Opatření rektora č. 16/2016 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady programů Progres K provedení: - Účinnost: 15. 6. 2016 [změněno OR č. 9/2018 [ URL "UK-8865.html "] ] - viz nové Úplné znění OR [zrušeno OR č. 52/2020 [ URL "UK-10874.html "] ] ****************************************************************************************** * Zásady programů Progres ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= Programy Progres jsou v souladu s Dlouhodobým záměrem UK na léta 2016–2020 určeny k instit rozvoje vědy pěstované na UK s využitím finančních prostředků, které stát poskytuje univer „institucionální podporu na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace“. Navazují na vědních oblastí na UK ("PRVOUK"), realizované v letech 2012–2016. Programy Progres jsou primárním, nesoutěžním nástrojem institucionální podpory vědy na UK. že do programů budou zahrnuty všechny hlavní vědní obory, které mají být na UK dále rozvíj jejich realizaci bude podílet většina akademických a vědeckých pracovníků UK. Jedním z hlavních cílů programů Progres je podpora komunikace a vzájemné spolupráce fakult vysokoškolských ústavů UK – v rámci blízce příbuzných vědních oborů i v rámci mezioborovéh Nástrojem ke zvýšení motivace k této spolupráci jsou finanční bonifikace: náleží fakultám společných programů Progres a dále také za mezinárodní spolupráci, případně za realizaci v v evropském nebo světovém měřítku. *========================================================================================= * Čl. II - Program Progres *========================================================================================= 1.Program Progres (dále jen „Program“) sdružuje akademické, vědecké a další pracovníky UK doktorských, magisterských a bakalářských studijních programů, kteří se v rámci Programu vědním oborem v širším smyslu slova nebo mezioborovou problematikou (dále jen „vědní obl 2.Cílem Programu je zlepšení pozice UK v dané vědní oblasti v národním a zejména mezinárod případně také udržení a další rozvinutí vzájemné spolupráce fakult a vysokoškolských úst mezinárodní spolupráce, popřípadě unikátního výzkumu v evropském nebo světovém kontextu. 3.Program může být uskutečňován na fakultě, nebo v Ústavu dějin a archivu UK, Centru pro t studia, Centru pro ekonomický výzkum a doktorské studium nebo Centru pro otázky životníh (dále jen „VŠ ústavy“), anebo na více těchto součástech UK společně (dále jen „společný 4.Problematika stejné nebo obdobné vědní oblasti musí být řešena v rámci jednoho Programu, charakter této vědní oblasti nebo způsob jejího dosavadního uskutečňování na UK. Má-li b stejné nebo obdobné vědní oblasti řešena v rámci více Programů, musí být zaměření těchto zřetelně diferencováno. 5.Program řídí Rada Programu (dále jen „Rada“) v čele s koordinátorem. Rada má nejméně pět nejvíce patnáct členů. Členy Rady mohou být pouze akademičtí nebo vědečtí pracovníci UK, vědní oblasti již prokazatelně dosáhli mezinárodně uznávaných výsledků. Jde-li o společn být členem Rady alespoň jedna osoba z každé participující fakulty (VŠ ústavu). 6.Koordinátor je akademickým nebo vědeckým pracovníkem s většinovým pracovním úvazkem na U společném pracovišti UK a Akademie věd ČR, v. v. i.; jde-li o pracovníka zařazeného na l vztahuje se podmínka většinového pracovního úvazku na součet úvazků na UK a v příslušné nemocnici; úvazek na UK však musí vždy činit nejméně 0,5. Koordinátor Programu nemůže bý jiného Programu. 7.V působnosti Rady jsou zejména koncepční a koordinační otázky spojené s uskutečňováním P usměrňování hlavních činností při uskutečňování Programu. Koordinátor a Rada jsou oprávn od osob řešících problematiku v rámci Programu informace a stanoviska, a to jak ústní, t cestou. 8.Rada se schází nejméně dvakrát ročně; rektor a děkan participující fakulty nebo jejich z ředitel participujícího VŠ ústavu se mohou jednání Rady zúčastnit a též vyžadovat od koo Rady Programu informace a stanoviska. Jednání Rady se mohou účastnit také členové odborn čl. III odst. 5). 9.Doba uskutečňování Programu je pět let. *========================================================================================= * Čl. III - Přihláška Programu *========================================================================================= 1.Koordinátor s jím navrženými členy Rady, o kterých informuje děkany dotčených fakult (ře VŠ ústavů), připraví přihlášku Programu. Přihláška Programu, projednaná vědeckými radami (VŠ ústavů) UK, na nichž má být příslušný Program uskutečňován, se předkládá do 20. říjn tištěné verzi odboru pro vědu a výzkum rektorátu UK a zároveň se zasílá v elektronické v Word) na e-mailovou adresu progres@ruk.cuni.cz [ URL "mailto:progres@ruk.cuni.cz"] . 2.Součástí přihlášky Programu je a.název Programu, b.vědní oblast dle číselníku IS VaVaI, c.stručná anotace Programu, d.údaje o koordinátorovi, e.údaje o navrhovaných členech Rady, f.orientační údaje o počtech osob zúčastněných na programu a případně též údaje o klíčov které mají být účastníky Programu, g.určení fakult a VŠ ústavů univerzity, na kterých má být Program uskutečňován, h.popis Programu, včetně návaznosti na dosavadní vědecké výsledky; kritické zhodnocení p oblasti na UK v národním a zejména mezinárodním kontextu; návrh klíčových kroků pro zl postavení v horizontu doby uskutečňování Programu, zdůvodnění a rámcový harmonogram tě indikátory tohoto zlepšení, i.podklady pro stanovení výše bonifikace mezinárodní spolupráce, nebo bonifikace unikátn evropském či světovém měřítku, j.u společných Programů předpokládaný procentuální podíl finančních prostředků alokovaný participujícími fakultami (VŠ ústavy) v prvním roce uskutečňování Programu a přibližný čtyři roky, k.podpis koordinátora, l.podpis děkanů (ředitelů) všech fakult (VŠ ústavů) zúčastněných na Programu. 3.Přihláška se vyplňuje do předepsaného formuláře. Části přihlášky dle odst. 2 písm. a), b vyplňují v českém a zároveň v anglickém jazyce, ostatní části přihlášky se zpracovávají 4.Společně s přihláškou se předkládá též návrh dohody o uskutečňování Programu v jednom pí elektronickém vyhotovení, s náležitostmi dle čl. IV. 5.Přihlášky Programů posoudí tři oborově zaměřené odborné komise (dále jen „Komise“). Jeji navrhuje prorektor pro vědeckou činnost ve spolupráci s prorektorem pro tvůrčí a ediční schvaluje je Vědecká rada UK. Členy komisí jmenuje a odvolává rektor. 6.Po posouzení Komisemi projedná přihlášky Programů Vědecká rada UK, a to zejména se zřete údajů podle odstavce 2 písm. h), na vědecký profil členů Rady a na přiměřenost počtů pod písm. f). Daná přihláška se vždy posuzuje samostatně, bez porovnávání s ostatními přihlá není dotčeno ustanovení čl. II odst. 6 věty druhé. 7.Nedoporučí-li Vědecká rada UK Program k vyhlášení, je povinna toto své stanovisko podrob Rektor následně bez zbytečného odkladu iniciuje jednání mezi všemi dotčenými stranami (z těchto stran) a koordinátorem tak, aby byl Vědecké radě UK předložen nový návrh. V přípa nedoporučení rozhodne rektor o dalším postupu a informuje o svém rozhodnutí Vědeckou rad Akademický senát UK. 8.Programy vyhlašuje rektor. Přihlášky vyhlášených Programů budou zveřejněny na webu UK. 9.Případný rozpor mezi stanovisky Vědecké Rady UK a vědecké rady fakulty (VŠ ústavu) vždy s děkany příslušných fakult (řediteli příslušných VŠ ústavů) a o výsledku jednání inform radu UK a Akademický senát UK. *========================================================================================= * Čl. IV - Dohoda o uskutečňování programu, ekonomické záležitosti *========================================================================================= 1.Podrobnosti o uskutečňování Programu a hospodaření s přiděleným prostředky jsou upraveny o uskutečňování programu (dále jen „Dohoda“). Dohodu podepisují osoby oprávněné podepsat Programu a rektor. 2.Koordinátor a děkan fakulty (ředitel VŠ ústavu) jsou odpovědni za dodržení podmínek přís Rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné vydaného MŠMT. Dále jsou odpovědni za řádné čerpání a hospodárné využívání přidělených p podrobnosti upravuje Dohoda. Prostředky přidělené na Program lze užít výhradně v souvisl uskutečňováním Programu, nejde-li o doplňkové a režijní náklady podle odstavce 5.  3.Dohoda upravuje kompetence koordinátora tak, aby mezi ně vždy patřilo a.navrhování odměn a mimořádných stipendií osobám řešícím Program, a to v souhrnném obje procent celkových mzdových výdajů hrazených z prostředků přidělených na Program, nesta Dohodě objem vyšší, b.rozhodování o čerpání provozních prostředků nebo podávání návrhů na jejich čerpání, a stanoveném v Dohodě, a c.navrhování výdajů na pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotného majetku, a to v ro v Dohodě. Neodporuje-li návrh koordinátora podle písmena a) vnitřnímu předpisu univerzity, vnitřní fakulty (VŠ ústavu), opatření rektora ani opatření děkana (ředitele), děkan (ředitel) ta vyhoví, není-li tento v rozporu s dobrými mravy. 4.V Dohodě může být též obsažena podrobnější úprava kompetencí mezi koordinátorem a Radou, role Rady nebo člena Rady při podávání návrhů podle odstavce 3. 5.Maximální výše doplňkových a režijních nákladů fakulty (VŠ ústavu) je stanovena v Dohodě přesáhnout 20 % z běžných prostředků přidělených na uskutečňování Programu. 6.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty (VŠ ústavy) zúčastněných na programu a dalších nezbytných údajů vede fakulta (VŠ ústav); podrobnosti osob řešících Program budou stanoveny samostatným opatřením rektora. 7.V případě změny v údajích podle odstavců 1 až 5 se uzavírá dodatek k Dohodě. Ke schvalov změn může rektor děkana (ředitele) zmocnit. *========================================================================================= * Čl. V - Financování Programu, bonifikace *========================================================================================= 1.Souhrnná výše prostředků pro Programy je součástí rozpočtu UK na daný kalendářní rok a s podle pravidel stanovených v Principech rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Kar kalendářní rok (dále jen „Principy“). 2.Ze souhrnné výše prostředků na Programy je každoročně vyčleňována částka ve výši 2 % z c je určena na bonifikace Programů; ostatních 98 % je určeno na samotnou realizaci Program Programu je součástí rozpočtu Programu. 3.Fakulty a vysokoškolské ústavy UK mohou získat bonifikaci za: • a1) realizaci společných Programů; kritérii, která jsou posuzována, jsou: • počet participujících fakult (VŠ ústavů); fakultě (VŠ ústavu) koordinátora náleží zv bonifikace, • výše alokovaných finančních prostředků, • počet účastníků Programu (z řad akademických a vědeckých pracovníků); • a2) realizaci společných Programů; kritérii, která jsou posuzována, jsou: • společné publikace, • společné grantové projekty, • případně další společné vědecko-výzkumné aktivity; • b) mezinárodní spolupráci; posuzovanými kritérii jsou: • společné publikace, • společné grantové projekty, • dlouhodobé pobyty akademických a vědeckých pracovníků a studentů doktorských studijn kteří se podílejí na uskutečňování Programu, na zahraničních vědeckých institucích, • dlouhodobé pobyty zahraničních vědeckých pracovníků na UK, • společné studijní programy, • případně jiná spolupráce; • c) unikátnost výzkumu v evropském nebo světovém měřítku; o tento typ bonifikace se fak (vysokoškolský ústav) může ucházet jen v případě, že nemá možnost získat bonifikaci dl unikátnost výzkumu je nutno zdůvodnit. 4.Výše bonifikace je stanovena v případě odst. 3 písm. a1) výpočtem, v případě odst. 3 pís a c) na základě posouzení jednotlivých parametrů Komisemi. Pro první roky realizace Prog bonifikace stanovuje na základě podkladů obsažených v přihlášce Programu dle odst. 3 pís Na základě podkladů dodaných fakultami (VŠ ústavy) v rámci bilanční zprávy předkládané p uskutečňování Programu může být výše bonifikace nově stanovena také dle odst. 3 písm. a2 stanovených kritérií může být i odebrána. Po druhém roce realizace Programů je rovněž mo na základě získaných zkušeností k úpravě bonifikačních kritérií. 5.Částka vyčleněná na bonifikace dle odst. 2 se skládá z prostředků určených paušálními čá zůstatkové částky. Paušální částky náleží: a.každé koordinující fakultě (VŠ ústavu) ve výši 60 tis. Kč na jeden kalendářní rok pro programů, který koordinuje; b.každé další spolupracující fakultě (VŠ ústavu) ve výši 30 tis. Kč na jeden kalendářní programů, na kterém se podílí. Zůstatková částka se dělí následujícím způsobem: c.60 % její výše se vyčleňuje pro výplatu bonifikací dle odst. 3 písm. a1); d.30 % její výše se vyčleňuje pro výplatu bonifikací dle odst. 3 písm. b); e.10 % její výše se vyčleňuje pro výplatu bonifikací dle odst. 3 písm. c). Není-li realizována výplata bonifikací dle některého kritéria podle písm. c), d) nebo e) nevyužitá vyčleněná částka na zbývající kritéria dle jejich vzájemných poměrů. 6.O rozdělení zůstatkové částky rozhodují: a.dle odst. 5 písm. c) vzájemné poměry výše prostředků i počtů osob, které jednotlivé fa ústavy) určí pro konkrétní program. Zvláštním předpisem může být stanoveno, zda hodnot určených koordinující fakultou na konkrétní program, hodnoty prostředků určených spolu fakultou na konkrétní program, počet osob určených koordinující fakultou na konkrétní osob určených spolupracující fakultou na konkrétní program mají pro výpočet bonifikace písm. a1) stejné váhy nebo nikoliv a jaký je jejich vzájemný poměr; b.dle odst. 5 písm. d) Komise, které posuzují rozsah a kvalitu zahraniční spolupráce dle b) a rozdělují ji do bodovaných kategorií; c.dle odst. 5 písm. e) Komise, které posuzují, zda kritérium deklarované v odst. 3 písm. naplněno či nikoliv. 7.Rektor každoročně sdělí děkanům fakult (ředitelům VŠ ústavů) předpokládanou celkovou výš prostředků, které mají být dle schválených Principů přiděleny dané fakultě (VŠ ústavu) n Programů. Děkan fakulty (ředitel VŠ ústavu) spolu s koordinátory Programů uskutečňovanýc ústavu) poté v termínu stanoveném rektorem předloží rektorovi návrh rozdělení prostředků na fakultu (VŠ ústav) na jednotlivé Programy; v případě společného Programu na část toho připadající na danou fakultu (VŠ ústav), a to po domluvě s ostatními participujícími fak ústavy). Návrh musí být schválen akademickým senátem dané fakulty; tento každoroční souh nahrazen předchozím schválením dlouhodobějších obecných pravidel pro vytváření tohoto ná 8.Z návrhů podle odstavce 7 se vychází při přípravě návrhu rozpočtu UK. 9.Výše prostředků pro jednotlivé Programy je součástí rozpočtu UK. 10Spolu s návrhem podle odstavce 7 se též předkládá přehled dlouhodobého hmotného nebo neh v hodnotě přesahující hodnotu stanovenou právním předpisem pro veřejnou zakázku malého r by měl být pořízen v daném roce. Pořizování tohoto majetku je celouniverzitně sledováno nedocházelo k nežádoucím duplicitám. 11V případě vážných nedostatků zjištěných Komisí nebo Vědeckou radou UK může rektor na zák Vědecké rady UK rozhodnout o omezení, popř. zastavení financování příslušného Programu. rozhodnutí informuje Vědeckou radu UK a Akademický senát UK. *========================================================================================= * Čl. VI - Průběžná, bilanční a závěrečná zpráva *========================================================================================= 1.Průběžná zpráva se překládá po prvním a třetím roce uskutečňování programu v termínu sta rektorem. Vztahuje se k uplynulému kalendářnímu roku a obsahuje zejména stručný souhrn o Programu, výčet nejvýznamnějších výsledků, rámcový přehled vynaložených finančních prost též aktualizaci údajů podle čl. III odst. 2 písm. f). 2.Bilanční zpráva se předkládá po druhém a po čtvrtém roce uskutečňování Programu v termín rektorem. Vztahuje se k dosavadnímu období uskutečňování Programu a obsahuje zejména sou Programu a výčet nejvýznamnějších výsledků, a to zvlášť se zřetelem k naplňování kroků p odst. 2 písm. h). Bilanční zpráva obsahuje také rámcový přehled vynaložených finančních případně i aktualizaci údajů podle čl. III odst. 2 písm. f) a h). Bilanční zpráva předkl roce uskutečňování Programu obsahuje rovněž podklady pro nové stanovení výše bonifikace. 3.Bilanční zprávu posoudí Komise a poté ji projedná Vědecká rada UK, ustanovení čl. III od platí obdobně. Shledá-li Vědecká rada UK na základě bilanční zprávy předkládané po dvou Programu závažné nedostatky v uskutečňování Programu, doporučí rektorovi způsob jejich o nebo zmírnění a rektor věc následně projedná s koordinátorem a děkany příslušných fakult příslušných VŠ ústavů). 4.Závěrečná zpráva o Programu se předkládá do šesti měsíců od ukončení uskutečňování Progr 5.Další podrobnosti o obsahu průběžné, bilanční nebo závěrečné zprávy a o jejich předkládá projednávání mohou být stanoveny opatřením rektora. *========================================================================================= * Čl. VII - Společná, přechodná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Činnosti v souvislosti s Programy a postupy dle tohoto opatření koordinuje prorektor pro činnost ve spolupráci s prorektorem pro vědeckou činnost a administrativně je zajišťuje výzkum rektorátu univerzity. 2.Případnou změnu ve struktuře Programů nebo změnu fakult (VŠ ústavů), na kterých je Progr jakož i zásadní změny v dalších údajích o Programu projednává Vědecká rada UK; údajem o rozumí údaje obsažené v přihlášce Programu. Změny v údajích o Programu schvaluje rektor zástupce, a to zpravidla na základě společného návrhu děkana (ředitele) a koordinátora; některých změn může rektor děkana (ředitele) zmocnit. 3.Uvádění dedikace v publikačních výsledcích vytvořených v rámci Programu není povinné; je znění je plně v kompetenci jednotlivých fakult (VŠ ústavů). Ve všech publikačních výstup nutné uvádět přesnou afiliaci autorů k UK a ke konkrétní fakultě (VŠ ústavu) dle platnéh rektora. Progres jako zdroj financování je rovněž nutné uvádět dle platného opatření rek výsledků Programu v aplikaci OBD. 4.V návaznosti na projednání bilančních zpráv podle čl. VI odst. 3 předloží rektor Vědecké Akademickému senátu UK celkovou zprávu o dosavadním průběhu Programů. 5.Dojde-li během uskutečňování Programů ke změně zákona č. 130/2002 Sb., v platném znění, relevantního právního předpisu mající za následek významnou změnu podmínek pro instituci rozvoje vědy na UK, předloží rektor v dostatečném předstihu děkanům fakult, ředitelům VŠ radě UK a Akademickému senátu UK návrh dalšího postupu na UK. 6.Návrh struktury programů na podporu vědy na UK od roku 2017, jehož nedílnou součástí jso Progres, byl schválen dne 22. ledna 2016 Akademickým senátem UK a dne 28. ledna 2016 Věd UK. Návrh tohoto opatření byl projednán dne 18. dubna 2016 a 16. května 2016 v Kolegiu r května 2016 ve Vědecké radě UK, dne 30. května 2016 v Rozšířeném kolegiu rektora a dne 3 Akademickém senátu UK.   7.Toto opatření nabývá účinnosti dne 15. června 2016. V Praze dne 10. června 2016 .pdf ke stažení [ URL "UK-7527-version1-or_2016_16.pdf"] Předpokládá se celkový rozsah textu podle čl. III odst. 2 písm. h) v rozmezí cca 10 až 15 U společného Programu je možné, aby děkan participující fakulty (ředitel participujícího V děkanovi jiné participující fakulty (řediteli jiného participujícího VŠ ústavu) k podpisu moc nemusí být notářsky ověřena. Pokud by byl v Rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý koncepční roz organizace vydaném MŠMT uveden nižší procentuální limit, platí limit uvedený v tomto Rozho § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění. V současnosti OR č. 18/2012. V současnosti OR č. 18/2012.