Řád rady pro vnitřní hodnocení ****************************************************************************************** * ŘÁD RADY PRO VNITŘNÍ HODNOCENÍ UNIVERZITY KARLOVY ZE DNE 14. PROSINCE 2016 ****************************************************************************************** Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 a podle § 17 odst zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vy ve znění pozdějších předpisů, a čl. 9 odst. 7 Statutu Univerzity Karlovy usnesl na tomto Ř vnitřní hodnocení Univerzity Karlovy jako jejím vnitřním předpisu: Část I. - Působnost a organizace rady pro vnitřní hodnocení Čl. 1 Rada pro vnitřní hodnocení univerzity 1. Rada pro vnitřní hodnocení (dále jen „rada“) je akademickým samosprávným orgánem Univer (dále jen „univerzita“), jehož činnost podporuje a rozvíjí zajišťování a vnitřní hodnocení vzdělávací a vědecké a výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti jen „tvůrčí činnost“), jakož i činností souvisejících. 2. Působnost rady je stanovena zákonem o vysokých školách, statutem univerzity (dále jen „ vnitřními předpisy, zejména pravidly systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality uni „pravidla zajišťování a vnitřního hodnocení kvality“), akreditačním řádem univerzity (dále řád“) a tímto řádem rady pro vnitřní hodnocení univerzity (dále jen „Řád“). 3. Rada v rámci působnosti stanovené v odstavcích 1 a 2: a.ověřuje, zda jsou naplňovány požadavky univerzity na kvalitu vzdělávací činnosti ve stud programech a provádí její hodnocení, b.projednává návrh zprávy o vnitřním hodnocení univerzity a jejích dodatků před jejich pos radě a akademickému senátu univerzity, c.schvaluje zásady pro provádění kontroly dodržování příslušných právních předpisů a vnitř univerzity při uskutečňování studijních programů stanovené čl. 9 odst. 4 písm. e) statut d.v rámci kontroly stanovené čl. 9 odst. 4 písm. e) statutu projednává závažné změny při u studijního programu oproti schválené žádosti o akreditaci, e.kontroluje naplňování opatření k nápravě při zjištěných nedostatcích v uskutečňování stu podle čl. 9 odst. 4 písm. b) body 1 a 2 statutu a schvaluje zrušení přijatých opatření, f.vyjadřuje se k návrhům opatření rektora, stanoví-li tak pravidla zajišťování a vnitřního kvality, akreditační řád a řád pro hodnocení vzdělávací činnosti studenty a absolventy, g.předkládá orgánům univerzity k vyjádření návrhy na rozvoj systému zajišťování a vnitřníh kvality, h.schvaluje aplikace pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality do oblastn pravidel pro hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti v jednotlivých oblastech vzd vědních oborech, i.schvaluje metodické materiály související se zajišťováním a vnitřním hodnocením kvality předsedou, j.vyjadřuje se k podnětům, které jí k projednání předloží rektor, nebo na jejichž projedná usnese. 4. Rada při výkonu své působnosti spolupracuje s ostatními orgány univerzity, stálými pora rektora, orgány fakult a dalších součástí univerzity. 5. Pro naplňování své působnosti je rada uspořádána do panelů podle čl. 3, může zřizovat p podle čl. 4 či využívat konzultanty podle čl. 5. Čl. 2 Předseda, místopředseda a členové rady 1. Činnost rady řídí její předseda. 2. Místopředseda rady zastupuje předsedu v jím určeném rozsahu. 3. Při navrhování a jmenování členů rady je dbáno, aby bylo zajištěno kvalitní posuzování vzdělávání a vědních oborech zastoupených na univerzitě. 4. Členem rady může být jmenován pouze ten, kdo je uznávanou odbornou autoritou, nebo stud rámci svého dosavadního studia na univerzitě dosahoval dobrých studijních výsledků. 5. Členové rady vykonávají svoji funkci osobně a jsou při výkonu své funkce nezávislí. 6. Člen rady se neúčastní rozhodování rady o záležitostech týkajících se jmenovitě fakulty součásti, s níž ho pojí pracovněprávní vztah či výkon funkce, nebo u nichž by mohlo dojít zájmů. 7. Zanikne-li funkce jmenovaného člena rady podle čl. 9 odst. 3 statutu před uplynutím kon období, je nový člen rady jmenován pouze na zbytek tohoto funkčního období. Návrh na jmeno předkládá orgán, který nominoval člena, jehož členství zaniklo. Čl. 3 Panely 1. Rada je vnitřně uspořádána do čtyř panelů, jimiž jsou panely pro přírodovědné, lékařské společenskovědní a humanitní oblasti vzdělávání a vědní obory. 2. Rozdělení oblastí vzdělávání mezi jednotlivé panely určuje příloha tohoto Řádu. Vědní o se panely v rámci zajišťování a vnitřního hodnocení kvality zabývají, odpovídají přidělený vzdělávání. 3. Rektor, předseda akademického senátu a místopředseda rady nejsou zařazeni v žádném pane členové rady jsou zařazeni každý v jednom panelu. Panel, do kterého je člen rady zařazen, jmenování člena rektor. 4. Členové rady se mohou dle vlastního uvážení účastnit jednání kteréhokoli panelu, avšak rozhodovat. 5. Panely: a.posuzují záležitosti týkající se oblastí vzdělávání, které jsou jim přiděleny podle příl odpovídajících vědních oborů a vedou o nich záznamy, b.připravují návrhy usnesení rady k posuzovaným záležitostem, včetně jejich odůvodnění, c.navrhují aplikace pravidel zajišťování a hodnocení kvality do oblastně specifických prav pro hodnocení kvality vzdělávací či tvůrčí činnosti v jim přidělených oblastech vzdělává odpovídajících vědních oborech. 6. Jednání v rámci panelu řídí předseda panelu, který je odpovědný za jeho činnost, podává o výsledcích jeho činnosti a předkládá radě návrhy usnesení. Nemůže-li se dostavit na jedn vykonává tuto působnost jím pověřený člen rady, který je zařazen ve stejném panelu. Není-l jmenován, zastává jeho roli nejstarší člen panelu. 7. Předseda panelu je jmenován a odvoláván radou na návrh panelu. Čl. 4 Pracovní skupiny 1. Pro posuzování záležitostí v působnosti rady může být zřízena pracovní skupina složená i konzultantů. 2. Pracovní skupina se zřizuje vždy, když: a.posuzovaná záležitost spadá do působnosti více panelů; v této pracovní skupině jsou zast rady ze všech dotčených panelů zpravidla rovnoměrně, b.posuzovanou záležitostí je hodnocení studijního programu. 3. Pracovní skupinu zřizuje rada či panel a jmenuje její členy, z nichž jednoho pověří jej podáním zprávy o její činnosti. 4. Podmínkou jmenování členem pracovní skupiny je, že navrhovaný člen vyjádřil souhlas se 5. Řízením pracovní skupiny a podáním zprávy o její činnosti může být pověřen pouze člen r spojen pracovněprávním vztahem či výkonem funkce s fakultou či další součástí, jíž se týká záležitost jmenovitě. 6. Výsledkem jednání pracovní skupiny je písemné stanovisko k posuzované záležitosti. Čl. 5 Konzultanti 1. Pro účely posuzování záležitostí, které spadají do působnosti rady, rektor jmenuje a od rady konzultanty. Konzultanta odvolá též na jeho žádost. 2. Konzultantem může být jmenován zaměstnanec univerzity, jiné vysoké školy či výzkumné in zahraniční či odborník z praxe, který je uznávanou odbornou autoritou, nebo student, který dosavadního studia na univerzitě dosahoval dobrých studijních výsledků. 3. Návrh kandidáta na jmenování konzultantem spolu s jeho souhlasem a určením oblastí vzdě oborů, k jejichž posuzování je kvalifikován, nebo odůvodněný podnět k odvolání konzultanta předkládat orgány univerzity, fakult a dalších součástí a členové rady. 4. Konzultant může být pověřen zpracováním stanoviska pouze za předpokladu, že s posuzovan netýká jmenovitě fakulty či další součásti univerzity, s níž jej pojí pracovněprávní vztah nebo že ve vztahu k ní není v jiném střetu zájmů. 5. Konzultant jmenovaný z řad studentů přestává být konzultantem ukončením studia. 6. Konzultant dbá na důvěrnost informací týkajících se posuzování záležitostí, na nichž se 7. Seznam konzultantů včetně určení oblastí vzdělávání, k jejichž posuzování jsou kvalifik zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek univerzity. Čl. 6 Tajemník rady 1. Tajemník: a.plní úkoly spojené s organizačním a materiálním zabezpečením činnosti rady, b.účastní se zasedání rady a pořizuje z nich zápis; v jeho nepřítomnosti pořizuje zápis os předsedajícím, c.eviduje průběžné záznamy o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvis a o činnosti rady, d.eviduje zápisy z jednání rady, panelů a pracovních skupin, e.vede seznam konzultantů. 2. Tajemníka jmenuje rektor po projednání v radě. 3. Tajemník je zaměstnancem univerzity zařazeným na rektorátu. Část II. - Činnost rady pro vnitřní hodnocení Čl. 7 Zasedání rady 1. Zasedání rady se konají zpravidla desetkrát během akademického roku. 2. Časový plán zasedání rady na akademický rok stanoví předseda rady; tento plán se zveřej části internetových stránek univerzity. 3. V naléhavém případě může předseda rady stanovit termín zasedání rady i mimo zveřejněný takového zasedání se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek univerzity nejméně jeho konáním spolu s uvedením důvodů jeho svolání. 4. Pro každé zasedání je členům rady zaslána pozvánka s programem. 5. Program zasedání rady navrhuje předseda rady. 6. Zasedání rady jsou neveřejná. Osoby, které se účastní zasedání rady, dbají na jeho důvě 7. Předkladatel bodu programu je vždy k přizván k jeho projednání. Vyžaduje-li to povaha p přizve předseda rady k danému bodu programu zástupce fakult či dalších součástí univerzity jiné osoby. 8. Zasedání rady řídí její předseda, v případě jeho nepřítomnosti její místopředseda, příp pověřený člen. 9. Po zahájení jednání umožní předsedající členům rady předložit doplňovací nebo pozměňova programu zasedání. 10. O navrženém programu zasedání se usnáší rada. 11. Jednotlivé body programu se projednávají na základě podkladových materiálů. Podklady k časového plánu jsou členům rady zaslány nejméně deset kalendářních dní předem, v případě m zasedání rady pak ve lhůtě, která umožňuje jejich náležité projednání. 12. Jestliže se rada v průběhu zasedání usnese, že podkladové materiály jsou nedostačující zaslány v dostatečném předstihu, upustí od dalšího projednávání daného bodu programu. Podk jsou v takovém případě vráceny předkladateli spolu se stanovením přiměřené lhůty pro jejic 13. Ke každému bodu programu se koná rozprava. 14. Ze zasedání rady je pořizován zápis. V zápisu se uvádí termín zasedání, kdo ze členů r kdo byl omluven, nebo kdo byl nepřítomen, kdo byl na jednání přizván, kdo byl předsedající program zasedání, jaká usnesení byla přijata a jaké byly číselné výsledky hlasování. 15. Správnost zápisu ověřuje předsedající. Schválení zápisu provádí rada na svém příštím z 16. Usnesení rady a zápisy ze zasedání se zveřejňují ve veřejné části internetových stráne 17. Zápisy, podkladové materiály a další písemnosti týkající se činnosti rady jsou uchováv archivace se řídí zvláštními předpisy. Čl. 8 Rozhodování a hlasování 1. Rada přijímá o výsledcích svých jednání usnesení. 2. Rada je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů s výjim uvedených v § 12a odst. 4 písm. a) zákona o vysokých školách a v čl. 9 odst. 4 písm. a) a je třeba přítomnost dvou třetin všech členů rady. 3. O návrhu usnesení rozhoduje rada hlasováním. Hlasování je veřejné, neusnese-li se rada, 4. Hlasuje se zvlášť o každém návrhu usnesení. 5. Po ukončení hlasování nebo po zjištění výsledků hlasování oznámí předsedající výsledek počet hlasů odevzdaných pro návrh, proti návrhu, počet členů rady, kteří se zdrželi a poče kteří se v souladu s ustanovením čl. 2 odst. 6 hlasování neúčastnili. 6. K přijetí usnesení se vyžaduje: a.souhlas většiny všech členů rady ve věcech uvedených v § 12a odst. 4 písm. a) zákona o v a v čl. 9 odst. 4 písm. a) či b) statutu nebo v případě rozhodování o návrhu na zrušení opatření dle čl. 9 odst. 4 písm. b) 1 a 2 statutu, b.souhlas většiny přítomných členů rady v případech ostatních. Čl. 9 Jednání a hlasování per rollam 1. Předseda rady může vyhlásit hlasování mimo zasedání rady (dále jen „hlasování per rolla o neodkladnou záležitost nebo o návrh, k jehož projednání není možné nebo účelné svolat je Hlasovat per rollam nelze o záležitostech uvedených v § 12a odst. 4 písm. a) zákona o vyso čl. 9 odst. 4 písm. a) až c) a čl. 48 odst. 2 statutu, o záležitostech uvedených v čl. 1 o až h) tohoto Řádu a o záležitostech v působnosti rady, které jsou uvedeny v akreditačním ř 2. Vyhlášení hlasování, znění návrhu a hlasovací lístek se rozešlou členům rady. Způsob a určí předseda rady. 3. Člen rady zašle tajemníkovi vyplněný hlasovací lístek obsahující jméno a příjmení hlasu hlasování, tj. pro návrh, proti návrhu, nebo zdržení se, ve lhůtě podle odstavce 2, jinak neplatný. 4. Usnesení je přijato, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů vyňaté z rozhodování podle čl. 2 odst. 6. 5. Zápis o hlasování per rollam je schválen na nejbližším zasedání rady. Čl. 10 Náležitosti projednávání některých záležitostí v působnosti rady 1. Pravidla a postupy pro projednávání návrhů žádostí o akreditaci studijního programu či akreditaci oblasti vzdělávání a vnitřního schvalování studijních programů stanovuje akredi 2. Závažné změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování rada projednává podle akreditačního řádu. 3. Předpokladem pro projednání návrhu zprávy o hodnocení studijního programu podle pravide a vnitřního hodnocení kvality je stanovisko garanta studijního programu a děkanů fakult us hodnocený studijní program k tomuto návrhu. 4. Zjistí-li rada nedostatky při uskutečňování studijního programu, pak: a.v případě, že se jedná o studijní program, jemuž bylo uděleno oprávnění v rámci instituc akreditace, přijme některé z opatření uvedených v čl. 9 odst. 4 písm. b) statutu, b.v případě, že se jedná o studijní program, jemuž byla akreditace udělena Národním akredi pro vysoké školství či Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, postoupí předseda pro jejich odstranění spolu s příslušným usnesením rady děkanovi fakulty a v případě záv nedostatků odpovídajících svou povahou přijetí opatření podle čl. 9 odst. 4 písm. b) 2 n též rektorovi; děkan je povinen zaslat předsedovi rady vyjádření ve lhůtě uvedené v usne projedná vyjádření děkana na nejbližším zasedání a usnese se na dalším postupu. 5. Předpokladem pro projednání vlastní hodnotící zprávy o tvůrčí činnosti je stanovisko vě fakulty nebo vysokoškolského ústavu k tomuto návrhu. Čl. 11 Kontrolní činnost 1. Postupy při kontrole stanovené čl. 9 odst. 4 písm. e) statutu (dále „kontrola“) stanovu kontroly studijních programů schválené radou. 2. Kontrola se provádí: a.následně po přijetí opatření podle čl. 9 odst. 4 písm. b) 1 a 2 statutu, b.usnese-li se na ní rada na základě podnětu rektora, člena rady nebo na základě vnějšího podnětu. 3. Děkani dotčených fakult a ředitelé dotčených vysokoškolských ústavů zajistí požadovanou Čl. 12 Jednání panelů a pracovních skupin Pravidla, jimiž se řídí činnost rady, se vztahují přiměřeně na činnost panelů a pracovních Část III. - Závěrečná ustanovení Čl. 13 Závěrečná ustanovení 1. Tento vnitřní předpis byl schválen akademickým senátem univerzity dne 9. prosince 2016. 2. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže 3. Tento vnitřní předpis nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po platnosti. PhDr. Tomáš Nigrin, Ph.D. prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. předseda akademického senátu rektor ? PŘÍLOHA: ROZDĚLENÍ OBLASTÍ VZDĚLÁVÁNÍ MEZI PANELY RADY Přírodovědný: 3. Biologie, ekologie a životní prostředí, 8. Farmacie, 11. Fyzika, 13. Chemie, 14. Informatika, 17. Matematika, 33. Vědy o Zemi, Lékařský: 35. Všeobecné lékařství a zubní lékařství, 36. Zdravotnické obory. Společenskovědní: 5. Ekonomické obory, 18. Mediální a komunikační studia, 19. Neučitelská pedagogika, 20. Politické vědy, 22. Právo, 23. Psychologie, 24. Sociální práce, 25. Sociologie, 28. Tělesná výchova a sport; kinantropologie, 30. Učitelství. Humanitní: 9. Filologie, 10. Filozofie, religionistika a teologie, 12. Historické vědy, 31. Umění, 32. Vědy o umění a kultuře. § 7 odst. 1 písm. d) zákona o vysokých školách. Čl. 18 odst. 2 a čl. 27 odst. 2 akreditačního řádu. Příloha č. 3 zákona o vysokých školách. Pravidla zajišťování a vnitřního hodnocení kvality. Čl. 5 tohoto Řádu. Čl. 22 odst. 8 statutu. Pravidla zajišťování a vnitřního hodnocení kvality. Čl. 1 odst. 3 písm. c) tohoto Řádu. § 36 odst. 4 zákona o vysokých školách. Registrace proběhla dne 14. prosince 2016.