Evidence a zveřejňování závěrečných prací od 1.12.2017 (metodický materiál) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Tento materiál vychází z Opatření rektora č. 72/2017 [ URL "UK-8701.html "] a je vydáván d tohoto opatření. *========================================================================================= * Základní informace a právní základ *========================================================================================= Za závěrečné práce se pro účely tohoto materiálu považují práce obhajované v souvislosti s v bakalářském, magisterském či doktorském studiu nebo v rámci rigorózního řízení. Ročníkov práce, projekty či překlady se za závěrečné práce nepovažují. Tento materiál se netýká hab Povinnost zveřejňování závěrečných prací vyplývá z § 47b zákona č. 111/1998 Sb., o vysokýc platném znění: „§ 47b Zveřejňování závěrečných prací (1) Vysoká škola nevýdělečně zveřejňuje disertační, diplomové, bakalářské a rigorózní prác proběhla obhajoba, včetně posudků oponentů a výsledku obhajoby prostřednictvím databáze kv prací, kterou spravuje. Způsob zveřejnění stanoví vnitřní předpis vysoké školy. (2) Disertační, diplomové, bakalářské a rigorózní práce odevzdané uchazečem k obhajobě mus pět pracovních dnů před konáním obhajoby zveřejněny k nahlížení veřejnosti v místě určeném předpisem vysoké školy nebo není-li tak určeno, v místě pracoviště vysoké školy, kde se má práce. Každý si může ze zveřejněné práce pořizovat na své náklady výpisy, opisy nebo rozmn (3) Platí, že odevzdáním práce autor souhlasí se zveřejněním své práce podle tohoto zákona výsledek obhajoby. (4) Vysoká škola může odložit zveřejnění bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní prá části, a to po dobu trvání překážky pro zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Informace zveřejnění musí být spolu s odůvodněním zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejňovány diplomové, disertační a rigorózní práce. Vysoká škola zašle bez zbytečného odkladu po obhá diplomové, disertační a rigorózní práce, jíž se týká odklad zveřejnění podle věty první, j k uchování ministerstvu.“ Povinnost, danou zákonem uvádí do praxe pro studenty pregraduálního a doktorského studia:v Karlovy (dále jen „Univerzita“)  Studijní a zkušební řád UK (dále jen „SZŘ UK“): „Část IV. Zveřejňování závěrečných prací Čl. 12 1.Bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní práce (dále jen „závěrečné práce“) odevzda se zveřejňují k nahlížení veřejnosti nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby, a na které se obhajoba bude konat. Univerzita disertační práci nezveřejňuje, byla-li již z způsobem. 2.Zveřejňování závěrečných prací, u kterých proběhla obhajoba, včetně posudků oponentů a z a výsledku obhajoby se uskutečňuje prostřednictvím elektronické databáze závěrečných pra 3.Každý si může ze zveřejněné práce pořizovat na své náklady výpisy, opisy nebo rozmnoženi děkana se stanoví kalkulace nákladů za pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin a způso pořizování. Osoba, která nahlíží do závěrečné práce, musí být poučena o tom, že získané nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou t jiné osoby než autora. 4.Opatření děkana podle odstavce 3 se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek fa rovněž zveřejňují jména a příjmení osob, které závěrečnou práci k obhajobě předložili, n prací a termíny konání obhajob. 5.Organizačně administrativní náležitosti nahlížení prostřednictvím věcné databáze stanoví děkana, které se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek fakulty. Tímto způsob práce a údaje podle odstavce 2 zpřístupňují nejpozději dvacet jeden den po konání obhajo musí být zpřístupněny nejméně po dobu, kdy nejsou zpřístupněny prostřednictvím elektroni 6.Podrobnosti o zpřístupnění prostřednictvím elektronické databáze se stanoví opatřením re 10 odst. 3 statutu. 7.Závěrečná práce určená k obhajobě se odevzdává v elektronické podobě ve lhůtě stanovené nevylučuje-li to její povaha. Podrobnosti odevzdávání elektronické podoby závěrečných pr opatření rektora podle odstavce 6. Listinná podoba práce musí být úplná a shodná s elekt práce, pokud odevzdávání práce v listinné podobě vyžaduje opatření děkana a pokud to pov jejích příloh umožňuje. 8.Nejde-li o bakalářskou práci, musí závěrečná práce obsahovat abstrakt. V takovém případě lhůtě a způsobem podle odstavce 7 též zvlášť odevzdá abstrakt závěrečné práce v českém a jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, ve kterém je student abstrakt musí být obsahově shodný s abstraktem uvedeným v závěrečné práci. 9.Odevzdané závěrečné práce se ukládají v univerzitní nebo meziuniverzitní databázi závěre Text odevzdané závěrečné práce podléhá porovnání s texty závěrečných prací uložených v u nebo meziuniverzitní databázi závěrečných prací a s texty dalších publikací; podrobnosti textů prací stanoví opatření rektora. Výsledky porovnání se vždy zpřístupňují uchazeči n vedoucímu práce, oponentům práce a členům komise pro příslušnou část státní zkoušky. V p doktorských studijních programů se výsledky porovnání zpřístupňují studentovi, školiteli práce a členům komise pro obhajobu disertační práce. 10Univerzita může odložit zveřejnění závěrečných prací nebo jejich části, a to po dobu trv zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Informace o odložení zveřejnění musí být spolu s zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejňovány závěrečné práce. Univerzita zašle bez odkladu po obhájení závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění podle věty první, jed k uchování ministerstvu.“ Pro uchazeče o státní rigorózní zkoušku platí dle Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“): „Čl. 7 Zveřejňování rigorózních prací 1.Rigorózní práci určenou k obhajobě uchazeč odevzdá v elektronické podobě ve lhůtě stanov nevylučuje-li to její povaha. Vnitřní předpis fakulty může stanovit povinnost uchazeče o rigorózní práci rovněž v listinné podobě. 2.Rigorózní práce musí obsahovat abstrakt. Uchazeč ve lhůtě a způsobem podle odstavce 1 té odevzdá abstrakt rigorózní práce v českém a anglickém jazyce; tento abstrakt musí být ob abstraktem uvedeným v rigorózní práci. 3.Rigorózní práce odevzdaná uchazečem k obhajobě se zpřístupňuje k nahlížení veřejnosti ne pracovních dnů před konáním obhajoby, a to v místě určeném vnitřním předpisem fakulty, n se obhajoba koná; v tomto vnitřním předpisu se rovněž stanoví doba, po kterou je rigoróz zpřístupněna a případné další organizačně administrativní náležitosti. 4.Zveřejňování rigorózních prací, u kterých proběhla obhajoba, včetně posudku oponenta a z a výsledku obhajoby, se uskutečňuje prostřednictvím elektronické databáze závěrečných pr 5.Technické podrobnosti o zpřístupnění prací prostřednictvím elektronické databáze se stan rektora podle čl. 10 odst. 3 statutu univerzity. 6.Univerzita může odložit zveřejnění rigorózní práce nebo její části, a to po dobu trvání zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Informace o odložení zveřejnění musí být spolu s zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejněny rigorózní práce. Univerzita zašle bez z odkladu po obhájení rigorózní práce, jíž se týká odklad zveřejnění podle věty první, jed k uchování ministerstvu. 7.V případě, že vnitřní předpis fakulty dle odstavce 1 stanovil, že rigorózní práce jsou o v listinné podobě, stanoví opatření děkana organizačně administrativní náležitosti nahlí prací. V opatření děkana se dále stanoví kalkulace nákladů na pořizování výpisů, opisů n a způsob jejich pořizování. 8.Osoba, která nahlíží do rigorózní práce, musí být poučena o tom, že získané informace ne použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnos autora.“ Detailní postupy procesu odevzdávání závěrečných prací mohou na jednotlivých fakultách upř děkana. Tento metodický materiál je určen pro odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací počínaj 1. 12. 2017. *========================================================================================= * Postup evidence a zveřejňování závěrečných prací *========================================================================================= Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím systému IS Studium, prostřednictvím webového modulu „Témata prací (výběr práce)“ pro studenty a prostřednictví „Vypisování témat prací“ pro pracovníky fakulty. ------------------------------------------------------------------------------------------ Popis procesu zpracování práce, od jejího zadání až po zveřejnění ------------------------------------------------------------------------------------------ Níže uvedený přehled obsahuje ilustrativní seznam kroků, které probíhají od vypsání tématu zveřejnění vlastní práce. Pořadí jednotlivých kroků může být na některých fakultách odlišn některé z uvedených kroků ani nemusí být na fakultě realizován. 1.Vypsání témat prací fakultou (katedrami či vedoucími/školiteli). 2.Přihlášení zájemců k tématu práce (přihlašují se sami studenti nebo jsou přihlašováni pr katedry či vedoucím/školitelem). 3.Možnost náhledu na práci uloženou studentem v systému (v kroku 7 procesu) do doby oficiá práce ze strany studenta (krok 9 procesu) – slouží jako jeden z možných nástrojů pro kom studentem a vedoucím práce/školitelem (do aktu odevzdání práce a potvrzení její úplnosti soubory práce mazat, měnit a nahrávat nové verze). 4.Závazné potvrzení přidělení práce vedoucím práce/školitelem nebo referentem studijního o webovém modulu nebo v programu Student). 5.Úprava atributů práce (viz kapitola „Povinné údaje o práci“ níže). 6.Uložení anotací vedoucím práce/školitelem (anotaci ukládá vedoucí/školitel nebo student) 7.Ukládání souborů práce studentem (text práce, přílohy, abstrakty, anotace, cizojazyčné v 8.Ukládání výstupů práce pracovníky fakulty v zastoupení za studenta (tuto možnost lze vyu výjimečných případech – např. ze závažných zdravotních důvodů na straně studenta). 9.Odevzdání práce v elektronické podobě studentem – student zkontroluje dosud nahrané soub údaje k práci a odkliknutím příslušného tlačítka v aplikaci potvrdí správnost a úplnost souborů a jejich soulad s odevzdanou listinnou podobou práce v případě, že je vyžadována tím student vysloví svůj souhlas s trvalým uložením práce v systému Theses.cz pro odhalo (informace o vyslovení tohoto souhlasu/nesouhlasu bude studentovi v IS Studium následně odevzdání práce nemůže student soubory dále měnit, u popisných údajů může měnit pouze vy které fakulta nastaví v konfiguraci modulu. Za správnost a úplnost odevzdané elektronick její přílohy a soulad (zejména obsahový) této verze s její případnou listinnou podobou o 10Podání žádosti o možnost vložení přílohy v nestandardním formátu studentem – volitelně. 11Odevzdání listinné verze práce ze strany studenta – pokud není opatřením děkana stanoven 12Fakultou provedená kontrola úplnosti elektronických a písemných podkladů dodaných studen 13Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce (termín, způsob a podmínky podání přihláš a další náležitosti stanoví opatření děkana fakulty) – jde o závěrečnou kontrolu, že stu všechny podmínky pro připuštění k obhajobě. 14Podání návrhu na prodloužení termínu pro zveřejnění práce vedoucím/školitelem – voliteln 15Zpřístupnění práce k nahlížení veřejnosti podle čl. 12 bod 1 SZŘ UK (resp. dle čl. 7 bod nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby, a to v místě určeném opatřením děkana které se obhajoba koná. 16Ukládání posudků vedoucího/školitele a oponentů (posudky budou tímto způsobem v termínu vnitřními předpisy fakulty zpřístupněny studentovi, aby se student mohl na obhajobu řádn – ukládání provádí vedoucí/školitel a oponenti sami nebo v zastoupení pracovníkem fakult sekretářka katedry). 17Obhajoba práce. 18Zaevidování výsledku obhajoby u dané práce v systému u odpovídající studijní povinnosti příslušné části státní zkoušky) v programu Student referentem studijního oddělení. 19Případné vložení souboru s erraty k práci studentem. 20Posouzení případných návrhů na prodloužení lhůty pro zveřejnění práce děkanem a zaevidov tohoto posouzení do systému k dotčeným pracím oprávněnou osobou. 21Schválení možnosti vložení přílohy v nestandardním formátu fakultním koordinátorem závěr 22Finalizace práce oprávněnou osobou na katedře či fakultě, tj. kontrola úplnosti všech úd přiložených souborů u dané práce pro její zveřejnění, a potvrzení možnosti exportovat pr repozitáře (při finalizaci je třeba provést kontrolu přítomnosti všech povinných i nepov práci a úplnost souborů přiložených k práci studentem a pracovníky fakulty; finalizací s pro další úpravy). 23Hromadný automatizovaný export finalizovaných prací do repozitáře a do knihovního systém jsou prováděny zpravidla jednou denně v nočních hodinách. 24Doplnění dalších popisných atributů k záznamu o práci v systému Aleph (vlastní záznam o vytvořen importem). 25V případě neúspěšné obhajoby eventuální opakování obhajoby či přidělení nového tématu pr řešeno vždy založením nové práce a uložením nových souborů a popisných údajů (pro tento možnost vytvoření práce formou kopie); jednou obhajovanou práci nelze „odfinalizovat“ a další obhajobu. V IS Studium bude evidováno propojení těchto prací, z něhož bude zřejmé jednotlivých verzí práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Lhůta pro zveřejnění práce ------------------------------------------------------------------------------------------ Ke zveřejnění práce dojde po finalizaci záznamu o práci v IS Studium automaticky po uplynu lhůty. Tato lhůta činí implicitně 21 kalendářní den ode dne obhajoby práce. Vedoucí práce/ případě konkrétní práce požádat o prodloužení termínu pro zveřejnění této práce, a to až n možnost lze využít zejména v případech, kdy je součástí práce článek či kapitola knihy, kt k publikaci vydavatelstvím či jinou třetí stranou. Tuto žádost posuzuje děkan (proděkan), osoba za fakultu výsledek posouzení zaznamená do IS Studium. V takovém případě budou do re knihovního systému Aleph exportovány po uplynutí 21tidenní lhůty pouze ostatní údaje o prá vlastní text práce a jejích příloh, text práce a přílohy budou do repozitáře dodány po upl lhůty. ------------------------------------------------------------------------------------------ Specifika rigorózního řízení ------------------------------------------------------------------------------------------ Rigorózní práce nemusejí mít vedoucího. V případě rigorózních prací bude tedy uvedení vedo posudku nepovinné. ------------------------------------------------------------------------------------------ Uznávání prací ------------------------------------------------------------------------------------------ Uznání práce je možné výhradně v případech, kdy toto umožňují univerzitní předpisy, a to: a.uznání diplomové práce jako rigorózní, b.uznání disertační práce jako rigorózní. Jiné případy uznávání prací než výše uvedené jsou vyloučeny. V případě uznání práce je třeba v IS Studium vždy založit nový záznam o práci, nové údaje povinnosti a o obhajobě (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání práce soubory týkající se práce musí být rovněž přiloženy k oběma záznamům o práci (k původnímu uznané práci). V případě uznání práce není třeba znovu vkládat posudky vedoucích a oponent ------------------------------------------------------------------------------------------ Kontrola podobnosti prací a projekt Theses.cz ------------------------------------------------------------------------------------------ Do procesu odevzdávání závěrečných prací je začleněna také kontrola podobnosti textu práce vzniklé a udržované v rámci meziuniverzitního projektu Theses.cz. Provádění této kontroly dvou režimech: 1.kontrola „nanečisto“ – jde o možnost (nikoli povinnost) pro vedoucího/školitele, resp. s zkontrolovat si kdykoliv v průběhu zpracování práce část práce proti databázi prací vytv Theses.cz, 2.kontrola po odevzdání a před vlastní obhajobou práce – fakulta si bude moci v IS Studium práce odevzdávané na fakultě mají být kontrolovány. Pokud fakulta příslušný parametr nas předána ke kontrole automaticky po odevzdání práce a výsledky kontroly budou v IS Studiu studentovi (řešiteli), vedoucímu/školiteli a oponentům práce. Kontrolovány nebudou práce být zveřejněny, ani práce, jejichž zveřejnění je odloženo. Kromě toho oponent bude mít v možnost požádat o provedení kontroly na plagiáty i v případě, že fakulta příslušný param Výsledky této kontroly na vyžádání budou v IS Studium rovněž přístupné studentovi (řešit školiteli a oponentům práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Uživatelé a jejich typické činnosti ------------------------------------------------------------------------------------------ Typ uživatele Typické činnosti Student (řešitel) • přihlašuje se k vypsaný • po potvrzení přihlášení • ukládá soubory práce, a • před odevzdáním kontrol • může provést kontrolu r • odevzdává práci, včetně • vyjadřuje souhlas nebo • po odevzdání práce upra • prohlíží posudky vložen • po obhajobě práce (ale Vedoucí práce/školitel • vypisuje témata prací, • potvrzuje přidělení prá • přiřazuje či vybírá při • upravuje údaje o práci, • prohlíží průběžné verze • může provést kontrolu r • po odevzdání práce se s • může podat návrh na pro Oponent práce • po odevzdání práce se s • po odevzdání práce může Konzultant práce • může se v případě přihl Pracovník katedry / ústavu • podle přiřazených rolí (např. sekretářka, vedoucí katedry, jiná pověřená osoba z dané ka•emůže potvrzovat práci ( celou fakultu) • kontroluje úplnost údaj • může odemknout práci k • eventuálně ukládá posud Referent studijního oddělení • může vykonávat úkony po • zadává informace o term • může evidovat přihlášen • zapisuje informace o ob Pracovník pro práce s odloženým zveřejněním • děkanem (proděkanem) po Pracovník finalizující práce • kontroluje úplnost prác (na katedře, sekci či v knihovně) • finalizuje práci, tj. u Koordinátor závěrečných prací • schvaluje žádost studen ------------------------------------------------------------------------------------------ Formát odevzdávaných souborů a konverze ------------------------------------------------------------------------------------------ Soubory, které jsou ukládány do systému k závěrečné práci, jsou přijímány pouze ve formátu Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PD 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011). Výjimku tvoří příloha práce, pro kterou jsou povoleny následující formáty: 1.v případě dokumentů textového charakteru: a.ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Lev nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf), b.prostý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014, 2.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: a.Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, . b.Portable Network Graphics (PNG, přípona: .png) c.Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF A-2u dle ISO 19005-1:2005 nebo ISO 19005-2:2011), 3.v případě zvukových dokumentů ve formátech: a.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave), b.Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3), 4.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: a.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob), b.Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4), 5.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: a.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv), b.Extensible Markup languge (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případě mu odpovídající XSD nebo DTD. Pokud student potřebuje k závěrečné práci přiložit více jak jeden soubor přílohy, vytvoří kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip). Balíček však stále musí obsahovat soubory ve fo v předešlém odstavci. Abstrakt práce v českém a anglickém jazyce je možné ukládat také jako volný text. Doporučené konverzní nástroje, návody pro jejich použití a postup řešení případných techni s odevzdáním práce je popsán v návodu pro uložení kvalifikační práce [ URL "UK-7987.html " materiál [ URL "UK-8881.html "] pro řešení sporných otázek při schvalování žádostí o vlože v nestandardním formátu bude dostupný na uvedené stránce do konce dubna 2018. ------------------------------------------------------------------------------------------ Velikost souborů práce ------------------------------------------------------------------------------------------ Vzhledem k možnostem webových prohlížečů, rozumné možnosti přenosu po síti a omezením impo repozitáře je omezena maximální velikost ukládaných souborů na velikost zhruba odpovídajíc tj. cca 850 MB. S takovou velikostí se počítá zejména u přílohy práce. Vlastní text, anota posudky jsou zpravidla řádově menší velkosti. V případě, že přílohy práce převyšují omezen a toto není zapříčiněno např. obsahem redundantních dat, předá student přílohu na DVD nosi po dohodě s fakultou jiným způsobem) fakultě. Fakulta pak vložení takové přílohy do systém spolupráci s ÚVT UK. ------------------------------------------------------------------------------------------ Povinné údaje o práci, obhajobě a okruh povinných a volitelných souborů ------------------------------------------------------------------------------------------ V následující tabulce je uvedeno: • jaké údaje (atributy) o závěrečné práci jsou evidovány v IS Studium, • které z nich musí být povinně vyplněny pro práce odevzdané k obhajobě. Atribut IS Studium Název práce česky Název práce v cizím jazyce (zpravidla anglicky) Typ práce (bakalářská, diplomová, rigorózní, disertační) Jazyk práce Vedoucí/školitel Řešitel (student) Oponenti Konzultanti Datum vypsání tématu práce Akademický rok vypsání tématu práce Datum zadání práce studentovi Akademický rok zadání práce studentovi Předběžná náplň práce v českém a anglickém jazyce (upoutávka) PDF soubor s anotací v českém jazyce PDF soubor s anotací v cizím jazyce (zpravidla anglicky) Zásady pro vypracování (zadání) Seznam doporučené literatury pro zpracování práce Fakulta Katedra, resp. jiná organizační součást fakulty garantující práci Studijní obor, pro který je téma práce určeno Studijní program řešitele (studenta) Studijní obor řešitele (studenta) PDF soubor s autoreferátem disertační práce Datum odevzdání Datum obhajoby PDF soubor s textem práce Soubor s přílohami práce PDF soubor s abstraktem v českém jazyce nebo textové pole PDF soubor s abstraktem v cizím jazyce nebo textové pole Klíčová slova k práci v českém jazyce Klíčová slova k práci v cizím jazyce (zpravidla anglicky) Výsledek obhajoby (známka) PDF soubor s posudkem vedoucího/školitele PDF soubory s posudky oponentů PDF soubor obsahující errata k práci PDF soubor „Záznam o průběhu obhajoby“ *========================================================================================= * Doporučení pro úpravy předpisů na fakultách (opatření děkana) *========================================================================================= Děkan fakulty, v souladu s částí IV.  čl. 12 odst. 5 SZŘ UK a s čl. 7 RŘ UK, vydává opatře doplňuje a upřesňuje postupy pro aplikaci vnitřních předpisů univerzity v prostředí fakult děkana bude obsahovat zejména: 1.vymezení kompetencí fakultního koordinátora, 2.upřesnění rolí jednotlivých pracovišť fakulty, resp. pověřených osob, v procesu evidence zpřístupňování elektronické podoby závěrečných prací na fakultě, 3.upřesnění postupů z hlediska organizace odevzdávání prací studenty do systému (včetně or aspektů týkajících se vztahu elektronické a listinné podoby práce případně povinnosti li práce odevzdávat), 4.upřesnění postupů kontroly a finalizace pořízených záznamů o závěrečných pracích, 5.závazné termíny pro jednotlivé kroky procesu evidence a zveřejnění elektronické podoby z na fakultě (např. termín, do něhož lze požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce, Tímto opatřením mohou být dále stanoveny podmínky a způsob podání přihlášky k obhajobě a d této přihlášky a jejího vztahu k odevzdání elektronické a tištěné podoby práce. Podle SZŘ UK jsou studenti povinni odevzdat před obhajobou elektronickou verzi svých prací nevylučuje povaha práce. Výjimkou z důvodu „povahy práce“ můžou být např. umělecká díla a objekty, které nelze rozumně převést do počítačově zpracovatelné podoby. Lhůtu, ve které jsou studenti povinni elektronickou verzi práce odevzdat, stanovuje děkan opatření děkana. Jestliže je vyžadována i listinná forma závěrečné práce, je doporučeno, a odevzdání elektronické a listinné verze shodoval. Odevzdání elektronické podoby práce je d RŘ UK nutnou podmínkou pro připuštění studenta k obhajobě práce (tomu musí odpovídat i pří stanovená děkanem). V případě, že student elektronickou podobu práce neodevzdá, a odevzdá listinnou podobu, je třeba na tuto skutečnost nahlížet z hlediska SZŘ UK a RŘ UK tak, že p odevzdána. Opatření děkana by mělo dále obsahovat podrobnosti týkající se komunikace se st neodevzdání elektronické podoby práce (např. zasílání výzev apod.). RUK a ÚVT UK, ve spolupráci s vybranými fakultami, připraví vzor opatření děkana [ URL "UK *========================================================================================= * *========================================================================================= Vypracovali: Ing. Pavel Grepl, Mgr. Eliška Pavlásková, Ph.D. ÚVT UK, Archiv UK V případě prací studentů studujících v rámci studijních programů typu Joint Degree, Double Multiple Degree, kdy student může obhajovat práci na jiné vysoké škole, je smluvní povinno dodat UK text práce tak, aby mohla provést jeho zveřejnění. V případě disertačních a rigorózních prací zpravidla před oficiálním vypsáním tématu práce probíhá dohoda studenta, resp. Účastníka rigorózního řízení, se školitelem na tématu práce Anotace je stručný popis předpokládaného obsahu práce zpracovávaný při zadávání práce. Abstrakt v anglickém jazyce, resp. v jazyce, v němž je uskutečňován studijní program, ve k zapsán. Opatřením děkana může být povinnost odevzdání tištěné verze závěrečné kvalifikační práce z originál práce je považována elektronická verze. Nové práce nebude možné vkládat ručně do systému Aleph, aby tím nevznikaly v systému Aleph Standardně bude práce bezprostředně po provedení kontroly ze systému Theses.cz odstraněna. však neumožní kontrolovat následné práce oproti dřívějším pracím vypracovaným na UK, nicmé stránce bezproblémový. Trvalé uložení práce v systému Theses.cz bude nyní možné jen se sou K trvalému ukládání prací v systému Theses.cz bez souhlasu jejich autorů, které by umožnil následné práce proti všem předchozím pracím z UK, nemá dle dosavadních právních konzultací současnosti dostatečné zákonné oprávnění. V nejbližším období však bude zvážena možnost př nebo novely SZŘ UK, která by toto umožnila. Organizační praxí, resp. opatřením, na fakultě lze zajistit, že se k vedoucímu/školiteli a dostane i listinná podoba práce. Plain Text File (MIME type: text/plain; PUID: x-fmt/111) Upoutávka vyjadřuje (stejně jako anotace) předpokládanou náplň práce, liší se však způsobe tím, pro koho je určena – upoutávka je pro potenciální zájemce o práci, anotace je závazný pro již potvrzeného řešitele práce. Student bude mít možnost, do stanovené doby po obhajobě práce, přiložit k práci další soub errata k práci.