Jednací řád Akademického senátu ****************************************************************************************** * II. ÚPLNÉ ZNĚNÍ JEDNACÍHO ŘÁDU AKADEMICKÉHO SENÁTU UNIVERZITY KARLOVY (28.2.2024) ****************************************************************************************** .pdf ke stažení [ URL "UK-8900-version1- zmena_jednaciho_radu_akademickeho_senatu_uk___unor_2024___ii_uplne_zneni.pdf"] Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. c) 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých ško pozdějších předpisů, usnesl na tomto Jednacím řádu akademického senátu Univerzity Karlovy, vnitřním předpisu. ****************************************************************************************** * Část první - Zasedání ****************************************************************************************** Čl. 1 Časový plán zasedání 1. Zasedání Akademického senátu Univerzity Karlovy (dále jen „Senát“) se koná nejméně pětk rok. Časový plán zasedání Senátu sestavuje předsednictvo Senátu (dále jen „předsednictvo”) jednoho semestru. 2. Časový plán zasedání se zasílá a.všem členům Senátu, b.rektorovi, prorektorům, kvestorovi, kancléři a dalším členům kolegia rektora, c.akademickým senátům fakult, děkanům a ředitelům dalších součástí k jejich informaci a ke fakultách a dalších součástech, d.zástupcům Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“) v Radě vysokých škol (čl. 27 odst. náhradníkům, jsou-li podle statutu Rady vysokých škol náhradníci ustanoveni. 3. Časový plán zasedání se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek univerzity. Čl. 2 Řádná a mimořádná zasedání 1. Řádná zasedání Senátu svolává jeho předseda podle schváleného časového plánu. O změně t zasedání může rozhodnout předsednictvo. 2. Mimořádné zasedání svolává předseda Senátu do deseti dnů ode dne, kdy obdržel žádost re alespoň jedné pětiny všech členů Senátu, nevyplývá-li ze žádosti lhůta delší. Předmětem žá jen záležitosti, které nesnesou odkladu; žádost musí být doprovázena podkladovým materiále 3. Termín a místo konání řádného zasedání musí být oznámen osobám a orgánům uvedeným v čl. popřípadě dalším osobám, které se mají účastnit zasedání, alespoň deset dnů předem; termín mimořádného zasedání alespoň tři dny předem. Čl. 2a Vzdálený přenos zasedání Nebrání-li tomu technické překážky, je zasedání veřejnosti přístupné rovněž formou vzdálen Veřejnost má v jeho rámci pouze možnost pasivního sledování. Čl. 2b Distanční účast na zasedání 1. Člen Senátu se může na základě přihlášky účastnit zasedání distanční formou. Přihláška účasti člena Senátu se podává elektronicky nejméně 3 dny před konáním zasedání Senátu. Úda přihlášek se společně s údajem o počtu omluv zpřístupňuje členům Senátu elektronicky nepro dojití. Přihlášky došlé poté, co již bylo přijato celkově 30 přihlášek a omluv, se nepřijí včas podané přihlášky musí být člen Senátu bezdokladně informován. 2. Členové Senátu účastnící se zasedání Senátu distančně si musí zajistit zařízení umožňuj obrazem i zvukem. Při své účasti používají obraz a přijímají zvuk po celou dobu své účasti Senátu. 3. Distanční a prezenční účast je během zasedání nezaměnitelná. Rozhodným okamžikem pro di prezenční účast je zahájení zasedání, poté už formu účasti na zasedání nemůže žádný z člen 4. Distanční účast je umožněna také osobám uvedeným v čl. 2 odst. 3. Předpokladem jejich d na zasedání je možnost jejich připojení obrazem i zvukem. 5. Distanční účast člena nebo členů Senátu nelze umožnit při projednávání otázek uvedených 25, 26 nebo 28. Čl. 3 Zahájení a řízení jednání 1. Jednání lze zahájit, je-li na místě konání zasedání přítomna nadpoloviční většina všech Jestliže se v průběhu zasedání zjistí (čl. 9 odst. 5), že počet přítomných členů klesl pod jednání se po 15 minutách trvání takového stavu ukončí. 2. Jednání řídí předseda Senátu nebo jím pověřený člen předsednictva (dále jen „předsedají Čl. 4 Program zasedání 1. Program jednotlivých zasedání navrhuje předsednictvo. Vychází přitom především ze zákon školách, z vnitřních předpisů univerzity, z usnesení Senátu, z návrhů jiných orgánů univer členů Senátu. 2. Navržený program zasedání musí být oznámen způsobem stanoveným v čl. 2 odst. 3. V naléh může předsednictvo návrh dodatečně doplnit nebo jinak změnit. 3. Po zahájení jednání umožní předsedající členům Senátu předložit doplňovací nebo pozměňo programu zasedání. Právo předložit takové návrhy přísluší rovněž rektorovi. Ten, kdo podáv návrh, je povinen odůvodnit jeho naléhavost. 4. O navrženém programu zasedání, jakož i o doplňovacích nebo pozměňovacích návrzích podle 3 se usnáší Senát. Pozdější změny programu zasedání nejsou přípustné. Čl. 5 Odročení jednání 1. Není-li po šesti hodinách jednání schválený program vyčerpán, může předsednictvo rozhod jednání. Jednání může být odročeno i v případě, že nemohlo být zahájeno pro nepřítomnost p členů Senátu za 45 minut od oznámeného začátku zasedání, nebo namísto ukončení podle čl. 3 druhé. O odročení rozhodne předsednictvo vždy, nesnesou-li zbývající body programu odklad řádného zasedání. 2. Jednání lze odročit i v případě, že byl hrubě narušen jeho průběh. 3. Jednání může být odročeno nejvýše na 14 dnů. Termín a místo zasedání, na němž bude pokr odročeném jednání, je třeba zvlášť oznámit osobám a orgánům uvedeným v čl. 1 odst. 2 jen t tyto osoby nebo zástupci orgánů nebyli na odročeném jednání přítomni. Oznámení se provede Čl. 6 Projednávání jednotlivých bodů programu 1. Jednotlivé body programu se projednávají zpravidla na základě písemných podkladových ma 2. Podkladové materiály předkládá ten, kdo navrhuje jejich projednání, předsednictvu, a to dnů přede dnem zasedání Senátu; tato lhůta se nevztahuje na mimořádná zasedání ani na zvlá případy. Písemné podkladové materiály se bezodkladně zpřístupňují členům Senátu prostředni části internetových stránek univerzity a zasílají se členům Senátu společně s oznámením o místě konání zasedání podle čl. 2 odst. 3. Písemné podkladové materiály a dokumenty podle zasílat elektronickou formou, pokud si člen Senátu v odůvodněných případech nevyhradí, že některé nebo všechny z nich zasílány ve vytištěné podobě; podrobnosti o elektronické komun dispozici v kanceláři Senátu a zpřístupněny podle předchozí věty. V jednoduchých případech předsednictva nebo v průběhu zasedání se souhlasem Senátu bod programu projednat bez písem materiálu. Pokud se Senát kdykoli v průběhu jednání usnese, že bez písemného podkladového věc projednávat, rozhodne o jeho zařazení na příští zasedání Senátu, nebo o jiném postupu. 3. Úvodní slovo při projednávání bodu programu přednese předkladatel nebo člen předsednict komise Senátu. 4. Předsednictvo může k jednání přizvat kromě předkladatele i zpracovatele a další osoby, vhodné vzhledem k řádnému projednání věci. Osoby, které je nutno k jednání přizvat, jsou u ustanoveních části druhé. 5. Pokud jsou vyžádaná stanoviska orgánů univerzity nebo součásti předkládána písemně, je předat předsednictvu nejpozději tři dny před zasedáním Senátu. 6. Jestliže se Senát kdykoli v průběhu jednání usnese, že podkladové materiály jsou nedost požadavky na jejich doplnění a rozhodne o zařazení příslušného bodu programu na příští zas nebo o jiném postupu. 7. Návrhy rektora na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí univerzi nebo zrušení společných pracovišť součástí univerzity, na schválení rozpočtu univerzity, n pozastavení účinnosti vnitřního předpisu součásti univerzity nebo rozhodnutí anebo jiného součásti univerzity a návrhy na schválení vnitřních předpisů fakult a dalších součástí moh buď schváleny, anebo zamítnuty; pozměňovací návrhy členů senátu nejsou přípustné. Čl. 7 Rozprava 1. Ke každému bodu programu se koná rozprava. V rozpravě mohou vystoupit osoby uvedené v č popřípadě pověření zástupci orgánů tam uvedených. 2. Do rozpravy se mohou přihlásit i jiné osoby. Udělení slova těmto osobám může Senát odep 3. Přihlášky do rozpravy se podávají v průběhu jednání zvednutím ruky, popřípadě jiným způ Senát usnese. 4. Předsedající uděluje přihlášeným postupně slovo v tom pořadí, v jakém se přihlásili. Se usnést na omezení řečnické doby až na dobu tří minut. 5. Člen Senátu má právo na faktickou poznámku, kterou reaguje na průběh rozpravy. Slovo mu ihned, jakmile skončí ten, kdo právě hovoří. Přednesení faktické poznámky nesmí přesáhnout 6. S výjimkou projednávání návrhů uvedených v čl. 6 odst. 7 a nevyplývá-li ze zvláštních u řádu něco jiného, mohou členové Senátu v rozpravě přednést doplňovací nebo pozměňovací náv obsaženým v písemných podkladových materiálech nebo předneseným v úvodním slově podle čl. 7. Předkladatel může svůj návrh upravit nebo doplnit podle průběhu rozpravy, pokud se Sená změny předloženého návrhu nepřipouští. 8. Na závěr rozpravy bude uděleno slovo předkladateli, jestliže o ně požádá. 9. Předsedající může navrhnout ukončení rozpravy, pokud je zřejmé, že její pokračování nem objasnění projednávané věci. 10. Nikdo nesmí být nikým přerušován, když vystupuje v rozpravě; to neplatí pro upozornění že řečníkovi může být odňato slovo. Výjimečně je předsedající oprávněn odejmout slovo tomu a.přes předchozí upozornění nemluví k projednávané věci nebo zneužije práva na faktickou p kterýkoli člen Senátu může vznést proti takovému postupu námitku, o níž rozhodne neprodl b.překročí řečnickou dobu určenou podle odstavce 4 nebo lhůtu stanovenou v odstavci 5. 11. O bodech programu, jejichž předmětem je informace, kterou má Senát vzít na vědomí, se jestliže byly k dispozici písemné podkladové materiály (čl. 6 odst. 1 a 2) a jestliže o ko žádný ze členů Senátu nepožádá. Čl. 8 Usnesení 1. Senát projevuje vůli usnesením. 2. Senát je způsobilý se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. Nevyplýv o vysokých školách něco jiného, je usnesení přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpolov přítomných, nejméně však jedna třetina všech členů Senátu; u usnesení týkajících se vnitřn univerzity je zapotřebí, aby se pro ně vyslovily alespoň dvě třetiny přítomných, nejméně v většina všech členů Senátu. 3. Úplný text usnesení musí být doslovně uveden v zápisu. Jestliže je zapotřebí usnesení p zvlášť, podepisuje písemnost předseda Senátu nebo jím pověřený člen předsednictva. Čl. 9 Hlasování 1. Hlasuje se zvlášť o každém návrhu, který byl Senátu předložen, pokud jej ten, kdo návrh nevezme do zahájení hlasování zpět. Jde-li o meritorní návrh, může se Senát usnést, že zpě nepřipouští; to neplatí, jde-li o hlasování o návrhu vnitřního předpisu univerzity. 2. O věcně souvisejících návrzích nebo o návrzích ke stejnému bodu programu lze hlasovat s neplatí v případě, že proti návrhu vznesl během jednání výhradu předkladatel, jakož i v př oddělené hlasování požádá člen Senátu. 3. O návrzích se hlasuje v pořadí, v jakém byly předloženy, s těmito výjimkami: a.jestliže byl podán návrh na stažení bodu z programu zasedání, hlasuje se o něm nejdříve, b.o doplňovacích a pozměňovacích návrzích se hlasuje před hlasováním o původním návrhu, a opačném, než v jakém byly předloženy, c.u návrhů formulovaných alternativně se nejprve hlasuje o jednotlivých alternativách a ná vzešlém z tohoto hlasování; nejlepší alternativa se zjistí prostou většinou hlasů, v pří hlasů se hlasování po stručné doplňující rozpravě k alternativám opakuje; získá-li někte takový počet hlasů, kterého je zapotřebí k přijetí návrhu, v hlasování se nepokračuje. 4. Pro pozměňovací návrhy se musí vyslovit nadpoloviční většina přítomných, bez ohledu na výsledku hlasování je zapotřebí k přijetí původního návrhu. 5. Před každým hlasováním upozorní předsedající, že bude přikročeno k hlasování a podle po počet skutečně přítomných členů Senátu. Při zjišťování počtu přítomných je možno použít po zjištění usnadní. 6. Hlasování je veřejné, pokud ze zákona o vysokých školách nevyplývá něco jiného. Hlasová týká jmenovitě určených osob, je vždy tajné; to neplatí pro ustanovování volebních komisí zjišťování výsledků hlasování anebo pro hlasování podle čl. 7 odst. 2. Na návrh člena Sená alespoň jedné třetiny přítomných členů Senátu je hlasování tajné i v ostatních případech; hlasování o pozměňovacím návrhu, musí se na tajném hlasování usnést Senát. 7. Je-li hlasování veřejné, hlasuje se zpravidla pomocí elektronického hlasovacího zařízen potřeby je možné hlasovat také zdvižením ruky, popřípadě s pomocí pomůcek, které usnadňují hlasování. Jestliže se někteří členové Senátu zasedání účastní distančně, musí být vyjádře člena Senátu dáno zřetelně najevo ostatním členům Senátu, dalším jmenovitě zúčastněným oso 8. Je-li hlasování tajné, hlasuje se vložením hlasovacího lístku do hlasovací schránky. Se usnést, že se tajné hlasování uskuteční prostřednictvím elektronického hlasovacího zařízen tajnost hlasování, nejde-li o projednávání otázek uvedených v čl. 24 a 25. Výsledek hlasov tříčlenná komise, která může být složena pouze z členů Senátu; každý člen komise musí být nebo další součásti. Jestliže se někteří členové Senátu zasedání účastní distančně, mohou tajně hlasovat pouze tehdy, pokud alespoň oni všichni hlasují prostřednictvím programu, kt zaručuje regulérnost hlasování, zejména ověření totožnosti hlasujících, platnost hlasu a t Hlasování tímto způsobem nelze uskutečnit, měli by jím hlasovat méně než 3 členové Senátu. nelze započítat v případě, že počet odevzdaných hlasů je méně než 3, v takovém případě mus prostřednictvím programu učiněny nečitelnými. 9. Hlasování nesmí být přerušeno. 10. Po ukončení hlasování nebo po zjištění výsledků hlasování vyhlásí předsedající nebo jí komise uvedené v odstavci 8 výsledek tak, že sdělí počet hlasů odevzdaných pro návrh, prot členů Senátu, kteří se zdrželi hlasování. Jestliže se člen Senátu, ač byl přítomen, hlasov má se za to, že se hlasování zdržel. Z hlasování pomocí elektronického hlasovacího zařízen distančně se účastnících členů Senátu se pořizuje protokol. 11. O procesních otázkách lze hlasovat formou tichého souhlasu. V takovém případě není tře číselné výsledky hlasování. Touto formou nelze hlasovat, jestliže vůči ní vysloví výhradu 12. Každý člen Senátu může bezprostředně po hlasování vznést námitku proti jeho průběhu. O rozhodne Senát bez rozpravy. Vyhoví-li Senát námitce, musí se hlasování opakovat. Čl. 10 Jednání a hlasování per rollam 1. V případech, kdy je předsednictvo oprávněno usnášet se na vyjádřeních Senátu (čl. 36 od v otázkách organizace práce Senátu může na základě usnesení předsednictva proběhnout posou hlasování per rollam. 2. Usnesení podle odstavce 1, podkladový materiál, znění návrhu a hlasovací formulář se ro Senátu prostřednictvím uzavřené elektronické konference nebo jim bude zpřístupněn postředn který dostatečně zaručuje regulérnost hlasování. V usnesení se uvede lhůta pro posouzení a nesmí být kratší než pět pracovních dní od rozeslání. Požádá-li o to člen Senátu, bude mu písemné podobě. 3. Hlasování je veřejné. Vyplněný hlasovací formulář nebo protokol z hlasovacího programu příjmení hlasujícího a jeho hlas (ano/ne/zdržuji se), jinak je neplatný. 4. Návrh, o němž bylo hlasováno per rollam, se považuje za schválený, jestliže s ním vyslo nadpoloviční většina všech členů Senátu. V otázkách organizace práce Senátu může předsedni o to člen Senátu do tří dnů od vyhlášení výsledků hlasování, účinnost takto přijatého usne rozhodnout o novém projednání návrhu na nejbližším zasedání Senátu. 5. Tímto způsobem nelze hlasovat o věci, o níž se má rozhodnout tajným hlasováním. Tímto z nelze hlasovat, projeví-li s tím nejpozději ve lhůtě pro posouzení a hlasování nesouhlas n třetina členů Senátu. 6. Zápis o hlasování per rollam schvaluje Senát na svém nejbližším řádném zasedání. Součás hlasování per rollam je jmenný seznam členů Senátu s uvedením toho, jak každý z nich hlaso odst. 4 věty třetí se nepostupuje. Čl. 11 Zápis a záznamy ze zasedání 1. O každém zasedání Senátu se pořizuje zápis a jako podklady pro zápis zvukový, popřípadě nebo písemný záznam. 2. V zápisu se uvádí termín zasedání, kdo ze členů Senátu byl přítomen, kdo byl omluven, n nepřítomen, kdo byl na jednání Senátu přizván, kdo ze členů předsednictva byl předsedající program zasedání, kdo přednesl úvodní slovo k jednotlivým bodům programu, kdo se účastnil byl obsah přednesených návrhů, jaká usnesení byla přijata a jaké byly číselné výsledky hla rozpravy je povinen se na žádost osoby, která pořizuje záznam průběhu jednání, představit. 3. Pokud nebyly k některým bodům programu, k nimž je zapotřebí přijmout usnesení, předlože materiály, uvádí se v zápisu též základní obsahová charakteristika těchto bodů. 4. Na základě výslovného požadavku osoby, která přednesla návrh, stanovisko nebo jiné sděl základě usnesení Senátu, se v zápisu uvedou rovněž požadované doslovné formulace z takovéh Požadavek musí být uplatněn při projednávání dané otázky. 5. Zápis pořizuje tajemník Senátu. Za jeho nepřítomnosti pořizuje písemný záznam průběhu j pověřená předsedajícím. 6. Správnost písemného záznamu průběhu jednání a zápisu ověřuje předsedající. 7. Zápis se zasílá osobám a orgánům uvedeným v čl. 1 odst. 2. Jiným orgánům nebo osobám se Senátu, pokud se jich přímo týká. 8. Kontrolu zápisu provádí Senát na nejbližším příštím zasedání jako samostatný bod progra člena Senátu se provede potřebná oprava. Je-li věc sporná, usnáší se na opravě zápisu Sená 9. Po provedené kontrole se případné opravy zasílají osobám a orgánům uvedených v čl. 1 od po kontrole zveřejní též prostřednictvím internetových stránek univerzity. 10. Zápisy a zvukové, popřípadě audiovizuální a písemné záznamy se ukládají v kanceláři Se popřípadě audiovizuální záznamy musí být takto uloženy nejméně šest let. Každý člen akadem právo nahlédnutí nebo náslechu v kanceláři Senátu. ****************************************************************************************** * Část druhá - Jednání o některých otázkách ****************************************************************************************** Čl. 12 Rozhodování o organizaci univerzity 1. Návrh na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení (dále jen „organizační změ dalších součástí univerzity podává Senátu rektor. 2. Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 5 týdnů přede dnem zasedání Senátu. 3. Součástí návrhu organizační změny je odůvodnění. K návrhu se přikládá písemný materiál, koncepci nově vznikající součásti, představu o jejím organizačním uspořádání a ekonomický jiné organizační změny platí ustanovení předchozí věty přiměřeně. 4. V rozpravě o návrhu přednesou své stanovisko děkani fakult a ředitelé dalších součástí organizační změnou. 5. Návrh organizační změny týkající se společného pracoviště více fakult nebo dalších souč Senátu rektor. Ustanovení odstavců 2 až 4 platí obdobně s tím, že součástí návrhu musí být vyjádření děkanů dotčených fakult a ředitelů dotčených dalších součástí a vyjádření akadem dotčených fakult. ? Čl. 13 Schvalování vnitřních předpisů univerzity 1. Návrh vnitřního předpisu univerzity se spolu s odůvodněním předkládá v listinné i elekt prostřednictvím kanceláře Senátu nejméně 5 týdnů před zasedáním Senátu, kde má být projedn může předsednictvo v odůvodněných případech zkrátit až na 3 týdny před zasedáním Senátu, v může předsednictvo zkrátit i lhůty uvedené v odstavci 3 a 4. Návrh se bezodkladně zveřejňu části internetových stránek univerzity. 2. Jestliže je podáno více návrhů jednacího řádu akademického senátu, projednávají se v po předloženy. 3. K návrhům vyžádá tajemník Senátu prostřednictvím předsedy Senátu případná stanoviska ak fakult, děkanů a ředitelů dalších součástí. K návrhu jednacího řádu akademického senátu vy způsobem též stanovisko rektora. Lhůtu pro zaslání stanovisek do kanceláře Senátu stanoví zasedáním Senátu. Zaslaná stanoviska se bezodkladně zveřejňují ve veřejná části internetov univerzity. 4. Pozměňovací návrhy členů Senátu je třeba předložit legislativní komisi Senátu a rektoro prostřednictvím kanceláře Senátu nejméně 10 dní před zasedáním Senátu. Pozdější pozměňovac přípustné s výjimkou modifikací návrhů předložených ve lhůtě. Předkladatel návrhu vnitřníh univerzity může svůj návrh v reakci na pozměňovací návrhy nebo na stanoviska součástí modi účely dalšího projednávání se modifikace považuje za pozměňovací návrh. Rektor může uplatn pozměňovacím návrhům členů Senátu vůči legislativní komisi nebo přímo na zasedání Senátu. 5. Návrh spolu s podanými pozměňovacími návrhy projedná legislativní komise Senátu. Ti, kd stanovisko, mají právo vystoupit s odůvodněním svých připomínek na schůzi legislativní kom Souhrn pozměňovacích návrhů je podkladovým materiálem pro jednání Senátu podle čl. 6 odst. materiálem pro toto jednání je též stanovisko legislativní komise Senátu k pozměňovacím ná zveřejní prostřednictvím internetových stránek univerzity nejméně tři dny před zasedáním S dispozici písemně při zahájení zasedání Senátu. 6. O projednání návrhu může v případě, že nebyly dodrženy lhůty nebo zkrácené lhůty uveden 3 a 4 anebo lhůta uvedená v odstavci 5, Senát rozhodnout samostatným usnesením. 7. Změny vnitřních předpisů univerzity je předkladatel povinen označit jako dílčí nebo kom Předsednictvo může stanovit, že změna označená jako dílčí je s ohledem na svou povahu změn případě dílčích změn nejsou přípustné pozměňovací návrhy k jiným než přímo dotčeným ustano změny vnitřního předpisu univerzity se přikládá úplné znění s vyznačením revizí. 8. Vyžaduje-li to složitost předloženého návrhu, může předsednictvo rozhodnout o tom, že n projednáván ve dvojím čtení. Ke druhému čtení se předkládá návrh předběžně projednaný v pr upravený na základě jeho výsledků legislativní komisí Senátu. Pokud se Senát neusnese na l se druhé čtení na příštím řádném zasedání Senátu. Ke druhému čtení se vyžaduje pouze stano případě návrhu členů Senátu též stanovisko předkladatelů. Ustanovení o pozměňovacích návrz s tím, že lhůta pro podání těchto návrhů končí tři dny před zasedáním Senátu. 9. Jestliže s návrhem vnitřního předpisu univerzity nesouhlasí akademický senát fakulty, d ředitel další součásti, bude jeho stanovisko s odůvodněním čteno na zasedání Senátu. 10. Schválený návrh vnitřního předpisu podepisuje předseda Senátu spolu s rektorem. Schvál předloží předsednictvo prostřednictvím rektora do 14 dnů ode dne schválení návrhu Minister mládeže a tělovýchovy. 11. Text registrovaného vnitřního předpisu se zveřejňuje prostřednictvím internetových str informace o tom, jakož i o platnosti a účinnosti vnitřního předpisu, se zveřejňují ve veře internetových stránek univerzity. O registraci informuje rektor na nejbližším následujícím 12. Dojde-li při projednávání žádosti o registraci schváleného vnitřního předpisu k neshod školství, mládeže a tělovýchovy, bude věc znovu předložena Senátu spolu se stanoviskem leg Senátu, popřípadě též rektora. 13. Je-li žádost o registraci schváleného vnitřního předpisu zamítnuta, projedná Senát otá rozkladu; to platí i o otázce podání žaloby ve správním soudnictví, kasační stížnosti, pop stížnosti. Čl. 14 Schvalování vnitřních předpisů fakult a dalších součástí 1. Návrh vnitřního předpisu fakulty předkládá předseda akademického senátu fakulty, který spolu s děkanem; děkan svým podpisem osvědčuje, že byl s návrhem seznámen. K návrhu se při odůvodnění, v případě změny vnitřního předpisu fakulty se k němu přikládá též úplné znění revizí. Za předkladatele jedná osoba pověřená předsedou akademického senátu fakulty. 2. Při předkládání návrhů vnitřních předpisů fakulty vychází předkladatel z časového plánu Návrh se podává do kanceláře Senátu v listinné podobě ve třech vyhotoveních a v elektronic 4 týdny před zasedáním Senátu, kde má být projednáván. Bezodkladně se postupuje rektorovi veřejné části internetových stránek univerzity. 3. Návrhy vnitřních předpisů fakulty se spolu se stanoviskem rektora, které je třeba zprac dnů přede dnem zasedání Senátu, předkládají legislativní komisi Senátu. Ve stejné lhůtě mu případné výhrady členů Senátu k textu návrhu; pozdější výhrady nejsou přípustné. Legislati Senátu přijímá k návrhu stanovisko. Jestliže je návrh v souladu s právními předpisy a vnit univerzity a nevyžaduje-li doplnění, doporučí návrh ke schválení. Jestliže je zapotřebí v legislativně technické opravy, doporučí návrh ke schválení s výhradou těchto oprav. Jestli v souladu s právními předpisy nebo vnitřními předpisy univerzity anebo vyžaduje-li doplněn návrhu připomínky, popřípadě doporučí předkladateli jeho stažení. 4. V případě, že legislativní komise Senátu návrh doporučí ke schválení s výhradou, nebo ž k návrhu připomínky, anebo že doporučí předkladateli jeho stažení, uvědomí o tom předklada předsednictvo. Není-li s předkladatelem dohodnuto něco jiného, platí pro další postup usta 2 a 3 obdobně. Předkladatel může prohlásit, že na projednání návrhu na zasedání Senátu trv případě platí, že legislativní komise Senátu doporučila návrh zamítnout. 5. Podkladem pro jednání Senátu o návrzích vnitřních předpisů fakult je zejména stanovisko komise Senátu k návrhu a stanovisko rektora. 6. Usnesení Senátu, jímž vnitřní předpis nebyl schválen, musí být odůvodněno. Jestliže s t rozhodnutím nesouhlasí z důvodu odlišného názoru na výklad právních předpisů nebo vnitřníc univerzity akademický senát fakulty, může ve lhůtě jednoho měsíce ode dne, kdy bylo usnese návrh na nové projednání věci. Při novém projednávání se obdobně použijí ustanovení čl. 29 7. Schválený vnitřní předpis fakulty se po zapracování případných legislativně technických opatří schvalovací doložkou, podepsanou předsedou Senátu a zašle na příslušnou fakultu do schválení, nebo zapracování legislativně technických oprav. Text schváleného vnitřního pře zveřejní ve veřejné části internetových stránek univerzity. 8. Návrh vnitřního předpisu další součásti podepisuje rektor a ředitel; ředitel svým podpi byl s návrhem seznámen. Za předkladatele jedná osoba pověřená rektorem. Ustanovení odstavc přiměřeně. Čl. 15 Schvalování rozpočtu 1. Úvodní slovo k návrhu rozpočtu přednese rektor. Ekonomické vysvětlení k návrhu rozpočtu kvestor. 2. K návrhu rozpočtu předkládá stanovisko ekonomická komise Senátu, která ve svém stanovis doporučit úpravy návrhu. 3. Návrh rozpočtu musí být projednán se součástmi univerzity. Má-li orgán některé ze součá vůči návrhu rozpočtu zásadní výhrady, vystoupí s jejím stanoviskem a jeho odůvodněním na z děkan, popřípadě tajemník fakulty, nebo ředitel další součásti. Čl. 16 Kontrola hospodaření 1. Kontrolu hospodaření včetně kontroly využívání finančních prostředků univerzity provádí a.při projednávání výroční zprávy o hospodaření, b.prostřednictvím ekonomické komise Senátu, c.v jiných případech na základě svého usnesení způsobem, který toto usnesení stanoví. 2. Předsednictvem pověření členové Senátu mají právo seznámit se se všemi skutečnostmi důl kontrolu s výjimkou skutečností utajovaných ve veřejném zájmu podle právních předpisů. Pís vystavuje předseda Senátu a uvede v něm předmět kontroly a dobu, v níž má kontrola proběhn 3. Na zasedání Senátu, které má na programu projednání výsledků kontroly, podají členové S v odstavci 2 zprávu. Na zasedání musí být přizváni vedoucí zaměstnanci, činnosti jimiž říz kontrola týká. Mají právo vystoupit a členové Senátu jim mohou klást otázky ke zjištění, k kontrole učiněno. 4. V případě potřeby lze dobu, v níž má být provedena kontrola, prodloužit, popřípadě kont 5. Jestliže byly kontrolou zjištěny nedostatky, vyzve Senát příslušný orgán univerzity neb ke zjednání nápravy. Čl. 17 Schvalování strategického záměru 1. Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 5 týdnů přede dnem zasedání Senátu. 2. Úvodní slovo k návrhu strategického záměru univerzity přednese rektor. S bližším vysvět srategického záměru v jednotlivých oblastech mohou vystoupit prorektoři. 3. K návrhu strategického záměru se vyjadřují věcně příslušné komise Senátu. 4. Pozměňovací návrhy členů Senátu je třeba předložit rektorovi prostřednictvím kanceláře pět dnů před zasedáním Senátu. Rektor zaujme k těmto návrhům stanovisko. Pozdější pozměňov přípustné. 5. K částem strategického záměru, které se týkají fakult nebo dalších součástí, se na zase vyjádřit příslušní děkani nebo ředitelé dalších součástí. Vyjádření může být předloženo té 6. Ustanovení odstavců 2 až 5 platí obdobně pro každoroční plány realizace strategického z může doporučit, aby místo každoročního plánu realizace strategického záměru byl předložen strategického záměru. Čl. 18 Schvalování výročních zpráv 1. Úvodní slovo k výročním zprávám přednese rektor. S bližším vysvětlením výroční zprávy o jednotlivým oblastem mohou vystoupit prorektoři. Ekonomické vysvětlení k výroční zprávě o zpravidla kvestor. 2. K návrhu výročních zpráv se vyjadřují věcně příslušné komise Senátu. 3. Pozměňovací návrhy členů Senátu je třeba předložit rektorovi prostřednictvím kanceláře pět dnů před zasedáním Senátu univerzity. Rektor zaujme k těmto návrhům stanovisko. Pozděj návrhy nejsou přípustné. Čl. 19 Schvalování zprávy o vnitřním hodnocení 1. Úvodní slovo ke zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvise univerzity nebo dodatku k této zprávě přednese rektor nebo jím pověřený člen rady pro vnit 2. K návrhu zprávy o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících univerzity nebo k návrhu dodatku k této zprávě se vyjadřují věcně příslušné komise Senátu. 3. Senát se může usnést na požadavku předložit dodatek ke zprávě o vnitřním hodnocení kval tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity. Čl. 20 Jiná jednání v souvislosti s hodnocením činnosti 1. K hodnocení činnosti, které se týká součástí univerzity, musí být přizváni příslušní dě ředitelé dalších součástí. Mají právo vystoupit a členové Senátu jim mají právo klást otáz hodnocené činnosti a zpracování hodnocení. 2. Pozměňovací návrhy členů Senátu se předkládají rektorovi prostřednictvím kanceláře Sená do pěti dnů před zasedáním Senátu. Přímo na zasedání Senátu lze pozměňovací návrh učinit, odůvodněn průběhem rozpravy. Rektor zaujme k těmto návrhům stanovisko. Čl. 21 Jednání o návrzích vrácených správní radou 1. K dalšímu jednání o návrhu vráceného Senátu správní radou podle zákona o vysokých školá předseda správní rady, který může účastí na zasedání Senátu pověřit jiného člena správní r 2. Jako podklad pro další jednání si předsednictvo vyžádá stanovisko rektora. 3. V případě vrácení návrhu rozpočtu se postupuje podle ustanovení o mimořádném zasedání S svolání zasedání se počítá ode dne doručení usnesení správní rady do kanceláře Senátu. Čl. 22 Předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů vědecké rady 1. Jmenování a odvolání členů vědecké rady univerzity předkládá a odůvodňuje Senátu rektor 2. Součástí podkladového materiálu při jmenování členů vědecké rady univerzity jsou životo osob, zejména se zaměřením na jejich vědeckou činnost. Spolu s návrhem je třeba předložit souhlas se jmenováním do funkce. 3. O záměru odvolání člena vědecké rady a o zasedání Senátu, které má tuto otázku projedna člen vědecké rady uvědoměn. Jestliže člen vědecké rady, který má být odvolán, s odvoláním právo vystoupit na zasedání Senátu. Čl. 23 Návrhy na jmenování a předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů rady pro vnitřní hod 1. Návrhy na členy rady pro vnitřní hodnocení navrhované Senátem mohou Senátu podávat jeho prostřednictvím předsednictva nejpozději 2 týdny před zasedáním Senátu, na kterém se na ni Návrhy, na nichž se Senát usnese, předá předsednictvo spolu s výsledky hlasování o všech n bezodkladně rektorovi. Počet navržených členů může být vyšší než počet členů rady pro vnit kteří budou na návrh Senátu podle statutu univerzity jmenováni. 2. Jmenování a odvolání členů rady pro vnitřní hodnocení předkládá a odůvodňuje Senátu rek se musí týkat i osob navržených Senátem podle odstavce 1, které rektor jmenovat nehodlá. 3. Předchozí souhlas Senátu se nevyžaduje ke jmenování členů rady pro vnitřní hodnocení na 4. Ustanovení čl. 22 odst. 2 a 3 platí pro projednávání předchozího souhlasu obdobně. Čl. 24 Volba kandidáta na funkci rektora 1. Návrhy kandidáta na funkci rektora se podávají prostřednictvím kanceláře Senátu do 30 d volby. 2. Návrh musí být podán spolu s a.písemným souhlasem navrhovaného s kandidaturou, b.stručným životopisem navrhovaného s charakteristikou jeho působení na univerzitě, c.stručnými tezemi volebního programu navrhovaného. 3. Navržení mohou po uplynutí lhůty podle odstavce 1 vystoupit na předvolebním zasedání Se se uskuteční nejméně 7 dní přede dnem volby. V termínech dohodnutých s děkany nebo předsed senátů fakult anebo řediteli dalších součástí mohou vystoupit rovněž na předvolebních shro fakultách nebo součástech. Na volebním zasedání Senátu nejsou vystoupení kandidátů přípust 4. Termín volebního zasedání Senátu se oznamuje nejméně 60 dnů předem. Písemné materiály u 2 písm. b) a c) se zasílají všem členům Senátu nejpozději 21 dnů přede dnem volebního zase 5. Volba se provádí tajným hlasováním. 6. Zvolen je ten z navržených, který získá nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu. 7. V případě, že ani jeden z navržených nebude zvolen, uskuteční se další kolo voleb, do k ti dva z navržených, kteří získali nejvyšší počet hlasů. Pokud dojde na prvním místě k rov více než dvou navržených nebo jestliže dojde k rovnosti hlasů až na druhém místě, postupuj též všichni navržení, kteří získali stejný počet hlasů. Další kolo voleb se uskuteční i te rovnosti hlasů v kole, v němž se hlasovalo pouze o dvou navržených. Jestliže ani jeden ze o nichž se hlasovalo v daném kole, nezíská nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu, dalšího kola ten, kdo získal větší počet hlasů. 8. Nezíská-li nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu jediný navržený, o němž se hla kole, volba končí. V takovém případě se do jednoho měsíce uskuteční opakovaná volba z nově návrhy je třeba podat do 14 dnů. 9. Ten, kdo byl navržen dvakrát po sobě a nebyl zvolen, nesmí kandidovat v další opakované volbě, která se uskuteční do tří let ode dne konání první neúspěšné volby, v níž kandidova v případě, že se poslední neúspěšné volby, v níž kandidoval, účastnilo méně než dvě třetin Senátu. 10. V průběhu voleb může kterýkoli z navržených od své kandidatury odstoupit, a to vždy př příslušného kola. 11. Volbu zajišťuje pětičlenná volební komise volená Senátem z řad jeho členů. Členem vole být navržený kandidát. Každý člen volební komise musí být z jiné fakulty nebo další součás 12. Návrh na jmenování zvoleného kandidáta rektorem předloží předsednictvo do sedmi dnů od Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Čl. 25 Návrh na odvolání rektora 1. Návrh na odvolání rektora musí být předložen písemně spolu s uvedením důvodů. Činí-li n senát fakulty, musí být doložen doslovným zápisem usnesení, výsledky hlasování a dalšími ú posouzení platnosti usnesení a opatřen podpisem předsedy akademického senátu fakulty. Důvo být jen okolnosti související s výkonem funkce rektora. 2. Senát posuzuje nejprve přípustnost návrhu. Pro posouzení návrhu jako přípustného je zap většiny přítomných, nejméně však jedné třetiny všech členů Senátu. Není-li návrh přípustný odmítne; o odmítnutém návrhu se dále nejedná. 3. Nedojde-li k odmítnutí návrhu, uskuteční se na příštím zasedání Senátu vlastní projedná Rektorovi se zaručuje příprava na toto zasedání v délce nejméně 15 dnů. V rozpravě se rekt důvodům návrhu a má právo pokládat osobám, které návrh vznesly, otázky týkající se těchto Čl. 26 Souhlas s odvoláním děkana 1. Záměr odvolat děkana z vlastního podnětu musí rektor předložit písemně s uvedením důvod akademického senátu příslušné fakulty. Důvodem návrhu mohou být jen okolnosti související děkana. Děkan, který má být odvolán, musí být pozván na zasedání Senátu a má zde právo vys 2. Na žádost rektora je ve věci návrhu na odvolání děkana z vlastního podnětu rektora povi akademického senátu fakulty bezodkladně svolat zasedání akademického senátu fakulty tak, a ve lhůtě deseti dnů od doručení žádosti, není-li v žádosti uvedena lhůta delší. Čl. 27 Delegace zástupců do Rady vysokých škol 1. Zástupce fakult do Rady vysokých škol deleguje Senát na návrh akademického senátu přísl Každá fakulta navrhne takový počet a složení delegátů, jaké předepisuje Statut Rady vysoký 2. Zástupce univerzity jako celku do Rady vysokých škol deleguje Senát na návrh předsednic 3. O delegaci rozhoduje Senát nejméně jeden měsíc před skončením funkčního období Rady vys Uvolní-li se v průběhu období místo delegáta, rozhoduje o delegaci bez zbytečného odkladu. 4. Návrh na odvolání zástupce delegovaného podle odstavce 1 může podat akademický senát fa na odvolání zástupce delegovaného podle odstavce 2 může podat předsednictvo nebo skupina a Senátu. Návrh musí být odůvodněn. Ustanovení čl. 22 odst. 3 platí obdobně. Čl. 28 Zbavení mandátu člena Senátu 1. Člena Senátu lze zbavit mandátu z důvodu předem neomluvené neúčasti na nejméně třech po zasedáních Senátu. 2. Na zasedání Senátu, na němž se má hlasovat o zbavení mandátu, musí být člen Senátu, kte zbaven, řádně pozván. Může zde podat vysvětlení k důvodům neomluvené neúčasti na předchozí to i písemně. Čl. 29 Výklad vnitřních předpisů univerzity 1. Návrh na výklad vnitřních předpisů univerzity může podat kterýkoli orgán univerzity neb každý člen akademické obce. V návrhu musí uvést název vnitřního předpisu, označit ustanove vyloženo, a sdělit, proč je jeho výklad sporný. 2. Ten, kdo navrhl výklad, má právo být slyšen se svým právním názorem v rozpravě. V přípa právo být slyšeni i ti, kdo zastávají jiný právní názor. Za tyto osoby mohou hovořit jimi experti. 3. Navrhne-li to některá z osob uvedených v odstavci 2 nebo jestliže se na tom Senát usnes konečného stanoviska odloženo na příští zasedání Senátu s tím, že bude vyžádáno stanovisko právního experta. 4. Výklad vnitřního předpisu univerzity schválený Senátem se zveřejňuje ve veřejné části i stránek univerzity. ? Čl. 30 Náprava nesprávných opatření 1. Odporuje-li usnesení Senátu, jeho předsednictva nebo opatření předsedy Senátu právnímu vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu její součásti, Senát je zruší; toto obsahovat odůvodnění. V případě zrušení usnesení Senátu, kterým byl schválen vnitřní předp třeba nový návrh předložit do dvou měsíců. 2. Odporuje-li podle názoru Senátu opatření jiného orgánu univerzity nebo její součásti pr nebo vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu její součásti, vyzve Senát pří zjednání nápravy; toto usnesení musí obsahovat odůvodnění. Čl. 31 Zrušení nebo pozastavení účinnosti nesprávných opatření součástí na návrh rektora 1. Návrh na zrušení nebo pozastavení účinnosti vnitřního předpisu součásti nebo rozhodnutí úkonu orgánu součásti předkládá Senátu rektor. V návrhu se musí uvést doslovné znění opatř které je spatřován jeho rozpor s právním předpisem nebo vnitřním předpisem univerzity. 2. Děkan dotčené fakulty nebo ředitel dotčené další součásti musí být pozván na zasedání S právo vystoupit. Za tyto osoby mohou hovořit jimi přizvaní právní experti. 3. Pokud se na tom Senát usnese, bude hlasování o návrhu rektora odloženo na příští zasedá že bude vyžádáno stanovisko nezávislého právního experta. 4. Informace o schválení nebo zamítnutí návrhu rektora na zrušení nebo pozastavení účinnos zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek univerzity. V případě zrušení nebo pozas vnitřního předpisu součásti je třeba jeho nový návrh předložit do dvou měsíců. 5. Ustanovení předchozích odstavců se netýká rozhodnutí a jiných úkonů učiněných podle spr Čl. 32 Vyjádření k některým právním jednáním 1. Se záměrem učinit právní jednání uvedené v § 15 odst. 1 zákona o vysokých školách sezna zpravidla rektor, odborné ekonomické vysvětlení podá zpravidla kvestor. Součástí podkladov v případě právních jednání podle § 15 odst. 1 písm. a), c) a d) návrh příslušné smlouvy, u podle § 15 odst. 1 písm. d) též hodnocení očekávaného ekonomického nebo jiného přínosu pro 2. Se záměrem uzavřít smlouvu o užívání nebytových prostor nebo nemovitostí seznamuje Sená kvestor. Součástí podkladových materiálů je návrh smlouvy a ekonomický rozbor. 3. Bude-li v souvislosti s právním jednáním uvedeným v odstavci 1 nebo 2 konáno výběrové ř Senát informován o jeho pravidlech včetně kritérií posuzování nabídek. Čl. 33 Vyjádření k záměru jmenovat prorektora nebo kvestora anebo odvolat prorektora 1. Se záměrem jmenovat prorektora nebo kvestora anebo odvolat prorektora seznamuje Senát r 2. Součástí podkladového materiálu při jmenování prorektora je stručná charakteristika nav zaměřením na jeho působení na univerzitě. Součástí podkladového materiálu při jmenování kv charakteristika navrhovaného se zaměřením na jeho odbornou praxi. Navrhované osoby musí bý zasedání Senátu, mají zde právo vystoupit a odpoví na otázku týkající se jejich dosavadníh univerzitě nebo odborné praxe anebo záměrů pro výkon uvažované funkce položenou jim členem 3. Záměr rektora odvolat prorektora musí být předložen s uvedením důvodů. Prorektor, který musí být pozván na zasedání Senátu a má zde právo vystoupit. Čl. 34 Vyjádření k záměru rektora vydat opatření Součástí podkladového materiálu při projednávání záměru rektora vydat opatření je návrh to V jednoduchých případech, nemohou-li nastat pochybnosti o obsahu opatření, lze doslovný ná charakteristikou jeho obsahu. Čl. 35 Odpověď na otázku člena Senátu Na otázku položenou členem Senátu rektorovi, prorektorovi nebo kvestorovi lze odpovědět př případě, že je třeba přípravy odpovědi, nebo v případě, že se na tom usnese Senát, písemně dnů. Písemná odpověď se zasílá tazateli a předsedovi Senátu. ****************************************************************************************** * Část třetí - Orgány Senátu ****************************************************************************************** Čl. 36 Předsednictvo 1. Předsednictvo tvoří předseda Senátu, místopředseda Senátu a čtyři další členové; každý předsednictva musí být z jiné fakulty. Členové předsednictva jsou voleni Senátem v tajných dobu jednoho roku a mohou být tajným hlasováním odvoláni; předseda Senátu je volen z řad a pracovníků. Členové předsednictva setrvávají v této funkci i po skončení funkčního období to do zvolení nového předsedy Senátu. 2. Předseda Senátu svolává zasedání Senátu a vystupuje za Senát navenek. Zastupuje jej mís Senátu. 3. Předsednictvo připravuje zasedání Senátu. 4. Nesnese-li věc odkladu, je v době mezi zasedáními Senátu předsednictvo oprávněno usnáše vyjádřeních Senátu, pro která není vnitřním předpisem univerzity stanoveno tajné hlasování vyjádření může předsednictvo přijmout pouze po předchozím informování členů Senátu a po vy příslušné komise Senátu. Na nejbližším následujícím zasedání Senátu se k vyjádření přijaté koná rozprava; pokud se tak Senát usnese, pozbývá vyjádření další platnosti. Tím není dotč mimořádném zasedání Senátu. 5. Předsednictvo plní i úkoly stanovené Volebním řádem Akademického senátu Univerzity Karl Čl. 37 Volba členů předsednictva 1. Řádná volba předsedy Senátu, místopředsedy Senátu a ostatních členů předsednictva se ko prvním řádném zasedání Senátu, které se uskuteční po 1. únoru. Jestliže počet členů předse pod pět nebo jestliže se uvolnila funkce předsedy Senátu a nemůže ji zastávat místopředsed se mimořádná volba na uvolněná místa na nejbližším řádném zasedání Senátu poté, co se v pr období uvolnilo poslední z těchto míst; to neplatí v případě, že k uvolnění místa došlo po uvolněnou funkci předsedy Senátu zastává v tomto případě nejstarší člen předsednictva. 2. Návrhy na předsedu Senátu, místopředsedu Senátu a ostatní členy předsednictva může poda Senátu nebo skupina členů Senátu. Návrhy nelze přijmout, jestliže by volbou bylo porušeno složení předsednictva. 3. K volbě ustanoví Senát na zasedání, na němž se volba koná, tříčlennou volební komisi. V může být složena pouze z členů Senátu. Každý člen volební komise musí být z jiné fakulty n součásti. Člen volební komise nemůže kandidovat. 4. Volba předsedy Senátu předchází volbě místopředsedy Senátu. Volba místopředsedy Senátu ostatních členů předsednictva. Volba ostatních členů předsednictva se provádí společně. 5. Hlasování při volbě je tajné. K platnosti volby je zapotřebí, aby počet odevzdaných pla přesáhl polovinu počtu přítomných členů Senátu. 6. Zvolen je kandidát, který získá nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti hlasů rozhodne 7. Jestliže jsou podle výsledků hlasování na postupových místech při volbě ostatních členů dva zástupci jedné fakulty nebo další součásti, je platně zvolen pouze ten z nich, který z hlasů, a pokud oba získali stejný počet hlasů, ten z nich, kterého určí los. Obdobně to pl že by výsledky hlasování vedly k porušení požadovaného složení předsednictva. Čl. 38 Jednání předsednictva 1. Předsednictvo se schází podle potřeby. 2. Jednání předsednictva se mohou účastnit rektor, prorektoři, kvestor a kancléř, předsedo jakož i další osoby přizvané předsednictvem nebo předsedou Senátu. 3. Zápisy z jednání předsednictva podepisuje předseda Senátu. Zápisy se zveřejňují do sedm ve veřejné části internetových stránek univerzity a zasílají se všem členům Senátu a rekto pozvánkou na nejbližší zasedání Senátu. Zápisy se ukládají v kanceláři Senátu. 4. Informaci o jednání předsednictva a jeho závěrech přednáší předseda Senátu nebo jím pov předsednictva na nejbližším zasedání Senátu. 5. Na jednání předsednictva se jinak přiměřeně vztahují ustanovení části první. 6. Nemůže-li být předseda Senátu zastupován místopředsedou Senátu nebo nemůže-li místopřed vykonávat uvolněnou funkci předsedy, plní úkoly předsedy věkem nejstarší člen předsednictv Čl. 39 Komise Senátu Komise Senátu jsou iniciační a kontrolní orgány v jednotlivých oblastech působnosti Senátu Čl. 40 Zřizování komisí Senátu 1. Senát zřizuje komise; vždy se zřizují komise ekonomická, komise legislativní, komise so studijní. Zřízení nebo zrušení jiné komise Senátu může navrhnout člen Senátu nebo rektor. 2. Za člena komise Senátu se může přihlásit na zasedání Senátu kterýkoli člen Senátu; mimo může kteréhokoli člena Senátu na jeho vlastní žádost jmenovat členem komise Senátu předsed v komisi Senátu se lze kdykoli vzdát, vzdání je účinné dnem oznámení předsednictvu; předse členy Senátu, aby se přihlásili za členy komise, jestliže počet jejích členů z řad členů S pěti. 3. Na návrh předsedy komise Senátu, nebo alespoň tří členů Senátu po vyjádření předsedy ko předsednictvo jmenovat členem komise Senátu i jiného člena akademické obce anebo zaměstnan pokud nejsou důvody hodné zvláštního zřetele pro jiné řešení, nesmí počet takto jmenovanýc počet členů komise z řad členů Senátu; k případnému poklesu členů komise z řad členů Senát období komise se nepřihlíží. 4. Funkční období komise Senátu je shodné s funkčním obdobím předsednictva Senátu. 5. Předsedou komise Senátu je člen Senátu zvolený komisí z řad jejích členů. Předsedu komi a odvolávají její členové z řad členů Senátu. Volba předsedy komise Senátu se koná na prvn Senátu, která se uskuteční do 15 dnů ode dne, kdy skončilo předchozí funkční období komise první schůze komise Senátu zajistí tajemník Senátu. Čl. 41 Jednání komisí Senátu 1. Na jednání komise Senátu musí být pozváni všichni její členové. Komise Senátu může přij jestliže jsou přítomni alespoň tři její členové z řad členů Senátu. 2. Usnesení je přijato většinou hlasů přítomných členů komise Senátu. 3. Jestliže se na tom komise Senátu usnese nebo s vědomím předsedy Senátu ve věcech, které odkladu, může komise zasedat v užším složení za účasti předsedy komise Senátu nebo jím pov komise Senátu z řad členů Senátu. Ustanovení věty druhé odstavce 1 není takovým postupem d 4. Na základě žádosti člena komise Senátu doručené jejímu předsedovi nejpozději 3 dny před Senátu může předseda komise Senátu rozhodnout o umožnění distanční účasti na jednání komis skutečnost oznámí pozvaným osobám alespoň 2 dny před zasedáním komise Senátu. 5. Na jednání komisí Senátu se jinak přiměřeně vztahují ustanovení části první. O podrobno komise Senátu, usnesení musí být oznámeno předsednictvu. ****************************************************************************************** * Část čtvrtá - Společná, přechodná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** Čl. 42 Tajemníci 1. Tajemníka Senátu jmenuje předsednictvo na dobu, která se shoduje s funkčním obdobím pře tajemníka Senátu nelze jmenovat člena předsednictva. 2. Tajemník Senátu se účastní zasedání Senátu, schůzí předsednictva a schůzí komisí Senátu z nich zápis, u zasedání Senátu dohlíží na pořizování zvukového, popřípadě audiovizuálního pořizuje písemný záznam průběhu jednání. 3. Je-li to zapotřebí, může předsednictvo jmenovat tajemníky komisí Senátu na dobu, která funkčním obdobím komisí Senátu. Jejich úkolem je především pomáhat s agendou dané komise S zápis z jejích schůzí. 4. Tajemníky komisí Senátu může předseda Senátu pověřit plněním některých úkolů tajemníka 5. Tajemníci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli v s výkonem své funkce. Čl. 43 Zajišťování dalších administrativních prací Další administrativní práce spojené s činností Senátu zajišťuje rektorát. Za tím účelem je pověřen jeden ze zaměstnanců univerzity prací v kanceláři Senátu. Čl. 44 Uchovávání písemností a dalších záznamů Písemnosti týkající se činnosti Senátu jsou uchovávány v kanceláři Senátu. Archivace písem zvláštními předpisy. Čl. 45 Přechodné ustanovení 1. Ustanovení čl. 30 a 31 se vztahují i na úkony tam uvedené, které byly učiněny přede dne tohoto vnitřního předpisu. 2. Návrhy předložené Senátu před nabytím účinnosti tohoto vnitřního předpisu se projednají dosavadních předpisů. Čl. 46 Zrušovací ustanovení Zrušují se a.část II. Volebního a jednacího řádu Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze ze dn b.čl. 1 body 10. až 51. změny Volebního a jednacího řádu Akademického senátu Univerzity Ka dne 25. ledna 2002 a 8. března 2002, c.čl. 1 body 5. až 54. změny Volebního a jednacího řádu Akademického senátu Univerzity Kar dne 20. ledna 2006, d.čl. 1 body 16. až 40. změny Volebního a jednacího řádu Akademického senátu Univerzity Ka dne 15. května 2015. Čl. 47 Závěrečná ustanovení 1. Tento řád byl schválen Senátem dne 25. listopadu 2016. 2. Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchov 3. Tento řád nabývá účinnosti prvního dne kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy na PhDr. Tomáš Nigrin, Ph.D. prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. předseda akademického senátu rektor *** Platnost a účinnost změn II. Přechodné ustanovení (1. změna tohoto předpisu) 1. Distanční hlasování podle tohoto vnitřního předpisu nelze umožnit na zasedání Senátu, k dříve než 15 dní po nabytí jeho účinnosti. 2. Tajné hlasování členů Senátu účastnících se zasedání distančně lze umožnit až od doby, funkčnost programu splňujícícho všechny požadavky vyplývající z čl. 9 odst. 8. III. 1. změna tohoto předpisu byla schválena Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 20. led 1. změna tohoto předpisu byla registrována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy p MSMT-7894/2023 a nabyla platnosti dnem registrace 27. března 2023. 1. změna tohoto předpisu nabyla účinnosti dne 28. března 2023. IV. 2. změna tohoto předpisu byla schválena Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 9. únor 2. změna tohoto předpisu byla registrována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy p 3917/2024-3 a nabyla platnosti dnem registrace 28. února 2024. 2. změna tohoto předpisu nabyla účinnosti dne 29. února 2024. § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 14. prosince 2016.