Opatření rektora č. 73/2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Organizační řád rektorátu K provedení: - Účinnost: 1. ledna 2018 [změněno OR č. 32/2018 [ URL "UK-9184.html "] , OR č. 10/2019 [ URL "UK- [zrušeno OR č. 12/2021 [ URL "UK-11071.html "] ] ****************************************************************************************** * ORGANIZAČNÍ ŘÁD REKTORÁTU ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Část I. - Základní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 *========================================================================================= Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy (dále jen "rektorát") upravuje v souladu s čl Statutu Univerzity Karlovy (dále jen "univerzita") podrobnosti o vnitřní organizaci rektor *========================================================================================= * Čl. 2 *========================================================================================= 1.Rektorát je výkonným aparátem univerzity. 2.Sídlem rektorátu je Praha. 3.Rektorát užívá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem "Uni " v případech stanovených právním předpisem. 4.Rektorát může podle potřeby užívat další razítka v souladu s opatřením rektora. *========================================================================================= * Čl. 3 *========================================================================================= 1.Kromě činností daných statutem univerzity zabezpečuje rektorát plnění dalších úkolů, sta rektor, nebo v rámci své působnosti kvestor (čl. 24). 2.Rektorát též zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost správní rady un *========================================================================================= * Čl. 4 *========================================================================================= Pro zaměstnance univerzity, kteří jsou zařazeni na rektorátě, je rektorát místem výkonu pr ****************************************************************************************** * Část II. - Organizační útvary rektorátu ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 5 *========================================================================================= Na rektorátu jsou zřízeny tyto organizační útvary: a.kancelář rektora, b.kancelář kvestora, c.odbory rektorátu, d.oddělení vnitřního auditu. *========================================================================================= * Čl. 6 - Kancelář rektora *========================================================================================= 1.Kancelář rektora zabezpečuje vykonávání rozhodnutí rektora a případně dalších orgánů uni 2.Kancelář rektora zabezpečuje podmínky pro činnost rektora a v nezbytných případech též p dalších orgánů univerzity.  3.Kancelář rektora zabezpečuje činnost kolegia rektora a porady děkanů (rozšířené kolegium 4.Kancelář rektora zabezpečuje též podmínky pro činnost správní rady univerzity. 5.Vedoucího kanceláře rektora – kancléře - jmenuje rektor. 6.Kancléř řídí činnost kanceláře rektora a za její provoz odpovídá rektorovi. Další působn stanoví rektor. 7.Kancelář rektora se člení na a.sekretariát rektora, b.oddělení kolegia rektora, c.oddělení kontroly, d.oddělení analýz a strategií, e.organizační oddělení, f.oddělení spisové služby, g.další organizační útvary, které zřizuje rektor. Do kanceláře rektora se pro pracovněprávní účely zařazuje zejména též kancelář akademick univerzity a sekretariát správní rady. Do kanceláře rektora se dále zařazuje pověřenec p osobních údajů, který je přímo podřízen rektorovi. 8.Sekretariát rektora zabezpečuje administrativní zajištění výkonu funkce rektora a kanclé 9.Oddělení kontroly zabezpečuje a.provádění kontrol výkonu vnitřní správy univerzity a jejích součástí, b.provádění kontrol hospodaření univerzity a jejích součástí, c.šetření stížností, d.činnosti v souvislosti se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a současně zabezpečuje v rámci univerzity metodickou pomoc v oblasti své činnosti. 10Oddělení analýz a strategií zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a č rektora zejména v těchto oblastech: a.příprava analytických dokumentů sloužících ke stanovení strategie dalšího rozvoje univ formulaci jejích cílů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, jakož i příprava podkla plnění těchto cílů, b.příprava hlavních strategických dokumentů univerzity, c.příprava hlavních pozičních dokumentů univerzity a d.vyhodnocování strategických materiálů České republiky, Evropské unie, OECD apod., jako klíčových institucí národního a evropského výzkumného a vzdělávacího prostoru. 11Organizační oddělení zejména zabezpečuje provoz historické části Karolina, Modré a Zelen univerzitního hotelu a zajišťuje akce pořádané orgány univerzity, popřípadě fakult a dál podmínky pro činnost Historické komise univerzity. 12Oddělení spisové služby zejména zabezpečuje a.příjem, evidenci a distribuci veškerých dokumentů přicházejících na podatelnu rektorát b.odesílání dokumentů vypravovaných z rektorátu, c.digitalizaci analogových dokumentů adresovaných rektorátu, d.distribuci datových zpráv doručovaných do datové schránky univerzity, e.koordinaci (řízení) výkonu spisové služby na rektorátu a určených dalších součástech u současně zabezpečuje v rámci rektorátu a určených dalších součástí univerzity metodick oblasti své činnosti, f.činnost centrální spisovny rektorátu a určených dalších součástí univerzity, včetně sp vyřazování zde uložených dokumentů a spisů. 13Do oddělení spisové služby je organizačně zařazen koordinátor spisové služby univerzity. 14Vedoucího oddělení kontroly, vedoucího oddělení analýz a strategií, vedoucího organizačn vedoucího oddělení spisové služby a pověřence pro ochranu osobních údajů jmenuje rektor. *========================================================================================= * Čl. 7 - Kancelář kvestora *========================================================================================= 1.Kancelář kvestora zabezpečuje administrativní a podle potřeby též poradenské zajištění v kvestora. 2.Činnost kanceláře kvestora řídí kvestor. *========================================================================================= * Čl. 8 - Odbory rektorátu *========================================================================================= 1.Odbory rektorátu jsou základními pracovišti rektorátu pro zabezpečení jeho činnosti. 2.Na rektorátě jsou zřízeny tyto odbory: a.odbor pro studium a záležitosti studentů, b.odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací c.odbor pro vědu a výzkum, d.odbor zahraničních vztahů, e.odbor vnějších vztahů, f.ekonomický odbor, g.právní odbor, h.odbor veřejných zakázek, i.odbor projektové podpory, j.odbor výstavby, k.informační, poradenské a sociální centrum, l.centrum celoživotního vzdělávání, m.personální odbor, n.bezpečnostní odbor. 3.V oblasti své činnosti odbory rektorátu zabezpečují koordinační, konzultační, informační koncepční činnost a též metodickou pomoc součástem univerzity. 4.Odbory rektorátu se kromě přímého zajišťování činností rektora a příslušných členů koleg výslovně uvedených v čl. 9 až 21 též podílejí na zajišťování činnosti kvestora a kancléř 5.Odbory rektorátu se podle potřeby člení na další oddělení, útvary, popřípadě jiné organi neuvedené v tomto řádu, které po projednání s vedoucím odboru zřizuje kvestor. *========================================================================================= * Čl. 9 - Odbor pro studium a záležitosti studentů *========================================================================================= Odbor pro studium a záležitosti studentů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost prorektorky pro studijní záležitosti, prorektorky pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnos pro tvůrčí a ediční činnost, prorektora pro vědeckou činnost a dalších rektorem pověřených rektora zejména v těchto oblastech: a.evidence studentů a doklady o studiu, b.přijímací řízení a přezkumné řízení v této věci, c.rozhodování o právech a povinnostech studentů, d.sociální zabezpečení studentů, stipendia, ceny udělované studentům, e.agenda poplatků spojených se studiem, f.agenda uznávání vzdělání získaného v zahraničí, g.výkon právní agendy v oblasti studia. *========================================================================================= * Čl. 10 - Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací *========================================================================================= 1.Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací zajišťuje činnost rektora, prorektorky pr a kvalitu vzdělávací činnosti a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejmén oblastech: a.Zajištění procesu vnitřního schvalování studijních programů v rámci institucionální ak  pro vnitřní hodnocení, b.evidence a administrativní zajištění žádostí o akreditace studijních programů a žádost institucionální akreditaci na Národní akreditační úřad pro vysoké školství (dále jen N souvisejících činností dle požadavků NAÚ, c.zajištění tvorby a uskutečňování studijních programů ve spolupráci se zahraniční vysok uskutečňování mezinárodních smluv Cotutelle, d.zajištění procesu vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti ve studijních progra e.agenda tvorby studijních programů (Charakteristika studijního programu, profil absolve plány, personální zajištění aj.) za účelem udělení oprávnění uskutečňovat studijní pro institucionální akreditace nebo žádosti o akreditaci, f.agenda hodnocení kvality vzdělávací činnosti a dalších souvisejících činností (hodnoce studenty, hodnocení kvality kvalifikačních prací aj.). 2.Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací zabezpečuje činnost rady pro vnitřní hodn univerzity. *========================================================================================= * Čl. 11 - Odbor pro vědu a výzkum *========================================================================================= 1.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorek vědeckou činnost, prorektora pro tvůrčí a ediční činnost, prorektora pro akademické kval prorektorky pro evropskou problematiku a dalších rektorem pověřených členů kolegia rekto těchto oblastech: a.sběr, zpracování a prezentace výsledků vědecké, výzkumné a další tvůrčí činnosti, b.administrativní zajištění vnitřního grantového systému univerzity, c.rezortní i mimorezortní programy pro vědu a výzkum, d.ceny udělované akademickým a vědeckým pracovníkům (tuzemské i mezinárodní), e.vědeckopedagogické tituly a vědecké hodnosti, f.doktoráty honoris causa, hostující profesoři, emeritní profesoři, tituly udělované in g.mezinárodní programy a mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a výzkumu, včetně program v této oblasti a činnosti Evropského centra. 2.Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje činnost vědecké rady univerzity. *========================================================================================= * Čl. 12 - Odbor zahraničních vztahů *========================================================================================= 1.Odbor zahraničních vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a pro zahraniční styky a mobilitu a prorektorky pro evropskou problematiku zejména v těchto ob a.v oblasti univerzitní spolupráce zajišťování spolupráce s partnery v zahraničí v rámci i.bilaterálních dohod, iiuniverzitních sítí, b.v oblasti mezinárodní spolupráce využívání i.kulturních dohod, iimezinárodních vysokoškolsky vzdělávacích programů, zejména pak programů Evropské uni iimezinárodních vládních a nevládních organizací, c.univerzitní projekty mobility (např. Fond mobility). 2.V rámci odboru zahraničních vztahů je zřízena Evropská kancelář, která zajišťuje zejména studentů a akademických pracovníků v rámci programů Evropské unie. 3.V rámci odboru zahraničních vztahů je zřízeno Centrum pro strategická partnerství, které vzájemné pedagogické a vědecké vztahy UK a zahraničních univerzit zapojených do strategi partnerství. Centrum pro strategická partnerství je za svou činnost odpovědné přímo pror zahraniční styky a mobilitu. *========================================================================================= * Čl. 13 - Odbor vnějších vztahů *========================================================================================= 1.Odbor vnějších vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorekt vztahy zejména v těchto oblastech: a.zajišťování a poskytování informací uvnitř a vně univerzity, b.styk s hromadnými sdělovacími prostředky, c.prezentace činnosti univerzity a pořádaných akcí, včetně vydávání propagačních publika předmětů, udělování cen a d.rozšiřování a udržování databáze textového, fotografického a elektronického materiálu. 2.V rámci odboru vnějších vztahů je zřízen útvar tiskového mluvčího, který zabezpečuje úko zajišťuje činnost rektora zejména v oblasti podle odstavce 1 písm. b). *========================================================================================= * Čl. 14 - Ekonomický odbor *========================================================================================= 1.Ekonomický odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zej oblastech: a.v rámci univerzitní agendy i.zpracování návrhu rozpočtu univerzity a rozpisu neinvestičních příspěvků a dotací ze rozpočtu na provoz, iizabezpečení vnitřního schvalování investičních záměrů a jejich předkládání na MŠMT, závěrečného vyhodnocení akce, iizúčtování se státním rozpočtem, daňové povinnosti, vazby na příslušný finanční úřad administrativní agenda bankovního styku, ivplnění funkce účetní jednotky za univerzitu a centrální účtárny, zpracování výkazů a ekonomických materiálů a plnění výkaznické povinnosti, v.zpracování návrhů a aktualizací vnitrouniverzitní legislativy upravující oblast hosp na univerzitě, vimetodika a poradenská činnost pro součásti univerzity v oblasti daní a účetnictví, b.v rámci rektorátní agendy i.zpracování rozpočtu rektorátu a rozpisu příslušné části neinvestičních příspěvků a d rozpočtu na provoz, iizabezpečení vnitřního schvalování investičních záměrů, iiplnění funkce účtárny rektorátu, zpracování příslušných částí výkazů a ekonomických ivzpracování návrhů v oblasti hospodaření a mezd na rektorátě. 2.Vedoucí ekonomického odboru je hlavním ekonomem univerzity. *========================================================================================= * Čl. 15 - Právní odbor *========================================================================================= Právní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v oblastech: a.vlastní výkon právní agendy, b.podíl na přípravě vnitrouniverzitní legislativy, c.poradenská činnost pro součásti univerzity v právní oblasti. *========================================================================================= * Čl. 16 - Odbor veřejných zakázek *========================================================================================= Odbor veřejných zakázek zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestor těchto oblastech: a.koordinace činnosti v oblasti veřejných zakázek, b.zpracování koncepcí veřejných zakázek na univerzitě, c.metodika a poradenská činnost pro součásti univerzity v oblasti veřejných zakázek, d.zabezpečení úkolů centrálního nákupu, a to na základě vnitrouniverzitních dohod. *========================================================================================= * Čl. 17 - Odbor projektové podpory *========================================================================================= Odbor projektové podpory zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorekt kvestora zejména v těchto oblastech: a.projektová agenda v oblasti neinvestičního rozvoje financovaná z operačních programů Evr zejména: i.monitoring jednotlivých výzev a jejich požadavků, iievidence projektových žádostí a realizovaných projektů, iikoordinace a řízení tzv. celouniverzitních projektů, ivspolupráce a partnerství s externími subjekty, b.projektová agenda v oblasti investičního rozvoje, zejména i.monitoring a využívání evropských strukturálních fondů a souvisejících národních zdroj investiční výstavbu, včetně výstavby univerzitních kampusů, iikoordinace a supervize přípravy, podávání a realizace tohoto typu projektových žádostí iikoordinace monitorovacích a závěrečných zpráv, c.rozvojové programy MŠMT pro veřejné vysoké školy, d.příprava, koordinace a vyhodnocení Institucionálního plánu univerzity, e.projekty financované v rámci Fondu vzdělávací politiky MŠMT, f.koordinace a supervize udržitelnosti projektů. *========================================================================================= * Čl. 18 - Odbor výstavby *========================================================================================= Odbor výstavby zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro ro zejména v těchto oblastech: a.koncepce dlouhodobého a střednědobého rozvoje univerzity zejména v oblastech velkých inv infrastrukturních celků, b.příprava a zajištění investiční výstavby, rekonstrukce, modernizace a opravy budov a zař c.příprava pravidelných manažerských zpráv za oblast velkých investičních projektů, d.pasportizace nemovitostí, generely fakult a součástí, e.evidence nemovitého majetku univerzity, f.příprava podkladů pro vnitrouniverzitní dislokaci, g.technická pomoc fakultám a dalším součástem univerzity. *========================================================================================= * Čl. 19 - Informační, poradenské a sociální centrum *========================================================================================= 1.Informační, poradenské a sociální centrum (odbor) zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťu rektora, prorektora pro vnější vztahy, prorektorky pro evropskou problematiku a dalších pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech: a.sběr, zpracování a zveřejňování informací o studiu a celoživotním vzdělávání, b.poskytování informací o možnostech studia v zahraničí a v rámci mezinárodních programů tím spojené agendy, c.poskytování informací o dalších činnostech univerzity, d.poskytování poradenských služeb (např. profesní, sociálně-právní, psychologická, pro s zaměstnance se speciálními potřebami), e.organizace propagačních akcí v souvislosti se studijní nabídkou, f.práce s absolventy, g.sociální problematika studentů a zaměstnanců. 2.Informační, poradenské a sociální centrum se člení na a.oddělení informačních služeb, b.oddělení poradenských služeb, c.oddělení sociálních služeb, d.prodejnu propagačních předmětů (UK Point), e.Kancelář pro absolventy. 3.Oddělení informačních služeb zabezpečuje též sběr, zpracovávání, zveřejňování a poskytov oblasti mezinárodní mobility studentů a akademických pracovníků. 4.Součástí oddělení sociálních služeb je Kancelář pro sociální záležitosti studentů a zamě *========================================================================================= * Čl. 20 - Centrum celoživotního vzdělávání *========================================================================================= Centrum celoživotního vzdělávání zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, studijní záležitosti a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto a.koordinace činností v oblasti celoživotního vzdělávání v rámci rektorátu a univerzity, b.metodická podpora a konzultační činnost, c.zpracovávání koncepce v oblasti celoživotního vzdělávání, d.problematika kvality celoživotního vzdělávání a hodnocení programů celoživotního vzděláv e.uskutečňování programů celoživotního vzdělávání pro širokou odbornou a laickou veřejnost f.realizace vzdělávacích aktivit pro akademické pracovníky a ostatní zaměstnance univerzit g.podílení se na propagaci celoživotního vzdělávání, h.celouniverzitní evidence programů celoživotního vzdělávání, i.zabezpečení činnosti Rady celoživotního vzdělávání, j.agenda státních rigorózních zkoušek. *========================================================================================= * Čl. 21 - Personální odbor *========================================================================================= Personální odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejmé oblastech: a.metodika pro personalistiku v rámci univerzity, b.analýzy a příprava koncepce v oblasti mezd, c.zpracování návrhu katalogu prací pro univerzitu a jeho změn, d.administrace pracovních vztahů a další personální agenda v rámci rektorátu a určených da univerzity, e.rozvoj lidských zdrojů v rámci rektorátu, vzdělávání a stáže zaměstnanců. *========================================================================================= * Čl. 22 - Bezpečnostní odbor *========================================================================================= Bezpečnostní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora sou krizovým řízením, stavem ohrožení státu, případným válečným stavem a jinými mimořádnými si těchto oblastech: a.zajištění plnění úkolů univerzity k přípravě obrany státu a k mobilizační přípravě, b.civilní ochrana,  c.protipožární ochrana, d.bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci, e.zajištění plnění úkolů univerzity vyplývající z předpisů o ochraně utajovaných informací *========================================================================================= * Čl. 23 - Oddělení vnitřního auditu *========================================================================================= 1.Oddělení vnitřního auditu zabezpečuje na univerzitě výkon interního auditu. 2.Oddělení vnitřního auditu je přímo podřízeno rektorovi. 3.Vedoucího oddělení vnitřního auditu jmenuje rektor. ****************************************************************************************** * Část III. - Řízení rektorátu, kvestor ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 24 - Vedoucí odborů rektorátu *========================================================================================= 1.Vedoucího odboru jmenuje na návrh kvestora rektor. 2.Vedoucí odboru rektorátu řídí činnost odboru. 3.Vedoucí odboru je za činnost odboru odpovědný rektorovi a příslušnému prorektorovi; to n ekonomického odboru, právního odboru, odboru veřejných zakázek, personálního odboru a be odboru, kde je vedoucí odboru za činnost odboru odpovědný rektorovi a kvestorovi. 4.V pracovněprávních a ekonomických otázkách a z hlediska vnitřní správy rektorátu jsou ve podřízeni kvestorovi. *========================================================================================= * Čl. 25 - Kvestor *========================================================================================= 1.Kvestor rozhoduje ve věcech univerzity a jedná jejím jménem v záležitostech uvedených v 4 statutu univerzity a v mezích tohoto organizačního řádu. 2.Kvestor svolává pravidelné porady vedoucích odborů rektorátu a může svolávat porady všec rektorátu, případně skupin pracovníků. ****************************************************************************************** * Část IV. - Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 26 *========================================================================================= 1.Opatření rektora č. 2/2017 a č. 51/2017 se zrušují. 2.Tento organizační řád nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018. V Praze dne 27. prosince 2017 . pdf ke stažení [ URL "UK-8702-version1-or_2017_73.pdf"] Příloha: Organizační řád - úplné znění (dle OR 32/2018, OR 10/2019 a OR 32/2019) [ URL "UK čl. 3 odst. 5 statutu univerzity. § 2, 5 a 6 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky, v platném z čl. 56 odst. 4 statutu univerzity. čl. 14 odst. 1 až 3 statutu univerzity. § 14 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v pla § 34 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. čl. 43, 44  jednacího řádu akademického senátu univerzity. Koordinátor spisové služby univerzity vykonává roli dle čl. 3 odst. 5 Opatření rektora č. řád univerzity. též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. Např. zákon č. 239/2000 Sb., v platném znění, č. 240/2000 Sb., v platném znění,  č. 585/20 znění, a č. 412/2005 Sb., v platném znění. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, v platném znění. též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. § 10 odst. 4 zákona, o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném zně