Metodický pokyn k poskytování informací na základě zákona č.106/1999 Sb., o svobodném pří ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Určeno: Fakultám a dalším součástem Univerzity Karlovy v Praze, jejímž ředitelům je podle univerzity svěřen výkon správy majetku (tj. Ústav jazykové a odborné přípravy, Agentura ra Koleje a menzy, Nakladatelství Karolinum a Arcibiskupský seminář). ****************************************************************************************** * Čl. I Poskytování informací na Univerzitě Karlově v Praze ****************************************************************************************** 1. Univerzita Karlova v Praze (dále jen univerzita) jako povinný subjekt má podle zákona č svobodném přístupu k informacím povinnost poskytovat informace vztahující se k její působn 2. Informace týkající se činnosti a působnosti orgánů fakulty podle §24 zákona o vysokých univerzity nebo činnosti další součásti, jejímuž řediteli je svěřen výkon správy majetku, fakulty a další součásti. 3. Týká-li se požadovaná informace více fakult nebo dalších součástí, zasílá se příslušná nich. ****************************************************************************************** * Čl. II Přijímání žádostí ****************************************************************************************** 1. Informace se poskytují žadateli na základě žádosti nebo zveřejněním. 2. Veškeré žádosti o informace přijímá podatelna fakulty nebo další součásti. 3. Žádost může být podána též prostřednictvím elektronické adresy podatelny či prostřednic Internet, a to výhradně na adresu, kterou pro tento účel fakulta či součást vytvořila. Pok elektronická adresa podatelny, postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu fakulty č 4. Žádost je podána dnem, kdy ji fakulta nebo další součást obdržela (rozhodné je datum ra popř. den přijetí mailu). 5. Ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena a že se žadatel domáhá informace ve smyslu § 14 odst. 2 zákona. 6. Neobsahuje-li žádost náležitosti dle § 14, odst. 2, případně, není-li elektronicky poda smyslu odst. 3 tohoto článku, není žádostí podle tohoto zákona. 7. Bude-li fakultě či součásti podána žádost o poskytnutí informace dle zákona, týkající s nebo univerzity jako celku, postoupí fakulta, resp. součást tuto žádost bezodkladně, tj. n jiné fakultě nebo rektorátu univerzity, tj. oddělení kontroly jako prvoinstančnímu orgánu. ****************************************************************************************** * Čl. III Poskytování informací a omezení práva na informaci  ****************************************************************************************** 1. Rozsah informací a způsob jejich poskytnutí je upraven v §§ 4, 4a, 5. 2. Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí již zveřejněné informace, lze nejpozději však do 7 dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhl získání zveřejněné informace. To neplatí, jestliže žadatel podal žádost o poskytnutí infor elektronicky a žadatel na přímém poskytnutí zveřejněné informace trvá. 3. Možnosti omezení práva na informace jsou stanoveny v příslušných ustanoveních zákona, z ustanovení §7 (ochrana utajovaných informací), 8a (informace týkající se osobnosti), § 8b příjemci veřejných prostředků), § 9 (ochrana obchodního tajemství), § 10 (ochrana důvěrnos poměrů) a § 11 (další omezení práva na informace). 4. Všechna výše uvedená omezení práva na informace se provedou tak, že se poskytne požadov vyloučení těch informací (pomocí tzv. anonymizování osobních údajů), jejichž omezení stano 5. Pokud fakulta nebo součást poskytne, byť i jen z části požadované informace, je povinna 15 dnů ode dne jejich poskytnutí na úřední desce svých webových stránek. ****************************************************************************************** * Čl. IV Postup při přijetí a vyřízení písemně podané žádosti o informaci ****************************************************************************************** 1. Při vyřizování žádosti se postupuje v souladu s ustanovením §14 odst. 5 zákona, tj. žád posoudit a: a) brání-li nedostatek údajů o žadateli postupu pro vyřízení žádosti o informace, vyzvat ž do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil. Jestliže žadatel této výzvě nevyhoví jejího doručení, žádost se odloží (nepostupuje se podle správního řádu), b) v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo příliš obecně, vyzvat žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost upřesn Neupřesní-li žadatel žádost ve lhůtě do 30 dnů ode dne doručení výzvy, vydá děkan nebo řed součásti rozhodnutí o odmítnutí žádosti (postupuje se podle správního řádu). Pokud fakulta nebo další součást žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá děkan nebo ředi součásti ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnu (postupuje se podle správního řádu). Pokud nebylo žádosti vyhověno z důvodu ochrany obchodního tajemství (§ 9 zákona) nebo ochr osob k předmětu autorského práva (§ 11 odst. 2 písm. c) zákona), musí být v odůvodnění roz kdo vykonává právo k tomuto obchodnímu tajemství nebo kdo vykonává majetková práva k tomut autorského, je-li tato osoba děkanovi nebo řediteli další součásti známa (§15, odst. 2 zák c) v případě, že se požadovaná informace nevztahují k působnosti fakulty nebo další součás součásti univerzity, žádost odložit a tuto odůvodněnou skutečnost žadateli sdělit do 7 dnů jeho žádosti (nepostupuje se podle správního řádu), d) nerozhodne-li děkan nebo ředitel další součásti o odmítnutí žádosti, nebo ji neodloží, informaci v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo da) informace se poskytne ve formátech a jazycích podle obsahu žádosti, pokud zákon nestan Fakulta nebo další součást není povinna měnit formát nebo jazyk informace, pokud by taková ni nepřiměřenou zátěží (§ 4a) odst. 1 zákona). Pokud je požadovaná informace součástí většího celku a její vynětí by bylo pro fakultu neb nepřiměřenou zátěží, poskytne takový celek v souladu se zákonem (§ 4a) odst. 1 zákona), db) poskytnutí písemné informace se doporučuje doručit žadateli doporučeně, do vlastních r dc) lhůtu pro poskytnutí informace může, dle §14 odst. 7, fakulta nebo další součást prodl závažných důvodů, nejvýše však o 10 dní.  Závažnými důvody jsou: - vyhledávání a sběr požadovaných informací - vyhledávání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadované v jedn - konzultace s jiným povinným subjektem (např. s jinou fakultou nebo další součástí), kter zájem na rozhodnutí o žádosti. Žadatel musí být o prodloužení lhůty, i o důvodech vždy informován, a to včas před uplynut poskytnutí informace. e) v případě, že bude fakultě nebo další součásti podána žádost o poskytnutí informace týk součásti univerzity nebo univerzity jako celku, musí postoupit takovouto žádost bezodkladn dnů, příslušné součásti univerzity. ****************************************************************************************** * Čl. V Úhrada nákladů za poskytnutí informace ****************************************************************************************** 1. Pokud bude fakulta či součást za poskytnutí informace žádat úhradu, oznámí tuto skutečn výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. Součástí tohoto oznámení musí být zdůvodn nákladů spolu s poučením o možnosti podat proti požadavku úhrady nákladů stížnost dle § 16 d). 2. Nebude-li naplněn bod 1 tohoto článku, ztrácí fakulta či součást nárok na úhradu náklad 3. V případě, že žadatel do 60 dnů ode dne oznámení požadovanou úhradu nezaplatí, žádost s (nepostupuje se podle správního řádu). 4. Po dobu vyřizování stížnosti proti výši požadované úhrady, lhůta na úhradu (tj. 60 dnů) ****************************************************************************************** * Čl. VI Postup při odmítnutí žádosti o poskytnutí informace ****************************************************************************************** 1. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti (§ 15 zákona) vydáv či ředitel součásti. Rozhodnutí se vyhotovuje písemně a doručuje se do vlastních rukou žad zákona č. 500/2004 Sb. správní řád.  2. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti musí obsahovat náležitosti uvedené v ustanovení § 68 sp tzn. výrokovou část, odůvodnění a poučení žadatele o možnosti podat odvolání ve lhůtě podl způsobem stanoveným v odstavci 4 tohoto článku. 3. Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů ode dne ozná žadateli. 4. Odvolání se podává rektorovi univerzity jako nadřízenému orgánu prostřednictvím přísluš další součásti. Děkan fakulty či ředitel součásti je povinen postoupit odvolání ve lhůtě 1 doručení odvolání spolu se spisovým materiálem rektorovi univerzity. Rektor, jako nadřízený orgán, rozhodne o odvolání do 15 dnů ode dne předložení odvolání sp materiálem. ****************************************************************************************** * Čl. VII Stížnost na postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace ****************************************************************************************** 1. Stížnost na postup při vyřizování žádosti lze podat podle § 16 a) zákona. 2. Stížnost spolu se spisovým materiálem se podává rektorovi UK prostřednictvím děkana fak součásti, ve lhůtě stanovené zákonem, tj. do 7 dnů ode dne, kdy mu stížnost došla, pokud v stížnosti sám zcela nevyhoví tím, že poskytne požadovanou informaci nebo konečnou licenční vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti. 3. Žadatel může podat stížnost v případě, že: a) nesouhlasí-li s vyřízením žádosti způsobem „odkazu na zveřejněnou informaci“ (§ 6 odst. b) po uplynutí lhůty podle čl. IV, odst. 1 pokynu, mu nebyla poskytnuta informace nebo neb rozhodnutí o odmítnutí žádosti, c) kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž by bylo o zbytku žádosti vydáno rozhod žádosti, d) který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle čl. V pokynu. 4. Stížnost lze podat do 30 dnů ode dne: a) doručení sdělení podle odst. 3 písm. a) tohoto článku (odkaz na zveřejněnou informaci) odst. 1 písm. c (odložení žádosti z důvodu nedostatku působnosti fakulty nebo další součás nebo podle čl. V odst. 1 (oznámení o výši úhrady) pokynu, b) uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle čl. IV odst. 1 písm. d) a násl. ustanoven 5. Fakulta nebo další součást, dle §16a), odst. 5, předloží stížnost spolu se spisovým mat jako nadřízenému orgánu do 7 dnů ode dne, kdy stížnost byla doručena fakultě nebo další so v této lhůtě děkan sám nevyhoví tím, že poskytne požadovanou informaci, nebo vydá rozhodnu žádosti. 6. Nadřízený orgán rozhodne o stížnosti do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena a zárove rozhodnutí žadateli i fakultě nebo další součásti jako povinnému subjektu. ****************************************************************************************** * Čl. VIII Výroční přehled ****************************************************************************************** 1. Výroční přehled poskytnutý v souladu s § 18 zákona č. 106/1999 Sb. a podle článku 5 Opa č. 41/2014 zaslaný oddělení kontroly RUK (rozumí se zaslaný v rámci „centrální evidence“) následující údaje: a) počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti, b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí, c) event. opis podstatných částí každého rozsudku soudu, ve věci přezkoumání zákonnosti ro povinného subjektu o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace a přehled všech výdajů, kter součást vynaložila v souvislosti se soudními řízeními o právech a povinnostech podle zákon nákladů na své vlastní zaměstnance a nákladů na právní zastoupení, d) počet podaných stížností, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení. ****************************************************************************************** * Čl. IX Právní odbor rektorátu jako druhoinstanční orgán ****************************************************************************************** Činnost spojenou s článkem VI. a VII. tohoto pokynu a v souladu s čl. 3 Opatření rektora č zabezpečuje ve lhůtách stanovených zákonem a způsobem stanoveným v zákoně Právní odbor rek jako druhoinstanční orgán. ****************************************************************************************** * Čl. X Počítání lhůt ****************************************************************************************** 1. Pro počítání lhůt stanovených v zákonu č. 106/1999 Sb. se aplikují pravidla vycházející řádu. 2. Lhůta je zachována, je-li alespoň v její poslední den dopis předán k doručení žadateli. 3. V případě, kdy „končí“ lhůta k vyřízení nedělí, sobotou či svátkem, lhůta končí až nejb následujícím pracovním dnem. 4. Do počátku lhůty se nezapočítává den rozhodný pro její počátek (např. den přijetí žádos ****************************************************************************************** * Čl. XI Odpovědnost děkanů fakult a ředitelů součástí ****************************************************************************************** 1. Děkani fakult a ředitelé součástí, jímž je svěřen výkon správy majetku, zodpovídají za vyřizování žádostí se zákonem č. 106/1999 Sb., se zákony souvisejícími a též s Opatřením r – Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., na Univerzitě Karlově v Praze.       ****************************************************************************************** * Čl. XII. Účinnost ****************************************************************************************** Tento metodický pokyn nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2016.