Opatření rektora č. 13/2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací K provedení: - Účinnost: 1. března 2017 [zrušeno OR č. 72/2017 [ URL "UK-8701.html "] ] ****************************************************************************************** * Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření upravuje podrobnosti procesu odevzdání a zpřístupnění závěrečných prací po obhajobě prostřednictvím elektronické databáze a stanovuje další pravidla, podmínky, lhů náležitosti pro odevzdání a zpřístupňování závěrečných prací. Toto opatření dále v čl. 1 postup zveřejňování habilitačních prací. 2.Toto opatření upravuje i postup zveřejňování závěrečných a habilitačních prací, které ne 3.Elektronická databáze závěrečných prací je na Univerzitě Karlově (dále UK) provozována p Studijního informačního systému UK (dále „systém“) a digitálního repozitáře UK (dále jen adrese http://dspace.cuni.cz/ [ URL "http://dspace.cuni.cz/"] . 4.Závěrečné práce jsou zpřístupňovány nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby k n veřejnosti prostřednictvím systému. 5.V repozitáři se zpřístupňuje text závěrečné práce, obhájené i neobhájené, po termínu jej a dále texty příloh této práce, abstrakt práce, posudky na práci, výsledek obhajoby a da závěrečné práci a její obhajobě podle čl. 4 a 7 tohoto opatření. *========================================================================================= * Čl. 2 - Přístup do repozitáře *========================================================================================= 1.Do repozitáře lze nahlížet anonymně. 2.Při přístupu do repozitáře je nahlížející osoba poučena o tom, že získané informace nemo k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné o *========================================================================================= * Čl. 3 - Závěrečné práce zvláštní povahy *========================================================================================= Závěrečná práce, jejíž odevzdání v elektronické podobě vylučuje její povaha (např. některá se do repozitáře neukládá. *========================================================================================= * Čl. 4 - Postup evidence a zveřejňování závěrečných prací *========================================================================================= 1.Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím systému. 2.Téma práce a některé další náležitosti uvedené v metodickém materiálu dle čl. 12 odst. 1 systému pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce/školitel. 3.Vlastní text práce, její přílohy, abstrakty a další údaje uvedené v metodickém materiálu odst. 1 vkládá do systému student. 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 student v systému potvrdí odevzdání elektr práce. Odevzdáním práce v systému student potvrzuje správnost a úplnost vložených soubor a úplnost odevzdané elektronické verze práce a jejích příloh odpovídá student. 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 student nemůže vložené soubory dále měnit, u popisných může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta studentovi povolí nastavením 6.Vedoucí práce/školitel a oponenti vkládají elektronickou podobu posudků k práci do systé formátech odpovídajících formátům požadovaným čl. 5 odst. 1. 7.Po vložení všech povinných údajů o práci do systému provede pověřený pracovník fakulty v „finalizace záznamu o práci“. Po provedení této akce a po uplynutí lhůty pro zveřejnění bude záznam o práci automaticky přenesen do repozitáře. *========================================================================================= * Čl. 5 - Formát a velikost souborů závěrečných prací a povinné údaje o závěrečných pracíc *========================================================================================= 1.Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci, jsou přijímány pouze ve formá Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u dle ISO nebo ISO 19005-2:2011). Výjimku tvoří příloha práce, která se řídí pravidly uvedenými v 5. 2.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následují a.v případě dokumentů textového charakteru ve formátu Portable Document Format for the L Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf), b.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: i.Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, iiPortable Document Format for the Long-term Archiving 1 LEVEL "A" (PDF/A-1a nebo PDF/ přípona: .pdf), c.v případě zvukových dokumentů ve formátech: i.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave), iiMoving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3), d.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: i.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob), iiMoving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4), e.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: i.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv), iiExtensible Markup languge (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případě odpovídající XSD nebo DTD, iiPlain text file (přípona: .txt). 3.Pokud student potřebuje k závěrečné práci přiložit více než jeden soubor přílohy, vytvoř v kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip). Balíček však stále musí obsahovat soubory v uvedených v odstavci 2. 4.V případě, že charakter přílohy neumožnuje uložit ji ve formátech dle odstavce 2 (např. data, aplikaci apod.), vloží student přílohu práce v jiném formátu a současně požádá fak koordinátora dle čl. 8 o schválení formátu příloh práce vyplněním formuláře dle odstavce schválení fakultního koordinátora nebude práce považována za řádně odevzdanou. 5.Pro vložení přílohy práce obsahující soubor v jiném formátu než dle odstavce 2 vyplní st obsahující následující informace: a.název závěrečné práce b.jméno autora práce, c.důvod žádosti, d.formát přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo programovací jazyk (včetně e.aplikace potřebná k otevření nebo spuštění přílohy, f.operační systém (včetně verze), pod nímž lze přílohu otevřít nebo spustit, g.informace o licenci, h.seznam vkládaných souborů v nestandardním formátu, i.další relevantní informace (např. výčet a popis modulů a knihoven). Uvedení údajů dle písm. a) až h) je povinné. 6.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m 12 odst. 1. 7.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 6, předá student tento dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do systému zajistí ve spoluprá výpočetní techniky UK. 8.Povinné údaje o práci, její obhajobě a okruh povinných a volitelných souborů stanoví met dle čl. 12 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 6 - Kontrola ukládaných souborů *========================================================================================= 1.Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do systému kontrolovány inte programem. V případě, že je některý z odevzdaných souborů infikován virem, systém tuto s bezprostředně po vložení souboru oznámí uživateli, soubor nebude systémem akceptován a z nebude považována za kompletní. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a o do systému. 2.Jakmile soubor projde antivirovou kontrolou, systém validuje přípustnost formátů souborů případě, že vkládaný soubor není ve správném formátu, systém o této skutečnosti informuj takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a opětovně vložit do systému. 3.Pokud všechny vložené soubory prošly kontrolou dle odstavců 1 a 2, je možné závěrečnou p Systém o této skutečnosti uživatele informuje. *========================================================================================= * Čl. 7 - Lhůta pro zveřejnění práce *========================================================================================= 1.Ke zveřejnění práce dojde po „finalizaci záznamu o práci“ dle čl. 4 odst. 7 automaticky stanovené lhůty. Tato lhůta činí pro obhájené i neobhájené práce 21 kalendářní den po te obhajoba práce proběhla, není-li dále stanoveno jinak. 2.Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zv práce, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby práce. Tato žádost se podává prostředni to v termínu stanoveném opatřením děkana dle čl. 9. 3.Žádosti dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan). Oprávněná osoba za fakultu jmenovaná d (proděkanem) zaznamená výsledek posouzení do systému. 4.V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a systému exportovány po uplynutí lhůty dle odstavce 1 pouze ostatní údaje o práci, nikoli práce a její přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním zveřejněn Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění, zašle fakulta bez zbytečnéh termínu obhajoby odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu. Rektorát pak tento zašle k uchování Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Text práce a přílohy budo uplynutí prodloužené lhůty dle odstavců 2 a 3. 5.Disertační práce, které byly dle § 47b odst. 1 zákona o vysokých školách zveřejněny jiný repozitáři, se podle tohoto opatření nezveřejňují. *========================================================================================= * Čl. 8 - Fakultní koordinátoři *========================================================================================= 1.Na každé fakultě jmenuje děkan jednu kontaktní osobu, tzv. fakultního koordinátora pro o zveřejňování závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Úst techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se na fakultní koordinátory obrací zejména s po technickému zabezpečení ukládání prací. 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě. komunikovat se studenty ve věcech týkajících se vložení přílohy dle čl. 5 odst. 4. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. *========================================================================================= * Čl. 9 - Opatření děkana k evidenci a zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prac *========================================================================================= 1.Děkan fakulty, v souladu s čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK a s čl. 7 ods řádu UK, vydává opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se evidence a zpří elektronické podoby závěrečných prací na fakultě. 2.Opatření děkana dle odstavce 1 obsahuje zejména a.vymezení kompetencí fakultního koordinátora, b.upřesnění rolí jednotlivých pracovišť fakulty, resp. pověřených osob, v procesu eviden zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě, c.upřesnění postupů z hlediska organizace odevzdávání prací studenty do systému (včetně aspektů týkajících se vztahu elektronické a listinné podoby práce), d.upřesnění postupů kontroly a finalizace pořízených záznamů o závěrečných pracích, e.závazné termíny pro jednotlivé kroky procesu evidence a zveřejnění elektronické podoby na fakultě včetně jejích příloh, posudků oponentů, záznamu o průběhu a výsledku obhajo apod. (např. termín, do něhož lze požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce, ap 3.Opatřením děkana dle odstavce 1 mohou být dále stanoveny podmínky a způsob podání přihlá další náležitosti této přihlášky a jejího vztahu k odevzdání elektronické a listinné pod *========================================================================================= * Čl. 10 - Zveřejňování habilitačních prací *========================================================================================= 1.Uchazeč o habilitaci předloží podle § 72 odst. 2 zákona o vysokých školách a dle čl. 1 o habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy fakultě habilit jak v listinné, tak v elektronické podobě. 2.Habilitační práce jsou zveřejňovány v repozitáři pět pracovních dní před konáním habilit 3.Po obhajobě je habilitační práce zveřejněna ve veřejné části internetových stránek fakul konala obhajoba práce, a též prostřednictvím  repozitáře , a to do 21. kalendářního dne práce. 4.Elektronická podoba prací, která je určena pro zveřejnění prostřednictvím  repozitáře , ukládána v elektronické podobě výhradně prostřednictvím  repozitáře . 5.Zveřejnění se týká habilitačních prací, u kterých proběhla obhajoba, a to včetně posudků záznamu o průběhu a výsledku obhajoby v rozsahu uváděném v zápisu z vědecké rady fakulty nevýdělečné. 6.Zveřejňování habilitačních prací provádějí a jsou za provedení odpovědni pověření pracov 7.Odevzdáním práce do repozitáře pověřený pracovník fakult potvrzuje správnost a úplnost v povinných a nepovinných údajů. Za správnost a úplnost odevzdané elektronické verze práce odpovídá rovněž pověřený pracovník fakult. 8.Ze zveřejnění jsou vyloučeny: a.tiskem vydaná monografie, u níž se zveřejňují příslušné bibliografické údaje, b.tiskem vydaný soubor článků, u něhož se zveřejňuje komentář k souboru a seznam článků soubor, s příslušnými bibliografickými údaji. 9.Odložení zveřejnění habilitační práce nebo její části je možné, a to po dobu trvání přek zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Informace o odložení zveřejnění musí být spolu s zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejňovány habilitační práce. Jeden výtisk habil jíž se týká odklad zveřejnění, zašle fakulta bez zbytečného odkladu po termínu, v němž p obhajoba, odboru pro vědu a výzkum rektorátu. Rektorát pak tento výtisk práce zašle k uc Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. 10Žádost o odložení zveřejnění habilitační práce nebo její části podává uchazeč fakultě, a do 5 dnů po datu konání obhajoby práce. Tyto žádosti posuzuje děkan nebo jím pověřený pr 11Soubory, vkládané do repozitáře budou kontrolovány interním antivirovým programem. V pří je některý z odevzdaných souborů infikován virem, administrátor repozitáře tuto skutečno pověřenému pracovníkovi fakult. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a o do repozitáře. 12Povinné údaje pro vložení habilitačních prací do repozitáře budou upraveny metodickým ma bude dostupný na stránkách  repozitáře. 13Na formát a velikost souborů habilitačních prací se vztahují stejná pravidla jako na záv Ostatní ustanovení tohoto opatření o závěrečných pracích se na habilitační práce nevztah *========================================================================================= * Čl. 11 - Přechodná ustanovení *========================================================================================= 1.Odevzdávání a zveřejňování prací odevzdaných k obhajobě před 1. únorem 2017 se řídí Opat 6/2010 ve znění platném k datu odevzdání závěrečné práce. 2.Pro zveřejnění práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006 je třeba souhlasu studenta s j v elektronické podobě. 3.V případě, že fakulta disponuje souhlasem dle odstavce 2, může práci zveřejnit, a to tak práci, včetně plného textu práce, vloží do systému, odkud bude práce následně automatick repozitáře. 4.Opatření děkana vydaná na základě čl. 13 odst. 1 Opatření rektora č. 6/2010, ve znění Op č. 14/2014, budou uvedena do souladu s tímto opatřením nejpozději do 30. června 2017. 5.Rektorát UK a Ústav výpočetní techniky UK připraví vzor opatření děkana dle čl. 9 do 31. *========================================================================================= * Čl.  12 - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Podrobnosti o ukládání závěrečných prací do systému jsou upraveny metodickým materiálem internetové adrese http://is.cuni.cz. 2.Záležitosti týkající se kontroly podobnosti závěrečných prací vložených do systému s jin využitím meziuniverzitního systému Theses.cz, popřípadě jiných systémů, jsou upraveny Op č. 8/2011, v platném znění. 3.Opatření rektora č. 23/2016 se zrušuje. *========================================================================================= * Čl. 13 - Účinnost *========================================================================================= Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. března 2017. V Praze dne 28. 2. 2017 .pdf ke stažení [ URL "UK-8092-version1-or_2017_13.pdf"] Jde o práce bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní. Viz čl. 18a Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 7 Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 9 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 7 odst. 2 Rigorózního řádu UK. Čl. 18a odst. 3 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 7 odst. 8 Rigorózního řádu UK. Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1 ISO 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011; MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, ISO/IEC 10918; MIME t PUID: fmt/42, 43, 44; přípona .jpeg nebo .jpg) Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1 ISO 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011; MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, Waveform audio format (WAV), modulace Pulse-code modulation (PCM) (MIME type: audio/x-wav; přípony: .wav nebo .wave) Moving Picture Experts Group Phase 1/2 Audio Layer III (MIME type: audio/mpeg; PUID: fmt/1 přípona: .mp3) datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 2 (MPEG-2, ISO/IEC 13818; MIME type: video/MP2T; PUID: fmt/425; přípona: .vob) datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 4, Advanced Video Coding (Part 10) (H.264), preferovaný kontejner MP4 (MPEG-4, ISO/I type: application/mp4 nebo video/mp4; PUID: fmt/199; přípona: .mp4) souborový formát určený pro výměnu tabulkových dat Comma-separated values (CSV) (MIME: tex fmt/18; text/x-csv nebo application/csv; přípona: .csv) Extensible Markup languge (XML) (MIME type: application/xml; PUID: fmt/101; přípona: .xml; DTD) XML Schema Definition (XSD) (MIME type: application/xml; PUID: x-fmt/280; přípona: .xsd) Document Type Definition (DTD) (MIME type: application/xml-dtd; PUID: x-fmt/315; přípona: Plain Text File (MIME type: text/plain; PUID: x-fmt/111, přípona: .txt; kódování UTF-8) ZIP (MIME: application/zip; PUID: x-fmt/263; přípona .zip) Ust. § 47b zákona o vysokých školách, zejména pak v případech, kdy je součástí práce článe knihy, která je připravena k publikaci vydavatelstvím či jinou třetí stranou.