Opatření rektora č. 72/2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací K provedení: - Účinnost: 1. prosince 2017 [změněno OR č. 16/2019 [ URL "UK-9751.html "] ] ****************************************************************************************** * Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření upravuje podrobnosti procesu odevzdání a zpřístupnění závěrečných prací po obhajobě prostřednictvím elektronické databáze a stanovuje další pravidla, podmínky, lhů náležitosti pro odevzdání a zpřístupňování závěrečných prací. Toto opatření dále v čl. 1 postup zveřejňování habilitačních prací. 2.Toto opatření upravuje i postup zveřejňování závěrečných a habilitačních prací, které ne 3.Elektronická databáze závěrečných prací je na Univerzitě Karlově (dále UK) provozována p Studijního informačního systému UK (dále „systém“) a digitálního repozitáře UK (dále jen adrese http://dspace.cuni.cz/. 4.Závěrečné práce jsou zpřístupňovány nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby k n veřejnosti. 5.V repozitáři se zpřístupňuje text závěrečné práce, obhájené i neobhájené, po termínu jej dále přílohy této práce, abstrakt práce, posudky na práci, výsledek obhajoby a další úda práci a její obhajobě podle čl. 4 a 7 tohoto opatření. *========================================================================================= * Čl. 2 - Přístup do repozitáře *========================================================================================= 1.Do repozitáře lze nahlížet anonymně. 2.Při přístupu do repozitáře je nahlížející osoba poučena o tom, že získané informace nemo k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné o *========================================================================================= * Čl. 3 - Závěrečné práce zvláštní povahy *========================================================================================= Závěrečná práce, jejíž odevzdání v elektronické podobě vylučuje její povaha (např. některá se do repozitáře neukládá. *========================================================================================= * Čl. 4 - Postup evidence a zveřejňování závěrečných prací *========================================================================================= 1.Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím systému. 2.Téma práce a některé další náležitosti uvedené v metodickém materiálu dle čl. 12 odst. 1 systému pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce/školitel. 3.Vlastní text práce, její přílohy, abstrakty a další údaje uvedené v metodickém materiálu odst. 1 vkládá do systému student/uchazeč. 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 a úspěšném provedení kontrol dle čl.6 stud v systému potvrdí odevzdání elektronické podoby práce. Odevzdáním práce v systému studen potvrzuje správnost a úplnost vložených souborů. Za správnost a úplnost odevzdané elektr práce a jejích příloh odpovídá student/uchazeč. 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 student/uchazeč nemůže vložené soubory dále měnit, u p práci může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta studentovi/uchazeči pov systému. 6.Vedoucí práce/školitel a oponenti vkládají elektronickou podobu posudků k práci do systé 7.Po obhajobě a vložení všech povinných údajů o práci do systému provede pověřený pracovní systému akci „finalizace záznamu o práci“. Po provedení této akce a po uplynutí lhůty pr práce dle čl. 7 bude záznam o práci automaticky přenesen do repozitáře. Podmínkou pro pr „finalizace záznamu o práci“ je schválení žádostí podaných dle čl. 5 odst. 4. *========================================================================================= * Čl. 5 - Formát a velikost souborů závěrečných prací a povinné údaje o závěrečných pracíc *========================================================================================= 1.Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci (vlastní text práce, errata, a dizertační práce), jsou přijímány pouze ve formátu Portable Document Format for the Long (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011). Výjimku tv práce, která se řídí pravidly uvedenými v odstavcích 2 až 5. 2.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následují a.v případě dokumentů textového charakteru i.ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf iiProstý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014 b.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: i.Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, iiPortable Network Graphics (PNG, přípona: .png) iiPortable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf), c.v případě zvukových dokumentů ve formátech: a.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave), b.Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3), d.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: a.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob), b.Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4), e.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: a.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv), b.Extensible Markup languge (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případě odpovídající XSD nebo DTD. 3.Pokud student/uchazeč potřebuje k závěrečné práci přiložit více než jeden soubor přílohy balíček v kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip). Balíček však stále musí obsahovat s formátech uvedených v odstavci 2. 4.V případě, že charakter přílohy (příloh) neumožňuje uložit ji ve formátech dle odstavce vědecká data, aplikaci apod.), vloží student/uchazeč přílohu (přílohy) práce v jiném for požádá fakultního koordinátora dle čl. 8 o schválení formátu příloh práce vyplněním form odstavce 5. 5.Pro vložení přílohy (příloh) práce obsahující soubory v jiném formátu než dle odstavce 2 uchazeč v systému formulář obsahující následující informace: a.důvod žádosti, b.požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo program (včetně verze), c.pokud se jedná o proprietární formát dat určité aplikace, pak název a verze této aplik d.další relevantní informace. Uvedení údajů dle písm. a) a b) je povinné. Student/uchazeč podává jednu žádost za všech práci. 6.Pokud student/uchazeč potřebuje odevzdat abstrakt práce i v jiné než textové podobě (nap s abstraktem ve znakovém jazyce), vyplní v systému žádost obsahující důvod žádosti. Na z schválené fakultním koordinátorem dle čl. 8 bude umožněno odevzdat abstrakt v jiné než t Formát souboru musí odpovídat čl. 5, odst. 2, písm. c) a d). 7.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m 12 odst. 1. 8.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 7, předá student/uchaz fakultě dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do systému zajistí ve Ústavem výpočetní techniky UK. 9.Povinné údaje o práci, její obhajobě a okruh povinných a volitelných souborů stanoví met dle čl. 12 odst. 1. *========================================================================================= * Čl. 6 - Kontrola ukládaných souborů *========================================================================================= 1.Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do systému kontrolovány inte programem. V případě, že je některý z vložených souborů infikován virem, systém tuto sku uživateli. Práci s infikovaným souborem není možné odevzdat. V takovém případě je nutné soubory opravit a opětovně vložit do systému. 2.Jakmile vložený soubor projde antivirovou kontrolou, systém validuje přípustnost formátů 5. Po dokončení validace systém informuje uživatele, zda vložené soubory jsou či nejsou formátu. V případě, že některý z vložených souborů není v požadovaném formátu, je nutné opravit a opětovně vložit do systému, příp. podat žádost o povolení odevzdat práci s pří než požadovaném formátu. 3.Pokud jsou všechny vložené soubory úspěšně zkontrolovány dle odstavců 1 a 2, systém o té uživatele informuje. Poté je možné závěrečnou práci odevzdat. Systém též informuje uživa práce. *========================================================================================= * Čl. 7 - Lhůta pro zveřejnění práce *========================================================================================= 1.Ke zveřejnění práce dojde po „finalizaci záznamu o práci“ dle čl. 4 odst. 7 automaticky stanovené lhůty. Tato lhůta činí pro obhájené i neobhájené práce 21 kalendářních dní po obhajoba práce proběhla, není-li dále stanoveno jinak. 2.Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zv této práce nebo její části, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby práce. Tato žádost prostřednictvím systému, a to v termínu stanoveném opatřením děkana dle čl. 9. 3.Žádosti dle odstavce 2 posuzuje děkan (proděkan). Oprávněná osoba za fakultu jmenovaná d (proděkanem) zaznamená výsledek posouzení do systému. 4.V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a systému exportovány po uplynutí lhůty dle odstavce 1 pouze ostatní údaje o práci, nikoli její část, u které bylo schváleno prodloužení lhůty pro zveřejnění. Informace o odložení budou spolu s odůvodněním zveřejněny v repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se zveřejnění, zašle fakulta bez zbytečného odkladu po termínu obhajoby odboru pro studium studentů rektorátu. Rektorát pak tento výtisk práce zašle k uchování Ministerstvu školst tělovýchovy. Text práce a přílohy budou zveřejněny po uplynutí prodloužené lhůty dle ods 5.Disertační práce, které byly dle § 47b odst. 1 zákona o vysokých školách zveřejněny jiný repozitáři, se podle tohoto opatření nezveřejňují. *========================================================================================= * Čl. 8 - Fakultní koordinátoři *========================================================================================= 1.Na každé fakultě jmenuje děkan jednu kontaktní osobu, tzv. fakultního koordinátora pro o zveřejňování závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Úst techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se na fakultní koordinátory obrací zejména s po technickému zabezpečení ukládání prací. 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě. komunikovat se studenty/uchazeči ve věcech týkajících se vložení přílohy dle čl. 5 odst. věcech týkajících se vložení abstraktu v jiné než textové podobě dle čl. 5 odst. 6. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. *========================================================================================= * Čl. 9 - Opatření děkana k evidenci a zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prac *========================================================================================= 1.Děkan fakulty, v souladu s čl. 12 odst. 5 a 7 Studijního a zkušebního řádu UK a s čl. 7 7 Rigorózního řádu UK, vydává opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se e zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě. 2.Opatření děkana dle odstavce 1 obsahuje zejména a.vymezení kompetencí fakultního koordinátora, b.upřesnění rolí jednotlivých pracovišť fakulty, resp. pověřených osob, v procesu eviden zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě, c.upřesnění postupů z hlediska organizace odevzdávání prací studenty/uchazeči do systému organizačních aspektů týkajících se vztahu elektronické a listinné podoby práce), d.upřesnění postupů kontroly a finalizace pořízených záznamů o závěrečných pracích, e.závazné termíny pro jednotlivé kroky procesu evidence a zveřejnění elektronické podoby práce na fakultě včetně jejích příloh, posudků, záznamu o průběhu a výsledku obhajoby, (např. termín, do něhož lze požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce apod.). 3.Opatřením děkana dle odstavce 1 mohou být dále stanoveny podmínky a způsob podání přihlá další náležitosti této přihlášky a jejího vztahu k odevzdání elektronické a listinné pod *========================================================================================= * Čl. 10 - Zveřejňování habilitačních prací *========================================================================================= 1.Uchazeč o habilitaci předloží podle § 72 odst. 2 zákona o vysokých školách a dle čl. 1 o habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy fakultě habilit jak v listinné, tak v elektronické podobě. 2.Habilitační práce jsou zveřejňovány nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby k n veřejnosti. 3.Elektronická podoba práce, která je určena pro zveřejnění dle čl. 10, odst. 7 prostředni repozitáře, je povinně ukládána v elektronické podobě výhradně prostřednictvím repozitář 4.Soubory vkládané do repozitáře budou kontrolovány interním antivirovým programem. V příp je některý z odevzdaných souborů infikován virem, administrátor repozitáře tuto skutečno pověřenému pracovníkovi fakult. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a o do repozitáře. 5.Odevzdáním práce do repozitáře pověřený pracovník fakult potvrzuje správnost a úplnost v povinných a nepovinných údajů. Za správnost odevzdané elektronické verze práce a jejích autor práce. 6.Povinné údaje pro vložení habilitačních prací do repozitáře budou upraveny metodickým ma bude dostupný na stránkách repozitáře (dspace.cuni.cz). 7.Po obhajobě je habilitační práce zveřejněna ve veřejné části internetových stránek fakul konala obhajoba práce, a též prostřednictvím repozitáře, a to do 21. kalendářního dne od práce. 8.Zveřejnění se týká habilitačních prací, u kterých proběhla obhajoba, a to včetně posudků záznamu o průběhu a výsledku obhajoby v rozsahu uváděném v zápisu z vědecké rady fakulty nevýdělečné. 9.Zveřejňování habilitačních prací provádějí a jsou za provedení odpovědni pověření pracov 10Ze zveřejnění jsou vyloučeny: a.tiskem vydaná monografie, u níž se zveřejňují příslušné bibliografické údaje, b.tiskem vydaný soubor článků, u něhož se zveřejňuje komentář k souboru a seznam článků soubor, s příslušnými bibliografickými údaji. 11Odložení zveřejnění habilitační práce nebo její části podle čl. 10, bod 7 je možné, a to trvání překážky pro zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Informace o odložení zveřejn spolu s odůvodněním zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejňovány habilitační práce habilitační práce, jíž se týká odklad zveřejnění, zašle fakulta bez zbytečného odkladu p němž proběhla obhajoba, odboru pro vědu a výzkum rektorátu. Rektorát pak tento výtisk pr uchování Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. 12Žádost o odložení zveřejnění habilitační práce nebo její části podle čl. 10, bod 7 podáv fakultě, a to nejpozději do 5 dnů po datu konání obhajoby práce. Tyto žádosti posuzuje d pověřený proděkan. 13Autor habilitační práce je povinen odevzdat práci v podobě, která umožňuje její zveřejně její zveřejnění po uplynutí doby odložení zveřejnění dle odstavce 9. 14Na formát a velikost souborů habilitačních prací se vztahují stejná pravidla jako na záv Ostatní ustanovení tohoto opatření o závěrečných pracích se na habilitační práce nevztah *========================================================================================= * Čl. 11 - Přechodná ustanovení *========================================================================================= 1.Odevzdávání a zveřejňování prací odevzdaných k obhajobě před 1. únorem 2017 se řídí Opat 6/2010 ve znění platném k datu odevzdání závěrečné práce, odevzdávání a zveřejňování pra obhajobě v období od 1. února 2017 do 30. listopadu 2017 se řídí Opatřením rektora č. 13 2.Pro zveřejnění práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006 je třeba souhlasu studenta/uch zveřejněním v elektronické podobě. 3.V případě, že fakulta disponuje souhlasem dle odstavce 2, může práci zveřejnit, a to tak práci, včetně plného textu práce, vloží do systému, odkud bude práce následně automatick repozitáře. 4.Opatření děkana vydaná na základě čl. 9 odst. 1 Opatření rektora č. 13/2017 a č. 13. ods rektora č. 6/2010, ve znění Opatření rektora č. 14/2014, budou uvedena do souladu s tímt nejpozději do 30. března 2018. 5.Rektorát UK a Ústav výpočetní techniky UK připraví vzor opatření děkana dle čl. 9 ke dni tohoto opatření. *========================================================================================= * Čl. 12 - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Podrobnosti o ukládání závěrečných prací do systému jsou upraveny metodickým materiálem internetové adrese http://is.cuni.cz. 2.Záležitosti týkající se kontroly podobnosti závěrečných prací vložených do systému s jin využitím meziuniverzitního systému Theses.cz, popřípadě jiných systémů, jsou upraveny Op č. 8/2011, v platném znění. 3.Opatření rektora č. 13/2017 se zrušuje. *========================================================================================= * Čl. 13 - Účinnost *========================================================================================= Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. prosince 2017. V Praze dne 10. listopadu 2017 . pdf ke stažení [ URL "UK-8701-version1-or_2017_72.pdf"] Jde o práce bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní. Viz čl. 12, odst. 8 Studijního a zkušebního řádu UK účinného od 1. 10. 2017 a čl. 7 Rigoró Čl. čl. 12, odst. 8 Studijního a zkušebního řádu UK účinného od 1. 10. 2017 a čl. 7 odst. řádu UK. Čl. 18a odst. 3 Studijního a zkušebního řádu UK a čl. 7 odst. 8 Rigorózního řádu UK. Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO 19005- (dle ISO 19005-2:2011); MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, přípona .pdf) Plain Text File (MIME type: text/plain; PUID: x-fmt/111) Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, ISO/IEC 10918; MIME t PUID: fmt/42, 43, 44; přípona .jpeg nebo .jpg) Portable Network Graphics (PNG 1.2, ISO/IEC 15948:2004; MIME type image/png; PUID: fmt/13; Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO 19005- (dle ISO 19005-2:2011); MIME type: application/pdf; PUID: fmt/95, fmt/478, přípona .pdf) Waveform audio format (WAV), modulace Pulse-code modulation (PCM) (MIME type: audio/x-wav; přípony: .wav nebo .wave) Moving Picture Experts Group Phase 1/2 Audio Layer III (MIME type: audio/mpeg; PUID: fmt/1 přípona: .mp3) datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 2 (MPEG-2, ISO/IEC 13818; MIME type: video/MP2T; PUID: fmt/425; přípona: .vob) datový formát umožňující uložení komprimovaných dat kódovaných podle standardu Moving Pict Phase 4, Advanced Video Coding (Part 10) (H.264), preferovaný kontejner MP4 (MPEG-4, ISO/I type: application/mp4 nebo video/mp4; PUID: fmt/199; přípona: .mp4) souborový formát určený pro výměnu tabulkových dat Comma-separated values (CSV) (MIME: tex fmt/18; text/x-csv nebo application/csv; přípona: .csv) Extensible Markup languge (XML) (MIME type: application/xml; PUID: fmt/101; přípona: .xml; DTD) XML Schema Definition (XSD) (MIME type: application/xml; PUID: x-fmt/280; přípona: .xsd) Document Type Definition (DTD) (MIME type: application/xml-dtd; PUID: x-fmt/315; přípona: ZIP (MIME: application/zip; PUID: x-fmt/263; přípona .zip) Podle Ust. § 47b zákona o vysokých školách, zejména pak v případech, kdy je připravováno z jiným způsobem podle (např. vydáním celé disertace vydavatelstvím).