Závěrečné práce - vzor opatření děkana od 1. 12. 2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova název fakulty Ilustrativní nezávazný vzor V tomto vzoru jsou kurzívou a hranatými závorkami označeny pasáže, které jsou zcela volite a složenými závorkami označeny alternativní varianty textu. Vzor jako celek je pouze ilust nezávazný. Opatření děkana č. X/2017 Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací K provedení čl. 12 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 7 Rigorózního „RŘ UK“) a čl. 9 Opatření rektora č. 72/2017 (dále jen „OR 72/2017“) vydávám toto opatření a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování z Čl. 1 Úvodní ustanovení 1.Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a disertační práce ve s 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tištěnou)] podobu. 2.Za odevzdání [listinné i elektronické podoby] práce a za správnost a úplnost souborů prá do studijního informačního systému (dále jen „SIS“) [a jejich soulad s odevzdávanou list práce] odpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za zveř odpovídá fakulta. Část I. Bakalářské, diplomové a disertační práce Čl. 2 Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty 1.Děkan jmenuje v souladu s čl. 8 odst. 1 OR 72/2017 fakultního koordinátora pro oblast ev zveřejňování závěrečných prací. [Role koordinátora může být v rámci fakulty distribuován s popisem jejich rolí, je však třeba, aby přímou komunikaci za fakultu s ÚVT UK zajišťov osoba.] 2.Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 8 odst. 3 OR 72/2017. Fakultní ko zejména: a.komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou dle č 72/2017 Ústavu výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“), b.pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací, c.sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fak fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK, d.koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v souč UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňová podoby závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 5, a kontroluje zpracov úkolů, e.zpracovává žádosti o vložení práce v jiném než standardním formátu dle čl. 5 odstavců 72/2017. Fakultní koordinátor není kontaktní osobou pro studenty. Studenti se se svými dotazy obr vedoucí / školitele či na pracoviště, které vypsalo příslušné téma práce. Jméno fakultní včetně kontaktních údajů, je uvedeno na ___________. 3.Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, studijní, vědeckou a odbornou činnost (dále je odpovídají zejména za: a.vypsání témat prací, b.zadání témat prací studentům, c.kontrolu náležitostí odevzdané práce [a zaznamenání data odevzdání listinné podoby prá d.kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pro zveřejnění) v SIS, e.případné dodání podkladů ([listinné podoby práce], elektronické podoby práce, posudků pro doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty, f.součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí katedry pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků katedry. 4.Vedoucí střediska vědeckých informací (knihovna) zodpovídá zejména za: a.zpřístupnění listinné podoby práce, nestanoví-li právní předpis nebo toto opatření jin b.poučení osoby při nahlížení do listinné podoby práce, že získané informace nemohou být výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné o c.zveřejnění informací o kalkulaci nákladů na pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin a způsob jejich pořizování v případě, že závěrečná práce nebo její část nemá písemnou d.katalogizaci listinné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizační knihovnické údaje, e.doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací [a posudků prac f.součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí střediska vědeckých informací (knihovny) pověří prováděním těchto činností jedno pracovníků knihovny. 5.Vedoucí studijního oddělení zodpovídá zejména za: a.správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě, b.správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve s dokumentaci studenta, včetně záznamu o průběhu obhajoby, c.součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v unive repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS, d.[doplnění posudků ke „starším pracím“ do SIS.] Vedoucí studijního oddělení pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovní Čl. 3 Vypisování témat, zadání práce 1.Jednotlivé katedry, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých kateder, vypisují t prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuálně ob vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce / š studentem domluví, vedoucí / školitel sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka kat vypíše v SIS. 2.Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademického Přihlášení provede elektronicky v SIS. [{Vedoucí práce / školitel} / {referent studijníh potvrdí v SIS přiřazení práce danému studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce s závazné.][Pověřený pracovník katedry vyhotoví listinnou podobu zadání práce s uvedením i studenta, jemuž je práce zadána. Toto zadání schvaluje {vedoucí katedry} / {proděkan} sv Změna tématu práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti studenta, kterou p (proděkan) fakulty. 3.{Na disertační práce se odstavce 1 a 2 nevztahují a použije se pro ně následující postup {Na disertační práce se odstavce 1 a 2 vztahují s výjimkou __________.} 4.Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé ú práci. Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, je abstraktů. Čl. 4 Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“ 1.Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a katedrou, která téma práce splňovat náležitosti odborného textu a mít příslušný rozsah dle odstavce 4. Nejde-li o b práci, musí práce obsahovat abstrakt, a to jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán. Abstrakty musí být spolu s elektronickou verzí práce. Práce musí dále obsahovat [popis zadání práce (zařazu práce),] shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů (vč stránek). 2.[Typografická úprava práce musí odpovídat {šabloně, která definuje požadovanou úpravu pr šablona ve formátu RTF a ukázka jejího použití ve formátu PDF/A je studentům k dispozici adrese __________ .} / {požadavkům pracoviště, na němž byla práce vypsána.}] 3.[Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech: a.student vypracoval práci samostatně, b.všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány, c.práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu.] ] 4.[Rozsah práce musí být nejméně: a.bakalářské práce – XX normostran (XX tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh, b.diplomové práce – XX normostran (XX tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh, c.disertační práce – XX normostran (XX tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh.] 5.Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle o plánovaného termínu obhajoby, a to {v této} / {ve dvojí} podobě: a.[{Jeden exemplář} / {Dva exempláře} / {Tři exempláře} práce v listinné podobě odevzdá katedře, na níž byla práce studentovi zadána} / {předsedovi oborové rady} / {předsedov komise} / {na studijní oddělení}. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 3 student př práce vlastnoručně podepíše.] b.Elektronickou verzi práce, nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 72/2017), vkládá prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese https://is.cuni.cz/studium/ v modulu „ (Výběr práce)“, a to výhradně ve formátu Portable Document Format for the Long-term Ar „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf). c.Má-li práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží také tuto přílohu); v případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (ve formátu všechny přílohy práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V příp některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá na DVD nosiči, případně po dohodě s způsobem. d.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následu formátech: i.v případě dokumentů textového charakteru: a.ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf), b.prostý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014, iiv případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: a.Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpe b.Portable Network Graphics (PNG, přípona: .png), c.Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ PDF/A-2u, přípona: .pdf), iiv případě zvukových dokumentů ve formátech: a.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave), b.Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3), ivv případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: a.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob), b.Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4), v.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: a.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv), b.Extensible Markup languge (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případ odpovídající XSD nebo DTD. e.V případě, že charakter přílohy neumožnuje uložit ji ve formátech dle odstavce 5 písm. jde o vědecká data, aplikaci apod.), vloží student přílohu nebo přílohy práce v jiném současně požádá fakultního koordinátora dle čl. 2 o schválení formátu příloh práce vyp obsahujícího následující informace: i.důvod žádosti, iipožadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo progr (včetně verze), iipokud se jedná o proprietární formát dat určité aplikace, pak název a verze této apl ivdalší relevantní informace. Uvedení údajů dle bodů i) a ii) je povinné. Student podává jednu žádost za všechny pří 6.[Termín pro odevzdání práce v listinné i elektronické podobě je shodný, práce je považov odevzdanou, pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce.] 7.Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích pří soulad (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoula listinné podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení]. 8.V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje podobě práce provést dodatečně změny, požádá {katedru} / {předsedu zkušební komise} o od o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stanoveného harmonog odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro od takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžně odevzdává stude souhlasu {vedoucího katedry} / {předsedy zkušební komise} případně pověřený pracovník ka 9.V případě, že disertační práce byla zveřejněna jiným způsobem, student navrhne při odevz SIS její nezveřejnění prostřednictvím repozitáře z tohoto důvodu. Návrh může podat též š nejpozději do data obhajoby práce. 10[Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverz Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jed dne od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to s autorovi práce, vedoucímu práce / školiteli a oponentům.] Čl. 5 Přihláška k obhajobě 1.Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku. 2.Přihláška k obhajobě musí být odevzdána na předepsaném formuláři, jehož elektronická pod formátu RTF a PDF je k dispozici na adrese ________. Vyplněnou a podepsanou přihlášku st na studijní oddělení fakulty. [Připouští se i možnost odevzdání přihlášky v elektronické s elektronickým podpisem studenta založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akredi poskytovatelem certifikačních služeb.] 3.Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v [listinné podobě. [Pověřený pracovník katedry zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podoby práce odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. {Pověřený pracovník kat {________} provede kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek tét zaznamená do SIS. [Pracovník studijního oddělení na základě těchto informací uvedených v základě dalších skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména 7 SZŘ UK) provede potvrzení či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě.] Čl. 6 Obhajoba 1.Elektronická [nebo listinná] podoba odevzdané práce bude k dispozici k nahlédnutí nejmén dní před konáním obhajoby a po dobu {deseti pracovních dnů} / {________} po konání obhaj která zadala práci,} / {________} a v místnosti stanovené ________ a zveřejněné ________ na adrese https://is.cuni.cz/studium/ v modulu „Témata prací (Výběr práce)“}. Součástí z informace bude rovněž jméno a příjmení pracovníka, který bude na katedře pověřen zajiště závěrečných prací. 2.Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, o rozmnoženiny. Katedra zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na katedře činnosti uvedené v písm. c) a d). 3.{Vedoucí práce / školitel a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SI zajistit, že vedoucímu práce / školiteli a oponentům bude k dispozici též listinná podob to však podmínkou.} / {Katedra zajistí, že vedoucímu práce / školiteli a oponentům bude listinná podoba práce.} [Listinná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce.] 4.Po odevzdání práce, nejméně však {tři pracovní dny} / {pět pracovních dnů} / {________} obhajoby práce, budou k záznamu o práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedouc školitele (má-li vedoucí práce / školitel povinnost psát posudek) a posudky oponentů tak těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí / školitel (má-li vedoucí práce / školitel psát posudek) a oponenti odevzdají {katedře} / {předsedovi zkušební komise} / {studijním podepsané posudky v listinné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvod a po dohodě s {vedoucím katedry} / {předsedou zkušební komise} může pověřený pracovník k vložit posudek vedoucího práce / školitele nebo oponenta v jeho zastoupení. 5.Po obhajobě vloží {referent studijního oddělení} / {pověřený pracovník katedry} / {_____ práci v SIS záznam o průběhu obhajoby. Čl. 7 Kontrola a zveřejnění práce 1.Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případn (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dn obhajoby. 2.Po obhajobě práce provede pověřený pracovník katedry v SIS kontrolu úplnosti záznamu o p přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění ele práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s názvem uvedeným v textu prác kontroly potvrdí záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozdě obhajoby. [Lze, aby finalizaci záznamu o práci prováděl též referent studijního oddělení 3.Návrh na nezveřejnění disertační práce prostřednictvím repozitáře dle čl. 4 odst. 9 posu (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studij fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2. 4.Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 (není-li sta bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveře o práci bude katalogizován v knihovním systému. [Listinnou podobu práce předá katedra kn která provede její zveřejnění prostřednictvím věcné databáze dle čl. 12 odst. 5 SZŘ UK.] 5.Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zv práce, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby práce. Tato žádost se podává prostředni to v termínu _______________. 6.Žádosti dle odstavce 5 posuzuje děkan (proděkan). Oprávněná osoba za fakultu jmenovaná d (proděkanem) zaznamená výsledek posouzení do systému. 7.V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a systému exportovány po uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 pouze ostatní údaje o vlastní text práce a její přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodně v repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění, zašle fakulta odkladu po termínu obhajoby odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu. Text pr budou zveřejněny po uplynutí prodloužené lhůty dle odstavců 5 a 6. Část II. Rigorózní práce Čl. 8 Uznávání prací V případě, kdy je jako rigorózní práce uznána diplomová či disertační práce, založí refere oddělení v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání práce). Dále k záznamu o práci přilo soubory týkající se práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě nepovinné. Čl. 9 Ostatní rigorózní práce {Pro rigorózní práce, na něž se nevztahuje čl. 8, platí část I. obdobně, s výjimkou ______ {Alternativní postup pro rigorózní práce, na něž se nevztahuje čl. 8.} Čl. 10 Závěrečná ustanovení 1.Doplňování „starších prací“ do SIS budou zajišťovat pracovníci knihovny fakulty ve spolu {pověřenými pracovníky kateder} /{________}. Fakultní koordinátor a pověření pracovníci případě nejasností mohou obracet na osoby spojené s danou prací (zejména vedoucí / školi žádostí o doplnění chybějících údajů či dokumentů k dané práci. 2.{Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti zrušuje opatření děkana č. ______.} / { organizačně administrativní náležitosti související se zpřístupněním listinné podoby prá opatřením děkana č. ______.} 3.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 12. 2017. jméno děkana děkan fakulty .doc ke stažení [ URL "UK-8882-version1-zaverecne_prace_vzor_opatreni_dekana_dle_or_72_201 Pojmem „starší práce“ jsou označovány práce odevzdané před nabytím účinnosti tohoto opatře V případě, že za různé druhy podkladů odpovídají různá pracoviště, dodá každé pracoviště t za niž odpovídá. Uvedený popis je ilustrativní, fakulta si jej upraví podle zvyklostí fakulty, nebo může po příslušná ustanovení Pravidel pro organizaci studia. Postup může být odlišný pro různé typy prací. Ust. § 47b zákona o vysokých školách, zejména pak v případech, kdy je součástí práce článe knihy, která je připravena k publikaci vydavatelstvím či jinou třetí stranou.