Opatření rektora č. 15/2016 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady soutěže Primus K provedení: - Účinnost: 15. 6. 2016 [zrušeno OR č. 17/2017 [ URL "UK-8121.html "] ] ****************************************************************************************** * Zásady soutěže Primus ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“) v souladu se svým Dlouhodobým záměrem vyhlašu Primus. Cílem této soutěže je podpořit vědecké pracovníky (zpravidla se zahraničními zku zakládání nových vědeckých skupin a laboratoří na univerzitě. Záměrem soutěže není dodat existujících skupin. 2.Soutěž Primus by měla zvýšit dynamiku vědecké práce včetně mobility pracovníků a tím pod nových vědeckých skupin a laboratoří na univerzitě. Program má umožnit nejlepším mladým pracovníkům založit novou skupinu, rozvinout vlastní nezávislý vědecký program a nabídno prostředí pro vědeckou práci studentů zejména magisterského a doktorského stupně. Jedním cílů programu je zvýšit úspěšnost univerzity v získávání mezinárodních grantů, například výzkumné rady (ERC). *========================================================================================= * Čl. II - Soutěžní podmínky *========================================================================================= 1.Přihláška do soutěže (dále jen „návrh projektu“) je předkládána rektorátu prostřednictví databáze. 2.Návrh projektu nemohou podat osoby, které na univerzitě zastávají funkci rektora, prorek ředitele vysokoškolského ústavu (Ústav dějin UK a archiv UK; Centrum pro teoretická stud ekonomický výzkum a doktorské studium, Centrum pro otázky životního prostředí, dále jen nebo jsou členy komise dle čl. V. Jeden předkladatel si může podat pouze jeden projekt. projektu může být zapojen v dalších vnitrouniverzitních programech nebo soutěžích (Progr nebo GAUK), nikoli však jako hlavní řešitel. 3.Návrh projektu je možné podat do těchto tří kategorií: A – humanitní a společenské vědy, vědy, matematika a informatika, C – lékařské vědy. 4.Předpokládá se, že hlavní řešitel projektu podá do jeho ukončení žádost o ERC grant, neb humanitních a společenských věd také o jiný významný zahraniční grant. 5.Řešitelský tým tvoří zejména: a.hlavní řešitel projektu, kterým je akademický nebo vědecký pracovník, v době podání pr 12 let od udělení Ph.D./Th.D., s mezinárodními zkušenostmi, jenž ve svém oboru vykazuj výsledky a podílí se na mezinárodní spolupráci. Hlavní řešitel zpravidla absolvoval za v rozsahu minimálně 6 měsíců. Při uplatňování tohoto důležitého kritéria bude přihlédn možnostem, případně k výjimečným zdravotním a sociálním okolnostem uchazeče. Hlavní ře v době podání projektu zaměstnancem univerzity. Musí se jím však stát nejpozději do za projektu a to s nadpolovičním pracovním úvazkem v rámci univerzity (včetně fakultních b.studenti doktorských studijních programů univerzity, c.studenti magisterských studijních programů univerzity, d.akademičtí, vědečtí nebo výzkumní pracovníci univerzity, e.techničtí a odborní pracovníci univerzity, f.zahraniční vědečtí pracovníci a studenti. 6.Řešitelský tým může být hlavním řešitelem modifikován i v průběhu řešení projektu, nejpo 12 měsíců od udělení projektu však musí zahrnovat vedle hlavního řešitele minimálně tři doktorského studia nebo post-doktorské pracovníky. Požadavky na minimální velikost jedno budou odpovídat oborovým zvyklostem. 7.Doba řešení projektu je tři roky. U projektů hodnocených komisí jako vynikající bude na (čl. VII odst. 7) zváženo jejich prodloužení o další dva roky. *========================================================================================= * Čl. III - Struktura finančních prostředků *========================================================================================= 1.Finanční prostředky na projekt budou poskytovány z institucionální podpory univerzity a fakult / VŠ ústavů. Univerzita podpoří projekt stejnou částkou, ke které se zaváží podpo VŠ ústavy. Univerzitní podpora bude maximálně do výše 1,5 mil. Kč ročně na jeden projekt fakulty / ředitel VŠ ústavu sdělí písemně rektorovi, jakou finanční částku fakulta / VŠ podporu vybraných projektů ze svého rozpočtu. 2.Finanční prostředky přidělené na projekt se dělí na: a.osobní náklady: • mzdové prostředky (prostředky vyplácené na základě pracovních smluv, dohody o pracíc pracovní poměr), • jiné osobní náklady, • odvody na sociální a zdravotní pojištění ve výši stanovené právními předpisy a na tv fondu ve výši uplatňované fakultou / VŠ ústavem, b.stipendia, c.provozní náklady, cestovné, služby, d.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, e.doplňkové a režijní náklady ve výši max. 15 % součtu neinvestičních prostředků. Tato p vztahuje zvlášť k prostředkům poskytnutým univerzitou a zvlášť k prostředkům poskytnut ústavem. 3.Nespotřebované finanční prostředky přidělené univerzitou mohou být ve výši max. 5 % z pů přidělených prostředků převedeny do fondu účelově určených prostředků fakult / VŠ ústavů *========================================================================================= * Čl. IV - Návrh projektu *========================================================================================= 1.Návrh projektu obsahuje stanovisko děkana nebo ředitele součásti. 2.Návrh projektu musí obsahovat: a.název projektu (v českém i anglickém jazyce), b.údaje o členech řešitelského týmu, nebo popis hlavních neobsazených pozic v případě, ž osoby nejsou v době podání žádosti známy, c.stručnou anotaci projektu (v českém i anglickém jazyce), d.popis vědeckého projektu v anglickém jazyce obsahující jeho cíle a postupy k jejich do předpokládané výstupy projektu (doporučený rozsah 5-10 normostran) včetně specifikace němž má být projekt řešen, e.strukturovaný životopis hlavního řešitele, tři nejvýznamnější publikace nebo jiné výst práce uchazeče, údaje o odborných stážích, f.specifikace a zdůvodnění požadovaných finančních prostředků na rok 2017, g.rámcový přehled a zdůvodnění předpokládaných požadovaných finančních prostředků na dal *========================================================================================= * Čl. V - Činnost komisí *========================================================================================= 1.Návrhy projektů jsou hodnoceny třemi odbornými komisemi (dále jen „komise“) – komisí pro společenské vědy, komisí pro přírodní vědy, matematiku a informatiku a komisí pro lékařs hodnocení projektů se může podílet také Mezinárodní rada UK. 2.Komise projednává a posuzuje přihlášené návrhy projektů a provádí celkové zhodnocení prů závěrečných zpráv projektů. 3.Komise je nejméně sedmičlenná; je složena z význačných členů akademické obce univerzity významných vědeckých institucí. Složení komisí je takové, aby pokrývalo důležité vědní o na univerzitě. Po konzultaci s Mezinárodní radou UK budou komise podle možností doplněny členy. 4.Členem komise nemůže být rektor, prorektor, děkan nebo proděkan fakulty nebo ředitel VŠ 5.Členy komise schvaluje na návrh prorektora pro vědeckou činnost, případně na návrh prore a tvůrčí činnost Vědecká rada UK (dále jen „VR UK“). Členy komise jmenuje a odvolává rek 6.Komise si ze svých členů zvolí předsedu a místopředsedu. Předseda svolává a řídí jednání místopředseda zastupuje předsedu v jeho nepřítomnosti, jinak v rozsahu předsedou určeném 7.Komise je usnášeníschopná, pokud je přítomna alespoň polovina jejích členů. Usnáší se na většinou hlasů přítomných členů. 8.Členství v komisi je nezastupitelné a je honorováno. Členové komise podepisují prohlášen a o střetu zájmů, včetně závazku o nepodjatém hodnocení projektů. 9.Z jednání komise se pořizuje zápis. *========================================================================================= * Čl. VI - Hodnocení návrhů projektů *========================================================================================= 1.U každého návrhu projektu se hodnotí jeho celková kvalita a dále: a.dosavadní vědecká činnost navrhovatele s důrazem na excelentní výsledky a mezinárodní b.zda je návrh v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, koncepcí pracoviště a zda jeh slibuje vytvoření nového směru výzkumu nebo vědecké školy na univerzitě, c.zda jsou vytvořeny dobré podmínky pro vedení studentů doktorského studia, d.zda odborná úroveň řešitelského týmu a finanční náklady odpovídají stanoveným cílům. 2.Ke každému návrhu projektu stanoví předseda zpravodaje z řad členů komise (jedná se o po který informuje komisi o projektu a o výsledném hodnocení na základě posudků), poté přiř členů komise dva další posuzovatele. Posuzovatelé do termínu zasedání komise vyhodnocují individuálně. 3.Komise projedná každý návrh projektu a hodnocení posuzovatelů. Následně vypracuje výsled projektů, včetně návrhu na udělení či neudělení finanční podpory. U projektů, které navr vyjádří souhlas s výší finančních prostředků nebo doporučí jejich redukci. Komise má prá uvážení vyžádat externí posudek, pro jehož posuzovatele a zpracování platí čl. V odst. 8 4.Návrhy komise projednává VR UK a mohou být konzultovány také s Mezinárodní radou UK. 5.Doporučené projekty budou projednány s děkanem příslušné fakulty / ředitelem VŠ ústavu. podpořen pouze se souhlasem s finanční spoluúčastí ze strany fakulty / VŠ ústavu v minim (univerzita poskytne max. 1,5 mil. Kč ročně). 6.O přidělení finančních prostředků projektu rozhoduje na základě stanoviska odborných kom rektor. Součástí kladného rozhodnutí je přiznání finančních prostředků pro první rok trv a stanovení plánované výše finančních prostředků pro další roky v závislosti na výši alo finančních prostředků na program Primus. 7.Proti rozhodnutí rektora lze ve lhůtě 15 dní ode dne jeho zveřejnění podat námitku, o ná doporučení komise rozhoduje rektor. Rozhodnutí o námitce je konečné. Na udělení projektu nárok. *========================================================================================= * Čl. VII - Smlouva o řešení projektu, vyúčtování, průběžná zpráva, závěrečná zpráva a zve *========================================================================================= 1.Přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi upravuje třístranná smlouva uzavíra univerzitou, fakultou / VŠ ústavem a hlavním řešitelem. V případě mezifakultních projekt zúčastněnými stranami uzavřena dohoda o kofinancování projektu a o využití výsledků výzk 2.Hlavní řešitel je odpovědný za řádné čerpání a hospodárné využívání přidělených prostřed podmínek příslušného Rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý konce výzkumné organizace vydaného MŠMT. 3.Součástí smlouvy je též závazek hlavního řešitele a fakulty / VŠ ústavu: a.nakládat s předměty duševního vlastnictví i s majetkovými právy k výsledkům výzkumu a s příslušnými právními předpisy, b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků orgánům fakulty nebo univerzity, c.vrátit finanční prostředky, které není možné vyčerpat ani převést do fondu účelově urč prostředků, zpět univerzitě ve stanoveném termínu, d.financovat projekt ze zdrojů fakulty / VŠ ústavu minimálně ve stejné výši, jakou v dan univerzita. 4.V případě závažných okolností na straně hlavního řešitele může být financování projektu dlouhou dobu přerušeno. Délka přerušení a okolnosti znovuzahájení projektu budou stanove fakultou / VŠ ústavem, univerzitou a řešitelem projektu. 5.Hlavní řešitel odevzdává každoročně průběžnou zprávu o řešení projektu a přehled vynalož prostředků, a to jak prostředků přidělených univerzitou, tak prostředků přidělených z fa ústavů, zvlášť. Přehled obsahuje také rozpočet a žádost o přidělení finančních prostředk kalendářní rok s písemným závazkem děkana/ředitele o spolufinancování projektu. Zpráva b příslušnou odbornou komisí. 6.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty / VŠ ústavy 7.V případně výjimečně úspěšného řešení je možno požádat o prodloužení financování projekt roky. Nezbytnou podmínkou je to, aby hlavní řešitel podal žádost o ERC grant (nebo u hum společenských věd o jiný individuální významný zahraniční grant). Žádosti o prodloužení po poradě s odbornou komisí dle čl. V. odst. 1 a Mezinárodní radou UK. 8.Závěrečná zpráva se odevzdává do tří měsíců od ukončení projektu. Závěrečná zpráva musí celkové činnosti, seznam publikačních výstupů a celkové slovní zhodnocení výsledků. Rekt projektů informuje o dosažených výsledcích VR UK a Akademický senát UK (dále jen „AS UK“ 9.V publikacích a dalších výstupech získaných s podporou programu Primus je třeba uvést de Primus jako zdroj financování je rovněž nutné uvést v aplikaci OBD. Ve všech publikačníc třeba uvádět přesnou afiliaci autorů k univerzitě a ke konkrétní fakultě / VŠ ústavu, ja platného opatření rektora. *========================================================================================= * Čl. VIII - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Soutěž dle tohoto opatření koordinuje prorektor pro vědeckou činnost a administrativně j Odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Základní informace o soutěži a jejích výsledcích, včetně zápisů z jednání komisí se obvy zveřejňují. 3.Termín vyhlášení soutěže, termín pro podávání návrhů projektů, termín zveřejnění výsledk termín zahájení realizace projektů, termíny pro podání průběžných zpráv, závěrečných zpr důležité termíny a administrativní náležitosti stanoví rektor. 4.Návrh struktury programů na podporu vědy na UK od roku 2017, jehož nedílnou součástí je byl schválen dne 22. ledna 2016 AS UK a dne 28. ledna 2016 VR UK. Věcný záměr tohoto opa projednán dne 18. dubna 2016 a 25. dubna 2016. v Kolegiu rektora UK, dne 26. května 2016 května 2016 v Rozšířeném kolegiu rektora UK a dne 3. června 2016 v AS UK. 5.Toto opatření nabývá účinnosti dne 15. června 2016. V Praze dne 10. června 2016 .pdf ke stažení [ URL "UK-7526-version1-or_2016_15.pdf"] Informace o přístupových právech k databázi budou specifikovány v OR „Vyhlášení 1. kola so Do této lhůty se nezapočítává řádně doložená mateřská a rodičovská dovolená a výkon vojens případně doložená dlouhodobá nemoc. Ve výjimečných a zdůvodněných případech lze popis vědeckého projektu předložit v českém ja U publikací je uveden fulltextový odkaz. V případě, že není možné publikaci v elektronické bude zaslána v tištěné verzi. Funkce hlavního řešitele je zastupitelná na omezenou dobu po dohodě s rektorem. V současnosti OR č. 18/2012.