Zápis ze zasedání Studijní komise AS UK ze dne 17. října 2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomni: Mgr. Michal Říha (PF), předseda Studijní komise AS UK, Mgr. et Mgr. David Hurný Kolenčík (2. LF), Mgr. Peter Korcsok (MFF), PaedDr. Eva Marádová, CSc. (PedF), Mgr. Veroni (HTF), MUDr. Josef Fontana (3. LF), Mgr. Helena Houšková (RUK), Adam Láznička (2. LF), Mar Kamila Řehořová (PřF), Mgr. Bc. Michal Zima (PřF) Omluveni: doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. (PF), Bc. Miroslav Čermák (FSV), PhDr. Karel Höfer Daniel Pražák (PedF), Mgr. Lukáš Kostínek (PF), Barbora Ohnoutková (PF), Mgr. Samuel Zajíč Další neúčasti: Mgr. Cyril Brom, Ph.D. (MFF), Tomáš Filipský (LF HK), prof. RNDr. Petr Hod Jakub Horký (PF), Miroslav Kyselica (3. LF), Bc. Marcel Ladka, B. A. (FSV), RNDr. Tomáš Ma Prof. MUDr. Radek Pudil, CSc. (LF HK), Mgr. Aleš Svoboda (FHS), Lucie Sýkorová (LF HK), Mg Ph.D. (FF) Hosté: prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., rektor, prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), prof. MU Králíčková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti, doc. RNDr. Jan Konvalinka, CSc., vědeckou činnost, Mgr. Bc. Eliška Kadlecová (PF), Petr Tureček (PřF), Zsófia Csajbók (PřF) (PřF), Mgr. Kateřina Volná (FF), Mgr. David Pavlorek (FF), Bc. Sára Drahokoupil Vidímová ( Program: 1. Schválení programu 2. Představení kandidátů na funkci rektora 3. Různé Ad. 1. Schválení programu Mgr. Michal Říha, předseda Studijní komise AS UK, zahájil zasedání Studijní komise AS UK a přítomným členům návrh programu zasedání. Návrh usnesení: „Studijní komise AS UK schválila program zasedání Studijní komise AS UK." Přijato tichým souhlasem. Ad. 2. Představení kandidátů na funkci rektora  Kandidáti na funkci rektora (dále jen „kandidáti“) -  prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA M. pan rektor“) a prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (dále jen „prof. Černý“) se shodli na tom, množství již proběhlých akcí a předvolebních diskuzí by se rádi věnovali otázkám přítomnýc doplňujícím dotazům. Mgr. Michal Říha, předseda Studijní komise AS UK, se kandidátů zeptal, jakým způsobem vním akreditací. Prof. Černý odpověděl, že příprava akreditací pro něj představuje především hledání chytrý využití synergií, dále poukázal na personální náročnost při tvorbě akreditace a na obavy z času. V případě svého zvolení by rád prodloužil přechodné období. Ocenil také, že UK podal institucionální akreditaci jako první. J. M. pan rektor odpověděl, že akreditační proces zahrnoval 1,5 roku dlouho přípravu, disk jejich představiteli, které stále probíhají, poukázal též na to, že jsou naplánovány kulat se akreditace studijních programů. Dále připomněl, že zbývá přibližně rok, aby fakulty naš odstranění duplicit a aby programy mohly lépe využívat synergický potenciál fakulty. Co se v přechodném období, poukázal J. M. pan rektor na eminentní zájem především soukromých vys možnou diskuzi o prodloužení přechodného opatření na zasedání rektorů. Další dotaz byl věnován Grantové agentuře UK, co se konkrétně změnilo v jejím fungování a kandidáti její vývoj do budoucna. Dále byli kandidáti vyzváni, aby se vyjádřili k následuj zajišťování kvality oponentských posudků, transparentnost oponentského řízení a hodnocení možnosti odvolání se proti kvalitě posudku, otázka interdisciplinárních projektů a harmono žádostí. J. M. pan rektor odpověděl, že harmonogram podávání žádostí a načasování celého procesu je schvalování rozpočtu UK pro daný kalendářní rok. Dále byla vznesena výtka z publika, která tom, že termín do kdy je možné podat žádost je velmi přísný, neboť je těsně po začátku nov roku a bylo by žádoucí prodloužení této lhůty. Na tuto výtku J. M. pan rektor odvětil, že termínu, do kdy je možné podávat žádosti, by došlo k znevýhodnění studentů doktorských stu kteří už prostředky ze získaného grantu, s ohledem na dobu pro vyhodnocování žádostí a pro rozpočtu UK, mohou čerpat i za stávajícího stavu až se značným časovým odstupem. Dále J. M zdůraznil, že GAUK by měl sloužit primárně studentům doktorských studijních programů. J. M zmínil, že pro letošní rok jsou postupy pro oponenty změněny a že textové hodnocení má mít charakter. Interdisciplinaritu lze dle jeho názoru spatřovat v tom, že žadatel se může při Gauku hlavního a do jednoho vedlejšího. Prof. Černý odpověděl, že za největší slabinu Gauku považuje právě oponenty a to, že opone zadání jak hodnotit a do jaké míry kritičnosti. Dále poukázal na to, že oponenti nadhodnoc hodnocení. Zdůraznil též, že roli hraje i práce panelu. Prof. Černý navrhl, že by měly být modelové projekty, které by odpovídaly 3 stupňům hodnocení (např. excelentní, průměrný a p aby se do jisté míry všípilo určité škálovaní a hodnocení by tolik nezáviselo na panelech. též podotkl, že je možné se každý rok setkat s odlišnostmi v posudcích, posudky se kříží a minulých posudků odnést žádné ponaučení. Dále konstatoval, že jedna věc je otevřenost spoč principů bodování, ale že na druhé straně stojí pragmatické chování a algoritmizace hodnoc souvislosti připomněl aktivity prof. Volfa, který se snaží tuto problematiku otevřeně řeši Na závěr prof. Černý podotkl, že větší transparentnosti by jistě pomohlo i zapojení většíh pocházejících mimo prostředí UK. Martin Pehr (1. LF) položil otázku na placení školného ze strany doktorandů. Prof. Černý odpověděl, že existuje celá řada důvodů, proč školné nezavádět a že se nejedná ke vzdělávání. Poukázal ale na to, že ti kteří dostudují, se ocitají v situaci, kdy musí p platit dluhy ze studia. Namísto zavádění školného by bylo dle jeho názoru žádoucí, zintenz oborových rad, aby došlo k vyřazení studentů, kteří nemají potenciál dostudovat. J. M. pan rektor konstatoval, že se považuje za odpůrce školného, které dle jeho názoru př řadu lidí zábranu ke vzdělávání a u absolventů by způsobovalo značné zadlužení. Dále J. M. zhodnotil, že na zavedení školného by vydělaly pouze bankovní instituce, nikoli univerzity a to i v případě tzv. odloženého školného. Nabytím mylného dojmu, že studenti placením ško univerzitu veškeré finance „vydělají“, by dle jeho názoru jistě došlo k ponížení prostředk vysokým školám od státu. Co se týče výše doktorandských stipendií, J. M. pan rektor podotk výše by měla být dvojnásobná. Na druhou stranu ale připomněl, že graduation rate po řádnýc doktorandů, je velmi nízký. Školitel by měl být po prvním roce, na základě předchozích zku zhodnotit, zdali je student vůbec schopen dostudovat. Drahomír Kolenčík (2. LF) položil otázku, jak rozvíjet spolupráci v rámci UK, když ne pomo která byla v již proběhlých předvolebních diskuzích mnohokrát zavrhována. Prof. Černý odpověděl, že je nutné klást důraz na spolupráci, sdílení excelence a vytvářen nejlepší musí být společná všem fakultám, je nutné vytvářet mezinárodně kompetitivní progr být mimořádné svým personálním obsazením. Jako příklad spolupráce bez potřeby jakékoli cen Černý uvedl program Bioinformatika. J. M. pan rektor uvedl jako příklady joint degree a double degree. Zdůraznil, že požadavek iniciativa vytvářet sdílené programy musí vycházet od fakult. Úkolem rektorátu je jen vytv prostředí usnadňující spolupráci napříč univerzitou, podněty ale musí přicházet zdola. Mgr. Peter Korcsok (MFF) se kandidátů zeptal, jakou časovou dotaci chtějí úřadu rektora vě budoucna představují styk s jednotlivými garanty. Prof. Černý odpověděl, že by chtěl trávit na fakultách 1,5 dne každý týden, což považuje z poznání všech osob v prvním funkčním období. Dále prohlásil, že si je vědom nutnosti omezi aby mu na výše uvedenou činnost zbyl čas. Rád by se setkal s velkou částí všech garantů a J. M. pan rektor konstatoval, že je v kontaktu s celou řadou osob, a to např. skrze agendy vnitřní hodnocení, Kolegia rektora, s představiteli fakult pak spolupracuje na různých pro na to, že garantů a profesorů je na UK více jak 1000, a za vhodnější pak považuje diskuzi ve skupině, a ne v individuální rovině. Mgr. Bc. Michal Zima (PřF) se zeptal prof. Černého na dříve avizované omezení ostatních ak české školství na tom dle jeho názoru není tak dobře, aby si rektor mohl dovolit věnovat v spolupráci s jednotlivými garanty a profesory. Prof. Černý odpověděl, že omezování dalších aktivit by spočívalo spíše v omezování své vla pedagogické činnosti a že 90% svých osobních aktivit by omezil. Jednání s garanty a profes investici do budoucna, a to i pro budoucí rektory, kterým by tím ulehčil komunikaci s akad Mgr. Kateřina Volná (FF) se zeptala na postoj kandidátů k financování výuky cizích jazyků fakultách - tedy výuky studentů z jiných fakult. J. M. pan rektor konstatoval, že na schůzích vyvíjel diskuzi na půdě zejména humanitních f paní děkankou Friedovou, s panem děkanem Kuklíkem, s panem děkanem Končelíkem a posléze př jak by se daná situace dala řešit na centrální úrovni. Dle jasně daných a seznatelných poč spolehlivě zjistit jejich transfer mezi fakultami, tedy konkrétní čísla, na základě kterýc finanční vyrovnání vypočítáno. Dále ale připomněl, že na celé řadě fakult (např. MFF UK, FSV UK, PedF UK) existují modely bilaterálních smluv, bez jakéhokoli centrálního rozhodnutí, a to v oblasti výuky tělesné v Informoval o tom, že následné debaty o této věci se stočily na jedno téma – existuje jedna by na celé věci prodělávala, ale která se bránila se tomu, aby byl nějaký transfer učiněn. podotkl, že na jiných univerzitách ve světě by rektor v takovýchto případech autoritativně se slušně zeptal, co si o tom fakulty myslí a jak to vidí a následně se po dvouletém jedná tomu, že dané fakulty se domluví bilaterálně, protože fakultám nechce nic nařizovat. Dále tom, že příslušným fakultám řekl, že jestliže poklesne transfer studentů mezi danými fakul o zhruba 5 milionů Kč méně do rozpočtu. Fakulty mohou technicistně zabránit studentům, aby jiné fakulty nemohli hlásit a toto byl varovný signál, aby tak neučinily. V současné době fakultami vyrovnávají. U 12 fakult je to vice versa. Za ideální považuje domluvu, že se bu na úrovni univerzity centrálně - u 13 fakult by se to vykřížilo, problém by byl jen u těch s tím, že prodělávající fakulta zavedla nové zajímavé předměty, o které se zajímají studen fakult a dochází opět k vyrovnání. J. M. pan rektor navrhnul se o tom nyní 2 roky nebavit následně situaci na základě statistik z uplynulých let.  Představa byla ta, aby to započít úrovni univerzity. Ale některé fakulty se bránily, že by prodělaly a některé že již mají d bilaterální smlouvy. Prof. Černý zdůraznil, že nechce zejména bránit spolupráci mezi fakultami a pokud se situa budeme tím de facto bránit. Zmínil např. i SIS, který by to umožňoval. Dále prohlásil, že ze strany rektorátu není správné, ale bylo by správné říci, že za 2 roky se určité opatřen motivovalo fakulty v postavení plátců k tomu, aby přilákaly studenty z ostatních fakult. P za vytvořením jakéhosi přechodného období, aby se na to fakulty připravily. J. M. pan rektor konstatoval, že SIS studium předmětů studentů jiných fakult umožňuje a že představit, že by nějaké autoritativní rozhodnutí učinil ani po přechodném období. Zsófia Csajbók (PřF) vznesla dotaz týkající se anglických překladů předpisů a dalších mate poskytujících informace o doktorském studiu pro cizojazyčné studenty. J. M. pan rektor rozdělil práci a odpovědnost za překlady na dvě úrovně, a to na úroveň re úroveň fakultní. Co se týče úrovně zajišťované rektorátem, informoval zejména o překladech a univerzitních předpisů, které zajišťuje paní proděkanka Chromá z Právnické fakulty. Nebo kompletní obměna vnitřních předpisů všech fakult, a jedná se o více než 170 předpisů, post rámci procesu jejich překládání postupně. Část nových předpisů již byla přeložena a na zbý pracuje. Všechny informace k předmětům a organizaci studia u zahraničních programů by měly být zaji fakultami. Co se týče Gauku je žádost též dostupná v angličtině a podrobná pravidla jsou j přeložena. Prof. Černý řekl, že situace ohledně dostupnosti podkladů v anglickém jazyce pro cizojazyč oproti minulosti výrazně zlepšila, ale stále je prostor pro další zlepšování. MUDr. Josef Fontana (3. LF) vznesl dotaz, jestli se plánuje nějaká relevantní alternativa současný stav SISu hodnocen a jaké se plánuje jeho zlepšení do budoucna. Prof. Černý konstatoval, že SIS je snadný cíl pro kritizování a zdůraznil, že považuje SIS Stávající podoba SIS má nejen databázové problémy. Prohlásil také, že je nutné více podpor systém hodnocení studentů a jejich vzájemné propojení se SIS. J. M. pan rektor poukázal na to, že řadu funkcí již současný SIS vykonává, a to co se týče a vnitřního hodnocení.  I kvůli požadavkům institucionální akreditace muselo dojít k mnohý k exportům z jiných databází. Jako příklad uvedl hodnocení studia doktorandů, které bylo d papírové formě a jehož zavedení do elektronické podoby trvalo 2, 5 roku. Podotkl, že na ka změnu v SIS v rámci celé univerzity je třeba počítat tak se 3 lety trvání procesu. Vše zač fakultami a pak teprve dochází k implementaci na jednotlivých fakultách. Drahomír Kolenčík (2. LF) se dotázal, kdo by měl na starosti studijní agendu u nově zvolen J. M. pan rektor prohlásil, že složení svého týmu nehodlá měnit, taktéž složení prorektorů Prof. Černý by rád poprosil prorektory, aby dále pokračovaly na svých postech a ocenil jej aktivitu. Doc. RNDr. Jan Konvalinka, CSc., prorektor pro vědeckou činnost, deklaroval, že stojí za p Mgr. Peter Korcsok (MFF) se dotázal na strop financí určený k vylepšení SIS. Prof. Černý odpověděl, že alokace těchto prostředků by měla vzniknout konsenzuálním řešení fakult a částka by mohla jít kolem 10 nebo 15 milionů Kč. Doporučil též obrátit se na větš společností mimo společnost Erudio. J. M. pan rektor reagoval s tím, že investici ve výši 10 mil. Kč do SIS nikdo nepozná, inf rámci trojvýzvy se chytá investice v řádech sta milionů Kč. Jen s ohledem na implementaci fakulty je třeba počítat s vyšší časovou a tedy i finanční náročností. PaedDr. Eva Marádová (PedF) ocenila posuny směrem k uživatelům SIS během posledního období to, že se mnohé vylepšilo. Čeká ale na posun v oblasti bakalářských a diplomových prací a problém s Thesis. J. M. pan rektor informoval, že Thesis nahradí systém Turnitin a podal o něm informace. V např. lepší vyhledávání duplicit a vyjedou i křížové citace. I přes to, že se některé faku problémy byly překonány a projekt je již započatý a dochází k implementaci tohoto systému. Prof. Černý podotkl, že k tomu mělo dojít už dávno. J. M. pan rektor mu odpověděl, že to má vyřídit na PřF UK, poněvadž tam byli jedni z posle Michal Říha, předseda Studijní komise AS UK, ukončil diskuzi a poděkoval všem přítomným za kandidátům za jejich odpovědi. Návrh usnesení: „Studijní komise AS UK bere na vědomí informace od kandidátů na funkci rek Přijato tichým souhlasem. Ad. 3. Různé Michal Říha, předseda Studijní komise AS UK, konstatoval, že do bodu Různé nebyl vznesen ž poděkoval tedy všem přítomným za jejich účast a podněty a ukončil zasedání. Zapsala: Eliška Kadlecová, tajemnice Legislativní komise AS UK Za správnost: Mgr. Michal Říha, předseda Studijní komise AS UK Zápis ke stažení zde [ URL "UK-8721-version1-2017_17_10_zapis_pedasuk.docx"] .