programu, jejichž předmětem je informace, kterou má senát vzít na vědomí, se ne jestliže byly k dispozici písemné podkladové materiály (čl. 16 odst. 1) a jestliže o kon žádný ze členů senátu nepožádá. *========================================================================================= * Čl. 18 - Usnesení *========================================================================================= 1.Akademický senát univerzity projevuje vůli usnesením. 2.Celá usnesení musí být doslovně uvedena v zápisu. Jestliže je zapotřebí vyhotovit je pís podepisuje písemnost předseda senátu nebo jím pověřený člen předsednictva senátu. *========================================================================================= * Čl. 19 - Hlasování *========================================================================================= 1.Hlasuje se zvlášť o každém návrhu, který byl akademickému senátu univerzity předložen, p kdo návrh podal, nevezme do zahájení hlasování zpět. Jde-li o meritorní návrh, může se a univerzity usnést, že zpětvzetí návrhu nepřipouští; to neplatí, jde-li o hlasování o náv předpisu univerzity. 2.O věcně souvisejících návrzích nebo o návrzích ke stejnému bodu programu lze hlasovat sp neplatí v případě, že proti návrhu vznesl během jednání výhradu předkladatel, jakož i v oddělené hlasování požádá člen senátu. 3.O návrzích se hlasuje v pořadí, v jakém byly předloženy. Jestliže byl podán návrh na sta programu zasedání, hlasuje se o něm nejdříve. O doplňovacích a pozměňovacích návrzích se hlasováním o původním návrhu, a to v pořadí opačném, než v jakém byly předloženy. U návr alternativně se nejprve hlasuje o jednotlivých alternativách a následně o návrhu vzešlém hlasování; nejlepší alternativa se zjistí prostou většinou hlasů, v případě rovnosti hla po stručné doplňující rozpravě k alternativám opakuje; získá-li některá alternativa tako kterého je zapotřebí k přijetí návrhu, v hlasování se nepokračuje. Pro pozměňovací návrh vyslovit nadpoloviční většina přítomných, bez ohledu na to, jakého výsledku hlasování je přijetí původního návrhu. 4.Před každým hlasováním upozorní předsedající členy senátu, že bude přikročeno k hlasován potřeby zjistí počet skutečně přítomných členů senátu. Při zjišťování počtu přítomných j pomůcek, které zjištění usnadní. 5.Hlasování je veřejné, pokud ze zákona o vysokých školách nebo z vnitřních předpisů unive nevyplývá něco jiného. Hlasování, které se týká jmenovitě určených osob, je vždy tajné; pro ustanovování volebních komisí nebo komisí pro zjišťování výsledků hlasování anebo pr podle čl. 17 odst. 2. Na návrh člena senátu je hlasování tajné i v ostatních případech; hlasování o pozměňovacím návrhu, musí se na tajném hlasování usnést senát. 6.Je-li hlasování veřejné, hlasuje se zdvižením ruky, popřípadě s pomocí pomůcek, které us výsledky hlasování, například pomocí mechanického nebo elektronického hlasovacího zaříze 7.Je-li hlasování tajné, hlasuje se vložením hlasovacího lístku do hlasovací schránky. Výs zjišťuje tříčlenná komise, která může být složena pouze z členů senátu; každý člen komis jiné fakulty nebo další součásti. 8.Hlasování nesmí být přerušeno. 9.Po ukončení hlasování nebo po zjištění výsledků hlasování vyhlásí předsedající výsledek počet hlasů odevzdaných pro návrh, proti návrhu a počet členů senátu, kteří se zdrželi h Jestliže se člen senátu, ač byl přítomen, hlasování nezúčastnil, má se za to, že se hlas 10O procesních otázkách lze hlasovat formou tichého souhlasu. V takovém případě není třeba číselné výsledky hlasování. Touto formou nelze hlasovat, jestliže vůči ní vysloví výhrad 11Každý člen senátu může bezprostředně po hlasování vznést námitku proti jeho průběhu. O t rozhodne senát bez rozpravy. Vyhoví-li senát námitce, musí se hlasování opakovat. *========================================================================================= * Čl. 19a - Jednání a hlasování per rollam *========================================================================================= 1.V případech, kdy je předsednictvo senátu oprávněno usnášet se na vyjádřeních senátu, a v organizace práce senátu může na základě usnesení předsednictva senátu proběhnout posouze hlasování per rollam. 2.Usnesení podle odstavce 1, podkladový materiál, znění návrhu a hlasovací formulář se roz senátu prostřednictvím uzavřené elektronické konference. V usnesení se uvede lhůta pro p hlasování, která nesmí být kratší než pět pracovních dní od rozeslání. Požádá-li o to čl mu návrh zaslán i v písemné podobě. 3.Hlasování je veřejné. Vyplněný hlasovací formulář obsahuje jméno a příjmení hlasujícího (ano/ne/zdržuji se), jinak je neplatný. 4.Návrh, o němž bylo hlasováno per rollam, se považuje za schválený, jestliže s ním vyslov nadpoloviční většina všech členů senátu. V otázkách organizace práce senátu může předsed požádá-li o to člen senátu do tří dnů od vyhlášení výsledků hlasování, účinnost takto př pozastavit a rozhodnout o novém projednání návrhu na nejbližším zasedání senátu. 5.Tímto způsobem nelze hlasovat o věci, o níž se má rozhodnout tajným hlasováním. Tímto zp nelze hlasovat, projeví-li s tím nejpozději ve lhůtě pro posouzení a hlasování nesouhlas třetina členů senátu. 6.Zápis o hlasování per rollam schvaluje senát na svém nejbližším řádném zasedání. Součást hlasování per rollam je jmenný seznam členů senátu s uvedením toho, jak každý z nich hla 7 odst. 13 věty třetí statutu univerzity se nepostupuje. *========================================================================================= * Čl. 20 - Zápis a záznamy ze zasedání *========================================================================================= 1.O každém zasedání akademického senátu univerzity se pořizuje zápis a jako podklady pro z záznam průběhu jednání a zvukový, popřípadě audiovizuální záznam. 2.V zápisu se uvádí termín zasedání, kdo ze členů senátu byl přítomen, kdo byl omluven, ne nepřítomen, kdo byl na jednání akademického senátu univerzity přizván, kdo ze členů před byl předsedajícím, jaký byl program zasedání, kdo přednesl úvodní slovo k jednotlivým bo kdo se účastnil rozpravy, jaký byl obsah přednesených návrhů, jaká usnesení byla přijata číselné výsledky hlasování. Účastník rozpravy je povinen se na žádost osoby, která pořiz průběhu jednání, představit. 3.Pokud nebyly k některým bodům programu, k nimž je zapotřebí přijmout usnesení, předložen materiály, uvádí se v zápisu též základní obsahová charakteristika těchto bodů. 4.Na základě výslovného požadavku osoby, která přednesla návrh, stanovisko nebo jiné sděle základě usnesení akademického senátu univerzity, se v zápisu uvedou rovněž požadované do z takového vystoupení. Požadavek musí být uplatněn při projednávání dané otázky. 5.Zápis pořizuje tajemník senátu. Za jeho nepřítomnosti pořizuje písemný záznam průběhu je pověřená předsedajícím. 6.Správnost písemného záznamu průběhu jednání a zápisu ověřuje předsedající. 7.Zápis se zasílá osobám a orgánům uvedeným v čl. 11 odst. 2. Jiným orgánům nebo osobám se senátu, pokud se jich přímo týká. 8.Kontrolu zápisu provádí akademický senát univerzity na nejbližším příštím zasedání jako programu zasedání. Na návrh člena senátu se provede potřebná oprava. Je-li věc sporná, u opravě zápisu akademický senát univerzity. 9.Po provedené kontrole se případné opravy zasílají osobám a orgánům uvedených v čl. 11 od po kontrole zveřejní též prostřednictvím internetových stránek univerzity. 10Zápisy, písemné záznamy a zvukové, popřípadě audiovizuální záznamy se ukládají v kancelá senátu univerzity (dále jen "kancelář senátu"). Zvukové, popřípadě audiovizuální záznamy uloženy nejméně šest let. Každý člen akademické obce má právo nahlédnutí nebo náslechu v senátu. ****************************************************************************************** * Oddíl druhý - Zvláštní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 21 - Rozhodování o organizaci univerzity *========================================================================================= 1.Návrh na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení (dále jen "organizační změn dalších součástí univerzity podává akademickému senátu univerzity rektor. 2.Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 4 týdny přede dnem zasedání senátu. 3.Součástí návrhu organizační změny je odůvodnění. K návrhu se přikládá písemný materiál, koncepci nově vznikající součásti, představu o jejím organizačním uspořádání a ekonomick případě organizační změny týkající se fakult je třeba připojit stanovisko Akreditační ko jiné organizační změny platí ustanovení předchozí věty přiměřeně. 4.V rozpravě o návrhu přednesou své stanovisko děkani fakult a ředitelé dalších součástí d organizační změnou. 5.Rektor zpravidla požádá akademický senát univerzity o předběžné vyjádření k organizační se fakult před předložením žádosti o stanovisko Akreditační komisi. 6.Návrh organizační změny týkající se společného pracoviště více fakult nebo dalších součá akademickému senátu univerzity rektor. Ustanovení odstavců 2 až 4 platí obdobně s tím, ž návrhu musí být souhlasné vyjádření děkanů dotčených fakult a ředitelů dotčených dalších vyjádření akademických senátů dotčených fakult; u návrhu se nevyžaduje stanovisko Akredi *========================================================================================= * Čl. 22 - Schvalování vnitřních předpisů univerzity *========================================================================================= 1.Návrh vnitřního předpisu univerzity (čl. 7 odst. 15 statutu univerzity) se spolu s odůvo v písemné i elektronické formě akademickému senátu univerzity prostřednictvím kanceláře týdnů před zasedáním senátu, kde má být projednáván; tuto lhůtu může předsednictvo senát případech zkrátit až na 3 týdny před zasedáním senátu, v takovém případě může předsednic zkrátit i lhůty uvedené v odstavci 2 a 3. Návrh se bezodkladně zveřejňuje prostřednictví stránek univerzity. 2.K návrhům vyžádá tajemník senátu prostřednictvím předsedy senátu případná stanoviska aka fakult, děkanů a ředitelů dalších součástí. K návrhu členů senátu vyžádá stejným způsobe rektora. Lhůtu pro zaslání stanovisek do kanceláře senátu stanoví na 2 týdny před zasedá Zaslaná stanoviska se bezodkladně zveřejňují prostřednictvím internetových stránek unive 3.Pozměňovací návrhy členů senátu je třeba předložit legislativní komisi a rektorovi prost kanceláře senátu nejméně 10 dní před zasedáním senátu. Pozdější pozměňovací návrhy nejso výjimkou modifikací návrhů předložených ve lhůtě. Předkladatel návrhu vnitřního předpisu svůj návrh v reakci na pozměňovací návrhy nebo na stanoviska součástí modifikovat; pro ú projednávání se modifikace považuje za pozměňovací návrh. Rektor může uplatnit stanovisk pozměňovacím návrhům členů senátu vůči legislativní komisi nebo přímo na zasedání senátu 4.Návrh spolu s podanými pozměňovacími návrhy projedná legislativní komise senátu. Ti, kdo své stanovisko, mají právo vystoupit s odůvodněním svých připomínek na schůzi legislativ senátu. Souhrn pozměňovacích návrhů je podkladovým materiálem pro jednání senátu podle č 1. Podkladovým materiálem pro toto jednání je též stanovisko legislativní komise senátu návrhům, které se zveřejní prostřednictvím internetových stránek univerzity nejméně tři zasedáním senátu a je též k dispozici písemně při zahájení zasedání senátu. 5.O případném zkrácení lhůt podle odstavců 1 až 4 musí akademický senát univerzity rozhodn usnesením. 6.Změny vnitřních předpisů univerzity je předkladatel povinen označit jako dílčí nebo komp Předsednictvo senátu může stanovit, že změna označená jako dílčí je s ohledem na svou po komplexní. V případě dílčích změn nejsou přípustné pozměňovací návrhy k jiným než přímo ustanovením. K návrhu změny vnitřního předpisu univerzity se přikládá úplné znění s vyzn 7.Vyžaduje-li to složitost předloženého návrhu, může předsednictvo senátu rozhodnout o tom projednáván ve dvojím čtení. Ke druhému čtení se předkládá návrh předběžně projednaný v upravený na základě jeho výsledků legislativní komisí senátu. Pokud se senát neusnese na koná se druhé čtení na příštím řádném zasedání senátu. Ke druhému čtení se vyžaduje pouz rektora, v případě návrhu členů senátu též stanovisko navrhovatelů. Ustanovení o pozměňo platí obdobně s tím, že lhůta pro podání těchto návrhů končí tři dny před zasedáním akad univerzity. 8.Jestliže s návrhem vnitřního předpisu univerzity nesouhlasí akademický senát fakulty, dě nebo ředitel další součásti, bude jeho stanovisko s odůvodněním čteno na zasedání akadem univerzity. 9.Schválený vnitřní předpis podepisuje předseda senátu spolu s rektorem. Text registrované předpisu se zveřejňuje prostřednictvím internetových stránek univerzity; informace o tom o platnosti a účinnosti vnitřního předpisu, se zveřejňují na úřední desce univerzity. O informuje rektor akademický senát univerzity. 10Dojde-li při projednávání žádosti o registraci schváleného vnitřního předpisu k neshodě školství, mládeže a tělovýchovy, bude věc znovu předložena akademickému senátu univerzit stanoviskem legislativní komise senátu, popřípadě též rektora. 11Je-li žádost o registraci schváleného vnitřního předpisu zamítnuta, projedná akademický otázku podání rozkladu; stejně posuzuje otázku podání žaloby ve správním soudnictví, pop stížnosti. *========================================================================================= * Čl. 23 - Schvalování vnitřních předpisů součástí *========================================================================================= 1.Návrh vnitřního předpisu fakulty podepisuje předseda akademického senátu fakulty a děkan podpisem osvědčuje, že byl s návrhem seznámen. Návrh vnitřního předpisu další součásti p a ředitel; ředitel svým podpisem osvědčuje, že byl s návrhem seznámen. K návrhu se přikl odůvodnění, v případě změny vnitřního předpisu součásti se k němu přikládá též úplné zně revizí. 2.Při předkládání návrhů vnitřních předpisů součástí univerzity vycházejí předkladatelé z plánu zasedání senátu. Návrh se podává do kanceláře senátu v písemné formě ve třech vyho v elektronické formě nejméně 3 týdny před zasedáním senátu, kde má být projednáván. Bezo postupuje rektorovi a zveřejňuje prostřednictvím internetových stránek univerzity. 3.Vnitřní předpisy součástí univerzity se spolu s odborným vyjádřením rektora, které je tř dvou týdnů přede dnem zasedání senátu, předkládají legislativní komisi senátu. Do deseti zasedání senátu musí být podány případné výhrady členů senátu k textu návrhu; pozdější v přípustné. Legislativní komise senátu se k návrhu usnáší jen v případě výhrad ze strany člena senátu, přičemž přijetí návrhu doporučí, nebo doporučí s výhradou, anebo nedoporuč 4.V případě, že legislativní komise návrh doporučí ke schválení s výhradou, uvědomí pověře předsednictva senátu osobu, která byla příslušnou součástí pověřena jednáním ve věci náv taková osoba určena, uvědomí předsedu akademického senátu fakulty nebo ředitele další so návrh upraven ve smyslu uplatněných výhrad, není třeba jej znovu projednávat. 5.Podkladem pro jednání senátu pro schvalování vnitřních předpisů součástí univerzity je z stanovisko legislativní komise k návrhu, které je předneseno na zasedání senátu. 6.Rozhodnutí, jímž vnitřní předpis nebyl schválen, musí být odůvodněno. Jestliže s takovým nesouhlasí z důvodu odlišného názoru na výklad právních předpisů nebo vnitřních předpisů akademický senát fakulty, nebo v případě vnitřního předpisu další součásti rektor, může měsíce ode dne, kdy bylo rozhodnutí přijato, podat návrh na nové projednání věci. Při no se obdobně použijí ustanovení čl. 35. 7.Schválený vnitřní předpis součásti se opatří schvalovací doložkou, podepsanou předsedou na příslušnou součást do 14 dnů ode dne schválení. Text schváleného vnitřního předpisu s zveřejní prostřednictvím internetových stránek univerzity. *========================================================================================= * Čl. 24 - Schvalování rozpočtu *========================================================================================= 1.Úvodní slovo k návrhu rozpočtu přednese rektor. Ekonomické vysvětlení k návrhu rozpočtu kvestor. 2.K návrhu rozpočtu předkládá stanovisko ekonomická komise senátu, která ve svém stanovisk doporučit úpravy návrhu. 3.Návrh rozpočtu musí být projednán se součástmi univerzity. Má-li orgán některé ze součás vůči návrhu rozpočtu zásadní výhrady, vystoupí s jejím stanoviskem a jeho odůvodněním na akademického senátu univerzity děkan, popřípadě tajemník fakulty, nebo ředitel další sou *========================================================================================= * Čl. 25 - Kontrola hospodaření *========================================================================================= 1.Kontrolu hospodaření včetně kontroly využívání finančních prostředků univerzity provádí univerzity a.při projednávání výroční zprávy o hospodaření, b.prostřednictvím ekonomické komise senátu, c.v jiných případech na základě svého usnesení způsobem, který toto usnesení stanoví. 2.Pověření členové akademického senátu mají právo seznámit se se všemi skutečnostmi důleži kontrolu s výjimkou skutečností utajovaných ve veřejném zájmu podle právních předpisů. P vystavuje předseda senátu a uvede v něm předmět kontroly a dobu, v níž má kontrola probě 3.Na zasedání akademického senátu univerzity, které má na programu projednání výsledků kon jeho členové uvedení v odstavci 2 zprávu. Na zasedání musí být přizváni vedoucí pracovní jimiž řízených úseků se kontrola týká. Mají právo vystoupit a členové senátu jim mohou k zjištění, které bylo při kontrole učiněno. 4.V případě potřeby lze dobu, v níž má být provedena kontrola, prodloužit, popřípadě kontr 5.Jestliže byly kontrolou zjištěny nedostatky, vyzve akademický senát univerzity příslušný univerzity nebo její součásti ke zjednání nápravy. *========================================================================================= * Čl. 26 - Schvalování dlouhodobého záměru *========================================================================================= 1.Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 4 týdny přede dnem zasedání senátu. 2.Úvodní slovo návrhu dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělec další tvůrčí činnosti univerzity (dále jen "dlouhodobý záměr") přednese rektor. S bližší dlouhodobého záměru v jednotlivých oblastech mohou vystoupit prorektoři. 3.K návrhu dlouhodobého záměru se vyjadřují věcně příslušné komise senátu. 4.Pozměňovací návrhy členů senátu je třeba předložit rektorovi prostřednictvím kanceláře s pět dnů před zasedáním akademického senátu univerzity. Rektor zaujme k těmto návrhům sta Pozdější pozměňovací návrhy nejsou přípustné. 5.K částem dlouhodobého záměru, které se týkají fakult nebo dalších součástí, se na zasedá senátu univerzity mohou vyjádřit příslušní děkani nebo ředitelé dalších součástí. Vyjádř předloženo též písemně. 6.Ustanovení odstavců 2 až 5 platí obdobně pro aktualizace dlouhodobého záměru. Senát může místo aktualizace dlouhodobého záměru byl předložen návrh nového dlouhodobého záměru. *========================================================================================= * Čl. 27 - Schvalování výročních zpráv *========================================================================================= 1.Úvodní slovo k výročním zprávám přednese rektor. S bližším vysvětlením výroční zprávy o jednotlivým oblastem mohou vystoupit prorektoři. Ekonomické vysvětlení k výroční zprávě podá zpravidla kvestor. 2.K návrhu výročních zpráv se vyjadřují věcně příslušné komise senátu. 3.Pozměňovací návrhy členů senátu je třeba předložit rektorovi prostřednictvím kanceláře s pět dnů před zasedáním akademického senátu univerzity. Rektor zaujme k těmto návrhům sta Pozdější pozměňovací návrhy nejsou přípustné. *========================================================================================= * Čl. 28 - Jednání v souvislosti s hodnocením činnosti *========================================================================================= 1.Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 3 týdny přede dnem zasedání senátu. 2.K hodnocení činnosti, které se týká součástí univerzity, musí být přizváni příslušní děk ředitelé dalších součástí. Mají právo vystoupit a členové senátu jim mají právo klást ot hodnocené činnosti a zpracování hodnocení. 3.Pozměňovací návrhy členů senátu se předkládají rektorovi prostřednictvím kanceláře senát do pěti dnů před zasedáním akademického senátu univerzity. Přímo na zasedání akademickéh pozměňovací návrh učinit, jen pokud je odůvodněn průběhem rozpravy. Rektor zaujme k těmt stanovisko. *========================================================================================= * Čl. 29 - Schvalování návrhu na jmenování a odvolání členů vědecké rady *========================================================================================= 1.Jmenování a odvolání členů vědecké rady univerzity předkládá a odůvodňuje akademickému s rektor. 2.Součástí podkladového materiálu při jmenování členů vědecké rady univerzity jsou životop osob, zejména se zaměřením na jejich vědeckou činnost. Spolu s návrhem je u navrhovaných nejsou členy akademické obce univerzity, třeba předložit jejich písemný souhlas s jmenov 3.O záměru na odvolání člena vědecké rady a o zasedání akademického senátu univerzity, kte otázku projednat, musí být tento člen vědecké rady uvědoměn. Jestliže člen vědecké rady, odvolán, s odvoláním nesouhlasí, má právo vystoupit na zasedání akademického senátu univ *========================================================================================= * Čl. 30 - Volba kandidáta na funkci rektora *========================================================================================= 1.Návrhy kandidáta na funkci rektora se podávají akademickému senátu univerzity prostředni senátu do 30 dnů přede dnem volby. 2.K návrhu kandidáta se přikládá a.písemný souhlas navrženého s kandidaturou, b.stručný životopis navrženého s charakteristikou jeho působení na univerzitě, c.stručné teze volebního programu navrženého. 3.Kandidáti, kteří byli navrženi podle odstavců 1 a 2, mohou po uplynutí lhůty podle odsta na předvolebním zasedání akademického senátu univerzity, které se uskuteční nejméně 7 dn volby. V termínech dohodnutých s děkany nebo předsedy akademických senátů fakult anebo ř součástí mohou vystoupit rovněž na předvolebních shromážděních na fakultách nebo součást zasedání akademického senátu univerzity nejsou vystoupení kandidátů přípustná. 4.Termín volebního zasedání akademického senátu univerzity se oznamuje nejméně 60 dnů před materiály uvedené v odstavci 2 písm. b) a c) se zasílají všem členům senátu nejpozději 2 volebního zasedání. 5.Volba se provádí tajným hlasováním. 6.Zvolen je ten z navržených, který získá nadpoloviční většinu hlasů všech členů senátu. 7.V případě, že ani jeden z navržených nebude zvolen, uskuteční se další kolo voleb, do kt ti dva z navržených, kteří získali největší počet hlasů. Pokud dojde na prvním místě k r více než dvou navržených nebo jestliže dojde k rovnosti hlasů až na druhém místě, postup kola též všichni navržení, kteří získali stejný počet hlasů. Další kolo voleb se uskuteč dojde-li k rovnosti hlasů v kole, v němž se hlasovalo pouze o dvou navržených. Jestliže dvou navržených, o nichž se hlasovalo v daném kole, nezíská nadpoloviční většinu hlasů v senátu, postupuje do dalšího kola ten, kdo získal větší počet hlasů. 8.Nezíská-li nadpoloviční většinu hlasů všech členů akademického senátu univerzity jediný se hlasovalo v daném kole, volba končí. V takovém případě se do jednoho měsíce uskuteční navržených. Nové návrhy je třeba podat do 14 dnů. Nově navržen nesmí být ten, o kom se h poslední neúspěšné volbě; to neplatí v případě, že se této volby účastnilo méně než dvě členů senátu. 9.V průběhu voleb může kterýkoli z navržených od své kandidatury odstoupit, a to vždy před příslušného kola. 10Volbu zajišťuje pětičlenná volební komise volená akademickým senátem univerzity z řad je volební komise nemůže být navržený kandidát. 11Návrh na jmenování zvoleného kandidáta rektorem předloží předsednictvo senátu do sedmi d Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. *========================================================================================= * Čl. 31 - Návrh na odvolání rektora *========================================================================================= 1.Návrh na odvolání rektora musí být předložen písemně spolu s uvedením důvodů. Činí-li ná senát fakulty, musí být doložen doslovným zápisem usnesení, výsledky hlasování a dalšími potřebnými k posouzení platnosti usnesení a opatřen podpisem předsedy akademického senát Důvodem návrhu mohou být jen okolnosti související s výkonem funkce rektora. 2.Akademický senát univerzity posuzuje nejprve přípustnost návrhu. Pro posouzení návrhu ja je zapotřebí souhlasu většiny přítomných, nejméně však jedné třetiny všech členů akademi univerzity. Není-li návrh přípustný, akademický senát univerzity jej odmítne; o odmítnut dále nejedná. 3.Nedojde-li k odmítnutí návrhu, uskuteční se na příštím zasedání akademického senátu univ projednání návrhu. Rektorovi se zaručuje příprava na toto zasedání v délce nejméně 15 dn se rektor vyjádří k důvodům návrhu a má právo pokládat osobám, které návrh vznesly, otáz těchto důvodů. *========================================================================================= * Čl. 32 - Souhlas s odvoláním děkana *========================================================================================= 1.Záměr odvolat děkana z vlastního podnětu (§ 28 odst. 3 zákona) musí rektor předložit pís uvedením důvodů a s vyjádřením akademického senátu příslušné fakulty. Důvodem návrhu moh okolnosti související s výkonem funkce děkana. Děkan, který má být odvolán, musí být poz akademického senátu univerzity a má zde právo vystoupit. 2.Na žádost rektora je ve věci návrhu na odvolání děkana z vlastního podnětu rektora povin akademického senátu fakulty bezodkladně svolat zasedání akademického senátu fakulty tak, uskutečnilo ve lhůtě deseti dnů od doručení žádosti, není-li v žádosti uvedena lhůta del *========================================================================================= * Čl. 33 - Delegace zástupců do Rady vysokých škol *========================================================================================= 1.Zástupce fakult do Rady vysokých škol deleguje akademický senát univerzity na návrh akad příslušné fakulty. Každá fakulta navrhne takový počet a složení delegátů, jaké předepisu vysokých škol. 2.Zástupce univerzity jako celku do Rady vysokých škol deleguje akademický senát univerzit předsednictva senátu. 3.O delegaci rozhoduje akademický senát univerzity nejméně měsíc před skončením funkčního vysokých škol. Uvolní-li se v průběhu období místo delegáta, rozhoduje o delegaci bez zb odkladu. *========================================================================================= * Čl. 34 - Zbavení mandátu člena senátu *========================================================================================= Na zasedání akademického senátu univerzity, na němž se má hlasovat v souladu s vnitřním př univerzity o zbavení mandátu, musí být člen, který má být mandátu zbaven, řádně pozván. Mů vysvětlení k důvodům neomluvené neúčasti na předchozích zasedáních, a to i písemně. *========================================================================================= * Čl. 35 - Výklad vnitřních předpisů univerzity *========================================================================================= 1.Návrh na výklad vnitřních předpisů univerzity může podat kterýkoli orgán univerzity nebo každý člen akademické obce. V návrhu musí uvést název vnitřního předpisu, označit ustano být vyloženo, a sdělit, proč je jeho výklad sporný. 2.Ten, kdo navrhl výklad, má právo být slyšen se svým právním názorem v rozpravě. V případ právo být slyšeni i ti, kdo zastávají jiný právní názor. Za tyto osoby mohou hovořit jim právní experti. 3.Navrhne-li to některá z osob uvedených v odstavci 2 nebo jestliže se na tom akademický s usnese, bude zaujetí konečného stanoviska odloženo na příští zasedání s tím, že bude vyž nezávislého právního experta. 4.Výklad vnitřního předpisu univerzity schválený akademickým senátem univerzity se zveřejň desce univerzity. *========================================================================================= * Čl. 36 - Náprava nesprávných opatření *========================================================================================= 1.Odporuje-li usnesení akademického senátu univerzity, jeho předsednictva nebo opatření př právnímu předpisu nebo vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu její součá senát univerzity je zruší. Součástí takového rozhodnutí je odůvodnění. V případě zrušení senátu, kterým byl schválen vnitřní předpis součásti, je třeba nový návrh předložit do d 2.Odporuje-li podle názoru akademického senátu univerzity opatření jiného orgánu univerzit součásti právnímu předpisu nebo vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu j vyzve akademický senát univerzity příslušný orgán ke zjednání nápravy. Součástí takového odůvodnění. *========================================================================================= * Čl. 36a - Zrušení nebo pozastavení účinnosti nesprávných opatření součástí na návrh rekt *========================================================================================= 1.Návrh na zrušení nebo pozastavení účinnosti vnitřního předpisu součásti nebo rozhodnutí úkonu orgánu součásti předkládá akademickému senátu univerzity rektor (§ 9 odst. 12 písm V návrhu se musí uvést doslovné znění opatření a důvody, pro které je spatřován jeho roz předpisem nebo vnitřním předpisem univerzity. 2.Děkan dotčené fakulty nebo ředitel dotčené další součásti musí být pozván na zasedání ak senátu univerzity a má zde právo vystoupit. Za tyto osoby mohou hovořit jimi přizvaní pr 3.Pokud se na tom akademický senát univerzity usnese, bude hlasování o návrhu rektora odlo zasedání s tím, že bude vyžádáno stanovisko nezávislého právního experta. 4.Informace o schválení nebo zamítnutí návrhu rektora na zrušení nebo pozastavení účinnost zveřejňuje na úřední desce univerzity. V případě zrušení nebo pozastavení účinnosti vnit součásti je třeba jeho nový návrh předložit do dvou měsíců. *========================================================================================= * Čl. 37 - Vyjádření k některým soukromoprávním úkonům *========================================================================================= 1.Se záměrem učinit majetkoprávní úkon uvedený v § 15 odst. 1 písm. a) až d) zákona o vyso seznamuje akademický senát univerzity zpravidla rektor, odborné ekonomické vysvětlení po kvestor. Součástí podkladových materiálů je v případě úkonů podle § 15 odst. 1 písm. a), příslušné smlouvy, u úkonů podle § 15 odst. 1 písm. d) též hodnocení očekávaného ekonomi jiného přínosu pro univerzitu. 2.Se záměrem uzavřít smlouvu o užívání nebytových prostor nebo nemovitostí seznamuje akade univerzity zpravidla kvestor. Součástí podkladových materiálů je návrh smlouvy a ekonomi 3.Bude-li v souvislosti s majetkoprávním úkonem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 konáno výběro být akademický senát univerzity informován o jeho pravidlech včetně kritérií posuzování *========================================================================================= * Čl. 38 - Vyjádření k záměru jmenovat prorektora nebo kvestora anebo odvolat prorektora *========================================================================================= 1.Se záměrem jmenovat prorektora nebo kvestora anebo odvolat prorektora seznamuje akademic univerzity rektor. 2.Součástí podkladového materiálu při jmenování prorektora je stručná charakteristika navr zaměřením na jeho působení na univerzitě. Součástí podkladového materiálu při jmenování stručná charakteristika navrhovaného se zaměřením na jeho odbornou praxi. Navrhované oso pozvány na zasedání akademického senátu univerzity, mají zde právo vystoupit a odpoví na se jejich dosavadního působení na univerzitě nebo odborné praxe anebo záměrů pro výkon u položenou jim akademickým senátem univerzity nebo členem senátu. 3.Záměr rektora odvolat prorektora musí být předložen s uvedením důvodů. Prorektor, který musí být pozván na zasedání akademického senátu univerzity a má zde právo vystoupit. *========================================================================================= * Čl. 39 - Vyjádření k záměru rektora vydat opatření *========================================================================================= Součástí podkladového materiálu při projednávání záměru rektora vydat opatření je návrh to V jednoduchých případech, nemohou-li nastat pochybnosti o obsahu opatření, lze doslovný ná charakteristikou jeho obsahu. *========================================================================================= * Čl. 40 - Odpověď na otázku člena senátu *========================================================================================= 1.Na otázku položenou členem senátu rektorovi, prorektorovi nebo kvestorovi lze odpovědět případě, že je třeba přípravy odpovědi nebo v případě, že se na tom usnese senát, písemn dnů. Písemná odpověď se zasílá tazateli a předsedovi senátu. 2.Písemná odpověď bude čtena na příštím zasedání akademického senátu univerzity, jestliže akademický senát univerzity usnese. ****************************************************************************************** * Oddíl třetí - Orgány akademického senátu univerzity ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 41 - Volba předsedy senátu, místopředsedy a ostatních členů předsednictva senátu *========================================================================================= 1.Řádná volba předsedy senátu, místopředsedy a ostatních členů předsednictva senátu se kon na prvním řádném zasedání akademického senátu univerzity, které se uskuteční po 1. únoru počet členů předsednictva klesl pod pět nebo jestliže se uvolnila funkce předsedy a nemů místopředseda, koná se mimořádná volba na uvolněná místa na nejbližším řádném zasedání p průběhu funkčního období poslední z těchto míst uvolnilo; to neplatí v případě, že k uvo došlo po 30. listopadu, uvolněnou funkci předsedy zastává v tomto případě nejstarší člen 2.Návrhy na předsedu senátu, místopředsedu a ostatní členy předsednictva senátu může podat senátu nebo skupina členů senátu. Návrhy nelze přijmout, jestliže by volbou bylo porušen složení předsednictva senátu. 3.K volbě ustanoví akademický senát univerzity na zasedání, na němž se volba koná, tříčlen komisi. Volební komise může být složena pouze z členů senátu. Každý člen volební komise fakulty nebo další součásti. Člen volební komise nemůže kandidovat. 4.Volba předsedy senátu předchází volbě místopředsedy. Volba místopředsedy předchází volbě předsednictva. Volba ostatních členů předsednictva se provádí společně. 5.Hlasování při volbě je tajné. K platnosti volby je zapotřebí, aby počet odevzdaných plat lístků přesáhl polovinu počtu přítomných členů senátu. 6.Zvolen je kandidát, který získá nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti hlasů rozhodne 7.Jestliže jsou podle výsledků hlasování na postupových místech při volbě ostatních členů senátu dva zástupci jedné fakulty nebo další součásti, je platně zvolen pouze ten z nich vyšší počet hlasů, a pokud oba získali stejný počet hlasů, ten z nich, kterého určí los. platí i pro případ, že by výsledky hlasování vedly k porušení požadovaného složení předs *========================================================================================= * Čl. 42 - Jednání předsednictva senátu *========================================================================================= 1.Předsednictvo senátu se schází podle potřeby. 2.Jednání předsednictva senátu se mohou účastnit rektor, prorektoři a kvestor, jakož i dal přizvané předsednictvem senátu nebo předsedou senátu. 3.Zápisy ze schůzí předsednictva senátu podepisuje předseda senátu. Zápisy se zveřejňují d jednání prostřednictvím internetových stránek univerzity a zasílají se všem členům senát spolu s pozvánkou na nejbližší zasedání akademického senátu univerzity. Zápisy se ukláda senátu. 4.Informaci o jednání předsednictva senátu a jeho závěrech přednáší předseda senátu nebo j předsednictva senátu na nejbližším zasedání akademického senátu univerzity. 5.Na jednání předsednictva senátu se jinak přiměřeně vztahují ustanovení oddílu prvního. 6.Nemůže-li být předseda senátu zastupován místopředsedou nebo nemůže-li místopředseda vyk funkci předsedy, plní úkoly předsedy věkem nejstarší člen předsednictva senátu. *========================================================================================= * Čl. 43 - Zřizování komisí senátu, členství v komisi, volba předsedy *========================================================================================= 1.Nevyplývá-li z vnitřního předpisu univerzity něco jiného, může zřízení nebo zrušení komi navrhnout člen senátu nebo rektor. 2.Za člena komise senátu se může přihlásit na zasedání akademického senátu univerzity kter senátu; mimo zasedání akademického senátu může kteréhokoli člena senátu na jeho vlastní členem komise senátu předsednictvo senátu. Členství v komisi senátu se lze kdykoli vzdát účinné dnem oznámení předsednictvu senátu; předsednictvo senátu vyzve členy senátu, aby členy komise, jestliže počet jejích členů z řad členů senátu nedosahuje šesti. Na návrh senátu, nebo alespoň tří členů senátu po vyjádření předsedy komise senátu může předsedni jmenovat členem komise senátu i jinou osobu. Funkční období komise senátu je shodné s fu předsednictva senátu. 3.Předsedu komise volí a odvolávají její členové z řad členů senátu. Volba předsedy komise na první schůzi komise senátu, která se uskuteční do 15 dnů ode dne, kdy skončilo předch období komise. Svolání první schůze komise senátu zajistí tajemník senátu. *========================================================================================= * Čl. 44 - Jednání komisí senátu *========================================================================================= 1.Na schůzi komise senátu musí být pozváni všichni její členové. Komise senátu může přijmo jestliže jsou přítomni alespoň čtyři její členové z řad členů senátu. Usnesení je přijat přítomných členů komise. 2.Jestliže se na tom komise senátu usnese nebo s vědomím předsedy nebo místopředsedy senát které nesnesou odkladu, může komise zasedat v užším složení za účasti předsedy komise se jím pověřeného člena komise senátu z řad členů senátu. Ustanovení odstavce 1 věty třetí postupem dotčeno. 3.Na jednání komisí senátu se jinak přiměřeně vztahují ustanovení oddílu prvního. O podrob usnáší komise senátu, usnesení musí být oznámeno předsednictvu senátu. ****************************************************************************************** * Část III. - Společná, přechodná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 45 - Tajemník senátu *========================================================================================= 1.Tajemníka senátu jmenuje předsednictvo senátu z řad členů akademické obce univerzity na shoduje s funkčním obdobím předsednictva senátu. Za tajemníka senátu nelze jmenovat člen senátu. 2.Tajemník senátu se účastní zasedání akademického senátu univerzity, schůzí předsednictva komisí senátu a pořizuje z nich zápis, u zasedání akademického senátu univerzity též pís průběhu jednání. 3.Tajemník senátu je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl v výkonem své funkce. *========================================================================================= * Čl. 45a - Tajemníci komisí senátu *========================================================================================= 1.Je-li to zapotřebí, může předsednictvo senátu jmenovat z řad členů akademické obce unive komisí senátu na dobu, která se shoduje s funkčním obdobím komisí. Jejich úkolem je před agendou dané komise senátu a pořizovat zápis z jejích schůzí. 2.Tajemníky komisí senátu může předseda senátu pověřit plněním některých úkolů tajemníka s 3.Ustanovení čl. 45 odst. 3 platí obdobně. *========================================================================================= * Čl. 46 - Uchovávání písemností a dalších záznamů *========================================================================================= 1.Písemnosti týkající se činnosti akademického senátu univerzity jsou uchovávány v kancelá 2.Archivace písemností se řídí zvláštními předpisy. *========================================================================================= * Čl. 47 - Zajišťování administrativních prací *========================================================================================= Administrativní práce spojené s činností akademického senátu univerzity zajišťuje rektorát je kromě jiného pověřen jeden ze zaměstnanců univerzity prací v kanceláři senátu. *========================================================================================= * Čl. 48 - Zvláštní ustanovení *========================================================================================= 1.Vypisuje-li rektor volby do akademického senátu univerzity podle § 8 odst. 3 zákona o vy plní i úkoly předsednictva senátu uvedené v čl. 1 odst. 2 a čl. 3 odst. 2. Vyhlášení pod učiní předseda hlavní volební komise na prvním zasedání nově zvoleného akademického sená 2.Ustanovení čl. 9 odst. 4 platí obdobně, pokud jde o člena akademického senátu fakulty z a náhradníka akademického senátu fakulty z řad studentů (§ 26 odst. 3 zákona), nestanoví předpis fakulty z důvodu zachování předepsaného složení akademického senátu fakulty jina *========================================================================================= * Čl. 49 - Přechodné ustanovení *========================================================================================= 1.První volby do akademického senátu univerzity se vyhlašují dnem účinnosti tohoto řádu. 2.První volby do akademického senátu univerzity podle tohoto řádu se budou konat do dvou m jeho účinnosti. *========================================================================================= * Čl. 50 - Zrušovací ustanovení *========================================================================================= Zrušuje se prozatímní jednací řád akademického senátu Univerzity Karlovy ze dne 17. února *========================================================================================= * Čl. 51 Účinnost *========================================================================================= 1.Tento řád byl schválen akademickým senátem univerzity dne 24. září 1999. 2.Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy 3.Tento řád nabývá účinnosti pět dní po nabytí platnosti, s výjimkou ustanovení části druh nabývají účinnosti dnem 1. února 2000. _____ 1) § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 15. listopadu 1999. PhDr. Tomáš Nigrín, Ph.D., v.r. předseda akademického senátu ****************************************************************************************** * ***** Vybraná ustanovení změn ***** ****************************************************************************************** Čl. 2  Změny Volebního a jednacího řádu Akademického senátu ze dne 15. června 2015 (třetí Přechodné ustanovení Funkce předsedy a členů hlavní volební komise jmenované podle dosavadního znění čl. 3 odst dni 15. února 2016. Předsedu hlavní volební komise senát při prvním jmenování jmenuje na č ostatních jmenovaných losem určí tři, kteří jsou jmenováni na dva roky. ****************************************************************************************** * ***** ****************************************************************************************** Změna Volebního a jednacího řádu akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze (první změ schválena Akademickým senátem Univerzity Karlovy v Praze dne 25. ledna 2002 a dne 8. březn změna nabyla platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, regi 29. března 2002 a účinnosti nabyla pět dní po nabytí platnosti. Změna Volebního a jednacího řádu akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze (druhá změ schválena Akademickým senátem Univerzity Karlovy v Praze dne 20. ledna 2006. Tato změna na dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 31. l účinnosti nabyla den po nabytí platnosti. Změna Volebního a jednacího řádu akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze  (třetí zm schválena Akademickým senátem Univerzity Karlovy v Praze dne 15. května 2015. Tato změna n dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 15. č účinnosti nabyla den po nabytí platnosti. Za správnost úplného znění: JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. předseda Legislativní komise AS UK