Opatření rektora č. 23/2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciál K provedení: - Účinnost: 1. dubna 2017 [zrušeno OR č. 28/2023 [ URL "UK-12860.html "] ] ****************************************************************************************** * Standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciálními potřebami n Karlově ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvod (preambule) *========================================================================================= Každý člověk má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu. V souladu s obecnými i vnitřními předpisy Univerzity Karlovy (dále jen „UK“) mají studenti a uchazeči o studium potřebami totéž právo získat vysokoškolské vzdělání jako jejich kolegové bez speciálních p proto poskytuje každému studentovi a uchazeči o studium se speciálními potřebami takovou p úpravy studia a prostředí, jejichž cílem je vytvořit podmínky pro maximální využití potenc studentů a uchazečů o studium v akademickém životě. Univerzita dbá sociálních potřeb členů Univerzita dbá potřeb členů akademické obce se specifickými potřebami a ve svých činnostec činnostech akademických samosprávných orgánů, činí dostupná opatření pro vyrovnávání jejic uplatnění na univerzitě. *========================================================================================= * Čl. 2 - Cíl a principy *========================================================================================= 1.Cílem UK v oblasti podpory studentů se speciálními potřebami je umožnit všem studentům a studium, bez ohledu na povahu a stupeň jejich postižení, rovný přístup ke studiu a srovn studia a podpořit jejich celoživotní učení za účelem rozvoje jejich osobnosti, talentu, intelektuálních i tělesných schopností. 2.Podpora poskytovaná studentům se speciálními potřebami se řídí těmito základními princip a.Univerzita zaručuje plnohodnotnou účast studentů s postižením ve všech oblastech akade společenského života. b.Univerzita zajišťuje poučený a lidskou důstojnost respektující přístup všech svých zam studentům a uchazečům se speciálními potřebami. c.Univerzita v oblasti vyrovnávání podmínek studia studentů se speciálními potřebami vyc platných právních předpisů a vnitřních metodických doporučení. d.Opatření, jeichž cílem je dosáhnout přístupnosti akademického života, nesmějí snižovat nároky. Každý student musí proto pro dosažení požadované kvalifikace prokázat srovnate průběžné a výstupní výsledky. e.Realizovaná opatření vycházejí z odborného posouzení praktického funkčního dopadu zdra postižení na činnosti související se studiem konkrétního programu. f.V kompetenci garantů studijních programů je navrhovat a posuzovat zvláštní požadavky n jiné předpoklady uchazeče o studium, které jsou nutné pro řádné plnění studijních povi studia Univerzita předpokládá připravenost studentů a uchazečů o studium využívat posk opatření . Studenti a uchazeči pro tento účel musí disponovat minimálními potřebnými k g.Univerzita zaručuje ochranu informací týkajících se postižení studenta nebo jeho zdrav považuje je za zcela důvěrné. *========================================================================================= * Čl. 3 - Student či uchazeč o studium se speciálními potřebami *========================================================================================= 1.Za studenta či uchazeče o studium se speciálními potřebami je pokládán student či uchaze který vzhledem k vrozené nebo získané povaze svého zdravotního stavu vyžaduje modifikaci řízení, studijních podmínek a kontrol studia, odstranění fyzických překážek, popř. jiné prostor za účelem úspěšného průběhu studia. 2.Mezi studenty a uchazeče se speciálními potřebami řadíme studenty se zrakovým postižením postižením, s tělesným a pohybovým postižením, se specifickými poruchami učení, s poruch spektra, s kombinovaným postižením a studenty s jinými obtížemi (s duševními poruchami, komunikačními schopnostmi, s chronickými a somatickými onemocněními). 3.Student se speciálními potřebami, který v průběhu studia využívá nástrojů podpory uveden povinen se prostřednictvím příslušného studijního oddělení evidovat v informačním systém Je rovněž povinen absolvovat odborné posouzení praktického funkčního dopadu zdravotního činnosti související se studiem konkrétního programu. 4.Využití nástrojů podpory uvedených v čl. 4 a jejich konečná podoba se zakládá na domluvě subjekty podpory uvedenými v čl. 7 a zástupcem fakulty, resp. studijního programu, a to podmínek popsaných v čl. 3 odst. 3. *========================================================================================= * Čl. 4 - Nástroje podpory *========================================================================================= Základními nástroji pro dosažení cílů stanovených v čl. 2 jsou: a.modifikace přijímacího řízení uchazečů o studium se speciálními potřebami (dále viz čl. b.modifikace studijních podmínek a kontrol studia studenta se speciálními potřebami s ohle individuální studijní potřeby (dále viz čl. 6), c.poskytování klíčových podpůrných služeb, které jsou nezbytné pro řádné studium studentů potřebami a jsou poskytovány studentům všech fakult na jednotné úrovni a ve srovnatelné poskytování dalších podpůrných služeb, které jsou poskytovány, organizovány, příp. zajiš fakultou studenta, popř. jinou fakultou dle konkrétní dohody, d.zpřístupňování fyzického prostředí, popř. jiné zvláštní úpravy prostor univerzity, e.vybavování prostor výuky a pracovišť potřebnými technickými a výukovými pomůckami, a jej studentům, příp. akademickým pracovníkům a zaměstnancům, f.zvyšování informovanosti pracovníků UK v oblasti vzdělávání studentů a uchazečů se speci potřebami, a to včetně metodické podpory výuky, g.přijímání, konzultování a případná realizace návrhů studentů, uchazečů o studium a zaměs zlepšení nástrojů podpory, h.provádění pravidelných vnitřních a vnějších hodnocení kvality realizovaných podpůrných o i.poskytování ostatních forem podpory spadajících do kompetence fakult. *========================================================================================= * Čl. 5 - Modifikace přijímacího řízení *========================================================================================= 1.Každý uchazeč o studium musí splnit podmínky stanovené Řádem přijímacího řízení UK, příp podmínky přijímacího řízení vyhlášené pro příslušný studijní program. 2.Pokud uchazeč o studium požaduje modifikaci přijímacího řízení, jež by zohlednila prakti dopad jeho zdravotního postižení, podává jako součást přihlášky ke studiu požadavek se s a zdůvodněním požadované úpravy. Jeho součástí je potvrzení zdravotního stavu vyjádřením jiného odborného pracovníka. Konkrétní formální požadavky stanovují fakulty v podmínkách řízení. Po přijetí takové přihlášky studijní oddělení neprodleně informuje kontaktní oso 7), která se s uchazečem spojí a zjistí povahu a rozsah specifického nároku a následně v příslušným proděkanem a garantem studijního programu (viz čl. 7) navrhne modifikaci přij 3.O žádosti rozhoduje děkan/děkanka. 4.Modifikované přijímací řízení by se mělo od běžného postupu odlišovat jen v nejmenší nut celý postup musí být v souladu s Řádem přijímacího řízení UK a navazujícími předpisy. 5.Informaci o nutnosti podat spolu s přihláškou ke studiu také případnou žádost o modifika řízení univerzita zveřejňuje v podmínkách přijímacího řízení pro příslušný akademický ro *========================================================================================= * Čl. 6 - Modifikace studijních podmínek v průběhu studia *========================================================================================= 1.V průběhu studia mohou studenti se speciálními potřebami na základě individuálních dopor vycházejících z posouzení praktického funkčního dopadu zdravotního postižení na činnosti studiem konkrétního programu bezplatně čerpat níže uvedená opatření.   2.Níže jsou uvedena opatření typická pro jednotlivé skupiny studentů se speciálními potřeb poskytnutí opatření podává student u jednotlivých subjektů podpory (dále čl. 7). a.Studenti se zrakovým postižením 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury (editovatelné elektronické dokumenty, dokumenty , audiodokumenty) 2.Hmatové dokumenty, hmatová grafika 3.Asistence při studiu 4.Využití pomůcek 5.Individuální výuka (příležitostná / přechodná /soustavná) Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia 6.Prostorová orientace (intenzivní/příležitostná) b.Studenti se sluchovým postižením 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury (editovatelné elektronické dokumenty 2 2.Tlumočnické a přepisovatelské služby 3.Zapisovatelské služby 4.Elektronické videodokumenty 5.Asistence při studiu 6.Využití pomůcek 7.Individuální výuka (příležitostná / přechodná / soustavná) 8.Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia c.Studenti s tělesným a pohybovým postižením 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury 2.Asistence při studiu 3.Využití pomůcek 4.Individuální výuka (příležitostná /přechodná /soustavná) 5.Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia 6.Prostorová orientace d.Studenti se specifickými poruchami učení 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury (audiodokumenty, editovatelné elektron 2. řádu) 2.Asistence při studiu 3.Využití pomůcek 4.Individuální výuka (příležitostná /přechodná) 5.Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia 6.Diagnostika e.Studenti s poruchou autistického spektra 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury 2.Asistence při studiu 3.Využití pomůcek 4.Individuální výuka (příležitostná /přechodná) 5.Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia 6.Prostorová orientace f.Studenti s jinými obtížemi 1.Zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury 2.Asistence při studiu 3.Využití pomůcek 4.Individuální výuka příležitostná 5.Časová kompenzace při plnění studijních povinností a kontrol studia 6.Prostorová orientace *========================================================================================= * Čl. 7 - Organizační zajištění systému podpory studentů se speciálními potřebami *========================================================================================= 1.Podpora studentů se speciálními potřebami je zajišťována různými subjekty podpory ve vzá součinnosti. Zabezpečují ji zejména kontaktní osoby pro studenty se speciálními potřebam fakultách, Kancelář pro studenty a zaměstnance se speciálními potřebami ISPC RUK (dále j speciální pracoviště a poradny zaměřené na jednotlivé cílové skupiny studentů, garanti s programů, ostatní odborní pracovníci, pracovníci studijní oddělení příslušných fakult a řadě vyučující, ale také studenti a ostatní pracovníci Univerzity. 2.Kontaktní osoby jsou zodpovědné za stav, realizaci a rozvoj podpory poskytované studentů o studium se speciálními potřebami na fakultní úrovni. Kontaktní osoba zpracovává plány zabezpečování služeb pro studenty příslušné fakulty a pravidelně je vyhodnocuje. Kontakt vykonává svoji činnost v úzké spolupráci se studenty a ostatními subjekty.  Kontaktní os děkanem příslušné fakulty. 3.Kancelář na celouniverzitní úrovni zabezpečuje koordinační, konzultační, informační, evi koncepční činnost, jakož i metodickou podporu v oblasti potřeb studentů a uchazečů o stu speciálními potřebami a spravuje některé klíčové služby. 4.Speciální pracoviště jsou zřizována na půdě jednotlivých fakult, příp. rektorátu a jejic využívají studenti všech fakult. Speciální pracoviště nejčastěji poskytují poradenství, výuku, technickou podporu kompenzující důsledky zdravotního postižení a výpůjčky knih a materiálů. 5.Poradny poskytují speciální, psychologické, kariérové, sociálně-právní a další typy pora mohou být zřizovány též na úrovni jednotlivých fakult. 6.Garanti v příslušných studijních programech utvářejí obsah studia a ručí za jeho kvalitu úpravy studijních plánů a individualizované modifikace podmínek přijímacího řízení a stu 7.Na základě osobní konzultace se studentem, příp. uchazečem o studium posuzují odborní pr praktický funkční dopad zdravotního postižení na činnosti související se studiem konkrét programu a společně se studentem, příp. uchazečem navrhují modifikace studijních podmíne 6. 8.Studijní oddělení fakult jsou významným informačním zdrojem a kontaktním místem při vyři individuálních studijních záležitostí. Studijní oddělení vedou evidenci studentů se spec potřebami a zprostředkovávají informace a kontakty na zprostředkovatele a poskytovatele 9.Vyučující má být v dostatečném časovém předstihu informován o tom, že se jeho výuky e bu student se speciálními potřebami a to studentem samotným nebo zprostředkovaně jiným subj Vyučující zodpovídá za zpřístupnění obsahu výuky studentům, o jejichž speciálních potřeb informován. Oblast poskytování služeb studentům se speciálními potřebami, její odbornou, i organizační problematiku průběžně sleduje stálá pracovní komise rektora. Komise projed otázky koncepčního rozvoje a stanovení priorit v této oblasti a podává příslušným subjek dalšímu rozvíjení či úpravám poskytovaných služeb. 10Konkrétní úkoly a kompetence jednotlivých subjektů v systému podpory studentů se speciál jakož i základní postupy a systém kontroly kvality poskytovaných služeb jsou uvedeny v d Standardy a metodika klíčových podpůrných služeb pro studenty se speciálními potřebami. *========================================================================================= * Čl. 8 - Knihovnické a informační služby *========================================================================================= 1.Knihovny UK jsou povinny zajistit všem uživatelům bez rozdílu rovný přístup k informacím 2.Knihovny vytvářejí vhodné fyzické a technické podmínky a opatření umožňující samostatný uživatelů v prostorách knihoven. 3.Knihovny zřizují pro uživatele se speciálními potřebami chráněná studijní místa a vybavu technickými pomůckami. 4.Na základě žádosti je uživatel se speciálními potřebami oprávněn využívat služeb knihove svého asistenta, kterého v žádosti uvede. Uživatelé se speciálními potřebami mohou využí výpůjční lhůty, o jejíž délce rozhoduje odpovědný pracovník knihovny. 5.Pracovníci knihoven disponují základními znalostmi a dovednostmi nezbytnými pro poskytov uživatelům se speciálními potřebami. Studenti mohou využít asistenčních služeb pracovník 6.Knihovny spolupracují se subjekty poskytujícími služby uživatelům se speciálními potřeba 7.V rámci Centrálního katalogu UK vytvářejí knihovny záznamy o digitalizované studijní lit *========================================================================================= * Čl. 9 - Ubytování a stravování *========================================================================================= 1.Student, který je uznán osobou s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem nebo osobou se postižením je při posuzování žádosti o ubytování zvýhodněn. 2.Koleje a menzy (dále jen KaM) mohou v případě volné kapacity s takovým studentem uzavřít Ubytovací smlouvě, na jehož základě bude ubytovanému poskytnut celý vícelůžkový pokoj. U může požádat ředitele KaM o slevu z platby za neobsazená lůžka v daném pokoji. 3.Při stravování a souvisejících záležitostech může student využívat asistenční služby pra Asistenční služby pracovníků KaM jsou upraveny vnitřním předpisem KaM. *========================================================================================= * Čl. 10 - Závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Opatření rektora č. 9/2013 se zrušuje. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. dubna 2017. V Praze dne 28. března 2017 .pdf ke stažení [ URL "UK-8144-version1-or_23_2017.pdf"] Synonymně je také používán pojem „specifickými“. Listina základních práv a svobod ze dne 16. prosince 1992, čl. 26. Čl. 5 Statutu UK. Statut minimálních standardů pro univerzity, které jsou členy UNICA. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů, Pravidla pro posky a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Příloha č. zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami. Dokument Standardy a metodika klíčových podpůrných služeb pro studenty se speciálními potř V souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů a vo minimálních standardů pro univerzity, které jsou členy UNICA. V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů a 22 odst. 12 Statutu UK V souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpis Typologie podle Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Minist mládeže a tělovýchovy, Příloha č. 3 Financování zvýšených nákladů na studium studentů se s potřebami. V souladu s vyhláškou č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb. EED I – dokument, který je uživatelským způsobem editovatelný, je bez drobných technických adaptován s ohledem na technické a smyslové možnosti studentů s postižením. EED II – liší se od EED I tím, že grafická (obrazová) ani tabulková složka původního dokum adaptaci, a případně dalším zvýrazněním (i barevným) struktury dokumentu. §2a zákona č. 257/2001 Sb. Podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů. Řád pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb Univerzity Karlovy ze dne 14. prosin odst. 3.