Opatření rektora č. 23/2016 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací K provedení: Čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 7 Rigoróz Účinnost: 1. února 2017, s výjimkou ust. čl. 13 odst. 1., které nabývá účinnosti 3 [zrušeno OR č. 13/2017 [ URL "UK-8092.html "] ] ****************************************************************************************** * Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření upravuje podrobnosti procesu odevzdání a zpřístupnění závěrečných prací po obhajobě prostřednictvím elektronické databáze a stanovuje další pravidla, podmínky, lhů náležitosti pro odevzdání a zpřístupňování závěrečných prací. 2.Elektronická databáze závěrečných prací je na Univerzitě Karlově (dále UK) provozována p Studijního informačního systému UK (dále „systém“) a digitálního repozitáře UK (dále jen adrese http://dspace.cuni.cz/ [ URL "http://dspace.cuni.cz/"] . 3.V repozitáři se zpřístupňuje text závěrečné práce, texty příloh této práce, abstrakt prá práci, výsledek obhajoby a další údaje o závěrečné práci a její obhajobě uvedené v metod dle čl. 13 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 2 - Přístup do repozitáře *========================================================================================= 1.Do repozitáře lze nahlížet anonymně. 2.Při přístupu do repozitáře je nahlížející osoba poučena o tom, že získané informace nemo k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné o *========================================================================================= * Čl. 3 - Závěrečné práce zvláštní povahy *========================================================================================= Závěrečná práce, jejíž odevzdání v elektronické podobě vylučuje její povaha (např. některá se do repozitáře neukládá. *========================================================================================= * Čl. 4 - Postup evidence a zveřejňování závěrečných prací *========================================================================================= 1.Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím systému. 2.Téma práce a některé další náležitosti uvedené v metodickém materiálu dle čl. 13 odst. 1 systému pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce/školitel. 3.Vlastní text práce, její přílohy, abstrakty a další údaje uvedené v metodickém materiálu odst. 1 vkládá do systému student. 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 student v systému potvrdí odevzdání elektr práce. Odevzdáním práce v systému student potvrzuje správnost a úplnost vložených soubor a úplnost odevzdané elektronické verze práce a jejích příloh odpovídá student. 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 student nemůže vložené soubory dále měnit, u popisných může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta studentovi povolí nastavením 6.Vedoucí práce/školitel a oponenti vkládají elektronickou podobu posudků k práci do systé formátech odpovídajících formátům požadovaným čl. 5 odst. 1. 7.Po vložení všech povinných údajů o práci do systému provede pověřený pracovník fakulty v „finalizace záznamu o práci“. Po provedení této akce a po uplynutí lhůty pro zveřejnění bude záznam o práci automaticky přenesen do repozitáře. *========================================================================================= * Čl. 5 - Formát a velikost souborů závěrečných prací a povinné údaje o závěrečných pracíc *========================================================================================= 1.Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci, jsou přijímány pouze ve formá Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u dle ISO nebo ISO 19005-2:2011). Výjimku tvoří příloha práce, která se řídí pravidly uvedenými v 5. 2.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následují a.v případě dokumentů textového charakteru ve formátu Portable Document Format for the L Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf), b.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: i.Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, iiPortable Document Format for the Long-term Archiving 1 LEVEL "A" (PDF/A-1a nebo PDF/ přípona: .pdf), c.v případě zvukových dokumentů ve formátech: i.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave), iiMoving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3), d.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: i.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob), iiMoving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4), e.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: i.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv), iiExtensible Markup languge (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případě odpovídající XSD nebo DTD, iiPlain text file (přípona: .txt). 3.Pokud student potřebuje k závěrečné práci přiložit více jak jeden soubor přílohy, vytvoř v kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip). Balíček však stále musí obsahovat soubory v uvedených v odstavci 2. 4.V případě, že charakter přílohy neumožnuje uložit ji ve formátech dle odstavce 2 (např. data, aplikaci apod.), vloží student přílohu práce v jiném formátu a současně požádá fak koordinátora dle čl. 10 o schválení formátu příloh práce vyplněním formuláře dle odstavc kancelářské a další formáty, které lze konvertovat do formátů uvedených v odstavcích 1 a akceptovány; požadavek na jejich použití bude fakultním koordinátorem zamítnut. 5.Pro vložení přílohy práce obsahující soubor v jiném formátu než dle odstavce 2 vyplní st obsahující následující informace: a.název závěrečné práce b.jméno autora práce, c.důvod žádosti, d.formát přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo programovací jazyk (včetně e.aplikace potřebná k otevření nebo spuštění přílohy, f.operační systém (včetně verze), pod nímž lze přílohu otevřít nebo spustit, g.informace o licenci, h.seznam vkládaných souborů v nestandardním formátu, i.další relevantní informace (např. výčet a popis modulů a knihoven).                   Uvedení údajů dle písm. a) až h) je povinné. 6.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m 13 odst. 1. 7.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 6, předá student tento dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do systému zajistí ve spoluprá výpočetní techniky UK. 8.Povinné údaje o práci, její obhajobě a okruh povinných a volitelných souborů stanoví met dle čl. 13 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 6 - Kontrola ukládaných souborů *========================================================================================= 1.Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do systému kontrolovány inte programem. V případě, že je některý z odevzdaných souborů infikován virem, systém tuto s bezprostředně po vložení souboru oznámí uživateli, soubor nebude systémem akceptován a z nebude považována za kompletní. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a o do systému. 2.Jakmile soubor projde antivirovou kontrolou, systém validuje přípustnost formátů souborů případě, že vkládaný soubor není ve správném formátu, systém o této skutečnosti informuj takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a opětovně vložit do systému. 3.Pokud všechny vložené soubory prošly kontrolou dle odstavců 1 a 2, je možné závěrečnou p Systém o této skutečnosti uživatele informuje. *========================================================================================= * Čl. 7 - Vyloučení příloh práce ze zveřejnění *========================================================================================= 1.V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahované do p bude příloha práce vyloučena ze zveřejnění. 2.Návrh na vyloučení příloh práce ze zveřejnění se podává prostřednictvím systému. Tento n student při odevzdání práce v systému nebo vedoucí práce/školitel, a to do termínu stano děkana dle čl. 11. 3.Návrh dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek posouzení zaznamená do oprávněná osoba za fakultu jmenovaná děkanem (proděkanem) fakulty, a to nejpozději do pr „finalizace záznamu o práci“ dle čl. 4 odst. 7. *========================================================================================= * Čl. 8 - Vyloučení práce ze zveřejnění *========================================================================================= 1.V případech, kdy by zveřejněním práce na internetu došlo k porušení právních předpisů ne závazků UK anebo v případě důvodů hodných zvláštního zřetele, bude text práce, včetně je vyloučen ze zveřejnění. 2.Návrh na vyloučení práce ze zveřejnění se podává prostřednictvím systému. Tento návrh po práce/školitel vyznačením do systému. Návrh musí doprovodit zdůvodněním, proč práce nemů zveřejněna. Návrh může být podán kdykoliv po vypsání tématu práce, nejpozději však do pě odevzdání práce studentem. 3.Návrhy podané postupem dle odstavce 2 předává děkan (proděkan) fakulty, a to s uvedením autora práce a zdůvodnění, proč práce nemůže být zveřejněna, bezprostředně po jejich obd prostřednictvím Odboru pro studium a záležitosti studentů RUK. 4.Výsledek posouzení návrhu rektorem zaznamená Odbor pro studium a záležitosti studentů RU 5.Postup podle odstavců 1 až 4 se nevztahuje na zveřejnění dalších údajů o práci, včetně j a posudků (tyto jsou zveřejněny vždy). 6.V případě, kdy elektronická podoba práce není zveřejněna prostřednictvím repozitáře, bud skutečnosti uživatel repozitáře informován, prostřednictvím záznamu zveřejněného v repoz odůvodnění, proč práce není zveřejněna. UK zašle bez zbytečného odkladu po obhájení prác takové práce k uchování Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Postup dle věty dr v případě disertačních prací, které byly dle § 47b odst. 1 zákona o vysokých školách zve způsobem než v repozitáři. *========================================================================================= * Čl. 9 - Lhůta pro zveřejnění práce *========================================================================================= 1.Ke zveřejnění práce dojde po „finalizaci záznamu o práci“ dle čl. 4 odst. 7 automaticky stanovené lhůty. Tato lhůta činí 21 kalendářní den ode dne obhajoby práce, není-li dále 2.Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zv práce, a to až na dobu 3 let ode dne obhajoby práce. Tato žádost se podává prostřednictv v termínu stanoveném opatřením děkana dle čl. 11. 3.Žádosti dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan). Oprávněná osoba za fakultu jmenovaná d (proděkanem) zaznamená výsledek posouzení do systému. 4.V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a systému exportovány po uplynutí lhůty dle odstavce 1 pouze ostatní údaje o práci, nikoli práce a jejích příloh. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním zveřejně UK zašle bez zbytečného odkladu po obhájení práce, jíž se týká odklad zveřejnění, jeden k uchování Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Postup dle věty druhé se neupla disertačních prací, které byly dle § 47b odst. 1 zákona o vysokých školách zveřejněny ji v repozitáři. Text práce a přílohy budou do repozitáře dodány po uplynutí prodloužené lh 2 a 3. *========================================================================================= * Čl. 10 - Fakultní koordinátoři *========================================================================================= 1.Na každé fakultě jmenuje děkan jednu kontaktní osobu, tzv. fakultního koordinátora pro o zveřejňování závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Úst techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se na fakultní koordinátory obrací zejména s po technickému zabezpečení ukládání prací. 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě. komunikovat se studenty ve věcech týkajících se vložení přílohy dle čl. 5 odst. 4. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. *========================================================================================= * Čl. 11 - Opatření děkana k evidenci a zpřístupňování elektronické podoby závěrečných pra *========================================================================================= 1.Děkan fakulty, v souladu s čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK a s čl. 6a od Rigorózního řádu UK, vydává opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se evi zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě. 2.Opatření děkana dle odstavce 1 obsahuje zejména a.vymezení kompetencí fakultního koordinátora, b.upřesnění rolí jednotlivých pracovišť fakulty, resp. pověřených osob, v procesu eviden zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě, c.upřesnění postupů z hlediska organizace odevzdávání prací studenty do systému (včetně aspektů týkajících se vztahu elektronické a listinné podoby práce), d.upřesnění postupů kontroly a finalizace pořízených záznamů o závěrečných pracích, e.závazné termíny pro jednotlivé kroky procesu evidence a zveřejnění elektronické podoby na fakultě (např. termín, do něhož lze požádat o vyloučení příloh práce ze zveřejnění, něhož lze požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce, apod.). 3.Opatřením děkana dle odstavce 1 mohou být dále stanoveny podmínky a způsob podání přihlá další náležitosti této přihlášky a jejího vztahu k odevzdání elektronické a listinné pod *========================================================================================= * Čl. 12 - Přechodná ustanovení *========================================================================================= 1.Odevzdávání a zveřejňování prací odevzdaných k obhajobě před datem nabytí účinnosti toho řídí Opatřením rektora č. 6/2010 ve znění platném k datu odevzdání závěrečné práce. 2.Pro zveřejnění práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006 je třeba souhlasu studenta s j v elektronické podobě. 3.V případě, že fakulta disponuje souhlasem dle odstavce 2, může práci zveřejnit, a to tak práci, včetně plného textu práce, vloží do systému, odkud bude práce následně automatick repozitáře. 4.Opatření děkana vydaná na základě čl. 13 odst. 1 Opatření rektora č. 6/2010, ve znění Op č. 14/2014, budou uvedena do souladu s tímto opatřením nejpozději do 30. června 2017. 5.Rektorát UK a Ústav výpočetní techniky UK připraví vzor opatření děkana dle čl. 11 do 28 *========================================================================================= * Čl. 13 - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Podrobnosti o ukládání závěrečných prací do systému budou upraveny metodickým materiálem nejpozději do 31. 12. 2016 zveřejněn na internetové adrese http://is.cuni.cz. 2.Záležitosti týkající se kontroly podobnosti závěrečných prací vložených do systému s jin využitím meziuniverzitního systému Theses.cz, popřípadě jiných systémů, jsou upraveny Op č. 8/2011, v platném znění. 3.Opatření rektora č. 6/2010 a Opatření rektora č. 14/2014 se zrušují. *========================================================================================= * Čl. 14 - Účinnost *========================================================================================= Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. února 2017 s výjimkou ust. čl. 13 odst. 1., které na dne 31. 12. 2016. V Praze dne 7. září 2016 .pdf ke stažení [ URL "UK-7615-version1-or_2016_23.pdf"] Jde o práce bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní. Viz čl. 18a Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 9 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 9 Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 3 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 6a odst. 3 Rigorózního řádu UK. Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1 ISO 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011; MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, ISO/IEC 10918; MIME t PUID: fmt/42, 43, 44; přípona .jpeg nebo .jpg) Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1 ISO 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011; MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, Waveform audio format (WAV), modulace Pulse-code modulation (PCM) (MIME type: audio/x-wav; přípony: .wav nebo .wave) Moving Picture Experts Group Phase 1/2 Audio Layer III (MIME type: audio/mpeg; PUID: fmt/1 přípona: .mp3) Datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 2 (MPEG-2, ISO/IEC 13818; MIME type: video/MP2T; PUID: fmt/425; přípona: .vob) Datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 4, Advanced Video Coding (Part 10) (H.264), preferovaný kontejner MP4 (MPEG-4, ISO/I type: application/mp4 nebo video/mp4; PUID: fmt/199; přípona: .mp4) Souborový formát určený pro výměnu tabulkových dat Comma-separated values (CSV) (MIME: tex fmt/18; text/x-csv nebo application/csv; přípona: .csv). Extensible Markup languge (XML) (MIME type: application/xml; PUID: fmt/101; přípona: .xml; DTD). XML Schema Definition (XSD) (MIME type: application/xml; PUID: x-fmt/280; přípona: .xsd). Document Type Definition (DTD) (MIME type: application/xml-dtd; PUID: x-fmt/315; přípona: Plain Text File (MIME type: text/plain; PUID: x-fmt/111, přípona: .txt; kódování UTF-8). ZIP (MIME: application/zip; PUID: x-fmt/263; přípona .zip). Např. v případě, kdy tak stanoví právní předpisy nebo smlouva mezi univerzitou a dalším su pro zpracování práce poskytl své interní informace. Např. ohrožení veřejného zájmu, ohrožení bezpečnosti státu nebo závažné hospodářské škody. Zejména v případech, kdy je součástí práce článek či kapitola knihy, která je připravena k vydavatelstvím či jinou třetí stranou.