P15 - Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Participující fakulty (vysokoškolské ústavy) UK: Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta, Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta tělesné v Vědní oblast: AM – pedagogika a školství Rada programu (stav k 31. 12. 2016): prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. (koordinátorka) prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. doc. RNDr. Lubomír Hrouda, CSc. prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. Ing. Jan Koucký, Ph.D. doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Anotace: Zaměření projektu. Škola je dnes konfrontována s novými, naléhavými úkoly, vyplývajícími p vývojové dynamiky soudobé společnosti, z nezbytnosti zabezpečovat rovnost vzdělávacích pří proměn dětství a mládí, vyvolaných činiteli působícími v současné společnosti, z přínosu n zejména v oblasti pedagogiky, oborové didaktiky, psychologie efektivního učení a vzděláván edukační reality vyvolávaných rozvojem ve sféře informačních a komunikačních technologií a pronikáním do struktur a funkcí společnosti, z vyhodnocování rozdílů v efektivitě vzděláva nezbytnosti mezinárodní kooperace při realizaci společných cílů. Rozvíjené vědní oblasti. Uvedenému zaměření projektu bude odpovídat rozvíjení integrovanéh výchově a vzdělávání, jmenovitě: • Pedagogiky, s důrazem na pedagogiku jednotlivých stupňů a typů škol, srovnávací pedagogi a vysokoškolskou pedagogiku. • Oborových didaktik s důrazem na uplatňování nových metod a organizačních forem výuky v ú rozvojem oborů, z nichž oborové didaktiky vycházejí. • Speciální pedagogiky, především s důrazem na možnosti, strategie a metody inkluzivního v tím spojené kompenzace handicapů a znevýhodnění. • Pedagogické psychologie, s dominantním zaměřením na psychické a psychosociální činitele potencialit vzdělávací úspěšnosti žáků a rozvoje jejich osobnosti. • Filozofii, sociologii, ekonomiku a řízení vzdělávání a výchovy. Rozvíjení uvedených vědních oblastí bude dbát jejich specifických zvláštností, zejména vša integrující zaměření na problematiku proměny školy a nových nároků na učitelskou profesi, vědeckém a společenském významu. Bude rozvíjena spolupráce s dalšími fakultami UK, připrav jmenovitě FF, MFF a FTVS. Cíle a výstupy projektu. Cílem projektu je rozvíjet a využívat inovační potenciál, obsažen objevech, relevantních pro vzdělávání, školu a práci učitelů. Konkrétní vědecko?výzkumné v směřovat • do rozvíjení teorie školy a učitelské profese, včetně metodologie jejich výzkumu; • do tvorby programů pregraduální přípravy a celoživotního vzdělávání učitelů a ředitelů š zvýšit efektivitu jejího edukačního působení; • do didaktických opatření, adresných vůči žákům jednotlivých stupňů a typů škol; • do metod a organizačních forem výuky; • do opatření zajišťujících inkluzi znevýhodněných skupin žáků do vzdělávacích proudů; • do tvorby standardů učitele a ředitele a zásad kariérního růstu a atestačních stupňů; • do systému poradenské podpory učitelů a dalších pedagogických pracovníků; • do publikačních aktivit, zvl. tvorby monografií a organizování závažných konferencí; • do oblasti spolupráce s významnými zahraničními partnery.