Grantový řád ****************************************************************************************** * GRANTOVÝ ŘÁD UNIVERZITY KARLOVY ZE DNE 14. PROSINCE 2016 ****************************************************************************************** Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. k) 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých ško pozdějších předpisů, a podle čl. 12 odst. 4 Statutu Univerzity Karlovy usnesl na tomto Gra Univerzity Karlovy, jako jejím vnitřním předpisu: Čl. 1 Úvodní ustanovení Tento řád upravuje podrobnosti o vnitřním grantovém financování (dále jen „grantové financ na Univerzitě Karlově (dále jen „univerzita“). Grantové financování je jedním ze způsobů z prostředků pro vědeckou, výzkumnou, vývojovou, inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činno na univerzitě. Čl. 2 Grantové financování 1. Systém grantového financování na univerzitě je tvořen a.grantovou agenturou univerzity (dále jen „GA UK“), b.projekty specifického vysokoškolského výzkumu (dále jen „Projekty SVV“). 2. Na zabezpečování grantového financování se podílejí a.grantová rada univerzity (dále jen „GR“) a b.dozorčí rada grantového financování (dále jen „DR“). 3. Zdrojem grantového financování podle tohoto řádu jsou prostředky specifického vysokoško přidělené univerzitě a dále případné další prostředky vyčleněné v rozpočtu univerzity. Roz prostředků na GA UK a na Projekty SVV je stanoveno v rozpočtu univerzity. Majetek pořízený prostředků je vlastnictvím univerzity. 4. Administrativní zajištění grantového financování zabezpečuje rektorát. Čl. 3 GA UK 1. Na zabezpečování činnosti GA UK se též podílejí oborové rady GA UK pro společenskovědní přírodovědné a pro lékařské skupiny oborů. 2. Realizaci GA UK upravují Zásady činnosti GA UK (dále jen „Zásady“), které po projednání univerzity vydává svým opatřením rektor. 3. V Zásadách jsou upraveny náležitosti, o kterých tak stanoví tento řád a dále zde mohou tímto řádem upraveny podrobnosti o elektronickém způsobu realizace GA UK a další podrobnos Čl. 4 Grantová rada univerzity 1. GR je stálým poradním orgánem rektora pro rozdělování prostředků vyčleněných pro GA UK „grantové prostředky“). 2. Nestanoví-li rektor jinak, jsou členy GR prorektor, předsedové a místopředsedové oborov Další členy GR může rektor jmenovat po projednání ve vědecké radě univerzity z řad významn osobností. Členem GR nemůže být děkan nebo proděkan fakulty anebo ředitel další součásti u 3. Rektor jmenuje členy GR, včetně jejího předsedy, na dobu tří let. Rektor může člena GR závažným způsobem neplní své povinnosti. 4. GR zejména: a.připravuje návrh Zásad a po jejich vydání dbá na jejich dodržování, b.koordinuje činnost oborových rad GA UK (dále jen „oborové rady“), c.koordinuje spolupráci s posuzovateli a zpravodaji (čl. 6 odst. 7) grantových projektů, d.předkládá návrhy limitů prostředků pro grantové projekty pro jednotlivé oborové rady, e.navrhuje výši prostředků na zabezpečení činnosti GA UK; z těchto prostředků může být též posuzovatelů a členů oborových rad vykonávajících činnost zpravodaje a případně další či zajišťování hodnocení kvality grantových projektů, f.na základě podkladů předaných oborovými radami předkládá návrhy na udělení, neudělení, p vyřazení, nebo ukončení grantového projektu; v případě udělení, pokračování, nebo vyřaze návrh přidělených prostředků, g.na základě podkladů předaných oborovými radami zpracovává hodnocení ukončených grantovýc h.vyjadřuje se k případným rozporům, které se vyskytly v činnosti oborové rady nebo mezi o i.zabývá se podněty a připomínkami týkajícími se činnosti GA UK. 5. Součet limitů podle odstavce 4 písm. d) a prostředků podle odstavce 4 písm. e) je dán c grantových prostředků na GA UK stanovenou podle čl. 2 odst. 3. 6. Zasedání GR svolává a jednání řídí předseda GR, řízením jednání může pověřit jiného čle zasedání GR se pořizuje zápis, který se obvyklým způsobem zveřejňuje. 7. GR je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů. Usnesení pokud se pro ně vyslovily alespoň dvě třetiny z přítomných členů GR. 8. GR si pro konzultaci může přizvat další experty bez práva hlasovat. 9. Usnesení GR jsou pro rektora doporučením. 10. Výsledky soutěží GA UK a SVV, schválené rektorem, se zveřejňují na veřejných interneto univerzity. Seznam udělených projektů je dostupný na internetových stránkách GA UK a SVV. Čl. 5 Dozorčí rada grantového financování 1. DR dbá na dodržování právních předpisů, vnitřních předpisů univerzity a Zásad při činno této souvislosti provádí kontrolu činnosti GR a oborových rad. 2. DR průběžně kontroluje hospodárné využívání grantových prostředků, včetně konkrétního n prostředky přidělenými jednotlivým grantovým projektům. 3. Členové DR jsou oprávněni nahlížet do všech písemných materiálů GR a oborových rad GA U bez práva hlasovat účastnit jednotlivých zasedání GR a oborových rad. 4. DR se při výkonu své působnosti zabývá podněty a připomínkami týkajícími se GA UK. 5. DR neprodleně upozorní rektora na zjištěné nedostatky a navrhne způsob jejich odstraněn 6. DR má šest členů, jednoho navrhuje akademický senát univerzity (dále jen „senát“), jedn vědecká rada univerzity, třetím členem je kvestor, zbývající tři členové jsou zástupci sku uvedených v čl. 3 odst. 1. Členem DR nemůže být člen GR nebo člen oborové rady. 7. Členy DR jmenuje rektor. 8. Předsedou DR jmenuje rektor člena DR jmenovaného na návrh senátu nebo vědecké rady univ 9. Funkční období členů DR je tříleté. Rektor může člena DR odvolat, pokud závažným způsob povinnosti. Čl. 6 Oborové rady GA UK 1. Členy oborových rad jmenuje rektor zejména z osob navržených vědeckými radami fakult a ústavů; každá vědecká rada může navrhnout nejvýše čtyři kandidáty. Nejméně jeden člen obor zaměstnanec univerzity. 2. Oborová rada si ze svých členů zvolí svého předsedu a místopředsedu. Místopředseda zast jeho nepřítomnosti, jinak v rozsahu předsedou určeném. 3. Funkční období členů oborové rady je tříleté. Funkci předsedy nebo místopředsedy oborov osoba vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. 4. Rektor může na návrh předsedy oborové rady člena této oborové rady odvolat. Předseda ob návrh podá, jestliže člen oborové rady závažným způsobem neplní své povinnosti. 5. Oborová rada projednává žádosti o pokračování grantových projektů a návrhy nových grant zajišťuje jejich posouzení. 6. U žádosti o pokračování grantového projektu oborová rada s přihlédnutím k hodnocení zpr a.pokračování grantového projektu s přidělením finančních prostředků v předpokládané výši, b.pokračování grantového projektu s přidělením finančních prostředků v nižší než předpoklá c.ukončení grantového projektu v případě, kdy výroční zpráva o řešení vykazuje závažné ned čerpání finančních prostředků bylo v závažném rozporu s pokyny anebo došlo-li ke změně ř týmu, kterou bylo dotčeno ustanovení čl. 7 odst. 2 nebo 3 a nebyla-li jinou změnou zjedn d.vyřazení grantového projektu v případě, kdy by ukončením byly dosavadní výsledky znehodn rada navrhne přidělení finančních prostředků v minimální výši na dokončení grantového pr 7. U přihlášek nových grantových projektů oborová rada s přihlédnutím k hodnocení zpravoda sestavuje jejich pořadí a u projektů, které navrhuje přijmout, uvede návrh výše finančních Zpravodaj je oborovou radou jmenován pro skupinu oborově příbuzných návrhů grantových proj posuzovatelé jsou oborovou radou určeni pro danou přihlášku grantového projektu; jednomu p být přiděleno více přihlášek. 8. Oborová rada dále zejména: a.kontroluje využívání přidělených grantových prostředků u jednotlivých projektů, b.provádí hodnocení všech ukončených grantových projektů na základě jejich posouzení, c.v mezích své působnosti se zabývá podněty a připomínkami týkajícími se činnosti GA UK. Oborová rada při své činnosti spolupracuje s GR. 9. Zasedání oborové rady svolává a jednání řídí její předseda. Ze zasedání oborové rady se který se předává GR a DR. 10. Oborová rada je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů oborové rady je přijato, pokud se pro něj vyslovila nadpoloviční většina z přítomných člen Čl. 7 Grantové projekty 1. Hlediska pro posuzování přihlášek a žádostí o pokračování grantových projektů, jakož i ukončených grantových projektů upravují Zásady. 2. Přihlášku, nebo žádost o pokračování grantového projektu může podat student zapsaný na studující v doktorském studijním programu, anebo v magisterském studijním programu (dále j Žadatel může k danému termínu pro podávání přihlášek podat nejvýše jednu přihlášku. Žádost grantového projektu nelze podat, pokud by jejím schválením došlo k překročení původní délk výjimku může v případě hodném zvláštního zřetele povolit GR. 3. Na přihlášce musí být též uvedena jména a další údaje o osobách, které mají být členy n řešitelského týmu. Student může současně být členem více řešitelských týmů nebo být uveden přihláškách, avšak dohromady u nejvýše tří projektů; podrobnosti jsou stanoveny v Zásadách navrhovaného řešitelského týmu je vždy školitel žadatele, nebo, nestuduje-li žadatel v dok programu, jiný akademický pracovník, kterým, má-li žadatel zadánu diplomovou práci, je zpr této práce. Počet studentů doktorských nebo magisterských studijních programů v řešitelské roven počtu ostatních členů řešitelského týmu. V přihlášce se též uvede doba trvání navrho projektu; grantové projekty mohou být jednoleté až tříleté. 4. V přihlášce se uvede studijní program, ve kterém žadatel studuje a skupinu oborů podle které se tento studijní program zařazuje. 5. Termíny podávání přihlášek a žádostí o pokračování grantového projektu, jakož i jejich a způsob podávání, včetně elektronické formy, jsou uvedeny v Zásadách. Přihláška a žádost grantového projektu, se podává rektorátu zpravidla prostřednictvím fakulty, na které je ža 6. Součástí přihlášky musí být vyjádření děkana příslušné fakulty, jakož i vyjádření školi akademického pracovníka uvedeného v odstavci 3 větě třetí. Nesouhlasí-li děkan příslušné f přihlášky, musí toto své stanovisko odůvodnit; v takovém případě se daná přihláška zařadí ale neposuzuje ani jinak nehodnotí. Součástí žádosti o pokračování grantového projektu mus dosažených výsledcích a o čerpání finančních prostředků; požadavky na obsah této zprávy mo v Zásadách. 7. Žadatel bude vyrozuměn o udělení, nebo neudělení, respektive pokračování, vyřazení, neb grantového projektu. V případě udělení, pokračování, nebo vyřazení grantového projektu je vyrozumění výše přidělených prostředků, popřípadě též pokyny pro jejich využívání. 8. Studuje-li hlavní řešitel v doktorském studijním programu, upravuje hospodaření s přidě prostředky smlouva uzavíraná mezi univerzitou a hlavním řešitelem. Hlavní řešitel je odpov čerpání a hospodárné využívání přidělených prostředků. 9. Nejde-li o případ podle odstavce 8, upravuje hospodaření s přidělenými finančními prost uzavíraná mezi univerzitou a akademickým pracovníkem podle odstavce 3 věty třetí, kterou t žadatel. Odpovědnost tohoto akademického pracovníka za řádné čerpání a hospodárné využíván prostředků a postavení žadatele upravuje smlouva. 10. Limity mzdových nákladů, ostatních osobních nákladů a nákladů na stipendia grantového stanoveny v Zásadách. Čl. 8 Projekty SVV 1. Podrobnosti o uskutečňování Projektů SVV na univerzitě, náležitosti přihlášek projektů, termíny pro jejich podávání, hlediska posuzování těchto přihlášek, rozdělení grantových pr Projekty SVV, limity jednotlivých nákladů na projekty a náležitosti podávání závěrečných z projektů upravují Zásady uskutečňování Projektů SVV, které po projednání ve vědecké radě u svým opatřením rektor. K opatření rektora podle předchozí věty se vyjadřuje senát. 2. Na vymezení působnosti a odpovědnosti GR při uskutečňování Projektů SVV se vztahují ust odst. 1, odst. 4 písm. a) a odst. 8 obdobně. Další působnost GR může být stanovena v opatř odstavce 1. 3. Na vymezení působnosti a odpovědnosti DR při uskutečňování Projektů SVV na univerzitě s ustanovení čl. 5 odst. 1 až 5 obdobně. Čl. 9 Přechodné ustanovení Členové orgánů jmenovaní podle dosavadních předpisů se považují za osoby zvolené nebo podl předpisu. Jejich funkční období není tímto předpisem dotčeno. Čl. 10 Závěrečná ustanovení 1. Grantový řád Univerzity Karlovy v Praze registrovaný Ministerstvem školství, mládeže a 27. října 1999, ve znění pozdějších změn, se zrušuje. 2. Tento řád byl schválen senátem dne 25. listopadu 2016. 3. Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchov 4. Tento řád nabývá účinnosti první den kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy naby PhDr. Tomáš Nigrin, Ph.D. prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. předseda akademického senátu rektor Čl. 12 odst. 4 statutu Univerzity Karlovy. Čl. 12 odst. 4 statutu Univerzity Karlovy. § 3 odst. 2 písm. c) zákona č. 130/2002 Sb., podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a in prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve předpisů. § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 14. prosince 2016.