Opatření rektora č. 39/2015 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Provádění inventarizací majetku a závazků na Univerzitě Karlově K provedení: § 29 a 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění Účinnost: 1. srpen 2015 [zrušeno OR č. 52/2018 [ URL "UK-9429.html "] ] ****************************************************************************************** * Provádění inventarizací majetku a závazků na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy, jejichž ředitelům byl svěřen výkon správy maj „další součásti“), jsou povinny provádět inventarizace a ověřovat, zda stav majetku a záva odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. běžného roku. *========================================================================================= * Čl. 2 - Provedení inventarizace *========================================================================================= Děkani fakult a ředitelé dalších součástí zajistí a.vydání opatření děkana nebo ředitele k provedení inventarizací, b.zřízení ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti a dílčí inventarizačn c.vypracování plánu inventarizací, d.provedení fyzické inventury k datu 30. 11. běžného roku. *========================================================================================= * Čl. 3 - Postup při inventarizaci hospodářských prostředků *========================================================================================= 1.Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškole ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti o způsobu a cílech prováděnýc a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí. Toto proškolení p písemně. 2.Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních kom zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povin prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné o odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předse inventarizační komise fakulty nebo další součásti. 3.Zaměstnanci odpovědní za hospodářské prostředky musí před zahájením inventur odevzdat ús inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že a.všechny doklady týkající se stavu a pohybu hospodářských prostředků jimi zpracované od zúčtování, b.všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v účetnictví. 4.Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsaho skutečnosti: a.předmět inventarizace, b.okamžik, k němuž byla inventarizace provedena, c.den a časový údaj o zahájení a ukončení inventury, d.způsob provedení inventury (fyzická, dokladová), e.závady, které se v průběhu inventury vyskytly, f.zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou, g.zapsání skutečných stavů v inventurních soupisech v jednotkách množství, h.porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí, i.hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotře znehodnocení příslušného majetku, j.sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti, k.návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů, l.návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů. 5.U pozemků a budov se provádí dokladová inventura doložená výpisy z katastru nemovitostí 6.Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a před 7.Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura by jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za zp podle ustanovení zákoníku práce. 8.Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventariza fakulty nebo další součásti, která vypracuje závěrečný protokol obsahující zejména infor a.okamžik (den, hodina) zahájení inventury hmotného majetku, b.okamžik (den, hodina) zahájení inventury na skladech, c.termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ústřední invent d.vyhodnocení výsledků fyzických inventur, včetně samostatné části týkající se majetku p povodní e.vyhodnocení výsledků dokladových inventur, f.nápravná opatření k inventarizaci, g.návrh na vypořádání inventurních rozdílů, h.datum projednání závěrečného protokolu, i.podpisy členů ústřední inventarizační komise. 9.Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise ke schválení děkano další součásti. 10Schválený závěrečný protokol o inventarizaci předává děkan nebo ředitel další součásti d následujícího roku ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zpr 11Jako vzorový materiál lze použít vzorovou směrnici k provedení inventarizace vydanou Min školství, mládeže a tělovýchovy pod číslem 360/2006-44 nebo pozdější směrnice MŠMT k pro inventarizací. *========================================================================================= * Čl. 4 - Závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Opatření rektora č. 23/2004 a č. 28/2006 se zrušují. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. srpna 2015. V Praze dne 3. července 2015 .doc ke stažení [ URL "UK-6921-version1-op_rektora_15_39.doc"]