Opatření rektora č. 49/2015 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady Univerzity Karlovy proti korupčnímu jednání K provedení: - Účinnost: 1. říjen 2015 ****************************************************************************************** * Zásady Univerzity Karlovy proti korupčnímu jednání ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Účel základních zásad *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále též „univerzita“) přijímá tyto „Zásady proti korupčnímu jednání „Zásady“) za účelem prevence trestné činnosti a prohloubení etických a morálních standar univerzity, zaměstnanců a osob v obdobném postavení (dále souhrnně jen jako „pracovníci“ v této oblasti. 2.Tyto Zásady vychází především ze zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v platném znění zák“) a zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti n znění (dále též „topo“). 3.V oblasti předcházení trestní odpovědnosti univerzity jako právnické osoby jsou všichni povinni dodržovat protikorupční opatření a dbát aktivně na prevenci trestné činnosti, ne úplatkářských trestných činů mimo jiné nelze dosáhnout zániku trestní odpovědnosti právn napravením následků trestného činu, tedy v důsledku účinné lítosti (srov. § 11 odst. 2 t *========================================================================================= * Čl. 2 - Korupce a střet zájmů *========================================================================================= 1.Pojem korupce není českým právním řádem definován, přesto lze z hlediska právního řádu v trestního zákoníku, který korupční jednání postihuje různými způsoby. Mezi korupční tres zejména trestné činy úplatkářství, tedy přijetí úplatku (§ 331 tr. zák.), podplacení (§ nepřímé úplatkářství (§ 333 tr. zák.), a dále pletichy v insolvenčním řízení (§ 226 tr. předpisů o pravidlech hospodářské soutěže [§ 248 odst. 1 písm. e) tr. zák.], sjednání vý veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě (§ 256 odst. 1 a 3 tr. zák.), plet veřejné zakázky a při veřejné soutěži [§ 257 odst. 1 písm. b) a c) tr. zák.], nebo pleti dražbě [§ 258 odst. 1 písm. b) a c) tr. zák.]. K trestným činům, které mají znaky korupč v určitých zvláštních situacích, lze řadit také například trestné činy porušení povinnos cizího majetku (§ 220 a § 221 tr. zák.) a zneužití informace a postavení v obchodním sty zák.) 2.Rizikovým faktorem, kterému je v rámci protikorupčních opatření třeba předcházet, je stř se v tomto kontextu rozumí na jedné straně zájem osobní, a na druhé straně zájmy, které těchto osobních zájmů povinny z titulu svého postavení nebo funkce prosazovat nebo hájit se rozumí takový zájem, který přináší svému subjektu osobní výhodu nebo zamezuje vzniku snížení majetkového nebo jiného prospěchu. 3.Skutečnost, že existuje možný střet zájmů, automaticky nevylučuje třetí stranu ze vztahů Dojde-li ovšem ke střetu zájmu univerzity se zájmem osobním, nesmí subjekt těchto zájmů svůj osobní zájem před zájmy, které je povinen prosazovat a hájit jako pracovník. Součas musí být z dané situace zjevné, že tato třetí strana nezískala v důsledku svého vztahu s univerzity jakoukoli výhodu. Z tohoto důvodu se pro situace, kdy hrozí střet zájmů, stanoví zpravidla následující pos • dotčení pracovníci jsou povinni v maximální možné míře povolené zákonem hlásit svým na vedoucí ke vzniku skutečného či domnělého střetu zájmů; • nadřízení dotčených pracovníků pak odpovídají za vyřešení skutečného či domnělého stře • osoba, která je ve střetu zájmů, se nesmí účastnit nebo být jiným způsobem zapojena do kterého se střet zájmů týká; • řešení střetu zájmů musí být řádně zdokumentováno. *========================================================================================= * Čl. 3 - Cíle protikorupčního úsilí *========================================================================================= 1.Cílem protikorupčního úsilí je vytvořit prostředí, v němž je odmítáno korupční jednání a čestné a poctivé jednání směřující k ochraně dobrého jména univerzity a ochraně jejího m 2.Mezi systémové podmínky k dosažení cíle patří organizační přehlednost, vhodně nastavené vztahy, dobrá interní i externí komunikace a celková transparentnost některých procesů. podstatné, aby všichni pracovníci dodržovali právní předpisy a vnitřní předpisy univerzi znalí důležitosti etických zásad při výkonu práce a dodržovali je. Představitelé univerz propagovat jednání odmítající korupci, zdůrazňovat význam ochrany majetku univerzity a m škody, které jsou způsobeny protiprávním jednáním druhých. Představitelé univerzity musí být vzorem správného jednání. 3.V oblasti vzdělávání pracovníků k problematice boje s korupcí je třeba zavést systematic na profesionální úrovni. U všech pracovníků je nezbytná znalost tzv. obligatorního minim 3 odst. 4 těchto Zásad). Vedoucí pracovníci by měli prohlubovat své schopnosti včas iden znaky korupčního jednání či prostředí a přijímat ve vlastní působnosti adekvátní opatřen minimalizaci. 4.Obligatorním minimem se rozumí vysvětlení: pojmu korupce, charakteristiky druhů korupce jejich forem, možných oblastí výskytu korupce, postihu korupčního jednání, pojmu na prak příkladech korupčního jednání včetně správné reakce ze strany pracovníka. Periodické vzd zaměřit, kromě obecných informací, na praktické návody, jak hledat, hodnotit, spravovat korupční rizika na pracovištích, na správné nastavení kontrolního a řídicího mechanismu, nápravných opatření a důležitost kontroly implementace těchto opatření apod. *========================================================================================= * Čl. 4 - Kontrolní mechanismy *========================================================================================= 1.Pravidelné testování kontrolních a řídících mechanismů v oblastech významného korupčního je důležité proto, aby se zjistilo, jak jsou tyto mechanismy účinné pro identifikaci a o korupčního jednání. 2.Povinností všech vedoucích pracovníků musí být povinnost sledovat na svém pracovišti mís rizikem vzniku korupce (tzv. místa důležitého významu) a činnosti s reálným nebezpečím v přijímat opatření k jejímu zamezení. *========================================================================================= * Čl. 5 - Protikorupční opatření *========================================================================================= 1.Konkrétním cílem v této oblasti je minimalizovat ztráty způsobené korupčním jednáním a z opakování obdobného korupčního scénáře. Důkladná analýza příčin vzniku korupčního jednán zásadní pro posílení preventivních mechanismů, které sníží riziko opakovaného výskytu ko 2.Cílem opatření musí být to, aby pracovníci měli zaručeno právo podat stížnosti, návrhy, podání upozorňující na jednání v rozporu s právními předpisy či vnitřními předpisy unive upozorňující na neetické jednání či navrhující opatření ke zlepšení. 3.Nápravnými opatřeními se rozumí úprava vnitřních předpisů, přijímání disciplinárních opa vzniklých škod a informování pracovníků o krocích, které byly v souvislosti s potvrzeným i neetickým či protiprávním jednáním podniknuty (včetně vyvození odpovědnosti za škodu). 4.Vedení univerzity deklaruje svoji připravenost v případě zjištění pochybení přijmout ade opatření. 5.Základním pilířem protikorupčních opatření je to, že každý vedoucí pracovník univerzity hlediska kvantitativního a kvalitativního plnění povinností vyplývajících z protikorupčn účinnost jejich plnění, implementaci opatření k nápravě, popřípadě navrhuje aktualizaci těchto Zásad proti korupčnímu jednání nebo jiných protikorupčních opatření. *========================================================================================= * Čl. 6 - Indikátory korupčního jednání *========================================================================================= 1.Indikátory korupčního jednání jsou náznaky a varovné signály upozorňující na možnost výs jednání. Jejich vyšší přítomnost sice není důkazem o trestné nebo jiné závadné činnosti, vést ke zvýšené pozornosti pracovníků. 2.Obecné varovné signály korupčního jednání jsou: • nákladný životní styl osob, které se podílejí na daném procesu; • vedlejší zaměstnání, které zásadním způsobem ohrožuje výkon práce pro univerzitu; • odmítání kariérního postupu mimo stávající pracovní zařazení, odpor proti změně úloh n zvláště pokud jsou spojeny se zlepšením nebo alespoň s vyhlídkou na zlepšení platu; • narůstající uzavřenost, náhlé změny chování, zejména vůči kolegům, nadřízeným nebo stu • klesající identifikace s nadřízenými a uloženými úkoly; • obcházení nebo „přehlížení“ předpisů a pokynů; • snaha o radikální změny vnitřních předpisů; • nápadné odchylky od obvyklých postupů; • nereagování na podezřelé momenty a události nebo tolerance protiprávního jednání; • sociální problémy, osobní slabosti (závislost na alkoholu, drogách, gamblerství); • časté neodůvodněné osobní kontakty mezi pracovníkem a osobou, jíž se rozhodovací činno • afektovaně kamarádský tón nebo nápadné ustupování při jednání s protistranou; • jiné jednání vycházející bezdůvodně vstříc protistranám; • pohostinnost ze strany třetích osob (zvláštní podmínky při nákupu, poukazy do restaura pozvání na soukromé nebo obchodní akce obchodních partnerů); • chybějící kontrola na místech, kde existuje riziko korupčního jednání; • opakovaná podání směřující na konkrétní osoby; • ústní dohody namísto písemných ujednání, chybějící dokumentace dokládající postup ve v • koncentrace úkolů na jednu osobu; • nedostatečná transparentnost. *========================================================================================= * Čl. 7 - Pravidla poskytování a přijímání osobních darů a pohoštění *========================================================================================= 1.Poskytování a přijímání osobních darů a pohoštění je obecně přijímaným prvkem budování d společenských vztahů, avšak pouze za předpokladu splnění stanovených podmínek, které ome korupčního jednání prováděného prostřednictvím těchto činností. 2.Poskytované plnění musí být vždy skromné, transparentní, musí sloužit účelu, který není zákonem a který je v zájmu univerzity, nebo budování společenských vztahů. Poskytované p vždy bez výjimky přiměřené. 3.Pohoštění se vykládá jako pozvání třetí osoby nebo pozvání třetí osobou na oběd, večeři, společenskou událost (operu, golf nebo jiné společenské či sportovní události atp.) nebo událost. 4.Poskytování nebo přijímání osobních darů musí být přiměřené a musí vždy souviset s činno 5.Není dovoleno přijímat nebo dávat jakékoli dary (hotovost, šeky, poukázky), ani nabízet pohoštění či dárky, které jsou v rozporu s právními předpisy nebo které porušují hodnoty pravidla vyjádřená v Etickém kodexu. 6.Pracovník je vázán ohlašovací povinností vůči univerzitě v případě přijetí nebo poskytnu či pohoštění v rozporu s pravidly vyjádřenými v Etickém kodexu. 7.Při zvažování každého pohoštění a každého osobního dárku se musí zohledňovat všechny oko poskytnutí či přijetí, hodnota pohoštění či takového daru tak není jediným faktorem, kte *========================================================================================= * Čl. 8 - Závěrečná ustanovení *========================================================================================= Zásady proti korupčnímu jednání je nutné vykládat zejména s ohledem na význam korupčního j pojímají trestní předpisy, a dále se zohledněním principů čestného a poctivého jednání a z dané konkrétní oblasti. V Praze dne 21. září 2015 .doc ke stažení [ URL "UK-7072-version1-op_rektora_15_49.doc"] Jde o trestné činy přijetí úplatku podle § 331 tr. zák., podplacení podle § 332 tr. zák. a úplatkářství podle § 333 trestního zákoníku.