Dějiny nové moderny: Nechtěli jsme napsat jen další dějiny literatury ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Je možné pojmout dějiny české literatury inovativním způsobem? Odpověď na tuto otázku hled literárních vědců celých deset let. Za své úsilí byl letos odměněn Cenou Bedřicha Hrozného Třísvazkové Dějiny nové moderny zachycují vývoj české literatury mezi roky 1905–1947. Každ unikátní svou kompozicí i stylem tázání. Obsahuje také neobyčejně bohatou přílohovou část, přináší možnost hlouběji pochopit kontext dobové literatury. Hlavním iniciátorem a duchovn je prof. Vladimír Papoušek z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. O vzniku nových dějin a svém výzkumu s námi promluvili prof. Petr A. Bílek a doc. Jan Wiendl – editor svaz fakulty Univerzity Karlovy. V čem je publikace jedinečná? Doc. Wiendl: Každý svazek je založen na svébytném způsobu tázání, na jiném stylu kompozice pracích zohledňovali například vždy jeden konkrétní rok nebo prostřednictvím specifického celé desetiletí; výsledkem tedy byly autorské kapitoly o dvaceti, ale také sto dvaceti str Dějiny byly od počátku pojímány jako metodologický experiment. Unikátní je i spolupráce dv fakult. Prof. Bílek: Tradice českých literárních dějin se vždy striktně držela samotných dějin čes případně autorského světa a duchovního života kolem. Naše pojetí je otevřenější celkovému doby, umění a kultury, zohledňuje i překlady, výtvarnou podobu knih, dobovou hudební a fil podobně. Na počátku projektu jsme si stanovili, že nechceme napsat jen další dějiny litera fascinovány lineárností: výčet od počátku do konce, v němž má být vše provázáno příčinnost respektovat, že některé věci se vyskytnou prostě jenom náhodou. Nešlo nám o autoritativní respektování možnosti více variant. Proto kniha nabízí nejen výkladovou část, ale i materi nichž lze skládat různé verze vývojového příběhu. Jak jste se na vzniku knihy sami podíleli? Prof. Bílek: Já jsem autorem přílohové části. V nich si čtenář může nastavit vlastní relac vsadit třeba do kontextu dobových filmových vyprávění. Pouhý výklad by nikdy nemohl zohled vztahy. Doc. Wiendl: V posledním dílu jsem si vzal za úkol charakterizovat a popsat podoby takzvan poezii. Posledním dílem jsme vstoupili do let 1935–1947, kdy se toto téma stává součástí b Objevili jste něco překvapivého? Doc. Wiendl: Zázračný objev neznámého literárního díla se nekonal, ostatně jedním z „rizik našich Dějin bylo, že jsme vstupovali do jednoho z nejprobádanějších období českých literá zvláště pokud jde o meziválečnou dobu. Přesto každá kniha obsahuje pozoruhodné výzkumné vý všechny bych připomněl kapitolu doyena týmu Jiřího Brabce v posledním dílu, v níž objevným analyzuje překladovou literaturu třicátých let a její vliv na domácí produkci. Pro mě osob naprosto klíčový a překvapující efekt průniku rezultátů jednotlivých autorských částí. Své postupu byla dána právě koordinovaným mixem autorsky i tematicky různorodých postupů, refl proměny dobové literární a umělecké produkce v co nejširších souvislostech. Co momentálně čtete večer před spaním? Prof. Bílek: Knihu Summer of Love o hudbě, výtvarném umění a módě toho psychedelického lét Tyhle výpravné knihy člověku usnout nedovolí, protože jejich náraz na hlavu by mohl být fa Doc. Wiendl: Pokud mi zbude síla a čas na to, abych si před spaním otevřel knížku, mám teď Příběhy Corsa rosa, shrnující sto let cyklistického závoru Giro d?Italia. Ale to je vážně před spaním. Dějiny „nové“ moderny 3. Věk horizontál Cenu Bedřicha Hrozného za tvůrčí počin obdržela publikace Dějiny „nové“ moderny u příležit Cenu každoročně uděluje rektor Univerzity Karlovy za excelentní původní výzkumné či umělec osm autorů. Členem pražského týmu byli také prof. Josef Vojvodík, doc. Libuše Heczková a d Zvláštní poděkování autorů patří grafikovi Olegu Manovi a nakladatelství Academia. autorka: Kamila Kohoutová foto: René Volfík