Informační propojení nemocnic a ambulancí s pacientskými organizacemi je nedostat ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Téměř dvě třetiny (62,1 %) představitelů pacientských organizací v České republice vnímá o informovanosti mezi nemocnicemi a pacientskými organizacemi jako nedostatečnou. Téměř toto zástupců pacientských organizací (61,5 %) hodnotí informovanost jako nedostatečnou také u Naopak většina pacientských organizací hodnotí kladně přístup nemocnic a ambulancí v oblas proklientského jednání a dostupnosti péče. Vyplývá to z celostátního průzkumu „Barometr českého zdravotnictví mezi pacientskými organ organizace HealthCare Institute, který mezi pacientskými organizacemi proběhl během měsíce loňského roku. V rámci tohoto průzkumu byli osloveni představitelé managementu a členské z pacientských organizací v České republice a celkově odpovědělo 309 respondentů. Cílem celo bylo zhodnocení situace v oblasti poskytované nemocniční a ambulantní péče v České republi pomoc při komunikaci mezi pacienty a pacientskými organizacemi. „Pacientské organizace hrají v Evropě významnou roli v rámci systému zdravotní péče i ve s z několika důvodů. V první řadě je tomu tak proto, že se jedná o uznávané reprezentanty, t poskytována zdravotní péče, těch, kteří ji potřebují. Vzhledem ke svému postavení ovlivňuj procesy ve zdravotnictví. Současně, spolu se zdravotníky, pomáhají pacientům s nově diagno onemocněním orientovat se ve vzniklé zdravotní situaci, jsou taktéž oporou jejich blízkým. tyto otázky začínají diskutovat i u nás. Větší zapojení pacientů a pacientských organizací přispěje k lepšímu vnímání zdravotnictví – zdravotní péče a pacienti se prostřednictvím sv mohou stát neopominutelnou skupinou při jednáních o systému zdravotní péče,“ říká prof. MU DrSc., rektor Univerzity Karlovy v Praze. „Pacientské organizace byly dlouhou dobu opomíjenou stránkou zdravotnictví. Jedním z mých ministerstvu je tento stav zásadně změnit. S pacientskými organizacemi se pravidelně setká měsíce, zřídili jsme také emailovou schránku propacienty@mzcr.cz, kam mohou pacienti posíl a připomínky. Za několik měsíců jsme dostali stovky dotazů, které jsou pro nás cennou zpět vodítkem pro konkrétní opatření, které chceme ve prospěch pacientů ve zdravotnictví spusti průzkum je pro nás důležitým zdrojem informací a získané podněty určitě využijeme,“ doplňu Teska Arnoštová, Ph.D., náměstkyně ministra zdravotnictví. „Ukazuje se, že pacientské organizace ještě potřebují více sebevědomí k navázání partnersk s českými nemocnicemi a ambulancemi. Tento partnerský vztah je v některých vyspělých evrop standardem. Jeho cílem je zlepšit spokojenost pacientů a zároveň nemocnicím pomáhá v zlepš a komunikaci s pacienty,“ říká Mgr. Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním z.s. „Projekt "Barometr českého zdravotnictví" považujeme za přínosný z hlediska sledování někt pohledu klienta na současné možnosti ve vztahu klient/pacient – zdravotní služby. Pacients v tomto směru mohou přispívat k určité edukaci uživatelů zdravotní péče, resp. návodu, jak ale nutno říci také nezneužívat. Čili využívat těchto služeb racionálně ku prospěchů pacie spokojenosti stejně jako spokojenosti jejich rodinných příslušníků a blízkých osob. Samotn 82% respondentů o možnosti této spolupráce neví, je jistě velmi významný a na tomto poli je hodně osvětové třeba využití nejen například medií, ale třeba i informačních tabulí ve zdravotnických zař by byli klienti na tuto možnost upozorněni. O tom, že v České republice je zdravotní péče úrovni netřeba asi diskutovat, nicméně na druhou stranu je třeba si říci, jak je to jejím tedy pacientům předkládáno. Samotný fakt, že 18,8%, resp. 12,3% respondentů v ambulantní s že je s nimi nesprávně jednáno, je číslo poměrně vysoké, odrážející především subjektivní Právě na tomto poli by mohlo zlepšením komunikace (třeba i s mezičlánkem pacientských orga k navýšení spokojenosti. Poslední údaj o dostupnosti ambulantní péče, kdy 14,2% respondent jako nedostatečnou je možno diskutovat, ale z pohledu poskytovatelů zdravotní péče se s ní vzhledem k hustotě zdravotnických zařízení na území ČR. Spíše tedy opět pracovat s pacient vyhledávat péči, kterou potřebují a nevědí si rady, kam se obrátit, přestože by každý měl registrujícího lékaře. Ale i to je, dle našeho názoru, jeden z bodů k zamyšlení pro pacien zmiňuje MUDr. Andrea Vrbovská, MBA, ředitelka Nemocnice Na Bulovce. „Spolupráci lékařů s pacientskými organizacemi určitě vnímám jako přínosnou, především pro kteří se musí se svým vážným onemocněním nově naučit žít. Zkušenosti druhých jim mohou bez zvládnutí nových životních situací, které s sebou jejich nemoc přináší,“ říká Dr. Ing. Iva Nemocnice na Homolce. „Vysoký počet představitelů pacientských organizací v ČR, kteří vnímají oblast informovano nemocnicemi, ambulancemi a pacientskými organizacemi jako nedostatečnou, svědčí o tom, že při informování svých pacientů soustředí převážně na naplnění povinností v oblasti informo stanovených jim právní úpravou a poskytují pacientům informace týkající se především jejic stavu a navrženého individuálního léčebného postupu tak, jak jim ukládá zejména Zákon o zd službách. Poskytnutí informací o možnostech propojení spolupráce příslušné nemocnice či am s pacientskou organizací zaměřenou na dané onemocnění pacienta je sice informací, kterou l poskytovateli zdravotních služeb právní předpis neukládá, ale může vztah s jeho pacientem blízkými pacientovi) významně ovlivnit. Právo je významný regulátor, ale nemůže citlivé vz pacienty a jejich lékaři upravit do všech detailů. Důvěru nelze založit právem. Profesioná spolupráce poskytovatelů zdravotních služeb s pacientskými organizacemi zejména při předáv o konkrétních onemocněních a edukaci jejich představitelů může být přínosné i pro samotné zdravotních služeb i při plnění jejich zákonné povinnosti v oblasti informovaného souhlasu podpořit vytvoření profesionálního partnerství mezi lékaři a jejich pacienty,“ uvedla MUDr Těšinová, Ph.D., přednostka Ústavu veřejného zdravotnictví a medicínského práva 1. LF UK. „Myslíme si, že oblast vzájemného propojování mezi pacientskými organizacemi a nemocnicemi ambulancemi má pro pacienty velký význam, ať už se jedná o doporučení, na jakou pacientsko se má dotyčný pacient obrátit, aby se mu s případnou diagnózou snadněji a lépe žilo. V prá organizací jejich klienti (pacienti) spatřují užitečný zdroj praktických informací pro své a také ji vnímají jako zastánce jejich práv,“ komentuje výsledky celostátního průzkumu Dan zakladatel organizace HealthCare Institute, o.p.s.. Výsledky průzkumu v detailu: Spokojenost s českými nemocnicemi a ambulancemi z pohledu pacientských organizací REZERVA V SYSTÉMU: Představitelé managementu a členské základny pacientských organizací vidí velký prostor pr · v oblasti informovanosti při propojování spolupráce pacientských organizací s českými ne a ambulancemi. POZITIVA: Představitelé managementu a členské základny pacientských organizací pozitivně hodnotí: · oblast nastavení proklienstkého jednání v českých nemocnicích a ambulancích, · oblast dostupnosti péče v českých nemocnicích a ambulancích. Spokojenost s českými nemocnicemi z pohledu pacientských organizací REZERVA V SYSTÉMU: Otázka č. 3: Jste v nemocnicích dostatečně informován/a o možnostech propojení spolupráce organizací zaměřenou na Vaše případné onemocnění? · Oblast informovanosti v nemocnicích vidí jako rezervu 62% z celkového počtu hlasujících pacientských organizací. POZITIVA: Otázka č. 1: Je s Vámi při návštěvě nemocnic jednáno jako s klientem? · Oblast nastavení proklientského přístupu v českých nemocnicích hodnotilo kladně 65% před pacientských organizací. Otázka č. 2: Připadá Vám zdravotní péče v nemocnicích dostupná? · Oblast dostupnosti zdravotní péče v českých nemocnicích hodnotí kladně 73% představitelů organizací. Spokojenost s českými ambulancemi z pohledu pacientských organizací REZERVA V SYSTÉMU: Otázka č. 6: Jste v ambulancích dostatečně informován/a o možnostech propojení spolupráce organizací zaměřenou na Vaše případné onemocnění? · Oblast informovanosti v ambulantních vnímá jako rezervu 62% z celkového počtu hlasujícíc pacientských organizací. POZITIVA: Otázka č. 4: Je s Vámi při návštěvě ambulancí jednáno jako s klientem? · Oblast nastavení proklientského přístupu v českých ambulancích hodnotilo kladně 77% před pacientských organizací. Otázka č. 5: Připadá Vám zdravotní péče v ambulancích dostupná? · Oblast dostupnosti zdravotní péče v českých ambulancích hodnotí kladně 78% představitelů organizací. Kontakt: Daniel Vavřina                                              zakladatel organizace                                       tel: +420 420 608 878 400                                d.vavrina@hc-institute.org Lenka Černíková výkonná ředitelka l.cernikova@hc-institute.org HealthCare Institute Czech Republic o.p.s. - zvyšování bezpečnosti, kvality a efektivity v www.hc-institute.org [ URL "http://www.hc-institute.org"] .