P22 - Teoretický výzkum komplexních jevů ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Participující fakulty (vysokoškolské ústavy) UK: Centrum pro teoretická studia Vědní oblast: teorie komplexních jevů Rada programu (stav k 31. 12. 2016): prof. David Storch, Ph.D. (koordinátor) doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. prof. RNDr. Roman Kotecký, DrSc. prof. RNDr. Petr Kůrka, CSc. doc. Mgr. Petr Pokorný, Ph.D. Anotace: Centrum pro teoretická studia se dlouhodobě věnuje výzkumu těch jevů, které svou komplexit rámce jednotlivých vědních disciplín, čímž si vynucují transdisciplinární spolupráci. Přík jevů jsou struktura a dynamika biosféry ve velkých časových a prostorových měřítkách, vývo lidské společnosti ve vzájemné interakci, růst měst a suburbánního prostoru, kolapsy kompl a společenství, nebo kolektivní rozhodování v rozvinutých společnostech. Studiu podobných výzkumný záměr CTS „Teoretický výzkum komplexních jevů ve fyzice, biologii a vědách o spol který byl trvale hodnocen nejvyšším možným ohodnocením. To indikuje, že tento směr výzkumu perspektivní. Náš způsob studia komplexních jevů je v rámci UK unikátní tím, že se neomezu zmíněných jevů z hlediska jednotlivých disciplín a dodatečnou syntézu těchto partikulárníc zaměřuje se zejména na budování teorie, tedy obecných rámců, prostřednictvím nichž lze pří nahlížet a interpretovat. Intenzivně na tomto poli spolupracujeme se zahraničními pracoviš USA a Velké Británii, ale i v jiných evropských zemích), kde je téma komplexity odedávna s z matematického hlediska a prostřednictvím počítačových simulací; v CTS tento přístup má t větší důraz ale klademe na hledání společných rysů komplexních jevů v různých disciplínách letech jsme o těchto věcech publikovali desítky publikací v časopisech s impakt faktorem ( mezioborových časopisů jako je PNAS) a řadu knih (z nichž některé v mezinárodních nakladat Cambridge University Press). Pracovní kolektiv CTS spojuje transdisciplinární bádání s vys v jednotlivých disciplínách a je průběžně cíleným způsobem omlazován. Další rozvoj teorie jako oboru rozvíjeného v CTS tak slibuje značný badatelský i pedagogický přínos.